Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die het bestuur voor het boekjaar 2022 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.
De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:
Christophe Vancoillie: er worden vooral veel studies gedaan en weinig uitgevoerd, bv. hoe zit het met de vernieuwing van de sportsite? Actiepunt 41: uitbreiden aanbod residentiële zorg is naar nul gebracht (verschuiving van het zorghotel naar het lokaal dienstencentrum).
Denis Fraeyman: we willen inzetten op het lokaal dienstencentrum i.p.v. van zorghotel.
Christophe Vancoillie: wat is jullie visie op LT op het wzc.
Denis Fraeyman: de erkenning van het LDC is opgestart en we wensen dit te realiseren. Die werken zullen nog enige tijd in beslag nemen, maar zullen niet worden uitgesteld.
Nathalie Delmotte: wat zit er onder het LDC?
Annick Debonné: we stappen af van het zorghotel bovenop het LDC, maar we wensen de sociale dienst samen te zetten met het LDC. We hebben daarvoor al gronden aangekocht. De vrijgekomen ruimte in het wzc kan ingenomen worden door externe diensten (kineruimte, psycholoog). Het dorpsrestaurant wordt ook voorzien in het LDC.
Renzo Callant: komt er dan geen uitbreiding van het wzc? Zijn er wachtlijsten?
Denis Fraeyman: we zijn aan het kijken met vier andere publieke wzc's om samen te werken in de toekomst.
Annick Debonné: de wachtlijsten zijn idd terug aan het groeien.
Bart Verhelle: je hebt de uitbreiding van een wzc niet zelf in de hand?
Annick Debonné: we moeten idd de programmatie afwachten.
Nathalie Delmotte: als het sociaal huis uit het wzc trekt, moeten we dan nog bijbouwen?
Denis Fraeyman: de extra ruimte zal ingenomen worden door andere diensten.
Carl Couckuyt: en stuk van het wzc is er op voorzien om nog een etage bij te bouwen.
---
Denis Fraeyman: omtrent de sporthal hebben we nog geen cijfers opgevraagd op de markt. Momenteel zijn de cijfers 5 miljoen euro.
Christophe Vancoillie: de sporthal was toch één van de belangrijkste investeringen, dus dan moet je toch kennis hebben van de cijfers.
Denis Fraeyman: als we de huidige cijfers (minstens 5 mln) nemen en invullen in onze huidige planning, dan zien we dat dit financieel niet haalbaar is.
Christophe Vancoillie: het zit het met het KGV?
Carl Couckuyt: beroep tegen de verleend OMV, we wachten nu op de behandeling door de minister.
Denis Fraeyman: het budget is voorzien, maar de timing moeten we afwachten.
Andres Vandewalle: je kan een KGV toch niet midden het seizoen aanleggen?
Stijn Vandenhende: we overleggen met de sportclubs om de planning zo goed mogelijk af te spreken. Bij voorkeur starten we vanaf het moment dat het kan, maar dat zullen we bekijken wanneer er meer duidelijkheid is over dat moment.
Andres Vandewalle: Zijn er precedenten dat dergelijke OMV worden afgekeurd o.w.v. dergelijke beroep?
Denis Fraeyman: We denken het niet, maar je weet nooit zeker.
---
Renzo Callant: er is 55.000 euro van het skatepark verschoven?
Tonia Depoorter: dit wordt een project van Farys omdat het op de sportsite gelegen is en tegelijk is het bedrag opgetrokken.
Renzo Callant: het is een serieus bedrag, zijn de plannen dan gewijzigd?
Denis Fraeyman: we hebben met de mogelijke leveranciers samen gezeten en dit zijn de prijzen. We zullen voorlopig nog wachten om niet hetzelfde tegen te komen.
Annick Debonne: we hadden eerst mobiele toestellen op het oog, maar we schakelen over naar vast toestellen.
Stijn Vandenhende: de skatespot hebben we bewust uit de omgevingsvergunning gehaald, in de hoop dat we geen vertraging gingen oplopen voor het kunstgrasveld, maar dat is dus niet gelukt.
---
Bart Verhelle: de aankoop van de woning in de Baertstraat: was dit voorzien? uit welke enveloppe komt dit?
Denis Fraeyman: dit komt uit het budget van waterbeheersingswerken, waar wel een bedrag was voorzien. uit overleg met dienst waterlopen blijkt dat er mogelijkheden naar buffering zouden zijn. Er zijn nog geen concrete afspraken gemaakt.
Andres Vandewalle: de uitgaven van Markt 2 zijn sterk gestegen.
Denis Fraeyman: er zijn idd extra kosten. Enkel de ramen waren voorzien, maar bij de start van de werken bleek al snel dat er veel meer ingrepen nodig waren. Ook op basis van het verslag van de brandweer. Het zal een totaalrenovatie zijn. Na de ingrepen is het gebouw terug goed voor vele jaren
Andres Vandewalle: hoe ver staat het met de heraanleg van de Markt? Dit wordt gecanceled.
Denis Fraeyman: we wachten de subsidieaanvraag (voor de rioleringen) af. Dit zal 5 à 7 jaar duren. de 200K was een studiekost.
Andres Vandewalle: wat schiet er dan nog over van het MJP van 2019? Markt en sporthal wordt niet uitgevoerd, het mobiliteitsplan moet nog gerealiseerd worden en de kosten voor het dagverzorgingscentrum zijn verdubbeld.
Denis Fraeyman: er zijn in andere gemeenten ook veel grote projecten gesneuveld. We willen nog steeds de sporthal zetten en van zodra we de financiële middelen hebben, gaan we dit ook doen. Het RUP van de sportsite moest ook nog aangepast worden wat vertraging opleverde, anders waren we misschien bezig met de sporthal en dan zouden onze financiële cijfers nu misschien slecht zijn. Er is ondertussen ook een financiële crisis geweest. De Markt is een plan van vele jaren en van 12 mln. Dat zal gefaseerd moeten verlopen. De Tiengebodenstraat doen we nu met eigen middelen.
Artikel 1
De aanpassing meerjarenplan 8 voor de periode 2020-2025, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld voor het gedeelte OCMW.
Artikel 2
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2023 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet | Totaal bedrag voor 2023 |
Totaal exploitatie-uitgaven | 5.655.692 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | 4.644.314 |
Totaal investerings-uitgaven | 1.591.593 |
Totaal investerings-ontvangsten | 540.000 |
Totaal financierings-uitgaven | 197.187 |
Totaal financierings-ontvangsten | 0 |
Artikel 3
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: -514.864 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 2.862.992 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 2.348.128 euro.
Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge van het boekjaar in 2025 bedraagt: 162.453 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 373.825 euro.