Terug
Gepubliceerd op 09/07/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 05/07/2021 - 20:30

Gemeentelijk subsidiereglement ter ondersteuning van initiatieven van bewonersgroepen en buurt- en straatfeesten

Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Petra Ide, Gemeenteraadslid
Aanleiding

Er wordt logistieke ondersteuning en een financiële toelage voorzien ter ondersteuning van initiatieven van bewonersgroepen en buurt- en straatfeesten.

Regelgeving

Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

Vaststelling meerjarenplan (2019/GR/201) in de gemeenteraad van 30 december 2019

Goedkeuring postcoronaplan (2020/GR/059) in de gemeenteraad van 8 juni 2020

Context en argumentatie

De gemeente Pittem wil een toegankelijke gemeente zijn met ruimte om te leven. Aandacht voor buurtwerking is hier één aspect van. Een hecht sociaal weefsel in straten, buurten en wijken is van groot belang.

De gemeente zet dan ook bewust in op de ondersteuning van initiatieven van bewonersgroepen en van buurt- en straatfeesten, met als doel een gezellig samenzijn te creëren met de buren. Op die manier leren buren elkaar beter kennen en wordt de betrokkenheid op de leefomgeving vergroot. Ontmoetingen hebben ook een grote impact op de sociale cohesie van een buurt.

Er wordt logistieke (via de uitleendienst) en financiële ondersteuning (in de vorm van een Pittembon) voorzien voor buurt- en straatfeesten die als doel hebben de sociale contacten te bevorderen.

De voorwaarden voor deze tegemoetkoming worden opgenomen in een gemeentelijk reglement.

In het goedgekeurde postcoronaplan is de ondersteuning reeds opgenomen als actie.

Financiële impact

125 euro per Pittembon, één keer per wijk/straat per jaar

Beleidsitem: 0710-00: jaarlijks 2000 euro voorzien

Tussenkomsten

Christophe Vancoillie: buurtwerking is positief! Het toekennen van een subsidie is onderworpen aan heel wat regels. Het subsidiebedrag is ook beperkt. Er moet een groepsfoto doorgestuurd worden en is dit niet wat overdreven? We zullen ons onthouden.

Annick Debonné: er zijn maar 11 straatcomités, dus er is zeker voldoende krediet voorzien. Buurtfeesten kunnen sowieso, maar nu worden ze gesubsidieerd. We willen comités prikkelen en daarvoor vragen we een foto.

Publieke stemming
Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
Voorstanders: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme
Onthouders: Bart Verhelle, Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
Besluit

De gemeenteraad verleent goedkeuring aan onderstaand gemeentelijk subsidiereglement ter ondersteuning van initiatieven van bewonersgroepen en buurt- en straatfeesten.

 

GEMEENTELIJK SUBSIDIEREGLEMENT TER ONDERSTEUNING VAN INITIATIEVEN VAN BEWONERS EN BUURT- EN STRAATFEESTEN

Artikel 1 – Doelstelling

De gemeente Pittem wil een toegankelijke gemeente zijn met ruimte om te leven. Aandacht voor buurtwerking is hier één aspect van. Een hecht sociaal weefsel in straten, buurten en wijken is van groot belang.

De gemeente zet dan ook bewust in op de ondersteuning van initiatieven van bewonersgroepen en van buurt- en straatfeesten, met als doel een gezellig samenzijn te creëren met de buren. Op die manier leren buren elkaar beter kennen en wordt de betrokkenheid op de leefomgeving vergroot. Ontmoetingen hebben bovendien een grote impact op de sociale cohesie van een buurt.

 

Artikel 2 – De aanvrager

Ieder straat- en buurtinitiatief kan een aanvraag indienen om een subsidie te bekomen. Het buurt- of straatfeest moet uitdrukkelijk openstaan voor de hele buurt of straat waarvoor het feest georganiseerd wordt.

 

Artikel 3 – Criteria

Onder een buurt- of straatfeest wordt verstaan:

Activiteiten die doorgaan in een straat, buurt of wijk in Pittem of Egem met het oog op het bevorderen van de sociale contacten, rekening houdend met de volgende voorwaarden:

  • De aanvraag dient te gebeuren door een straatcomité of door minstens twee personen van een verschillend gezin.
  • De activiteit dient voor iedereen uit de straat of buurt toegankelijk te zijn al dan niet tegen betaling van een democratische prijs.
  • Elke buurtbewoner dient dan ook een uitnodiging te ontvangen.
  • De eventuele opbrengst van de activiteit dient besteed te worden aan een initiatief dat het welzijn van de buurtbewoners bevordert en kan ingezet worden voor een volgende organisatie.
  • Voor eenzelfde straat, buurt of wijk kan maximaal één keer per kalenderjaar een subsidie worden aangevraagd.
  • De veiligheid en de doorgang van de hulpdiensten moeten gegarandeerd zijn.;
  • Maak je buurt- of straatfeest zo duurzaam mogelijk. (tips: https://www.ovam.be/groen-event)
  • Het initiatief mag niet leiden tot overlast:
    • De geluidsnormen moeten in acht worden genomen (maximum 85db);
    • bij het afspelen van muziek dient Sabam door de initiatiefnemers in orde te worden gebracht (https://www.unisono.be/nl);
    • De straat, buurt of wijk moet netjes worden achtergelaten (afval verwijderen).

Komen niet aanmerking:

  • Privéfeesten, familiefeesten, schoolfeesten, feesten van vzw’s, vennootschappen of verenigingen met een ander hoofddoel dan het bevorderen van sociale contacten binnen een buurt, feesten met een politiek, religieus, filosofisch of commercieel karakter, feesten met een winstgevend doel.

 

Artikel 4 - Aanvraag

De subsidie dient ten laatste vier weken voor het feest schriftelijk te worden aangevraagd. Dit is opgenomen in het goedkeuringsformulier voor de organisatie van een buurt- of straatfeest. Het aanvraagformulier kan je terugvinden op de gemeentelijke website.

De aanvrager dient ook nog volgende zaken in orde te brengen:

  • Registratie van de inname openbaar domein
  • Melding van het evenement

De volledige procedure met alle stappen is opgenomen op de gemeentelijke website.

 

Artikel 5 - Goedkeuring

De activiteit wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen dat finaal een beslissing neemt over de goedkeuring van de activiteit en de ondersteuning er van.

 

Artikel 6 – Ondersteuning

Financieel

De subsidie wordt door het College van Burgemeester en Schepenen vastgesteld en bedraagt 125 euro per activiteit ongeacht het aantal deelnemers.

Deze financiële ondersteuning wordt aangereikt via een Pittembon, te spenderen bij onze lokale handelaars.

 

Logistiek

Er kan gratis gebruik worden gemaakt van materiaal (tafels, stoelen, nadars, XXL-spelmateriaal,…) voor de organisatie van een straat- of buurtfeest. Alle aanvragen m.b.t. de uitleendienst vallen onder het retributiereglement voor het uitlenen van materiaal. Dit reglement kan geraadpleegd worden op onze gemeentelijke website.  

Materiaal uitlenen gebeurt via de gemeentelijke webshop.

 

Artikel 7 – Visibiliteit medewerking gemeentebestuur

De organisatie dient de medewerking van de gemeente Pittem goed kenbaar te maken.  De gemeente stelt vlaggen met het logo van de gemeente ter beschikking tijdens het buurt- of straatfeest.

Binnen de twee weken na de activiteit wordt de uitnodiging en minimum twee sfeerfoto’s van het buurt- of straatfeest, inclusief groepsfoto bij de surfvlaggen van het lokaal bestuur, digitaal aangeleverd aan communicatie@pittem.be. De aangeleverde foto’s zullen gebruikt worden op de website en Facebookpagina van de gemeente om buurt- en straatfeesten in de kijker te zetten.

 

Artikel 8 – Annuleren of wijzigen van de activiteit

Wanneer de activiteit geannuleerd wordt of indien het opzet grondig wijzigt, dan dient de organisator onmiddellijk het College van Burgemeester en Schepenen officieel in te lichten. De financiële ondersteuning kan ingehouden worden of slechts gedeeltelijk uitbetaald worden.

 

Artikel 9 – Betaling en bewijsstukken

De betaling, in de vorm van een Pittembon, gebeurt na de goedkeuring van de activiteit door het College van Burgemeester en Schepenen.

 

Artikel 10 – Uitvoering reglement

Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit reglement (behandelen aanvraag, uitbetaling, …).

 

Artikel 11 – Aanvangsdatum

Dit reglement vangt aan vijf dagen na bekendmaking ervan op de gemeentelijke website.