Terug
Gepubliceerd op 09/07/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 05/07/2021 - 20:30

Aanpassing gemeentelijk retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijke materialen

Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Petra Ide, Gemeenteraadslid
Aanleiding

Het bestaande gemeentelijke retributiereglement wordt aangepast naar aanleiding van de aankoop van XXL-spelmateriaal dat kan uitgeleend worden en in het reglement moet worden opgenomen.

Regelgeving

Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur

Context en argumentatie

Het is wenselijk om het gemeentelijk retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijke materialen te actualiseren. De aanleiding hiervoor is de aankoop van XXL-spelmateriaal dat uitgeleend kan worden.

Tussenkomsten

Schepen Annick Debonné licht het agendapunt toe.

Christophe Vancoillie: onder welke categorie vallen politieke partijen?

Annick Debonné: Categorie E.

Publieke stemming
Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
Voorstanders: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aanpassing van het gemeentelijk retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijke materialen.

AANPASSING GEMEENTELIJK RETRIBUTIEREGLEMENT OP HET UITLENEN VAN GEMEENTELIJKE MATERIALEN

Artikel 1

De basistarieven voor het gemeentelijk materiaal worden per activiteit als volgt vastgesteld:

Omschrijving

Gegevens

Huurprijs

Stoelen

Grijze klapstoelen

€ 0,25/stuk

Tafels

Afmetingen: 1,20 m x 0,75 m

€ 1,50/stuk

Tafels

Afmetingen: 1,20 m x 0,80 m

€ 1,50/stuk

Tafels

Afmetingen: 1,80 m x 0,80 m

€ 2,00/stuk

Tafels

Diameter 1,50 m

€ 3,00/stuk

Tafels

Diameter 1,80 m

€ 3,00/stuk

Podiumelementen

 

 

 

Gebruik enkel in gemeentelijke lokalen. Hierop worden 1 uitzondering toegestaan nl:

  1. Voor de beide basisscholen waarbij gebruik enkel wordt toegestaan binnen in hun gebouwen

1 element: 1 m x 2 m (verstelbaar in de hoogte: 0,30 m tot 0,90 m)

Moet steeds binnen en op vaste, effen ondergrond geplaatst worden

€ 5,00/stuk

Podiumbakken

Afmetingen  1 m x 1 m x 0.30 m

Steeds binnen en op vaste, effen ondergrond te plaatsen.

€ 2,00/stuk

Tentoonstellingspanelen

Gebruik enkel in gemeentelijke lokalen, opstelling per 3

Panelen : H 1,50 m x Br 1 m

De plaatsing dient te gebeuren door de gemeentelijke diensten

€ 3,00/stuk

 

 

Nadar

Lengte 2,50 m – kleur : rood/wit (500m)

Lengte 2,00 m  - gegalvaniseerd (500m)

Leveren en terughalen gebeurt door de gemeentelijke diensten

 € 0,25/stuk

 

 

 

Vlaggenmasten

Lengte 5 m – kleur : wit

Leveren en terughalen door de gemeentelijke diensten, niet geplaatst

€ 2,50/stuk

Vlaggen

Pittem, West-Vlaanderen, Vlaamse Gemeenschap, België en Europa –

zelf af te halen

€ 1,00/stuk

Rollend rad

Afmeting toevoegen

Afhalen in het gemeentehuis na afspraak

€ 2,50/stuk

Reuze vier-op-een-rij

Afmeting toevoegen

Afhalen in het gemeentehuis na afspraak

€ 2,50/stuk

Reuze Ringwerpen

Afhalen in het gemeentehuis na afspraak

€ 2,50/stuk

Reuze Jenga

Afhalen in het gemeentehuis na afspraak

€ 2,50/stuk

Sjoelbak

Afhalen in het gemeentehuis na afspraak

€ 2,50/stuk

Viking Kubb pro rode koning

Afhalen in het gemeentehuis na afspraak

€ 2,50/stuk

Balanstoren

2 exemplaren beschikbaar

Afhalen in het gemeentehuis na afspraak

€ 2,50/stuk

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onder gemeentelijke lokalen worden naast de gebouwen eigendom van de gemeente eveneens de Onze Lieve Vrouwkerk en Sint-Germanuskerk verstaan.

 

Artikel 2

Voor de tarifering van de materialen wordt een onderscheid gemaakt in volgende categorieën gebruikers :

  • categorie A : Eigen organisaties van de gemeente, gemeentelijke adviesraden, OCMW, Vriendenkring gemeentepersoneel, Jumelagecomité, Zotte Maandagcomité, 11-11-11-comité en Pittemse scholen voor hun jaarlijks schoolfeest en grootouderfeest, wijkcomités en initiatieven van bewonersgroepen éénmaal per jaar voor het organiseren van een straat- of buurtfeest, Organisatie speelstraat (1x/jaar)
  • categorie B : verenigingen van eigen gemeente en wijkcomités
  • categorie C : andere gemeentebesturen
  • categorie D : Pittemse handelaars, zelfstandigen en ondernemers in het kader van opendeurdagen
  • categorie E : verenigingen uit andere gemeenten voor activiteiten die ze organiseren op het grondgebied van de gemeente Pittem.

Er is een dalende prioriteit van A naar E.

Er wordt geen materiaal ontleend aan private personen.

 

Artikel 3

De huurtarieven worden voor de verschillende categorieën als volgt vastgesteld :

  • categorie A:     gratis
  • categorie B:     basistarief met een minimum van 5 €
  • categorie C:     gratis
  • categorie D:     basistarief x 2 met een minimum van 25 €
  • categorie E:     basistarief x 2

 

Artikel 4

Alle aanvragen tot het verkrijgen van materiaal moeten minstens 1 maand en met een maximum van 1 jaar op voorhand aangevraagd worden via de webshop op de gemeentelijke website.

De aanvrager ontvangt een bevestiging en/of weigering betreffende zijn aanvraag met daarin informatie over de bezorging/afhaling van het materiaal. Laattijdige aanvragers kunnen slechts gebruik maken van de nog beschikbare materialen. Mondelinge of telefonische aanvragen worden niet behandeld.

Voor verdere vragen over de praktische regeling dient door de aanvrager steeds vooraf contact opgenomen te worden met het onthaal van de gemeente Pittem.

 

Artikel 5

De aanvragen van andere gemeentebesturen die materiaal wensen te ontlenen, worden steeds in het college van burgemeester en schepenenbehandeld.

 

Artikel 6

Wijkcomités en initiatieven van bewonersgroepen kunnen éénmaal per jaar gratis gebruik maken van materiaal voor het organiseren van een straat- of buurtfeest. De voorwaarden om hier gebruik van te kunnen maken zijn opgenomen in het gemeentelijk subsidiereglement ter ondersteuning van initiatieven van bewonersgroepen en buurt- en straatfeesten.

 

Artikel 7

Organisatoren van een speelstraat kunnen éénmaal per jaar gratis gebruik maken van materiaal voor de organisatie van de speelstraat en dit voor maximaal 4 dagen. De voorwaarden en afspraken bij de inrichting van een speelstraat zijn opgenomen een gemeentelijk algemeen reglement dat de modaliteiten bepaalt voor het inrichten van speelstraten

 

Artikel 8

De gemeente zal zelf geen bijkomend materiaal huren indien de gemeente geen eigen materiaal meer ter beschikking heeft. Informatief kan de aanvrager verwezen worden naar de provinciale uitleendiensten.

 

Artikel 9

De ontlener verbindt er zich toe het ontleende materiaal niet uit te lenen of te verhuren aan derden. Indien het gemeentebestuur gegronde twijfels heeft met betrekking tot eventuele doorverhuring, kan zij het ontleende materiaal onmiddellijk opvorderen.

 

Artikel 10

Het gemeentebestuur kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor ongevallen en andere schadelijke gevolgen die zich zouden voordoen door het gebruik van het ontleende materiaal.

Elke huurder is vrij een verzekering af te sluiten tegen gebeurlijke ongevallen en contractuele aansprakelijkheid.

 

Artikel 11

In geval van dringende omstandigheden of overmacht is alleen hetcollege van burgemeester en schepenenbevoegd om de oorspronkelijke toewijzing van het materiaal in te trekken of te wijzigen.  Deze beslissing wordt steeds aan de aanvrager meegedeeld en gemotiveerd.

 

Artikel 12

De huurder is aansprakelijk voor elke beschadiging, verlies of diefstal tijdens de periode dat de materialen ter beschikking worden gesteld. Gebreken, beschadigingen, verlies of diefstal dienen onmiddellijk gemeld te worden aan de verantwoordelijke ambtenaar.

De ontlener mag de beschadigde materialen niet zelf herstellen of herstellingen laten uitvoeren.  De herstelling zal uitgevoerd worden door de dienst zelf of door een door het gemeentebestuur aangeduide firma.  De kosten zullen aan de ontlener in rekening worden gebracht.

Bij diefstal of verlies zal eveneens een rekening opgemaakt worden ten laste van de ontlener.  De ontlener blijft alsnog verplicht het gemeentebestuur in kennis te stellen van eventuele tekortkomingen die bij het gebruik van de uitgeleende materialen zouden worden vastgesteld, zelfs indien de ontlener hiervoor niet verantwoordelijk zou zijn.

 

Artikel 13

Bij niet-betaling van de eventuele schadevergoeding kan de huurder van elke toekomstige verhuring worden uitgesloten.

 

Artikel 14

Eventuele bezwaren, met redenen omkleed, die steunen op de toepassing van dit reglement, moeten schriftelijk gericht worden aan hetcollege van burgemeester en schepenen, Markt 1, 8740 Pittem, en dit uiterlijk 3 dagen nadat het betwiste feit zich heeft voorgedaan.

 

Artikel 15

Wanneer wordt vastgesteld dat het gebruik niet overeenstemt met de aanvraag of het reglement, wordt -onverlet andere vergoedingen en sancties - het basistarief vervijfvoudigd (x5).

 

Artikel 16

Indien de gemeentelijke diensten moeten tussenkomen voor herstel, reinigen, nalatigheden, laattijdig terugbrengen en dergelijke, wordt dit in rekening gebracht voor de ontlener.

 

Artikel 17

De retributie wordt betaald door overschrijving op het rekeningnummer van het gemeentebestuur van Pittem, zoals vermeld op de factuur, binnen de 30 dagen factuurdatum.

Na ingebruikname van online betaling, gekoppeld aan de webshop, zal de betaling via die weg verlopen.

 

Artikel 18

Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie ingevorderd worden volgens de modaliteiten bepaald in het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 177.


Artikel 19

Dit reglement gaat in 5 dagen na bekendmaking er van op de gemeentelijke website en vervangt het vorige reglement dd. 26 juni 2017 omtrent de retributie op het uitlenen van gemeentelijke materialen.