Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Jaarlijks moet gerapporteerd worden aan de gemeenteraad omtrent de stand van zaken rond organisatiebeheersing.
Het lokaal bestuur Pittem maakt elke dag werk van het realiseren van haar doelstellingen. Om de realisatie van de doestellingen te faciliteren heeft de Vlaamse overheid een beleid met betrekking tot organisatiebeheersing ontwikkeld. Een goed werkend systeem van organisatiebeheersing maakt het mogelijk dat een overheidsorganisatie excelleert op vier vooropgestelde doelstellingen: effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie. Een hulpmiddel bij het uitbouwen van een systeem van organisatiebeheersing is de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen van Audit Vlaanderen.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
Jaarlijks moet gerapporteerd worden aan de gemeenteraad omtrent de stand van zaken rond organisatiebeheersing. Deze rapportage, zie bijlage, geeft daar vorm aan.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de rapportage rond organisatiebeheersing juli 2020 - juni 2021.
Het decreet lokaal bestuur, artikel 40 § 2
De nieuwe gemeentewet, artikel 133, 134 en 135
Artikel 134 van de nieuwe gemeentewet stelt dat in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, de burgemeester politieverordeningen kan maken, onder de verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd.
De gemeenteraad bekrachtigt het besluit van de burgemeester van 24 juni 2021 inzake de opheffing van het politiebesluit van 28 oktober 2020 inzake lokale aanvullende maatregelen in functie van de bestrijding van de Covid-19 crisis.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die het bestuur voor het boekjaar 2021 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.
De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:
De aanpassing meerjarenplan 4 voor 2020-2025 wordt uitvoerig toegelicht door waarnemend financieel directeur Joris Defour.
Artikel 1
De aanpassing meerjarenplan 4 voor de periode 2020-2025, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld voor het gedeelte gemeente.
Artikel 2
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2021 en 2022 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet | Totaal bedrag voor 2021 | Totaal bedrag voor 2022 |
Totaal exploitatie-uitgaven | 6.740.891 | 6.967.523 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | 8.233.168 | 8.511.946 |
Totaal investerings-uitgaven | 4.504.602 | 2.150.433 |
Totaal investerings-ontvangsten | 437.186 | 314.186 |
Totaal financierings-uitgaven | 609.578 | 629.529 |
Totaal financierings-ontvangsten | 1.626.816 | 1.802.478 |
Artikel 3
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: 296.506 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 4.763.437 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 5.059.942 euro.
Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt: 222.275 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 312.134 euro.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die het bestuur voor het boekjaar 2021 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.
De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:
De aanpassing meerjarenplan 4 voor 2020-2025 wordt uitvoerig toegelicht door waarnemend financieel directeur Joris Defour.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aanpassing meerjarenplan 4 voor de periode 2020-2025 van het OCMW, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2).
Artikel 2
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2021 en 2022 (M3) worden goedgekeurd.
Soort krediet | Totaal bedrag voor 2021 | Totaal bedrag voor 2022 |
Totaal exploitatie-uitgaven | 4.480.805 | 4.524.260 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | 3.974.849 | 3.972.989 |
Totaal investerings-uitgaven | 692.784 | 175.000 |
Totaal investerings-ontvangsten | 0 | 0 |
Totaal financierings-uitgaven | 180.308 | 188.557 |
Totaal financierings-ontvangsten | 0 | 0 |
Artikel 3
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: 296.506 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 4.763.437 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 5.059.942 euro.
Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt: 222.275 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 312.134 euro.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd om de nominatieve subsidies toe te kennen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025
Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 3 2020-2025
Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025
Artikel 41, tweede lid, 23° van het decreet over het lokaal bestuur, stelt dat de bevoegdheid om nominatieve subsidies toe te kennen een exclusieve bevoegdheid is van de gemeenteraad.
De nominatieve subsidies voor 2021, opgenomen in het vastgestelde meerjarenplan 2020 - 2025, kunnen worden toegekend.
Nathalie Delmotte: er is een lijst met nominatieve subsidies maar dit is beknopt, maar er is geen overzicht van de veranderingen ten opzichte van vorig jaar? Zijn er nieuwe overeenkomsten, zijn verenigingen bij gekomen, hoe is het bedrag voor de politiezone berekend? Hoe wordt de subsidie vastgelegd?
Burgemeester:
- feest- en sportcomité heeft een verhoging van 500 euro gekregen
- feest- en sportcomité koolskamp heeft een verhoging van 250 euro gekregen omdat dit de grootte van het sponsorpakket is
- de kapstok: éénmalige verhoging van 10% (dus 500 euro verhoogd)
- MUG heli: er is maar één heli en die staat in Brugge. Er is wel een MUG-wagen in Tielt die we betoelagen.
- PZ regio Tielt: er zijn federale middelen maar ook verplichte lokale middelen. Pittem draagt 9,28% bij in het tekort. Dit is opgelegd. De maximale stijging van de deelnames van de gemeenten is vastgelegd voor zes jaar op 2%.
Enig artikel
De nominatieve subsidies 2021 worden toegekend volgens het overzicht in bijlage.
Het besluit van de gemeenteraad van 04.11.2019 houdende goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging SAMW Tielt’, waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Pittem, Meulebeke en Wingene als deelnemende gemeenten.
De vergadering van het beheerscomité van 21.05.2021 waarin, volgens art. 7 van de overeenkomst, de ontwerpjaarrekening 2020 vastgesteld werd.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017.
De jaarrekening van de interlokale vereniging moet jaarlijks aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten voorgelegd worden.
De jaarrekening is pas goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt.
Schepen Annick Debonné licht de jaarrekening 2020 van de stedelijke academie voor muziek en woord toe.
Artikel 1
De jaarrekening 2020 van de Interlokale Vereniging SAMW Tielt wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt overgemaakt.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 04.11.2019 houdende goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging SAMW Tielt’;
waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Pittem, Meulebeke en Wingene als deelnemende gemeenten;
Gelet op de vergadering van het beheerscomité van 21.05.2021 waarin, volgens art. 7 van de overeenkomst, het ontwerp van het meerjarenplan voor de interlokale vereniging vastgesteld werd;
Gezien de meerjarenplanning van de interlokale vereniging aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten moet voorgelegd worden;
Overwegende dat de meerjarenplanning pas goedgekeurd is indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt;
Art. 1:
De meerjarenplanning van de Interlokale Vereniging SAMW Tielt wordt goedgekeurd.
Art. 2
Afschrift van deze beslissing wordt aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt overgemaakt.
Er wordt logistieke ondersteuning en een financiële toelage voorzien ter ondersteuning van initiatieven van bewonersgroepen en buurt- en straatfeesten.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
Vaststelling meerjarenplan (2019/GR/201) in de gemeenteraad van 30 december 2019
Goedkeuring postcoronaplan (2020/GR/059) in de gemeenteraad van 8 juni 2020
De gemeente Pittem wil een toegankelijke gemeente zijn met ruimte om te leven. Aandacht voor buurtwerking is hier één aspect van. Een hecht sociaal weefsel in straten, buurten en wijken is van groot belang.
De gemeente zet dan ook bewust in op de ondersteuning van initiatieven van bewonersgroepen en van buurt- en straatfeesten, met als doel een gezellig samenzijn te creëren met de buren. Op die manier leren buren elkaar beter kennen en wordt de betrokkenheid op de leefomgeving vergroot. Ontmoetingen hebben ook een grote impact op de sociale cohesie van een buurt.
Er wordt logistieke (via de uitleendienst) en financiële ondersteuning (in de vorm van een Pittembon) voorzien voor buurt- en straatfeesten die als doel hebben de sociale contacten te bevorderen.
De voorwaarden voor deze tegemoetkoming worden opgenomen in een gemeentelijk reglement.
In het goedgekeurde postcoronaplan is de ondersteuning reeds opgenomen als actie.
125 euro per Pittembon, één keer per wijk/straat per jaar
Beleidsitem: 0710-00: jaarlijks 2000 euro voorzien
Christophe Vancoillie: buurtwerking is positief! Het toekennen van een subsidie is onderworpen aan heel wat regels. Het subsidiebedrag is ook beperkt. Er moet een groepsfoto doorgestuurd worden en is dit niet wat overdreven? We zullen ons onthouden.
Annick Debonné: er zijn maar 11 straatcomités, dus er is zeker voldoende krediet voorzien. Buurtfeesten kunnen sowieso, maar nu worden ze gesubsidieerd. We willen comités prikkelen en daarvoor vragen we een foto.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan onderstaand gemeentelijk subsidiereglement ter ondersteuning van initiatieven van bewonersgroepen en buurt- en straatfeesten.
GEMEENTELIJK SUBSIDIEREGLEMENT TER ONDERSTEUNING VAN INITIATIEVEN VAN BEWONERS EN BUURT- EN STRAATFEESTEN
Artikel 1 – Doelstelling
De gemeente Pittem wil een toegankelijke gemeente zijn met ruimte om te leven. Aandacht voor buurtwerking is hier één aspect van. Een hecht sociaal weefsel in straten, buurten en wijken is van groot belang.
De gemeente zet dan ook bewust in op de ondersteuning van initiatieven van bewonersgroepen en van buurt- en straatfeesten, met als doel een gezellig samenzijn te creëren met de buren. Op die manier leren buren elkaar beter kennen en wordt de betrokkenheid op de leefomgeving vergroot. Ontmoetingen hebben bovendien een grote impact op de sociale cohesie van een buurt.
Artikel 2 – De aanvrager
Ieder straat- en buurtinitiatief kan een aanvraag indienen om een subsidie te bekomen. Het buurt- of straatfeest moet uitdrukkelijk openstaan voor de hele buurt of straat waarvoor het feest georganiseerd wordt.
Artikel 3 – Criteria
Onder een buurt- of straatfeest wordt verstaan:
Activiteiten die doorgaan in een straat, buurt of wijk in Pittem of Egem met het oog op het bevorderen van de sociale contacten, rekening houdend met de volgende voorwaarden:
Komen niet aanmerking:
Artikel 4 - Aanvraag
De subsidie dient ten laatste vier weken voor het feest schriftelijk te worden aangevraagd. Dit is opgenomen in het goedkeuringsformulier voor de organisatie van een buurt- of straatfeest. Het aanvraagformulier kan je terugvinden op de gemeentelijke website.
De aanvrager dient ook nog volgende zaken in orde te brengen:
De volledige procedure met alle stappen is opgenomen op de gemeentelijke website.
Artikel 5 - Goedkeuring
De activiteit wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het College van Burgemeester en Schepenen dat finaal een beslissing neemt over de goedkeuring van de activiteit en de ondersteuning er van.
Artikel 6 – Ondersteuning
Financieel
De subsidie wordt door het College van Burgemeester en Schepenen vastgesteld en bedraagt 125 euro per activiteit ongeacht het aantal deelnemers.
Deze financiële ondersteuning wordt aangereikt via een Pittembon, te spenderen bij onze lokale handelaars.
Logistiek
Er kan gratis gebruik worden gemaakt van materiaal (tafels, stoelen, nadars, XXL-spelmateriaal,…) voor de organisatie van een straat- of buurtfeest. Alle aanvragen m.b.t. de uitleendienst vallen onder het retributiereglement voor het uitlenen van materiaal. Dit reglement kan geraadpleegd worden op onze gemeentelijke website.
Materiaal uitlenen gebeurt via de gemeentelijke webshop.
Artikel 7 – Visibiliteit medewerking gemeentebestuur
De organisatie dient de medewerking van de gemeente Pittem goed kenbaar te maken. De gemeente stelt vlaggen met het logo van de gemeente ter beschikking tijdens het buurt- of straatfeest.
Binnen de twee weken na de activiteit wordt de uitnodiging en minimum twee sfeerfoto’s van het buurt- of straatfeest, inclusief groepsfoto bij de surfvlaggen van het lokaal bestuur, digitaal aangeleverd aan communicatie@pittem.be. De aangeleverde foto’s zullen gebruikt worden op de website en Facebookpagina van de gemeente om buurt- en straatfeesten in de kijker te zetten.
Artikel 8 – Annuleren of wijzigen van de activiteit
Wanneer de activiteit geannuleerd wordt of indien het opzet grondig wijzigt, dan dient de organisator onmiddellijk het College van Burgemeester en Schepenen officieel in te lichten. De financiële ondersteuning kan ingehouden worden of slechts gedeeltelijk uitbetaald worden.
Artikel 9 – Betaling en bewijsstukken
De betaling, in de vorm van een Pittembon, gebeurt na de goedkeuring van de activiteit door het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 10 – Uitvoering reglement
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van dit reglement (behandelen aanvraag, uitbetaling, …).
Artikel 11 – Aanvangsdatum
Dit reglement vangt aan vijf dagen na bekendmaking ervan op de gemeentelijke website.
Het bestaande gemeentelijke retributiereglement wordt aangepast naar aanleiding van de aankoop van XXL-spelmateriaal dat kan uitgeleend worden en in het reglement moet worden opgenomen.
Artikel 40 van het decreet lokaal bestuur
Het is wenselijk om het gemeentelijk retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijke materialen te actualiseren. De aanleiding hiervoor is de aankoop van XXL-spelmateriaal dat uitgeleend kan worden.
Schepen Annick Debonné licht het agendapunt toe.
Christophe Vancoillie: onder welke categorie vallen politieke partijen?
Annick Debonné: Categorie E.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aanpassing van het gemeentelijk retributiereglement op het uitlenen van gemeentelijke materialen.
AANPASSING GEMEENTELIJK RETRIBUTIEREGLEMENT OP HET UITLENEN VAN GEMEENTELIJKE MATERIALEN
Artikel 1
De basistarieven voor het gemeentelijk materiaal worden per activiteit als volgt vastgesteld:
Omschrijving |
Gegevens |
Huurprijs |
Stoelen |
Grijze klapstoelen |
€ 0,25/stuk |
Tafels |
Afmetingen: 1,20 m x 0,75 m |
€ 1,50/stuk |
Tafels |
Afmetingen: 1,20 m x 0,80 m |
€ 1,50/stuk |
Tafels |
Afmetingen: 1,80 m x 0,80 m |
€ 2,00/stuk |
Tafels |
Diameter 1,50 m |
€ 3,00/stuk |
Tafels |
Diameter 1,80 m |
€ 3,00/stuk |
Podiumelementen
|
Gebruik enkel in gemeentelijke lokalen. Hierop worden 1 uitzondering toegestaan nl:
1 element: 1 m x 2 m (verstelbaar in de hoogte: 0,30 m tot 0,90 m) Moet steeds binnen en op vaste, effen ondergrond geplaatst worden |
€ 5,00/stuk |
Podiumbakken |
Afmetingen 1 m x 1 m x 0.30 m Steeds binnen en op vaste, effen ondergrond te plaatsen. |
€ 2,00/stuk |
Tentoonstellingspanelen |
Gebruik enkel in gemeentelijke lokalen, opstelling per 3 Panelen : H 1,50 m x Br 1 m De plaatsing dient te gebeuren door de gemeentelijke diensten |
€ 3,00/stuk
|
Nadar |
Lengte 2,50 m – kleur : rood/wit (500m) Lengte 2,00 m - gegalvaniseerd (500m) Leveren en terughalen gebeurt door de gemeentelijke diensten |
€ 0,25/stuk
|
Vlaggenmasten |
Lengte 5 m – kleur : wit Leveren en terughalen door de gemeentelijke diensten, niet geplaatst |
€ 2,50/stuk |
Vlaggen |
Pittem, West-Vlaanderen, Vlaamse Gemeenschap, België en Europa – zelf af te halen |
€ 1,00/stuk |
Rollend rad |
Afmeting toevoegen Afhalen in het gemeentehuis na afspraak |
€ 2,50/stuk |
Reuze vier-op-een-rij |
Afmeting toevoegen Afhalen in het gemeentehuis na afspraak |
€ 2,50/stuk |
Reuze Ringwerpen |
Afhalen in het gemeentehuis na afspraak |
€ 2,50/stuk |
Reuze Jenga |
Afhalen in het gemeentehuis na afspraak |
€ 2,50/stuk |
Sjoelbak |
Afhalen in het gemeentehuis na afspraak |
€ 2,50/stuk |
Viking Kubb pro rode koning |
Afhalen in het gemeentehuis na afspraak |
€ 2,50/stuk |
Balanstoren |
2 exemplaren beschikbaar Afhalen in het gemeentehuis na afspraak |
€ 2,50/stuk |
Onder gemeentelijke lokalen worden naast de gebouwen eigendom van de gemeente eveneens de Onze Lieve Vrouwkerk en Sint-Germanuskerk verstaan.
Artikel 2
Voor de tarifering van de materialen wordt een onderscheid gemaakt in volgende categorieën gebruikers :
Er is een dalende prioriteit van A naar E.
Er wordt geen materiaal ontleend aan private personen.
Artikel 3
De huurtarieven worden voor de verschillende categorieën als volgt vastgesteld :
Artikel 4
Alle aanvragen tot het verkrijgen van materiaal moeten minstens 1 maand en met een maximum van 1 jaar op voorhand aangevraagd worden via de webshop op de gemeentelijke website.
De aanvrager ontvangt een bevestiging en/of weigering betreffende zijn aanvraag met daarin informatie over de bezorging/afhaling van het materiaal. Laattijdige aanvragers kunnen slechts gebruik maken van de nog beschikbare materialen. Mondelinge of telefonische aanvragen worden niet behandeld.
Voor verdere vragen over de praktische regeling dient door de aanvrager steeds vooraf contact opgenomen te worden met het onthaal van de gemeente Pittem.
Artikel 5
De aanvragen van andere gemeentebesturen die materiaal wensen te ontlenen, worden steeds in het college van burgemeester en schepenenbehandeld.
Artikel 6
Wijkcomités en initiatieven van bewonersgroepen kunnen éénmaal per jaar gratis gebruik maken van materiaal voor het organiseren van een straat- of buurtfeest. De voorwaarden om hier gebruik van te kunnen maken zijn opgenomen in het gemeentelijk subsidiereglement ter ondersteuning van initiatieven van bewonersgroepen en buurt- en straatfeesten.
Artikel 7
Organisatoren van een speelstraat kunnen éénmaal per jaar gratis gebruik maken van materiaal voor de organisatie van de speelstraat en dit voor maximaal 4 dagen. De voorwaarden en afspraken bij de inrichting van een speelstraat zijn opgenomen een gemeentelijk algemeen reglement dat de modaliteiten bepaalt voor het inrichten van speelstraten
Artikel 8
De gemeente zal zelf geen bijkomend materiaal huren indien de gemeente geen eigen materiaal meer ter beschikking heeft. Informatief kan de aanvrager verwezen worden naar de provinciale uitleendiensten.
Artikel 9
De ontlener verbindt er zich toe het ontleende materiaal niet uit te lenen of te verhuren aan derden. Indien het gemeentebestuur gegronde twijfels heeft met betrekking tot eventuele doorverhuring, kan zij het ontleende materiaal onmiddellijk opvorderen.
Artikel 10
Het gemeentebestuur kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor ongevallen en andere schadelijke gevolgen die zich zouden voordoen door het gebruik van het ontleende materiaal.
Elke huurder is vrij een verzekering af te sluiten tegen gebeurlijke ongevallen en contractuele aansprakelijkheid.
Artikel 11
In geval van dringende omstandigheden of overmacht is alleen hetcollege van burgemeester en schepenenbevoegd om de oorspronkelijke toewijzing van het materiaal in te trekken of te wijzigen. Deze beslissing wordt steeds aan de aanvrager meegedeeld en gemotiveerd.
Artikel 12
De huurder is aansprakelijk voor elke beschadiging, verlies of diefstal tijdens de periode dat de materialen ter beschikking worden gesteld. Gebreken, beschadigingen, verlies of diefstal dienen onmiddellijk gemeld te worden aan de verantwoordelijke ambtenaar.
De ontlener mag de beschadigde materialen niet zelf herstellen of herstellingen laten uitvoeren. De herstelling zal uitgevoerd worden door de dienst zelf of door een door het gemeentebestuur aangeduide firma. De kosten zullen aan de ontlener in rekening worden gebracht.
Bij diefstal of verlies zal eveneens een rekening opgemaakt worden ten laste van de ontlener. De ontlener blijft alsnog verplicht het gemeentebestuur in kennis te stellen van eventuele tekortkomingen die bij het gebruik van de uitgeleende materialen zouden worden vastgesteld, zelfs indien de ontlener hiervoor niet verantwoordelijk zou zijn.
Artikel 13
Bij niet-betaling van de eventuele schadevergoeding kan de huurder van elke toekomstige verhuring worden uitgesloten.
Artikel 14
Eventuele bezwaren, met redenen omkleed, die steunen op de toepassing van dit reglement, moeten schriftelijk gericht worden aan hetcollege van burgemeester en schepenen, Markt 1, 8740 Pittem, en dit uiterlijk 3 dagen nadat het betwiste feit zich heeft voorgedaan.
Artikel 15
Wanneer wordt vastgesteld dat het gebruik niet overeenstemt met de aanvraag of het reglement, wordt -onverlet andere vergoedingen en sancties - het basistarief vervijfvoudigd (x5).
Artikel 16
Indien de gemeentelijke diensten moeten tussenkomen voor herstel, reinigen, nalatigheden, laattijdig terugbrengen en dergelijke, wordt dit in rekening gebracht voor de ontlener.
Artikel 17
De retributie wordt betaald door overschrijving op het rekeningnummer van het gemeentebestuur van Pittem, zoals vermeld op de factuur, binnen de 30 dagen factuurdatum.
Na ingebruikname van online betaling, gekoppeld aan de webshop, zal de betaling via die weg verlopen.
Artikel 18
Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie ingevorderd worden volgens de modaliteiten bepaald in het Decreet Lokaal Bestuur, artikel 177.
Artikel 19
Dit reglement gaat in 5 dagen na bekendmaking er van op de gemeentelijke website en vervangt het vorige reglement dd. 26 juni 2017 omtrent de retributie op het uitlenen van gemeentelijke materialen.
O.a. naar aanleiding van het vertrek van Wouter Verhelst als intergemeentelijk GIS-coördinator per 1 april 2021 werd op de twee stuurgroepen van de “KDV intergemeentelijke GIS-coördinatie” van (8/1/2021 Midwest en 21/01/2021 andere groep) het nieuw concept voor intergemeentelijke GIS-ondersteuning van WVI toegelicht. De bestaande KDV aangestuurd door 2 aparte stuurgroepen (één voor regio Midwest en één voor een tweede groep van gemeenten), voor “GIS-coördinatie” zou ontbonden worden en de bestaande KDV voor “GIS-operatoren” zou getransformeerd worden tot een grote KDV voor “GIS-ondersteuning in het algemeen” (KDV GIS), waarbinnen verschillende profielen van WVI-medewerkers kunnen ingezet worden in een poulesysteem en waarbij de aangesloten gemeenten zowel op afroep als structureel kunnen ondersteund worden. In beide stuurgroepen (van 8/1/2021 Midwest en 21/01/2021 andere groep) werd principieel akkoord gegaan met dit nieuwe concept en met de voorgestelde aanpak.
Aangezien elk van de 16 Midwest-besturen voor minstens 1/16de individueel aangesloten waren bij de huidige KDV van Wouter (de GIS-coördinator werkte nl. 16% voor de volledige Midwest-regio waarbij bv. ad hoc advies werd gegeven aan besturen), moet elk bestuur apart in kennis gesteld worden van de te ondernemen stappen. Concreet gaat het nu eerst over de stopzetting van de KDV van Wouter (na 1 april). De tweede stap is het desgewenst opnieuw aansluiten bij de hervormde KDV GIS. Een aantal Midwest-besturen was al bij de te hervormen KDV (GIS-operatoren) aangesloten (Wingene, Tielt, Ledegem, Ruiselede, Pittem en Ardooie). Zij hoeven dus niet meer opnieuw aan te sluiten, maar dienen zich wel akkoord te verklaren met de wijzigingen in de samenwerkingsovereenkomst.
Bij de wijzigingen zien we onder andere de aanvulling van experten ter vervanging van Wouter Verhelst. Alle wijzigingen zijn te zien in het document in bijlage.
Ondertussen is er wel een project lopende op de dienst Stedenbouw waarbij we gebruik maken van deze KDV (geoloket), maar deze werd al gestart voor de wijzigingen.
Het gemeentebestuur krijgt de vraag of we akkoord kunnen gaan met deze wijzigingen?
De gemeenteraad gaat akkoord met de wijzigingen in de samenwerkingsovereenkomst KDV (kostendelende vereniging) voor GIS-operatoren.
De jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke wordt voorgelegd voor advies.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en de latere wijzigingen.
- de voorgelegde rekening voor de exploitatie sluit met een batig saldo van € 11.524,77
- de voorgelegde rekening voor de investeringen sluit met een saldo van € 0,00
- de totale exploitatietoelage in de rekening 2020 wordt vastgesteld op € 15.492,84, waarvan het aandeel van de gemeente Pittem € 3.563,35 bedraagt. (= 23%)
- de opsplitsing van de exploitatietoelage:
Gunstig advies wordt verleend aan de voorgelegde jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke.
De jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek St.-Jozef Werkman te Tielt wordt voorgelegd voor advies.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en de latere wijzigingen.
- de voorgelegde rekening voor de exploitatie sluit met een batig saldo van € 6.615,36
- de voorgelegde gecoördineerde rekening voor de investeringen sluit met een saldo van € 0
- de totale exploitatietoelage in de rekening 2020 wordt vastgesteld op € 21.907,80, waarvan het aandeel van de gemeente Pittem € 2.409,86 bedraagt. (= 11%)
- de opsplitsing van de exploitatietoelage:
Gunstig advies wordt verleend aan de voorgelegde jaarrekening voor het dienstjaar 2020 van de kerkfabriek St.-Jozef Werkman te Tielt.
In de Turkeijensteenweg werd op de hoek met de Nachtegaalstraat een nieuwe woning opgetrokken door bouwheer Andrew De Bruyne.
Vroeger bevond zich op deze hoek een woning die zich heel dicht tegen de rooilijn bevond. De heer De Bruyne heeft de oude woning gekocht en gesloopt en op dit perceel werd een nieuwe woning gebouwd. Evenwel is er voor de Turkeijensteenweg een rooilijn- en onteigeningsplan van toepassing (goedgekeurd bij KB dd. 25/8/1967). Voor dit perceel is dus een onteigening voorzien en dient de grond gelegen voorbij de vastgestelde rooilijn kosteloos afgestaan te worden aan de gemeente. Het over te dragen perceel werd niet mee verkocht aan de heer De Bruyne.
Een opmetingsplan voor de af te stane grond werd opgemaakt door Landmeetbureau Metex uit Koolskamp. De oppervlakte van de af te stane grond bedraagt 49 ca. De eigenaars zijn 1. de heer en mevrouw Lafaut Antoon - Neirynck Annie, Damstraat 6 te 8740 Pittem en 2. mevrouw Isabel Lafaut, Fleriskotstraat 84 te 8431 Middelkerke.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid heeft ons de ontwerpakte van de kosteloze grondafstand bezorgd op 25 mei 2021.
De overdracht van de grond aan de gemeente Pittem door de eigenaars 1. de heer en mevrouw Lafaut Antoon - Neirynck Annie, Damstraat 6 te 8740 Pittem en 2. mevrouw Isabel Lafaut, Fleriskotstraat 84 te 8431 Middelkerke gebeurt kosteloos.
Alle kosten verbonden aan de akte zijn ten laste van de gemeente.
De kosten kunnen benomen worden op artikel 2021/ACT-891/0200-00/6131003/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - beschikbaar krediet van € 3.044,22.
Schepen Denis Fraeyman licht het agendapunt toe.
Artikel 1
De grond met een oppervlakte van 49 ca, zijnde lot 1 van het opmetingsplan, opgemaakt door Landmeetbureau Metex, en gelegen langs de Turkeijensteenweg, wordt kosteloos verworven voor inname in het openbaar domein om reden van openbaar nut.
Artikel 2
De instrumenterend ambtenaar van de Afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid zal de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
Artikel 3
De akte van overdracht van grond, opgesteld door de afdeling Vastgoedtransacties bij de Vlaamse Overheid, wordt goedgekeurd.
Volgens art. 9 van het omgevingsvergunningsdecreet van 25 april 2014 moet iedere gemeente minimaal één omgevingsambtenaar in dienst hebben en moet die ambtenaar of groep van ambtenaren gezamenlijk voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu in zich verenigen. De aanwijzing van een omgevingsambtenaar dient te gebeuren via een beslissing van de gemeenteraad.
Hoofdstuk 2 van Titel 7 ‘omgevingsambtenaren’ van het omgevingsvergunningsbesluit van 27 november 2015 bepaalt de voorwaarden, onverenigbaarheden en kwaliteitsvereisten van een omgevingsambtenaar. In het bijzonder gaat het om de artikelen 143 tot en met 146.
In zitting van 30 januari 2017 nam de gemeenteraad kennis van het feit dat volgens art. 394/1 van het omgevingsvergunningsdecreet eenieder die op 27 november 2015 als stedenbouwkundige ambtenaar in dienst was, geacht wordt aangewezen te zijn als omgevingsambtenaar, voor zover hij houder is van een diploma dat toegang geeft tot niveau A, B of C. De heer Eddy Truyaert valt onder deze regeling.
Eveneens in zitting van 30 januari 2017 werd de heer Carl Couckuyt aangewezen als gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Op 15 februari kwam de heer Wouter Declerck in dienst bij het gemeentebestuur. Wouter Declerck heeft een diploma dat toegang geeft tot niveau B.
Wouter Declerck beschikt over meer dan 2 jaar relevant aantoonbare beroepservaring. Hij was van 1 januari 1998 tot 31 december 1999 tewerkgesteld op de dienst milieuvergunningen van het provinciebestuur Vlaams-Brabant, van 1 januari 2000 tot 31 augustus 2012 als milieuconsulent en extern milieucoördinator bij het milieuadviesbureau T&D Milieuadvies bvba, en van 1 september 2012 tot 12 februari 2021 als omgevingsambtenaar en lokaal toezichthouder bij het stadsbestuur Harelbeke.
De groep van omgevingsambtenaren beschikt bijgevolg over voldoende kennis van de ruimtelijke ordening en van het milieu.
De heer Carl Couckuyt, thans algemeen directeur van het lokaal bestuur Pittem, kan niet langer optreden als omgevingsambtenaar, aangezien het omgevingsvergunningsbesluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning in artikel 144 bepaalt dat het ambt van gemeentelijk omgevingsambtenaar onverenigbaar is met ambt van algemeen directeur.
De raad gaat over tot de geheime stemming.
Stemming betreffende aanstelling van Wouter Declerck: er worden 16 stembriefjes opgehaald, met 16 stemmen ja, geen stemmen nee en geen onthoudingen.
er worden 16 stembriefjes verdeeld en evenveel opgehaald.
met 16 stemmen ja, geen stemmen neen en geen blanco stemmen.
Artikel 1
De heer Wouter Declerck wordt aangesteld als gemeentelijke omgevingsambtenaar.
Artikel 2
De heer Carl Couckuyt wordt niet langer als gemeentelijke omgevingsambtenaar aangesteld gezien de wettelijke onverenigbaarheid met zijn huidige functie van algemeen directeur van het lokaal bestuur Pittem.
In het goedgekeurde subsidiedossier van IGS Wonen Regio Tielt werden enkele activiteiten aangestipt waarbij er een mogelijke koppeling met een GAS-boete voorzien wordt; dit gaat met name over de opvolging van de correcte affichering van huurprijzen en – lasten, alsook over de opvolging van de aanplakking van de burgemeestersbesluiten tot ongeschikt- en/of onbewoonbaar verklaring;
Het is wenselijk dat de technisch adviseurs van IGS Wonen Regio Tielt een bestuurlijk verslag kunnen opmaken daar waar blijkt dat voorafgaande waarschuwing en sensibilisering niet tot het beoogde resultaat leidt.
- de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
- de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, zoals later gewijzigd;
- het Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
- het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de administratieve sancties;
- het ontwerp van protocolakkoord goedgekeurd en bekrachtigd in zitting van de gemeenteraad van 26 juni 2017, dat werd ondertekend door de deelnemende gemeenten enerzijds en de Procureur des Konings anderzijds;
- de Omzendbrief van 22 juli 2014 van de FOD Binnenlandse zaken waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de administratieve sancties;
- de beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2017 houdende goedkeuring van het Algemeen uniform politiereglement politiezone Regio Tielt; laatst gewijzigd op 14 december 2020;
- de beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2017 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomsten in het kader van de sanctieprocedure bij administratieve sancties, afgesloten met Pittem, Ruiselede, Wingene, Lichtervelde en Ardooie;
- het brevet uitgereikt door de West-Vlaamse Politieschool aan dhr. Youri Samyn en dhr. Sven Heyerick, technisch adviseurs IGS Wonen Regio Tielt voor het voldoen van de opleidingsvoorwaarden tot het bekomen van “gemeentelijke vaststeller GAS”;
- de GAS-wetgeving in artikel 21 voorziet dat gemeenteambtenaren, die hiertoe door de gemeenteraad worden aangewezen, vaststellingen kunnen doen van inbreuken;
- het algemeen uniform politiereglement politiezone Regio Tielt voorziet in de implementatie van administratieve sancties; voorziet dat de administratieve geldboete na vaststelling door een bevoegd persoon enkel kan worden gevestigd door een sanctionerend ambtenaar door de gemeenteraad aangeduid;
- in het goedgekeurde subsidiedossier van IGS Wonen Regio Tielt werden enkele activiteiten aangestipt waarbij er een mogelijke koppeling met een GAS-boete voorzien wordt; dit gaat met name over de opvolging van de correcte affichering van huurprijzen en – lasten, alsook over de opvolging van de aanplakking van de burgemeestersbesluiten tot ongeschikt- en/of onbewoonbaar verklaring;
- de technisch adviseurs van IGS Wonen Regio Tielt zullen die activiteiten opvolgen en het is dan ook wenselijk dat zij desgevallend een bestuurlijk verslag kunnen opmaken daar waar blijkt dat voorafgaande waarschuwing en sensibilisering niet tot het beoogde resultaat leidt; gemengde inbreuken (een gemengde inbreuk is een strafrechtelijke inbreuk waarvoor een administratieve sanctie kan worden opgelegd. Hiervoor is er een Protocol afgesloten met de Procureur des Konings) behoren niet tot hun bevoegdheid.
De raad gaat over tot de geheime stemming.
Stemming betreffende aanstelling van Sven Heyerick: er worden 16 stembriefjes opgehaald, met 16 stemmen ja, geen stemmen nee en geen onthoudingen.
Stemming betreffende aanstelling van Youri Samyn: er worden 16 stembriefjes opgehaald, met 16 stemmen ja, geen stemmen nee en geen onthoudingen.
met 16 stemmen ja, geen stemmen neen en geen blanco stemmen.
Art. 1:
Dhr. Youri Samyn en dhr. Sven Heyerick, technisch adviseurs IGS Wonen Regio Tielt worden aangesteld als gemeentelijke vaststeller van inbreuken tegen de APV (uitgezonderd de gemengde inbreuken).
Art. 2:
Een afschrift van dit reglement wordt toegestuurd aan de coördinator van IGS Wonen Regio Tielt, de sanctionerend ambtenaar, de korpschef van de lokale politie, de Procureur des Konings, de griffier van de rechtbank van eerste aanleg, en de griffie van de politierechtbank van het gebied.
Volgende variapunten werden per mail overgemaakt aan de algemeen directeur en beantwoord ter zitting:
Volgende vragen worden mondeling gesteld en beantwoord ter zitting:
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Ivan Delaere
Burgemeester-voorzitter