De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de OCMW-raadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stuurde op 2 augustus 2023 een email betreffende het besluit van de Provinciegouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van de gemeente en het OCMW van Pittem.
Artikel 332 § 1, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Op 1 augustus 2023 keurde de Provinciegouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en het OCMW van Pittem goed.
Dit besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende raad voor maatschappelijk welzijn.
De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het besluit van de Provinciegouverneur waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en het OCMW van Pittem wordt goedgekeurd.
CAW Centraal West-Vlaanderen kreeg tijdelijke Vlaamse uitbreidingsmiddelen in het kader van de energiecrisis. Zij deden het voorstel in de intervisiegroep Welzijn (Midwest) van december '22 om personeel aan te werven dat kan ingezet worden om outreachend te werken naar de personen die op de lijsten van de Lokale Advies Commissie (LAC) terecht komen omwille van schulden bij de nutsvoorzieningen. De OCMW's uit het regiogebied kregen de kans om hier op in te tekenen.
Besluit van de Vlaamse regering van 16 september 1997 betreffende de samenstelling en de werking van de lokale adviescommissie omtrent de minimale levering van elektriciteit, gas en water.
Energiedecreet 8 mei 2009 (Decreet houdende algemene bepalingen betreffende het energiebeleid).
Het samenwerkingsverband tussen het OCMW en het CAW heeft tot doel om burgers te ondersteunen die door de energiecrisis in de problemen dreigen te geraken, door vroegtijdig preventief en aanklampend op te treden.
De algemene doelstellingen van het samenwerkingsverband worden als volgt omschreven:
Concreet betekent het dat deze hulpverlener de persoonsgegevens doorkrijgt van de LAC-voorzitter van het OCMW. Vooraf wordt de burger per brief geïnformeerd dat de gegevens doorgegeven worden en hebben zij de mogelijkheid om daar tegen in te gaan. De CAW-medewerker doet verschillende contactpogingen door aan huis te gaan ter voorbereiding van de LAC-zitting. Zij kan de vertrouwenspersoon van de burger zijn op LAC-zitting en kan bruggen leggen naar het OCMW of andere hulpverlening indien dit aangewezen is.
Voor de gemeenten Tielt, Meulebeke, Pittem, Wingene en Ruiselede werd Liesbeth Braekevelt aangesteld sinds 1 juli 2023.
De samenwerkingsovereenkomst in bijlage legt de afspraken tussen de partijen vast. Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring aan de OCMW-raad voorgelegd.
Er is geen financiële impact. De personeelskost die hier aan verbonden is wordt gefinancierd met de uitbreidingsmiddelen dat het CAW ontvangt in het kader van de energiecrisis.
De OCMW-raad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst tussen CAW Centraal West-Vlaanderen en het OCMW van Pittem m.b.t. de ondersteuning van de Lokale Advies Commissie.
Er wordt voorgesteld om de personeelsformatie op drie plaatsen aan te passen:
- schrappen van de functie van adjunct-algemeen directeur wegens pensionering
- inschaling directeur woonzorgcentrum in IFIC 19
- opname van een C-functie bij de dienst burgerzaken binnen het eigen kader die voorheen was opgenomen als medewerkers die vanuit de federale overheid ter beschikking werd gesteld (naar aanleiding van de pensionering van dit personeelslid)
Bevoegdheid: het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 40 § 2
Het goedgekeurde organogram van gemeente en ocmw Pittem, zoals goedgekeurd door de raden op 4 april 2022.
De goedgekeurde rechtspositieregeling van gemeente en ocmw Pittem, zoals goedgekeurd door de raden op 4 april 2022.
Het protocol van het bijzonder onderhandelingscomité van 29 juni 2023.
Schrappen functie adjunct-algemeen directeur
Door de pensionering van de adjunct-algemeen directeur op 1 juli 2023 kan de functie van adjunct-algemeen directeur geschrapt worden. De functie van AAD was een overgangsmaatregel in het kader van de inkanteling van het ocmw en het gemeentebestuur tot één lokaal bestuur. De gemeente Pittem kan volgens het decreet lokaal bestuur geen nieuwe adjunct-algemeen directeur aanstellen.
Inschaling directeur woonzorgcentrum in IFIC 19
De functie van directeur woonzorgcentrum is niet opgenomen in de functiewijzer van IFIC waardoor de directie nog niet ingeschaald is in het IFIC-systeem. Hierdoor ontstaat er een loonspanning tussen de hoofdverpleegkundigen en de directeur. Daarnaast gaat het om een moeilijk in te vullen vacature, de concurrentie met andere organisaties is groot. Als ontbrekende functie kan directeur zorg niet in het IFIC-classificatiesysteem worden toegevoegd met de reden dat het gaat om een unieke invulling van de functie, de verschillen tussen de zorginstellingen zijn te groot op vlak van grootte. Elk lokaal bestuur dient zelf een beslissing te nemen omtrent de inschaling van de functie van directeur zorg op basis van de grootte van het woonzorgcentrum, de verantwoordelijkheden en de plaats in de eigen organisatie. De nota van VVSG van 2 februari 2023, goedgekeurd door de alle vakverenigingen van comité C1 (het overlegcomité tussen de werkgevers en de werknemersvertegenwoordigers van de lokale sector), biedt richting om deze keuze te maken. Concreet wordt voorgesteld om afhankelijk van de grootte van het WZC, de verantwoordelijkheden en de plaats in de eigen organisatie te voorzien in een IFIC-categorie 18, 19 of 20.
Het vast bureau besloot om een functieweging te laten opmaken door een externe partij, om alle partijdigheid te vermijden (in bijlage). Daarbij werd het voorstel gedaan van een inschaling in IFIC 19, zonder cumulatie met de ADV-premie of 11%-regeling (zoals voorzien in de RPR).
Het IFIC-barema 19 dient daardoor te worden toegevoegd aan de rechtpositieregeling zodat deze kan gekoppeld worden aan de functie van directeur zorg. In bijlage 1 van de rechtspositieregeling van het lokaal bestuur Pittem wordt volgende salarisschaal toegevoegd (niet-geïndexeerd bruto jaarloon):
ANC | CAT 19 |
0 | 28.346,64 |
1 | 29.338,84 |
2 | 30.288,61 |
3 | 31.195,68 |
4 | 32.059,83 |
5 | 32.881,34 |
6 | 33.660,61 |
7 | 34.398,60 |
8 | 35.096,18 |
9 | 35.754,57 |
10 | 36.374,91 |
11 | 36.958,82 |
12 | 37.507,53 |
13 | 38.022,66 |
14 | 38.505,62 |
15 | 38.958,10 |
16 | 39.369,43 |
17 | 39.753,94 |
18 | 40.113,10 |
19 | 40.448,27 |
20 | 40.760,94 |
21 | 41.052,33 |
22 | 41.323,91 |
23 | 41.576,71 |
24 | 41.812,01 |
25 | 42.030,81 |
26 | 42.234,35 |
27 | 42.423,49 |
28 | 42.599,26 |
29 | 42.762,52 |
30 | 42.914,09 |
31 | 43.054,78 |
32 | 43.185,40 |
33 | 43.306,57 |
34 | 43.418,94 |
35 | 43.523,21 |
Opname van een C-functie bij de dienst burgerzaken binnen het eigen kader die voorheen was opgenomen als medewerkers die vanuit de federale overheid ter beschikking werd gesteld (naar aanleiding van de pensionering van dit personeelslid)
In het organogram zoals goedgekeurd door de raden op 4 april 2022 is bij de dienst burgerzaken 1 voltijdsequivalent vermeld vanuit een terbeschikkingstelling van een werknemer vanuit de federale overheid. Deze medewerker gaat nu op pensioen. Deze C-functie wordt nu niet meer opgenomen als terbeschikkingstelling, maar wel binnen de eigen formatie en organogram.
De dienst burgerzaken zal aldus als volgt worden samengesteld: C1-C3 - administratief medewerker - contractueel - 2 voltijdsequivalenten (voorheen 1 VTE binnen het eigen kader en 1 VTE als terbeschikkingstelling. Financieel zorgt dit voor geen wijzigingen aangezien het lokaal bestuur ook al instond voor het loon van de terbeschikking gestelde medewerker.
Artikel 1
De functie van adjunct-algemeen directeur wordt geschrapt uit de personeelsformatie en organogram.
Artikel 2
De personeelsformatie van gemeente en ocmw Pittem wordt voor wat betreft het woonzorgcentrum aangepast als volgt: directeur woonzorgcentrum: IFIC 19 - statutair - 1 VTE vanaf 1 oktober 2023. De weddeschaal wordt opgenomen in bijlage 1 van de rechtspositieregeling van gemeente en ocmw.
Artikel 3
De personeelsformatie van gemeente en ocmw Pittem wordt voor wat betreft de dienst burgerzaken aangepast als volgt: C1-C3 - administratief medewerker - contractueel - 2 VTE.
Er zijn geen variapunten.
Namens OCMW-raad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter