Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
In de vergadering van 4 maart 2019 keurde de raad hun huishoudelijk reglement goed. Volgens dit reglement kunnen raadsleden mondelinge vragen stellen die niet op de agenda van de raad staan. De vragen kunnen ter zitting gesteld worden, waardoor het college van burgemeester en schepenen zich niet goed kan voorbereiden.
Artikel 38 van het decreet over het lokaal bestuur
De huidige regeling in het huishoudelijk reglement is als volgt:
Artikel 11
De gemeenteraadsleden hebben het recht aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel van beslissing nodig.
Op schriftelijke vragen van gemeenteraadsleden wordt binnen de maand na ontvangst schriftelijk geantwoord.
Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de gemeenteraad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de gemeenteraad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
Aangezien de vragen ter zitting worden gesteld en het schepencollege de intentie heeft om die ook ter zitting te beantwoorden, hebben de leden van het schepencollege geen mogelijkheid om een stand van zaken, cijfergegevens, informatie, ... op te vragen bij de gemeentelijke diensten. Nochtans is dit nodig om een kwalitatief, correct en up to date antwoord te kunnen geven op de vragen. Daarom wordt voorgesteld om de huidige regeling van artikel 11 van het huishoudelijk reglement als volgt te vervangen:
“Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de raad staan.
Mondelinge vragen die door een raadslid via e-mail worden bezorgd aan de algemeen directeur uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering van de raad (de zittingsdag niet meegerekend) worden in principe op de eerstvolgende raadszitting beantwoord. Mocht blijken dat de vragen omwille van praktische omstandigheden (zoals opzoekingswerk, afwezigheid medewerkers, …) niet beantwoord kunnen worden op de raadszitting, wordt een antwoord dan ten laatste tijdens de daarop volgende raadszitting gegeven. De vragen vormen geen apart agendapunt op de agenda, maar worden behandeld onder het agendapunt 'varia'. Het louter meedelen van de intentie tot het stellen van een mondelinge vraag is niet voldoende om een mondelinge vraag uit te maken die behandeld wordt op de raadszitting. De vraag moet voldoende gestoffeerd en duidelijk zijn.
Mondelinge vragen die niet door een raadslid via e-mail werden bezorgd, maar ter zitting worden gesteld, zullen schriftelijk beantwoord worden binnen een termijn van één maand.
Mondelinge vragen die tijdig per e-mail werden bezorgd worden eerst behandeld in volgorde van ontvangst, daarna kunnen de mondelinge vragen die niet per e-mail werden overgemaakt gesteld worden. Het aantal vragen is beperkt tot twee per raadslid per zitting.
De mondelinge vragen mogen niet leiden tot het maken van studies, enquêtes of opzoekingen met ernstige financiële gevolgen."
De raad kan conform artikel 38 van het decreet lokaal bestuur het huishoudelijk reglement op elk moment wijzigen.
Christophe Vancoillie: alles wat in de redenering gezegd is tijdens de ocmw-raad is ook hier van toepassing. Er is op geen enkel moment overleg geweest over een gezamenlijke tekst en dit wordt ons eenzijdig opgedrongen. Dit voorstel is onvoldoende en bovendien ontbreekt het breder kader (met bv. streaming en burgervoorstellen van agendapunten). Dit is een gemiste kans want een consensus was mogelijk. Ik zou willen vragen om dit niet goed te keuren, maar zoals bleek uit de ocmw-raad is dit verloren moeite. Jullie gaan hiermee akkoord om een tekst goed te keuren die een manier van besturen toelaat op basis van misleiden, halve waarheden en leugens, die niet door beide fracties is goedgekeurd en dit verbreekt uw eerdere belofte.
Andres Vandewalle: er is geen overleg of samenwerking geweest. Daarnet werd gezegd dat de Pittemse burger niets heeft aan foute antwoorden, maar wat heeft de burger aan het feit dat er schriftelijk één maand later wordt geantwoord? De burger heeft geen zicht op de antwoorden daarop.
Ivan Delaere: de burger zal info krijgen via de raadpleegkanalen van de gemeenteraad, zowel van de vraagstelling als de antwoorden.
Andres Vandewalle: zal er dan echt niet geantwoord worden ter zitting, ook niet op eenvoudige vragen?
Ivan Delaere: we zullen dit pragmatisch benaderen. Als een vraag kan beantwoorden, zullen we dat doen. We zullen ons best doen om een goed antwoord te geven.
Andres Vandewalle: het reglement dat nu voorligt is omdat eventuele vragen voorbereid kunnen worden, maar waarom de beperking van 2 vragen per raadslid? Dit zal nooit toegepast moeten worden, dus wat is de reden daarachter?
Denis Fraeyman: die 2 vragen zijn opgenomen in de tekst van NPE. Je kan twee vragen op voorhand stellen, en twee ter zitting. Dus eigenlijk zijn er vier vragen, in totaal dus 32 vragen voor jullie fractie, dus jullie worden zeker niet monddood gemaakt. We willen ons voorbereiden en goede antwoorden geven. Soms wordt er verwezen naar een verslag van het schepencollege maar dit moeten wij kunnen opzoeken. De meeste voorstellen van NPE zijn opgenomen in deze tekst die voorligt. Het voorstel werd ook besproken in onze eigen fractie.
Christophe Vancoillie: ons voorstel geldt als 'gemiddeld' 2 vragen per raadslid. We kunnen 32 vragen stellen, maar waarom moet het beperkt worden als er toch nog nooit zoveel vragen worden gesteld?
Denis Fraeyman: we willen ons op een goede manier voorbereiden, zeker als het gaat over cijfergegevens of zaken uit het verleden.
Christophe Vancoillie: we willen meer structuur maar met deze regels is niemand gediend. Laat het open. We hebben begrip dat er soms zaken opgezocht moeten worden.
Bart Verhelle: het reglement is helemaal niet nodig. We nemen jullie het niet kwalijk als er opzoekingen moeten gebeuren, met de bedoeling om een goed antwoord te krijgen.
Andres: jullie zeggen dat jullie toegevingen hebben gedaan in vergelijking met de werktekst van in het begin. Als we informeren over een schepencollege, dan proberen we dit gewoon te kaderen. Politiek is een spelletje, maar we vinden het jammer dat de spelregels worden aangepast zonder rationele redenen.
Artikel 1
De raad vervangt artikel 11 van het huishoudelijk reglement door:
“Na afhandeling van de agenda van de openbare vergadering van de raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden die niet op de agenda van de raad staan.
Mondelinge vragen die door een raadslid via e-mail worden bezorgd aan de algemeen directeur uiterlijk vijf dagen vóór de vergadering van de raad (de zittingsdag niet meegerekend) worden in principe op de eerstvolgende raadszitting beantwoord. Mocht blijken dat de vragen omwille van praktische omstandigheden (zoals opzoekingswerk, afwezigheid medewerkers, …) niet beantwoord kunnen worden op de raadszitting, wordt een antwoord dan ten laatste tijdens de daarop volgende raadszitting gegeven. De vragen vormen geen apart agendapunt op de agenda, maar worden behandeld onder het agendapunt 'varia'. Het louter meedelen van de intentie tot het stellen van een mondelinge vraag is niet voldoende om een mondelinge vraag uit te maken die behandeld wordt op de raadszitting. De vraag moet voldoende gestoffeerd en duidelijk zijn.
Mondelinge vragen die niet door een raadslid via e-mail werden bezorgd, maar ter zitting worden gesteld, zullen schriftelijk beantwoord worden binnen een termijn van één maand.
Mondelinge vragen die tijdig per e-mail werden bezorgd worden eerst behandeld in volgorde van ontvangst, daarna kunnen de mondelinge vragen die niet per e-mail werden overgemaakt gesteld worden. Het aantal vragen is beperkt tot twee per raadslid per zitting.
De mondelinge vragen mogen niet leiden tot het maken van studies, enquêtes of opzoekingen met ernstige financiële gevolgen."
Artikel 2
De raad verleent goedkeuring aan de gecoördineerde versie van het huishoudelijk reglement, zoals in bijlage bijgevoegd.
De gemeente werd op 12 mei 2021 per brief uitgenodigd op de Algemene Vergadering van IZI WONEN Sociale Huisvestingsmaatschappij (voorheen 'De Mandelbeek') die omwille van de aanhoudende coronacrisis doorgaat via schriftelijke besluitvorming. Deze moet ingediend worden bij IZI WONEN tegen uiterlijk 31 mei 2021. Aangezien de eerstvolgende gemeenteraad pas doorgaat op 7 juni 2021 werd gevraagd aan het schepencollege in vergadering van 26 mei 2021 om de agenda goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen voor de Algemene Vergadering. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om deze beslissing te valideren.
-het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
De dagorde voor de Algemene Vergadering van IZI WONEN met schriftelijke besluitvorming werd als volgt samengesteld:
1. Kennisname en goedkeuring jaarverslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2020
2. Goedkeuring balans en resultatenrekening op 31 december 2020
3. Goedkeuring voorstel tot resultaatverwerking boekjaar 2020
4. Kennisname verslag van de bedrijfsrevisor - goedkeuring kwijting aan de bedrijfsrevisor
5. Goedkeuring kwijting aan de bestuurders voor hun beleid in het dienstjaar 2020
6. Herformulering bedrag zitpenningen ingevolge vraag van de afdeling Toezicht
7. Benoeming van de commissaris
In het gemeenteraadsbesluit van 4 maart 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van IZI WONEN , werden volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen:
-Mevrouw Heidi Lievrouw, raadslid, wonende te Pittem, Egemstraat 64, als vertegenwoordiger
-Mevrouw Jessica Vandromme, raadslid, wonende te Pittem, Egem Veldweg 12, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Christophe Vancoillie: als protest tegen de aanpassing van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad, zullen we ons onthouden bij deze stemming.
Kaat De Waele: hoe ver staat het nu met de problematiek omtrent de huisvesting van IZI wonen? Volgen jullie de raad van bestuur?
Annick Debonné: op 11 mei 2021 was raad van bestuur waar het punt opnieuw is besproken. Er is heel wat verkeerde info over de bouwmaatschappij naar buiten gekomen, wat spijtig is. De beslissing van 13 april 2021 staat on hold en er wordt gezocht naar een nieuwe oplossing tegen 30 juni 2021. De burgemeesters van Ingelmunster en Izegem zijn daarover aangeschreven. Alternatieven moeten aan een aantal voorwaarden voldoen: ligging, parking, voldoende vergaderruimte, ict-voorzieningen,... Op de raad van bestuur van 8/6/2021 wordt dit wellicht terug behandeld.
Kaat De Waele: Pittem zit dus op de lijn van de raad van bestuur en steunen dus de kritische houding van Izegem en Ingelmunster niet.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het schepencollege van 26 mei 2021 waarbij deze, op basis van de bekomen documenten, haar goedkeuring hecht aan de agenda en het mandaat verleent aan de vertegenwoordiger, Mevr. Heidi Lievrouw, voor de Algemene Vergadering van IZI WONEN.
Onze gemeente is sedert 1 januari 2021 aangesloten bij TMVW ov.
Op 30 april 2021 werd ons bestuur per mail en aangetekend schrijven uitgenodigd tot de digitale algemene jaarvergadering van TMVW ov van vrijdag 18 juni 2021 om 14.30 u.
- de gemeente is aangesloten bij TMVW ov
- de statuten van TMVW ov
- de oproepingsbrief voor de jaarvergadering van TMVW ov op 18 juni 2021, waarin de agenda werd meegedeeld
- de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De raad van bestuur heeft de agenda van de algemene jaarvergadering van TMVW ov van vrijdag 18 juni 2021 als volgt samengesteld:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Huishoudelijk reglement
8. Statutaire benoemingen
Varia en mededelingen.
De gemeenteraad heeft in vergadering van 1 februari 2021 Mevr. Jessica Vandromme, gemeenteraadslid, wonende Egemveldweg 12 te 8740 Pittem aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVW ov. Mevr. Heidi Lievrouw, gemeenteraadslid, wonende Egemstraat 64 te 8740 Pittem werd aangeduid als plaatsvervanger.
Christophe Vancoillie: De fractie NPE zal zich onthouden als protest tegen het éénzijdig aanpassen van het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad en laten we de stem van de meerderheid doorwegen, zoals ze dat ook deden om onze rechten als oppositie en een open debat te ondermijnen.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de algemene jaarvergadering TMVW ov van 18 juni 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Huishoudelijk reglement
8. Statutaire benoemingen
Varia en mededelingen.
Artikel 2.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene vergadering van TMVW ov vastgesteld op 18 juni 2021, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit zal:
- hetzij per post t.a.v. TMVW ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
- hetzij per elektronische post, 20210618AVTMVW@farys.be,
gestuurd worden.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
De gemeente werd op 7 mei 2021 via mail uitgenodigd op de Algemene Vergadering van Cipal die op donderdag 24 juni 2021 om 16u. zal plaatsvinden op digitale wijze.
- Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
- De statuten van Cipal.
De agenda voor de Algemene Vergadering van Cipal van donderdag 24 juni 2021 werd als volgt samengesteld:
Dit rekening houdend met de toelichtende nota van Cipal betreffende deze agendapunten en de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 werden de volgende raadsleden voor de huidige legislatuur aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Cipal:
- de heer Chris Marreel, schepen, wonende te 8740 Pittem, Wingensesteenweg 9, 8740 Pittem als vertegenwoordiger en
- de heer Stijn Vandenhende, raadslid, Verbieststraat 7b, 8740 Pittem als plaastvervangend vertegenwoordiger.
Christophe Vancoillie: De fractie NPE zal zich onthouden als protest tegen het éénzijdig aanpassen van het huishoudelijk reglement, en we laten de stem van de meerderheid doorwegen, net zoals zij dit deden bij stemming bij de aanpassing van het huishoudelijk reglement.
Artikel 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 24 juni 2021 goedgekeurd.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 24 juni 2021 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het vigerende decreet betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Per e-mail nodigt de DVV Midwest haar leden uit naar de Algemene Vergadering die digitaal doorgaat op dinsdag 29 juni 2021 om 18u.30.
- het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
- de statuten van de DVV Midwest.
De agenda voor de Algemene Vergadering van DVV Midwest van dinsdag 29 juni 2021 werd als volgt samengesteld:
- Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 15 december 2020
- Goedkeuring jaarverslag DVV Midwest 2020
- Vaststelling jaarrekening 2020 en het verlenen van kwijting aan de bestuurders, financieel directeur en revisor
- Aanstellen van een bedrijfsrevisor-commissaris voor de periode 2021-2023
- Datum volgende Algemene Vergadering
In het gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van DVV Midwest, werden volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen:
- De heer Denis Fraeyman, schepen, wonende te Pittem, Kerkstraat 7, als vertegenwoordiger
- Mevrouw Heidi Lievrouw, raadslid, wonende te Pittem, Egemstraat 64, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Christophe Vancoillie: de fractie NPE zal zich onthouden als protest tegen het eenzijdig aanpassen van het huishoudelijk reglement, en laten we de stem van de meerderheid doorwegen, net zoals zij dit deden bij stemming bij de aanpassing van het huishoudelijk reglement.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de agenda van de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 29 juni 2021 om 18u.30.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van 29 juni 2021 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Algemene Vergadering van 29 juni 2021 goedkeuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest via dvv-midwest@midwest.be.
De jaarrekening 2020 van de gemeente moet vastgesteld worden.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 17 juli 2020 tot wijziging van diverse decreten en besluiten van de codificatie van de decreten betreffende het Vlaamse woonbeleid.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025: Raad 14_12_2020(BP2020_2025-3) van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025: Raad 14_12_2020(BP2020_2025-3) van het deel OCMW: goedkeuren.
Gunstig advies van het managementteam van 25 mei 2021.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.
Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamelijke (geconsolideerde) jaarrekening opmaken, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken één geïntegreerde jaarrekening. Daarin wordt de financiële toestand van die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke afzonderlijke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in de geconsolideerd jaarrekening een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met de realisatie van de kredieten (schema J3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
De gemeentelijke bijdrage voor het OCMW is niet meer opgenomen in het meerjarenplan. De gemeente moet wel zorgen dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. Dit heeft als gevolgd dat de tussenkomst van de gemeente in het kader van het thesauriebeheer van het OCMW niet gebudgetteerd wordt, maar wel jaarlijks geboekt wordt in de resultaatverwerking bij de jaarrekening. De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Het ontwerp van geconsolideerde jaarrekening bevat volgende documenten:
Toelichting van de heer Joris Defour, waarnemend financieel directeur.
niet van toepassing
Artikel 1
De jaarrekening voor het boekjaar 2020 van het deel van de wordt gemeente samen met de verplichte bijlagen vastgesteld.
De financiële toestand van de jaarrekening voor het boekjaar 2020 van het deel van de gemeente is als volgt:
Het budgettaire resultaat boekjaar van het deel van de gemeente bedraagt 2 204 943 euro.
Het gecumuleerde budgettaire resultaat van het vorig boekjaar van het deel van de gemeente bedraagt 3 865 962 euro.
Het gecumuleerde budgettaire resultaat van het deel de gemeente bedraagt 6 070 905 euro.
Er zijn geen onbeschikbare reserves bij het deel van de gemeente.
Het beschikbaar budgettair resultaat van het deel van de gemeente bedraagt 6 070 905 euro.
De autofinancieringsmarge van het deel van de gemeente bedraagt 2 103 559 euro.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge van het deel van de gemeente bedraagt 2 295 381 euro
Artikel 2
De financiële toestand van de geconsolideerde jaarrekening voor het boekjaar 2020 is als volgt:
Het geconsolideerd budgettaire resultaat boekjaar bedraagt 2 126 605 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerde budgettaire resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 6 859 953 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerde budgettaire resultaat bedraagt 8 986 558 euro.
Er zijn geen onbeschikbare reserves.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 8 986 558 euro.
De geconsolideerd autofinancieringsmarge bedraagt 1 844 946 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 1 942 407 euro.
Artikel 3
De geconsolideerde balans voor het boekjaar 2020 wordt vastgesteld.
Het geconsolideerde balanstotaal bedraagt 57 941 620 euro.
Artikel 4
De geconsolideerde staat van opbrengsten en kosten voor het boekjaar 2020 wordt vastgesteld.
Het operationeel overschot bedraagt 436 263 euro.
Het financieel overschot bedraagt 704 987 euro.
Het overschot van het boekjaar bedraagt 1 141 249 euro.
Artikel 5
De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW, voor 2020 betekent dit: 78 338 euro.
De jaarrekening 2020 van het OCMW moet goedgekeurd worden.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 17 juli 2020 tot wijziging van diverse decreten en besluiten van de codificatie van de decreten betreffende het Vlaamse woonbeleid.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025: Raad 14_12_2020(BP2020_2025-3) van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025: Raad 14_12_2020(BP2020_2025-3) van het deel OCMW: goedkeuren.
Gunstig advies van het managementteam van 25 mei 2021.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.
Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijke (geconsolideerde) jaarrekening opmaken, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken één geïntegreerde jaarrekening. Daarin wordt de financiële toestand van die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke afzonderlijke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in de geconsolideerd jaarrekening een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met de realisatie van de kredieten (schema J3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
De gemeentelijke bijdrage voor het OCMW is niet meer opgenomen in het meerjarenplan. De gemeente moet wel zorgen dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. Dit heeft als gevolgd dat de tussenkomst van de gemeente in het kader van het thesauriebeheer van het OCMW niet gebudgetteerd wordt, maar wel jaarlijks geboekt wordt in de resultaatverwerking bij de jaarrekening. De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Het ontwerp van geconsolideerde jaarrekening bevat volgende documenten:
Toelichting van de heer Joris Defour, waarnemend financieel directeur.
niet van toepassing
Artikel 1
De jaarrekening voor het boekjaar 2020 van het deel van het OCMW wordt samen met de verplichte bijlagen goedgekeurd.
De financiële toestand van de jaarrekening voor het boekjaar 2020 van het deel van het OCMW is als volgt:
Het budgettaire resultaat boekjaar van het deel van het OCMW bedraagt -78 338 euro.
Het gecumuleerde budgettaire resultaat van het vorig boekjaar van het deel van het OCMW bedraagt 2 993 991 euro.
Het gecumuleerde budgettaire resultaat van het deel van het OCMW bedraagt 2 915 653 euro.
Er zijn geen onbeschikbare reserves van het deel van het OCMW.
Het beschikbaar budgettair resultaat van het deel van het OCMW bedraagt 2 915 653 euro.
De autofinancieringsmarge van het deel van het OCMW bedraagt -258 612 euro.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge van het deel van het OCMW bedraagt -352 974 euro
Artikel 2
De financiële toestand van de geconsolideerde jaarrekening voor het boekjaar 2020 is als volgt:
Het geconsolideerd budgettaire resultaat boekjaar bedraagt 2 126 605 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerde budgettaire resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 6 859 953 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerde budgettaire resultaat bedraagt 8 986 558 euro.
Er zijn geen onbeschikbare reserves.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 8 986 558 euro.
De geconsolideerd autofinancieringsmarge bedraagt 1 844 946 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 1 942 407 euro.
Artikel 3
De geconsolideerde balans voor het boekjaar 2020 wordt vastgesteld.
Het geconsolideerde balanstotaal bedraagt 57 941 620 euro.
Artikel 4
De geconsolideerde staat van opbrengsten en kosten voor het boekjaar 2020 wordt vastgesteld.
Het operationeel overschot bedraagt 436 263 euro.
Het financieel overschot bedraagt 704 987 euro.
Het overschot van het boekjaar bedraagt 1 141 249 euro.
Artikel 5
De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW, voor 2020 betekent dit: 78 338 euro.
Om reden van openbaar nut namelijk voor de aanleg van een bufferbekken en waterbevoorradingsbekkens voor de landbouw thv van de Claerhoutdreef - Devebeek dienen er gronden aangekocht te worden.
De hier in te nemen grond betreft twee percelen grond, 1. een perceel hooiland, gelegen nabij 'BERGHOUCK', gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale leger 07495/10, sectie C nummer 1308 P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van eenennegentig are zeventig centiare (91a 70ca) en 2. een perceel weiland, gelegen nabij 'BERGHOUCK', gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger 07495/11, sectie C nummer 12309/A P000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van achtentachtig are vijftien centiare (88a 15ca).
De eigenaars zijn 1. De heer Weyts Willy en mevrouw Duyck Marleen, Kazandstraat 13 te Pittem voor het vruchtgebruik en 2. Mevrouw Weyts Cindy, Kazandstraat 13 te Pittem voor de naakte eigendom.
Door de gemeente werd een onderhandelaar aangesteld, namelijk Dirk Dewitte van de WVI. Er werd een éénzijdige verkoopsbelofte opgesteld en ondertekend door de betrokken partij.
De kostprijs voor de aankoop van deze grond van de eigenaars 1. De heer Weyts Willy en mevrouw Duyck Marleen, Kazandstraat 13 te Pittem voor het vruchtgebruik en 2. Mevrouw Weyts Cindy, Kazandstraat 13 te Pittem voor de naakte eigendom, bedraagt 135.000 euro.
Alle kosten verbonden aan de akte zijn ten laste van de gemeente.
De kosten kunnen benomen worden op 2021/ACT-112/0200-00/2203000/GEMEENTE/CBS/IP-112, we kopen de nodige gronden aan voor de realisatie van waterbevoorradingsbekkens voor de landbouw. Beschikbaar krediet bedraagt 595.433,94 euro.
Schepen Chris Marreel licht het agendapunt toe.
Bart Verhelle: de waterbehoefte voor landbouwers is inderdaad enorm gestegen. Grondwater kan ook niet zomaar meer gewonnen worden. Dit project biedt kansen voor onze landbouwers. Wat is de timing voor dit project?
Chris Marreel: de onderhandelingen - die gevoerd worden door wvi - zijn nog steeds lopende, dus een timing meegeven is moeilijk.
Bart Verhelle: het is raadzaam om persoonlijk eens langs te gaan bij de betrokken eigenaars. Percelen aan water zijn vaak strategisch interessant voor de landbouwer, dit creëert voor hem een meerwaarde.
Chris Marreel: er is zeker contact met de betrokken eigenaars. De waardebepaling is correct door de referentiepunten die opgenomen zijn in het schattingsverslag.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de éénzijdige verkoopsbelofte met toelating tot inbezitneming voor de aankoop van de gronden
1. een perceel hooiland, gelegen nabij 'BERGHOUCK', gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale leger 07495/10, sectie C nummer 1308 P0000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van eenennegentig are zeventig centiare (91a 70ca)
2. een perceel weiland, gelegen nabij 'BERGHOUCK', gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger 07495/11, sectie C nummer 12309/A P000 met een totale oppervlakte volgens kadaster van achtentachtig are vijftien centiare (88a 15ca).
Artikel 2
De aankoopprijs van het percelen bedraagt 135.000,00 euro, inclusief wederbeleggingsvergoeding en wachtintresten.
Artikel 3
De verkoopsbelofte zal worden overgemaakt aan een notaris voor opmaak van een authentieke akte.
Het technisch mountainbikeparcours is bijna af. Voor het opengesteld kan worden moet de overeenkomst met AWV, de eigenaar van de grond, gefinaliseerd worden.
2021/CBS/150: Principiële goedkeuring voor de aanleg van een technisch mountainbikeparcours in de berm van de N37
2021/CBS/666: Goedkeuring gebruiksovereenkomst technisch mountainbikeparcours tussen AWV en gemeente Pittem
De afgelopen maanden werd het technisch mountainbikeparcours in de berm van de N37 aangelegd door de groendienst en de mountainbikeclubs Bikedevils Pittem en 26/9INCH Tielt. De werken zijn bijna afgerond waardoor dit parcours binnenkort opengesteld kan worden voor het publiek.
Vooraleer dit kan moet onder andere de overeenkomst met AWV, eigenaar van de grond, getekend worden. De overeenkomst onderging al heel wat wijzigingen en is nu gefinaliseerd.
Wat duiding bij de overeenkomst:
Schepen Denis Fraeyman licht het agendapunt toe.
Christophe Vancoillie: onze fractie staat volledig achter dit mountainbikeparcours, mooi initiatief. De NPE-fractie zal zich onthouden uit blijvend protest om ons te muilkorven in deze gemeenteraad.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de gebruiksovereenkomst tussen AWV en gemeente Pittem inzake het gebruik en onderhoud van een deel van de berm van de N37 als technisch mountainbikeparcours.
Christophe Vancoillie: Er zijn geen variapunten aangezien de NPE-fractie zich niet kan vinden in de aanpassing van het huishoudelijk reglement, enkel goedgekeurd door de CD&V-fractie. Nochtans waren de variapunten steevast een interessant en actueel item op de agenda. Net deze punten zijn interessant en actueel. Ze stimuleren debat maar de aanpassing van het huishoudelijk reglement ondermijnt de werking van de oppositie. Net door onze oppositie, die kritisch, transparant en recht door zee is, is de meerderheid gegroeid. We versterken elkaar en dit komt onze gemeente ten goede. De CD&V kan niet om met debat, kritiek en moeilijke vragen. In de nationale politiek is er een tendens van achteruitgang van de CD&V zichtbaar. Dit zien we dit nu ook in de lokale politiek.
Mocht onze fractie de meerderheid behalen, dan passen we het huishoudelijk reglement terug aan. Het huidige reglement voldoet niet aan het decreet lokaal bestuur en we bereiden een klacht voor bij het Agentschap Binnenlands Bestuur en eventueel ook bij de Raad van State.
Bart Verhelle: moet de vaststelling van de jaarrekening goedgekeurd worden? Kan daar de volgende keer op geantwoord worden?
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Ivan Delaere
Burgemeester-voorzitter