Terug
Gepubliceerd op 06/10/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 06/09/2021 - 19:30 De Magneet
Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Bart Verhelle, Nathalie Delmotte, Gemeenteraadsleden
  • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

    • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering.

      Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
      Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
      Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
      Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bart Verhelle, Nathalie Delmotte, Gemeenteraadsleden
      Publieke stemming
      Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Delaere Ivan, Burgemeester-voorzitter

      • Financiën

        • Kennisgeving van het besluit van de Gouverneur betreffende goedkeuring van de jaarrekening 2020 van de gemeente en het OCMW van Pittem.

          Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
          Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Nathalie Delmotte, Gemeenteraadsleden
          Aanleiding

          Het Agentschap Binnenlands Bestuur stuurde op 24 augustus 2021 een email betreffende het besluit van de Provinciegouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2020 van de gemeente en OCMW van Pittem.

          Regelgeving

          Artikel 332 § 1, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Context en argumentatie

          Op 23 augustus 2021 keurde de Provinciegouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente en het OCMW van Pittem goed.

          Dit besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende gemeenteraad.

          Besluit

          De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Provinciegouverneur waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2020 van de gemeente en het OCMW van Pittem wordt goedgekeurd.

        • Opvolgingsrapportage meerjarenplan 2020-2025 - boekjaar 2021

          Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
          Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Nathalie Delmotte, Gemeenteraadsleden
          Aanleiding

          De gemeente en het OCMW van Pittem zijn gestart met BBC 2020 vanaf het boekjaar 2020.

          In uitvoering van artikel 263 van het decreet lokaal bestuur moet minimaal jaarlijks minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering voorgelegd worden aan de raden.

          Regelgeving
          • het decreet lokaal bestuur, in bijzonder artikel 263
          • het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus, in bijzonder artikel 29
          Context en argumentatie

          Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:

          • een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
          • een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
          • in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
          • in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

          De wettelijke vereisten werden vertaald in volgende rapporten:

          • Overzicht van de prioritaire doelstellingen en actieplannen: schema beleidsevaluatie
          • Schema J1: Doelstellingenrekening
          • Schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard

          Voor het opstellen van de geconsolideerde opvolgingsrapportering werden deze uit de software gehaald namelijk de schema's T2 en J2 op toestand van 30 juni van het lopende jaar en aangevuld met een tussentijdse evaluatie opgemaakt door de administratie.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme
          Onthouders: Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Renzo Callant
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 6 onthoudingen
          Besluit

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan 2020-2025 voor het boekjaar 2021.

    • Lambrecht Paul, Eerste schepen

      • Milieu, klimaat en duurzaamheid

        • Burgemeestersconvenant 2030 - Engagementen en ondertekening

          Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
          Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Nathalie Delmotte, Gemeenteraadsleden
          Aanleiding

          Het “Covenant of Mayors” ofwel 'Burgemeestersconvenant' is de Europese referentie voor een lokaal energie- en klimaatbeleid. Via deze “Covenant of Mayors” nodigt de Europese Commissie lokale besturen uit om hun eigen bijdrage te leveren aan de Europese doelstellingen. Dit volgens eigen, lokale inzichten en doelstellingen. De Gemeente Pittem wenst ook het Burgemeestersconvenant te ondertekenen, om zo op een meer structurele manier de klimaatdoelstellingen te kunnen opvolgen en projectmatig ui te werken, en daarbij tevens maximaal gebruik te kunnen maken van de beschikbare financieringskanalen.

          Context en argumentatie

          Het Intergouvernementele Panel voor Klimaatverandering (IPCC) heeft in zijn vijfde beoordelingsverslag opnieuw bevestigd dat klimaatverandering een realiteit is en dat menselijke activiteiten het klimaat blijven beïnvloeden.

           

          Volgens de bevindingen van het IPCC zijn mitigatie (voorkomen van klimaatverandering) en adaptatie (aanpassing aan de gevolgen van klimaatverandering) elkaar aanvullende benaderingen ter vermindering van de risico’s van de gevolgen van klimaatverandering in verschillende tijdsschalen.

           

          Op de beslissing van de Europese Unie op de Europese raad van oktober 2009, heeft zij zich ertoe éénzijdig verbonden de uitstoot van broeikasgassen tussen nu en 2050 met 80 tot 95% te reduceren te opzichte van 1990.

           

          De EU heeft in oktober 2014 het klimaat- en energiebeleidskader 2030 aangenomen waarin nieuwe klimaat- en energiedoelstellingen zijn vastgesteld: interne vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met ten minste 40%, ten minste 27% van de verbruikte energie in de EU uit hernieuwbare energiebronnen en een energiebesparing van ten minste 27%; in juni 2018 kwamen de lidstaten en het EP overeen dat in 2030 32% van de in de EU opgewekte energie duurzaam moet zijn.

           

          In het Akkoord van Parijs werd op 12 december 2015 (COP 21) afgesproken om de temperatuurstijging ruim onder 2°C (t.o.v. de pre-industriële periode) te houden en een beperking tot 1,5°C na te streven.

           

          In het kader van de Rio+20-Conferentie van de Verenigde Naties zijn een reeks duurzame ontwikkelingsdoelen (SDG's) overeengekomen die onder meer vereisen dat de internationale gemeenschap "de toegang tot betaalbare, betrouwbare, duurzame en moderne energie voor iedereen verzekert" (SDG7), dat "steden en woonplaatsen inclusiever, veiliger, veerkrachtiger en duurzamer worden gemaakt" (SDG11) en dat "dringend actie wordt ondernomen om klimaatverandering en de gevolgen daarvan te bestrijden" (SDG13).

           

          Er moet ook vastgesteld worden dat deze ambitieuze doelstellingen op lange termijn de politieke mandaten overstijgen.

           

          De Europese Unie kan de in het vooruitzicht gestelde emissiereductie alleen realiseren als ook de lokale stakeholders en de burgers en hun organisaties daartoe een bijdrage leveren.

           

          Klimaatverandering is reeds een feit, dit wordt ook de voorbije jaren in de eigen omgeving steeds duidelijk door de opéénvolging van extreme weerscondities zoals aanhoudende droogte en alsmaar feller onweer met wateroverlest, en vormt één van de grootste uitdagingen van onze tijd die onmiddellijke actie en samenwerking vereist tussen lokale, regionale en nationale overheden over de hele wereld.

           

          Lokale en regionale overheden, als bestuurslagen die het dichtst bij de burgers staan, wensen het voortouw te nemen en het voorbeeld te geven.

          De beperking van en aanpassing aan klimaatverandering kan en zal meerdere voordelen opleveren voor het milieu, de samenleving en de economie en nieuwe kansen bieden om duurzame lokale ontwikkeling te bevorderen: dit omvat de opbouw van inclusieve, klimaatbestendige, energie-efficiënte gemeenschappen, de verbetering van de levenskwaliteit, de stimulering van investeringen en innovatie, de bevordering van de lokale economie en het scheppen van banen, de versterking van de betrokkenheid van en samenwerking tussen belanghebbenden.

           

          Lokale oplossingen voor energie- en klimaatuitdagingen helpen om veilige, duurzame, concurrerende en betaalbare energie te bieden aan burgers en zo bij te dragen aan een hogere energieonafhankelijkheid en de bescherming van kwetsbare consumenten.

          De Europese Commissie lanceerde daarom het ‘Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie’ (Burgemeestersconvenant 2030) met volgende doelstellingen tot 2030:

          - de uitstoot van CO2 (en eventueel andere broeikasgassen) op haar grondgebied met ten minste 40% terug te dringen, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen;

          - haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering.

           

          Tal van Europese en Vlaamse fondsen richten zich op ondersteuning van energie- en klimaatbeleid; de ondertekening van het Burgemeestersconvenant kan een essentiële voorwaarde zijn om beroep te kunnen doen op Vlaamse en Europese fondsen.

           

          WVI is door Europa erkend als territoriaal coördinator van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie en biedt ondersteuning biedt aan de ondertekenaars van het convenant.

           

          WVI bezorgde op 15 juli 2021 de nodige documenten tot toetreding tot ­het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Burgemeestersconvenant 2030).

           

          WVI werkte binnen het Europees project PentaHelix een aanpak uit voor de opmaak van een klimaatplan 2030. Klimaatoverleg Midwest fungeerde in 2019-2020 als pilootgroep in dit project en testte de aanpak uit. Voor 21 andere gemeenten binnen het werkingsgebied rolt WVI sedert 2020 deze methodiek voor het opmaken van een klimaatplan uit.

           

          Binnen de planopmaak worden de volgende sectoren meegenomen: de gemeente als organisatie (met patrimonium, eigen vloot en openbare verlichting), de residentiële sector, landbouw, industrie, tertiaire sector en mobiliteit.

           

          De uitgewerkte methodiek besteedt veel aandacht aan draagvlakcreatie, via een gemeentelijk klimaatatelier voor gemeentelijke inwoners en lokale ondernemers en via regionale participatiemomenten voor organisaties (bv. middenveld, kennisinstellingen, bovenlokale overheden). Daarnaast wordt de gemeentelijke visie via een reeks gesprekken gecapteerd.

           

          In de methodiek legt WVI de nadruk op het komen tot concrete klimaatacties en de uitvoer ervan eerder dan op diepgaand wetenschappelijk onderzoek. Door het pragmatisch aanpakken van de planopmaak ontstaat hiervoor de meeste ruimte, efficiënt inzetten van middelen voor planopmaak zorgt immers voor maximale inzetbaarheid op acties.

          WVI maakt daarom maximaal gebruik van bestaande Vlaamse ondersteuningsinstrumenten met name de tools inzake CO2 (jaarlijkse inventarissen van CO2-uitstoot op het grondgebied en de maatregelentool om de impact van acties te bepalen) en het Klimaatportaal Vlaanderen voor de risico- en kwetsbaarheidsanalyse inzake klimaatverandering.

          Financiële impact

          Begeleiding en ondersteuning Klimaatplan door de WVI: 15.040 EUR (excl. BTW), volgens 'In-house'-principe

          Tussenkomsten

          Christophe Vancoillie: positief nieuws, ook dat we tot de betere leerlingen behoren. We ondersteunen het besluit, maar wat als we het engagement niet halen en wat zijn de gevolgen voor de burgers? Zal dit gevolgen hebben voor de gemeentelijke financiën. We vragen garanties naar onze inwoners toe dat zij niet het gelag zullen betalen.

          Paul Lambrecht: er zal gewerkt worden aan een draagvlakcreatie: er zal een ruime bevraging zijn. Haalt de gemeente de engagementen niet, dan zal dit misschien gevolgen hebben voor subsidiëring die de gemeente kan ontvangen.

          Christophe Vancoillie: is er zicht op het totale kostenplaatje? We willen geen zware financiële gevolgen voor onze inwoners.

          Paul Lambrecht: we krijgen een subsidie van ongeveer 22.000 euro en moeten daar hetzelfde tegenover zetten.

          Ivan Delaere: we zullen inderdaad realistische doelstellingen stellen, ze moeten haalbaar zijn.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad beslist om als gemeente het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy) 2030 te ondertekenen, en neemt kennis van bijhorende engagementen (zie bijlage 1 ‘Verbintenissendocument’).

           

          Artikel 2. De gemeenteraad, geeft de burgemeester machtiging om het toetredingsformulier van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie te ondertekenen.

           

          Artikel 3: Met de ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie verbindt de gemeente zich ertoe volgende engagementen na te komen:

          • de uitstoot van CO2 (en eventueel van andere broeikasgassen) op het grondgebied van de gemeente tegen 2030 met ten minste 40% terug te dringen, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen;
          • haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering;
          • een emissieberekening (CO2-nulmeting) en een beoordeling van de risico’s van en de kwetsbaarheid voor klimaatverandering uit te voeren als uitgangspunten voor het actieplan;
          • het duurzaam energie- en klimaatactieplan binnen twee jaar na formele ondertekening van het Burgemeestersconvenant in te dienen
          • de nodige middelen in te zetten om de vereiste acties te kunnen ondernemen;
          • het maatschappelijk middenveld op het grondgebied actief te betrekken bij het opstellen van het klimaatactieplan;
          • minstens elke twee jaar na indiening van het actieplan te rapporteren over de geboekte vooruitgang, met het oog op evaluatie, monitoring en verificatie.

           

          Artikel 4. Na goedkeuring door de gemeenteraad van de ondertekening door de burgemeester van het Burgemeestersconvenant, wordt WVI aangesteld als ontwerp- en adviesbureau voor de opmaak van het Klimaatplan voor Pittem bij het ondertekenen van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie, voor aanvang van de regionale participatiemomenten midden oktober 2021, om over een periode van 2 jaar te komen tot een definitief goedgekeurd klimaatplan 2030.

        • Lokaal Energie- en Klimaatpact - Engagementen en ondertekening

          Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
          Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Nathalie Delmotte, Gemeenteraadsleden
          Aanleiding

          Vlaanderen en de lokale besturen slaan de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Dat doen ze aan de hand van het Lokaal energie- en Klimaatpact.

          Context en argumentatie

          De Vlaamse Regering lanceerde een oproep tot deelname aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact. Dit werd goedgekeurd op 4 juni 2021 en wil de gemeenten ondersteunen in het behalen van concrete doelstellingen en bouwt voort op initiatieven zoals het Burgemeestersconvenant 2030. De focus ligt op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater.

          Concreet streeft het Pact tegen 2030 naar één boom per Vlaming, een halve meter haag of gevelgroen per inwoner, één extra natuurgroenperk per 1.000 inwoners, 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden, één participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners, één laadpunt per 100 inwoners, één deelsysteem per 1.000 inwoners,  één meter fietspad per inwoner, één vierkante meter ontharding per inwoner en één kubieke meter extra regenwateropvang per inwoner.

          Het pact bevat wederzijdse engagementen die de sleutelrol van lokale besturen in het Vlaamse klimaat- en energiebeleid beklemtonen. Lokale besturen engageren zich om:

          • Het Burgemeestersconvenant 2030 te ondertekenen en uit te werken
          • Een gemiddelde jaarlijkse primaire energiebesparing van minstens 2,09% te realiseren in hun eigen gebouwen (inclusief technische infrastructuur, exclusief onroerend erfgoed)
          • Een reductie van de CO2-uitstoot van hun eigen gebouwen en technische infrastructuur met 40% in 2030 ten opzichte van 2015 te realiseren
          • Het draagvlak voor hernieuwbare energie te verhogen, geen heffing op hernieuwbare energie installaties in te voeren en bestaande, zoals de heffing op pylonen van windmolens, af te bouwen tegen ten laatste 2025
          • Burgers, bedrijven en verenigingen te stimuleren om samen met het lokaal bestuur de concrete en zichtbare streefdoelen uit de 4 werven van het Pact te behalen.
          • Tegen ten laatste 2030 de openbare verlichting te verLEDden
          • Lokale warmte- en sloopbeleidsplannen op te maken

          Met het Lokaal Energie- en Klimaatpact wil Vlaanderen steden en gemeenten financieel ondersteunen om samen tegen 2030 heel concrete doelstellingen te realiseren. Deze doelstellingen zijn uitgewerkt in 4 werven:

          -              Werf 1 – Laten we een boom opzetten (vergroening)

          -              Werf 2 – Verrijk je wijk (energetische renovatie en hernieuwbare energie)

          -              Werf 3 – elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar (koolstofvrije (deel)mobiliteit)

          -              Werf 4 – Water, het nieuwe goud (droogteproblematiek)

           

          Voor de uitwerking van deze 4 werven krijgt de gemeente subsidies van de Vlaamse overheid. De kosten verbonden aan onderstaande ondersteuning kunnen ingebracht worden als rapportering. In de jaarrekening koppel je daarvoor de code (ABB-LEKP-2021) aan de uitgave.

          Via het LEKP wordt er aan Pittem zo’n 22.650 euro toegekend (voorlopige tabel). Tegelijk wordt aangegeven dat er 50% cofinanciering  moet zijn in de acties. Het volledige budget wordt jaarlijks verdeeld onder de gemeenten die het klimaatpact ondertekenden. Het definitieve bedrag zal ten laatste 1 december 2021 bekend gemaakt worden.

          Het zijn niet louter investeringskosten die gesubsidieerd kunnen worden. Flankerende uitgaven, zoals de samenwerking met een andere partner alsook de eigen personeelskosten kunnen hiermee gefinancierd worden.

          De ondertekening van het Lokaal Energie- en Klimaatpact dient eveneens goedgekeurd te worden door de gemeenteraad. Deze gemeenteraadsbeslissing dient voor 27 oktober 2021 ingeladen te worden via het Digitaal Lokat van Vlaanderen.

          Financiële impact

          Financiering door Vlaanderen van de 4 werven ikv het Lokaal Energie- en Klimaatpact: 22.650 EUR (voorlopige inschatting subsidie), uitbetaling 30 april 2022

          Cofinanciering door gemeente van de 4 werven ikv het Lokaal Energie- en Klimaatpact: 22.650 EUR (voorlopige inschatting, gekoppeld aan subsidie), besteding 2022

          Tussenkomsten

          Andres Vandewalle: in de nota is een actie opgenomen rond deelmobiliteit: per 100 inwoners een laadpunt. Is daar al een strategie rond?

          Ivan Delaere: Fluvius bekijkt dit en bij grotere werken maken we steeds die afweging.

          Andres Vandewalle: laten we een boom opzetten: dat is 6000-7000 nieuwe bomen voor Pittem. Is er al een idee waar dit zal komen? En waarom nu wel terwijl jullie vorig jaar het bomencharter niet ondertekenden?

          Ivan Delaere: er komt een groenboomplan met inventarisatie van de groenzones. We kunnen niet op elk charter intekenen, we moeten ook rekening houden de kostprijs en de land- en tuinbouw in onze gemeente.

          Christophe Vancoillie: is er een groot verschil tussen een landelijke gemeente en steden. Steden kunnen wellicht sneller resultaten behalen. Wordt daar rekening mee gehouden?

          Ivan Delaere: de werven liggen vast en dit is een werk voor iedereen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1. De gemeenteraad beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.

    • Fraeyman Denis, Tweede schepen

      • Omgevingsvergunningen

        • OMV2021065_RO - aanvraag omgevingsvergunning Muizebeekstraat 13 - goedkeuring stratentracé en kostenraming

          Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
          Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Nathalie Delmotte, Gemeenteraadsleden
          Aanleiding

          Op 04/05/2021 hebben Debie Niels-Vandenbroucke Tessa, wonende te 8800 Roeselare, Munitiestraat 15, een dossier voor een omgevingsvergunning ingediend voor het herbouwen van een woning en bijgebouw, gelegen op een perceel gelegen Muizebeekstraat 15, kadastraal gekend als afdeling 1, sectie C, perceelnr. 92 T 2.

          Deze aanvraag houdt een wijziging van het tracé van de Muizebeekstraat in waarbij een deel van de gronden wordt afgestaan ter realisatie van een voetpad.

          Het komt de gemeenteraad toe om het wegentracé goed te keuren.

          Regelgeving

          Artikel 43 het Gemeentedecreet van 15 juli 2005, en latere wijzigingen.

          De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.

          Het omgevingsdecreet, in bijzonder artikel 31 dat het volgende bepaalt :

          “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag. Als dat nodig is, roept de provinciegouverneur op verzoek van de deputatie respectievelijk de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar, de gemeenteraad samen. De gemeenteraad neemt een beslissing over de zaak van de wegen en deelt die beslissing mee binnen een termijn van zestig dagen vanaf de samenroeping door de provinciegouverneur.”

          Het omgevingsbesluit, in bijzonder artikel 47 dat het volgende bepaalt :

          “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”

          De gewestelijke verordening voor voetgangersverkeer : het besluit van de Vlaamse Regering van 29 april 1997 houdende vaststelling van een algemene bouwverordening inzake wegen voor voetgangersverkeer.

          Context en argumentatie

          Het project bevindt zich in woongebied volgens het geldend gewestplan Roeselare-Tielt (goedgekeurd bij KB van 17/12/1979), wat voor dit project (herbouwen woning) een geëigende zone is.

          Artikel 10 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 5 mei 2000 betreffende openbare onderzoeken stelt dat de gemeenteraad kennis neemt van de ingediende bezwaren en opmerkingen. Er zijn geen bezwaarschriften ingediend.

          De vergunningverlenende overheid kan krachtens art. 4.2.20 van de hierboven vermelde codex lasten en voorwaarden kan opleggen in het kader van een omgevingsvergunning.

          De Muizebeekstraat is eind de jaren '90 volledig heraangelegd, inclusief o.m. een 5 m brede rijweg, riolering, parkeerstroken en een volwaardig voetpad aan westzijde dat bijna overal voldoet aan de gewestelijke verordening ter zake (meer dan 1,50 m). Aan de overzijde van de straat is het voetpad op sommige plaatsen veel te smal (0,66 m). Er is echter geen rooilijnplan opgemaakt voor deze straat. Het project voorziet in het slopen van een woning en deze ter herbouwen op 20 m uit de as van de weg. De woning staat momenteel ingeplant tot op 0,28 m van de boordsteen van de rijweg. Het voetpad is ter plaatse momenteel dus onvoldoende breed en voldoet niet aan de principes van de gewestelijke verordening ter zake. Volgens de gewestelijke verordening mogen wegen voor voetgangersverkeer met een breedte kleiner dan 1.50 meter  slechts aangelegd worden in straten met een rooilijnbreedte kleiner dan 9.00 meter. Gezien het karakter van de gevraagde bebouwing bedoeld is voor veel minder mobiele personen is het aangewezen om de normen van deze verordening hier toe te passen.

          Gezien het voetpad voor en na deze woning op een voldoende breedte is aangelegd, dient deze tussenliggende strook kosteloos overgedragen aan het gemeentebestuur en dient op de vrijkomende gronden een voetpad aangelegd met als materiaalgebruik grijze betonstraatstenen (22 X 22 X 8 cm).

          Gezien het toekomstige openbaar karakter van de wegenis dienen deze onbebouwde gronden kosteloos afgestaan door de eigenaar aan het gemeentebestuur, dat op zijn beurt – na inlijving in het openbaar domein - zal instaan voor het verdere onderhoud. De aanvrager heeft een raming bezorgd voor de aanleg van een nieuw voetpad voor de prijs van € 1793,83 (incl. BTW).

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          - goedkeuring te verlenen aan het voorgesteld stratentracé en aan de uit te voeren aanleg van het voetpad door de aanvrager conform bijhorende kostenraming.

          - de gronden zoals voorgesteld op het bijhorend inplantingsplan dienen vrij en onbelast en kosteloos afgestaan aan het gemeentebestuur om in het gemeentedomein ingelijfd te worden, namelijk een deel van de grond van de te slopen woning Muizebeekstraat 13, zoals aangegeven op bijgevoegd plan (nl. 25,08 m²). Dit dient ten laatste te gebeuren bij de eindoplevering van de werken. Hiertoe dient een gedetailleerd opmetingsplan bezorgd opgemaakt door een beëdigd landmeter. De kosten zijn ten laste van de aanvrager.

      • Wonen en (sociale) huisvesting

        • Nieuwe samenwerkingsovereenkomst betreffende de werking van het ENERGIEhuis WVI

          Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
          Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Nathalie Delmotte, Gemeenteraadsleden
          Aanleiding

          Op 06 juli 2021 verstuurde WVI een brief aan de gemeente met betrekking tot de voorstelling van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst betreffende de werking van het ENERGIEhuis.

          Context en argumentatie

          Op 06 juli 2021 verstuurde WVI een brief aan de gemeente met betrekking tot de voorstelling van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst betreffende de werking van het ENERGIEhuis.

          Sinds 1 mei 2011 fungeert WVI als het uniek aanspreekpunt met betrekking tot energieleningen voor particulieren in Pittem. In 2018 werd door de Vlaamse regering het takenpakket van de energiehuizen uitgebreid. Voortaan is het ENERGIEhuis WVI ook een laagdrempelig energieloket voor informatie, begeleiding en ontzorging van inwoners bij energetische renovaties.  Voor gemeenten waar er een intergemeentelijk woonloket actief is, zoals het geval is in Pittem (Woonwinkel) werd er al een samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de woonwinkel.

          Omdat de huidige samenwerkingsovereenkomst komt te vervallen en een actualisatie van de taakstelling zich opdringt, werd een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgesteld. Deze samenwerkingsovereenkomst legt WVI nu ter goedkeuring voor. Dit dient goedgekeurd te worden door de gemeenteraad.

          Het ENERGIEhuis WVI engageert zich tot de uitbouw van een goed functionerend energiehuis in uitvoering van de samenwerkingsovereenkomst tussen WVI en het Vlaamse Gewest. WVI staat in voor een goede omkadering en begeleiding van het ENERGIEhuis WVI en is verantwoordelijk voor de dagdagelijkse aansturing van het ENERGIEhuis WVI. Voor de uitvoering van de taken kan het ENERGIEhuis WVI beroep doen op of samenwerken met partners.

          Als de samenwerkingsovereenkomst ondertekend worden, dan ondersteunt Pittem dit project en engageert zich onder meer tot:

          §1. Het aanduiden van een lid en plaatsvervangend lid, die het project operationeel mee opvolgen via de beleidsgroep. Het uitvoeren van de afspraken gemaakt in de beleidsgroep.

           §2. Het opnemen van dit project in beleidsplannen en bekijken welke maatregelen er kunnen genomen worden om de energetische renovatie mee te helpen stimuleren.

           §3. Het bekendmaken, communiceren en sensibiliseren van het ENERGIEhuis en haar werking naar de inwoners, en in het bijzonder naar de doelgroep, naar de eigen personeelsleden/diensten, naar andere organisaties en partners die kunnen fungeren als eventuele doorverwijzers. Dit kan gaan over het verspreiden van affiches en folders op zoveel mogelijk locaties binnen het grondgebied, publicaties in het gemeentelijk infoblad en andere publicaties, publicaties op de website, informeren van ambtenaren aan de loketten (onthaal, dienst ruimtelijke ordening of milieu, dienst bevolking, ….), vertegenwoordiging bij evenementen, bekendmaking bij organisaties die fungeren als doorverwijzers, …. .

           §4. Meehelpen aan het maximaliseren van energetische renovatie via het organiseren van een actief doorverwijzingsbeleid bij de diverse gemeentelijke diensten.

           §5. Op vraag en in overleg met het ENERGIEhuis, het ter beschikking stellen van een lokaal voor het verzorgen van het energieloket. Dit kan gaan over thematische loketten naar aanleiding van een specifieke actie of voor klanten uit een doelgroep die zich niet naar de reguliere loketlocaties kunnen begeven.

           §6. Het adviseren over de bij het ENERGIEhuis aangevraagde kredietafnamen ingeval van kredietaanvraag door de doelgroep. Ingeval van terugbetalingsproblemen, het opnemen van de budgetbegeleiding of budgetbeheer.

           §7. Het opnemen van sociale begeleiding ten aanzien van de doelgroepdossiers in samenwerking met het ENERGIEhuis WVI

           

          Bij besluit van de Gemeenteraad d.d. 30 januari 2019 werd de heer Denis Fraeyman, schepen, wonende te 8740 Pittem, Kerkstraat 7, aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente bij de West-Vlaamse Intercommunales (W.V.I.) voor de gewone en buitengewone algemene vergaderingen voor de bestuursperiode 2019-2024., en werd Mevrouw Greet Dewitte, raadslid, wonende te 8740 Pittem, Jozef Cardijnstraat 15, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente bij de West-Vlaamse Intercommunales (W.V.I.) voor de gewone en buitengewone algemene vergaderingen voor de bestuursperiode 2019-2024.

           

          Er wordt voorgesteld om de huidige effectieve en plaatsvervangende vertegenwoordiger voor de gewone en buitengewone algemene vergaderingen voor de bestuursperiode 2019-2024 aan te duiden om dit project operationeel mee op te volgen via de beleidsgroep. Dit betreft de heer Denis Fraeyman, schepen, wonende te 8740 Pittem, Kerkstraat 7, als effectief vertegenwoordiger, en Mevrouw Greet Dewitte, raadslid, wonende te 8740 Pittem, Jozef Cardijnstraat 15 als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

           

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst mbt het Energiehuis met 15 stemmen ja en geen stemmen neen of onthoudingen.

          De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming: 15 stembriefjes worden verdeeld en 15 stembriefjes worden opgehaald. De heer Denis Fraeyman krijgt 9 stemmen voor, 3 stemmen neen en 3 onthoudingen als effectief lid.

          De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming: 15 stembriefjes worden verdeeld en 15 stembriefjes worden opgehaald. Mevrouw Greet Dewitte krijgt 9 stemmen voor, 0 stemmen neen en 6 onthoudingen als plaatsvervangend lid.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Resultaat: Met 15 niet gestemd
          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst, tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds Gemeente Pittem.

           

          Artikel 2

          Als gemeentelijke afgevaardigde voor de beleidsgroep (een effectief lid en plaatsvervanger) wordt aangeduid : de heer Denis Fraeyman (effectief lid)  en mevrouw Greet Dewitte (plaatsvervanger).

           

          Artikel 3

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de ondertekening en uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds de Gemeente Pittem.

  • Besloten

    • Delaere Ivan, Burgemeester-voorzitter

      • Personeel

        • Toekennen van de eretitel van algemeen directeur

          Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
          Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Nathalie Delmotte, Gemeenteraadsleden
          Aanleiding

          Sinds 1 april 2001 is de gewezen gemeentesecretaris Ignace Depredomme in rustpensioen.

          Sinds 1 januari 2020 is de gewezen gemeentesecretaris en algemeen directeur Geert Mahieu in rustpensioen.

          Regelgeving

          Decreet lokaal bestuur, in bijzonder artikel 40.

          Context en argumentatie

          Het is opportuun om onder bepaalde voorwaarden de eretitel van "ere-algemeen directeur" of "ere-gemeentesecretaris" toe te kennen aan personeelsleden die in het lokaal bestuur jarenlang de functie van algemeen directeur of gemeentesecretaris uitgeoefend hebben.

          Het is een gemeentelijke bevoegdheid om de eretitel van algemeen directeur of ere-gemeentesecretaris toe te kennen en moet gezien worden als een onderscheiding naar aanleiding van een lange en eervolle loopbaan bij het lokaal bestuur.

          De heer Geert Mahieu ging op 1 januari 2021 op rustpensioen en voert dus geen bezoldigde functie meer uit in het lokaal bestuur. Op 1 april 2001 werd hij aangesteld als gemeentesecretaris en in 2018 werd hij benoemd als algemeen directeur van het lokaal bestuur Pittem.

          De heer Ignace Depredomme ging op 1 april 2001 op rustpensioen en is intussen overleden. Op 4 september 1964 werd hij door de gemeenteraad aangesteld als gemeentesecretaris.

          De betrokkenen hebben geen zware strafrechtelijke veroordeling of zware tuchtstraf opgelopen, of hebben geen onterende feiten gepleegd. Aldus is er sprake van onberispelijk gedrag. De betrokkenen hebben de functie bijna 20 jaar of meer uitgeoefend in het lokaal bestuur. De jaren als gemeentesecretaris kunnen ook meegeteld worden voor zijn staat van dienst.

          De gemeenteraad gaat over tot een geheime stemming. Er worden voor beide stemmingen 15 stembriefjes verdeeld en 15 stembriefjes opgehaald.

          De heer Geert Mahieu bekomt 15 stemmen ja en geen stemmen neen of onthoudingen.

          De heer Ignace Depredomme bekomt 15 stemmen ja en geen stemmen neen of onthoudingen.

          Geheime stemming
          Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Stemmen voor: 0
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Besluit

          Artikel 1

          De eretitel van “ere-algemeen directeur” wordt toegekend aan de heer Geert Mahieu, voormalig gemeentesecretaris en algemeen directeur van het lokaal bestuur Pittem.

          De eretitel van "ere-gemeentesecretaris" wordt postuum toegekend aan de heer Ignace Depredomme, voormalig gemeentesecretaris van de gemeente Pittem.


          Artikel 2

          Als de betrokkene na de toekenning van de eretitel een zware strafrechtelijke veroordeling of een zware tuchtstraf oploopt of andere erg onterende feiten pleegt, kan de gemeenteraad beslissen om de eretitel in te trekken.

        • In disponibiliteit stellen van een statutair personeelslid - goedkeuring

          Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
          Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Nathalie Delmotte, Gemeenteraadsleden
          Aanleiding

          De financieel directeur van de gemeente Pittem, mevrouw Martine Debaecke, is in ononderbroken stand van ziekteverlof sedert 1 maart 2020 en de dagen ziektekrediet van betrokkene zijn uitgeput op 20 september 2021.

          Volgens de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel van 9 november 2020 kan een personeelslid in stand van disponibiliteit gesteld worden van zodra het ziektekrediet is uitgeput.

          Regelgeving

          Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel, meer bepaald artikel 193 dat stelt dat de aanstellende overheid van het betrokken statutaire personeelslid de beslissing neemt om het statutaire personeelslid in disponibiliteit te stellen.

          Rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel van 9 november 2020, meer bepaald de artikelen 234 en de artikelen 238 tot en met 242.

          Context en argumentatie

          De financieel directeur van de gemeente Pittem is in ziekteverlof sedert 1 maart 2020 en heeft nog een attest van ziekte lopende tot en met 31 oktober 2021.

          Volgens de personeelsdienst van de gemeente Pittem is het ziektekrediet waarop betrokkene recht heeft als statutair personeelslid volgens artikel 233 van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel van 9 november 2020, uitgeput op 20 september 2021 indien betrokkene conform haar lopende attest van ziekte verder afwezig blijft wegens ziekteverlof. In bijlage bij deze beslissing wordt de effectieve berekening van de disponibiliteit gevoegd..

          Artikel 238 van de RPR van het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel van 9 november 2020 bepaalt dat de aanstellende overheid beslist om het statutaire personeelslid in disponibiliteit te stellen wegens ziekte of invaliditeit, in dit geval is de aanstellende overheid de gemeenteraad.

          Artikel 241§1 van de RPR van het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel van 9 november 2020 bepaalt dat een statutair bij afwezigheid wegens ziekte of invaliditeit in disponibiliteit kan gesteld worden op het ogenblik dat het personeelslid het beschikbare ziektekrediet heeft opgebruikt.

          De financieel directeur, mevrouw Martine Debaecke, bezorgde op 10 augustus 2021 een afwezigheidsattest wegens ziekte tot en met 31 oktober 2021. In de veronderstelling dat mevrouw Martine Debaecke op 20 september 2021 nog steeds afwezig is wegens ziekte, kan ze met ingang van 21 september 2021 in disponibiliteit gesteld worden.

          Artikel 234 van de RPR van het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel van 9 november 2020 bepaalt dat van zodra de aanstellende overheid, in casu de gemeenteraad, heeft vastgesteld dat een statutair personeelslid zijn ziektekrediet heeft opgebruikt, en als het betrokken personeelslid nog altijd ziek is, het bestuur het personeelslid kan doorverwijzen naar de federale medische dienst die bevoegd is voor de eventuele verklaring tot definitieve ongeschiktheid, met het oog op een eventuele vervroegde pensionering om gezondheidsredenen.

          De gemeenteraad gaat over tot geheime stemming. Er worden in beide stemmingen 15 stembriefjes verdeeld en 15 stembriefjes terug opgehaald.

          De gemeenteraad beslist in geheime stemming om de disponibiliteit van de financieel directeur in te stellen vanaf 21 september 2021 met 15 stemmen ja en geen stemmen neen en geen onthoudingen.

          De gemeenteraad beslist in geheime stemming om de financieel directeur vanaf dat zij in disponibiliteit is gesteld wegens ziekte door te verwijzen naar de bevoegde federale dienst Medex met het oog op een eventuele vervroegde pensionering om gezondheidsredenen met 9 stemmen ja, geen stemmen neen en 6 onthoudingen.

          Financiële impact

          Het wachtgeld van mevrouw Martine Debaecke wordt vastgesteld op 60 % van het laatste activiteitssalaris en de fictieve ontwikkeling daarvan, berekend volgens de regels die van toepassing zouden zijn geweest als het personeelslid nog in effectieve actieve dienst was gebleven.

          Geheime stemming
          Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Stemmen voor: 0
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Besluit

          Artikel 1 :

          De gemeenteraad beslist om de financieel directeur, mevrouw Martine Debaecke, in disponibiliteit te stellen wegens ziekte vanaf 21 september 2021, zijnde het moment dat het ziektekrediet is uitgeput, indien ze op dat ogenblik nog steeds afwezig is wegens ziekte.

          Artikel 2 :

          De gemeenteraad beslist om de financieel directeur, mevrouw Martine Debaecke, vanaf het moment dat zij in disponibiliteit wegens ziekte is gesteld, door te verwijzen naar de bevoegde federale medische dienst Medex met het oog op een eventuele vervroegde pensionering om gezondheidsredenen.

          Artikel 3 :

          Het wachtgeld van mevrouw Martine Debaecke wordt vastgesteld op 60 % van het laatste activiteitssalaris en de fictieve ontwikkeling daarvan, berekend volgens de regels die van toepassing zouden zijn geweest als het personeelslid nog in effectieve actieve dienst was gebleven.

          Het bedrag van dat wachtgeld mag evenwel in geen geval minder bedragen dan:

          1. de vergoedingen die betrokkene in dezelfde toestand zou hebben verkregen met toepassing van de regeling voor contractuele werknemers in het kader van de sociale verzekering bij ziekte of invaliditeit;
          2. het pensioen dat de betrokkene verkregen zou hebben bij vervroegde pensionering op dezelfde dag waarop de toestand van disponibiliteit wegens ziekte of invaliditeit ingaat.

          Artikel 4 :

          Betrokkenen worden in kennis gesteld van deze beslissing.

  • Varia

    • Varia

      Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
      Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
      Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
      Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bart Verhelle, Nathalie Delmotte, Gemeenteraadsleden
      Besluit

      1. Mobiliteitsplan

      Ivan Delaere geeft een planning mee van het mobiliteitsplan. Eerste afwerking beleidsplan in februari 2022, met raadpleging van het bestuur in maart 2022. Uiteindelijke goedkeuring zou juni 2022.

       

      2. Geurhinder Ampower

      Rik Gelaude haalt de problematiek van de geurhinder van de firma Ampower aan. De geurhinder raakt daar niet opgelost. Dit is schuldig verzuim namens het gemeentebestuur.

      Ivan Delaere antwoordt dat het inderdaad een moeilijke zaak is. Er zijn sancties opgelegd. Er worden PV's opgemaakt. De provincie is vergunningsverlenende overheid. Wij hebben als gemeente dit dossier steeds negatief geadviseerd. We blijven aandringen op passende maatregelen.

      Paul Lambrecht vult aan dat het dossier van het RUP kleiputten wellicht wel een breekijzer kan zijn. Momenteel is er een zekere tolerantie vanuit de provincie.

       

      3. Tentoonstelling Noordzee

      Kaat Dewaele verwijst naar een tentoonstelling over de geheimen van de Noordzee: je kan ze gratis naar de gemeente laten komen. De infrastructuur is aanwezig in de gemeente. Zou de gemeente niet ingaan op het aanbod?

      Ivan Delaere, burgemeester, zal dit nog bekijken.

       

      4. Verkeerssituatie Kokerstraat / Egemstraat

      Renzo Callant vraagt naar de stavaza omtrent de verkeerssituatie Kokerstraat / Egemtraat en de gevaarlijke situatie op die plaats. Wie geeft advies en wat is er gebeurd met de gemeentelijke mobiliteitscommissie?

      Ivan Delaere verduidelijkt dat er sinds de nieuwe legislatuur geen nieuwe gemeentelijke mobiliteitscommissie meer is, maar wel een projectcommissie. Het advies omtrent de aangehaalde verkeerssituatie zal gegeven worden door een coach.

       

      5. Coronatarieven

      Renzo Callant vraagt hoe lang de Coronatarieven nog geldig zullen zijn. Er is daar wat onduidelijkheid over. De inkomsten voor de gemeente zijn een peulschil, maar voor de verenigingen is dit van groot belang. En hoeveel aanvragen zijn er voor de subsidie vanuit het gemeentelijke Coronanoodfonds? Kan het zaaltje in de Eikeldreef langer gratis gebruikt worden?

      Ivan Delaere deelt mee dat de einddatum zal besproken worden in het schepencollege, net als het gratis gebruik van de Eikeldreef. Momenteel is er één aanvraag voor de extra subsidie.

       

      6. CO2-meters

      Andres Vandewalle vraagt hoe de gemeente staat tegenover de CO2-meters. Wordt dit ook gekocht voor de scholen?

      Ivan Delaere geeft mee dat het standpunt van de minister net contra dergelijke meters is. Er is ook nog geen vraag vanuit de scholen. Bij een vorige groepsaankoop via LOGO waren de scholen niet geïnteresseerd.

       

      7. Opvolging openbare werken

      Christophe Vancoillie vraagt hoe de opvolging van de openbare werken gebeurt? Er zijn natuurlijk altijd ongemakken maar de oppositie krijgt veel opmerkingen de laatste tijd. Klachten vinden echter niet altijd hun weg naar de juiste persoon en krijgen vaak geen gehoor. Hoe zal dit aangepakt worden? Kan er beter gecommuniceerd worden? Vaak krijgen ze geen gehoor bij de schepenen.

      Chris Marreel antwoordt dat er inderdaad problemen zijn geweest in de Oostwijk, deels door het verlof, deels door de moeilijke tussenkomst van de nutsmaatschappijen. Er is nochtans een coördinatievergadering geweest en de planning is daar opgemaakt, maar die is niet gerespecteerd. Zelf is Chris vlot bereikbaar voor de burgers en staat hij de burgers graag te woord.

      Ivan Delaere geeft aan dat klachten steeds worden doorgegeven aan schepen Chris. Vaak is het antwoord voor de burger niet bevredigend en wordt de stap naar de oppositie gezet.

       

      8. Beschikbaarheid gemeentelijke diensten

      Christophe Vancoillie vraagt als het nodig is om nog steeds op afspraak te werken? Sommige burgers vinden het moeilijk om de diensten te bereiken.

      Ivan Delaere geeft mee dat er een analyse is gebeurd van de bezoeken aan het gemeentehuis. Er is een ontwerp van nieuw model en dit wordt nog overlegd met het personeel. Er wordt daarbij ook rekening gehouden met de resultaten van de burgerbevraging.

Namens Gemeenteraad,

Carl Couckuyt
Algemeen directeur

Ivan Delaere
Burgemeester-voorzitter