Terug
Gepubliceerd op 08/12/2025

Besluit  OCMW-raad

ma 01/12/2025 - 19:30

Reglement op het invoeren van een sociale tegemoetkoming voor inwoners met incontinentie, stoma of thuisdialyse in het kader van de diftar-ophaling van restafval - goedkeuring

Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
Denis Fraeyman, Burgemeester
Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, OCMW-raadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Aanleiding

Naar aanleiding van de invoering van de invoering van het diftarsysteem voor restafval en GFT vanaf 1 januari 2026 diende het bestaande retributiereglement voor de ophaling en verwerking van huishoudelijk en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen aangepast te worden. Aansluitend daarbij dient ook het bestaande reglement inzake sociale correcties op het retributiereglement op de verkoop van huisvuilzakken afgeschaft te worden, en vervangen door een nieuw reglement inzake sociale correcties.

Regelgeving
    • Omzendbrief BB 2011/01 van 10.06.2011 betreffende de coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit
    • Vlarema, bijlage 5.1.4 dat de minimum- en maximumgrenzen van de tarieven bepaalt die de gemeenten moeten aanrekenen voor de inzameling van restafval en van sommige fracties van huishoudelijk afval. Deze moeten jaarlijks op 1 januari geïndexeerd worden
    • Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid op de artikels, 119, 119bis en 135§2
    • Gemeentedecreet, inzonderheid op de artikels 2 en 42, 43§2,2.
    • Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid afdeling 3 van hoofdstuk 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28.
    • Besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (hierna het VLAREMA) en latere wijzigingen.
    • De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband I.V.I.O.
    • Gemeentelijk reglement inzake sociale correcties op het retributiereglement op de verkoop van huisvuilzakken, Gemeenteraad 26 januari 2004
    • Retributiereglement op het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval en met huishoudelijk afval vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, Gemeenteraad 03 november 2025
Context en argumentatie

In het kader van de invoering van het diftarsysteem voor restafval en GFT vanaf 1 januari 2026 werd het retributiereglement betreffende de ophaling en verwerking van huishoudelijk en daarmee vergelijkbare afvalstoffen aangepast en principieel goedgekeurd in de raad van bestuur van 22 september 2025.

 

De voornaamste wijzigingen zijn als volgt:

  • restafval: de overschakeling van afvalzakken naar afvalbakken, met toepassing van een diftar-tarief/kg en een aanbiedingskost
  • GFT: invoering van een nieuwe fractie met een diftar-tarief/kg
  • de vastgestelde tarieven worden jaarlijks geïndexeerd conform de minimum- en maximumtarieven zoals vastgelegd door OVAM
  • de afvalbakken worden verdeeld door IVIO in opdracht van de aangesloten gemeenten
  • invoering van een overgangsmaatregel

Op heden wordt een sociale correctie toegekend aan personen met incontinentieproblemen gezien zij wegens deze medische problemen meer afval produceren. Mits ingeschreven in Pittem als hoofdverblijfplaats, en mits voorlegging van een medisch attest, worden jaarlijks 40 restafvalzakken van 30 liter gratis ter beschikking gesteld.

Deze tegemoetkoming kan niet meer in 'natura' toegekend worden na de invoering van het diftar-regime, gezien de restafvalzakken verdwijnen en vervangen worden door een vaste permanente gechipte kunststofbak. Het is tevens ook een geschikt moment om de doelgroep niet enkel te beperken tot personen met incontinentie, maar ook de personen met een stoma of thuisdialyse hier in op te nemen.

Financiële impact

De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, actie ACT-6.4.1,  budgetrekening 0949-00/6491059.

Tussenkomsten

Renzo Callant: Met diftar betalen we 0,40 euro per kg afval. De tegemoetkoming werd nochtans voorgesteld in de raad van bestuur om op te trekken naar 60 euro. Pittem kiest nu voor 40 euro. Dit staat in tegenstelling met beleidsdoelstelling 4 van het nieuwe meerjarenplan. 

Stijn Vandenhende: We kiezen ervoor om te beperken tot 40 euro en daarna te evalueren.

Publieke stemming
Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe
Onthouders: Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
Resultaat: Met 11 stemmen voor, 6 onthoudingen
Besluit

Artikel 1


Een jaarlijkse financiële tegemoetkoming wordt toegekend aan inwoners van Pittem die wegens medische redenen incontinentiemateriaal, stomamateriaal of materiaal voor thuisdialyse gebruiken en hierdoor meer restafval produceren.

 

Artikel 2

 

Om in aanmerking te komen voor de tegemoetkoming moet de aanvrager:

  • ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van de gemeente Pittem en er effectief wonen;
  • geen inwoner zijn van een woonzorgcentrum of andere residentiële instelling waar afvalkosten inbegrepen zijn in de dagprijs;
  • een medisch attest voorleggen dat het gebruik van incontinentiemateriaal, stomamateriaal of dialysemateriaal bevestigt, hetzij door de huisarts, hetzij door de mutualiteit
  • jaarlijks een aanvraag indienen bij het OCMW, tenzij het gaat om een permanente aandoening (in dat geval volstaat een eenmalige aanvraag). De aanvraag gebeurt via een digitaal aanvraagformulier op de website van de gemeente of aan het onthaal van het Sociaal Huis.

 

Artikel 3

 

De tegemoetkoming bedraagt 40 euro per jaar per rechthebbende. Indien de rechthebbende in de loop van het jaar in de gemeente komt wonen, wordt de tegemoetkoming berekend per twaalfden (1 maand is 3,33 euro), waarbij de begonnen maand als volledige maand meegeteld wordt. 

 

Artikel 4

 

De tegemoetkoming wordt rechtstreeks gestort op de digitale rekening van de aanvrager, gekoppeld aan de restafvalbak van het betrokken adres en bewoner door de financiële dienst van OCMW Pittem, na goedkeuring van de aanvraag door het Bijzonder Comité van Sociale dienst. 

 

Artikel 5

 

Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026 en vervangt het gemeentelijk reglement inzake sociale correcties op het retributiereglement op de verkoop van huisvuilzakken, zoals vastgesteld in de gemeenteraad 26 januari 2004.