Naar aanleiding van de invoering van de invoering van het diftarsysteem voor restafval en GFT vanaf 1 januari 2026 diende het bestaande retributiereglement voor de ophaling en verwerking van huishoudelijk en daarmee vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen aangepast te worden. Aansluitend daarbij dient ook het bestaande reglement inzake sociale correcties op het retributiereglement op de verkoop van huisvuilzakken afgeschaft te worden, en vervangen door een nieuw reglement inzake sociale correcties.
In het kader van de invoering van het diftarsysteem voor restafval en GFT vanaf 1 januari 2026 werd het retributiereglement betreffende de ophaling en verwerking van huishoudelijk en daarmee vergelijkbare afvalstoffen aangepast en principieel goedgekeurd in de raad van bestuur van 22 september 2025.
De voornaamste wijzigingen zijn als volgt:
Op heden wordt een sociale correctie toegekend aan personen met incontinentieproblemen gezien zij wegens deze medische problemen meer afval produceren. Mits ingeschreven in Pittem als hoofdverblijfplaats, en mits voorlegging van een medisch attest, worden jaarlijks 40 restafvalzakken van 30 liter gratis ter beschikking gesteld.
Deze tegemoetkoming kan niet meer in 'natura' toegekend worden na de invoering van het diftar-regime, gezien de restafvalzakken verdwijnen en vervangen worden door een vaste permanente gechipte kunststofbak. Het is tevens ook een geschikt moment om de doelgroep niet enkel te beperken tot personen met incontinentie, maar ook de personen met een stoma of thuisdialyse hier in op te nemen.
De uitgave is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, actie ACT-6.4.1, budgetrekening 0949-00/6491059.
Renzo Callant: Met diftar betalen we 0,40 euro per kg afval. De tegemoetkoming werd nochtans voorgesteld in de raad van bestuur om op te trekken naar 60 euro. Pittem kiest nu voor 40 euro. Dit staat in tegenstelling met beleidsdoelstelling 4 van het nieuwe meerjarenplan.
Stijn Vandenhende: We kiezen ervoor om te beperken tot 40 euro en daarna te evalueren.
Artikel 1
Een jaarlijkse financiële tegemoetkoming wordt toegekend aan inwoners van Pittem die wegens medische redenen incontinentiemateriaal, stomamateriaal of materiaal voor thuisdialyse gebruiken en hierdoor meer restafval produceren.
Artikel 2
Om in aanmerking te komen voor de tegemoetkoming moet de aanvrager:
Artikel 3
De tegemoetkoming bedraagt 40 euro per jaar per rechthebbende. Indien de rechthebbende in de loop van het jaar in de gemeente komt wonen, wordt de tegemoetkoming berekend per twaalfden (1 maand is 3,33 euro), waarbij de begonnen maand als volledige maand meegeteld wordt.
Artikel 4
De tegemoetkoming wordt rechtstreeks gestort op de digitale rekening van de aanvrager, gekoppeld aan de restafvalbak van het betrokken adres en bewoner door de financiële dienst van OCMW Pittem, na goedkeuring van de aanvraag door het Bijzonder Comité van Sociale dienst.
Artikel 5
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2026 en vervangt het gemeentelijk reglement inzake sociale correcties op het retributiereglement op de verkoop van huisvuilzakken, zoals vastgesteld in de gemeenteraad 26 januari 2004.