Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
De gemeente werd op 11 mei 2022 per brief uitgenodigd op de Jaarvergadering van IZI WONEN Sociale Huisvestingsmaatschappij (voorheen 'De Mandelbeek') die plaatsvindt op dinsdag 31 mei 2022 om 18u. in feestzaal 't Hoornaerts, Kachtemsplein 13 te Izegem. Aangezien de eerstvolgende gemeenteraad pas doorgaat op 7 juni 2022 werd gevraagd aan het schepencollege in vergadering van 18 mei 2022 om de agenda goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen voor deze Jaarvergadering. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om deze beslissing te valideren.
-het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
-de statuten van IZI WONEN.
De dagorde voor de Jaarvergadering van IZI WONEN werd als volgt samengesteld:
1. Goedkeuring jaarverslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2021
2. Bespreking balans en resultatenrekening per 31 december 2021
3. Verslag bedrijfsrevisor
4. Goedkeuring balans en resultatenrekening per 31 december 2021
5. Goedkeuring van de voorgestelde winstbestemming
6. Kwijting aan de bestuurders nopens hun beleid in het dienstjaar 2021
7. Kwijting aan de bedrijfsrevisor
8. Varia
In het gemeenteraadsbesluit van 4 maart 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van IZI WONEN , werden volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen:
-Mevrouw Heidi Lievrouw, raadslid, wonende te Pittem, Egemstraat 64, als vertegenwoordiger
-Mevrouw Jessica Vandromme, raadslid, wonende te Pittem, Egem Veldweg 12, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het schepencollege van 18 mei 2022 waarbij deze, op basis van de bekomen documenten, haar goedkeuring hecht aan de agenda en het mandaat verleent aan de vertegenwoordiger, Mevr. Heidi Lievrouw, voor de Jaarvergadering van IZI WONEN.
Onze gemeente is aangesloten bij de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen (Psilon).
Per aangetekende zending en mail werd de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de Algemene Jaarvergadering op woensdag 15 juni 2022 om 19u30 in het onthaalgebouw Horizon (bij crematorium UITZICHT), Ambassadeur Baertlaan 5 te Kortrijk.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de statuten van de vereniging.
De agenda voor de Algemene Jaarvergadering van Psilon van woensdag 15 juni 2022 werd als volgt samengesteld:
1. Goedkeuring verslag over de activiteiten en rekeningen in 2021:
1.1. Verslag van de raad van bestuur
1.2. Verslag van de commissaris
2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2021
3. Kwijting van bestuurders en commissaris
4. Vaststelling vervanging bestuurders (voorgedragen door GR Avelgem, Harelbeke, Waregem, Wevelgem, Wervik en Roeselare).
In vergadering van 4 maart 2019 heeft de gemeenteraad de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van PSILON tijdens de legislatuur 2019-2024 :
- Mevrouw Heidi Lievrouw, raadslid, als vertegenwoordiger
- De heer Stijn Vandenhende, schepen, als plaatsvervanger
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de agenda van de Algemene Jaarvergadering van de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen van woensdag 15 juni 2022 om 19u30 in het onthaalgebouw Horizon (bij crematorium UITZICHT), Ambassadeur Baertlaan 5 te Kortrijk.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Jaarvergadering van de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen op 15 juni 2022 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen, p/a Ambassadeur Baertlaan 5, 8500 Kortrijk.
Onze gemeente is sedert 1 januari 2021 aangesloten bij TMVW ov.
Op 29 april 2022 werd ons bestuur per mail en aangetekend schrijven uitgenodigd tot de Algemene Jaarvergadering van TMVW ov die doorgaat op vrijdag 17 juni 2022 om 14.30 u. in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
- de gemeente is aangesloten bij TMVW ov
- de statuten van TMVW ov
- de oproepingsbrief voor de jaarvergadering van TMVW ov op 17 juni 2022, waarin de agenda werd meegedeeld
- de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De raad van bestuur heeft de agenda van de Algemene Jaarvergadering van TMVW ov van vrijdag 17 juni 2022 als volgt samengesteld:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
De gemeenteraad heeft in vergadering van 1 februari 2021 Mevr. Jessica Vandromme, gemeenteraadslid, wonende Egemveldweg 12 te 8740 Pittem aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVW ov. Mevr. Heidi Lievrouw, gemeenteraadslid, wonende Egemstraat 64 te 8740 Pittem werd aangeduid als plaatsvervanger.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering TMVW ov van 17 juni 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2021
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2021 afgesloten per 31 december 2021
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
9. Aanstelling commissaris
Varia
Artikel 2.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Jaarvergadering van TMVW ov vastgesteld op 17 juni 2022, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit zal:
- hetzij per post t.a.v. TMVW ov, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
- hetzij per elektronische post, 20220617AVTMVW@farys.be,
gestuurd worden.
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het vigerende decreet betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Per e-mail nodigt de DVV Midwest haar leden uit naar de Algemene Vergadering die doorgaat op dinsdag 28 juni 2022 om 18u.00. Deze zitting gaat door in het streekhuis (Spanjestraat 141 te Roeselare).
- het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
- de statuten van de DVV Midwest.
De agenda voor de Algemene Vergadering van DVV Midwest van dinsdag 28 juni 2022 werd als volgt samengesteld:
- Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 21 december 2021
- Goedkeuring jaarverslag DVV Midwest 2021
- Vaststellen jaarrekening 2021 en het verlenen van kwijting
- Toetreding als vennoot bij Cipal
- Datum volgende Algemene Vergadering
In het gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van DVV Midwest, werden volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen:
- De heer Denis Fraeyman, schepen, wonende te Pittem, Kerkstraat 7, als vertegenwoordiger
- Mevrouw Heidi Lievrouw, raadslid, wonende te Pittem, Egemstraat 64, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de agenda van de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 28 juni 2022 om 18u.00.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van 28 juni 2022 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Algemene Vergadering van 28 juni 2022 goedkeuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest via dvv-midwest@midwest.be.
Naar aanleiding van het invoeren van online betalen van gemeentelijke activiteiten werd een huishoudelijk reglement voor gemeentelijke activiteiten opgemaakt.
Met de opmaak van een huishoudelijk reglement voor gemeentelijke activiteiten worden er duidelijk afspraken gemaakt over de activiteiten waarvoor het reglement geldt, waar de specifieke informatie over activiteiten te vinden is, de inschrijvingen, de annulatievoorwaarden,...
Het voordeel van dergelijk reglement is dat bepaalde afspraken gelijk zijn voor alle gemeentelijke diensten die activiteiten organiseren:
De huishoudelijke reglementen van de speelplein- en tienerwerking vervallen door het invoegen van dit reglement. De activiteitsspecifieke afspraken uit deze reglementen werden niet overgenomen, maar worden vermeld op de desbetreffende informatiepagina's op de website.
Artikel 1
De gemeente organiseert activiteiten binnen de beleidsdomeinen mens, ruimte en welzijn.
Het overzicht van de activiteiten kan geraadpleegd worden op de gemeentelijke website.
Artikel 2
Het maximum aantal deelnemers, de locatie, de prijs, de tijdstippen en de inschrijvingsvoorwaarden zijn afhankelijk van de aard van de activiteit.
Per activiteit worden specifieke afspraken vastgelegd en meegedeeld via de gemeentelijke website.
Artikel 3
Inschrijven voor een gemeentelijke activiteit gebeurt via de webshop op de gemeentelijke website.
De webshop kan geraadpleegd worden zonder dat je hoeft in te loggen. Om in te schrijven dien je je eenmalig te registreren en kan je een account aanmaken voor je gezin. Zodra je geregistreerd bent, is je login bruikbaar.
Eenmaal ingelogd kan je een keuze maken uit het aanbod, je gezinsleden inschrijven en onmiddellijk online betalen. Je ontvangt een e-mail ter bevestiging van je inschrijving.
Indien een activiteit volzet is, kan je je via de webshop inschrijven op de wachtlijst. Indien er een plaats vrijkomt, wordt de wachtlijst chronologisch aangesproken.
Wie problemen ervaart bij het inschrijven kan dit via e-mail melden bij de dienst die de activiteit organiseert.
Diegene, op wiens naam de account is aangemaakt, is ook diegene die alle mails, briefwisseling, bevestigingen, facturen en terugbetalingen ontvangt.
Ook het fiscale attest, indien van toepassing, wordt op naam van de accounthouder opgemaakt.
Het lokaal bestuur Pittem verwerkt uw meegedeelde gegevens enkel in het kader van de ondersteuning bij het online betalen van gemeentelijke activiteiten. De gegevens die worden meegedeeld bij inschrijving worden conform de GDPR-wetgeving verwerkt. Meer informatie kan u vinden in de privacyverklaring van het lokaal bestuur.
Artikel 4
De tarieven van de activiteiten worden vermeld op de website.
Als de financiële situatie van de ouder(s)/deelnemer(s) daartoe aanleiding geeft, kan een sociaal tarief gehanteerd worden. Bij de hantering van een sociaal tarief dienen de deelnemers de helft van de deelnameprijs te betalen. Om te weten of je hiervoor in aanmerking komt, kan je contact opnemen met de organiserende dienst. Voorwaarden:
Dit dient u voor te leggen aan de hand van een attest van de betrokken dienst bijvoorbeeld, het OCMW, schuldbemiddelaar, CAW of mutualiteit. Deze toekenning wordt jaarlijks herzien en is van toepassing op ieder gezinslid die deelneemt aan een gemeentelijke activiteit.
Artikel 5
Annulatie van een activiteit
Indien de activiteit op initiatief van de gemeente geannuleerd wordt, volgt een volledige terugbetaling.
Een terugbetaling vraag je schriftelijk aan via de dienst die de activiteit organiseert. Vermeld duidelijk de activiteit, naam deelnemer, datum en de reden voor de annulatie. Voeg het schriftelijk bewijs als bijlage toe. Indien je aanvraag tot annulatie goed werd ontvangen, krijg je een bevestigingsmail. De terugbetaling gebeurt op het rekeningnummer waarmee de betaling werd uitgevoerd. De terugbetaling gebeurt binnen de 5 werkdagen na ontvangst van de bevestigingsmail.
Artikel 6
De gemeente Pittem heeft een verzekering voor de burgerlijke aansprakelijkheid van en lichamelijke ongevallen voor de deelnemers tijdens deelname aan de activiteiten. Indien nodig wordt een extra tijdelijke polis afgesloten. De polissen liggen ter inzage op het Gemeentehuis.
Aangifte van schadegevallen of ongevallen gebeurt ter plaatse bij de verantwoordelijke én via e-mail naar de organiserende dienst. De aangifte gebeurt tijdig, zodat de verzekeringsinstelling op de hoogte kan worden gebracht.
Artikel 7
Tijdens onze activiteiten worden enkel niet-gerichte foto’s van de deelnemers genomen, conform de GDPR-wetgeving. Deze foto’s kunnen gebruikt worden in de publicaties van de gemeente Pittem. Wanneer er toch gerichte foto’s worden gemaakt en gebruikt voor gemeentelijke publicaties vragen we hiervoor expliciete toestemming.
Artikel 8
Met vragen of opmerkingen over de activiteiten en/of de inschrijvingen en betalingen kan je steeds terecht bij de dienst die de activiteit organiseert.
Artikel 9
Volgende reglementen worden opgeheven:
Het is billijk een belasting te vragen, aan de uitbater, voor de plaatsing op het openbaar domein van:
die door het schepencollege een plaats worden toegekend.
De wijzigingen met het huidige reglement zijn:
Christophe Vancoillie: we zijn geen voorstander van belasting maar we vinden dat het inderdaad billijk is om hiervoor een belasting te heffen. Is er ook nagedacht voor het gebruik van elektriciteit?
Ivan Delaere: er komt nog een reglement rond het gebruik van elektriciteit na dit agendapunt.
Artikel 1:
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking voor onbepaalde duur.
Artikel 2:
De belasting is verschuldigd door de uitbater.
Artikel 3:
Het bedrag van de belasting is als volgt bepaald:
- € 25,00 voor een kermiskraam met een grondoppervlakte van 1 tot 200 m².
- € 75,00 voor een kermiskraam met een grondoppervlakte vanaf 201 m².
Te verhogen met een forfaitair tarief per aansluiting voor het verbruik van elektriciteit:
- € 10,00 per weekend voor een aansluitpunt van 16 ampère.
- € 37,50 per weekend voor een aansluitpunt van 32 ampère.
- € 75,00 per weekend voor een aansluitpunt van 63 ampère.
Te verhogen met een forfaitair tarief per aansluiting voor het verbruik van water:
- Éénmalige vaste kost per evenement voor de installatie en afbraak van de standpijp: € 35,00
- Verbruik van water (volgens meterstanden): € 5,00 m³
€ 50,00 per dag van opstelling.
Te verhogen met een forfaitair tarief per aansluiting voor het verbruik van elektriciteit:
- € 5,00 per dag voor een aansluitpunt van 16 ampère
- € 20,00 per dag voor een aansluitpunt van 32 ampère
- € 37,50 per dag voor een aansluitpunt van 63 ampère
Te verhogen met een forfaitair tarief per aansluiting voor het verbruik van water:
- Éénmalige vaste kost per evenement voor de installatie en afbraak van de standpijp: € 35,00
- Verbruik van water (volgens meterstanden): € 5,00 m³
Voor regelmatige verkoopkramen is de belasting, inclusief de aansluiting op de elektriciteitskast vastgesteld voor 1 dag per week op:
- € 75 per kwartaal per verkoopkraam met een lengte van max. 6 meter.
- € 100 per kwartaal per verkoopkraam met een lengte van > 6 meter.
Te verhogen met een forfaitair tarief per aansluiting voor het verbruik van water:
- Éénmalige vaste kost per evenement voor de installatie en afbraak van de standpijp: € 35,00
- Verbruik van water (volgens meterstanden): € 5,00 m³
Voor toevallige verkoopkramen is de belasting, inclusief de aansluiting op de elektriciteitskast vastgesteld op:
- € 30 per dag per verkoopkraam met een lengte van max. 6 meter.
- € 40 per dag per verkoopkraam met een lengte van > 6 meter.
Te verhogen met een forfaitair tarief per aansluiting voor het verbruik van water:
- Éénmalige vaste kost per evenement voor de installatie en afbraak van de standpijp: € 35,00
- Verbruik van water (volgens meterstanden): € 5,00 m³
Te verhogen met een forfaitair tarief per aansluiting voor het verbruik van water:
- Éénmalige vaste kost per evenement voor de installatie en afbraak van de standpijp: € 35,00
- Verbruik van water (volgens meterstanden): € 5,00 m³
Artikel 4:
De inning van deze belasting gebeurt door overschrijving op de bankrekening van de gemeente. Bij gebrek van betaling wordt de belasting ingekohierd en is ze onmiddellijk eisbaar.
Artikel 5:
Volgende reglementen worden opgegeven en vervangen door voorliggend reglement:
Artikel 6:
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
Artikel 1:
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking voor onbepaalde duur.
Artikel 2:
De retributie is verschuldigd door de gebruiker die de aansluiting op elektriciteit of water aanvraagt.
Artikel 3:
Het bedrag van de retributie is als volgt bepaald:
Artikel 4:
Deze retributie is niet van toepassing op kermissen, circussen, marktkramen en permanente inrichtingen. Voor deze specifieke regeling wordt verwezen naar het reglement van de belasting op standplaatsen voor kermissen, circussen, marktkramen en permanente inrichtingen.
Artikel 5:
De retributie dient betaald te worden binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de betalingsuitnodiging. Bij niet-betaling binnen de gestelde termijn van 30 dagen wordt de retributie geïnd volgens de bepalingen van artikel 177 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 6:
Dit reglement treedt onmiddellijk in werking.
Artikel 7:
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.
De jaarrekening 2021 van de gemeente moet vastgesteld worden.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Gunstig advies van het managementteam van 13 mei 2022.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.
Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamelijke (geconsolideerde) jaarrekening opmaken, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken één geïntegreerde jaarrekening. Daarin wordt de financiële toestand van die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke afzonderlijke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in de geconsolideerd jaarrekening een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met de realisatie van de kredieten (schema J3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
De gemeentelijke bijdrage voor het OCMW is niet meer opgenomen in het meerjarenplan. De gemeente moet wel zorgen dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. Dit heeft als gevolgd dat de tussenkomst van de gemeente in het kader van het thesauriebeheer van het OCMW niet gebudgetteerd wordt, maar wel jaarlijks geboekt wordt in de resultaatverwerking bij de jaarrekening. De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Het ontwerp van geconsolideerde jaarrekening bevat volgende documenten:
Toelichting van de heer Joris Defour, waarnemend financieel directeur.
Artikel 1
De jaarrekening voor het boekjaar 2021 van het deel van de wordt gemeente samen met de verplichte bijlagen vastgesteld.
De financiële toestand van de jaarrekening voor het boekjaar 2021 van het deel van de gemeente is als volgt:
Het budgettair resultaat van het boekjaar van het deel van de gemeente bedraagt 1 247 440 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar van het deel van de gemeente bedraagt 6 070 905 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat van het deel de gemeente bedraagt 7 318 345 euro.
Er zijn geen onbeschikbare reserves bij het deel van de gemeente.
Het beschikbaar budgettair resultaat van het deel van de gemeente bedraagt 7 318 345 euro.
De autofinancieringsmarge van het deel van de gemeente bedraagt 2 218 872 euro.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge van het deel van de gemeente bedraagt 2 453 952 euro
Artikel 2
De financiële toestand van de geconsolideerde jaarrekening voor het boekjaar 2021 is als volgt:
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 641 728 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 8 986 558 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 9 628 286 euro.
Er zijn geen onbeschikbare reserves.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 9 628 286 euro.
De geconsolideerd autofinancieringsmarge bedraagt 1 793 388 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 1 948 641 euro.
Artikel 3
De geconsolideerde balans voor het boekjaar 2021 wordt vastgesteld.
Het geconsolideerde balanstotaal bedraagt 58 821 186 euro.
Artikel 4
De geconsolideerde staat van opbrengsten en kosten voor het boekjaar 2021 wordt vastgesteld.
Het operationeel overschot bedraagt 720 885 euro.
Het financieel overschot bedraagt 741 774 euro.
Het overschot van het boekjaar bedraagt 1 462 659 euro.
Artikel 5
De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW, voor 2021 betekent dit: 605 712 euro.
De jaarrekening 2021 van het OCMW moet goedgekeurd worden.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel OCMW goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Gunstig advies van het managementteam van 13 mei 2022.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.
Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijke (geconsolideerde) jaarrekening opmaken, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken één geïntegreerde jaarrekening. Daarin wordt de financiële toestand van die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke afzonderlijke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in de geconsolideerd jaarrekening een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met de realisatie van de kredieten (schema J3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
De gemeentelijke bijdrage voor het OCMW is niet meer opgenomen in het meerjarenplan. De gemeente moet wel zorgen dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. Dit heeft als gevolgd dat de tussenkomst van de gemeente in het kader van het thesauriebeheer van het OCMW niet gebudgetteerd wordt, maar wel jaarlijks geboekt wordt in de resultaatverwerking bij de jaarrekening. De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Het ontwerp van geconsolideerde jaarrekening bevat volgende documenten:
Toelichting van de heer Joris Defour, waarnemend financieel directeur.
Artikel 1
De jaarrekening voor het boekjaar 2021 van het deel van het OCMW wordt samen met de verplichte bijlagen goedgekeurd.
De financiële toestand van de jaarrekening voor het boekjaar 2021 van het deel van het OCMW is als volgt:
Het budgettair resultaat van het boekjaar van het deel van het OCMW bedraagt -605 712 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar van het deel van het OCMW bedraagt 2 915 653 euro.
Het gecumuleerd budgettair resultaat van het deel van het OCMW bedraagt 2 309 941 euro.
Er zijn geen onbeschikbare reserves van het deel van het OCMW.
Het beschikbaar budgettair resultaat van het deel van het OCMW bedraagt 2 309 941 euro.
De autofinancieringsmarge van het deel van het OCMW bedraagt -425 484 euro.
De gecorrigeerde autofinancieringsmarge van het deel van het OCMW bedraagt -505 310 euro
Artikel 2
De financiële toestand van de geconsolideerde jaarrekening voor het boekjaar 2021 is als volgt:
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 641 728 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 8 986 558 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 9 628 286 euro.
Er zijn geen onbeschikbare reserves.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 9 628 286 euro.
De geconsolideerd autofinancieringsmarge bedraagt 1 793 388 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 1 948 641 euro.
Artikel 3
De geconsolideerde balans voor het boekjaar 2021 wordt vastgesteld.
Het geconsolideerde balanstotaal bedraagt 58 821 186 euro.
Artikel 4
De geconsolideerde staat van opbrengsten en kosten voor het boekjaar 2021 wordt vastgesteld.
Het operationeel overschot bedraagt 720 885 euro.
Het financieel overschot bedraagt 741 774 euro.
Het overschot van het boekjaar bedraagt 1 462 659 euro.
Artikel 5
De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW, voor 2021 betekent dit: 605 712 euro.
Verwijzend naar artikel 177 van het decreet Lokaal bestuur rapporteert de financieel directeur in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de OCMW-raad, aan het CBS en aan het VB over:
1° De voorafgaande krediet- en wetmatigheidscontrole van de beslissingen van de gemeente en van het OCMW met budgettaire en financiële impact;
2° het debiteurenbeheer, in het bijzonder de invordering van de fiscale en niet-fiscale ontvangsten en het verlenen van kwijting;
3° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
4° de financiële risico's.
Dit financieel rapport sluit aan op de jaarrekening van 2021. Dit rapport wordt voorgelegd in de raden van juni, samen met de jaarrekening.
De gemeenteraad neemt kennis van het financieel rapport 2021.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 04.11.2019 houdende goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging SAMW Tielt’;
waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Pittem, Meulebeke en Wingene als deelnemende gemeenten;
Gelet op de vergadering van het beheerscomité van 22.04.2022 waarin, volgens art. 7 van de overeenkomst, de ontwerpjaarrekening 2021 vastgesteld werd;
Gezien de jaarrekening van de interlokale vereniging jaarlijks aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten moet voorgelegd worden;
Overwegende dat de jaarrekening pas goedgekeurd is indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt;
De jaarrekening van de interlokale vereniging moet jaarlijks aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten voorgelegd worden ter goedkeuring.
Artikel 1
De jaarrekening 2021 van de Interlokale Vereniging SAMW Tielt wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt overgemaakt.
In het PAS-akkoord (Programmatorische Aanpak Stikstof) en de conceptnota van de Vlaamse regering d.d. 23 februari 2022 wordt er een definitief kader voor de programmatische aanpak stikstof voorgesteld. Hiertoe loopt er momenteel een openbaar onderzoek tot en met 17 juni waarbij burgers, adviesinstanties en openbare besturen opmerkingen en bezwaren kunnen indienen. Boerenbond VZW stuurde op 09 mei 2022 een motie naar het gemeentebestuur met de vraag dit voor te leggen aan de gemeenteraad en als advies te formuleren door het schepencollege aan het Departement Omgeving.
Het PAS-programma wordt opgemaakt in uitvoering van het Natura 2000-programma dat het kader is voor de implementatie van het Natura 2000 beleid in Vlaanderen. Artikel 50ter, § 4 van het Natuurdecreet creëert een rechtsbasis voor het ontwikkelen van een of meer programmatische aanpakken. Via het besluit van 23 april 2014 heeft de Vlaamse regering besloten om de stikstofproblematiek via een programmatische aanpak aan te pakken.
De programmatische aanpak stikstof (PAS) heeft als centraal doel bij te dragen aan de realisatie van de instandhoudingsdoelstellingen voor Europees beschermde natuur door de impact van stikstofdepositie op Speciale Beschermingszones aangewezen in toepassing van de Habitatrichtlijn (SBZ-H) structureel en planmatig terug te dringen. De PAS moet tevens een toekomstgericht, werkbaar en rechtszeker kader bieden voor vergunningverlening, rekening houdend met ecologische, sociale en economische randvoorwaarden.
De PAS baseert zich op een gebiedsgerichte analyse van de emissies en de depositie van stikstofoxiden en ammoniak. De PAS is opgevat als een omvattend realisatiegericht programma, met als belangrijkste onderdelen:
Tijdens het openbaar onderzoek en de grensoverschrijdende adviesvraag kunnen alle belanghebbenden (burgers, organisaties, adviesinstanties, besturen) inspreken op het ontwerp PAS en het ontwerp plan-MER.
Door de vakorganisatie Boerenbond vzw werd een schrijven ontvangen met de vraag om de bekommernissen van de landbouwsector over het voorliggende PAS-plan te harte te nemen, en door de gemeenteraad aan het schepencollege te vragen om deze motie te steunen en als advies over te maken aan het Departement Omgeving.
Concreet wordt aan de Vlaamse regering gevraagd om volgende voorwaarden vervuld te zien vooraleer men zich akkoord kan verklaren met de definitieve PAS-regelgeving:
Op 17 mei 2022 werd tevens een mail verstuurd aan de burgemeesters, duurzaamheids- en milieuambtenaren met de vraag om ook hun opmerkingen te harte te nemen, samengevat als volgt:
Beide standpunten komen van verschillende hoeken van het maatschappelijk veld, maar hebben wel gemeenschappelijk dat een duidelijke regelgeving gevraagd wordt, waarbij individuele bedrijven en de sector als geheel snel duidelijkheid wordt geboden wat de toekomstmogelijkheden inzake exploitatie en mogelijke uitbreidingskansen zijn. Tevens dient de regelgeving de uiteenlopende visies te verzoenen zodat het decennialange spanningsveld over de brede stikstofproblematiek maximaal afgebouwd wordt en een duidelijke en voor alle belangen leefbare lange-termijnvisie vastgelegd wordt.
Schepen Chris Marreel licht het agendapunt toe.
Bart Verhelle: de input van landbouwers is belangrijk. Staat het ook op de gemeentelijke website?
Ivan Delaere: het staat niet onder openbare onderzoeken, maar gewoon op de pagina.
Nathalie Delmotte: zijn er rode landbouwbedrijven? Zijn er VEN-gebieden?
Chris Marreel: er zijn geen rode bedrijven of VEN-gebieden in Pittem momenteel.
Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de motie, ingediend door de Boerenbond VZW, en van de mail van de milieuorganisaties BBL vzw, Westvlaamse Milieufederatie, Natuurpunt vzw en Limburgse Milieukoepel.
Artikel 2. De gemeenteraad vraagt aan het schepencollege om de aangehaalde bemerkingen aan het Departement Omgeving te bezorgen tijdens het lopende openbaar onderzoek over het ontwerp-PAS en bijhorende plan-MER en tevens aan de Minister te vragen om een duidelijke lange-termijnvisie uit te werken, met maximaal respect voor de toekomstmogelijkheden inzake exploitatie en mogelijke uitbreidingskansen van individuele bedrijven en de volledige landbouwsector.
Het hemelwater- en droogteplan (HWDP) geeft een visie over hoe er binnen de gemeente Pittem op lange termijn zal omgegaan worden met hemelwater. Binnen dit plan wordt een integrale ruimtelijke visie uitgewerkt om de economische, maatschappelijke en ecologische gevolgen van wateroverlast te beperken en het grondgebied robuust te maken voor de gevolgen van de klimaatsverandering.
Het hemelwater- en droogteplan beantwoordt dan ook de vraag hoe vandaag en in de toekomst het water afkomstig van bestaande en geplande wegenis, woningen en (on)verharde oppervlakken vertraagd afgevoerd, (her)gebruikt, geïnfiltreerd en geborgen kan worden. In andere woorden, waar er ruimte voor water gecreëerd moet worden.
De gemeente Pittem wil met dit hemelwater- en droogteplan in eerste instantie zo veel mogelijk inzetten op het oplossen van de huidige problemen met betrekking tot de gekende wateroverlast en erosie. Daarvoor dienen deze knelpunten allereerst te worden geïdentificeerd en gekarteerd.
Daarnaast wil de gemeente ook ambitieus zijn in dit plan en een kader bieden voor de toekomstige uitdagingen. Bij het opstellen van het hemelwater- en droogteplan en het uitwerken van een visie, is er dan ook reeds een doorkijk naar later, waarbij de snelheid van het uitvoeren van maatregelen mee bepaald wordt door de maatschappelijke en financiële draagkracht.
Met dit hemelwater- en droogteplan tracht de gemeente een antwoord/visie te geven op onder andere onderstaande problematieken, die allen kaderen in het hemelwaterbeleid:
Gebiedsdekkende visie
De integrale visie van het hemelwater- en droogteplan dient als leidraad voor een duurzaam waterbeleid. Het is een visie voor het gehele grondgebied Pittem waarbij er enerzijds algemene principes en maatregelen geformuleerd worden en anderzijds, zeer specifiek op enkele prioritaire deelzones binnen de gemeente wordt ingezoomd.
Klimaatverandering
Door de klimaatverandering worden we geconfronteerd met een gewijzigd neerslagpatroon. Voor Vlaanderen betreft dat meer neerslag in de winter en minder neerslag in de zomer. Bovendien zal de intensiteit van de buien toenemen waardoor buien met korte en intense neerslag zullen afgewisseld worden door langere en drogere periodes. Om hiermee om te gaan zal het belangrijk zijn om ruimte te geven aan water. Ondanks alle neerslag is Vlaanderen een droge regio. De waterbeschikbaarheid is bij de laagste van Europa. Door de hoge verstedelijkingsgraad is Vlaanderen extra gevoelig voor periodes van droogte omdat onze grondwaterreserves zich niet snel genoeg kunnen herstellen. Dit heeft op termijn impact op de drinkwatervoorziening. Het hemelwater- en droogteplan heeft dan ook als doel de gemeente bestendig te maken tegen de hydrologische gevolgen van klimaatverandering.
Nathalie Delmotte: hoe verhoudt zich dit tov buurgemeenten?
Hannes Libeer (Fluvius): ook andere gemeente zijn opgestart en Pittem zal om advies gevraagd worden in het kader van hun opmaak.
Bart Verhelle: mooie doelstellingen maar ze kosten geld: welke afweging maak je financieel? Zijn er bindende doelstellingen?
Hannes Libeer (Fluvius): doel is dat er effectief mee gewerkt wordt en op lange termijn zal uitgevoerd worden. Ieder actiepunt heeft een prioriteit gekregen en daar gaan we mee aan de slag.
Bart Verhelle: zal er regelgeving zijn specifiek voor de Pittemse burger?
Hannes Libeer (Fluvius): dit is een gemeentelijk plan maar is niet bindend. Bepaalde acties moeten geëvalueerd worden en kunnen bijgestuurd worden als er opportuniteiten zijn.
Renzo Callant: de nieuwe verkaveling Plaatsmolenweg gaat haaks in tegen de visie van het HWP: bv veel verharding, geen grasdallen in de Plaatsmolenweg. Er is grote ongerustheid en we hadden gehoopt dat er meer aandacht zou zijn voor de waterhuishouding daar.
Chris Marreel: er is in de plaatsmolenweg rekening gehouden met infiltratie. De zuidkant is volledig aangelegd in groenzone waar het water zal kunnen infiltreren. Klinkers kunnen ook waterdoorlatend zijn. De parkeerplaatsen zullen afwateren in de groenzones (bv. ook Molenakker). In de Plaatsmolenweg hebben we een voldoende grote buffercapaciteit voorzien (x4 de verplichte omvang).
Rik Gelaude: komt er een bufferbekken in de Plaatsmolenweg?
Chris Marreel: dit ligt er al, maar als het tweede stuk wordt ontwikkeld, zal er nog een extra bufferbekken komen.
Ivan Delaere: we zijn ook niet zeker als het tweede deel van de ontwikkeling er komt, gezien de veranderingen in het landschap van de huisvestingsmaatschappijen.
Rik Gelaude: wat doe je met de markt?
Koen Demeester (Fluvius): we bekijken als alle verhardingen nodig zijn, waar plantvakken mogelijk zijn. En als het toch in de riolering komt, zullen we de riolen overdimensioneren, en leiden naar bufferbekkens. Eventueel kunnen we putten voorzien om hemelwater op te vangen en her te gebruiken.
Nathalie Delmotte: hoe zit het met de watervoorraad in Pittem? Wordt er daar meteen op ingespeeld? In andere gemeenten is dit wel al het geval.
Hannes Libeer (Fluvius): de aanleg van bufferbekkens is voorzien in het plan met hoge prioriteit.
Nathalie Delmotte: moet de landbouwer dit zelf voorzien? Wat is de visie?
Koen Demeester (Fluvius): je kan als openbaar bestuur niet alle landbouwers voorzien van water, landbouwers moeten zelf instaan voor de eigen bevoorrading, maar we kunnen steeds bekijken als we kunnen voorzien in een gedeeltelijke voorraad. Er moet ook gekeken worden naar de mobiliteit (bereikbaarheid waterbuffer).
Bart Verhelle: landbouwers willen private waterbuffering in de landbouw, maar het grote probleem is het grondverzet. Daardoor springen projecten af.
Andres Vandewalle: wat vindt Fluvius van het project Plaatsmolenweg? Is dit verenigbaar met het hemelwaterplan? Is dat logisch dat er op die plek nog zoveel beton bijkomt?
Koen Demeester (Fluvius): het project is heel vooruitziend: buffer langs de beek en dan nog bijkomende buffer voorzien. Op gebied van verharding proberen we zoveel als mogelijk te infiltreren in eerste instantie. Bij erg hoge regenval komt het buffer in het spel en deze buffer is veel ruimer opgelegd dan nodig. Er kan natuurlijk altijd een waterbom zijn, dus wateroverlast is nooit helemaal uit te sluiten.
Bart Verhelle: is bouwen in overstromingsgebied, zoals de Plaatsmolenweg, wel verstandig?
Heidi Lievrouw: er worden toch maatregelen genomen in het gebied.
Denis Fraeyman: de Plaatsmolenweg is niet het laagste gebied.
Bart Verhelle: in landbouwgebied mogen we ook niet laaggelegen gebieden ophogen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het Hemelwater- en Droogteplan voor de Gemeente Pittem.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Herstellingswerken aan landbouwwegen WW2039_03 - Gavers, Wielwaalstraat en Landouwestraat ” werd gegund aan Studiebureau Lobelle bvba, Gistelsteenweg 112 te 8490 Jabbeke.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. OO-1349 opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Lobelle bvba, Gistelsteenweg 112 te 8490 Jabbeke.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 553.270,60 excl. btw of € 669.457,43 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is gedeeltelijk voorzien in het meerjarenplan.
Het voorziene krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.
Artikel 1
Het bestek met nr. OO-1349 en de raming voor de opdracht “Herstellingswerken aan landbouwwegen WW2039_03 - Gavers, Wielewaalstraat en Landouwestraat ”, opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Lobelle bvba, Gistelsteenweg 112 te 8490 Jabbeke worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 553.270,60 excl. btw of € 669.457,43 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4
De uitgave voor deze opdracht is gedeeltelijk voorzien in meerjarenplan (560.000 euro) en wordt verhoogd tot het geraamde bedrag in de eerstkomende aanpassing van het meerjarenplan.
Naar aanleiding van de vervroegde oppensioenstelling wegens medische redenen per 1 februari 2022 van de vorige financieel directeur werd de betrekking van financieel directeur bij het lokaal bestuur Pittem op 7 februari 2022 vacant verklaard bij bevordering.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 162 tot en met 175.
De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel goedgekeurd door de gemeenteraad op 4 april 2022.
De gemeenteraadsbeslissing van 7 februari 2022 houdende vacant verklaren van de functie van financieel directeur bij bevordering.
Beslissing van het schepencollege van 23 februari 2022 houdende aanstelling van de selectiecommissie.
Beslissing van het schepencollege van 9 maart 2022 houdende vaststelling van de ingediende geldige kandidaturen voor de betrekking van financieel directeur.
Op 27 februari 2022 werd de functie van financieel directeur vacant verklaard bij bevordering.
De open verklaarde betrekking en informatie over de bevorderingsprocedure werd via aanplakbrieven gecommuniceerd naar alle personeelsleden en gericht gestuurd naar de personeelsleden die aan de toelatingsvoorwaarden en bevorderingsvoorwaarden voldeden op 8 februari 2022.
Er werd één kandidatuur ingediend, namelijk deze van mevrouw Tonia Depoortere, welke werd goedgekeurd door het college op 9 maart 2022.
De selectieprocedure bestond uit vijf onderdelen : competentieproef, gevalstudie, managements- en leiderschapscapaciteitentest, mondelinge proef en een assessment.
Mevrouw Tonia Depoortere behaalde de volgende scores:
1. Schriftelijke proef: 46,75/60
a. competentieproef (financieel-economisch inzicht) : 13,25/20
b. gevalstudie (thuisopdracht) : 16,5/20
c. managementproef / leiderschapsproef : 17/20
2. Mondelinge proef: 31/40
Totale score: 77,75/100
3. Assessment : geschikt
Door de jury werd een motivatie opgemaakt naar aanleiding van de mondelinge proef. Deze motivatie werd in bijlage toegevoegd.
Uit het rapport psychotechnische screening/assessment dd. 9 mei 2022 opmaakt door HR Consulting Iungo blijkt dat mevrouw Depoortere geschikt wordt gevonden.
Zij slaagde derhalve voor de selectieprocedure voor de functie van financieel directeur. Mevrouw Tonia Depoortere heeft al wat ervaring binnen ons bestuur en moet dan ook in staat zijn zich snel in haar nieuwe functie in te werken.
Volgens artikel 163 van het decreet lokaal bestuur kan de gemeenteraad op zijn vroegst zes maanden voor de beëindiging van het ambt van de uittredende financieel directeur een nieuwe financieel directeur aanstellen.
Derhalve wordt voorgesteld mevrouw Tonia Depoortere tot financieel directeur te benoemen op proef in voltijds statutair dienstverband en dit met ingang van 1 september 2022.
De financieel directeur wordt bezoldigd volgens de weddeschaal FD0230.
De nodige kredieten zijn voorzien op het budget onder 2022/ACT-821/0111-00/6201000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.
met xx stemmen ja, xx stemmen neen en xx blanco stemmen.
15 raadsleden nemen deel aan de geheime stemming, in besloten zitting. Elk raadslid krijgt één stembiljet met de naam van de kandidaat en een vakje voor een neen-stem.
15 stembiljetten worden opgehaald. 15 geldige stemmen, geen ongeldige stemmen en geen blanco stemmen.
Mevrouw Tonia Depoortere bekomt 15 ja-stemmen en geen neen-stemmen.
Artikel 1.
Mevrouw Tonia Depoortere, geboren te Roeselare op 9 maart 1987 en wonende te 8800 Roeselare, Brabantstraat 62 wordt aangesteld op proef als financieel directeur voor het lokaal bestuur Pittem en dit met ingang van 1 september 2022. In overeenstemming met artikel 41 van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel bedraagt de proeftijd twaalf maanden.
Artikel 2.
Er wordt kennisgenomen van het proces-verbaal van de selectieverrichtingen van het bevorderingsexamen voor de functie van financieel directeur en van het verslag van het assessment.
Artikel 3.
Betrokkene zal bezoldigd worden overeenkomstig de salarisschaal van financieel directeur FD0230, goedgekeurd door de gemeenteraad op 28 mei 2018 en toegevoegd aan de rechtspositieregeling.
Ventilus
Arne Min Jou: in Ardooie heeft men een motie rond Ventilus behandeld. Zal dit ook nog gebeuren in Pittem?
Ivan Delaere: we kunnen dit apart voorleggen, maar er is een algemeen standpunt die de gemeente steunt.
De gemeenteraad steunt de opmaak van een motie zoals in Ardooie.
VSV coachingtraject
Renzo Callant: op 18 februari 2022 is het coachingtraject door VSV doorgegaan. Zijn de opgeroepen experten wel voldoende onderlegd in de materie en hebben ze kennis van de gemeente Pittem? Er staan een aantal opmerkelijke voorstellen in hun advies (bv. Kokerstraat/Egemstraat: ze geven geen oplossing voor het fietsverkeer dat vanuit de Kokerstraat dat richting Markt rijdt). Er komt een werkgroep volgens het schepencollege, waar we graag deel van uit zouden maken. Kan de verkeerscommissie daarin een rol spelen?
Ivan Delaere: er staat in het advies dat de gemeente goed bezig is. De personen van andere gemeenten hebben gewoon hun kennis gedeeld. De opgesomde punten hebben we doorgegeven aan de wvi in het kader van de opmaak van ons mobiliteitsplan. Er moet goed nagedacht over de te nemen maatregelen. Het is een intern document waar we kunnen aan werken. Er staan een aantal waardevolle punten in. Rond de wegencategorisering is er wel nog een discussie lopende. De verkeerscommissie bestaat niet meer maar is een projectstuurgroep geworden. Alle betrokken partijen zijn daarin opgenomen en ze komen samen als de projecten klaar zijn voor bespreking. De mobiliteitsmetingen zijn afgewerkt, maar we moeten nog overleg plegen met bv. gemeente Wingene (bv. omtrent zwaar verkeer).
Korte ketenmarkt en lentedrink
Andres Vandewalle: er wordt CD&V-bestuur vermeld in jullie facebookpost op jullie CD&V-pagina. Dit klopt niet, want het was het gemeentebestuur die dit heeft georganiseerd. Ook de aanwezigheid van Beweging.net was ongepast.
Toegankelijkheid groenzones
Christophe Vancoillie: de groensite in de Gentsemeersweg is niet toegankelijk voor mindervaliden. Is dit nog voorzien in deze site, of andere sites? Als fractie dringen we er op aan om de toegankelijkheid te verzekeren.
Denis Fraeyman: de site Eikeldreef is een mooi voorbeeld van hoe het wel moet. We zullen de Gentsemeersweg bekijken om dit op die manier aan te leggen. De uitwerking zit in een subsidiedossier.
Annick Debonné: we werken ook verder aan de voetgangerscirkel.
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Ivan Delaere
Burgemeester-voorzitter