De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
In toepassing van artikel 332 en 333 van het decreet over het lokaal bestuur, moet de gemeenteraad kennis krijgen van de definitieve antwoorden van de toezichthoudende overheid over ingediende klachten.
Luminus diende een klacht in bij het Agentschap Binnenlands Bestuur waardoor ABB op 6 november 2023 een toelichting en standpunt opvroeg bij het bestuur. De klacht werd geregistreerd onder het nummer 2023.000984.
Op 6 december 2023 gaf het bestuur antwoord op de vraag van ABB via het berichtencentrum van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art 332, 333 en volgende
De toezichthoudende overheid handelde op 21 december 2023 de klacht af met een antwoord. De klacht heeft niet geleid tot een toezichtmaatregel.
Het college van burgemeester en schepenen geeft de bijgaande klacht met antwoord ter kennis aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de klachtendossier 2023.000984, afgehandeld door het algemeen binnenlands bestuur Vlaanderen.
De gemeenteraad neemt kennis van de klachtendossier 2023.000984, afgehandeld door het algemeen binnenlands bestuur Vlaanderen. Er wordt geen toezichtsmaatregel opgelegd.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inz. de artikels 2 en 47.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gezien het budget 2024 voor de kerkfabriek St.-Jozef Werkman te Tielt in bijlage.
Gezien de vastgestelde verdeelsleutel voor de exploitatietoelage: Tielt 89% en Pittem 11%.
Het budget 2024 van de kerkfabriek St.-Jozef Werkman te Tielt past binnen het meerjarenplan.
De gemeentelijke exploitatietoelage voor 2024 is vastgesteld op € 1.727,19.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek St.-Jozef Werkman te Tielt zoals vastgelegd in bijlage.
Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan het centraal kerkbestuur en het erkend representatief orgaan.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inz. de artikels 2 en 47.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gezien het budget 2024 voor de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke in bijlage.
Gezien de vastgestelde verdeelsleutel voor de exploitatietoelage: Meulebeke 52%, Ardooie 25% en Pittem 23%;
Het budget 2024 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke past binnen het meerjarenplan.
De gemeentelijke exploitatietoelage voor 2024 is vastgesteld op € 3.322,92.
De gemeenteraad neemt akte van het budget 2024 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke zoals vastgelegd in bijlage.
Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan het centraal kerkbestuur en het erkend representatief orgaan.
- Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inz. de artikels 2, 40, 41 en 47.
Gezien de budgetwijziging 2023 voor de kerkfabriek St.-Jozef Werkman te Tielt in bijlage.
Gezien de vastgestelde verdeelsleutel voor de exploitatietoelage: Tielt 89% en Pittem 11%;
De gemeentelijke exploitatietoelage voor 2023 is vastgesteld op € 307,00 na de budgetwijziging en blijft dus ongewijzigd.
Daar de kerkfabriek niet op het grondgebied van Pittem ligt, moet de kerkfabriek ons niet inlichten over een budgetwijziging. Ze moet enkel het gemeentebestuur van Tielt inlichten. Tielt moet hierover een beslissing nemen en ons dan berichten erover. De gemeente Pittem kan deze beslissing niet afkeuren of goedkeuren. We kunnen enkel een aktename doen ervan.
Het oorspronkelijke budget van € 307,00 blijft behouden met deze budgetwijziging.
De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek St.-Jozef Werkman te Tielt zoals vastgelegd in bijlage.
Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan het centraal kerkbestuur en het erkend representatief orgaan.
De gemeenteraad gaf goedkeuring aan het "Mobiliteitsplan Pittem" op 3 juli 2023.
De verkeersregelgeving
De specifieke regelgeving i.v.m. de aanvullende reglementen
De Heidenskerkhofstraat is centraal gelegen tussen het centrum van Pittem en een aantal woonwijken.
Op vraag van de gemeente is VVM De Lijn akkoord gegaan om de route van lijn 73 (voormalig)/801 (huidig) te wijzigen en deze tussen de Tieltstraat en Egemstraat via de Heidenskerkhofstraat - Kokerstraat te laten verlopen in plaats van door de smalle straten in het centrum (Verbieststraat, Markt en Kerkstraat).
Er is een bestaand parkeerverbod in de Heidenskerkhofstraat langs de onpare zijde van de ganse weg (GR 27 februari 1995), dit wordt uitgebreid met een parkeerverbod langs de oostzijde van de weg over het traject tussen het kruispunt met de Torremolenstraat en het kruispunt met de Wielewaalstraat. De verkeerswetgeving legt sowieso een parkeerverbod op 15 meter voor en na een bushalte.
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
- Het gaat over gemeentewegen
- Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid
Het parkeerverbod kan aangeduid worden hetzij met een gele onderbroken streep, hetzij met borden. Het parkeerverbod onpare kant van de weg is aangeduid met borden, dus wordt er gekozen om ook de andere kant met borden aan te duiden. Gele strepen dienen ook periodiek herschilderd te worden. Er moet wel aandacht aan besteed worden dat het voetpad overal breed genoeg toegankelijk blijft voor alle gebruikers. Ook voor de Torremolenstraat wordt geopteerd voor borden omdat de straatkanten moeilijk schilderbaar zijn.
Aanvullend wordt er ter hoogte van enkele woningen met weinig tot geen parkeergelegenheid wel voorzien in de mogelijkheid om de eigen wagen nog aan de deur te plaatsen. Daarvoor worden parkeerzones voorzien ter hoogte van deze locaties (huisnummers 14 - 16 en 22 - 24, met respect voor de 5 meter-zone die vrij moet blijven tov een kruispunt (uitrit Torremolenstraat). Op dit deel van het traject fungeren deze afgebakende zones dan bovendien als snelheidsremmende maatregel, zonder evenwel een vlotte doorgang van het verkeer te verhinderen. De gemeentelijke wegendienst zorgt voor de nodige signalisatie. Tussen deze zones is dan nog uitwijkmogelijkheid.
Artikel 1
In de Heidenskerkhofstraat wordt langs de oostzijde, tussen de kruispunten Torremolenstraat en Wielewaalstraat een permanent parkeerverbod ingesteld, in aanvulling van het bestaande parkeerverbod in de Heidenskerkhofstraat langs de zijde met de onpare huisnummers.
Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het aanbrengen van de verkeersborden E1, met onderborden GXa (begin parkeerverbod) en GXb (einde parkeerverbod).
Artikel 2
In de Torremolenstraat wordt een parkeerverbod ingesteld langs beide kanten van de weg. Het betreft het vernauwd gedeelte aangrenzend aan de Heidenskerkhofstraat.
Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het aanbrengen van de verkeersborden E1, met onderborden GXa (begin parkeerverbod) en GXb (einde parkeerverbod).
Artikel 3
In de Heidenskerkhofstraat wordt ter hoogte van de huisnummers 14 - 16 en 22 - 24 het parkeren wel nog toegestaan, omwille van het ontbreken van parkeermogelijkheid voor de bewoners en omwille van het nut als snelheidsremmende maatregel.
Artikel 4
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
Om reden van openbaar nut en met het oog op het uitvoeren van bijkomende waterbeheersingswerken Breemeersbeek en Gaverbeek is het aangewezen om de woning aan te kopen.
Beschrijving van het goed: Gemeente Pittem - 1e afdeling - Pittem - Sectie A - Nummer 681A
De woning gelegen te Baertstraat nr 1, volgens eigendomstitel en recent kadastraal uittreksel gekend onder de nummer 37011-A-0681_A-P0000, met een oppervlakte van negen are vijfenzestig centiare (9a 56ca).
in vergadering van 5 juni 2023 verleende de gemeenteraad goedkeuring aan de eenzijdige verkoopsbelofte van de eigenaars. De Verkoopsbelofte werd overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, afdeling Vastgoedtransacties voor het opmaken van een ontwerpakte.
De aankoopprijs voor de woning bedraagt € 270.000,00. De nodige kredieten voor de aankoop zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder ACT-112/0200-00/2203000
We kopen de woning aan voor de realisatie van bijkomende waterbeheersingswerken - beschikbaar krediet € 590.078,00.
De Vlaamse Overheid, afdeling Vastgoedtransacties zal de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de ontwerpakte opgemaakt door De Vlaamse Overheid, afdeling Vastgoedtransacties voor de aankoop van de woning gelegen Baertstraat 1, met een totale oppervlakte van 956 m², kadastraal gekend 1ste afdeling, sectie A, nummer 681A. De aankoop van de woning en de grond gebeurt om reden van openbaar nut en met het oog op de uitvoering van waterbeheersingswerken.
Om reden van openbaar nut en met het oog op het uitvoeren van waterbeheersingswerken in het projectgebied Devebeek-Zwartegatbeek is het aangeraden om gronden aan te kopen.
Het betreft volgende percelen nl:
Er werden verkoopbeloften met toelating tot inbezitneming opgemaakt en ondertekend door de eigenaars. De verkoopbeloften worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
De gemeente machtigt hierbij de Vlaamse Overheid, afdeling Vastgoedtransacties om de aankoopakte te verlijden en de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de akten.
Er wordt aangekocht tegen de prijs van 8 euro/m2, de totale kostprijs voor de aankoop van de percelen bedraagt € 338.400 De nodige kredieten voor de aankoop zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder ACT-112/0200-00/2203000 - we kopen de nodige gronden aan voor de realisatie van waterbevoorradingsbekkens voor de landbouw - de kredieten zullen aangepast worden bij de volgende wijziging van het meerjarenplan.
Tijdens de behandeling en de stemming over de percelen 1/C/155A en 156 was het gemeenteraadslid Arne Min Jou niet aanwezig omwille van belangenvermenging (verkoopster is familielid in de eerste graad).
Artikel 1
De gronden gelegen in het projectgebied Devebeek-Zwartegatbeek kadastraal gekend 1e afdeling - Pittem - Sectie C - nummers 152D, 153B, 103G, 154A, 155A en 156, met een totale oppervlakte van 42.300 m², worden aangekocht voor de som van 338.400 euro. De aankoop van de gronden gebeurt om reden van openbaar nut en met het oog op de uitvoering van waterbeheersingswerken.
Artikel 2
de gemeenteraad verleent goedkeuring aan de éénzijdige verkoopbeloften met toelating tot inbezitneming.
Artikel 3
De gemeente machtigt de Vlaamse Overheid, afdeling Vastgoedtransacties om de aankoopakten te verlijden en de gemeente te vertegenwoordigen bij het verlijden van de akten.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 28 augustus 2019 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Herstellingswerken aan landbouwwegen WW2039_04 - Korte Veldweg, Zomerweg” toe te wijzen aan Studiebureau Lobelle bvba, Gistelsteenweg 112 te 8490 Jabbeke.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. OO-1400 opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Lobelle bvba, Gistelsteenweg 112 te 8490 Jabbeke.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 272.116,00 excl. btw of € 329.260,36 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het meerjarenplan onder budgetcode 2024/ACT-892/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Het onderhoud van het gemeentelijk wegennet blijft een kerntaak van het gemeentebestuur.
Artikel 1 :
Het bestek met nr. OO-1400 en de raming voor de opdracht “Herstellingswerken aan landbouwwegen WW2039_04 - Korte Veldweg, Zomerweg”, opgesteld door de ontwerper, Studiebureau Lobelle bvba, Gistelsteenweg 112 te 8490 Jabbeke worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 272.116,00 excl. btw of € 329.260,36 incl. 21% btw.
Artikel 2 :
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3 :
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4 :
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2024/ACT-892/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Het onderhoud van het gemeentelijk wegennet blijft een kerntaak van het gemeentebestuur.
Sedert 1 januari 2020 werden de rioleringen overgedragen aan Fluvius.
Voor het project wegen- en rioleringswerken Kolonel Naessensstraat R/006408 dient een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt te worden.
Fluvius heeft een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst overgemaakt dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd. Voor deze werken zal Fluvius optreden als opdrachtgevend bestuur (bouwheer).
Fluvius System Operator treedt op als werkmaatschappij in naam en voor rekening van o.a. Fluvius West op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur worden gevestigd.
Vanuit VMM worden reductiedoelen opgelegd aan elke gemeente. Zo dient er een grote reductie behaald te worden op de Devebeek en wenst Fluvius hierop dan ook in te zetten.
Daarom wenst Fluvius de volgende werken uit te voeren op waterlichaam VL05_44:
- Rioleringswerken: Kolonel Naessensstraat 9 - 43
Aangezien de gemeente Pittem de volgende werken wenst uit te voeren:
- Wegeniswerken: Kolonel Naessensstraat 9 - 43
Op deze manier zullen 132 IE's (Inwonersequivalenten) ingezameld worden en is het reductiedoel voor de Devebeek behaald.
De partijen zijn van oordeel dat de uitvoering van de werken voor rekening van de verschillende overheden in het algemeen belang worden samengevoegd.
De kost van de opdracht voor de studie van de gezamenlijke werken wordt evenredig verdeeld tussen de partijen overeenkomstig het aandeel van elk der partijen op basis van de ramingen of de eindafrekening van de gezamenlijke werken.
De gemeente kan beroep doen op toelage, in uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2002 met betrekking tot de subsidiëring van de aanleg van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, de bouw van kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties met inbegrip van de aanleg van individuele waterzuiveringsinstallaties door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en latere wijzigingen.
Artikel 1:
Partijen beslissen, in uitvoering van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, de hoger beschreven werken in het algemeen belang samen te voegen en Fluvius aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de hierna vermelde opdrachten van werken en diensten als opdrachtgevend bestuur (bouwheer) op te treden.
Artikel 2:
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het door Fluvius voorgestelde ontwerp van samenwerkingsovereenkomst betreffende het project R/006408 - wegen- en rioleringswerken Kolonel Naessensstraat.
Artikel 3:
Deze goedkeuring zal overgemaakt worden aan Fluvius.
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op artikel 21, eerste lid, van het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat aanvragers informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld wensen te ontvangen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform beheerd wordt door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Pittem de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen;
5° product: een welbepaalde combinatie van vastgoedinformatie over één perceel, of een onderdeel ervan, die vooraf door het Vlaams Datanutsbedrijf is vastgelegd, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteiten, vermeld in het VIP-decreet in artikel 10, eerste tot en met derde lid, die wordt samengevoegd via het VIP, en die ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager via het VIP;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: een Vlaamse instantie als vermeld in artikel 2, 14°, van het decreet van 2 december 2022 houdende machtiging tot oprichting van het privaatrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigd agentschap Vlaams Datanutsbedrijf in de vorm van een naamloze vennootschap;
8° aanvrager: een professionele aanvrager (zoals vermeld in artikel 2, 18° van het VIP-decreet) of een burger (zoals vermeld in artikel 2, 7° van het VIP-decreet) of zijn vertegenwoordiger die een aanvraag indient via het VIP;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
14° VIP-decreet: decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
15° gemeentelijke bronretributie: de retributie die de aanvrager verschuldigd is aan een lokaal bestuur voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie in een product;
Artikel 2 - Algemeen
De aanvrager dient elektronisch een aanvraag in bij Athumi om een product via het Vastgoedinformatieplatform te ontvangen. Athumi ontvangt op elektronische wijze de vastgoedinformatie van de aanleverende entiteiten (de lokale gegevensbronnen en de centrale gegevensbronnen). De relevante vastgoedinformatie per perceel, of een onderdeel daarvan, wordt automatisch opgeladen in een product in het VIP of wordt door de aanleverende entiteiten aan het VIP bezorgd. Athumi en de gemeente stellen het product via het VIP ter beschikking aan de aanvrager.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van een product, verwerkt de gemeente die persoonsgegevens met als doeleinde om het product ter beschikking te kunnen stellen aan de aanvragers in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van één van de doelstellingen opgesomd in artikel 6 van het VIP-decreet.
Voor alle aanvragen die via het VIP verlopen, wordt ten voordele van gemeente Pittem een gemeentelijke bronretributie geheven op aanvragen tot het verkrijgen van een product met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron.
Artikel 3 – Aanvrager van vastgoedinformatie
Alle aanvragen van producten, zoals vermeld in artikel 7 van het VIP-decreet, worden geacht via het VIP te verlopen. Het verplicht gebruik van het Vastgoedinformatieplatform wordt voor producten met vastgoedinformatie uit een lokale gegevensbron geregeld in het VIP-decreet.
Een oplijsting van alle organisaties die als aanvrager toegang krijgen tot het Vastgoedinformatieplatform voor aanvragen van producten wordt door Athumi ter beschikking gesteld op de website van Athumi[1].
De gemeentelijke bronretributie is, overeenkomstig artikel 21 van het VIP-decreet, verschuldigd door de aanvrager. Van zodra het VIP-decreet in werking treedt is eveneens de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet verschuldigd door de aanvrager.
Dezelfde instanties die overeenkomstig artikel 23, §3, van het VIP-decreet zijn vrijgesteld van de platformretributie in de zin van artikel 2, 15°, en 19, eerste lid, 1°, van het VIP-decreet worden vrijgesteld van de betaling van gemeentelijke bronretributie. Het gaat in concreto over deze organisaties:
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke bronretributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag per kadastraal perceel |
Product Vastgoedinlichtingen, zoals vermeld in hoofdstuk 8 van het VIP-decreet |
60 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
Daarbovenop komt het bedrag van de platformretributie of platformvergoeding zoals vastgelegd in het VIP-decreet.
Artikel 5 - Inning
Athumi int de gemeentelijke bronretributie conform artikel 21 van het VIP-decreet via het VIP in naam en voor rekening van de lokale overheden. De bronretributie wordt periodiek (maandelijks) integraal doorgestort aan de gemeente voor alle aangevraagde producten.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van de ontsluiting, samenvoeging en ter beschikkingstelling van vastgoedinformatie in een product, treden de gemeente Pittem en Athumi voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken.
Athumi treedt op als verwerker voor de gemeente Pittem wat betreft de verwerkingsactiviteiten die plaatsvinden in het kader van de heffing en de inning van de gemeentelijke bronretributie via het Vastgoedinformatieplatform.
De afspraken rond en de modaliteiten van de verwerkingen die de gemeente Pittem en Athumi uitvoeren als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken respectievelijk als verwerkingsverantwoordelijke en verwerker zijn geregeld in de Toetredingsovereenkomst die te vinden is als Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoedinformatie in het product die de gemeente Pittem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, wordt niet ondertekend aangezien het product een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 29/01/2024 alle retributiereglementen die betrekking hebben op aanvragen van producten, die kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
[1] https://www.vlaanderen.be/digitaal-vlaanderen/athumi-het-vlaams-datanutsbedrijf/vastgoedinformatieplatform/gebruikersomgeving-vastgoedinformatieplatform
Op 26 mei 2023 keurde de Vlaamse Regering het Lokaal Materialenplan (LMP) goed. Het LMP geldt als uitvoeringsplan en preventieprogramma voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, zoals voorzien in artikels 17 en 18 van het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen. Deze nieuwe bepalingen dienen aangepast te worden in de bestaande politieverordening.
Nieuwe Gemeentewet, inzonderheid op de artikels, 119, 119bis en 135§2.
Gemeentedecreet, inzonderheid op de artikels 2 en 42, 43§2,2.
Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid afdeling 3 van hoofdstuk 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28.
Besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (hierna het VLAREMA) en latere wijzigingen.
De beheersoverdracht die de gemeente heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband I.V.I.O.
Overeenkomst tussen de Opdrachthoudende Vereniging I.V.I.O. en de vzw Fost Plus van 01 januari 2020 tot 31 december 2028.
Politieverordening betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
Op 26 mei 2023 keurde de Vlaamse Regering het Lokaal Materialenplan (LMP) goed. Het LMP geldt als uitvoeringsplan en preventieprogramma voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, zoals voorzien in artikels 17 en 18 van het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen. Deze nieuwe bepalingen dienen aangepast te worden in de bestaande politieverordening. Het ontwerp werd volledig aangepast aan het voorbeelddocument Interafval om het te aligneren aan de bepalingen van het nieuwe materialendecreet. Deze ontwerp-politieverordening werd goedgekeurd in de Raad van Bestuur van IVIO op 20 november 2023.
De politieverordening betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen wordt aangepast en luidt als volgt:
Hoofdstuk I – Algemene bepalingen
Afdeling 1 – Definities
Artikel 1
De definities opgenomen in het Materialendecreet, het VLAREMA en de bijhorende uitvoeringsbesluiten zijn van toepassing op deze politieverordening.
Afdeling 2 – Algemene bepalingen
Artikel 2
Deze politieverordening is van toepassing op de inzameling en het beheer van alle huishoudelijke afvalstoffen.
Deze politieverordening is tevens van toepassing op de inzameling en het beheer van alle met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen die via een gemeentelijke inzameling worden opgehaald, ingezameld of aangeboden.
Onverminderd de bepalingen opgenomen in artikel 12 § 1 van het Materialendecreet is het verboden huishoudelijke afvalstoffen en met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen achter te laten, op te slaan, aan te bieden, in te zamelen, te storten, te verbranden, te verwerken, te beheren in strijd met de bepalingen opgenomen in deze politieverordening.
Onverminderd de bepalingen opgenomen in artikel 12 §1 van het Materialendecreet is het verboden voor de aanbieders van met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen om deze bedrijfsafvalstoffen op een andere manier aan te bieden bij de gemeentelijke inzameling in strijd met de bepalingen opgenomen in deze politieverordening.
Artikel 3
§ 1. De volgende afvalstoffen mogen niet worden aangeboden bij om het even welke selectieve huis-aan-huis inzameling en wijkinzameling:
― restafval
― grofvuil;
― gashouders en/of andere ontplofbare voorwerpen;
― krengen van dieren en slachtafval;
― oude en vervallen geneesmiddelen
― bedrijfsafvalstoffen, andere dan de met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen;
§ 2. De volgende afvalstoffen mogen niet worden aangeboden op het recyclagepark:
― restafval
― groente- en fruitafval, al dan niet gemengd met tuinafval;
― gashouders en/of andere ontplofbare voorwerpen;
― krengen van dieren en slachtafval;
― oude en vervallen geneesmiddelen;
― aarde/graszoden/stabilise/zavel/zand;
― airbags;
― asfalt/roofing (grote hoeveelheden);
― autobanden;
― nog bruikbare elektrische apparaten;
― treinbilzen;
― uitwerpselen van dieren;
― zonnepanelen
― bedrijfsafvalstoffen, andere dan de met huishoudelijke afvalstoffen vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen;
§ 3. Het is verboden afvalstoffen, afkomstig uit andere gemeenten voor inzameling aan te bieden aan het door de intergemeentelijke vereniging -I.V.I.O. georganiseerde huis-aan-huis inzamelcircuit.
§ 4. Het is verboden afvalstoffen, afkomstig van buiten de intergemeentelijke vereniging aan te bieden op de recyclageparken van I.V.I.O.
Artikel 4
§ 1. Alleen de geregistreerde vervoerders of de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars, daartoe aangewezen bij deze verordening of door de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. zijn gerechtigd om huishoudelijke afvalstoffen te aanvaarden of in te zamelen. Behoudens in de gevallen die uitdrukkelijk bepaald zijn door de Vlaamse Regering of in een goedgekeurde milieubeleidsovereenkomst.
§2. Het is voor iedereen verboden om het even welke huishoudelijke afvalstof af te geven of voor inzameling aan te bieden aan andere geregistreerde vervoerders of de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars dan deze daartoe aangewezen bij dit reglement of door de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. Behoudens in de gevallen die uitdrukkelijk bepaald zijn door de Vlaamse Regering of in een goedgekeurde milieubeleidsovereenkomst.
§3. Aanvullend mogen metalen door de afvalproducent aangeboden worden rechtstreeks aan de vergunde inrichtingen van verwerkers, inzamelaars, afvalstoffenhandelaars of -makelaars op voorwaarde dat de sorteerverplichting opgenomen in artikel 4.3.1 van het VLAREMA wordt nageleefd en dat de desbetreffende inrichting hoeveelheden rapporteert aan de gemeente. Metalen verpakkingen moeten ingezameld worden conform artikel 22 van dit reglement.
§4. Afvalstoffen die onder een aanvaardingsplicht of vrijwillige terugname vallen kunnen ingezameld worden conform artikel 22 van dit reglement.
§5 Elke inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of -makelaar die op het grondgebied van de gemeente huishoudelijke afvalstoffen op eigen initiatief wenst in te zamelen moet vooraf een toelating vragen bij de gemeente of haar intergemeentelijk samenwerkingsverband. De aanvraag bevat minstens volgende gegevens :
– identificatie van de organisator van de inzameling;
– identificatie van de betrokken inzamelaar(s), afvalstoffenhandelaar(s) of –makelaar(s) en de betrokken vervoerder(s);
– aard van de afvalstoffen;
– inzamelwijze en alle inzamelmodaliteiten, zoals sorteerboodschap, inzamelfrequentie, afvoerfrequentie, …;
– indien van toepassing, de locaties waar inzamelrecipiënten geplaatst worden en de maatregelen die genomen worden om de locaties te beheren overeenkomstig de geldende verplichtingen;
– duurtijd van de inzameling;
– afvoermodaliteiten van de afvalstoffen;
– wijze van registratie van de ingezamelde, afgevoerde en verwerkte afvalstoffen.
De gemeente of haar intergemeentelijk samenwerkingsverband kan schriftelijk toelating geven aan de organisator van de inzameling op voorwaarde dat de organisator per kwartaal en ten laatste anderhalve maand na het verstrijken van het betreffende kwartaal de gegevens met betrekking tot de op het gemeentelijk grondgebied ingezamelde huishoudelijke hoeveelheden tijdens het voorbije kwartaal rapporteert aan de gemeente. De gemeente kan deze toelating eventueel beperken in de tijd.
Wanneer vastgesteld wordt dat de organisator de geldende wettelijke bepalingen en/of de voorwaarden gekoppeld aan de gemeentelijke toelating schendt, kan de gemeente haar toelating opheffen.
§ 6. In afwijking van §5 kunnen scholen en verenigingen die gevestigd zijn in de gemeente zonder toelating van de gemeente of haar intergemeentelijk samenwerkingsverband4 per kalenderjaar maximum twee verschillende afvalstromen selectief inzamelen mits cumulatief voldaan aan de volgende voorwaarden:
- Voor elke stroom die ingezameld wordt, is er uitgebreide sensibilisering over preventie, hergebruik en selectieve inzameling.
- Uitgezonderd voor batterijen en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur (AEEA) is de inzameling beperkt tot selectieve fracties waarvan de inzameling niet is georganiseerd op het recyclagepark of bij de huis aan huis inzameling.
- De inzameling is beperkt tot maximaal twee verschillende stromen per jaar.
- Kleine volumes kunnen permanent ingezameld worden, maar inzameling via containers wordt beperkt tot maximaal twee weken per jaar.
- De inzameling en opslag moet gebeuren op een aangepaste locatie, in aangepaste verpakkingen en/of afvalcontainers. Daarbij moet de hinder voor het milieu, de omgeving en omwonenden tot een aanvaardbaar niveau worden beperkt.
- De afvalstoffen moeten regelmatig worden afgevoerd voor verwerking met respect voor de verwerkingshiërarchie.
- De initiatiefnemers moeten samenwerken met een geregistreerde inzamelaar, afvalstoffenhandelaar of – makelaar.
- De inzamelcijfers moeten doorstromen naar het lokale bestuur. Het lokale bestuur moet op haar beurt voldoen aan alle registratie- en rapporteringsverplichtingen rond deze cijfers.
Afdeling 2 – Verbranden en sluikstorten van afvalstoffen
Artikel 4
§ 1. Onverminderd de toepassing van andere wettelijke bepalingen is het verboden om afvalstoffen te verbranden, zowel in open lucht als in gebouwen.
Artikel 5
§ 1. Onverminderd de toepassing van andere wettelijke bepalingen is het verboden om het even welke afvalstof te sluikstorten. Onder sluikstorten wordt verstaan het achterlaten, opslaan of storten van om het even welke afvalstof op niet-reglementaire plaatsen, op niet-reglementaire tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten en elke handeling strijdig met deze politieverordening en andere toepasselijke wettelijke bepalingen.
§ 2. Het is verboden modder, zand of afvalstoffen die zich voor of nabij de woning bevinden op de straten, in de greppels of in de rioolputten te vegen. Het is tevens verboden via de rioolputten of op enige andere wijze om het even welke afvalstoffen in de riolering te deponeren.
§ 3. Met het oog op kringlooptuinieren is het voor particulieren toegestaan op eigen privéterrein een stapelplaats aan te leggen voor het composteren van eigen groente-, fruit- en tuinafval. Deze composteerruimte, niet zichtbaar van op straat, mag geen hinder veroorzaken voor de buurtbewoners.
Afdeling 3 – Aanbieding van afvalstoffen
Artikel 6
§ 1. De huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen dienen aangeboden te worden zoals voorzien in deze verordening. Afvalstoffen die worden aangeboden op een wijze die niet voldoet aan de voorwaarden van deze verordening worden niet aanvaard. Bij huis-aan-huis inzameling dient de aanbieder de niet-aanvaarde afvalstoffen dezelfde dag nog terug te nemen. De niet terugname conform dit reglement wordt beschouwd als sluikstorten zoals vermeld in artikel 5.
§ 2. Het toezicht op de aanbieding van afvalstoffen wordt uitgevoerd door de geregistreerde vervoerders of de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars die van de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. de toelating kregen afvalstoffen in te zamelen en door de parkwachter in geval van inzameling via het recyclagepark. Deze geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars en de parkwachter mogen de aangeboden afvalstoffen controleren en de aanbieders wijzen op de foutieve aanbieding en de nodige richtlijnen verstrekken.
Artikel 7
§ 1. De afvalstoffen mogen slechts na 20:00 u. van de dag voorafgaand aan de dag waarop de ophaling van de huishoudelijke afvalstoffen plaats zal vinden en ten laatste om 6:00 u op de dag van de ophaling zelf, op de stoep voor eigen woning worden geplaatst.
§ 2. De huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen worden in de voorgeschreven recipiënten of wijze aangeboden op de stoep van de openbare weg voor eigen woningen vóór het betrokken perceel waar de aanbieder gevestigd is aangeboden, zonder evenwel het verkeer van voertuigen, fietsers en voetgangers te hinderen. De aanbieder die afgelegen van de openbare weg gevestigd is of die langs wegen, plaatsen of stegen gevestigd is die niet door de wagens van de ophaaldienst bereikbaar zijn, dienen de voorgeschreven recipiënten te plaatsen langs de dichtst bij zijn perceel grenzende openbare weg.
§ 3. De inwoners die de recipiënten buitenzetten zijn verantwoordelijk voor het eventueel zwerfvuil dat hiervan afkomstig is en staan zelf in voor het opruimen ervan.
§ 4. Het is verboden de langs de openbare weg staande recipiënten te openen, geheel of gedeeltelijk te ledigen en/of te doorzoeken, met uitzondering van het bevoegde personeel in de uitoefening van hun functie.
Afdeling 4 – Afval op standplaatsen
Artikel 8
§ 1. De uitbater van een inrichting, zowel permanent (horeca, take away, winkels,…), als tijdelijke (bv. markten, kermissen, braderijen,…), die tabaksproducten, voedingsmiddelen of dranken verkoopt of aanbiedt die buiten de inrichting onmiddellijk kunnen worden verbruikt moet op een behoorlijke wijze, voldoende duidelijk zichtbare en goed bereikbare selectieve inzamelrecipiënten voorzien en instaan voor een correcte inzameling, verwijdering en verwerking van het afval.
Artikel 9
§ 1. De afvalstoffen dienen selectief te worden ingezameld in hun respectievelijke inzamelrecipiënten. Deze inzamelrecipiënten dienen voorzien te zijn van een duidelijk leesbaar opschrift dat aangeeft welke afvalstoffen erin gedeponeerd mogen worden. De nodige maatregelen moeten worden genomen zodat de ingezamelde afvalstoffen maximaal worden hergebruikt of gerecycleerd.
Artikel 10
§ 1. De locatie waar de inzamelrecipiënten geplaatst worden en het aantal inzamelrecipiënten, alsook de aard van de in te zamelen afvalstoffen kunnen door de gemeente bepaald worden.
Artikel 11
§ 1. De uitbater moet de inzamelrecipiënten zelf tijdig ledigen en het inzamelrecipiënt, de standplaats en de onmiddellijke omgeving van de inrichting rein houden. De uitbater ruimt minstens elke openingsdag alle afvalstoffen op die afkomstig zijn van de producten die hij verkocht heeft en dit in een straal van 25 meter vanaf de grens van de inrichting.
Afdeling 5 – Afval van huisdieren
Artikel 12
De eigenaars en houders van huisdieren zijn verplicht te beletten dat de voetpaden en aanpalende huizen, bermen tussen voetpad en rijweg, begraafplaatsen, openbare parken, bossen, tuinen, speelpleinen en andere voor het publiek toegankelijke zones en de fiets- en rijwegen bevuild worden door hun dieren.
Kleine huisdieren mogen zich enkel op de voorziene locaties ontlasten. Indien uitwerpselen terecht komen op de voornoemde plaatsen, is de eigenaar of houder van het dier verplicht deze uitwerpselen te verwijderen en te deponeren in een straatvuilbak of in een speciaal daarvoor voorzien inzamelrecipiënt of moeten de uitwerpselen voldoende verpakt meegegeven worden met de gemeentelijke inzameling van huisvuil.
De voormelde verplichtingen ontslaan de aangelanden echter niet van hun eigen verplichtingen om de openbare weg rein te houden.
De begeleiders van kleine huisdieren zijn verplicht steeds een zakje voor het verwijderen van de uitwerpselen van hun dier in bezit te hebben. Het zakje dient op het verzoek van de toezichthouder getoond te worden.
De bepalingen van artikel 7, lid 1 tot en met 4 zijn niet van toepassing op blindengeleide- en assistentiehonden.
Eigenaars en houders van grote huisdieren zijn verplicht om de uitwerpselen van hun dieren die publiek toegankelijke zones bevuilen, te verwijderen.
Afdeling 6 – Reclamedrukwerk en gratis regionale pers
Artikel 13
Het is voor bedelers van reclamedrukwerk en gratis regionale pers verboden om reclamedrukwerk en gratis regionale pers te bedelen in leegstaande panden, op het recyclagepark of op andere plaatsen, dan de brievenbus, tenzij mits toelating van de gemeente.
De gemeente en/of I.V.I.O. stelt stickers ter beschikking van de inwoners waarop wordt aangegeven dat reclamedrukwerk en/of gratis regionale pers niet gewenst zijn. Het is verboden reclamedrukwerk te deponeren in een brievenbus met een sticker die aangeeft geen reclamedrukwerk, maar wel gratis regionale pers te ontvangen. Het is verboden reclamedrukwerk en gratis regionale pers te deponeren in een brievenbus met een sticker die aangeeft geen reclamedrukwerk en geen gratis regionale pers te willen ontvangen. Indien de gegevens van de bedeler niet gekend zijn, dan zal de verantwoordelijke uitgever als aansprakelijke worden weerhouden. Is er geen verantwoordelijke uitgever vermeld, dan is het bedrijf waarvoor reclame wordt gemaakt of de organisator van de activiteit waarvoor reclame wordt gemaakt, aansprakelijk.
Het is tevens verboden autokaartjes achter te laten op geparkeerde voertuigen.
Klachten met betrekking tot de niet-naleving van artikel 13worden bij voorkeur aan de gemeentelijke milieudienst en via mail op het e-mailadres sticker@ovam.be of per post aan de OVAM, dienst ketenbeheer en lokale besturen, Stationsstraat 110 in 2800 Mechelen gemeld.
Afdeling 7 – Gebruik ballonnen
Artikel 14
Het oplaten van (helium-) ballonnen is verboden of moet aangevraagd worden aan de gemeente.
Afdeling 8 – Zakasbakjes
Artikel 15
Bij roken van tabaksproducten in de openbare ruimte is het verplicht de peuken en assen die daarbij ontstaan, op te vangen. Het is dus verboden peuken en assen op de openbare weg te gooien.
Hoofdstuk II – Inzameling van restafval en vergelijkbaar bedrijfsafval
Afdeling 1 - Definitie
Artikel 16
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder restafval en vergelijkbaar bedrijfsafval verstaan: alle afvalstoffen, ontstaan door respectievelijk de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit, die in de voorgeschreven restafvalzak voor de restafvalophaling kunnen geborgen worden, met uitzondering van papier en karton, textiel, glas, klein gevaarlijk afval, groenafval, plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen en drankkartons (PMD) , herbruikbaar materiaal en andere verplicht in te zamelen selectieve afvalstoffen.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 17
§ 1. Het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval worden minstens wekelijks huis-aan-huis opgehaald langs de voor de geregistreerde vervoerders of de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars toegankelijke straten, wegen en pleinen, op de door I.V.I.O. bepaalde dagen.
§ 2. Het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval mogen niet worden meegegeven met een inzameling andere dan deze van het restafval en vergelijkbaar bedrijfsafval.
§ 3. Het is verboden voor de verwijdering van het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval gebruik te maken van een recyclagepark.
§ 4. Vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen zijn “bedrijfsafvalstoffen van vergelijkbare aard, samenstelling en hoeveelheid als huishoudelijke afvalstoffen, die ontstaan ten gevolge van activiteiten die van dezelfde aard zijn als activiteiten van de normale werking van een particuliere huishouding”. Voor het restafval geldt cf. artikel 3.4.2.2. VLAREMA een concrete beperking van maximaal drie restafvalzakken van 60 liter per twee weken
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 18
§ 1. Het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval dienen gescheiden aangeboden te worden in een grote of kleine restafvalzak die tegen betaling beschikbaar gesteld wordt. Deze restafvalzak draagt de benaming “IVIO REST”. De restafvalzak dient zorgvuldig gesloten te worden en mag noch scheuren, barsten of lekken vertonen.
§ 2. Het totale gewicht van de aangeboden gevulde restafvalzak van 60l mag niet groter zijn dan 15kg en maximaal 7,5 kg voor een afvalzak van 30l.
§ 3. Het restafval en vergelijkbaar bedrijfsafval dienen aangeboden te worden in een toestand die geen risico inhoudt voor de veiligheid en/of gezondheid van de ophaler. Voorwerpen met risico tot ontploffing of ontbranding zijn verboden in de restafvalzak. Scherpe voorwerpen dienen zodanig verpakt te worden dat ze geen gevaar kunnen opleveren voor de ophalers van het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval.
Indien de gemeente dit opteert kan de inzameling van restafval vervangen worden door wijkinzameling onder vorm van een sorteerstraat. De voorwaarden zijn opgenomen in een procedure. De gemeente geeft in dat geval aan welke bewoners de toegang verleend moet worden. Het ledigen en verwerken van huishoudelijk afval ingezameld via ondergrondse inzamelsystemen binnen het IVIO werkingsgebied mag enkel door IVIO gebeuren.
Hoofdstuk III – Inzameling van grofvuil
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 19
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder grofvuil verstaan: afvalstoffen die door hun omvang, aard en/of het gewicht niet in de recipiënt voor de restafval kunnen geborgen worden met uitzondering van papier, karton, textiel, glas, klein gevaarlijk afval, groente-, fruit- en tuinafval en organisch-biologisch vergelijkbaar bedrijfsafval of groenafval, PMD-afval, afgedankte elektrische en elektronische apparatuur, bouw- en sloopafval, houtafval, metalen gemengd, afvalbanden en andere verplicht selectief in te zamelen afvalstoffen.
Afdeling 2 – Inzameling
Artikel 20
§ 1. Het grofvuil wordt minstens tweemaal per jaar op afroep tegen betaling huis-aan-huis opgehaald langs de straten, wegen en pleinen waar de ophaling is ingericht, op de door I.V.I.O. bepaalde dagen. Het grofvuil wordt ook ingezameld op het recyclagepark. Herbruikbare goederen kunnen gratis worden aangeboden op het recyclagepark of bij het kringloopcentrum waarmee de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. een overeenkomst heeft afgesloten.
§ 2. Voor de ophaling op afroep moet vooraf een afspraak gemaakt worden met vermelding van de op te halen materialen. Praktische afspraken worden gemaakt over de manier van aanbieding.
§ 3. Het grofvuil mag niet worden meegegeven met het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval of een inzameling, andere dan deze van het grofvuil. Grofvuil kan wel worden aangeboden op het recyclagepark.
Afdeling 3 – Wijze van aanbieding
Artikel 21
§ 1. Grofvuil moet – indien nodig – stevig samengebonden worden zodat het niet kan uiteenvallen. Het mag niet in afvalzakken, kartonnen dozen of papieren zakken worden aangeboden.
§ 2. Het gewicht van één afzonderlijk voorwerp of samengebonden bundel mag niet meer bedragen dan 30 kg. Het grofvuil mag niet langer zijn dan 2 meter, 2 meter op 1 meter of groter dan 1 m³.
§ 3. Scherpe voorwerpen moeten op een veilige wijze worden verpakt alvorens te worden meegegeven met het grof vuil.
§ 4. Grofvuil dat wordt aangeboden op een wijze die niet voldoet aan deze voorwaarden wordt niet meegenomen. De aanbieder dient dit afval nog dezelfde dag te verwijderen.
§ 5. De inwoners van wegen, plaatsen en stegen waar de wagens van de ophaaldienst niet door kunnen, of van woningen die afgelegen zijn van de openbare weg, moeten hun grof vuil neerzetten op de dichtst bij hun woning gelegen straathoek die wel bereikbaar is.
§ 6. De inwoners die grof vuil buiten zetten zijn verantwoordelijk voor het eventueel uitspreiden van de inhoud ervan en staan zelf in voor het opruimen.
§ 7. Grofvuil dat om welke reden dan ook niet werd meegenomen, moet nog dezelfde dag terug binnengehaald worden, conform de regeling die werd opgenomen in art.6.
§ 8. Het is verboden grof vuil te doorzoeken, tenzij door de politionele diensten, medewerkers van de ophaaldienst en beëdigde ambtenaren in het kader van de uitvoering van hun functie.
Hoofdstuk IV – Selectieve inzameling van holglas
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 22
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder holglas verstaan: hol glas, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit zoals: alle lege glazen flessen en bokalen van dranken, fruit en groenten, voedingswaren, confituren, sausen met uitzondering van vuurvaste voorwerpen, kristal, opaal glas, plexiglas, e.d.
Afdeling 2 – Inzameling
Artikel 23
§ 1. Hol glas wordt ingezameld op de openbare weg in glascontainers die verspreid staan opgesteld in de gemeente. Het gebruik van de containers is uitsluitend voorbehouden aan de inwoners van de Intergemeentelijke vereniging I.V.I.O.
§ 2. Hol glas mag niet worden meegegeven met het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval, of een selectieve inzameling, andere dan deze van glas.
Afdeling 3 – Wijze van aanbieding
Artikel 24
§ 1. Hol glas dat naar de glascontainer gebracht wordt, dient afhankelijk van de kleur, in de daartoe voorziene glascontainers te worden gedeponeerd. Hol glas dient leeg en voldoende gereinigd te zijn.
Artikel 25
§ 1. Het deponeren in glascontainers van andere afvalstoffen dan hol glas is verboden. Het is verboden om naast de glascontainers glas of andere afvalstoffen achter te laten. Dit wordt beschouwd als sluikstorten.
§ 2. Het is verboden glas te deponeren in de glascontainers tussen 22.00 uur en 08.00 uur.
§ 3. I.V.I.O. past handhaving toe doormiddel van mobiele camera’s op sluikstortgevoelige plaatsen.
Hoofdstuk V – Selectieve inzameling van papier en karton
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 26
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder papier en karton verstaan: alle dag-, week- en maandbladen, tijdschriften en periodieken, reclamedrukwerk en ander drukwerk, publicaties, telefoon- en faxgidsen, schrijfpapier, kopieerpapier, computerpapier, boeken en papieren of kartonnen verpakkingen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit, met uitzondering van geolied papier of karton, papier met waslaag, carbonpapier, gelaagd papier, vervuild papier, vervuilde papieren en kartonnen verpakkingen, papieren voorwerpen waar kunststof of andere materialen in verwerkt zijn, kaarten met magneetbanden, behangpapier, cement-, meststof- en sproeistofzakken, e.d.
Afdeling 2 – Inzameling
Artikel 27
§ 1. De dienstregeling voor de papier- en kartonophaling wordt in samenspraak met I.V.I.O. vastgelegd en minstens jaarlijks via een huis-aan-huis bedeelde ophaalkalender aan de inwoners van de gemeente bekendgemaakt. De ophaalkalender is tevens online consulteerbaar of via de Recycle app. Papier en karton wordt ook ingezameld op het recyclagepark.
§ 2. Papier en karton mag niet worden meegegeven met het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval, het grofvuil of een selectieve inzameling, andere dan deze van papier en karton.
§ 3. Het papier en karton van ambachtelijke en handelsactiviteiten kan slechts worden meegegeven met de ophalingen van het papier en karton indien hun wijze van aanbieding beantwoordt aan de bepalingen van dit hoofdstuk.
Indien de gemeente dit opteert kan de inzameling van papier en karton vervangen worden door wijkinzameling onder vorm van een sorteerstraat. De voorwaarden zijn opgenomen in een procedure. De gemeente geeft hierbij aan welke bewoners toegang hiertoe verleend worden. Het ledigen en verwerken van huishoudelijk afval ingezameld via ondergrondse inzamelsystemen binnen het IVIO werkingsgebied mag enkel door IVIO gebeuren.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 28
§ 1. Het papier en karton mag niet los aangeboden worden: kartonnen dozen dienen in elkaar gevouwen of gescheurd te zijn. Het papier en/of karton moet vervolgens verpakt zijn in een andere kartonnen doos of samengebonden met natuurtouw.
§ 2. Het gewicht van de recipiënt mag niet groter zijn dan 15kg.
§ 3. Per aansluitpunt en per vierwekelijkse ophaling mag max. 1 m³ aangeboden worden.
Hoofdstuk VI – Selectieve inzameling van klein gevaarlijk afval
Afdeling 1 - Definitie
Artikel 29
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder Klein Gevaarlijk Afval, hierna KGA genoemd, verstaan, de afvalstoffen zoals opgesomd in artikel 5.2.2.1 van het VLAREMA.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 30
§ 1. KGA wordt ingezameld op het recyclagepark.
§ 2. KGA mag niet worden meegegeven met het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval, het grofvuil of een selectieve inzameling, andere dan deze van KGA.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 31
§ 1. Het KGA moet, afzonderlijk van andere afvalstoffen, aangeboden worden in een daartoe geschikt recipiënt, tenzij het fysisch onmogelijk is. Het aangeboden KGA wordt zoveel mogelijk in de oorspronkelijke verpakking, inclusief buitenverpakking, aangeboden om de identificatie te vereenvoudigen. Indien nodig brengt de voortbrenger zelf de aanduiding(en) over de aard, de samenstelling en de eventuele gevaren van het KGA op de verpakking aan. Producten van verschillende aard mogen niet worden samengevoegd. De aanbieder dient alle nodige voorzorgsmaatregelen te treffen om het lekken en andere ongewenste effecten van het KGA te voorkomen.
§ 2. Injectienaalden moeten worden aangeboden op het recyclagepark of bij de apotheker in een naaldcontainer die voldoet aan de ADR- reglementering.
Artikel 32
§ 1. Het KGAaangeboden op het recyclagepark wordt door het bevoegde personeel in de inrichting aansluitend bij het recyclagepark gedeponeerd. De aanbieder van het KGA mag dit niet zelf doen.tenzij dit voor bepaalde productgroepen specifiek wordt aangegeven.
Hoofdstuk VII – Selectieve inzameling aan huis van groenafval
Afdeling 1 - Definitie
Artikel 33
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder groenafval verstaan: organisch composteerbaar afval zoals snoeihout, plantenresten, haagscheersel, bladeren, boomstronken, gazonmaaisel en kerstbomen, ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit. Onder snoeihout worden enkel takken met een diameter van minder dan 10 cm verstaan.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 34
§ 1. De dienstregeling voor de groenafval wordt in samenspraak met I.V.I.O. en jaarlijks via een huis-aan-huis bedeelde ophaalkalender aan de inwoners van de gemeente bekendgemaakt.
§ 2. Het groenafval wordt aangeboden in groencontainers tegen betaling. In Stad Izegem wordt groenafval ook ingezameld via tuinafvalzakken.
Hoofdstuk VIII – Selectieve inzameling van plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons en restplastics van verpakkingen van huishoudelijke oorsprong (PMD)
Afdeling 1 - Definitie
Artikel 35
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder PMD verstaan: lege plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen (inclusief kroonkurken), drankkartons, plastiekfolies en zakjes, kunststofverpakkingen zoals bakjes, schaaltjes, vlootjes, potjes, tubes ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit.
§ 2. De aangeboden PMD mogen geen KGA, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten.
Afdeling 2 – Inzameling
Artikel 36
§ 1. De dienstregeling voor de PMD inzameling wordt door I.V.I.O. vastgelegd en minstens jaarlijks via een huis-aan-huis bedeelde ophaalkalender aan de inwoners van de gemeente bekendgemaakt. De ophaalkalender is eveneens online consulteerbaar of via de recycle app.
§ 2. Plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen,drankkartons en restplastics van verpakkingen van huishoudelijke oorsprong mogen niet worden meegegeven met het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval, of een andere selectieve inzameling, andere dan deze van de plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen,drankkartons en restplastics van verpakkingen van huishoudelijke oorsprong.
§ 3. Metalen verpakkingen die via de PMD-inzameling opgehaald worden zijn niet toegelaten bij de fractie metalen gemengd.
§ 4. Indien de gemeente dit opteert kan de inzameling van PMD vervangen worden door wijkinzameling onder vorm van een sorteerstraat. De voorwaarden zijn opgenomen in een procedure. De gemeente geeft hierbij aan welke bewoners toegang hiertoe verleend worden. Het ledigen en verwerken van huishoudelijk afval ingezameld via ondergrondse inzamelsystemen binnen het IVIO werkingsgebied mag enkel door IVIO gebeuren.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 37
§ 1. Plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons, plastiekfolies en zakjes, kunststofverpakkingen zoals bakjes, schaaltjes, vlootjes, potjes, tubes dienen aangeboden te worden in PMD-zakken van I.V.I.O.
§ 2. De verschillende fracties van plastic flessen en flacons, metalen verpakkingen, drankkartons, plastiekfolies en zakjes, kunststofverpakkingen zoals bakjes, schaaltjes, vlootjes, potjes, tubes mogen gemengd in de voorgeschreven PMD-zak van 60 of 90 liter worden aangeboden. Een 120l PMD-zak mag enkel gebruikt worden door officiële onderwijsinstanties.
§ 3. De aangeboden PMD-zak mag geen KGA, glas, etensresten of andere afvalstoffen bevatten, noch op enige wijze verontreinigd zijn.
§ 4. De verpakkingen in de blauwe zak mogen een volume hebben van maximaal 8 liter.
§ 5. Er mogen geen verpakkingen aan de buitenkant van de zak worden vastgemaakt.
§ 6. Per aansluitpunt mogen per tweewekelijkse ophaling maximum 3 zakken van 90 liter aangeboden worden.
Hoofdstuk IX - Selectieve inzameling van Afgedankte Elektrische en Elektronische Apparatuur (AEEA)
Afdeling 1. Definitie
Artikel 38
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder AEEA verstaan: de afvalstoffen zoals gedefinieerd in artikel 1.2.1§2.23° van het VLAREMA.
Afdeling 2. Inzameling
Artikel 39
§ 1. De AEEA worden ingezameld op het recyclagepark. AEEA kan ook gebracht worden naar of meegegeven worden met de eindverkoper als een gelijkaardig product wordt aangekocht. Herbruikbaar AEEA kan worden ingezameld door een erkend kringloopcentrum waarmee I.V.I.O. een overeenkomst heeft afgesloten. Voor heel klein AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparatuur zonder buitenafmetingen van meer dan 25 cm) kunnen, indien voldaan wordt aan de toepasselijke voorwaarden van VLAREM en VLAREMA, specifieke inzamelacties opgezet worden, onverminderd gemeentelijke bepalingen aangaande gebruik of inname van het openbaar domein.
§ 2. Rookdetectoren en gasontladingslampen moeten naar het recyclagepark gebracht worden en onbeschadigd in de daartoe geschikt recipiënt gedeponeerd worden.
§ 3. Afgedankte zaklampen worden samen en op dezelfde wijze als afgedankte batterijen ingezameld.
Afdeling 3. Wijze van aanbieding
Artikel 40
§ 1. De AEEA moet volledig worden aangeboden zonder ontbrekende onderdelen.
§ 2. Ze mag geen afvalstoffen bevatten die vreemd zijn aan het afgedankte product.
§ 3. Alle AEEA moet zodanig worden aangeboden dat ze geen gevaar opleveren voor de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars van de afvalstoffen.
Hoofdstuk X – Selectieve inzameling van metalen gemengd
Afdeling 1 - Definitie
Artikel 41
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder metalen gemengd verstaan: alle door de normale werking van een particuliere huishouding en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit ontstane soorten van metalen voorwerpen waarvan de grootte sterk kan verschillen, met uitzondering van KGA, metalen verpakkingen die met de PMD-fractie ingezameld worden en afgedankte elektrische en elektronische apparatuur.
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 42
§ 1. De metalen gemengd worden ingezameld via het recyclagepark. Deze fractie kan ook meegeven worden met de grofvuilophaling op afroep.
§ 2. Metalen gemengd mogen niet worden meegegeven met het restafval en het vergelijkbaar bedrijfsafval of een selectieve inzameling, andere dan deze van metalen gemengd.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 43
§ 1. Oude metalen kunnen enkel worden aangeboden aan huis bij grofvuil op afroep.
§ 2. Oude metalen moeten – indien nodig – stevig samengebonden worden zodat zij niet kunnen uiteenvallen. Ze mogen niet in afvalzakken, kartonnen dozen of papieren zakken worden aangeboden.
§ 3. Het gewicht van één afzonderlijk voorwerp of samengebonden bundel mag niet meer bedragen dan 30 kg. De oude metalen mogen niet langer zijn dan 2 meter, 2 meter op 1 meter of groter dan 1m³.
§ 4. Scherpe voorwerpen moeten op voldoende wijze worden verpakt alvorens te worden meegegeven met de oude metalen.
§ 5. Oude metalen mogen slechts na 20.00 uur van de dag voorafgaand aan de dag waarop de ophaling van de oude metalen plaats zal vinden en ten laatste om 6.00 uur op de dag van de ophaling zelf, aan de rand van de weg worden geplaatst.
§ 6. Oude metalen moeten door de inwoners geplaatst worden aan de rand van de openbare weg en voor het betrokken perceel, zonder evenwel het verkeer van voertuigen, fietsers en voetgangers te hinderen. De inwoners van wegen, plaatsen of stegen waar de wagens van de ophaaldienst niet door kunnen, of van woningen die afgelegen zijn van de openbare weg, moeten hun oude metalen neerzetten op de dichtst bij hun woning gelegen straathoek die wel bereikbaar is.
§ 7. Oude metalen die om welke reden dan ook niet werden meegenomen, moeten nog dezelfde dag terug binnengehaald worden, conform de regeling die werd opgenomen in art.6.
§ 8. Het is verboden oude metalen te doorzoeken, tenzij door de politiebeambten, de medewerkers van de Opdrachthoudende Vereniging of de door laatst genoemde gevolmachtigde personen en de leden van de technische uitvoeringsdienst van de gemeente/stad, in het kader van de uitvoering van hun opdrachten.
§ 9. Alle voorwerpen moeten zodanig aangeboden worden dat ze geen gevaar opleveren voor de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars van de afvalstoffen.
Hoofdstuk XI – Selectieve inzameling van textiel
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 44
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder textielafval verstaan: alle afgedankte niet verontreinigde kledij (textiel en lederwaren), schoeisel, handtassen, beddengoed, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten…), lompen, e.d., die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding (en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit).
Afdeling 2 - Inzameling
Artikel 45
§ 1. Het inzamelen van textielafval wordt uitsluitend georganiseerd door “de Opdrachthoudende vereniging I.V.I.O.” of door de haar aangewezen instellingen. Deze instellingen worden door I.V.I.O. bekend gemaakt via de website en middels de algemene milieucommunicatie en gemeentelijkeinformatiebladen.
§ 2. De inzameling geschiedt uitsluitend in de door I.V.I.O. opgestelde of toegelaten textielcontainers opgesteld in de gemeente, in de door I.V.I.O. uitgebate recyclageparken en in de inzamelcentra van de door haar aangewezen instellingen.
§3. Het is verboden om textielafval aan te bieden met het restafval of enige andere huis-aan-huis inzameling van selectief ingezamelde afvalstoffen.
De locaties van de textielbrengpunten zijn online consulteerbaar. Illegaal geplaatste inzamelcontainers zullen verwijderd worden en gerapporteerd aan OVAM.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Artikel 46
§ 1. Het textiel dient bij het deponeren in een container in een degelijke en goed gesloten zak verpakt te zijn. Het aangeboden textiel mag niet nat, bevuild of totaal versleten zijn.
§2. Het is verboden om naast de textielcontainers lege of volle dozen, kratten, zakken of andere voorwerpen achter te laten, ook al is de container volledig gevuld.
Hoofdstuk XII – Selectieve inzameling van asbest
Afdeling 1 – Definitie
Artikel 47
§ 1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder asbest verstaan het hechtgebonden asbest zoals eterniet, golfplaten, asbestleien, dak- en gevelleien, gas-, water- en rioleringsleidingen, bloembakken, e.d., die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding (en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit).
Afdeling 1 - Inzameling
Artikel 48
§ 1. Hechtgebonden asbest moet verpakt aangeleverd worden op de recyclageparken. De zakken zijn specifiek bestemd voor dit afval en kunnen aangekocht worden op alle recyclageparken van I.V.I.O. Het gebruik van andere zakken wordt niet toegestaan, alsook het verpakken van asbest op openbaar domein. Het deponeren van asbest onverpakt in de asbest of andere container op het recyclagepark wordt beschouwd als sluikstort.
§ 2. Hechtgebonden asbest wordt eveneens op afroep aan huis opgehaald (via aankoop plaatzakken of huur asbestcontainer). Dit overeenkomstig de modaliteiten zoals vastgelegd door I.V.I.O.
§ 3. Asbest mag niet worden meegegeven met het restafval of een selectieve inzameling, andere dan deze van asbest. Reservatie via website I.V.I.O.
Afdeling 2 – wijze van aanbieden
Artikel 49
§ 1. De gevulde en goed afgesloten asbestzakken kunnen op een veilige manier in de respectievelijke container op het recyclagepark van Ingelmunster, Ledegem, Oostrozebeke en Tielt gedeponeerd worden.
§ 2. Voor de ophaling aan huis wordt voor het tijdstip van ophaling een afspraak gemaakt met I.V.I.O. De aanbieder is verantwoordelijk voor het vullen en correct sluiten van de plaatzakken of de inliner in de container. In de container mag het afval niet over de rand uitsteken en hoger dan de rand van de container komen.
§ 3. Bij de ophaling worden de gevulde plaatzakken/container aangeboden aan de rand (of op) de openbare weg. De aanbieder moet in het desbetreffende geval een inname openbaar domein aanvragen.
Hoofdstuk XII – Gebruik van een gehuurde afzetcontainer
Artikel 50
§ 1. De inwoners en bedrijven die naast de reguliere inzameling zich willen ontdoen van afvalstoffen via een afzetcontainer, dient hiervoor steeds toelating te vragen aan het college van burgemeester en schepenen. Het is de inwoner zelf die deze toelating moet aanvragen. Deze aanvraag kan niet overgedragen worden aan de containerfirma die de container plaatst. De toelating kan gepaard gaan met een tijdelijk parkeerverbod.
Artikel 51
§ 1. Indien de afzetcontainer op de openbare weg geplaatst wordt, moet de betrokken container voorzien zijn van rode en witte strepen aan de voor- en achterkant en dit over minstens 1 vierkante meter per kant. Een verkeersbord met symbool D1 moet voorzien worden boven de container en een oranjegeel knipperlicht dient aangebracht te worden boven dit verkeersbord.
Artikel 52
§ 2. De toelating moet toegekend zijn, alvorens de afzetcontainer door de containerfirma mag geleverd worden. De termijnen (begin- en einddatum) van deze toelating moeten gerespecteerd worden. Indien de container niet is verwijderd tegen de dag zoals bepaald in de toelatingsbeslissing dan zal de gemeente de inwoner die de aanvraag heeft ingediend hiervoor aansprakelijk stellen.
Hoofdstuk XIII – Strafbepalingen
Artikel 53
Volgende afvalgerelateerde kleine vormen van overlast worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie overeenkomstig artikel 119bis van de Gemeentewet, voor zover de wetten, besluiten, decreten, algemene en provinciale reglementen of verordeningen niet in andere straffen voorzien:
- het achterlaten van maximaal 2 zakken van 60 liter of gelijkaardig volume niet-gevaarlijk huishoudelijk afval;
- het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen in strijd met het politiereglement;
- het achterlaten van zwerfvuil (o.a. sigarettenpeuken, kauwgom, blikjes, wikkels en andere lege verpakkingen);
- het aanbieden van afvalstoffen bij een gemeentelijke inzameling op een wijze die niet overeenstemt met de bepalingen van deze politieverordening;
- het niet naleven van het verbod om reclamedrukwerk en regionale pers te bedelen in leegstaande panden of brievenbussen met een ja/neen- of neen/neen-sticker of op het openbaar domein. Het achterlaten van autokaartjes op geparkeerde voertuigen;
- het niet plaatsen van de nodige inzamelrecipiënten door verkooppunten voor tabaksproducten, drank en voeding bestemd voor onmiddellijke consumptie;
- het plaatsen van inzamelrecipiënten voor selectieve inzameling zonder bekomen goedkeuring door de gemeente en IVIO.
- het niet opruimen, minstens elke openingsdag, van alle afvalstoffen die afkomstig zijn van de producten die de uitbater verkocht heeft en dit in een straal van 25 meter vanaf de grens van de inrichting;
- het niet opruimen van hondenpoep of uitwerpselen van dieren;
- het niet bijhebben, door de begeleiders van kleine huisdieren, van een zakje voor het verwijderen van de uitwerpselen van hun dier;
- het niet bijhebben van een zakasbakje bij het roken in de openbare ruimte op plaatsen waar geen recipiënt is voorzien.
Artikel 54
§ 1. Alle andere overtredingen op de bepalingen van deze politieverordening worden bestraft met politiestraffen, voor zover wetten, decreten, algemene of provinciale verordeningen op dit vlak geen andere straffen voorzien.
§ 2. Wanneer afvalstoffen worden achtergelaten op een wijze of op een plaats in strijd met deze verordening kan de burgemeester jegens de overtreder de onmiddellijke opruiming van de in artikel 5§1 bedoelde afvalstoffen bevelen. Dit bevel wordt per aangetekend schrijven aan de overtreder bezorgd. De overtreder beschikt over een termijn van maximum één week, te rekenen vanaf de ontvangst van het bevel van de burgemeester. Indien de overtreder weigert de afvalstoffen binnen de door de burgemeester vastgestelde termijn te verwijderen, is de gemeente gemachtigd ambtshalve en op kosten van de overtreder, de betrokken afvalstoffen op te ruimen of te laten opruimen.
§ 3. Indien geen overtreder kan aangeduid worden, kan de burgemeester jegens de eigenaar van het perceel waarop afvalstoffen werden achtergelaten in strijd met deze verordening de onmiddellijke verwijdering van de in artikel 5§1 bedoelde afvalstoffen bevelen. Dit bevel wordt per aangetekend schrijven aan de eigenaar bezorgd. De eigenaar beschikt over een termijn van maximum één week, te rekenen vanaf de ontvangst van het bevel van de burgemeester. Indien de eigenaar weigert de afvalstoffen binnen de door de burgemeester vastgestelde termijn te verwijderen, is de gemeente gemachtigd ambtshalve en op kosten van de eigenaar, de betrokken afvalstoffen op te ruimen of te laten opruimen.
§ 4. Indien alsnog een overtreder wordt vastgelegd, kan de in artikel 7§3 bedoelde eigenaar de kosten van de verwijdering van de in artikel 5§ 1. bedoelde afvalstoffen verhalen op de overtreder.
§ 5. Ongeacht artikel 7§2 en 3 is de gemeente gemachtigd ambtshalve en op kosten van de overtreder, de betrokken afvalstoffen op te ruimen of te laten opruimen, wanneer de afvalstoffen worden achtergelaten op een wijze of een plaats in strijd met deze politieverordening of met andere wettelijke bepalingen.
§ 6. Naar aanleiding van een ambtshalve verwijdering, overeenkomstig artikel 7§2, §3 en §5, kan de burgemeester gemeentelijke ambtenaren de opdracht geven het afval grondig te onderzoeken teneinde de identiteit van de overtreder te achterhalen.
§ 7. Wanneer een overtreding van een bepaling is begaan met een motorvoertuig wordt bij afwezigheid van de bestuurder de administratieve geldboete ten laste gelegd van de houder van de kentekenplaat van het voertuig. De houder van de kentekenplaat mag met alle middelen aantonen wie op het ogenblik van de feiten met het voertuig reed. Zo de door de houder van de kentekenplaat aangeduide persoon de inbreuk niet weerlegt of ontkent, wordt de administratieve geldboete hem ten laste gelegd.
Hoofdstuk XIV – Slotbepalingen
Artikel 55
Deze verordening zal bekend gemaakt worden overeenkomstig de artikels 286, 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 56
§ 1. Een afschrift van deze verordening wordt conform artikel 119 van de Nieuwe Gemeentewet, dadelijk toegezonden aan de Deputatie, aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank. Ter kennisgeving zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de OVAM.
Artikel 58
§ 1.De gemeenteraadsbeslissing van 27 december 2013 betreffende het politiereglement op het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval, en latere wijzigingen, wordt opgeheven.
Naar aanleiding van de invoering van de nieuwe PMD-zakken met een inhoud van 90 liter dient het bestaande retributiereglement aangepast te worden.
Binnen de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. werd een ondernemingsplan 2019-2024 opgemaakt waarbij bepaalde opties worden genomen, zo onder meer verhoging van de prijs van de restafvalzak
Vlarema bepaalt in de bijlage 5.1.4 de minimum- en maximumgrenzen van de tarieven die de gemeenten moeten aanrekenen voor de inzameling van restafval en van sommige fracties van huishoudelijk afval. Deze moeten jaarlijks op 1 januari geïndexeerd worden.
De Raad van Bestuur van IVIO op 18 september 2023 keurde de heraanbesteding goed van de levering PMD-zakken. Hierbij werd de toevoeging van 90-l-zakken met wave-top-sluiting goedgekeurd. De prijs van deze zakken moet echter nog worden opgenomen in het retributiereglement. In de Raad van Bestuur van 20 november 2023 werd goedgekeurd om artikel 2 van het bestaande retributiereglement als volgt aan te passen:
Art. 2. Het afval moet worden aangeboden in zakken waarvan de stukprijs is vastgesteld als volgt:
Besluit
Artikel 1
Met ingang van 1 februari 2024 is een retributie verschuldigd voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk en met huishoudelijk vergelijkbare afvalstoffen. De afvalstoffen worden aangeboden in de door IVIO voorziene afvalzakken of aangebracht naar de ondergrondse container waarbij een retributie wordt betaald die minstens gelijk is aan de prijs per volume voor de reguliere afvalzakken.
Artikel 2
Het afval moet worden aangeboden in zakken waarvan de prijs is vastgesteld als volgt:
Artikel 3
De gemeente geeft opdracht aan de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. te zorgen voor de verdeling van de afvalzakken in het I.V.I.O. werkingsgebied. De burgers bevoorraden zich bij de verdeelpunten, aangeduid door de gemeente in overleg met de intergemeentelijke vereniging I.V.I.O.
Artikel 4
De retributie wordt contant ingevorderd tegen afgifte van de betreffende zakken.
Artikel 5
De gemeente machtigt de opdrachthoudende vereniging I.V.I.O. om de retributie-inkomsten, verschuldigd voor het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval, te innen.
Artikel 6
Overgangsmaatregel: Tot de uitputting van de voorraad mogen de restafvalzakken met het opschrift I.V.I.O. verder worden gebruikt.
Artikel 7
Dit retributiereglement vervangt de voorgaande retributiereglementen betreffende ophaling en verwerking van huishoudelijk afval en met huishoudelijk afval vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen.
Er zijn geen variapunten.
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter