De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Jaarlijks wordt aan de gemeente- en OCMW-raad gerapporteerd over de stand van zaken rond organisatiebeheersing.
Het decreet lokaal bestuur, in bijzonder artikelen 217 en volgende
Het lokaal bestuur Pittem maakt elke dag werk van het realiseren van haar doelstellingen. Om de realisatie van de doelstellingen te faciliteren heeft de Vlaamse overheid een beleid met betrekking tot organisatiebeheersing ontwikkeld. Een goed werkend systeem van organisatiebeheersing maakt het mogelijk dat een overheidsorganisatie excelleert op vier vooropgestelde doelstellingen: effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie. Een hulpmiddel bij het uitbouwen van een systeem van organisatiebeheersing is de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen van Audit Vlaanderen.
Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
Jaarlijks wordt aan de gemeente- en OCMW-raad gerapporteerd over de stand van zaken rond organisatiebeheersing. Deze rapportage, zie bijlage, geeft daar vorm aan.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportage rond organisatiebeheersing juli 2024 - juni 2025.
Vraag IVIO tot goedkeuring van de agendapunten voor de Buitengewone Algemene Vergadering op 20 oktober 2025
Op 17 juni 2025 stuurde IVIO een uitnodiging tot de buitengewone algemene vergadering van 20 oktober 2025 om 17.30 uur, met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:
De gemeenteraad stelde in vergadering van 20 januari 2025 volgende vertegenwoordigers aan voor de (buitengewone) algemene vergaderingen voor deze legislatuur:
- effectief lid: Wies Vanden Berghe
- plaatsvervangend lid: Greet Dewitte
Op 19 oktober 2023 van de gemeente Ruiselede en van 23 oktober 2023 van de gemeente Wingene werd de definitieve beslissing genomen tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente Ruiselede en van de gemeente Wingene.
Op 21 december 2023 nam de gemeenteraad van Ruiselede de beslissing omvattende de intentieverklaring voor de uitwerking van het afvalbeleid en keuze van intergemeentelijke samenwerking voor Mirom.
Op 16 april 2025 was er een schrijven aan IVIO waarbij de gemeente Wingene verklaart om per 31 december 2025 te willen uittreden voor haar fusiegemeente Ruiselede mits een akkoord kon bereikt worden over een passende schadevergoeding.
Op 19 mei 2025 was er de beslissing van de Raad van Bestuur van IVIO tot principiële aanvaarding van de uittreding van de gemeente Wingene per 31 december 2025.
De duurtijd van I.V.I.O loopt tot 31 december 2037, periode binnen dewelke gemeenten-deelnemers verplicht zijn tot het nakomen van hun verbintenissen.
Artikel 422 van het decreet over het lokaal bestuur voorziet bij uitzondering dat bij een fusie van gemeenten die tot een verschillend werkingsgebied van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging behoren, deze gemeenten kunnen opteren om vervroegd uit een van de twee verenigingen te treden met het oog op het voeren van een uniform afvalbeheer voor de gefuseerde gemeenten.
De gefuseerde gemeente Wingene opteert bij schrijven van 16 april 2025 definitief om de uitvoering van haar afvalbeheer voor de gefuseerde gemeente Ruiselede per 1 januari 2026 toe te vertrouwen aan de opdrachthoudende vereniging Mirom Roeselare. Een dergelijke uittreding moet worden goedgekeurd door de algemene vergadering van de uittredende opdrachthoudende vereniging, en deze uittreding is slechts mogelijk als er een definitief akkoord is over de schadevergoeding die dergelijk uittreden veroorzaakt in hoofde van I.V.I.O. en haar deelnemers in de opdrachthoudende vereniging.
Na onderhandelingen werd een passend en billijk voorstel tot schaderegeling werd getroffen dat als bijlage aan de agenda van de buitengewone algemene vergadering werd gevoegd. Bij goedkeuring van deze overeenkomst ziet de gemeente verder af van verder individueel verhaal t.a.v. de gemeente Wingene.
Artikel 1
De Gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 20 oktober 2025 met volgende agendapunten:
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het ontwerp van overeenkomst tot vaststelling van de uittredingsvergoeding voor het uittreden van de Gemeente Wingene goed.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de uittreding van de gemeente Wingene per 31/12/2025 uit I.V.I.O goed.
Artikel 4
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van 20 oktober 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de buitengewone algemene vergadering van 20 oktober 2025 goedkeuren.
Artikel 5
Deze beslissing wordt overgemaakt aan I.V.I.O. Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het decreet lokaal bestuur.
Per e-mail nodigt de DVV Midwest haar leden uit naar de Bijzondere Algemene Vergadering die doorgaat op dinsdag 9 december 2025 om 18.00u. Deze zitting gaat door in het ondernemingscentrum te Roeselare.
- het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
- de statuten van de DVV Midwest.
De agenda voor de Bijzondere Algemene Vergadering van DVV Midwest van dinsdag 9 december 2025 werd als volgt samengesteld:
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 3 juni 2025
2. Wijziging statuten DVV Midwest - goedkeuring
3. Vraag Dentergem toetreding - goedkeuring
4. Strategisch plan en ondernemingsplan 2026
5. Jaarplanning 2026
6. Budget 2025-2026
7. Varia
8. Volgende Algemene Vergadering
In het gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van DVV Midwest, werden volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen:
- Mevrouw Marijke Moerman als vertegenwoordiger
- Mevrouw Sharon Van Daele als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 9 december 2025 om 18u.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Bijzondere Algemene Vergadering van 9 december 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 9 december 2025 goedkeuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest via dvv-midwest@midwest.be.
Op 29/04/2025 hebben Danneels Development NV en Lafaut Projects BV een aanvraag ingediend voor het verkavelen van gronden in een zijweg van de Meulebekestraat in 46 loten bouwgrond.
De site is gelegen aan de zuidwestzijde van de woonkern Pittem, in een zone tussen de Meulebekestraat, de Spoorweglaan en de Stationsstraat. Het gaat om gronden waar vroeger een fabriek voor het fabriceren van vaten werd geëxploiteerd. Dit is kadastraal gekend als 1e afdeling, sectie D, perceelnrs. 198/02H000, 0152/OOM002, 0179/00V000, 0176/00B000, 0179/00W000, 0177/00F003, 0161/00D000 en 0160/00M000.
De site wordt gekenmerkt door volgende belangrijke punten betreffende verkeer:
- Er is slechts één en dezelfde in- en uitweg voorzien voor gemotoriseerd verkeer; er zijn wel twee doorgangen voorzien voor traag verkeer voorzien richting Stationsstraat.
- De Meulebekestraat heeft een breedte van 13 m, waaronder langs liggende voetpaden en parkeerzone, en natuurlijk het wegdek zelf.
- De ontsluiting van de verkaveling via de Meulebekestraat maken een aansluiting met het hoger wegennet via de Posterijlaan, Stationsstraat, Joos de ter Beerstlaan en de Posterijlaan.
De aanvraag betreft de realisatie van 46 loten bouwgrond in halfopen en gesloten bebouwing met medegaande weginfrastructuur. Hierbij wordt de voormalige private ontsluiting horend bij het vroegere bedrijf Feraxo hergebruikt.
Artikel 75 lid 4 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
Artikel 40 en 41 van het Decreet over het lokaal bestuur.
Voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad
De aanleg, de wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg dient in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te worden opgenomen, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden (artikel 12 § 2 lid 1 Decreet gemeentewegen).
Van zodra de omgevingsvergunningsaanvraag de aanleg, de verplaatsing, de wijziging of de opheffing van een gemeenteweg omvat, dient de gemeenteraad zich uit te spreken over dit onderdeel, vooraleer de bevoegde overheid kan beslissen over de omgevingsvergunningsaanvraag. Dit principe raakt de openbare orde (artikel 31 OVD) (RvVb 19 november 2013, nr. A/2013/0666; RvVb 16 oktober 2018, nr. A-1819-0191) [bron].
De omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen of voor het verkavelen van gronden kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg inhouden, mits dit past binnen de bestemmingsvoorschriften van de gronden (artikel 12 § 2 Decreet gemeentewegen). Het vergunningsaanvraag dossier moet dan een ontwerp van rooilijnplan bevatten of een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn.
Zie ook artikel 75 lid 4 van het Omgevingsvergunningsdecreet en artikel 40 en 41 van het Decreet over het lokaal bestuur.
Er wordt geopteerd voor een nieuwe straat voor deze verkaveling. Hiervoor dient er in een latere fase nog een nieuwe straatnaam te worden goedgekeurd.
Er werd advies verleend door de diverse nutsmaatschappijen, namelijk Fluvius, Proximus, De Watergroep en Wyre. Deze instanties hebben allen een voorwaardelijk gunstig advies verleend.
Idem voor Het Agentschap Wegen en Verkeer, Brandweerzone Midwest, Infrabel, De Provincie en de NMBS.
Er zijn gedurende het openbaar onderzoek, dat liep van 05/06/2025 tot en met 04/07/2025, geen bezwaren ingediend.
Zoals gebruikelijk dient er een zogenaamde basisovereenkomst te worden opgemaakt.
Bij verkavelingen met wegeniswerken kunnen via dergelijke basisovereenkomst verschillende lasten en voorwaarden opgelegd worden, zoals:
- kosteloze grondafstand en eigendomsoverdracht (met as-builtplan dat voldoet aan het GRB-skeletbestek)
- aanleg van de diverse nutsleidingen, wegenis en riolering,
- eventueel leiding of toezicht door gemeentebestuur,
- voorwaarden voor afleveren verkoopattest,
- het ten laste nemen van allerhande vergoedingen van gebruikers van de kosteloos af te stane gronden alsook van
- wegenis- en uitrustingsontwerpen en beplantingsplannen door de gemeente besteld,
- bepaalde metingen van onroerende goederen aanvaard door de gemeente,
- regeling bij eigendomsverandering vooraleer tot de definitieve aanvaarding wordt overgegaan,
- recht tot instellen eis schadevergoeding,
- stellen borgen voor werken die nog niet meteen kunnen uitgevoerd worden of die slechts later uit te voeren zijn,
- realiseren percentage van verkoop kavels binnen de 5 jaar na voorlopige oplevering wegenis.
- vestigen private erfdienstbaarheid;
De op te leggen lasten en voorwaarden voor dit dossier worden vermeld in de basisovereenkomst in bijlage.
Er wordt een kosteloze grondafstand opgelegd alsook een basisovereenkomst.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het stratentracé, kostenraming en de overeenkomst in verband met vaststellen voorwaarden inzake wegenis en nutsvoorzieningen voor het project OMV2025001_VK voor het verkavelen gronden in 46 loten voor grondgebonden eengezinswoningen.
Op 18/03/2025 heeft 't Hoogbosch een aanvraag ingediend voor het verleggen van een voetweg. Deze loopt momenteel langs de voorzijde van de te herbouwen woning. Men wenst deze voetweg ("sentier nr. 266") om te leggen tot voorbij een houtkant die de vorige eigenaar heeft geplant.
Behalve de aanvraag om een weg te bouwen (via een omgevingsvergunning) kan een wijziging van het tracé - in tegenstelling tot vroeger - ook via dezelfde aanvraag behandeld worden. Voor het wijzigen van het tracé van een gemeenteweg (het gaat om een 548 m² die verplaatst wordt) is dan wel in eerste instantie de gemeenteraad bevoegd.
De voetweg situeert zich tussen de woonkernen Pittem en Egem, ongeveer evenwijdig met de Egemstraat die zich een 500-tal m oostwaarts bevindt. Momenteel is er een drietal woningen enkel via een deels private erfdienstbaarheid van doorgang te bereiken. De voetweg, komende van het zuiden, is momenteel niet toegankelijk richting het noorden (even ten noorden van huisnummer 42 dat nu wordt herbouwd).
Tijdens het openbaar onderzoek werden er geen bezwaren ingediend.
Noot:
- bij een voetweg (in de vroegere Atlas der Buurtwegen, in het Frans opgemaakt) blijft de ondergrond eigendom van de aangelanden. Maar iedereen mag dergelijke weg betreden. Deze voetwegen hebben meestal een breedte van 1,5 m (te raadplegen in deze atlas of via bvb www.geopunt.be).
- een buurtweg is volledig openbaar, en eigendom van de wegbeheerder (door Gemeente, Provincie, Vlaams Gewest); de breedte is eveneens bepaald door de Atlas der Buurtwegen, of door een rooilijnplan of via een verkaveling.
- een private weg van erfdienstbaarheid is een zakelijk recht dat wordt gevestigd op een bepaald onroerend goed (‘erf’) ten voordele van een ander onroerend goed dat aan een andere eigenaar toebehoort. Met andere woorden: het ene erf (het lijdend erf) staat ten dienste van het andere (het heersend erf).
Artikel 75 lid 4 van het Omgevingsvergunningsdecreet.
Decreet gemeentewegen (artikel 8).
Voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad
De aanleg, de wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg dient in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te worden opgenomen, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden (artikel 12 § 2 lid 1 Decreet gemeentewegen).
Van zodra de omgevingsvergunningsaanvraag de aanleg, de verplaatsing, de wijziging of de opheffing van een gemeenteweg omvat, dient de gemeenteraad zich uit te spreken over dit onderdeel, vooraleer de bevoegde overheid kan beslissen over de omgevingsvergunningsaanvraag. Dit principe raakt de openbare orde (artikel 31 OVD) (RvVb 19 november 2013, nr. A/2013/0666; RvVb 16 oktober 2018, nr. A-1819-0191) [bron].
De omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen of voor het verkavelen van gronden kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg inhouden, mits dit past binnen de bestemmingsvoorschriften van de gronden (artikel 12 § 2 Decreet gemeentewegen). Het vergunningsaanvraag dossier moet dan een ontwerp van rooilijnplan bevatten of een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn.
Er werd advies verleend door 3 instanties:
1/ de Provincie heeft een gunstig advies verleend:
Verharding is waterdoorlatend en/of infiltreert op natuurlijke wijze in de omliggende bodem en aanvraag is niet op een perceel/percelen gelegen langs waterloop 2de categorie. Aanvraag is beperkt gelegen in overstromingsgevoelig gebied (Pluviaal) maar omvat geen inname van ruimte voor water. Er zijn geen nadelige effecten te verwachten op het bestaande watersysteem.
2/ Het Agentschap voor Natuur en Bos heeft een gunstig advies verleend:
De aanvraag betreft het verleggen van een buurtweg. Daarvoor wordt een houtkant op 2 plaatsen doorsneden. De aanvrager voorziet hiervoor een natuurherstel. Het Agentschap voor Natuur en Bos geeft een gunstig advies op voorwaarde dat de natuurherstelmaatregelen worden uitgevoerd zoals weergegeven op 'BA_Egemsebinnenweg_P_N_grondplan nieuwe toestand'. De aanplant dient te gebeuren met inheems, standplaatsgeschikt loofhout.
3/ Departement Landbouw en Zeevisserij
Het Agentschap Landbouw en Zeevisserij heeft uw in het onderwerp vermelde adviesaanvraag vanuit landbouwkundig standpunt onderzocht en formuleert er om de volgende redenen een ongunstig advies bij. De aanvraag heeft geen betrekking op professionele agrarische of para-agrarische activiteiten en is gelegen in agrarisch gebied. De aanvraag betreft het gedeeltelijk verleggen van een buurtweg. In agrarisch gebied zijn in principe enkel werken toegelaten i.k.v. een professionele landbouwuitbating. Recent werden aan de site op nr. 42 werken uitgevoerd i.k.v. de zonevreemde wetgeving. Door de buurtweg te verleggen wordt de kavel van deze zonevreemde site vergroot met bijkomend perceel 443b. Het verleggen van de toegangsweg naar een aanliggend akkerland tast de agrarische structuren verder aan. De doelstellingen voor de open ruimte zoals geformuleerd in het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen zijn gericht op een ontharding van het buitengebied en het beperken van het ruimtebeslag door zonevreemde functies. Met voorliggende verlegging van de buurtweg wordt het tegengestelde gecreëerd, het Agentschap Landbouw en Zeevisserij kan dan ook niet akkoord gaan met deze aanvraag. Bijgevolg wordt de aanvraag ongunstig geadviseerd door het Agentschap Landbouw en Zeevisserij.
Beoordeling:
Het verleggen creëert een open rustzone ten zuidoosten van het perceel. De beoogde nieuwe verharding is minimaal en met het oog op het verbeteren van de bereikbaarheid voor landbouwvoertuigen. Er wordt een langere, geleidelijke bocht voorzien in plaats van de bestaande haakse bocht (90°) ter hoogte van de perceelsgrenzen 443 b, 434a en 452g. De huidige bedding van de erfdienstbaarheid/voetweg wordt volledig onthard.
Wanneer men de kaartlagen "landbouwgebruikspercelen, ALV, 20XX" (www.geopunt.be) als referentie hanteren, stelt men vast pet perceel 443 b sinds 2009 niet langer landbouwkundig benut wordt. Bovendien zijn op perceel 443b solitaire bomen en een groenberm aanwezig, wat bebouwd wordt als kleine landschapselementen (KLE). Deze dragen bij aan de biodiversiteit, wat op zijn beurt ook te hoede komt aan de landbouw.
Gezien de beperkte, onregelmatige vrije oppervlakte en de aanwezigheid van deze KLE's, is het perceel 443 b in de huidige toestand niet geschikt voor rendabele landbouw. Om het perceel opnieuw landbouwkundig (en economisch rendabel) aan te wenden zouden onder meer de solitaire bomen moeten gerooid worden en de groenberm verwijderd worden, wat dan doorgaans weer door ANB ongunstig beoordeeld wordt.
Het perceel 443b werd altijd als onderdeel van de zonevreemde site behandeld. Door de buurtweg te verleggen wordt dus in principe de kavel van deze zonevreemde site niet vergroot.
De bouwplaats maakt ook deel uit van de visie en opnieuw open maken van een traject van trage wegen door het gemeentebestuur. Zo wordt het gedeelte van de voetweg ten noorden van de woning Egemsebinnenweg nr. 42 op korte termijn opnieuw geopend. Op deze manier kan men dan vanaf de Egemstraat de voetwegen van de Egemsedosseweg (sentier 62, grondgebied Pittem), en de Zwevezeelse voetweg (grondgebied Egem, sentier nr. 26) tot in de Vliegveldweg wandelen.
-
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het verleggen van het stratentracé ter hoogte van de woning Egemsebinnenweg 42, zoals voorgesteld bij de aanvraag tot de omgevingsvergunning.
Vanaf september 2022 coördineert Ferm Kinderopvang de voor- en naschoolse opvang in de Vrije Basisschool De Akker en de Vrije Basisschool Pit. Hiervoor werd een algemene samenwerkingsovereenkomst gesloten tussen de gemeente Pittem en het schoolbestuur, met het oog op de exploitatie en organisatie van een kwalitatief aanbod buitenschoolse kinderopvang. Deze overeenkomst loopt tot 30 juni 2025. Om de samenwerking duurzaam verder te zetten, stellen we voor om de overeenkomst te verlengen van 1 september 2025 tot en met 30 juni 2030.
We stellen voor om een jaarlijkse ondersteuningstoelage van 1.250 euro per school vanaf 1 september 2025 tot en met 30 juni 2030 toe te kennen. Deze toelage kan ingezet worden ter ondersteuning van de organisatie van de buitenschoolse opvang in de ruime zin: bijvoorbeeld voor het ter beschikking stellen van lokalen, materiaalgebruik, kleine logistieke kosten, enzovoort.
ACT-861-0945-00/6493052/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/800: Ondersteuningstoelage basisschool De Akker (organisatie voor- en naschoolse opvang)
ACT-861-0945-00/6493053/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN/U/800: Ondersteuningstoelage basisschool Pit (organisatie voor- en naschoolse opvang)
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de algemene overeenkomst van 1 september 2025 tot en met 30 juni 2030 voor de organisatie van de buitenschoolse kinderopvang tussen de Vrije Basisscholen en gemeente Pittem.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Restauratie Plaatsmolen - fase 3: omgevingsaanleg - picknickplek plaatsmolen” werd gegund aan Marge Architecten bvba, Sassevaartstraat 46/bus 209 te 9000 Gent.
In het kader van deze opdracht werd een bestek opgesteld door de ontwerper, Marge Architecten bvba, Sassevaartstraat 46/bus 209 te 9000 Gent.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 232.320,81 excl. btw of € 281.108,18 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2025/ACT-864/0701-00/2210507/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Gebouwen - culturele gebouwen - gemeenschapsgoederen - Activa in aanbouw.
Artikel 1 :
Het bestek en de raming voor de opdracht “Restauratie Plaatsmolen - fase 3: omgevingsaanleg - picknickplek plaatsmolen”, opgesteld door de ontwerper, Marge Architecten bvba, Sassevaartstraat 46/bus 209 te 9000 Gent worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 232.320,81 excl. btw of € 281.108,18 incl. 21% btw.
Artikel 2 :
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 :
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4 :
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2025/ACT-864/0701-00/2210507/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Gebouwen - culturele gebouwen - gemeenschapsgoederen - Activa in aanbouw.
Volgende variavragen werden door Andres Vandewalle bezorgd per mail dd. 2/9/2025:
Volgende mededelingen worden gedaan door de burgemeester Denis Fraeyman:
- de openbare verlichting langs de Ringlaan brandt weer.
- de 7.000ste inwoner van PIttem zullen we vieren op het onthaal van de nieuwe inwoners
Volgende variavragen werden door Andres Vandewalle bezorgd per mail dd. 2/9/2025 en worden ter zitting behandeld:
Denis Fraeyman: Pittem is geen vragende partij, maar de nieuwe ontsluiting is wel al ingetekend sinds het gewestplan. Er zijn nog tal van vragen zoals de aanwezigheid van bos en het dwarsen van de Sint-Jozefsstraat en voetweg. We hebben ingestemd met een haalbaarheidsstudie. Aangezien de weg op Pittems grondgebied komt, is het logisch dat we mee aan tafel zitten omtrent deze studie. Nu wordt er onderzocht als dit allemaal kan op gebied van planologie, ecologie, juridisch, waterhuishouding, erfgoed, landschappelijk, ... Ook het mobiliteitsvraagstuk moet bekeken worden. De ontsluiting van de Sint-Jozefsstraat en de landbouwpercelen moet behouden blijven. Ook de trage weg geven we niet zomaar op. Dit moet allemaal bekeken worden in de studie. We verwachten resultaten tegen eind 2025.
Er is een communicatieplan opgemaakt, met onder andere een infomoment voor de rechtstreeks getroffenen. De gemeente Pittem wil ruim aanschrijven en informeren.
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Arne Min Jou
Voorzitter