De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de OCMW-raadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:
De periode van de aanpassing van het meerjarenplan blijft de initiële periode van het meerjarenplan, maar de financiële consequenties moeten voor ten minste 3 toekomstige boekjaren beschreven worden. Bij deze aanpassing van het meerjarenplan voor de vaststelling van de kredieten 2025 moeten dus minstens de boekjaren 2020 tot 2027 opgenomen zijn.
Financieel directeur Tonia Depoortere geeft een toelichting omtrent de aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 1
De aanpassing meerjarenplan 10 voor de periode 2020-2027, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld voor het gedeelte OCMW.
Artikel 2
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2024 en 2025 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet | Totaal bedrag voor 2024 | Totaal bedrag voor 2025 |
Totaal exploitatie-uitgaven | 5.745.276 | 5.812.659 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | 4.746.744 | 4.771.940 |
Totaal investerings-uitgaven | 489.279 | 1.958.592 |
Totaal investerings-ontvangsten | 0 | 600.000 |
Totaal financierings-uitgaven | 206.217 | 215.666 |
Totaal financierings-ontvangsten | 0 | 0 |
Artikel 3
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -3.034.116 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 7.672.894 euro en het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat 2025 bedraagt 4.638.778 euro.
Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge van het boekjaar in 2025 bedraagt 755.005 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 1.002.828 euro.
De raad voor maatschappelijk welzijn is exclusief bevoegd om de nominatieve subsidies toe te kennen.
Wijzigingen nominatieve subsidies 2024:
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de raden van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025.
Besluit van de raden van 13 juli 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025.
Besluit van de raden van 14 december 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 3 2020-2025.
Besluit van de raden van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025.
Besluit van de raden van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020-2025.
Besluit van de raden van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025.
Besluit van de raden van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025.
Besluit van de raden van 3 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025.
Besluit van de raden van 4 december 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 9 2020-2026.
Besluit van de raden van 1 juli 2024 betreffende aanpassing meerjarenplan 10 2020-2027.
Artikel 78, 17° van het decreet over het lokaal bestuur, stelt dat de bevoegdheid om nominatieve subsidies toe te kennen een exclusieve bevoegdheid is van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De nominatieve subsidies voor 2024, opgenomen in het vastgestelde meerjarenplan, kunnen worden toegekend.
Enig artikel
De nominatieve subsidies 2024 worden toegekend volgens het overzicht in bijlage.
Ook in de regio Midwest zijn mensen aangewezen op hulp om in hun basisrecht op gezond en kwalitatief voedsel te realiseren. Zij kunnen terecht bij voedselverdeelorganisaties en -initiatieven die lokaal verankerd zijn. Onderling verschillen ze qua historiek, uitbouw, bereikbaarheid en aanbod.
Actueel komen de meeste mensen in voedselonzekerheid als klant bij een voedselverdeelorganisatie op doorverwijs van Sociale dienst OCMW maar soms ook via CAW, politie, scholen of gezondheidswerkers.
Foodsavers Midwest wil die lokale voedselverdeelorganisaties ontzorgen door het logistieke werk van ophalen en herverdelen op zich te nemen voor alle gemeenten uit de regio Midwest. Daarbij wordt een sociale, economische en ecologische meerwaarde gecreëerd.
De lokale invulling wordt in overleg met lokale besturen en (eventueel) aanwezige vrijwilligers) en voedselverdeelorganisaties uitgebouwd.
- het decreet lokaal bestuur 22 december 2017
- de statuten van DVV Midwest dd. 22 december 2017, gewijzigd dd. 18 december 2018
Foodsavers Midwest steunt op 4 pijlers die een sociale meerwaarde genereren:
De ecologische meerwaarde komt het neer op:
De economische meerwaarde heeft betrekking op het creëren van werkgelegenheid voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Het gaat over het ontdekken van de mogelijkheden om een economisch duurzame onderneming te creëren.
Er is krediet voorzien op ACT-8111/0900-00/6494006
Artikel 1
De OCMW-raad neemt kennis van het Ontwerp van samenwerkingsovereenkomst met Foodsavers Midwest in bijlage.
Artikel 2
De OCMW-raad verleent goedkeuring om samen met de andere gemeenten die zich verenigd hebben in MidWest in te stappen in de samenwerking met Foodsavers Midwest.
Artikel 3
Voor PITTEM betekent dit dat volgende ondersteuning wordt voorzien:
Artikel 4
OCMW PITTEM voorziet daartoe een financiële bijdrage van € 4.439,80 (2024) en € 4.439,80 (2025).
Voor eind 2025 wordt op basis van de businessresultaten een herberekening gemaakt voor de bijdrage van de lokale besturen vanaf 2026.
Artikel 5
Deze overeenkomst gaat in op 1 september 2024 en wordt aangegaan voor onbepaalde duur. In het geval investeringsmiddelen worden verworven via LEADER 2023 – 2027 dient rekening gehouden te worden met de verplichting dat de investering niet kan worden veranderd van functie binnen de 5 jaar na de laatste uitbetaling.
Artikel 6
Afschrift van onderhavige beslissing wordt per mail voor verder gevolg verstuurd naar de algemeen directeur (saskia.verriest@midwest.be) en de coördinator Welzijn binnen DVV Midwest (johan.vandenbussche@midwest.be)
Er zijn geen variapunten.
Namens OCMW-raad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter