Terug
Gepubliceerd op 08/09/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 04/09/2023 - 20:00

Personeelsformatie en rechtspositieregeling - wijziging - goedkeuring

Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Aanleiding

Er wordt voorgesteld om de personeelsformatie op drie plaatsen aan te passen:

- schrappen van de functie van adjunct-algemeen directeur wegens pensionering

- inschaling directeur woonzorgcentrum in IFIC 19

- opname van een C-functie bij de dienst burgerzaken binnen het eigen kader die voorheen was opgenomen als medewerkers die vanuit de federale overheid ter beschikking werd gesteld (naar aanleiding van de pensionering van dit personeelslid)

Regelgeving

Bevoegdheid: het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 40 § 2

Het goedgekeurde organogram van gemeente en ocmw Pittem, zoals goedgekeurd door de raden op 4 april 2022.

De goedgekeurde rechtspositieregeling van gemeente en ocmw Pittem, zoals goedgekeurd door de raden op 4 april 2022.

Het protocol van het bijzonder onderhandelingscomité van 29 juni 2023.

Context en argumentatie

Schrappen functie adjunct-algemeen directeur

Door de pensionering van de adjunct-algemeen directeur op 1 juli 2023 kan de functie van adjunct-algemeen directeur geschrapt worden. De functie van AAD was een overgangsmaatregel in het kader van de inkanteling van het ocmw en het gemeentebestuur tot één lokaal bestuur. De gemeente Pittem kan volgens het decreet lokaal bestuur geen nieuwe adjunct-algemeen directeur aanstellen.

Inschaling directeur woonzorgcentrum in IFIC 19

De functie van directeur woonzorgcentrum is niet opgenomen in de functiewijzer van IFIC waardoor de directie nog niet ingeschaald is in het IFIC-systeem. Hierdoor ontstaat er een loonspanning tussen de hoofdverpleegkundigen en de directeur. Daarnaast gaat het om een moeilijk in te vullen vacature, de concurrentie met andere organisaties is groot. Als ontbrekende functie kan directeur zorg niet in het IFIC-classificatiesysteem worden toegevoegd met de reden dat het gaat om een unieke invulling van de functie, de verschillen tussen de zorginstellingen zijn te groot op vlak van grootte. Elk lokaal bestuur dient zelf een beslissing te nemen omtrent de inschaling van de functie van directeur zorg op basis van de grootte van het woonzorgcentrum, de verantwoordelijkheden en de plaats in de eigen organisatie. De nota van VVSG van 2 februari 2023, goedgekeurd door de alle vakverenigingen van comité C1 (het overlegcomité tussen de werkgevers en de werknemersvertegenwoordigers van de lokale sector), biedt richting om deze keuze te maken. Concreet wordt voorgesteld om afhankelijk van de grootte van het WZC, de verantwoordelijkheden en de plaats in de eigen organisatie te voorzien in een IFIC-categorie 18, 19 of 20.

Het vast bureau besloot om een functieweging te laten opmaken door een externe partij, om alle partijdigheid te vermijden (in bijlage). Daarbij werd het voorstel gedaan van een inschaling in IFIC 19, zonder cumulatie met de ADV-premie of 11%-regeling (zoals voorzien in de RPR).

Het IFIC-barema 19 dient daardoor te worden toegevoegd aan de rechtpositieregeling zodat deze kan gekoppeld worden aan de functie van directeur zorg. In bijlage 1 van de rechtspositieregeling van het lokaal bestuur Pittem wordt volgende salarisschaal toegevoegd (niet-geïndexeerd bruto jaarloon):

ANC CAT 19
0  28.346,64
1  29.338,84
2  30.288,61
3  31.195,68
4  32.059,83
5  32.881,34
6  33.660,61
7  34.398,60
8  35.096,18
9  35.754,57
10  36.374,91
11  36.958,82
12  37.507,53
13  38.022,66
14  38.505,62
15  38.958,10
16  39.369,43
17  39.753,94
18  40.113,10
19  40.448,27
20  40.760,94
21  41.052,33
22  41.323,91
23  41.576,71
24  41.812,01
25  42.030,81
26  42.234,35
27  42.423,49
28  42.599,26
29  42.762,52
30  42.914,09
31  43.054,78
32  43.185,40
33  43.306,57
34  43.418,94
35  43.523,21

 

Opname van een C-functie bij de dienst burgerzaken binnen het eigen kader die voorheen was opgenomen als medewerkers die vanuit de federale overheid ter beschikking werd gesteld (naar aanleiding van de pensionering van dit personeelslid)

In het organogram zoals goedgekeurd door de raden op 4 april 2022 is bij de dienst burgerzaken 1 voltijdsequivalent vermeld vanuit een terbeschikkingstelling van een werknemer vanuit de federale overheid. Deze medewerker gaat nu op pensioen. Deze C-functie wordt nu niet meer opgenomen als terbeschikkingstelling, maar wel binnen de eigen formatie en organogram.

De dienst burgerzaken zal aldus als volgt worden samengesteld: C1-C3 - administratief medewerker - contractueel - 2 voltijdsequivalenten (voorheen 1 VTE binnen het eigen kader en 1 VTE als terbeschikkingstelling. Financieel zorgt dit voor geen wijzigingen aangezien het lokaal bestuur ook al instond voor het loon van de terbeschikking gestelde medewerker.

Publieke stemming
Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1

De functie van adjunct-algemeen directeur wordt geschrapt uit de personeelsformatie en organogram.

 

Artikel 2

De personeelsformatie van gemeente en ocmw Pittem wordt voor wat betreft het woonzorgcentrum aangepast als volgt: directeur woonzorgcentrum: IFIC 19 - statutair - 1 VTE vanaf 1 oktober 2023. De weddeschaal wordt opgenomen in bijlage 1 van de rechtspositieregeling van gemeente en ocmw.

 

Artikel 3

De personeelsformatie van gemeente en ocmw Pittem wordt voor wat betreft de dienst burgerzaken aangepast als volgt: C1-C3 - administratief medewerker - contractueel - 2 VTE.