De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
In toepassing van artikel 332 en 333 van het decreet over het lokaal bestuur, moet de gemeenteraad kennis krijgen van de definitieve antwoorden van de toezichthoudende overheid over ingediende klachten.
Een burger diende een klacht in bij het Agentschap Binnenlands Bestuur waardoor ABB op 22 juni 2023 een toelichting en standpunt opvroeg bij het bestuur. De klacht werd geregistreerd onder het nummer 2023.000586.
Op 14 juli 2023 gaf het bestuur antwoord op de vraag van ABB via het berichtencentrum van het Agentschap Binnenlands Bestuur.
het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art 332, 333 en volgende
De toezichthoudende overheid handelde op 1 augustus de klacht af met een antwoord. De klacht heeft niet geleid tot een toezichtmaatregel.
Het college van burgemeester en schepenen geeft de bijgaande klacht met antwoord ter kennis aan de gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van de klachtendossier 2023.000586, afgehandeld door het algemeen binnenlands bestuur Vlaanderen.
De gemeenteraad neemt kennis van de klachtendossier 2023.000586, afgehandeld door het algemeen binnenlands bestuur Vlaanderen. Er wordt geen toezichtsmaatregel opgelegd.
Er wordt voorgesteld om de personeelsformatie op drie plaatsen aan te passen:
- schrappen van de functie van adjunct-algemeen directeur wegens pensionering
- inschaling directeur woonzorgcentrum in IFIC 19
- opname van een C-functie bij de dienst burgerzaken binnen het eigen kader die voorheen was opgenomen als medewerkers die vanuit de federale overheid ter beschikking werd gesteld (naar aanleiding van de pensionering van dit personeelslid)
Bevoegdheid: het decreet lokaal bestuur, meer bepaald artikel 40 § 2
Het goedgekeurde organogram van gemeente en ocmw Pittem, zoals goedgekeurd door de raden op 4 april 2022.
De goedgekeurde rechtspositieregeling van gemeente en ocmw Pittem, zoals goedgekeurd door de raden op 4 april 2022.
Het protocol van het bijzonder onderhandelingscomité van 29 juni 2023.
Schrappen functie adjunct-algemeen directeur
Door de pensionering van de adjunct-algemeen directeur op 1 juli 2023 kan de functie van adjunct-algemeen directeur geschrapt worden. De functie van AAD was een overgangsmaatregel in het kader van de inkanteling van het ocmw en het gemeentebestuur tot één lokaal bestuur. De gemeente Pittem kan volgens het decreet lokaal bestuur geen nieuwe adjunct-algemeen directeur aanstellen.
Inschaling directeur woonzorgcentrum in IFIC 19
De functie van directeur woonzorgcentrum is niet opgenomen in de functiewijzer van IFIC waardoor de directie nog niet ingeschaald is in het IFIC-systeem. Hierdoor ontstaat er een loonspanning tussen de hoofdverpleegkundigen en de directeur. Daarnaast gaat het om een moeilijk in te vullen vacature, de concurrentie met andere organisaties is groot. Als ontbrekende functie kan directeur zorg niet in het IFIC-classificatiesysteem worden toegevoegd met de reden dat het gaat om een unieke invulling van de functie, de verschillen tussen de zorginstellingen zijn te groot op vlak van grootte. Elk lokaal bestuur dient zelf een beslissing te nemen omtrent de inschaling van de functie van directeur zorg op basis van de grootte van het woonzorgcentrum, de verantwoordelijkheden en de plaats in de eigen organisatie. De nota van VVSG van 2 februari 2023, goedgekeurd door de alle vakverenigingen van comité C1 (het overlegcomité tussen de werkgevers en de werknemersvertegenwoordigers van de lokale sector), biedt richting om deze keuze te maken. Concreet wordt voorgesteld om afhankelijk van de grootte van het WZC, de verantwoordelijkheden en de plaats in de eigen organisatie te voorzien in een IFIC-categorie 18, 19 of 20.
Het vast bureau besloot om een functieweging te laten opmaken door een externe partij, om alle partijdigheid te vermijden (in bijlage). Daarbij werd het voorstel gedaan van een inschaling in IFIC 19, zonder cumulatie met de ADV-premie of 11%-regeling (zoals voorzien in de RPR).
Het IFIC-barema 19 dient daardoor te worden toegevoegd aan de rechtpositieregeling zodat deze kan gekoppeld worden aan de functie van directeur zorg. In bijlage 1 van de rechtspositieregeling van het lokaal bestuur Pittem wordt volgende salarisschaal toegevoegd (niet-geïndexeerd bruto jaarloon):
ANC | CAT 19 |
0 | 28.346,64 |
1 | 29.338,84 |
2 | 30.288,61 |
3 | 31.195,68 |
4 | 32.059,83 |
5 | 32.881,34 |
6 | 33.660,61 |
7 | 34.398,60 |
8 | 35.096,18 |
9 | 35.754,57 |
10 | 36.374,91 |
11 | 36.958,82 |
12 | 37.507,53 |
13 | 38.022,66 |
14 | 38.505,62 |
15 | 38.958,10 |
16 | 39.369,43 |
17 | 39.753,94 |
18 | 40.113,10 |
19 | 40.448,27 |
20 | 40.760,94 |
21 | 41.052,33 |
22 | 41.323,91 |
23 | 41.576,71 |
24 | 41.812,01 |
25 | 42.030,81 |
26 | 42.234,35 |
27 | 42.423,49 |
28 | 42.599,26 |
29 | 42.762,52 |
30 | 42.914,09 |
31 | 43.054,78 |
32 | 43.185,40 |
33 | 43.306,57 |
34 | 43.418,94 |
35 | 43.523,21 |
Opname van een C-functie bij de dienst burgerzaken binnen het eigen kader die voorheen was opgenomen als medewerkers die vanuit de federale overheid ter beschikking werd gesteld (naar aanleiding van de pensionering van dit personeelslid)
In het organogram zoals goedgekeurd door de raden op 4 april 2022 is bij de dienst burgerzaken 1 voltijdsequivalent vermeld vanuit een terbeschikkingstelling van een werknemer vanuit de federale overheid. Deze medewerker gaat nu op pensioen. Deze C-functie wordt nu niet meer opgenomen als terbeschikkingstelling, maar wel binnen de eigen formatie en organogram.
De dienst burgerzaken zal aldus als volgt worden samengesteld: C1-C3 - administratief medewerker - contractueel - 2 voltijdsequivalenten (voorheen 1 VTE binnen het eigen kader en 1 VTE als terbeschikkingstelling. Financieel zorgt dit voor geen wijzigingen aangezien het lokaal bestuur ook al instond voor het loon van de terbeschikking gestelde medewerker.
Artikel 1
De functie van adjunct-algemeen directeur wordt geschrapt uit de personeelsformatie en organogram.
Artikel 2
De personeelsformatie van gemeente en ocmw Pittem wordt voor wat betreft het woonzorgcentrum aangepast als volgt: directeur woonzorgcentrum: IFIC 19 - statutair - 1 VTE vanaf 1 oktober 2023. De weddeschaal wordt opgenomen in bijlage 1 van de rechtspositieregeling van gemeente en ocmw.
Artikel 3
De personeelsformatie van gemeente en ocmw Pittem wordt voor wat betreft de dienst burgerzaken aangepast als volgt: C1-C3 - administratief medewerker - contractueel - 2 VTE.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stuurde op 2 augustus 2023 een email betreffende het besluit van de Provinciegouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2022 van de gemeente en het OCMW van Pittem.
Artikel 332 § 1, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Op 1 augustus 2023 keurde de Provinciegouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en het OCMW van Pittem goed.
Dit besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Provinciegouverneur waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2022 van de gemeente en het OCMW van Pittem wordt goedgekeurd.
Gemeente Pittem is momenteel lid van het Stadlandschap West-Vlaamse Hart. Gezien de nieuwe evoluties op Vlaams niveau is de transitie van het Stadlandschap West-Vlaamse hart naar Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw een logische beslissing. Op deze manier kan het Stadlandschap een beroep doen op extra Vlaamse en Europese middelen.
- wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
- artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;
- publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023.
Gemeente Pittem is momenteel lid van het Stadlandschap West-Vlaamse Hart. Dit samenwerkingsverband brengt de provincie West-Vlaanderen, de 17 gemeenten van de arrondissementen Roeselare en Tielt, middenveldorganisaties en inwoners samen om in overleg een wervend verhaal voor het West-Vlaamse hart te schrijven en uit te voeren.
Het Stadlandschap West-Vlaamse Hart focust hierbij op het verfraaien en beheren van het landschap, het verhogen van de biodiversiteit, informeren en sensibiliseren over de eigen leefomgeving via omgevings-, natuur- en milieueducatie, landschaps- en natuurbeleving via omgevingsrecreatie en verspreiden van kennis over waardevol landschappelijk erfgoed.
In West-Vlaanderen zijn er om historische redenen enerzijds stadlandschappen (zoals West-Vlaamse hart) en anderzijds regionale landschappen actief. Beide organen doen in essentie hetzelfde. De stadlandschappen opereren echter onder de provinciale koepel, terwijl de regionale landschappen zelfstandig functioneren onder de vorm van een vzw.
Zolang de kosten van de transitie van de stadlandschappen naar een afzonderlijke entiteit met rechtspersoonlijkheid groter waren dan de baten, leek het niet opportuun om een transitietraject richting een regionaal landschap op te starten.
Eind 2022 zorgden nieuwe evoluties er echter voor dat de weegschaal naar de andere kant doorsloeg:
Overeenkomstig artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu (verder: natuurdecreet) waren de provincies in april 2023 bevoegd voor de erkenning van de regionale landschappen. Daarnaast legt artikel 54 van het natuurdecreet ook enkele voorwaarden op om als regionaal landschap erkend te kunnen worden. Eén van die voorwaarden is het statuut aannemen van een private rechtspersoon, onder de vorm van een vzw.
De Initiatiefgroep van het Stadlandschap besliste in zitting van 14 december 2022 op basis van bovenstaande evoluties om het transitietraject richting regionaal landschap als verzelfstandigde entiteit met rechtspersoonlijkheid op te starten. Om snel te kunnen schakelen werd afgesproken om de vzw in eerste instantie met een beperkt aantal partners op te richten en te laten erkennen als regionaal landschap. Daarna kunnen alle andere gemeenten en partners toetreden tot de vzw.
Deze transitie betekent enkel een wijziging in de structuur. De partners binnen het Regionaal Landschap blijven in de toekomst op eenzelfde constructieve manier samenwerken om in overleg en rekening houdend met de lokale economische dynamiek en landschappelijke context een wervend verhaal voor het West-Vlaamse Hart te schrijven en uit te voeren.
Er wordt gevraagd om een gemeentelijke kandidaat-bestuurder in het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw aan te duiden voor de duur van de legislatuur. Er wordt tevens gevraagd een gemeentelijke vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden voor de Algemene Vergadering voor de duur van de legislatuur.
Er is geen financiële impact door deze transitie.
Volgende voordrachten worden ter zitting gedaan:
- als kandidaat bestuurder: Stijn Vandenhende namens CD&V en Renzo Callant namens NPE
- als vertegenwoordiger in de algemene vergadering: Chris Marreel namens CD&V en Rik Gelaude namens NPE
- als plaatsvervanger in de algemene vergadering: Heidi Lievrouw namens CD&V en Christophe Vancoillie namens NPE
Voor ieder mandaat wordt een geheime stemming georganiseerd. Telkens worden 17 stembriefjes verdeeld en evenveel opgehaald.
- als kandidaat bestuurder: Stijn Vandenhende bekomt 9 stemmen en Renzo Callant bekomt 8 stemmen
- als vertegenwoordiger in de algemene vergadering: Chris Marreel bekomt 9 stemmen en Rik Gelaude bekomt 8 stemmen
- als plaatsvervanger in de algemene vergadering: Heidi Lievrouw bekomt 9 stemmen en Christophe Vancoillie bekomt 8 stemmen
Artikel 1
De gemeenteraad keurt éénparig de toetreding tot Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed.
Artikel 2
Stijn Vandenhende wordt aangeduid als kandidaat bestuurder in Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.
Artikel 3
Chris Marreel wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering in Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.
Heidi Lievrouw wordt aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergadering in Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.
Volgende varia agendapunten werden per mail bezorgd op 30/8/2023:
1. Implementatie mobiliteitsplan (Nathalie Delmotte)
De financieel directeur op proef is aan het einde van haar proefperiode en werd geëvalueerd zoals voorzien in de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel, vooraleer kan overgegaan worden tot de vaste aanstelling in statutair verband.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel zoals goedgekeurd door de gemeenteraad in vergadering van 4 april 2022 in het bijzonder de artikelen 50 en 77 tot en met 90.
De gemeenteraadsbeslissing van 7 juni 2022 houdende de aanstelling van een financieel directeur bij bevordering op proef in statutair verband.
De financieel directeur mevrouw Tonia Depoortere werd op 7 juni 2022 door de gemeenteraad aangesteld als financieel directeur op proef in statutair verband met ingang van 1 september 2022. Sedert 1 september 2022 is zij de enige titularis van de functie en na één jaar kan de proefperiode worden afgerond.
Volgens de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van 4 april 2022 meer bepaald artikel 50 wordt het statutaire personeelslid op proef aangesteld in statutair verband op voorwaarde dat het :
1. voldoet aan de algemene toelatingsvoorwaarden en aan de aanwervingsvoorwaarden die voor de functie van toepassing zijn
2. de proeftijd heeft afgesloten met een gunstig resultaat voor de evaluatie.
Het personeelslid wordt vast aangesteld in statutair verband in de functie waarin het op proef werd aangesteld. De vaste aanstelling gebeurt zonder uitstel na afloop van de proeftijd en gaat in op de datum waarop de proeftijd effectief verstreken is.
Volgens de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel van 4 april 2022 meer bepaald artikel 80 moet voor het einde van de proeftijd de eindevaluatie van de proeftijd plaatsvinden door het evaluatiecomité, in dit geval het college van burgemeester en schepenen. De evaluatie heeft plaats op basis van een voorbereidend rapport opgemaakt op basis van een evaluatiegesprek tussen een externe deskundige en de functiehouder op basis van een onderzoek over de wijze van functioneren van de functiehouder, waarbij de burgemeester en de leden van het managementteam worden betrokken.
Selectiedeskundige Joost Blondeel werd aangesteld door het college van burgemeester en schepenen in vergadering van 7 juni 2023 om als externe deskundige een evaluatierapport op te maken. Het besluit en advies van het rapport zoals gevoegd in bijlage is het volgende :
De financieel directeur behaalt over de ganse lijn goede tot zeer goede scores. Er worden nauwelijks of geen relevante aandachtspunten aangehaald.
Betrokkene wordt door de beleidsmakers en de medewerkers sterk gewaardeerd omwille van haar omgangsstijl, haar werkethiek en haar methodieken.
ALGEMEEN BESLUIT EVALUATIE PROEFPERIODE 2022 - 2023 : GUNSTIG.
De gemeenteraad gaat over tot een geheime stemming. 17 stembriefjes worden verdeeld en evenveel stembriefjes worden opgehaald. Er zijn 17 stemmen ja, geen stemmen neen en geen onthoudingen.
Artikel 1
Mevrouw Tonia Depoortere, geboren te Roeselare op 9 maart 1987 en wonende te 8800 Roeselare, Brabantstraat 62 wordt na gunstige evaluatie vast aangesteld als financieel directeur in statutair verband voor het lokaal bestuur Pittem en dit met ingang van 1 oktober 2023.
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter