Terug
Gepubliceerd op 01/02/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 04/12/2023 - 20:30 Raadzaal
Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
  • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

    • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering.

      Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
      Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Aanleiding

      De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

      Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Regelgeving

      - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

      - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

      - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad

      - verslag vorige zitting

      Publieke stemming
      Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Fraeyman Denis, Burgemeester-voorzitter

      • Algemeen beleid

        • Cipal dv- agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van donderdag 14 december 2023 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).

          De gemeente werd op 27 oktober 2023 via mail uitgenodigd op de algemene vergadering van Cipal die op donderdag 14 december 2023 om 16u. zal plaatsvinden op digitale wijze via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.

          Regelgeving

          - Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;

          - De statuten van Cipal.

          Context en argumentatie

          De agenda voor de algemene vergadering van Cipal van donderdag 14 december 2023 werd als volgt samengesteld:

          1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
          2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2024
          3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

          Dit rekening houdend met de toelichtende nota van Cipal betreffende deze agendapunten en de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.

          Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

          Bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 werden de volgende raadsleden voor de huidige legislatuur aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Cipal:

          - de heer Chris Marreel, schepen, wonende te 8740 Pittem, Wingensesteenweg 9, 8740 Pittem als vertegenwoordiger en

          - de heer Stijn Vandenhende, schepen, Verbieststraat 7b, 8740 Pittem als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1:

          Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goedgekeurd.

           Artikel 2:

          De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

           Artikel 3:

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

      • Personeel

        • Verlofregeling 2024 - gemeentebestuur - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Regelgeving

          - het decreet over het lokaal bestuur;

          - artikel 135 van het Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;

          - de raadsbeslissing van 4 april 2022 houdende vaststelling van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel;

          - het voorstel van verlofregeling voor het gemeentepersoneel voor 2024;

          - het schriftelijk akkoord (via mial) van de vakbonden ACV openbare diensten, ACOD en VSOA;

          - het gunstig advies van het managementteam van 24 oktober 2023;

          Context en argumentatie

          Het komt de gemeenteraad toe om jaarlijks te bepalen op welke wijze de feestdagen die samenvallen met een zaterdag of een zondag gecompenseerd worden;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          Goedkeuring wordt verleend aan de verlofregeling voor 2024 van het gemeentepersoneel.

          Officiële feestdagen :

          maandag 1 januari - Nieuwjaar

          vrijdag 29 maart - Goede Vrijdag        

          maandag 1 april - Paasmaandag

          woensdag 1 mei - Dag van de Arbeid

          donderdag 9 mei - O.L.H. Hemelvaart

          maandag 20 mei - Pinkstermaandag

          donderdag 11 juli - Feest van de Vlaamse Gemeenschap

          zondag 21 juli - Nationale feestdag

          donderdag 15 augustus - O.L.V. Hemelvaart

          vrijdag 16 augustus - brugdag - ter vervanging van zondag 21 juli 2024

          vrijdag 1 november - Allerheiligen

          zaterdag 2 november - Allerzielen

          maandag 11 november - Herdenking wapenstilstand

          woensdag 25 december - Kerstmis

          donderdag 26 december - Tweede kerstdag

          dinsdag 31 december - ter vervanging van zaterdag 2 november 2024

          Artikel 2

          Het college wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.

      • Verkeer en mobiliteit

        • Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer betreffende kort parkeren in de Tieltstraat, Muylestraat, Fonteinestraat en Kauwstraat - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Op bepaalde plaatsen in de gemeente is het aangewezen om kort parkeren in te voeren.

          Regelgeving

          De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
          Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare
          weg;
          Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
          worden bepaald;
          Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
          Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de
          verkeerstekens;
          De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
          Het gemeentedecreet van 15 juli 2005;
          Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.

          Context en argumentatie

          In de Tieltstraat is er vaak geen plaats om te parkeren aan winkels en apotheken. Om deze problemen te vermijden is het nuttig om op bepaalde plaatsen kort parkeren in te voeren. Bij gemeenteraadsbeslissing 2018/GR/042 d.d. 23 april 2018 werd dit reeds ingevoerd ter hoogte van de huisnummers 20, 43, 59 en 72.

           

          Door de zaak Maristen werd de vraag ontvangen of er ook ter hoogte van de zaak in de Tieltstraat 36 een kortparkeerzone kan toegestaan worden voor 2 parkeerplaatsen. De aanvraag vermeldt als gewenste tijdsblokken de week- en zaterdagen van 8.00 uur tot 14.00 uur. Omwille van veiligheidsredenen kan de aanvraag toegestaan worden, maar dan op de eerste 2 parkeervakken aan de westkant van de Muylestraat.

           

          Tevens werd dezelfde vraag ontvangen van zaak Ateljee V&G (Tieltstraat 17) voor kortparkeerplaatsen, dit hetzij ter hoogte van de Tieltstraat 17 hetzij aan de overkant ter hoogte van zaak Steps to Go, Tieltstraat 26. Op beide kanten zijn er mogelijkheden. Er kunnen 3 kortparkeerplaatsen toegestaan worden aan de kant Tieltstraat 26 (3 parkeervakken voor de zaak). Deze 3 parkeerplaatsen kunnen dan gebruikt worden door de klanten van beide zaken Tieltstraat 36 en 17.

           

          Omwille van de uniformiteit wordt  voor de locaties Tieltstraat en Muylestraat kort parkeren toegestaan van maandag tot en met zaterdag van 8.00 uur tot 18.00 uur. 

           

          Op vraag van het gemeentebestuur worden bijkomende nog kortparkeerplaatsen ingesteld aan de Argenta-bankautomaat in de Kauwstraat, en op de parkeerzone aan het politiekantoor, Fonteinestraat 22, beide voor de ganse week.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          In de Muylestraat op de eerste 2 parkeervakken aan de westkant van de straat wordt volgende maatregel ingevoerd:

          - het parkeren is toegelaten op 2 parkeerplaatsen

          - de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden

          - het gebruik van de schijf is voorgeschreven 15 minuten, van maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 18.00 uur 

          - het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid

          - het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid

          Deze maatregel zal gesignaleerd worden door verkeersborden E9A

          - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden type GVIIc (15 min van maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 18.00 uur)

          - de verkeersborden worden aangevuld met x-borden GXa, GXb.

           

          Artikel 2

          In de Tieltstraat ter hoogte van huisnummer 26 wordt volgende maatregel ingevoerd:

          - het parkeren is toegelaten op 3 parkeerplaatsen (ter hoogte van de zaak)

          - de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden

          - het gebruik van de schijf is voorgeschreven 15 minuten, van maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 18.00 uur 

          - het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid

          - het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid

          Deze maatregel zal gesignaleerd worden door verkeersborden E9A

          - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden type GVIIc (15 min van maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 18.00 uur)

          - de verkeersborden worden aangevuld met x-borden GXa, GXb.

           

          Artikel 3

           

          In de Kauwstraat ter hoogte van de bankautomaat wordt volgende maatregel ingevoerd:

          - het parkeren is toegelaten op 1 parkeerplaats (eerste parkeerplaats vanaf hoek met de Koolskampstraat)

          - de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden

          - het gebruik van de schijf is voorgeschreven 15 minuten, dit voor de ganse week.

          - het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid

          - het einde van de parkeerreglement wordt aangeduid

          Deze maatregel zal gesignaleerd worden door verkeersborden E9A

          - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden type GVIIc (15 min)

          - de verkeersborden worden aangevuld met x-borden GXa, GXb.

           

          Artikel 4

           

          In de Fonteinestraat ter hoogte van het politiekantoor wordt volgende maatregel ingevoerd:

          - het parkeren is toegelaten op de volledige afgebakende parkeerzone aan het politiekantoor, Fonteinestraat 22 (tussen de staakjes westkant tot het einde van de parkeerzone oostkant)

          - de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden

          - het gebruik van de schijf is voorgeschreven 15 minuten, dit voor de ganse week.

          - het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid

          - het einde van de parkeerreglement wordt aangeduid

          Deze maatregel zal gesignaleerd worden door verkeersborden E9A

          - de verkeersborden worden aangevuld met onderborden type GVIIc (15 min)

          - de verkeersborden worden aangevuld met x-borden GXa, GXb.

           

          Artikel 5

          Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de afdeling beleid mobiliteit en verkeersveiligheid, departement mobiliteit en openbare werken van de Vlaamse Overheid, de politiezone regio Tielt.

    • Vandenhende Stijn, Tweede schepen

      • Financiën

        • Financiële verdeelsleutel en dotatie 2024 hulpverleningszone Midwest - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Regelgeving

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen inzonderheid de artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

          Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 1 dat bepaalt dat de gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting;

          Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 2 dat bepaalt: ‘de dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Het akkoord wordt bereikt ten laatste op 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de dotatie bestemd is.’

          Overwegende dat de gemeente Pittem conform het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, wordt ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen (verder Zone Midwest genoemd);

          Overwegende dat Zone Midwest in zitting van de prezoneraad op 27 mei 2014 een akkoord bereikte m.b.t. de financiële verdeelsleutel die de dotatie bepaalt van elke gemeente aan de Zone Midwest; na diverse infosessies aan schepenen, raadsleden, financieel beheerders en secretarissen werd de financiële verdeelsleutel herbevestigd tijdens de prezoneraad op 24 juni 2014;

          Deze financiële verdeelsleutel werd bevestigd in voorontwerp (pré-begroting) door het zonecollege in zitting van 29 augustus 2023 m.b.t. de opmaak van het budget voor 2024. 

          Een informatievergadering voor de gemeentebesturen vond plaats op 5 oktober 2023.

          Overwegende dat deze financiële verdeelsleutel opnieuw werd bevestigd door de zoneraad in zitting van 24 oktober 2023 m.b.t. de opmaak van het budget voor 2024;

          Overwegende dat de totale exploitatietoelage van de gemeenten voor 2024 € 7.862.355,00 de totale investeringstoelage voor 2024 € 1.605.000,00 en de totale gemeentelijk gezamenlijke toelage € 9.467.355,00 bedraagt.

          De exploitatietoelage voor de gemeente Pittem wordt vastgesteld op € 225.743,00 en de investeringstoelage voor de gemeente Pittem wordt vastgesteld op € 49.755. Deze kredieten werden voor het jaar 2024 in het MJP 2020-2025 ingeschreven.

          Gelet op het visum van de financieel directeur op de ingeschreven toelagen verleend op 25 oktober 2023.

          Op voorstel van de burgemeester.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1:

          De gemeenteraad neemt akte van de financiële verdeelsleutel die de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de Zone Midwest vastlegt en die door de zoneraad in zitting van 24 oktober 2023 voor de begroting 2024 werd herbevestigd.

           

          Artikel 2:

          De gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2024 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:

           

          Gemeente

          Dotatie 2024
          (in euro)

          Ardooie

          € 287.080,50

          Hooglede

          € 322.523,50

          Ingelmunster

          € 240.051,50

          Izegem

          € 831.952,50

          Lichtervelde

          € 260.517,00

          Meulebeke

          € 292.852,50

          Moorslede

          € 313.367,00

          Pittem

          € 225.743,00

          Roeselare

          € 3.265.935,50

          Ruiselede

          € 121.157,50

          Staden

          € 322.495,50

          Tielt

          € 584.089,50

          Wingene

          € 404.182,50

          Dentergem

          € 197.703,50

          Oostrozebeke

          € 192.703,50

          Totaal

          € 7.862.355,00

           

          Artikel 3:            

          De gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2024 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:

           

          Gemeente

          Dotatie 2024

          (in euro)

          Ardooie

          € 63.397,50

          Hooglede

          € 68.533,50

          Ingelmunster

          € 68.533,50

          Izegem

          € 184.093,50

          Lichtervelde

          € 52.965,00

          Meulebeke

          € 70.780,50

          Moorslede

          € 64.842,00

          Pittem

          € 49.755,00

          Roeselare

          € 549.712,50

          Ruiselede

          € 33.223,50

          Staden

          € 71.422,50

          Tielt

          € 148.462,50

          Wingene

          € 90.361,50

          Dentergem

          € 45.100,50

          Oostrozebeke

          € 43.816,50

          Totaal

          € 1.605.000,00

           

          Artikel 4:            

          Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de voorzitter van de zoneraad van Zone Midwest, Kwadestraat 159 te 8800 Roeselare en aan de zonesecretaris van Zone Midwest.

           

          Artikel 5:            

          In uitvoering van artikel 252 § 1 van het Gemeentedecreet wordt binnen de 20 dagen na het nemen van dit besluit, deze beslissing ter kennis gebracht van de provinciegouverneur.

        • Dotatie 2024 Politiezone Regio Tielt - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Op 24 oktober 2023 werd ons via brief de gemeentelijke dotaties bezorgd van de participerende gemeenten van de Politiezone Regio Tielt ter vaststelling.

          Regelgeving
          • de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 40
          • het decreet van 15 juli 2002 houdende wijziging van het decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaams Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten
          • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
          • de omzendbrief BA 2002/12 van 27 september 2002, houdende administratief toezicht op de gemeenten en de politiezones – wijzigingen aan het decreet van 28 april 1993 door het decreet van 15 juli 2002
          Context en argumentatie

          Het evenwicht in de gewone dienst komt tot stand door een dotatie van de gemeenten aan de politiebegroting die gelijk is aan het verschil tussen de gewone uitgaven en gewone ontvangsten van de politiebegroting; de gemeentelijke dotatie vormt bijgevolg het sluitstuk van de politiebegroting;

          De dotatie 2023 van de gemeente Pittem aan de politiezone wordt bepaald als volgt :

          - exploitatietoelage : € 429.676,00

          - investeringstoelage : € 88.059,00

          Financiële impact

          De totale toelage uit het meerjarenplan 2020-2025 zoals voorgesteld in het politiecollege van de Politiezone Regio Tielt van 14 juni 2019 kan behouden blijven.

          Gelet op het visum van de financieel directeur verleend op 25 oktober 2023.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1:

          De dotatie van de gemeente Pittem aan de Politiezone Regio Tielt voor het boekjaar 2024 wordt vastgesteld op maximum 517.735,00 euro. De exploitatietoelage bedraagt 429.676,00 euro. De investeringstoelage bedraagt 88.059,00 euro.

           

          Artikel 2:

          Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:

          -          Gouverneur van West-Vlaanderen, Dienst politionele veiligheid – FAC Kamgebouw – Koning Albert –I-Laan 1/5 bus 6 – 8200 Brugge

          -          de voorzitter van de Politiezone Regio Tielt, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt

          -          de zonechef, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt

          -          de heer Dieter Vandenberghe, bijzondere rekenplichtige van de  PZ Tielt, p/a, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt.

        • Aanpassing meerjarenplan 9 2020-2026 van de gemeente - vaststelling

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.

          Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.

          Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.


          Context en argumentatie

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.

          Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

          Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

          De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
          De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
          De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.

          Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

          • de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
          • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
          • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.

          Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:

          • Strategische nota
          • Financiële nota
            • Het financiële doelstellingenplan (M1);
            • De staat van het financieel evenwicht (M2);
            • De staat van het financieel evenwicht wijzigingsvariant (M2W);
            • Het overzicht van de kredieten (M3).
          • Toelichting
            • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
            • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
            • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
            • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
            • Het overzicht van de financiële risico's;
            • Beschrijving grondslagen en assumpties;
            • Overzicht lijst investeringen;
            • Motivering van de wijzigingen;
            • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.

           

          De periode van de aanpassing van het meerjarenplan blijft de initiële periode van het meerjarenplan, maar de financiële consequenties moeten voor ten minste 3 toekomstige boekjaren beschreven worden. Bij deze aanpassing van het meerjarenplan voor de vaststelling van de kredieten 2024 moeten dus minstens de boekjaren 2020 tot 2026 opgenomen zijn. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Greet Dewitte, Jessica Vandromme, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Onthouders: Bart Verhelle, Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 8 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1 

          De aanpassing meerjarenplan 9 voor de periode 2020-2026,  bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld voor het gedeelte gemeente.


          Artikel 2

          De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2023 en 2024 (M3) worden vastgesteld.

          Soort krediet Totaal bedrag voor 2023 Totaal bedrag voor 2024
          Totaal exploitatie-uitgaven 7.592.727 7.973.613
          Totaal exploitatie-ontvangsten 9.990.165 9.824.316
          Totaal investerings-uitgaven 3.048.372 6.359.376
          Totaal investerings-ontvangsten 522.736 670.936
          Totaal financierings-uitgaven 420.444 764.050
          Totaal financierings-ontvangsten 150.100 1.031.376



          .

          Artikel 3

          Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -1.770.545 euro.

          Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 3.230.259 euro en het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat 2025 bedraagt 1.459.714 euro.

          Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.

          De geconsolideerde autofinancieringsmarge van het boekjaar in 2025 bedraagt 233.299 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 476.814 euro.

        • Aanpassing meerjarenplan 9 2020-2026 van het OCMW - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.

          Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.

          Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

          Context en argumentatie

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.

          Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

          Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

          De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
          De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
          De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.

          Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

          • de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
          • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
          • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.

          Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:

          • Strategische nota
          • Financiële nota
            • Het financiële doelstellingenplan (M1);
            • De staat van het financieel evenwicht (M2);
            • De staat van het financieel evenwicht wijzigingsvariant (M2W);
            • Het overzicht van de kredieten (M3).
          • Toelichting
            • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
            • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
            • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
            • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
            • Het overzicht van de financiële risico's;
            • Beschrijving grondslagen en assumpties;
            • Overzicht lijst investeringen;
            • Motivering van de wijzigingen;
            • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.

           

          De periode van de aanpassing van het meerjarenplan blijft de initiële periode van het meerjarenplan, maar de financiële consequenties moeten voor ten minste 3 toekomstige boekjaren beschreven worden. Bij deze aanpassing van het meerjarenplan voor de vaststelling van de kredieten 2024 moeten dus minstens de boekjaren 2020 tot 2026 opgenomen zijn. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Greet Dewitte, Jessica Vandromme, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Onthouders: Bart Verhelle, Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 8 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1 

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aanpassing meerjarenplan 9 voor de periode 2020-2026 van het OCMW, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2).


          Artikel 2

          De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2023 en 2024 (M3) worden goedgekeurd.

          Soort krediet Totaal bedrag voor 2023 Totaal bedrag voor 2024
          Totaal exploitatie-uitgaven 5.610.822 5.770.330
          Totaal exploitatie-ontvangsten 4.684.263 4.731.902
          Totaal investerings-uitgaven 468.001 310.592
          Totaal investerings-ontvangsten 0 0
          Totaal financierings-uitgaven 197.187 206.217
          Totaal financierings-ontvangsten 0 0





           

          Artikel 3

          Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -1.770.545 euro.

          Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 3.230.259 euro en het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat 2025 bedraagt 1.459.714 euro.

          Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.

          De geconsolideerde autofinancieringsmarge van het boekjaar in 2025 bedraagt 233.299 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 476.814 euro.

        • Nominatieve subsidies 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De gemeenteraad is exclusief bevoegd om de nominatieve subsidies toe te kennen.

          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 3 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 4 december 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 9 2020-2026.

          Context en argumentatie

          Artikel 41, tweede lid, 23° van het decreet over het lokaal bestuur, stelt dat de bevoegdheid om nominatieve subsidies toe te kennen een exclusieve bevoegdheid is van de gemeenteraad.

          De nominatieve subsidies voor 2024, opgenomen in het vastgestelde meerjarenplan 2020 - 2026, kunnen worden toegekend.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel

          De nominatieve subsidies 2024 worden toegekend volgens het overzicht in bijlage.

    • Debonné Annick, Vierde schepen

      • Kinder-, jeugd- en gezinsbeleid

        • Organisatie Techniekacademie: samenwerkingsovereenkomst 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Sinds een aantal jaren organiseren we Techniekacademie (Junior en Tiener Techniekacademie) in onze gemeente. Echter vanaf 1 juni 2023 is er een verandering in de subsidie-oproep en zijn de voorwaarden van een STEM-traject gewijzigd, waardoor de Katholieke Hogeschool Vives Zuid vzw genoodzaakt is een aantal wijzigingen door te voeren in de organisatie van de Techniekacademie.

          Financiële impact

          2024/ACT-861/0820-00/6494052/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: bijdrage Techniekacademie: 1850 euro.

          Aanpassing meerjarenplanning noodzakelijk: verhoging van 550 euro voor 2024: 1200 euro per groep, maakt dat de bijdrage jaarlijks 2400 euro is.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de wijziging in de organisatie van de Techniekacademie. De samenwerkingsovereenkomst van 2020-2025 wordt vervangen door een overeenkomst voor 2024.

    • Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

      • Geen bevoegdheid gekozen

        • Varia

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Besluit
          1. Algemeen nood- en interverntieplan Pittem (Renzo Callant)

          Heeft Pittem een algemeen nood- en interventieplan? Recent was er in West-Vlaanderen wateroverlast en in het verleden heeft Pittem ook geleden onder wateroverlast.

          De afwatering in de Plaatsmolenweg is niet OK. De brandweer is moeten tussen komen op de hoek Plaatsmolenweg en Koolskampstraat.

          Ook rond de Claerhoutmolenweg waren er problemen.

          Recent werden alle verkeer via de Tieltstraat geleid door een ongeval op de Ringlaan. Waarom niet het mobiliteitsplan volgen en via de Heidenskerkhofstraat sturen?

          Denis Fraeyman: Pittem heeft een ANIP. We werken daarvoor samen met politiezone RIHO. Er werken daar 4 VTE's aan noodplanning (ook permanentie is voorzien). Zij nemen de coördinerende rol op.

          Op gebied van wateroverlast hebben de bufferbekkens hun werking bewezen. We bekijken momenteel een alternatieve piste voor waterberging.

          Ivm de omleiding via het centrum: de omleiding is nog niet in werking, maar we begrijpen de opmerking. Er was echter geen acuut gevaar.

           

          1. Vervanging verantwoordelijke bibliotheek & cultuurraad (Renzo Callant)
          De huidige bibliothecaris is momenteel maar één dag per week aanwezig. Hoe zit het met zijn vervanging?
           
          Denis Fraeyman: er is een lopende aanwervingsprocedure.

           

          1. Werken Elia in Fonteinestraat (Rik Gelaude)

          De verdeelpost in Pittem roept veel vragen op. Kunnen we een toelichting krijgen of de site bezoeken?

          Denis Fraeyman: we kunnen dat navragen.

           

          1. Dossier windmolens: stand  van zaken (Rik Gelaude)

          Denis Fraeyman: de vergunning is toegekend sinds juli 2023 maar recent zijn de werken opgestart. We hebben een schorsing aangevraagd en gekregen. We kunnen echter niet in de toekomst kijken.

Namens Gemeenteraad,

Carl Couckuyt
Algemeen directeur

Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter