De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
De gemeente werd op 27 oktober 2023 via mail uitgenodigd op de algemene vergadering van Cipal die op donderdag 14 december 2023 om 16u. zal plaatsvinden op digitale wijze via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
- Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
- De statuten van Cipal.
De agenda voor de algemene vergadering van Cipal van donderdag 14 december 2023 werd als volgt samengesteld:
Dit rekening houdend met de toelichtende nota van Cipal betreffende deze agendapunten en de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 werden de volgende raadsleden voor de huidige legislatuur aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Cipal:
- de heer Chris Marreel, schepen, wonende te 8740 Pittem, Wingensesteenweg 9, 8740 Pittem als vertegenwoordiger en
- de heer Stijn Vandenhende, schepen, Verbieststraat 7b, 8740 Pittem als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 goedgekeurd.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
- het decreet over het lokaal bestuur;
- artikel 135 van het Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
- de raadsbeslissing van 4 april 2022 houdende vaststelling van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel;
- het voorstel van verlofregeling voor het gemeentepersoneel voor 2024;
- het schriftelijk akkoord (via mial) van de vakbonden ACV openbare diensten, ACOD en VSOA;
- het gunstig advies van het managementteam van 24 oktober 2023;
Het komt de gemeenteraad toe om jaarlijks te bepalen op welke wijze de feestdagen die samenvallen met een zaterdag of een zondag gecompenseerd worden;
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de verlofregeling voor 2024 van het gemeentepersoneel.
Officiële feestdagen :
maandag 1 januari - Nieuwjaar
vrijdag 29 maart - Goede Vrijdag
maandag 1 april - Paasmaandag
woensdag 1 mei - Dag van de Arbeid
donderdag 9 mei - O.L.H. Hemelvaart
maandag 20 mei - Pinkstermaandag
donderdag 11 juli - Feest van de Vlaamse Gemeenschap
zondag 21 juli - Nationale feestdag
donderdag 15 augustus - O.L.V. Hemelvaart
vrijdag 16 augustus - brugdag - ter vervanging van zondag 21 juli 2024
vrijdag 1 november - Allerheiligen
zaterdag 2 november - Allerzielen
maandag 11 november - Herdenking wapenstilstand
woensdag 25 december - Kerstmis
donderdag 26 december - Tweede kerstdag
dinsdag 31 december - ter vervanging van zaterdag 2 november 2024
Artikel 2
Het college wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Op bepaalde plaatsen in de gemeente is het aangewezen om kort parkeren in te voeren.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare
weg;
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
worden bepaald;
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
Het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de
verkeerstekens;
De omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009;
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Het aanvullend reglement betreft enkel gemeentewegen.
In de Tieltstraat is er vaak geen plaats om te parkeren aan winkels en apotheken. Om deze problemen te vermijden is het nuttig om op bepaalde plaatsen kort parkeren in te voeren. Bij gemeenteraadsbeslissing 2018/GR/042 d.d. 23 april 2018 werd dit reeds ingevoerd ter hoogte van de huisnummers 20, 43, 59 en 72.
Door de zaak Maristen werd de vraag ontvangen of er ook ter hoogte van de zaak in de Tieltstraat 36 een kortparkeerzone kan toegestaan worden voor 2 parkeerplaatsen. De aanvraag vermeldt als gewenste tijdsblokken de week- en zaterdagen van 8.00 uur tot 14.00 uur. Omwille van veiligheidsredenen kan de aanvraag toegestaan worden, maar dan op de eerste 2 parkeervakken aan de westkant van de Muylestraat.
Tevens werd dezelfde vraag ontvangen van zaak Ateljee V&G (Tieltstraat 17) voor kortparkeerplaatsen, dit hetzij ter hoogte van de Tieltstraat 17 hetzij aan de overkant ter hoogte van zaak Steps to Go, Tieltstraat 26. Op beide kanten zijn er mogelijkheden. Er kunnen 3 kortparkeerplaatsen toegestaan worden aan de kant Tieltstraat 26 (3 parkeervakken voor de zaak). Deze 3 parkeerplaatsen kunnen dan gebruikt worden door de klanten van beide zaken Tieltstraat 36 en 17.
Omwille van de uniformiteit wordt voor de locaties Tieltstraat en Muylestraat kort parkeren toegestaan van maandag tot en met zaterdag van 8.00 uur tot 18.00 uur.
Op vraag van het gemeentebestuur worden bijkomende nog kortparkeerplaatsen ingesteld aan de Argenta-bankautomaat in de Kauwstraat, en op de parkeerzone aan het politiekantoor, Fonteinestraat 22, beide voor de ganse week.
Artikel 1
In de Muylestraat op de eerste 2 parkeervakken aan de westkant van de straat wordt volgende maatregel ingevoerd:
- het parkeren is toegelaten op 2 parkeerplaatsen
- de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden
- het gebruik van de schijf is voorgeschreven 15 minuten, van maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 18.00 uur
- het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid
- het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid
Deze maatregel zal gesignaleerd worden door verkeersborden E9A
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden type GVIIc (15 min van maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 18.00 uur)
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden GXa, GXb.
Artikel 2
In de Tieltstraat ter hoogte van huisnummer 26 wordt volgende maatregel ingevoerd:
- het parkeren is toegelaten op 3 parkeerplaatsen (ter hoogte van de zaak)
- de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden
- het gebruik van de schijf is voorgeschreven 15 minuten, van maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 18.00 uur
- het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid
- het einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid
Deze maatregel zal gesignaleerd worden door verkeersborden E9A
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden type GVIIc (15 min van maandag tot en met zaterdag van 08.00 tot 18.00 uur)
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden GXa, GXb.
Artikel 3
In de Kauwstraat ter hoogte van de bankautomaat wordt volgende maatregel ingevoerd:
- het parkeren is toegelaten op 1 parkeerplaats (eerste parkeerplaats vanaf hoek met de Koolskampstraat)
- de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden
- het gebruik van de schijf is voorgeschreven 15 minuten, dit voor de ganse week.
- het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid
- het einde van de parkeerreglement wordt aangeduid
Deze maatregel zal gesignaleerd worden door verkeersborden E9A
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden type GVIIc (15 min)
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden GXa, GXb.
Artikel 4
In de Fonteinestraat ter hoogte van het politiekantoor wordt volgende maatregel ingevoerd:
- het parkeren is toegelaten op de volledige afgebakende parkeerzone aan het politiekantoor, Fonteinestraat 22 (tussen de staakjes westkant tot het einde van de parkeerzone oostkant)
- de parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden
- het gebruik van de schijf is voorgeschreven 15 minuten, dit voor de ganse week.
- het begin van de parkeerreglementering wordt aangeduid
- het einde van de parkeerreglement wordt aangeduid
Deze maatregel zal gesignaleerd worden door verkeersborden E9A
- de verkeersborden worden aangevuld met onderborden type GVIIc (15 min)
- de verkeersborden worden aangevuld met x-borden GXa, GXb.
Artikel 5
Afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan de afdeling beleid mobiliteit en verkeersveiligheid, departement mobiliteit en openbare werken van de Vlaamse Overheid, de politiezone regio Tielt.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen inzonderheid de artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 1 dat bepaalt dat de gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 2 dat bepaalt: ‘de dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Het akkoord wordt bereikt ten laatste op 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de dotatie bestemd is.’
Overwegende dat de gemeente Pittem conform het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, wordt ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen (verder Zone Midwest genoemd);
Overwegende dat Zone Midwest in zitting van de prezoneraad op 27 mei 2014 een akkoord bereikte m.b.t. de financiële verdeelsleutel die de dotatie bepaalt van elke gemeente aan de Zone Midwest; na diverse infosessies aan schepenen, raadsleden, financieel beheerders en secretarissen werd de financiële verdeelsleutel herbevestigd tijdens de prezoneraad op 24 juni 2014;
Deze financiële verdeelsleutel werd bevestigd in voorontwerp (pré-begroting) door het zonecollege in zitting van 29 augustus 2023 m.b.t. de opmaak van het budget voor 2024.
Een informatievergadering voor de gemeentebesturen vond plaats op 5 oktober 2023.
Overwegende dat deze financiële verdeelsleutel opnieuw werd bevestigd door de zoneraad in zitting van 24 oktober 2023 m.b.t. de opmaak van het budget voor 2024;
Overwegende dat de totale exploitatietoelage van de gemeenten voor 2024 € 7.862.355,00 de totale investeringstoelage voor 2024 € 1.605.000,00 en de totale gemeentelijk gezamenlijke toelage € 9.467.355,00 bedraagt.
De exploitatietoelage voor de gemeente Pittem wordt vastgesteld op € 225.743,00 en de investeringstoelage voor de gemeente Pittem wordt vastgesteld op € 49.755. Deze kredieten werden voor het jaar 2024 in het MJP 2020-2025 ingeschreven.
Gelet op het visum van de financieel directeur op de ingeschreven toelagen verleend op 25 oktober 2023.
Op voorstel van de burgemeester.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van de financiële verdeelsleutel die de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de Zone Midwest vastlegt en die door de zoneraad in zitting van 24 oktober 2023 voor de begroting 2024 werd herbevestigd.
Artikel 2:
De gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2024 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Gemeente |
Dotatie 2024 |
Ardooie |
€ 287.080,50 |
Hooglede |
€ 322.523,50 |
Ingelmunster |
€ 240.051,50 |
Izegem |
€ 831.952,50 |
Lichtervelde |
€ 260.517,00 |
Meulebeke |
€ 292.852,50 |
Moorslede |
€ 313.367,00 |
Pittem |
€ 225.743,00 |
Roeselare |
€ 3.265.935,50 |
Ruiselede |
€ 121.157,50 |
Staden |
€ 322.495,50 |
Tielt |
€ 584.089,50 |
Wingene |
€ 404.182,50 |
Dentergem |
€ 197.703,50 |
Oostrozebeke |
€ 192.703,50 |
Totaal |
€ 7.862.355,00 |
Artikel 3:
De gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2024 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Gemeente |
Dotatie 2024 (in euro) |
Ardooie |
€ 63.397,50 |
Hooglede |
€ 68.533,50 |
Ingelmunster |
€ 68.533,50 |
Izegem |
€ 184.093,50 |
Lichtervelde |
€ 52.965,00 |
Meulebeke |
€ 70.780,50 |
Moorslede |
€ 64.842,00 |
Pittem |
€ 49.755,00 |
Roeselare |
€ 549.712,50 |
Ruiselede |
€ 33.223,50 |
Staden |
€ 71.422,50 |
Tielt |
€ 148.462,50 |
Wingene |
€ 90.361,50 |
Dentergem |
€ 45.100,50 |
Oostrozebeke |
€ 43.816,50 |
Totaal |
€ 1.605.000,00 |
Artikel 4:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de voorzitter van de zoneraad van Zone Midwest, Kwadestraat 159 te 8800 Roeselare en aan de zonesecretaris van Zone Midwest.
Artikel 5:
In uitvoering van artikel 252 § 1 van het Gemeentedecreet wordt binnen de 20 dagen na het nemen van dit besluit, deze beslissing ter kennis gebracht van de provinciegouverneur.
Op 24 oktober 2023 werd ons via brief de gemeentelijke dotaties bezorgd van de participerende gemeenten van de Politiezone Regio Tielt ter vaststelling.
Het evenwicht in de gewone dienst komt tot stand door een dotatie van de gemeenten aan de politiebegroting die gelijk is aan het verschil tussen de gewone uitgaven en gewone ontvangsten van de politiebegroting; de gemeentelijke dotatie vormt bijgevolg het sluitstuk van de politiebegroting;
De dotatie 2023 van de gemeente Pittem aan de politiezone wordt bepaald als volgt :
- exploitatietoelage : € 429.676,00
- investeringstoelage : € 88.059,00
De totale toelage uit het meerjarenplan 2020-2025 zoals voorgesteld in het politiecollege van de Politiezone Regio Tielt van 14 juni 2019 kan behouden blijven.
Gelet op het visum van de financieel directeur verleend op 25 oktober 2023.
Artikel 1:
De dotatie van de gemeente Pittem aan de Politiezone Regio Tielt voor het boekjaar 2024 wordt vastgesteld op maximum 517.735,00 euro. De exploitatietoelage bedraagt 429.676,00 euro. De investeringstoelage bedraagt 88.059,00 euro.
Artikel 2:
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:
- Gouverneur van West-Vlaanderen, Dienst politionele veiligheid – FAC Kamgebouw – Koning Albert –I-Laan 1/5 bus 6 – 8200 Brugge
- de voorzitter van de Politiezone Regio Tielt, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt
- de zonechef, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt
- de heer Dieter Vandenberghe, bijzondere rekenplichtige van de PZ Tielt, p/a, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:
De periode van de aanpassing van het meerjarenplan blijft de initiële periode van het meerjarenplan, maar de financiële consequenties moeten voor ten minste 3 toekomstige boekjaren beschreven worden. Bij deze aanpassing van het meerjarenplan voor de vaststelling van de kredieten 2024 moeten dus minstens de boekjaren 2020 tot 2026 opgenomen zijn.
Artikel 1
De aanpassing meerjarenplan 9 voor de periode 2020-2026, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld voor het gedeelte gemeente.
Artikel 2
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2023 en 2024 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet | Totaal bedrag voor 2023 | Totaal bedrag voor 2024 |
Totaal exploitatie-uitgaven | 7.592.727 | 7.973.613 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | 9.990.165 | 9.824.316 |
Totaal investerings-uitgaven | 3.048.372 | 6.359.376 |
Totaal investerings-ontvangsten | 522.736 | 670.936 |
Totaal financierings-uitgaven | 420.444 | 764.050 |
Totaal financierings-ontvangsten | 150.100 | 1.031.376 |
.
Artikel 3
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -1.770.545 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 3.230.259 euro en het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat 2025 bedraagt 1.459.714 euro.
Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge van het boekjaar in 2025 bedraagt 233.299 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 476.814 euro.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:
De periode van de aanpassing van het meerjarenplan blijft de initiële periode van het meerjarenplan, maar de financiële consequenties moeten voor ten minste 3 toekomstige boekjaren beschreven worden. Bij deze aanpassing van het meerjarenplan voor de vaststelling van de kredieten 2024 moeten dus minstens de boekjaren 2020 tot 2026 opgenomen zijn.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aanpassing meerjarenplan 9 voor de periode 2020-2026 van het OCMW, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2).
Artikel 2
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2023 en 2024 (M3) worden goedgekeurd.
Soort krediet | Totaal bedrag voor 2023 | Totaal bedrag voor 2024 |
Totaal exploitatie-uitgaven | 5.610.822 | 5.770.330 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | 4.684.263 | 4.731.902 |
Totaal investerings-uitgaven | 468.001 | 310.592 |
Totaal investerings-ontvangsten | 0 | 0 |
Totaal financierings-uitgaven | 197.187 | 206.217 |
Totaal financierings-ontvangsten | 0 | 0 |
Artikel 3
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -1.770.545 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 3.230.259 euro en het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat 2025 bedraagt 1.459.714 euro.
Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge van het boekjaar in 2025 bedraagt 233.299 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 476.814 euro.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd om de nominatieve subsidies toe te kennen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 3 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 4 december 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 9 2020-2026.
Artikel 41, tweede lid, 23° van het decreet over het lokaal bestuur, stelt dat de bevoegdheid om nominatieve subsidies toe te kennen een exclusieve bevoegdheid is van de gemeenteraad.
De nominatieve subsidies voor 2024, opgenomen in het vastgestelde meerjarenplan 2020 - 2026, kunnen worden toegekend.
Enig artikel
De nominatieve subsidies 2024 worden toegekend volgens het overzicht in bijlage.
Sinds een aantal jaren organiseren we Techniekacademie (Junior en Tiener Techniekacademie) in onze gemeente. Echter vanaf 1 juni 2023 is er een verandering in de subsidie-oproep en zijn de voorwaarden van een STEM-traject gewijzigd, waardoor de Katholieke Hogeschool Vives Zuid vzw genoodzaakt is een aantal wijzigingen door te voeren in de organisatie van de Techniekacademie.
2024/ACT-861/0820-00/6494052/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: bijdrage Techniekacademie: 1850 euro.
Aanpassing meerjarenplanning noodzakelijk: verhoging van 550 euro voor 2024: 1200 euro per groep, maakt dat de bijdrage jaarlijks 2400 euro is.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de wijziging in de organisatie van de Techniekacademie. De samenwerkingsovereenkomst van 2020-2025 wordt vervangen door een overeenkomst voor 2024.
Heeft Pittem een algemeen nood- en interventieplan? Recent was er in West-Vlaanderen wateroverlast en in het verleden heeft Pittem ook geleden onder wateroverlast.
De afwatering in de Plaatsmolenweg is niet OK. De brandweer is moeten tussen komen op de hoek Plaatsmolenweg en Koolskampstraat.
Ook rond de Claerhoutmolenweg waren er problemen.
Recent werden alle verkeer via de Tieltstraat geleid door een ongeval op de Ringlaan. Waarom niet het mobiliteitsplan volgen en via de Heidenskerkhofstraat sturen?
Denis Fraeyman: Pittem heeft een ANIP. We werken daarvoor samen met politiezone RIHO. Er werken daar 4 VTE's aan noodplanning (ook permanentie is voorzien). Zij nemen de coördinerende rol op.
Op gebied van wateroverlast hebben de bufferbekkens hun werking bewezen. We bekijken momenteel een alternatieve piste voor waterberging.
Ivm de omleiding via het centrum: de omleiding is nog niet in werking, maar we begrijpen de opmerking. Er was echter geen acuut gevaar.
De verdeelpost in Pittem roept veel vragen op. Kunnen we een toelichting krijgen of de site bezoeken?
Denis Fraeyman: we kunnen dat navragen.
Denis Fraeyman: de vergunning is toegekend sinds juli 2023 maar recent zijn de werken opgestart. We hebben een schorsing aangevraagd en gekregen. We kunnen echter niet in de toekomst kijken.
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter