Terug
Gepubliceerd op 08/03/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 06/03/2023 - 19:45

Belastingreglement over de inname van het openbaar domein door terrassen - goedkeuring

Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Regelgeving

De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, § 3 en 56, § 3, 1°.

De beslissing wordt genomen op grond van:

  • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2
  • De Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening en zijn uitvoeringsbesluiten
Context en argumentatie

Inname van het openbaar domein vereist toelating door de overheid. Zo ook voor inname openbaar domein door middel van terrassen aan horecazaken. Tot op heden werd een dergelijke aanvraag ad hoc behandeld door het schepencollege, bij gebrek aan een reglement. Een reglement biedt een algemeen behandelingskader aan het college en een stuk rechtszekerheid aan de aanvragers. Op deze manier wil de gemeente Pittem blijven inzetten op kwalitatieve publieke ruimte waarbij ook terrassen worden ingericht in harmonie met hun omgeving. Een terrasreglement op het grondgebied van de gemeente Pittem ligt nu voor. 

Voor de inname van het openbaar domein is het opportuun om een belasting te heffen.

Er is overleg geweest met de lokale horecazaken.

Financiële impact

Terrassen bij horecazaken worden belast overeenkomstig:

  • Terrasseizoen Type 1 =   gratis
  • Terrasseizoen Type 2 =   belast met een forfaitair bedrag, volgens ingenomen grondoppervlakte.
      • < 40 m² grondoppervlakte = € 250
      • > 40 m² grondoppervlakte = € 400
Publieke stemming
Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

De gemeenteraad verleent goedkeuring aan onderhavig reglement:

 

Artikel 1. Doel

Dit reglement stelt algemene regels vast voor innames van het openbaar domein door middel van terrassen aan horecazaken[1], op het grondgebied van de gemeente Pittem (Pittem en Egem).

 

Artikel 2. Algemene vergunningsmodaliteiten en belastingbedrag

§1. Inname van het openbaar domein door het plaatsen van een terras bij een horecazaak of een vergelijkbare inname van het openbaar domein door het plaatsen van tafels, stoelen, afsluitingen,… kan enkel mits voorafgaandelijke, uitdrukkelijke en schriftelijke vergunning door het college van burgemeester en schepenen. Dit met uitzondering van:

  • terrassen tijdens de Zotte maandag feesten of andere evenementen(zones) vergund door de Gemeente Pittem.
  • koer horend bij de Zaal Eikeldreef vergund door de Gemeente Pittem

§2. Deze vergunning doet geen afbreuk aan het gemeentelijk belastingreglement op privaat gebruik van het openbaar domein.

§3. De terrasvergunning wordt strikt persoonlijk en plaatsgebonden verleend aan de uitbater van de horecazaak en is niet verhandelbaar, noch overdraagbaar.

§4. De terrasvergunning moet ten allen tijde door de uitbater of zijn aangestelde kunnen worden voorgelegd op eenvoudig verzoek van alle bevoegde personen. Deze vergunning moet als dusdanig steeds aanwezig zijn in de horecazaak.

§5. De terrasvergunning bepaalt de zone(s) waarbinnen het terras opgesteld mag worden, de toegelaten terrasuitrustingen en andere voorwaarden voor de opstelling van het terras, overeenkomstig de normen van dit reglement en in voorkomend geval het geldende terrasinplantingsplan.

§6. Constructies die onderhevig zijn aan voorschriften inzake stedenbouw en/of onroerend erfgoed (en desgevallend een omgevingsvergunning vereisen), worden enkel als vergunde terrasuitrustingen beschouwd wanneer zij volledig conform zijn met deze voorschriften. Het college van burgemeester en schepenen kan steeds om gemotiveerde redenen specifieke voorwaarden opleggen in de terrasvergunning.

§7. De terrasvergunning kan ingetrokken of gewijzigd worden indien het college van burgemeester en schepenen in een gemotiveerde beslissing van oordeel is dat het terras om redenen van verkeersveiligheid gevaar kan opleveren of omwille van redenen van openbare orde zoals lawaai of vervuiling, overlast voor de omwonenden, de uitvoering van openbare werken, werken aan een gebouw, manifestaties/ evenementen of elke andere reden van openbaar nut. Zowel de intrekking van de vergunning als het tijdelijk moeten verwijderen van het terras om redenen van openbare veiligheid of openbaar nut, brengen voor de houder van de vergunning geen recht op schadevergoeding, onder welke vorm ook, met zich mee.

§8. Verenigingen die in normale omstandigheden niet over een vergund terras kunnen beschikken en van deze mogelijkheid gebruik wensen te maken, dienen dit uiterlijk één maand voor de bijzondere gelegenheid aan te vragen. En dit op identieke wijze en bijhorende voorwaarden, zoals beschreven in dit terras reglement (belast volgens het reglement inname openbaar domein). De vergunning van het college van burgemeester en schepenen zal de precieze oppervlakte, die met het plaatsen van het terras mag worden ingenomen, alsook de vergunningstermijn vermelden en de houder van de vergunning is verplicht zich hier strikt aan te houden.

§9. De terrasvergunning wordt bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen verstrekt voor de geldigheid van één jaar.

§10. De terrasvergunning vervalt van rechtswege in de volgende situaties:

  • Verstrijken van de toegestane duur voor de uitbating van een pop-up horecazaak;
  • Bestemmings- of functiewijziging van (een deel van) het pand waartoe het terras behoort;
  • Feitelijke onderbreking van de uitbating van de horecazaak voor een aansluitende periode van langer dan 6 maanden;
  • Faillissement, ontbinding of overname van de horecazaak (andere uitbater).

§11. Er wordt een onderscheid gemaakt in 2 types terrasseizoenen:

  • Terrasseizoen Type 1 = Een zomerterras 15 maart t.e.m. 15 oktober
  • Terrasseizoen Type 2 = Een jaarterras 1 januari t.e.m. 31 december

Buiten het vergunde terrasseizoen moeten alle terrasonderdelen van het openbaar domein verwijderd worden. Indien de uitbater nalaat het openbaar domein tijdig te ontruimen, kan het gemeentebestuur het openbaar domein ontruimen op kosten en risico van de uitbater, en subsidiair de huurder en/of de eigenaar van de horecazaak. Zonder dat aanspraak kan gemaakt worden op enige schadeloosstelling, van welke aard ook.

§12. Terrassen bij horecazaken worden belast overeenkomstig:

  • Terrasseizoen Type 1 =   gratis
  • Terrasseizoen Type 2 =   belast met een forfaitair bedrag;

Volgens ingenomen grondoppervlakte.

      • < 40 m² grondoppervlakte = € 250
      • > 40 m² grondoppervlakte = € 400

 

Artikel 3. Aanvraag- en vergunningsprocedure

§1. De aanvraag tot inname van het openbaar domein voor een terras moet digitaal ingediend worden via de gemeentelijk website (https://www.pittem.be/nl/aanvragen) en dit minstens 60 kalenderdagen voor de gewenste ingebruikname van het terras. Bij de aanvraag moet een terrasinplantingsplan (TIP) - met schaal 1/100 of 1/50 incl. alle straatinrichtingen en -afmetingen in een zone van minimaal 4 meter rondom het terras - als bijlage toegevoegd worden.

§2. De vereiste omgevingsvergunning voor het uitstallen van een permanent terras (bevloering, wanden, zonneluifels, enz. …) moet digitaal ingediend worden via het omgevingsloket (https://omgevingsloketvlaanderen.be/) en hiervan moet een bewijs ingediend worden.

§3. De toelating wordt verleend door het college van burgemeester en schepenen.

§4. Bij iedere daaropvolgende aanvraag tot hernieuwing van een terras volstaat een schrijven aan het college van burgemeester en schepenen waarbij expliciet vermeld wordt dat het om een eerder vergund terras gaat, zonder enige vorm wijziging. Iedere wijziging of vervanging van een terras en/of de uitbater geeft aanleiding tot een nieuwe vergunningsaanvraag.

§5. Indien de constructie gepland is langs een gewestweg dient een gunstig advies bekomen te worden van de betreffende overheid (Agentschap Wegen en Verkeer) en moet het bewijs hiervan ingediend te worden.

§6. Het college van burgemeester en schepenen beslist binnen 30 dagen over de ontvankelijke terrasaanvraag. Ter voorbereiding van de beslissing over de terrasaanvraag, kan de bevoegde dienst alle nuttige opzoekingen doen, inlichtingen inwinnen en adviezen opvragen bij andere diensten en instanties. De bevoegde dienst stelt de uitbater in kennis van adviesvragen die een impact kunnen hebben op de beslissingstermijn, alsook van ongunstige adviezen of gunstige adviezen onder voorwaarden die afwijken van de terrasaanvraag. De aanvraag kan zo nodig in overleg bijgesteld worden, mits de uitbater zich hiermee schriftelijk akkoord verklaart. De bevoegde dienst maakt een voorstel van beslissing op voor het college van burgemeester en schepenen op basis van de uiteindelijke aanvraag en de ontvangen adviezen. Bij de beslissing wordt een motivatie opgenomen indien een advies niet of niet geheel wordt gevolgd.

 

Artikel 4. Inrichting en opstelling terras

§1. Bij een terras op het trottoir zijn de volgende afmetingen te respecteren:

  • Vrije breedte trottoir < 2,20 meter: obstakelvrije doorgang minstens 1,20 meter;
  • Vrije breedte trottoir < 2,20 meter en een groter terras is mogelijk op de aangrenzende parkeerstrook voor de eigen gevel van de horecazaak: obstakelvrije doorgang minstens 1,50 meter. Het college kan gemotiveerd afwijken van de inname op de aangrenzende parkeerstrook voor eigen gevel in functie van een terrasinname bij een aanliggende gevel.
  • Vrije breedte trottoir ≥ 2,20 meter: obstakelvrije doorgang minstens 1,50 meter.

§2. Plaatsing van terrasuitrustingen

Terrasuitrustingen moeten binnen de vergunde terrasoppervlakte geplaatst worden en mogen deze perimeter niet overschrijden. Terrasmeubilair moet binnen een vergunde terraszone altijd zo opgesteld staan, dat de gebruikers van het meubilair steeds binnen de vergunde terraszone zitten. Terrasuitrustingen moeten in beginsel verwijderbaar zijn op eenvoudig verzoek. Op doorgangen voor hulpdiensten en/of opstelplaatsen voor brandweerladderwagens moeten de terrasuitrustingen door één persoon individueel manueel verwijderbaar zijn.

Terrasuitrustingen die een omgevingsvergunning vereisen dan wel een toelating of melding volgens de reglementering inzake onroerend erfgoed, kunnen pas geplaatst worden nadat de omgevingsvergunning, toelating of melding uitvoerbaar is geworden.

Het is niet toegelaten:

  1. geluidsinstallaties/geluidsuitzendingen op of bij een terras aan te brengen/te voorzien;
  2. audiovisuele installaties te voorzien;
  3. constructies of uitrustingen op een terras aan te brengen die het mogelijk maken vanaf het terras voedingswaren en/of drank te verkopen aan voorbijgangers;
  4. tenzij anders vergund, terrasuitrustingen te verankeren in of vast te maken aan de grond, met uitzondering van wind- of terrasschermen;
  5. een terras te voorzien van bevloering, tenzij met uitdrukkelijke toelating wanneer de bevloering noodzakelijk is om de hellingsgraad van of niveauverschillen op de openbare weg te ondervangen en mits de nodige omgevingsvergunning; deze verhoogde vloer dient ook rolstoeltoegankelijk te zijn door middel van een drempelloze aansluiting of een helling, te realiseren binnen de terraszone.
  6. bekabeling aan te brengen over/op/onder de grond, om welke reden dan ook;
  7. tegelijkertijd een zonneluifel en parasols te gebruiken boven een zelfde te overspannen terrasoppervlakte;
  8. gebruik te maken van tenten als terrasoverkapping.
  9. vuurmanden, vuurschalen of kachels te plaatsen.

§3. Materiaalgebruik en uitzicht

In functie van veiligheid, kwaliteit materialen en het karakter van de omgeving, kunnen specifieke voorwaarden opgelegd worden in verband met het materiaalgebruik en het uitzicht van het terras. Niet-zaakgebonden publiciteit is nooit toegestaan. De terrasvergunning kan beperkingen opleggen voor zaakgebonden publiciteit op terrasuitrustingen. De uitbating van een terras mag de omgeving niet vervuilen. De uitbater is verantwoordelijk voor goed onderhoud van het terras en de onmiddellijke omgeving conform de bepalingen van het politiereglement op de reinheid en de gezondheid in de gemeente.

§4. Bij zomerterrassen worden windschermen toegelaten, bij jaarterrassen zijn ze verplicht. Windschermen dienen aan volgende voorwaarden te voldoen: aluminium profielen, ingewerkte kabels, doorzichtig (veiligheids)glas, nodige stabiliteit is vereist en een minimale afstand tot de rijweg is 50 cm.

 

Artikel 5. Aansprakelijkheid

§1. De uitbater is aansprakelijk voor alle schade die veroorzaakt wordt door het terras op het openbaar domein en het rechtmatig of onrechtmatig gebruik van de terrasvergunning.

§2. In geen geval kan de Gemeente Pittem aansprakelijk gesteld worden voor ongevallen, schade, letsels,… ten gevolge van terrassen op het openbaar domein.

§3. Iedere schade aan het openbaar domein en zijn aanhorigheden ten gevolge van een terras kan door de Gemeente Pittem hersteld worden op kosten en risico van de uitbater.

 

Artikel 6. Controle en handhaving

§1. Onverminderd de controlebevoegdheden die voortvloeien uit andere regelgeving, gebeurt de controle op de naleving van dit reglement en de vaststelling van inbreuken door de bevoegde diensten van de Gemeente Pittem.

§2. Onverminderd de toepassing van andere wettelijke en reglementaire bepalingen, kunnen inbreuken op onderhavig reglement, de terrasinplantingsplannen dan wel de verleende terrasvergunning aanleiding geven tot:

  1. Proces-verbaal in het kader van het belastingreglement op de inname van het openbaar domein;
  2. Administratieve geldboete in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties, en dit met een maximumbedrag van € 500;
  3. Ambtshalve verwijderen van terrasuitrustingen op kosten en risico van de uitbater;
  4. Beperking of andere wijziging van de terrasvergunning door het college van burgemeester en schepenen;
  5. Schorsing of opheffing van de terrasvergunning door het college van burgemeester en schepenen.

§3. Tenzij de veiligheid of de obstakelvrije doorgang in het gedrang is, kan de maatregel van artikel 6,§2,c) slechts uitgevoerd worden als de uitbater in gebreke blijft na aangetekende aanmaning om zich binnen 24u in regel te stellen. De ontvangst wordt geacht te zijn gebeurd 3 werkdagen na postdatum van de aanmaningsbrief.

§4. De sanctie van artikel 6,§2,d) en e) kan slechts toegepast worden na aangetekende aanmaning van de uitbater, met een termijn van minimum 7 kalenderdagen voor schriftelijk verweer. De ontvangst wordt geacht te zijn gebeurd 3 werkdagen na postdatum van de aanmaningsbrief.

 

Artikel 7. Inwerkingtreding

Het reglement is van kracht van 15 maart 2023 tot en met 31 december 2025.

 

Artikel 8. Aanwijzing van de belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door de uitbater van de horecazaak.

 

Artikel 9. Bezwaar

De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen (Markt 1, 8740 Pittem). Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of kennisgeving van de aanslag.

 

Artikel 10. Wijze van inning

De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.



[1] Horecazaak: hotels, restaurants, cafés, frituren, feestzalen en alle andere handelszaken waar ter plaatse voedingswaren of dranken kunnen genuttigd worden.