Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Aangetekende brief ontvangen van Psilon op 20 december 2022.
Artikel 423 van het Decreet over het lokaal bestuur en artikel 6 van de statuten van Psilon bepalen dat na afloop van de statutair bepaalde duur de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren kan verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar.
Artikel 2 van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en lijkbezorging
Artikel 423 van het Decreet over het lokaal bestuur en artikel 6 van de statuten van Psilon bepalen dat na afloop van de statutair bepaalde duur de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging opeenvolgende keren kan verlengd worden voor een termijn die telkens niet langer mag zijn dan achttien jaar.
Aangezien artikel 6 van de statuten van Psilon vermeldt dat de vereniging is opgericht voor een termijn van 18 jaar die verstrijkt op 22 maart 2023, dient Psilon opnieuw de verlenging te agenderen bij de vennotengemeenten en moet het vermelde artikel 6 in de statuten gewijzigd worden.
De raad van bestuur van Psilon in zitting van 30 november 2022 stelde daarom voor om:
- De duurtijd te verlengen met 18 jaar, ingaand vanaf 22 maart 2023;
- Artikel 6 van de statuten van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging Psilon die de bestaansduur vermeldt, in die zin aan te passen en als volgt:
huidig artikel: de vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar, die verstrijkt op 22 maart 202
voorstel nieuwe artikel: de vereniging wordt opgericht voor een termijn van 18 jaar en verlengd met een nieuwe termijn van 18 jaar, die ingaat op 22 maart 2023 en verstrijkt op 22 maart 2041
- De verlenging en de wijziging van artikel 6 ter goedkeuring voor te leggen aan een Buitengewone Algemene Vergadering op 21 maart 2023.
De raad van bestuur werkte een omstandige motiveringsnota uit met verduidelijking van de strategische ambities voor 2023-2041 en van de financiële langetermijnsplanning (in bijlage).
De buitengewone vergadering van 7 december 2022 stemde in met het voornemen van de raad van bestuur om alle gemeenten-vennoten uit te nodigen tot een verlenging van hun samenwerking binnen Psilon voor een termijn van 18 jaar. De gemeente wordt dan ook uitgenodigd op een buitengewone algemene vergadering van Psilon op dinsdag 21 maart 2023 om 19u in de raadzaal van de stad Waregem, Gemeenteplein 2 met als agenda:
- verlenging van de bestaansduur Psilon
- voorstel statutenwijziging (artikel 6)
In vergadering van 4 maart 2019 heeft de gemeenteraad de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van PSILON tijdens de legislatuur 2019-2024 :
- Mevrouw Heidi Lievrouw, thans schepen, als vertegenwoordiger
- De heer Stijn Vandenhende, schepen, als plaatsvervanger
De gemeente Pittem werd vennoot van Psilon in 2005. Het aantal crematies in Kortrijk zijn echter beperkt (2019: 1, 2020: 5 en 2021: 8).
De crematiecijfers van Pittemnaren in Brugge (Blauwe toren) liggen veel hoger (bv. 2020 en 2021: telkens 33). Het ocmw maakt ook zelden gebruik van het voordeeltarief. Bovendien krijgt het ocmw ook een voordeeltarief in het crematorium van Brugge. De laatste crematie van het ocmw in Kortrijk was in 2021 en de voorlaatste in 2014. De vennoot-gemeenten situeren zich vooral rond het Kortrijkse. Er is geen enkele buurgemeente van Pittem vennoot van het crematorium in Kortrijk.
Bovendien is de gewone dienstverlening in Brugge goedkoper dan het voordeeltarief in Kortrijk.
Er is geen juridische verplichting voor een lokaal bestuur om te participeren in een crematorium.
Er wordt voorgesteld om akkoord te gaan met de verlenging van het samenwerkingsverband en dito wijziging van de statuten, maar het eigen lidmaatschap te beëindigen. Deelnemers die expliciet beslissen om niet langer deel te nemen aan de vereniging, houden op het einde van het jaar op deel uit te maken van de vereniging maar zijn wel gehouden om hun aangegane contractuele verplichtingen na te komen.
Dit betekent dus dat per eind 2023 het lidmaatschap volledig eindigt, maar dat de aangegane gemeentelijke borgstelling op de kredieten aangehouden blijft tot bij de afloop van deze kredieten (in 2031).
De financiële flow van de gemeente Pittem ten opzicht van Psilon is als volgt:
Wat zijn de directe voordelen door de aansluiting:
Wat als het bestuur beslist om niet langer aan te sluiten?
Christophe Vancoillie:
- hoeveel crematies zijn er in totaal in Pittem?
- wat is sociaal tarief in Brugge (ook 75 euro)
- objectief vereffeningsvoorstel: zijn we absoluut zeker dat we het bedrag volledig terug krijgen (ingebracht kapitaal krijgen we zeker terug, maar een meerwaarde is nog niet zeker)
Nathalie Delmotte: zijn we de enige gemeente die uitstapt? (dat zal blijken op de AV)
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Psilon van dinsdag 21 maart 2023 om 19u00 in de raadzaal van het stadsbestuur Waregem.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Psilon op dinsdag 21 maart 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit.
Artikel 3
De gemeenteraad verklaart zich akkoord om de bestaansduur van de intergemeentelijke opdrachthoudende vereniging Psilon te verlengen met 18 jaar, ingaand op woensdag 22 maart 2023.
Artikel 4
De gemeenteraad verklaart zich akkoord om artikel 6 van de statuten van Psilon in die zin aan te passen.
Artikel 5
De gemeenteraad verklaart zich akkoord om de verlenging van de bestaansduur van Psilon en het voorstel van statutenwijziging voor te leggen aan de buitengewone algemene vergadering van Psilon die zal gehouden worden op dinsdag 21 maart 2023 om 19u00.
Artikel 6
De gemeenteraad verklaart zich akkoord dat de gemeente Pittem het lidmaatschap bij Psilon beëindigt en dus niet meer optreedt als vennoot-gemeente vanaf 1 januari volgend op het kalenderjaar waarin tot de verlenging door de algemene vergadering werd beslist, in casu 1 januari 2024.
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Psilon p/a Ambassadeur Baertlaan 5, 8500 Kortrijk.
Op 2 april 2023 vindt opnieuw de jaarlijkse Ronde van Vlaanderen plaats. De provincie Oost-Vlaanderen maakte een interprovinciaal BNIP (bijzonder nood- en interventieplan) op. Na enkele jaren slechts beperkte betrokkenheid de provincie West-Vlaanderen start de wielerwedstrijd dit jaar opnieuw in Brugge en wordt een aanzienlijk gedeelte van onze provincie doorkruist. De volgende West-Vlaamse steden en gemeenten liggen in 2023 langs het parcours: Brugge – Beernem – Ruiselede – Tielt – Pittem – Meulebeke – Ingelmunster – Izegem – Ardooie – Lendelede – Kuurne – Harelbeke -Waregem – Dentergem – Avelgem en Anzegem.
Gelet op de Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald de artikelen 119, 119bis en art. 135 § 2;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en bijhorende koninklijke besluiten tot uitvoering van deze wet;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie over het wegverkeer;
Gelet op de wet van 15 mei 2006 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het wetboek van strafvordering, het Strafwetboek, het Burgerlijk wetboek, de Nieuwe Gemeentewet en de wet van 24 april 2003 tot hervorming van de adoptie;
Gelet op de wet van 2 oktober 2017 tot regeling van de private en bijzondere veiligheid;
Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en het gebruik van de openbare weg;
Gelet op het Koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden;
Gelet op het koninklijk besluit van 10 augustus 1998 houdende de oprichting van de Commissies voor Dringende Geneeskundige Hulpverlening;
Gelet op het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of beheer op nationaal niveau vereisen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 mei 2020 tot vaststelling van het nationaal noodplan betreffende de aanpak van een terroristische gijzelneming of terroristische aanslag.
Gelet op het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid art. 5.3.12.1. en art. 5.3.12.2;
Gelet op de omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de omzendbrief OOP 45 ter begeleiding van het koninklijk besluit van 28 juni 2019 tot reglementering van de wielerwedstrijden en van de alle-terreinwedstrijden;
Gelet op de ministeriële omzendbrief NPU-1 van 26 oktober 2006 betreffende de nood- en interventieplannen;
Gelet op de ministeriële omzendbrief NPU-4 van 30 maart 2009 betreffende de disciplines;
Gelet op de ministeriële omzendbrief OOP 41 van 31 maart 2014 van de minister van Binnenlandse Zaken houdende gecoördineerde algemene onderrichtingen inzake ordehandhaving;
Overwegende dat artikel 2, §1, van de wet van 24 juni 2013 betreffende gemeentelijke administratieve sancties aan de gemeenteraad de keuzevrijheid laat politiestraffen of administratieve sancties te bepalen voor overtredingen van zijn reglementen of verordeningen;
Overwegende dat de gemeenteraad kan voorzien in een politieverordening waarin de overtredingen zijn opgenomen die hij strafbaar wenst te houden op het grondgebied van de stad/gemeente;
Overwegende dat op zondag 2 april 2023 de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor dames elite” en “Ronde van Vlaanderen voor heren elite" het grondgebied van onze gemeente doorkruist;
Overwegende dat de doortocht van deze wielerwedstrijd traditioneel een enorme volkstoeloop met zich meebrengt, vooral bij de start, aankomst, en langs hellingen en kasseistroken;
Overwegende dat de er de laatste jaren tal van commerciële activiteiten langsheen de reisweg van de wielerwedstrijd werden georganiseerd;
Overwegende dat dergelijke activiteiten voornamelijk georganiseerd worden op locaties die op zich al veel toeschouwers aantrekken waardoor de te nemen veiligheidsmaatregelen ter hoogte van deze delen van de reisweg moeten verhoogd worden;
Overwegende dat een coördinatie en overleg tussen de verschillende organisatoren van activiteiten op dezelfde locatie aangewezen is;
Overwegende dat het wenselijk is dat de organisatoren van de verschillende activiteiten onderling de nodige afspraken maken inzake opvang van de toeschouwers, parkings, afvalbeleid, enz … teneinde de overlast voor de bewoners langsheen deze delen van de reisweg tot een minimum te beperken;
Overwegende dat een aantal bijkomende maatregelen zich opdringen om zowel de veiligheid van de toeschouwers te kunnen waarborgen en om het normaal verloop van de wedstrijd te kunnen garanderen:
-voorafgaandelijke kennisgeving van alle commerciële activiteiten langsheen de reisweg;
-voorafgaandelijk overleg tussen de organisatoren van de verschillende activiteiten langsheen de reisweg en de bestuurlijke overheid;
-voorafgaandelijk overleg tussen de verschillende hulp- en veiligheidsdiensten onderling opdat de dringende hulpverlening kan gegarandeerd worden.
Er wordt een modelbesluit ter beschikking gesteld om voor te leggen aan de gemeenteraad. Dit moet gemeenten zicht geven op alle randactiviteiten die langs het parcours georganiseerd worden en het biedt een kader om hiermee aan de slag te gaan en de veiligheid van deze evenementen te waarborgen. De structuur van het besluit is als volgt:
Er kunnen ook veiligheidszones gecreëerd worden. Daar gelden strengere regels dan op de rest van het parcours. Uniek is ook dat private initiatieven in deze zones gemeld moeten worden om zicht te krijgen op het grotere plaatje. Een veiligheidszone wordt meestal ingesteld op plaatsen waar veel publiek samenkomt (helling, kasseistrook, start, aankomst…). In die zone kan gecoördineerd worden op vlak van verkeerscirculatie, parkings, evacuatie, hulpposten, enz…
Tot op heden zijn er in gemeente Pittem geen randactiviteiten gemeld. We verwachten de renners rond 11.30 uur in Pittem. Ze komen uit de richting van Tielt en rijden via de Tieltstraat naar de Ring (N37) en rijden zo de Brugsesteenweg (N50) op richting Meulebeke.
I. Activiteiten op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein
Artikel 1
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en “Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet-afgesloten terrein, wordt op zondag 2 april 2023 slechts toegelaten op voorwaarde dat deze door de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft, voorafgaandelijk en schriftelijk werd vergund.
Alle vergunningsaanvragen moeten op straffe van niet-ontvankelijkheid ten laatste op 10 februari 2023 bij de burgemeester worden ingediend.
De vergunningsaanvraag moet de volgende gegevens vermelden :
a) De naam, adres en contactgegevens van de aanvrager/organisator.
Als de organisatie gebeurt door een rechtspersoon zal haar benaming, haar rechtsvorm, het adres van haar hoofdzetel alsook de statutaire bepaling en/of beslissing van het bevoegde orgaan van de rechtspersoon die de ondertekenaar toelaat haar te vertegenwoordigen, opgegeven moeten worden.
b) De juiste omschrijving van de geplande éénmalige of bijkomende activiteit met de vermelding of deze publiek of alleen op een uitnodiging toegankelijk is, met een raming van het aantal genodigden.
c) De exacte locatie waar de activiteit zal plaatsvinden.
d) De logistieke faciliteiten (tenten, toiletten, parkings, toegang…) die zullen worden in plaats gesteld.
e) De interne veiligheidsmaatregelen (nadars, sfeerbeheerders, ….) die zullen worden getroffen.
f)De eventuele aanwezigheid van een medische hulppost, met inhoudelijke beschrijving.
Artikel 2
Ten laatste op 17 maart 2023 verzendt de burgemeester aan de in artikel 1 bedoelde aanvragers hetzij de vergunning, hetzij een gemotiveerde weigering van vergunning.
In de vergunning wordt duidelijk gesteld onder welke voorwaarden zij wordt verleend.
De organisatoren van de vergunde activiteiten hebben de plicht de voorwaarden onder dewelke de vergunning werd verleend, na te leven.
Een afschrift van de vergunde activiteiten wordt aan de korpschef van de lokale politie en aan de zonecommandant van de hulpverleningszone bezorgd, en, indien van toepassing, aan de FOD Volksgezondheid, Veiligheid van de Voedselketen en Leefmilieu.
Artikel 3
Indien wordt vastgesteld dat een organisator één of meerdere voorwaarden waaronder de vergunning werd verleend, niet naleeft kan de burgemeester de vergunning intrekken.
Het niet naleven van een of meerdere voorwaarden in het verleden kan door de burgemeester als motief ingeroepen worden om het verlenen van de vergunning te weigeren.
II. Activiteiten in een besloten plaats met openbaar karakter
Artikel 4
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite”, en die doorgaat in een besloten plaats maar die voor iedereen vrij toegankelijk is, hetzij gratis, hetzij tegen betaling van een inkomgeld, hetzij op vertoon van een toegangskaart of een uitnodiging wanneer deze ter beschikking wordt gesteld van eenieder die ze aanvraagt, dient ten laatste op 10 februari 2023 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.
Artikel 5
De burgemeester kan in functie van het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen organiseren met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde de nodige afspraken te maken inzake opvang van de toeschouwers en/of genodigden, de in te richten parkings, het in te huren sanitair, de vrij te houden evacuatiewegen, de te plaatsen veiligheidsvoorzieningen, enz …
Artikel 6
De burgemeester kan de activiteiten zoals bedoeld in artikel 4 doen stopzetten indien aan de voorafgaandelijk bepaalde afspraken (artikel 5) niet wordt voldaan of indien ze een gevaar vormen voor de openbare orde (openbare rust, openbare veiligheid of openbare gezondheid).
III. Veiligheidszones
Artikel 7
De burgemeester kan op basis van een risico-analyse, rekening houdend met de massale volkstoeloop op bepaalde plaatsen en de aard van het terrein, op voorhand een gebied als veiligheidszone definiëren, ten einde de openbare veiligheid en orde beter te kunnen beheersen.
Een veiligheidszone is een duidelijk afgebakend gebied waar bijkomende veiligheidsmaatregelen noodzakelijk zijn omwille van het groot aantal mensen, de beperkte mobiliteit, de aanwezigheid van risicoverzwarend materiaal (tenten, gasflessen,…)
Iedere éénmalige of bijkomende commerciële of publicitaire activiteit anders dan vermeld onder rubriek I en II, die plaats heeft omwille van de doortocht van de wielerwedstrijd "Ronde van Vlaanderen voor Vrouwen” en Ronde van Vlaanderen voor Elite” en die plaats vindt in een veiligheidszone, dient eveneens ten laatste op 10 februari 2023 gemeld aan de burgemeester van de gemeente waar de activiteit plaats heeft. De melding dient de gegevens te bevatten opgesomd in artikel 1.
De burgemeester organiseert rekening houdend met het aantal aanvragen of meldingen en de juiste locatie van de aangevraagde of gemelde activiteiten één of meerdere coördinatievergaderingen met de organisator van een randactiviteit en met de verschillende hulpdiensten teneinde in nauwe samenspraak met de lokale veiligheidscel één inplantingsplan en één veiligheidsplan op te maken voor de hele veiligheidszone.
Artikel 8
Naargelang de veiligheidszone zich bevindt op de openbare weg of op een daarbij aansluitend niet afgesloten terrein, dan wel op een besloten plaats die voor iedereen vrij toegankelijk is, zijn de bepalingen van respectievelijk artikel 2 en 3, dan wel artikel 6 van toepassing.
IV. Algemene bepalingen
Artikel 9 : Normatief kader
Onverminderd zijn algemene bevoegdheid in het kader van de openbare orde, hanteert de burgemeester de volgende besluiten als normatief kader om de veiligheid van de randactiviteiten af te toetsen (bijlage):
- Het algemeen politiereglement: Algemeen politieverordening van de politiezone Regio Tielt
Artikel 10 : Sancties
Overtredingen op de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 van deze verordening zullen worden bestraft met een administratieve geldboete van maximum 350 euro.
Onverminderd de toepassing van een administratieve geldboete moet de overtreder van de bepalingen van artikel 1, 4 en 7 alsook degene die één of meerdere voorwaarden niet naleeft zich schikken naar de aanmaningen van de burgemeester zo niet houdt de stad/gemeente zich het recht voor de nodige maatregelen te treffen op kosten en risico van de overtreder.
De stad/gemeente houdt zich hetzelfde recht voor indien de organisator van de activiteit niet tijdig kan worden opgezocht.
De burgemeester kan in toepassing van artikel 135 Nieuwe Gemeentewet ter vrijwaring van de openbare orde een randactiviteit verbieden.
Artikel 11
Deze verordening wordt bekendgemaakt zoals voorgeschreven in art. 286 en 287 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Het decreet Lokaal Bestuur.
IGEMO treedt voor diverse lokale besturen op als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6°a) en 7°b) van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten. Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoopcentrale is vrijgesteld van de verplichting om zelf een plaatsingsprocedure te organiseren, conform artikel 47 § 2 van bovenvermelde wet.
IGEMO heeft een groepsaankoop aangaande “duurzame voertuigen” gevoerd. Deze opdracht heeft als voorwerp “Sluiten van een raamovereenkomst tot aankoop duurzame voertuigen - GUBES2100005”, voor een periode van 48 maanden.
Op 28 januari 2022 heeft de raad van bestuur van IGEMO de opdracht met betrekking tot de groepsaankoop gegund aan diverse partijen in functie van de percelen. Het volledige gunningsverslag is ter inzage op de website www.gestroomd.be onder juridische info.
De opdracht werd gesloten op 19 april 2022.
De gemeente is opgenomen als entiteit die kan afnemen van de raamovereenkomst.
De gemeente wordt nu gevraagd om toe te treden tot de gegunde groepsaankoop van aankoopcentrale IGEMO.
Gezien op basis van het Decreet Lokaal Bestuur de gemeenteraad voor deze opdracht bevoegd is om te beslissen voor de toetreding tot de aankoopcentrale.
De gemeente begroot het bedrag voor de afname op basis van de raamovereenkomst op 56.870,00 euro inclusief BTW (aankoop voertuig buitendienst). In de toekomst wordt volgens noodzaak de aankoop van nieuwe voertuigen opgestart.
De gemeenteraad geeft goedkeuring tot toetreding tot de aankoopcentrale van IGEMO aangaande de groepsaankoop “duurzame voertuigen”.
Er zal van de raamovereenkomst kunnen afgenomen worden voor een bedrag van 56.870,00 euro inclusief BTW. In de toekomst wordt volgens noodzaak de aankoop van nieuwe voertuigen opgestart. De toekomstige afname binnen deze raamovereenkomst wordt gedelegeerd naar het college van burgemeester en schepenen.
De volgende bepalingen zijn van toepassing inzake de bevoegdheid:
De beslissing wordt genomen op grond van:
Inname van het openbaar domein vereist toelating door de overheid. Zo ook voor inname openbaar domein door middel van terrassen aan horecazaken. Tot op heden werd een dergelijke aanvraag ad hoc behandeld door het schepencollege, bij gebrek aan een reglement. Een reglement biedt een algemeen behandelingskader aan het college en een stuk rechtszekerheid aan de aanvragers. Op deze manier wil de gemeente Pittem blijven inzetten op kwalitatieve publieke ruimte waarbij ook terrassen worden ingericht in harmonie met hun omgeving. Een terrasreglement op het grondgebied van de gemeente Pittem ligt nu voor.
Voor de inname van het openbaar domein is het opportuun om een belasting te heffen.
Er is overleg geweest met de lokale horecazaken.
Terrassen bij horecazaken worden belast overeenkomstig:
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan onderhavig reglement:
Artikel 1. Doel
Dit reglement stelt algemene regels vast voor innames van het openbaar domein door middel van terrassen aan horecazaken[1], op het grondgebied van de gemeente Pittem (Pittem en Egem).
Artikel 2. Algemene vergunningsmodaliteiten en belastingbedrag
§1. Inname van het openbaar domein door het plaatsen van een terras bij een horecazaak of een vergelijkbare inname van het openbaar domein door het plaatsen van tafels, stoelen, afsluitingen,… kan enkel mits voorafgaandelijke, uitdrukkelijke en schriftelijke vergunning door het college van burgemeester en schepenen. Dit met uitzondering van:
§2. Deze vergunning doet geen afbreuk aan het gemeentelijk belastingreglement op privaat gebruik van het openbaar domein.
§3. De terrasvergunning wordt strikt persoonlijk en plaatsgebonden verleend aan de uitbater van de horecazaak en is niet verhandelbaar, noch overdraagbaar.
§4. De terrasvergunning moet ten allen tijde door de uitbater of zijn aangestelde kunnen worden voorgelegd op eenvoudig verzoek van alle bevoegde personen. Deze vergunning moet als dusdanig steeds aanwezig zijn in de horecazaak.
§5. De terrasvergunning bepaalt de zone(s) waarbinnen het terras opgesteld mag worden, de toegelaten terrasuitrustingen en andere voorwaarden voor de opstelling van het terras, overeenkomstig de normen van dit reglement en in voorkomend geval het geldende terrasinplantingsplan.
§6. Constructies die onderhevig zijn aan voorschriften inzake stedenbouw en/of onroerend erfgoed (en desgevallend een omgevingsvergunning vereisen), worden enkel als vergunde terrasuitrustingen beschouwd wanneer zij volledig conform zijn met deze voorschriften. Het college van burgemeester en schepenen kan steeds om gemotiveerde redenen specifieke voorwaarden opleggen in de terrasvergunning.
§7. De terrasvergunning kan ingetrokken of gewijzigd worden indien het college van burgemeester en schepenen in een gemotiveerde beslissing van oordeel is dat het terras om redenen van verkeersveiligheid gevaar kan opleveren of omwille van redenen van openbare orde zoals lawaai of vervuiling, overlast voor de omwonenden, de uitvoering van openbare werken, werken aan een gebouw, manifestaties/ evenementen of elke andere reden van openbaar nut. Zowel de intrekking van de vergunning als het tijdelijk moeten verwijderen van het terras om redenen van openbare veiligheid of openbaar nut, brengen voor de houder van de vergunning geen recht op schadevergoeding, onder welke vorm ook, met zich mee.
§8. Verenigingen die in normale omstandigheden niet over een vergund terras kunnen beschikken en van deze mogelijkheid gebruik wensen te maken, dienen dit uiterlijk één maand voor de bijzondere gelegenheid aan te vragen. En dit op identieke wijze en bijhorende voorwaarden, zoals beschreven in dit terras reglement (belast volgens het reglement inname openbaar domein). De vergunning van het college van burgemeester en schepenen zal de precieze oppervlakte, die met het plaatsen van het terras mag worden ingenomen, alsook de vergunningstermijn vermelden en de houder van de vergunning is verplicht zich hier strikt aan te houden.
§9. De terrasvergunning wordt bij beslissing van het college van burgemeester en schepenen verstrekt voor de geldigheid van één jaar.
§10. De terrasvergunning vervalt van rechtswege in de volgende situaties:
§11. Er wordt een onderscheid gemaakt in 2 types terrasseizoenen:
Buiten het vergunde terrasseizoen moeten alle terrasonderdelen van het openbaar domein verwijderd worden. Indien de uitbater nalaat het openbaar domein tijdig te ontruimen, kan het gemeentebestuur het openbaar domein ontruimen op kosten en risico van de uitbater, en subsidiair de huurder en/of de eigenaar van de horecazaak. Zonder dat aanspraak kan gemaakt worden op enige schadeloosstelling, van welke aard ook.
§12. Terrassen bij horecazaken worden belast overeenkomstig:
Volgens ingenomen grondoppervlakte.
Artikel 3. Aanvraag- en vergunningsprocedure
§1. De aanvraag tot inname van het openbaar domein voor een terras moet digitaal ingediend worden via de gemeentelijk website (https://www.pittem.be/nl/aanvragen) en dit minstens 60 kalenderdagen voor de gewenste ingebruikname van het terras. Bij de aanvraag moet een terrasinplantingsplan (TIP) - met schaal 1/100 of 1/50 incl. alle straatinrichtingen en -afmetingen in een zone van minimaal 4 meter rondom het terras - als bijlage toegevoegd worden.
§2. De vereiste omgevingsvergunning voor het uitstallen van een permanent terras (bevloering, wanden, zonneluifels, enz. …) moet digitaal ingediend worden via het omgevingsloket (https://omgevingsloketvlaanderen.be/) en hiervan moet een bewijs ingediend worden.
§3. De toelating wordt verleend door het college van burgemeester en schepenen.
§4. Bij iedere daaropvolgende aanvraag tot hernieuwing van een terras volstaat een schrijven aan het college van burgemeester en schepenen waarbij expliciet vermeld wordt dat het om een eerder vergund terras gaat, zonder enige vorm wijziging. Iedere wijziging of vervanging van een terras en/of de uitbater geeft aanleiding tot een nieuwe vergunningsaanvraag.
§5. Indien de constructie gepland is langs een gewestweg dient een gunstig advies bekomen te worden van de betreffende overheid (Agentschap Wegen en Verkeer) en moet het bewijs hiervan ingediend te worden.
§6. Het college van burgemeester en schepenen beslist binnen 30 dagen over de ontvankelijke terrasaanvraag. Ter voorbereiding van de beslissing over de terrasaanvraag, kan de bevoegde dienst alle nuttige opzoekingen doen, inlichtingen inwinnen en adviezen opvragen bij andere diensten en instanties. De bevoegde dienst stelt de uitbater in kennis van adviesvragen die een impact kunnen hebben op de beslissingstermijn, alsook van ongunstige adviezen of gunstige adviezen onder voorwaarden die afwijken van de terrasaanvraag. De aanvraag kan zo nodig in overleg bijgesteld worden, mits de uitbater zich hiermee schriftelijk akkoord verklaart. De bevoegde dienst maakt een voorstel van beslissing op voor het college van burgemeester en schepenen op basis van de uiteindelijke aanvraag en de ontvangen adviezen. Bij de beslissing wordt een motivatie opgenomen indien een advies niet of niet geheel wordt gevolgd.
Artikel 4. Inrichting en opstelling terras
§1. Bij een terras op het trottoir zijn de volgende afmetingen te respecteren:
§2. Plaatsing van terrasuitrustingen
Terrasuitrustingen moeten binnen de vergunde terrasoppervlakte geplaatst worden en mogen deze perimeter niet overschrijden. Terrasmeubilair moet binnen een vergunde terraszone altijd zo opgesteld staan, dat de gebruikers van het meubilair steeds binnen de vergunde terraszone zitten. Terrasuitrustingen moeten in beginsel verwijderbaar zijn op eenvoudig verzoek. Op doorgangen voor hulpdiensten en/of opstelplaatsen voor brandweerladderwagens moeten de terrasuitrustingen door één persoon individueel manueel verwijderbaar zijn.
Terrasuitrustingen die een omgevingsvergunning vereisen dan wel een toelating of melding volgens de reglementering inzake onroerend erfgoed, kunnen pas geplaatst worden nadat de omgevingsvergunning, toelating of melding uitvoerbaar is geworden.
Het is niet toegelaten:
§3. Materiaalgebruik en uitzicht
In functie van veiligheid, kwaliteit materialen en het karakter van de omgeving, kunnen specifieke voorwaarden opgelegd worden in verband met het materiaalgebruik en het uitzicht van het terras. Niet-zaakgebonden publiciteit is nooit toegestaan. De terrasvergunning kan beperkingen opleggen voor zaakgebonden publiciteit op terrasuitrustingen. De uitbating van een terras mag de omgeving niet vervuilen. De uitbater is verantwoordelijk voor goed onderhoud van het terras en de onmiddellijke omgeving conform de bepalingen van het politiereglement op de reinheid en de gezondheid in de gemeente.
§4. Bij zomerterrassen worden windschermen toegelaten, bij jaarterrassen zijn ze verplicht. Windschermen dienen aan volgende voorwaarden te voldoen: aluminium profielen, ingewerkte kabels, doorzichtig (veiligheids)glas, nodige stabiliteit is vereist en een minimale afstand tot de rijweg is 50 cm.
Artikel 5. Aansprakelijkheid
§1. De uitbater is aansprakelijk voor alle schade die veroorzaakt wordt door het terras op het openbaar domein en het rechtmatig of onrechtmatig gebruik van de terrasvergunning.
§2. In geen geval kan de Gemeente Pittem aansprakelijk gesteld worden voor ongevallen, schade, letsels,… ten gevolge van terrassen op het openbaar domein.
§3. Iedere schade aan het openbaar domein en zijn aanhorigheden ten gevolge van een terras kan door de Gemeente Pittem hersteld worden op kosten en risico van de uitbater.
Artikel 6. Controle en handhaving
§1. Onverminderd de controlebevoegdheden die voortvloeien uit andere regelgeving, gebeurt de controle op de naleving van dit reglement en de vaststelling van inbreuken door de bevoegde diensten van de Gemeente Pittem.
§2. Onverminderd de toepassing van andere wettelijke en reglementaire bepalingen, kunnen inbreuken op onderhavig reglement, de terrasinplantingsplannen dan wel de verleende terrasvergunning aanleiding geven tot:
§3. Tenzij de veiligheid of de obstakelvrije doorgang in het gedrang is, kan de maatregel van artikel 6,§2,c) slechts uitgevoerd worden als de uitbater in gebreke blijft na aangetekende aanmaning om zich binnen 24u in regel te stellen. De ontvangst wordt geacht te zijn gebeurd 3 werkdagen na postdatum van de aanmaningsbrief.
§4. De sanctie van artikel 6,§2,d) en e) kan slechts toegepast worden na aangetekende aanmaning van de uitbater, met een termijn van minimum 7 kalenderdagen voor schriftelijk verweer. De ontvangst wordt geacht te zijn gebeurd 3 werkdagen na postdatum van de aanmaningsbrief.
Artikel 7. Inwerkingtreding
Het reglement is van kracht van 15 maart 2023 tot en met 31 december 2025.
Artikel 8. Aanwijzing van de belastingplichtige
De belasting is verschuldigd door de uitbater van de horecazaak.
Artikel 9. Bezwaar
De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen (Markt 1, 8740 Pittem). Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of kennisgeving van de aanslag.
Artikel 10. Wijze van inning
De belasting wordt ingevorderd bij wege van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen. De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.
[1] Horecazaak: hotels, restaurants, cafés, frituren, feestzalen en alle andere handelszaken waar ter plaatse voedingswaren of dranken kunnen genuttigd worden.
Brief van de Federale Pensioendienst - Ambtenarenpensioenen van 10 november 2022 waaruit blijkt dat de heer Joris Defour aan de voorwaarden voldoet om op 1 juli 2023 aanspraak te maken op een rustpensioen in de overheidssector.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 40 en 41.
Beslissing van de gemeenteraad dd. 4 april 2022 houdende vaststelling van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, inzonderheid artikel 157.
Beslissing van de gemeenteraad van 28 mei 2018 houdende aanstelling van de heer Joris Defour als adjunct algemeen directeur van het lokaal bestuur Pittem.
De heer Joris Defour maakt aanspraak op een rustpensioen in de overheidssector op 1 juli 2023.
De Federale Pensioendienst vraagt om hiervoor een ontslagbesluit op te stellen.
Het komt de gemeenteraad toe om hierover een beslissing te nemen gezien het om een decretale graad gaat.
Er worden 17 stembriefjes verdeeld en evenveel opgehaald.
Er zijn 17 stemmen ja, geen stemmen neen, geen onthoudingen en geen ongeldige stemmen.
Artikel 1.
De gemeenteraad verleent eervol ontslag wegens pensionering aan adjunct algemeen directeur Joris Defour en dit met ingang van 1 juli 2023.
Artikel 2.
De dossierbeheerder bezorgt de beslissing aan:
- de personeelsdienst
- De federale pensioendienst
- betrokken personeelslid.
Volgende variapunten werden door NPE per mail op 28/2/2023 bezorgd aan de algemeen directeur:
Renzo Callant: Sedert de aanleg van de Plaatsmolenweg is deze aardeweg gedeeltelijk niet meer bruikbaar, ook niet in droge periodes. Het wordt nochtans veel gebruikt. Kan dit terug bruikbaar gemaakt worden? Was het niet voorzien om water van hoger gelegen landerijen af te voeren?
Chris Marreel: dit is een privéweg, dus als gemeente kunnen we daar geen ingrepen doen. Bij droog weer ligt deze weg redelijk goed. Er zijn een drietal punten om water van landerijen af te leiden.
Renzo Callant: Vlaanderen werd opgedeeld in 15 regio's. Samenwerkingsverbanden moeten binnen de regio blijven. In de statuten moet er twee keer per jaar gerapporteerd worden aan de gemeenteraad: hoe gebeurt dit? Hoe wordt onze financiële bijdrage bepaald? In welke clusters is Pittem vertegenwoordigd?
Denis Fraeyman: er worden twee keer per jaar infovergaderingen georganiseerd door Midwest. We betalen 10.000 euro (iedere gemeente) en dan nog een aanvullend bedrag volgens inwonersaantal. De werking is opgedeeld in clusters en je kan vrij kiezen om deel te nemen aan de clusters.
De stand van zaken binnen de clusters wordt toegelicht. De verantwoordelijke schepen is zo veel als mogelijk aanwezig bij de clusters.
Christophe Vancoillie: we vonden het positief dat ook de oppositie betrokken werd bij de bestuurskrachtanalyse. We zijn niet tegen fusies, maar wel tegen een snelle, ondoordachte fusie. Hoe ver staat het met de gesprekken met de burgemeesters? Wanneer worden burgers betrokken in het fusieverhaal? In Tielt is men al redelijk zeker van een toekomstige fusie.
Denis Fraeyman: we zijn bezig met de bestuurskrachtanalyse. Tielt en Meulebeke doen dezelfde oefening. Momenteel zitten we niet samen specifiek over de fusies. Er wordt een terugkoppeling voor de gemeenteraad voorzien omtrent de bestuurskrachtanalyse. Na de BKA zien we welke vraagstukken naar boven komen en hoe we de burger kunnen betrekken bij dit traject. Op vandaag zijn er geen concrete fusieplannen.
Andres Vandewalle: wat als uit de BKA blijkt dat een fusie nodig is. Is er dan nog voldoende tijd om het rond te krijgen?
Denis Fraeyman: er is momenteel een team van medewerkers bij het lokaal bestuur aan de slag die zeker bijdraagt tot de bestuurskracht.
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter