Terug
Gepubliceerd op 09/04/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 08/04/2024 - 19:30

Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer - aanpassingen kruispunten N35e / Tieltstraat x N37 / Ringlaan Robert De Paepe - goedkeuring

Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Aanleiding

De gemeente wil uitvoering geven aan de visie uit het lokaal mobiliteitsplan m.b.t. het weren van doorgaand verkeer in het centrum van Pittem.

 

Regelgeving
  • Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
  • Decreet over het lokaal bestuur (22/12/2017)

De verkeersregelgeving

  • Wegverkeerswet (KB 16/03/1968)
  • Wegcode (KB 1/12/1975)
  • Code van de wegbeheerder (MB 11/10/1976)

De specifieke regelgeving i.v.m. de aanvullende reglementen

  • Decreet van 16/05/2008
  • Uitvoeringsbesluit van 23/01/2009
  • Omzendbrief van 03/04/2009
 
Mobiliteitsplan Pittem - Definitieve vaststelling zoals goedgekeurd op gemeenteraad 03/07/2023 2023/GR/068
 

 

 Dit aanvullend verkeersreglement heeft betrekking op gewestwegen.

Context en argumentatie

Naar aanleiding van de uitvoering van het recent herziende mobiliteitsplan van de gemeente (definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 03 juli 2023), wordt de Tieltstraat / N35e geknipt t.h.v. het kruispunt met de N37. Dit in functie van het weren van doorgaand gemotoriseerd verkeer in het centrum van Pittem (richting Koolskamp). Het fietspad langs de Tieltstraat / N35e blijft toegankelijk voor voetgangers, fietsers, speed pedelecs en bromfietsen klasse A. Het invoeren van de knip vereist tevens een aantal aanpassingen op het kruispunt Vijfstraat x N37.

Tussenkomsten

Christophe Vancoillie: NPE heeft veel twijfels bij het huidige mobiliteitsplan, en ook de knip aan de Kromte. Er dreigen opstoppingen aan het kruispunt Vijfstraat / Tieltstraat, met gevaar voor lokaal verkeer. Wordt hier geen bottleneck gecreëerd. Zullen er metingen zijn achteraf, wordt er dus vergeleken? Welke uitvoeringstermijn is er voorzien?

Denis Fraeyman: na de goedkeuring zal snel overgegaan worden tot uitvoering (voor het verlof). Het kruispunt kan in principe de trafiek aan volgens AWV. Als er problemen zijn, zullen we bijsturen. 

Bart Verhelle: er komen geen bijkomende aanpassingen in de Tieltstraat?

Denis Fraeyman: we hebben bijkomende belijning gevraagd maar we weten niet als AWV daarin zal meegaan.

Renzo Callant: we creëren een gevaarlijke situatie aan het kruispunt, want verkeer mag daar 90 km/u.

Andres Vandewalle: de knip aan de Kromte zorgt voor een verkeersveilige situatie, ook voor mensen die Pittem binnen willen rijden. Er gebeuren ook geen aanpassingen aan de lichten van de Kromte.

Denis Fraeyman: we geven de bezorgdheid mee aan AWV.

Publieke stemming
Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Greet Dewitte, Jessica Vandromme, Arne Min Jou, Sara Defreyne
Tegenstanders: Bart Verhelle, Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
Resultaat: Met 9 stemmen voor, 8 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1

 

In functie van meer ruimte voor het indraaien van gelede bussen komende van de N37 (kant Tielt) wordt op het kruispunt Vijfstraat x N37, in de Vijfstraat komende vanuit Pittem-centrum de linksafslagstrook verwijderd. In plaats komt op de rijweg in de Vijfstraat een voorsorteerpijl type E’. Verder wordt de huidige opgeblazen fietsopstelstrook in breedte verminderd.

 

Artikel 2

 

Ter hoogte van de Kromte (kruispunt N35e / Tieltstraat x N37 / Ringlaan Robert De Paepe) wordt de N35e / Tieltstraat afgesloten door reflecterende paaltjes te voorzien en de verdrijvingsmarkering door te trekken over de lengte van de aansluiting van de N35e.

Een aantal meter verder in de Tieltstraat / N35e worden betonnen New Jerseys voorzien.

 

Artikel 3

 

De plaatsing en het onderhoud van de signalisatie zijn ten laste van de wegbeheerder (AWV). Tekens die strijdig zijn met de beschikkingen van onderhavig reglement moeten onmiddellijk verwijderd worden.

 

Artikel 4

 

Onderhavig reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.