Terug
Gepubliceerd op 06/05/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 04/04/2022 - 19:30 De Magneet
Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Gemeenteraadsleden
Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
  • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

    • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering.

      Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
      Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Gemeenteraadsleden
      Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Publieke stemming
      Aanwezig: Ivan Delaere, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Joris Defour, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Ivan Delaere, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Delaere Ivan, Burgemeester-voorzitter

      • Personeel

        • Geïntegreerd organogram gemeente en ocmw - aanpassing

          Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
          Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Regelgeving
          • De rechtspositieregeling van gemeente en ocmw, zoals laatst aangepast op 7/2/2022
          • Artikel 161 van het Decreet lokaal bestuur dat het volgende oplegt : De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. - Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
          • Artikel 171§4 van het decreet lokaal bestuur stelt dat een ontwerp organogram wordt opgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
          Context en argumentatie

          Het lokaal bestuur is een organisatie in voortdurende ontwikkeling, zo ook op personeelsvlak. Volgende aanpassingen aan het organogram worden voorgesteld (zie ook het huidige organogram en het voorstel nieuw organogram in bijlage. De veranderingen staan in het ontwerp in rood vermeld):

            • Invoegen van een nieuwe betrekking voor participatie en evenementen (deskundige B1-B3)
            • Invoegen van een nieuwe betrekking van coördinator welzijn (coördinator A1a-A3a) - ter vervanging van de uitdovende functie van adjunct-algemeen directeur + opname in het managementteam
            • Invoegen van een nieuwe betrekking van centrumleider lokaal dienstencentrum (B1-B3) - na oprichting lokaal dienstencentrum
            • Invoegen van een nieuwe betrekking van logistiek medewerker lokaal dienstencentrum (D1-D3) - na oprichting lokaal dienstencentrum
            • Uitbreiden functie administratief medewerker welzijn (0,75 VTE naar 2 VTE) - ondersteuning woonzorgcentrum, welzijnshuis en lokaal dienstencentrum
            • Aanpassen loonschaal functie coördinator mens (naar A1a-A3a) (voorheen B4-B5)
            • Aanpassen loonschaal functie coördinator ruimte (naar A4a-A4b) (voorheen B4-B5, maar nog geen kandidaat na drie sollicitatieronden)
            • Aanpassen loonschaal functie wzc-directeur (naar A4a-A4b) + opname in het managementteam (voor woonzorgcentrumgerelateerde zaken)
            • woonzorgcentrum komt onder de direct hiërarchische leiding van de algemeen directeur
           
          Het managementteam verleende gunstig advies op 21/3/2022.
           

          Op 23/3/2022 werd het organogram voorgelegd op het vakbondsoverleg.  Hierbij verwijzen we naar het protocol van het onderhandelingscomité.

          Financiële impact

          De veranderingen werden financieel geraamd. Door de uitdovende functie van adjunct-algemeen directeur en het intern opvangen van een pensionering van een medewerker van de dienst burgerzaken, ontstaat een budgettaire ruimte die de voorgestelde veranderingen integraal opvangt.

          Tussenkomsten

          Carl Couckuyt, algemeen directeur, licht het agendapunt toe.

          Nathalie Delmotte: kan het organogram beschikbaar gemaakt worden voor de burger?

          Carl Couckuyt: het organogram is een verplichte bijlage in het meerjarenplan en kan online terug gevonden worden in de documentatie van het meerjarenplan. De diensten met de bijhorende contactgegevens zijn ook opgesomd op de website.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ivan Delaere, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Ivan Delaere, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De raad verleent goedkeuring aan de aanpassing van het geïntegreerd organogram met bijhorende personeelsformatie van gemeente en ocmw, zoals in bijlage toegevoegd.

           

          Artikel 2

          Deze raadsbeslissing wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, in bijzonder artikelen 286 tot en met 288 en artikel 330.

        • Toetreding tot OFP Prolocus

          Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
          Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Regelgeving

          Overwegende dat het bestuur de pensioenkloof tussen haar statutair personeel en contractueel personeel wil verkleinen; dat het bijgevolg voorziet in een tweede pensioenpijler voor de totaliteit van haar contractueel personeel;

          Overwegende dat tot op heden het bestuur was aangesloten bij de groepsverzekering die na bemiddeling van de VVSG, aangeboden werd door Ethias en Belfius Insurance; dat deze verzekeraars in juni 2021 de lopende groepsverzekeringsovereenkomst per 1 januari 2022 hebben opgezegd;

          Overwegende dat het bestuur voor het voorzien in een tweede pensioenpijler de keuze heeft tussen enerzijds een overheidsopdracht voor een groepsverzekering bij een verzekeraar en anderzijds het aansluiten bij een instelling voor bedrijfspensioen-voorziening (pensioenfonds);

          Overwegende dat, na onderhandelingen met de VVSG, OFP PROVANT werd omgevormd tot OFP PROLOCUS (een instelling voor bedrijfspensioenvoorziening  met ondernemingsnummer 0809.537 155), een pensioenfonds waarbij alle lokale besturen van het Vlaamse Gewest kunnen toetreden;

          Overwegende dat men door de toetreding bij een IBP meer betrokken is bij het beheer van zijn pensioenfinanciering; dat in tegenstelling tot een groepsverzekering het bestuur een vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS afvaardigt en naast controlebevoegdheid ook de mogelijkheid heeft om – indien nodig -  punten op de agenda van de algemene vergadering te zetten. Overwegende dat in tegenstelling tot een groepsverzekering een IBP geen winsten ten voordele van de organisatie zelf nastreeft;

          Overwegende dat een IBP ruime beleggingsmogelijkheden heeft, zodat een ruimer rendement mogelijk is dan in een tak 21 verzekering, zonder dat dit enige garantie inhoudt;

          Overwegende dat het bestuur kan toetreden tot OFP PROLOCUS zonder overheidsopdracht vermits aan de  voorwaarden van een in house opdracht voldaan zijn; dat het bestuur immers ten eerste via de algemene vergadering waar ze lid van wordt,  toezicht uitoefent op OFP PROLOCUS zoals op haar eigen diensten; dat ten tweede meer dan 80% van de activiteiten van de OFP PROLOCUS de uitvoering van taken behelst die hem zijn toegewezen door de controlerende  overheden, nl. het voorzien in aanvullende pensioenen voor lokale en provinciale besturen; dat er ten derde geen directe participatie van privékapitaal is in de OFP PROLOCUS en dat ten vierde OFP PROLOCUS zelf onderworpen is aan de wetgeving op de overheidsopdrachten.

          Overwegende dat OFP PROLOCUS, in het verlengde van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen, zwaar zal inzetten op het duurzaam karakter van zijn beleggingen;

          Overwegende dat het aanbod van OFP PROLOCUS, net zoals de groepsverzekering die tot eind 2021 werd aangehouden bij Ethias en Belfius Insurance geen werknemersbijdragen vereist, voorziet in een overlijdensdekking en een kapitaalsuitkering;

          Overwegende dat de mogelijkheid bestaat van een zogeheten “steprate” bijdrage; dat het dus mogelijk is om op het gedeelte van het loon dat boven het maximumplafond voor de berekening van het wettelijke pensioen uitkomt, een hogere toezegging te doen om zo het verschil tussen een statutair pensioen en een wettelijk pensioen verder te verkleinen.

          Overwegende dat er drie soorten pensioenplannen bestaan (defined benefit of vaste prestaties, cash balance en defined contribution of vaste bijdragen); dat de voorgestelde formule een vastebijdragenplan is; dat in dit plan de werkgever belooft een bepaalde bijdrage  (een bijdrage uitgedrukt als een percentage van het aan de RSZ onderworpen brutoloon) te betalen zonder vastgesteld rendement; dat de behaalde rendementen worden toegekend conform het kaderreglement.

          Overwegende dat het bestuur de vastgestelde bijdrage minimum moet betalen; dat wanneer het wettelijk minimumrendement niet behaald wordt, het bestuur bijkomende bijdragen zal moeten betalen; dat in elk geval voor de aangeslotenen het wettelijk minimum rendement (momenteel 1,75% voor actieve aangeslotenen[1], 0% voor passieve aangeslotenen[2]) moet behaald worden.

          Overwegende dat het bestuur als bijkomende veiligheid de eerste vijf jaar, bovenop de middelen nodig voor de pensioentoezegging, voorziet in een extra prefinanciering van 5 % om zo de kans op het betalen van bijkomende bijdragen te verkleinen; deze prefinanciering blijft ter beschikking van het bestuur ter financiering van latere bijdragen;

          Overwegende dat het bestuur met andere rechtspersonen waarmee ze nauwe banden heeft (OCMW) een MIPS-Groep kan vormen; dat binnen een MIPS-groep interne mobiliteit is voor het personeel zonder dat dit gevolgen heeft voor de pensioentoezegging van het personeelslid; dat er binnen een MIPS-groep een onderlinge solidariteit speelt;

          Overwegende dat de kosten voor de werking van OFP PROLOCUS voor 2022 forfaitair worden vastgelegd op 1000 euro per jaar per werkgever en 10 euro per jaar per aangeslotene en dat deze bedragen jaarlijks worden geïndexeerd tot en met 2024; overwegende dat nadien een meer stabiel systeem van kostenvergoeding zal worden uitgebouwd, gebaseerd op de werkelijke kosten enerzijds en het werkelijke aantal aangesloten besturen en medewerkers anderzijds;

          Gelet op de statuten, de beheersovereenkomst, het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG), de Verklaring inzake Beleggingsbeginselen (algemeen luik en specifiek luik VVSG), het Kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement, de toetredingsakte;

          Gelet op het protocol van het onderhandelingscomité C1;

          Overwegende dat in de nodige kredieten voorzien wordt in de meerjarenplanning;

          Overwegende  het voorstel van het college van burgemeester en schepenen van 16 maart 2022 om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS en de eraan gekoppelde modaliteiten qua pensioentoezegging;

          Overwegende dat verder de intentie geuit werd om met volgende entiteiten een MIPS-groep te vormen (gemeente en ocmw ) om de interne mobiliteit van het personeel tussen beiden entiteiten te bevorderen ;

          Overwegende dat de op basis van het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen ingehouden worden door de RSZ en daarna doorgestort worden aan OFP PROLOCUS;

          Overwegende dat voormelde intentieverklaring van het college van burgemeester en schepenen en voormelde documenten in het bijzonder onderhandelingscomité van 23 maart 2022 besproken werden; dat deze bespreking leidde tot volgend niet bindend advies:  Akkoord;

          Overwegende dat er een vertegenwoordiger moet aangeduid worden om het bestuur te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP PROLOCUS;

          Overwegende dat na de beslissing tot toetreding, dit aan OFP PROLOCUS moet meegedeeld worden en dat de algemene vergadering van OFP PROLOCUS de kandidatuur moet goedkeuren;



          [1] Een aangeslotene in dienst van het bestuur

          [2] Een aangeslotene die het bestuur verlaten heeft en zijn pensioenreserves in OFP PROLOCUS heeft laten staan.

          Financiële impact

          De wijziging van 2,5% naar 3% brengt een bijkomende kost teweeg. De financiële impact voor het jaar 2022 bedraagt:

            pensioenpijler van 2,5% 
          pensioenpijler van 3% 
          Verschil
          Gemeente  17.818 euro   21.382 euro   3.564 euro 
          OCMW 48.115 euro  57.738 euro  9.623 euro 
          Geconsolideerd  65.933 euro  79.119 euro   13.187 euro 
          Tussenkomsten

          Joris Defour, adjunct-algemeen directeur, licht het agendapunt toe.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ivan Delaere, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Ivan Delaere, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De raad gaat over tot een geheime stemming voor het effectief lid.

          Zeventien stembriefjes worden verdeeld en zeventien stembriefjes worden opgehaald.

          De heer Denis Fraeyman bekomt negen stemmen, mevrouw Kaat Dewaele bekomt acht stemmen.

          De raad gaat over tot een geheime stemming voor het plaatsvervangend lid.

          Zeventien stembriefjes worden verdeeld en zeventien stembriefjes worden opgehaald.

          Mevrouw Annick Debonné bekomt negen stemmen, mevrouw Nathalie Delmotte bekomt acht stemmen.

           

          Artikel 1 :

          Kennis genomen wordt van en ingestemd wordt met

          • de beheersovereenkomst en het financieringsplan ( algemeen luik en luik VVSG) via de toetredingsakte  van OFP PROLOCUS  ;
          • Het kaderreglement en het bijzonder pensioenreglement (AANGEVULD VOLGENS VOORMELDE KEUZE hoogte basisbijdrage/ steprate / aanvullende toezegging/inhaaltoezegging /MIPS of UNI).

          Kennis wordt genomen van de verklaring inzake beleggingsbeginselen (SIP) (algemeen luik en luik VVSG) en de statuten.

          Artikel 2 :

          Beslist wordt om met ingang van 1 januari 2022 toe te treden tot OFP PROLOCUS (Afzonderlijk vermogen VVSG), en hiertoe onverwijld een verzoek tot aanvaarding als lid van de Algemene Vergadering te richten tot OFP PROCOLUS.

          Artikel 3 :

          Ingestemd wordt met het feit dat de door het financieringsplan verschuldigde bijdragen en de kosten voor het functioneren van OFP PROLOCUS zullen worden geïnd door de RSZ in naam en voor rekening van OFP PROLOCUS.

          Artikel 4 :

          De pensioentoezegging bedraagt 3% van het pensioengevend loon.

          Artikel 5 :

          Het bestuur vormt samen met de gemeente Pittem en met het OCMW Pittem een zogenaamde MIPS-groep.

          Artikel 6 :

          De heer Denis Fraeyman wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Annick Debonné wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien het effectief lid niet aanwezig kan zijn.

          Artikel 7 :

          De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.

        • Geïntegreerde rechtspositieregeling - aanpassing

          Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
          Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          In het kader van de integratie van de gemeente en het OCMW werd op 9 november 2020 een nieuwe rechtspositieregeling opgemaakt voor beide personeelsgroepen, met reeds een aantal wijzigingen goedgekeurd in de raad van 7 februari 2022.

          Door de aanpassing van het organogram van de gemeente en het OCMW, en de gewijzigde wetgeving, dringen zich terug een aantal wijzigingen op. 

          Regelgeving

          Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Besluit van de Vlaamse Regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel. 

          Rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel van 9 november 2020 en wijzigingen tot op heden.

          Context en argumentatie

          In de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel zoals goedgekeurd in de gemeenteraad en de OCMW-raad van 9 november 2020, en gewijzigd op 7 februari 2022, worden de volgende artikels aangepast :

          • Artikel 6 : relevante beroepservaring van minimum 4 jaar naar minimum 2 jaar
          • Artikel 114 : functionele loopbaan voorzien voor schaal A4a-A4b
          • Artikel 126 : bevorderingsvoorwaarden voor graag A4a-A4b
          • Artikel 166 : voorzien hogere graad A4a-A4b
          • Artikel 191 : aanpassing ivm eindejaarstoelage en attractiviteitspremie zorgpersoneel
          • Artikel 217 § 3 : De pensioentoelage van 2,5% van het pensioengevend jaarloon wordt verhoogd tot 3%.
          • Artikel 247 : omstandigheidsverlof : aanpassen bepalingen rond pleegzorg, rouwverlof, verloning …

          Het managementsteam verleende gunstig advies op 21 maart 2022.

          Deze aanpassing van de rechtspositieregeling werd besproken op het Bijzonder Onderhandelingscomité van 23 maart 2022 met een akkoord als gevolg.

          Tussenkomsten

          De heer Carl Couckuyt, algemeen directeur, licht het agendapunt toe.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ivan Delaere, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Ivan Delaere, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad keurt de wijziging van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel en OCMW-personeel goed als volgt :

           Artikel 1 :

          In de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel en het OCMW-personeel zoals goedgekeurd in de gemeenteraad en de OCMW-raad van 9 november 2020, en gewijzigd op 7 februari 2022, worden de volgende artikels aangepast :

          • Artikel 6 : relevante beroepservaring van minimum 4 jaar naar minimum 2 jaar
          • Artikel 114 : functionele loopbaan voorzien voor schaal A4a-A4b
          • Artikel 126 : bevorderingsvoorwaarden voor graag A4a-A4b
          • Artikel 166 : voorzien hogere graad A4a-A4b
          • Artikel 191 : aanpassing ivm eindejaarstoelage en attractiviteitspremie zorgpersoneel
          • Artikel 217 § 3 : De pensioentoelage van 2,5% van het pensioengevend jaarloon wordt verhoogd tot 3%.
          • Artikel 247 : omstandigheidsverlof : aanpassen bepalingen rond pleegzorg, rouwverlof, verloning …

           

    • Fraeyman Denis, Eerste schepen

      • Wonen en (sociale) huisvesting

        • Goedkeuring rekening interlokale vereniging ‘intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt’ voor het werkingsjaar 2021

          Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
          Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Regelgeving

          Gelet op de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, zoals gewijzigd;

           

          Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering houdende de subsidiëring ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid van 16 november 2018;

           

          Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 2 september 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenbudget van de intergemeentelijke samenwerking;

           

          Gelet op het verslag van het beheerscomité IGS Wonen Regio Tielt van 8 maart 2022, waarbij de rekening van het werkingsjaar 2021 door het beheerscomité werd vastgesteld en de vraag werd gesteld om de rekening ter goedkeuring voor te leggen aan de raden van de deelnemende gemeenten;

           

          Overwegende dat de gemeenteraad volgens de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging “intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt” bevoegd is de rekening van de interlokale vereniging goed te keuren;

           

          Gelet op de financiële toestand van de gemeente;

           

          Na beraadslaging,

          Publieke stemming
          Aanwezig: Ivan Delaere, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Ivan Delaere, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1

          De rekening van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen regio Tielt’ voor het werkingsjaar 2021 met vastgestelde uitgaven ten bedrage van € 376.821 en vastgestelde inkomsten ten bedrage van € 376.821 wordt goedgekeurd.

          Art. 2

          Afschrift van deze beslissing over te maken aan het beheerscomité en de coördinator van IGS Wonen Regio Tielt.

           

  • Varia

    • Varia

      Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
      Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Gemeenteraadsleden
      Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Besluit

      Volgende variapunten worden ter zitting behandeld:

       

      1. Opvang Oekraïense vluchtelingen (door maatschappelijk werkster Sanne Vanthournout)

      De lokale besturen moeten een coördinerende rol opnemen:

      - aanstellen gemeentelijk coördinator

      - oplijsten crisisopvang (in eigen beheer of via gastgezinnen): 50-tal opvangplaatsen in Pittem

      - enkel gastgezinnen met een aparte huisvesting werden weerhouden (via housingtool)

      In de praktijk nog geen doorverwijzingen vanuit Fedasil, maar er worden wel al een aantal vluchtelingen in Pittem opgevangen via niet-officiële weg.

      De sociale dienst van het ocmw volgt de opvang op (noodpakketten, sociale rechten, voedselhulp, brugfiguur ogv school of opvang, financiële bijstand, ondersteuning via tolk, infobrochure via de dienst burgerzaken (covid-vaccinatie, contactgegevens, ...)).

       

      2. Inhoud gemeenteraad

      Christophe Vancoillie: de gemeenteraad komt samen maar vaak met weinig punten. Inhoudelijk is het ook niet altijd even interessant, toch zeker niet vanuit het standpunt van de burger. Wat houdt jullie tegen om zelf punten (wegenwerken, hernieuwing sportsite, verkeersveiligheid, heraanleg Markt) op de agenda te zetten.

      Ivan Delaere: de gemeenteraad bevat de wettelijk te behandelen punten. Niet alle dossiers zijn inhoudelijk klaar om voor te leggen voor de gemeenteraad of om over van gedachten te wisselen.  Het schepencollege heeft ook een aantal bevoegdheden. Tijdens een legislatuur is er altijd eerst een aantal jaren planning, pas dan kunnen we overgaan tot concrete uitwerking.

       

      3. Groene zones

      Renzo Callant: de opwaardering van de groene zones kwam al eerder aan bod in de gemeenteraad. We deden ook het voorstel van volkstuinen. De burgemeester deed het voorstel van smoestuinen, maar dit is tot op heden nog niet uitgewerkt. 

      Ivan Delaere: de groendienst heeft de opdracht gekregen om de groenzones her in te kleden (bv. speelplein Molenakker, speelplein Buurthuis). Ook de Gentsemeersweg zit in planningsfase. We bekijken ook de mogelijkheid om nieuwe speeltoestellen aan te kopen, het budget is jaarlijks voorzien in het MJP.

       

      4. Grondprijzen

      Renzo Callant: in Izegem is er vergelijkbare WVI-verkaveling als in Pittem. De gemiddelde grondprijs is 325 euro/m². Pittem komt op de tiende plaats te staan ogv grondprijs. Hoe zijn de prijzen in de nieuwe verkaveling?

      Denis Fraeyman: de WVI bepaalt de prijs, maar we vragen het nog eens na. Het zal wel een stuk goedkoper dan de reguliere prijs.

       

      5. Mobiliteitsplan

      Andres Vandewalle: wanneer mogen we de resultaten van het mobiliteitsplan verwachten? Hoe zit het met de eerste ontwerpen?

      Denis Fraeyman: de metingen van het mobiliteitsplan waren niet accuraat genoeg door Corona (minder mensen op de weg door telewerk). We mikken op het einde van jaar.

      Met VSV hebben we ook een aantal plaatsbezoeken gedaan, ook in andere gemeenten. We verwerken deze gegevens tot een plan.

       

      6. Hemelwaterplan

      Andres Vandewalle: het hemelwaterplan is een visie over hoe we omgaan met hemelwater? Waar blijft het plan en de toelichting?

      Chris Marreel: het plan is af en werd voorgelegd aan de adviesraden.

      Arne Min Jou: het is al voorgelegd aan de adviesraden, waar NPE niet vertegenwoordigd was.

       

      7. Sportsite

      Andres Vandewalle: de communicatie omtrent de nieuwe sportsite blijft achterwege. We vragen proactievere communicatie.

      Stijn Vandenhende: we mikken op mei 2022 om de infovergadering te organiseren voor verenigingen en burgers.

       

      8. Aanleg bufferbekken Claerhoutdreef

      Bart Verhelle: er is budget voorzien voor de aankoop van gronden voor de bufferbekken in de Claerhoutdreef. Maar er is nog geen bekken aangelegd, terwijl er wel nood aan is. De eigenaars waren nochtans geen vragende partij, dus dan moet je een extra financiële inspanning doen.

      Chris Marreel: het bufferbekken zal er voorlopig niet komen. We hebben een deel van de gronden aangekocht, maar niet allemaal. De gronden zijn geschat en we moeten ons houden aan de schattingsprijs. De gronden zijn meersen, en zijn minder geschikt voor landbouw. Als we als gemeente de prijzen opstuwen, dan is dit niet goed voor onze landbouwers. Op de duur zijn er geen betaalbare gronden.

      Denis Fraeyman: de gronden zijn wel degelijk aan het bestuur aangeboden. We gaan inderdaad niet boven de schattingsprijs, want dan drijven we de prijs voor alle landbouwers omhoog.

      Ivan Delaere: bij aankoop van gronden moeten we via de Vlaams overheid (Vastgoedtransacties) een schatting laten maken. We hebben die schatting door de Vlaamse overheid twee keer laten doen. Ook Meulebeke houdt zich aan de schattingsprijs en doet niet mee aan het opbod. De deur blijft open staan voor de betrokken eigenaars.

      Renzo Callant: is er een tussenoplossing: kunnen de landbouwers daar nu water ophalen?

      Ivan Delaere: de wvi werkt ook aan een bufferbekken bij de oude steenbakkerij.

      Denis Fraeyman: landbouwers die willen voorzien in eigen watervoorziening en daarvoor een aanvraag indienen, keuren we bijna altijd goed.

      Chris Marreel: in samenwerking met de provincie worden er bij landbouwers ook bevoorradingsputten/buffers aangelegd.

       

      9. Gevaarlijke verkeerssituaties

      Christophe Vancoillie: hoe zit het met aanpak van een aantal gevaarlijke verkeerspunten

      1. Egemstraat / Kokerstraat: er zou een verkeerscoach worden aangesteld, hoe is de toestand momenteel

      Ivan Delaere: in februari 2022 zijn we langs geweest om dit te bekijken

      2. Egemkapelle: hoe ver staat het daar mee?

      Ivan Delaere: de Vlaamse overheid zal ons binnenkort contacteren

      3. Fonteinestraat / Meulebekestraat: op goed geluk moet je daar op de Meulebekestraat komen

      Ivan Delaere: we zullen dit bekijken. Er was een 2de fase Meulebekestraat maar zal wellicht in een rioleringsdossier uitgevoerd worden.

       

      10. Vergoeding mantelzorgers

      Christophe Vancoillie: de huidige premie is 25 euro per maand en beperkt tot mensen die onder hetzelfde dak wonen. Dit is een eigenaardige regel. Kan dit aangepast worden?

      Annick Debonné: we kunnen dit bekijken.

Namens Gemeenteraad,

Carl Couckuyt
Algemeen directeur

Ivan Delaere
Burgemeester-voorzitter