Terug
Gepubliceerd op 04/09/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 02/09/2024 - 19:30

Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer - Parkeerplaatsen voorbehouden voor autodelen - goedkeuring

Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Aanleiding

Door de Vervoerregio's Midwest, Oostende en Westhoek werd een aanbesteding uitgeschreven om voor de deelnemende gemeenten een deelwagensysteem op te zetten. De opdracht werd toegekend aan het bedrijf Claus2You. De VVR vraag om via een aanvullend politiereglement 2 parkeerplaatsen aan te duiden waar de deelwagens kunnen geplaatst worden.

 

Regelgeving
  • Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
  • Decreet over het lokaal bestuur (22/12/2017)

De verkeersregelgeving

  • Wegverkeerswet (KB 16/03/1968)
  • Wegcode (KB 1/12/1975)
  • Code van de wegbeheerder (MB 11/10/1976)

De specifieke regelgeving i.v.m. de aanvullende reglementen

  • Decreet van 16/05/2008
  • Uitvoeringsbesluit van 23/01/2009
  • Omzendbrief van 03/04/2009


Context en argumentatie

De nieuwe maatregel die bij dit besluit wordt getroffen is de inrichting van 2 voorbehouden parkeerplaatsen voor deelwagens, dit voor 1 conventionele deelwagen (benzine) en 1 elektrische deelwagen ter hoogte van de parking Doelstraat. Dit in uitvoering van de principes van het decreet basisbereikbaarheid en het nieuw openbaar vervoerplan dat werd goedgekeurd door de Vervoerregioraad. In de Vervoerregio werd Claus2You aangesteld als deelwagenaanbieder voor de uitrol van de deelwagens binnen het vervoer op maat.

 

Door het inrichten van voorbehouden parkeerplaatsen voor autodelen faciliteren we het gebruik van de voorziene deelwagens vanuit de Vervoerregio en garanderen we dat deze parkeerplaatsen ten allen tijde beschikbaar zijn voor de beide deelwagens.

De conventionele deelwagen op benzine zou al geplaatst worden in de eerste helft van juli 2024. De elektrische deelwagen zou tegen het einde van het jaar geleverd worden.

 

Idealiter worden de deelwagen-plaatsen in de omgeving van een Hoppinpunt voorzien. Dit is op heden echter nog niet mogelijk, omdat de inrichting van het Hoppinpunt in Pittem pas later gerealiseerd wordt. Daarom wordt nu gekozen voor de parking Doelstraat. Voor de elektrische deelwagen zal een bijkomende laadpaal aangevraagd worden, dit via het loket 'Strategische locaties' dat reeds gebruikt werd voor het aanvragen van de andere laadpalen, via de lopende concessie-overeenkomst tussen het Departement MOW en TotalEnergies. Dit heeft het voordeel dat als dan later de deelwagen-parkeerplaatsen zouden verplaatsen naar het Hoppinpunt, deze laadpaal niet nutteloos wordt, maar kan blijven staan en verder gebruikt worden. Dit is dan tevens een bijkomend laadpunt ifv de doelstellingen van het Lokaal Energie- en Klimaatpact om deelwagensystemen uit te bouwen.

 

De wagens, een infobord en alle bijhorende informatie, infosessies, en praktische en financiële opvolging van het systeem vallen toe aan de deelwagenfirma. Het lokale bestuur wordt gevraagd te voorzien in de plaatsing van een verkeersbord, eventuele wegmarkering indien nodig, en de opmaak van een aanvullend verkeersreglement. Er wordt ook gevraagd aan het lokaal bestuur om het systeem maximaal te helpen bekend maken bij de bevolking.

 

Het occasioneel organiseren op de parkeerzone van een markt, kermis, evenement... is op zich geen probleem, de deelwagenaanbieder vraagt enkel om dit tijdig te communiceren zodat de wagens tijdelijk elders kunnen geplaatst worden.

Tussenkomsten

Christophe Vancoillie: is er onderzoek geweest naar de behoefte rond autodelen? Wie heeft dit toegewezen? Waarom is er nog een benzinewagen?

Denis Fraeyman: via de vervoersregio hebben we 2 wagens toegewezen gekregen. Het succes zal nog moeten blijken. Niet iedereen is al vertrouwd met elektrisch rijden, vandaar de benzinevariant.

Publieke stemming
Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1.

 

Het aanvullend verkeersreglement voor het aanbrengen van 2 parkeerplaatsen voor een conventionele deelwagen en een elektrische deelwagen ter hoogte van de parking Doelstraat wordt goedgekeurd.

 

Artikel 2.

 

Deze reglementering wordt aangeduid door het plaatsen van borden E9a met respectievelijk onderbord 'Autodelen' en onderbord met het symbool 'wegslepen' en opschrift 'voorbehouden Claus2You autodelen'.

 

Artikel 3.

 

Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid via het Loket voor Lokale Besturen.

 

Artikel 4.

 

Dit besluit zal digitaal worden bekendgemaakt, conform het decreet voor Lokaal Bestuur.