Terug
Gepubliceerd op 08/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 01/12/2025 - 20:30

Gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 - goedkeuring

Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
Denis Fraeyman, Burgemeester
Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Marijke Moerman, Gemeenteraadslid
Regelgeving
  • Artikelen 41, 162 en 170, §4 van de gecoördineerde Grondwet van 17 februari 1994
  • Artikel 464/1, 1° van het Wetboek van Inkomstenbelastingen 1992
  • Artikel 2.1.4.0.2 en artikel 3.1.0.0.4 van het decreet van 13 december 2013 houdende de Vlaamse Codex Fiscaliteit
  • Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Context en argumentatie

Het is gerechtvaardigd een billijke financiële tussenkomst te vragen van de belanghebbenden op het grondgebied van de gemeente, gelet op de financiële toestand van de gemeente en de wettelijke verplichting om een financieel evenwicht te handhaven.

De opcentiemen op de onroerende voorheffing worden vanaf 2026 verhoogd van 1023,3 naar 1085,6 omwille van de afschaffing van de algemene milieubelasting.

Reden afschaffing algemene milieubelasting:

  • Het innen van deze eigen belasting brengt echter steevast heel wat kosten met zich mee die geen enkele maatschappelijke meerwaarde betekenen. (software, frankeerkost, debiteurenbeheer, manuren, …)
  • Dergelijke invorderingskosten heb je niet bij de opcentiemen op onroerende voorheffing. De vestiging, invordering en de geschillenbeslechting van deze belasting wordt volledig geregeld door de Vlaamse Overheid.
  • Jaarlijkse stijging dossiers voor gedwongen invordering via de gerechtsdeurwaarder.
  • De algemene milieubelasting bestond erin om een deel van de kosten voor milieuzorg te verhalen op de inwoners. Deze belasting heeft dus geen gedragssturende werking, want iedereen betaalt het zelfde bedrag, ongeacht of men goed sorteert of niet. Deze belasting dient dus bijgevolg enkel om de gemeentekas te spijzen. Het heeft geen specifieke beleidsfactor. De incentive voor de inwoners om toch goed te recycleren komt er evenwel aan op een andere manier via het gewichtsdiftarsysteem. Mensen die goed recycleren, sorteren en composteren gaan minder betalen.

Daarom het voorstel om de algemene milieubelasting af te schaffen en ter compensatie een verhoging door te voeren bij de opcentiemen op de onroerende voorheffing. Het verhoogt de totale belastingdruk niet.

Financiële impact

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, actie 6.10.1, budgetrekening 0020-00/7300000.

Publieke stemming
Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Wies Vanden Berghe
Tegenstanders: Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
Resultaat: Met 10 stemmen voor, 6 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1. Belastbare grondslag en belastbare periode

Voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 worden 1085,6 gemeentelijke opcentiemen op de onroerende voorheffing geheven. 

 

Artikel 2. Wijze van inning

De vestiging en de inning van de gemeentebelasting gebeuren door de Vlaamse Belastingdienst.