Terug
Gepubliceerd op 08/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 01/12/2025 - 20:30

Belastingreglement op het opruimen van sluikstorten voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 - goedkeuring

Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
Denis Fraeyman, Burgemeester
Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Marijke Moerman, Gemeenteraadslid
Aanleiding

Het vorig reglement inzake heffen van belasting op het weghalen en verwijderen van afvalstoffen gestort of achtergelaten op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten vervalt per 31 december 2025 en dient hernomen te worden.

Regelgeving
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
  • De grondwet in het bijzonder artikel 41, 162 en 170.
  • Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Context en argumentatie

Definitie sluikstorten : het achterlaten of storten van afvalstoffen op niet-reglementaire plaatsen of tijdstippen of in niet-reglementaire recipiënten.

De gemeente doet al heel wat inspanningen om het openbare domein netjes te houden.

Toch wordt vastgesteld dat voor het deponeren van afval niet altijd op een correcte manier gebruik wordt gemaakt van de mogelijkheden, zoals het containerpark of afvalcontainers, geplaatst op het grondgebied van de gemeente;

De gemeentelijke diensten dienden reeds vele malen op te treden voor het opruimen van zwerfvuil en sluikstorten.

Het is wenselijk, om teneinde dergelijke toestanden tegen te gaan, hierop een belasting te heffen.

Financiële impact

De ontvangst is voorzien in het meerjarenplan 2026-2031, actie ACT-6.10.1,  budgetrekening 0020-00/7332800.

Tussenkomsten

Renzo Callant: door diftar zal het sluikstorten wellicht toenemen: een hogere belasting zou hier wel op zijn plaats zijn.

Publieke stemming
Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1:

Vanaf 1 januari 2026 en voor een termijn van 6 jaar, eindigend op 31 december 2031, wordt ten voordele van de gemeente een belasting geheven op het weghalen van afvalstoffen, hondenpoep inbegrepen, die gestort of achtergelaten zijn op daartoe niet- voorziene plaatsen, tijdstippen of in niet -reglementaire recipiënten.

 

Artikel 2:

De belasting is verschuldigd door de persoon die de afvalstoffen heeft achtergelaten, en ingeval er meerdere daders zijn wordt elk van hen hoofdelijk aansprakelijk gesteld voor de betaling van de belasting. Desgevallend is diegene die daartoe opdracht of toelating gaf hoofdelijk mede aansprakelijk voor de betaling van de belasting. De subsidiaire aansprakelijkheid van de eigenaar zal gelden indien kan aangenomen en bewezen worden dat de eigenaar ook effectief schuldig of medeplichtig is. Wat de hondenpoep betreft, is de begeleider of diegene die voor de hond verantwoordelijk is, de belasting verschuldigd.

 

Artikel 3:

De belasting wordt per afzonderlijke ophaalbeurt als volgt vastgesteld:

-  € 125 : klein en middelgroot afval zoals flessen, blikken, zakken (met inbegrip van restafvalzakken van het werkgebied IVIO achtergelaten op het grondgebied van Pittem),  kartonnen dozen, klein huisraad, hondenpoep, ...

- € 250 : groot afval (tot 500 kg) zoals groot huisraad, bruin- en witgoed, matrassen, ...

- € 500 : groot afval van meer dan 500 kg

 

Artikel 4:

De belasting wordt contant ingevorderd door de financieel directeur tegen afgifte van een betalingsbewijs.

Bij gebrek aan betaling van de factuur binnen de 30 dagen na de factuurdatum wordt de belasting ingevorderd bij middel van een kohier overeenkomstig de bepalingen van de wet van 30 mei 2008.

 

Artikel 5:

De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, hetzij per post bij het college van burgemeester en schepenen, hetzij per e-mail via milieudienst@pittem.be. Het bezwaar moet ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van kennisgeving van de aanslag. Het wordt gedagtekend en ondertekend door de eiser of zijn vertegenwoordiger en vermeldt:

  • de naam, hoedanigheid, het adres of zetel van de belastingschuldige;
  • het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en de middelen.

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger, die wenst gehoord te worden moet dit uitdrukkelijk vermelden in zijn of haar bezwaar.
Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verzonden binnen de vijftien kalenderdagen na de indiening ervan naar enerzijds de belastingschuldige en, in voorkomend geval, zijn of haar vertegenwoordiger en anderzijds de financieel directeur.

 

Artikel 6:

Onderhavig reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.