Terug
Gepubliceerd op 08/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 01/12/2025 - 20:30

Belastingreglement op het privaat gebruik van het openbaar domein voor de aanslagjaren 2026 tot en met 2031 - goedkeuring

Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
Denis Fraeyman, Burgemeester
Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Aanleiding

De gemeenteraad van Pittem heeft op 4 november 2019 het gemeentelijk belastingreglement op het gebruik van het openbaar domein (2019-2025) goedgekeurd. Om de continuïteit en gelijke behandeling te verzekeren wordt onderstaand belastingreglement ter goedkeuring voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen.

Regelgeving
  • De grondwet, in het bijzonder de artikelen 41, 162, 170 §4 en 173
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder de artikelen 40 §3, 41 §2 14°, 177 §1 2° en artikel 286 §1 1°
  • De ministeriële omzendbrief 2011/01 van 10 juni 2011 houdende coördinatie van de onderrichtingen over de gemeentelfiscaliteit
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedurevan provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen
Context en argumentatie

Een burger of een aannemer die werken heeft gepland waarbij het noodzakelijk is om tijdelijk het openbaar domein in te nemen, zoals bij een verhuis, bouwwerken , parkeren van een werfvoertuig, stockage van materialen, plaatsen van een stelling, sleufwerken, wegenwerken, en andere werkzaamheden of activiteiten die verkeersbelemmeringen veroorzaken, heeft een vergunning nodig. Zonder voorafgaande machtiging van de bevoegde gemeentelijke overheid is het verboden om delen van het openbaar domein voor privaat gebruik in te nemen.

 

Een inname van het openbaar domein vraagt bijkomende inspanningen van het gemeentebestuur om het openbaar verkeer niet te sterk te belemmeren. Met het oog op het verzekeren van de veiligheid, de vrije doorgang op het openbaar domein en een tijdige communicatie met alle belanghebbenden is het aangewezen de inname van het openbaar domein te reglementen en eveneens voor de inname een belasting te vorderen.

 

Het privatief gebruiken van het openbaar domein veroorzaakt vaak ook de nodige hinder en vraagt een nauwgezette opvolging vanuit de gemeente. Het volledig afsluiten van de rijbaan heeft grote gevolgen voor weggebruikers en omwonenden en vraagt vanuit de gemeente extra coördinatie op vlak van communicatie, inplannen van omleidingen, advies politie,… Dit rechtvaardigt een substantiële verhoging van de bestaande tarieven.

Financiële impact

De exacte financiële gevolgen zijn afhankelijke van het aantal aanvragen voor innames openbaar domein en de duurtijd er van.

Gedurende de laatste 5 volledige boekjaren bedroegen de inkomsten hiervan gemiddeld 17.148,10 euro per boekjaar.

Er zijn hierbij echter wel enorme fluctuaties te zien per boekjaar ten gevolge van externe factoren zoals daar zijn bouwindexen, corona, controles in-the-field, renovatiesubsidies,…

De tarieven voor innames openbaar domein worden met dit reglement verhoogd. De te verwachten jaarlijkse opbrengst zal hierdoor meer kostendekkend zijn voor de dossierbehandeling door de gemeente (kostprijs software, communicatie, nazicht, herstellingswerken en andere administratieve kosten)

Publieke stemming
Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1Termijn

Voor een periode vanaf 1 januari 2026 en eindigend 31 december 2031 wordt ten behoeve van de gemeente, een belasting geheven op het gebruik van het openbaar domein van de gemeente Pittem zoals bij een verhuis, bouwwerken, parkeren van een werfvoertuig, stockage van materialen, plaatsen van een stelling, sleufwerken, wegenwerken, en andere werkzaamheden of activiteiten die verkeersbelemmeringen veroorzaken.

 

Artikel 2Vergunning

Elke burger of aannemer die inname van het openbaar domein wenst te doen - volgens de in artikel 1 niet-limitatieve opgesomde voorwerpen - moeten hiervoor voorafgaandelijk over de bij reglement voorgeschreven vergunning te beschikken. De vergunning wordt afgeleverd door de bevoegde schepen (wegen).

 

Artikel 3Aanvraag

§1 Elke tijdelijke ingebruikname van het openbaar domein voor private doeleinden dient uiterlijk 5 werkdagen vóór de start van de inname van openbaar domein aangevraagd te worden. Indien de aanvraag minder dan 5 werkdagen op voorhand aangevraagd wordt zal een extra belasting geheven worden van € 50.

§2 De aanvragen gebeuren via een online platform op de gemeentelijke website www.pittem.be

§3 Elke wijziging die naderhand aan deze bezetting wordt aangebracht, moet binnen de 24 uren aan het gemeentebestuur worden meegedeeld, eveneens via de website www.pittem.be


Artikel 4Voorwerp van de belasting en de schuldenaar

§1 De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon, rechtspersoon of de feitelijke vereniging die over een door het gemeentebestuur uitgereikte vergunning beschikt en die voor private doeleinden gebruik maakt van de openbare weg of het openbaar domein of die zonder voorafgaande vergunning de openbare weg of het openbaar domein gebruikt. De ingebruiknemer, de uitbater en de eigenaar zijn solidair verantwoordelijk.

§2 Voor het berekenen van de belasting wordt elke begonnen m2 voor een volle m2 aangerekend.

§3 De belasting wordt bepaald op basis van de door de aanvrager geleverde gegevens (ligging, lengte, breedte,…). De controle wordt steekproefsgewijs gedaan door de afgevaardigden van het gemeentebestuur.

 

Artikel 5Bedrag

§1 De belasting op het privaat gebruik van de openbare weg of het openbaar domein wordt vastgesteld op:

  • 0,35/m² per kalenderdag met een minimale forfaitprijs van € 50 indien berekening (0.35/m² x # kalenderdagen) minder dan 50 euro zou bedragen.

§2 De belasting op het privaat gebruik van de openbare weg of het openbaar domein waarbij de volledige rijweg dient afgesloten te worden wordt vastgesteld op: € 50 per af te sluiten rijweg per kalenderdag

§3 Indien de bezetting van het openbaar domein minder dan 3 dagen bedraagt is er geen belasting (volgens artikel 5 §1) verschuldigd maar dient toch een vergunning aangevraagd te worden.

§4 Wanneer de bezetting van het openbaar domein vroeger beëindigt, dan de einddatum op de vergunning, dan kan er geen terugvordering zijn van de belasting voor de kalenderdagen waarop het openbaar domein niet wordt bezet.

§5 Verlengingen van de bezetting worden bij de oorspronkelijke duur geteld.

 

Artikel 6Vrijstellingen

Vrijstelling van belasting wordt verleend voor:

  • Werken aan gebouwen die eigendom zijn van de gemeente en van het OCMW van Pittem inclusief de werken aan erkende kerken
  • Uitvoeren van werken van openbaar nut voor rekening van een openbaar bestuur
  • Werken van door de Vlaamse huisvestingsmaatschappij erkende maatschappijen voor goedkope woningen
  • Uitvoeren van werken door nutsmaatschappijen in het kader van het algemeen belang
  • Het inrichten van een één daagse manifestatie of evenement ter bevordering van de samenhorigheid onder de inwoners (straatfeesten, wijkfeesten, vinkenzetting,…)
  • het plaatsen van koelwagens tijdens de eindejaar periode, mits goedkeuring het lokaal bestuur. Deze aanvraag dient te gebeuren via een online platform op de gemeentelijke website www.pittem.be


Artikel 7Betaling

De vergunning wordt pas afgeleverd na elektronische betaling via het online platform.


Artikel 8Gebruik zonder vergunning

Wanneer een afgevaardigde van het gemeentebestuur vaststelt dat men over geen vergunning beschikt of dat de voorwaarden van de vergunning niet worden nageleefd of dat de toegestane termijn voor het bezetten van het openbaar domein is overschreden zonder dat de aanvraag tot verlenging werd ontvangen, wordt zonder verwittiging een belasting van € 50 extra aangeslagen bovenop de belasting voor de dagen waarbij men niet over een vergunning beschikte.

 

Artikel 9: Signalisatieborden

De gemeente Pittem stelt geen signalisatieborden ter beschikking met uitzondering voor parkeerverbod. Parkeerverbodsborden worden enkel uitgeleend aan particulieren die over een signalisatievergunning beschikken. De parkeerverbodsborden worden door de aanvrager zelf opgehaald, geplaatst en teruggebracht naar de technische loods, Fonteinestraat 22, 8740 Pittem.

Bij het niet terugbrengen van de parkeerverbodsborden worden de borden tegen kostprijs aangerekend aan de aanvrager van de vergunning


Artikel 10Bezwaar

De belastingschuldige kan bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden vanaf de 3de werkdag volgend op de verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.

Wanneer het bezwaar het herstel beoogt van een materiële vergissing, kan het nochtans geldig worden ingediend zolang de gouverneur de dienstjaarrekening van het jaar niet heeft goedgekeurd.

 

Artikel 11: Schade aan openbaar domein

§1 Aansprakelijkheid en raming van schade. Indien tijdens of na de inname van het openbaar domein schade wordt vastgesteld aan het openbaar domein, wordt een raming van de herstellingskosten opgemaakt door de bevoegde gemeentelijke dienst. Deze raming wordt binnen een termijn van 30 werkdagen na vaststelling van de schade schriftelijk meegedeeld aan de aanvrager van de inname.

§2 Betwisting van de schade. De aanvrager heeft het recht om de vastgestelde schade te betwisten. Deze betwisting dient schriftelijk en gemotiveerd te gebeuren binnen een termijn van 10 werkdagen na ontvangst van de schadevaststelling. De betwisting dient gestaafd te worden met actuele en duidelijke foto’s van vóór de aanvang van de inname.

§3 Beoordeling van de betwisting. Binnen een termijn van 15 werkdagen na ontvangst van de betwisting, wordt deze beoordeeld door het college van burgemeester en schepenen, dat beslist of de betwisting gegrond of ongegrond is. De beslissing wordt schriftelijk meegedeeld aan de aanvrager.

§4 Herstelling van de schade. Indien geen geldige betwisting wordt ingediend binnen de gestelde termijn, of indien de betwisting ongegrond wordt verklaard, worden de herstellingswerken uitgevoerd door de technische dienst van de gemeente Pittem. De kosten van deze herstelling worden integraal doorgerekend aan de aanvrager.

§5 Verhaal van kosten. De gemeente behoudt zich het recht voor om de kosten voor het herstel van schade aan het openbaar domein te verhalen op de aanvrager.. Deze herstellingskosten worden onafhankelijk van een eventueel gestorte waarborg afzonderlijk gevorderd.

 

Artikel 12:

Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de toezichthoudende overheid.