Het huidige reglement vervalt op 31/12/2025 en dient dus hernieuwd te worden vanaf 01/01/2026.
De tarieven werden aangepast waar nodig.
Artikel 1. Definities
§1. Er wordt een retributie gevestigd op de meldingen en aanvragen bedoeld in het Decreet van 25.04.2014 betreffende de omgevingsvergunning.
§2. Er wordt een retributie gevestigd op aanvragen tot inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen zoals opgesomd onder artikel 3.
Artikel 2. Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de inlichtingen, de vergunning of de melding en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.
Artikel 3. Retributie voor inlichtingen met enig opzoekingswerk
§1. Er wordt een retributie gevestigd op de aanvragen van volgende inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen:
| alle vereiste vastgoedinformatie en/of milieu-informatie betreffende één volledig dossier |
60 euro |
| uittreksel uit het plannenregister of het vergunningenregister betreffende één volledig dossier |
30 euro |
| informatie voor het opstellen van een milieueffecten- of veiligheidsrapport |
100 euro |
| informatie voor het opstellen van een milieustudie |
150 euro |
§2. In uitvoering van bovenstaande wordt onder één volledig dossier verstaan: alle noodzakelijke informatie betreffende één perceel of verschillende percelen, op voorwaarde dat deze aan elkaar grenzen zonder onderbreking en dat deze in handen zijn van dezelfde eigenaar(s).
Artikel 4. Retributie voor meldingen en aanvragen bedoeld in het Decreet betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening of het Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid
Artikel 4.1 Retributie per dossiertype
Hieronder wordt een overzicht gegeven van de retributies die worden gevestigd op de meldingen en aanvragen bedoeld in:
- Het Decreet van 25.04.2014 betreffende de omgevingsvergunning
- De Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening
- Het Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid
|
|
Gemeente is vergunningverlenende overheid |
Vlaanderen of Provincie is vergunning-verlenende overheid |
| Melding van - Stedenbouwkundige handelingen - Ingedeelde inrichting of activiteit - Gemengd project |
Geen retributie
|
|
| Aanvraag vergunning via de eenvoudige procedure voor: - Stedenbouwkundige handelingen - Ingedeelde inrichting of activiteit (o.a. beperkte verandering of tijdelijke activiteit) - Gemengd project Bijkomend vast recht per bijkomende woongelegenheid opgenomen in dezelfde aanvraag |
30 euro 30 euro
30 euro + 30 euro
|
|
| Aanvraag vergunning via de gewone procedure voor: - Stedenbouwkundige handelingen - Ingedeelde inrichting of activiteit - Gemengd project Bijkomend vast recht per bijkomende woongelegenheid opgenomen in dezelfde aanvraag |
60 euro 250 euro 250 euro +30 euro |
30 euro 400 euro 400 euro +30 euro
|
| Aanvraag tot het verkavelen van gronden Bijkomend vast recht per lot opgenomen in dezelfde aanvraag |
100 euro + 10 euro/lot
|
30 euro |
| Aanvraag tot het bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden Bijkomend vast recht per lot opgenomen in dezelfde aanvraag |
60 euro + 10 euro/lot
|
30 euro |
| Aanvraag tot omzetting milieuvergunning naar permanente omgevingsvergunning |
30 euro
|
|
| Omzetting van omgevingsvergunning na klasseverhoging door wijziging van de indelingslijst |
30 euro
|
|
| Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit |
30 euro
|
|
| Aanvraag van een stedenbouwkundig attest |
30 euro
|
|
| Aanvraag van een planologisch attest |
250 euro
|
|
| Aanvraag voor het organiseren van een projectvergadering |
100 euro
|
|
Art. 4.2 Bijkomende retributie per procedurestap
Indien onderstaande opdrachten moeten worden uitgevoerd binnen een bepaalde procedure, worden de bedragen die vermeld zijn onder art. 4.1 verhoogd per bijkomende procedurestap:
| digitaliseren van analoog ingediende dossiers |
100 euro |
| administratieve lus of hernemen van een procedurestap naar aanleiding van adviezen of opmerkingen geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek of naar aanleiding van een fout of wijziging in hoofde van de aanvrager |
30 euro |
| organiseren van een informatievergadering in het kader van een omgevingsvergunningsaanvraag |
100 euro |
| publicatiekosten in het kader van een omgevingsvergunningsaanvraag |
integrale kost |
Artikel 5. Vrijstellingen
Er is vrijstelling van retributie voor:
- Aanvragen en meldingen in opdracht van het eigen gemeentebestuur, OCMW, nutsmaatschappijen en intercommunales
- Aanvragen en meldingen die onvolledig zijn verklaard.
- Dossiers die niet op vraag van de vergunninghouder werden opgestart.
- Dossiers waarin de gemeente niet tijdig een beslissing heeft genomen.
- Procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus naar aanleiding van een fout door de gemeente.
Artikel 6. Betalingsmodaliteiten
Het bedrag moet uiterlijk 1 maand na verzending van het betalingsverzoek worden betaald.
Artikel 7. Bezwaar
§1. De retributieplichtige kan tegen de retributie een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn. Als de retributieplichtige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.
§2. De indiening moet gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de factuur.
§3. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Artikel 8. Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking met ingang van 01/01/2026.
Artikel 9. Bekendmaking
De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis overgebracht overeenkomstig artikelen 285 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.