Terug
Gepubliceerd op 08/12/2025

Besluit  Gemeenteraad

ma 01/12/2025 - 20:30

Retributiereglement op meldingen en aanvragen bedoeld in het Decreet van de omgevingsvergunning en op aanvragen tot inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen - goedkeuring

Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
Denis Fraeyman, Burgemeester
Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Aanleiding

Het huidige reglement vervalt op 31/12/2025 en dient dus hernieuwd te worden vanaf 01/01/2026.

Regelgeving
  • Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Gelet op het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning;
  • Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning met latere wijzigingen en haar bijlagen.
Context en argumentatie

De tarieven werden aangepast waar nodig.

Publieke stemming
Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1. Definities

§1. Er wordt een retributie gevestigd op de meldingen en aanvragen bedoeld in het Decreet van 25.04.2014 betreffende de omgevingsvergunning.

§2. Er wordt een retributie gevestigd op aanvragen tot inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen zoals opgesomd onder artikel 3.

 

Artikel 2. Retributieplichtige

De retributie is verschuldigd door de aanvrager van de inlichtingen, de vergunning of de melding en bij gebreke daarvan de vergunninghouder of exploitant.

 

Artikel 3. Retributie voor inlichtingen met enig opzoekingswerk


§1. Er wordt een retributie gevestigd op de aanvragen van volgende inlichtingen die enig opzoekingswerk vereisen:

alle vereiste vastgoedinformatie en/of milieu-informatie betreffende één volledig dossier

60 euro

uittreksel uit het plannenregister of het vergunningenregister betreffende één volledig dossier

30 euro

informatie voor het opstellen van een milieueffecten- of veiligheidsrapport

100 euro

informatie voor het opstellen van een milieustudie

150 euro

 

§2. In uitvoering van bovenstaande wordt onder één volledig dossier verstaan: alle noodzakelijke informatie betreffende één perceel of verschillende percelen, op voorwaarde dat deze aan elkaar grenzen zonder onderbreking en dat deze in handen zijn van dezelfde eigenaar(s).

 

Artikel 4. Retributie voor meldingen en aanvragen bedoeld in het Decreet betreffende de omgevingsvergunning, de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening of het Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid

 

Artikel 4.1 Retributie per dossiertype

Hieronder wordt een overzicht gegeven van de retributies die worden gevestigd op de meldingen en aanvragen bedoeld in:
- Het Decreet van 25.04.2014 betreffende de omgevingsvergunning
- De Vlaamse Codex Ruimtelijke ordening
- Het Decreet houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid

 

Gemeente is vergunningverlenende overheid

Vlaanderen of Provincie is vergunning-verlenende overheid

Melding van

-       Stedenbouwkundige handelingen

-       Ingedeelde inrichting of activiteit

-       Gemengd project

 

Geen retributie

 

 

                   

 

Aanvraag vergunning via de eenvoudige procedure voor:

-       Stedenbouwkundige handelingen

-       Ingedeelde inrichting of activiteit

(o.a. beperkte verandering of tijdelijke activiteit)

-       Gemengd project

Bijkomend vast recht per bijkomende woongelegenheid opgenomen in dezelfde aanvraag

 

30 euro

30 euro

 

30 euro

+ 30 euro

 

 

Aanvraag vergunning via de gewone procedure voor:

-       Stedenbouwkundige handelingen

-       Ingedeelde inrichting of activiteit

-       Gemengd project

Bijkomend vast recht per bijkomende woongelegenheid opgenomen in dezelfde aanvraag

 

60 euro

250 euro

250 euro

+30 euro

 

 30 euro

400 euro

400 euro

+30 euro

 

 

Aanvraag tot het verkavelen van gronden

Bijkomend vast recht per lot opgenomen in dezelfde aanvraag

100 euro

 + 10 euro/lot

 

30 euro

Aanvraag tot het bijstellen van de omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden

Bijkomend vast recht per lot opgenomen in dezelfde aanvraag

60 euro

+ 10 euro/lot

 

30 euro

Aanvraag tot omzetting milieuvergunning naar permanente omgevingsvergunning

30 euro

 

Omzetting van omgevingsvergunning na klasseverhoging door wijziging van de indelingslijst

30 euro

 

Melding van de overdracht van de vergunning voor een ingedeelde inrichting of activiteit

30 euro

 

Aanvraag van een stedenbouwkundig attest

30 euro

 

Aanvraag van een planologisch attest

250 euro

 

Aanvraag voor het organiseren van een projectvergadering

100 euro

 

 

Art. 4.2 Bijkomende retributie per procedurestap

 

Indien onderstaande opdrachten moeten worden uitgevoerd binnen een bepaalde procedure, worden de bedragen die vermeld zijn onder art. 4.1 verhoogd per bijkomende procedurestap:

digitaliseren van analoog ingediende dossiers

100 euro

administratieve lus of hernemen van een procedurestap naar aanleiding van adviezen of opmerkingen geformuleerd tijdens het openbaar onderzoek of naar aanleiding van een fout of wijziging in hoofde van de aanvrager

30 euro

organiseren van een informatievergadering in het kader van een omgevingsvergunningsaanvraag

100 euro

publicatiekosten in het kader van een omgevingsvergunningsaanvraag

integrale kost

 

Artikel 5. Vrijstellingen

Er is vrijstelling van retributie voor:
- Aanvragen en meldingen in opdracht van het eigen gemeentebestuur, OCMW, nutsmaatschappijen en intercommunales
- Aanvragen en meldingen die onvolledig zijn verklaard.
- Dossiers die niet op vraag van de vergunninghouder werden opgestart.
- Dossiers waarin de gemeente niet tijdig een beslissing heeft genomen.
- Procedurestappen die worden overgedaan als gevolg van een administratieve lus naar aanleiding van een fout door de gemeente.

 

Artikel 6. Betalingsmodaliteiten

Het bedrag moet uiterlijk 1 maand na verzending van het betalingsverzoek worden betaald.

 

Artikel 7. Bezwaar

§1. De retributieplichtige kan tegen de retributie een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen. Het bezwaarschrift moet schriftelijk ingediend, gemotiveerd en ondertekend zijn. Als de retributieplichtige of zijn vertegenwoordiger wil uitgenodigd worden op de hoorzitting moet dit in het bezwaarschrift worden gevraagd.

§2. De indiening moet gebeuren binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van de factuur.

§3. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstmelding verstuurd, binnen vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.

 

Artikel 8. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking met ingang van 01/01/2026. 

 

Artikel 9. Bekendmaking

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis overgebracht overeenkomstig artikelen 285 tot en met 288 en artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.