Terug
Gepubliceerd op 07/06/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 08/05/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
  • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

    • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering.

      Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
      Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
      Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Aanleiding

      De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

      Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Regelgeving

      - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

      - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

      - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad

      - verslag vorige zitting

      Publieke stemming
      Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Fraeyman Denis, Burgemeester-voorzitter

      • Algemeen beleid

        • IZI WONEN Sociale Huisvestingmaatschappij - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Jaarvergadering van 18 april 2023 - beslissing college van burgemeester en schepenen - bekrachtiging

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De gemeente werd op 27 maart 2023 per brief uitgenodigd op de Jaarvergadering van IZI WONEN Sociale Huisvestingsmaatschappij (voorheen 'De Mandelbeek') die plaatsvindt op dinsdag 18 april 2023 om 18u. in feestzaal 't Hoornaerts, Kachtemsplein 13 te Izegem.  Aangezien de eerstvolgende gemeenteraad pas doorgaat op 8 mei 2023 werd gevraagd aan het schepencollege in vergadering van 5 april 2023 om de agenda goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen voor deze Jaarvergadering.  Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om deze beslissing te valideren.

          Regelgeving

          -het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

          -de statuten van IZI WONEN.

          -de beslissing van het schepencollege van 5 april 2023

          Context en argumentatie

          De dagorde voor de Jaarvergadering van IZI WONEN werd als volgt samengesteld:

          1. Kennisname van de vervroegde datum algemene vergadering

          2. Goedkeuring jaarverslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2022

          3. Bespreking balans en resultatenrekening per 31 december 2022

          4. Verslag bedrijfsrevisor

          5. Goedkeuring balans en resultatenrekening per 31 december 2022

          6. Goedkeuring van de voorgestelde winstbestemming

          7. Kwijting aan de bestuurders nopens hun beleid in het dienstjaar 2022

          8. Kwijting aan de bedrijfsrevisor

          9. Definitieve benoeming van bestuurder Tom Verbeke

          10. Varia.

           

          In het gemeenteraadsbesluit van 4 maart 2019 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van IZI WONEN , werden volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen:

          -Mevrouw Heidi Lievrouw, schepen, wonende te Pittem, Egemstraat 64, als vertegenwoordiger

          -Mevrouw Jessica Vandromme, raadslid, wonende te Pittem, Egem Veldweg 12, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het schepencollege van 5 april 2023 waarbij deze, op basis van de bekomen documenten, haar goedkeuring hecht aan de agenda en het mandaat verleent aan de vertegenwoordiger, Mevr. Heidi Lievrouw, voor de Jaarvergadering van IZI WONEN op 18 april 2023.

        • De Mandel bouwmaatschappij - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering op dinsdag 25 april 2023 - beslissing college van burgemeester en schepenen - bekrachtiging

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Ons bestuur werd per brief op 11 april 2023 uitgenodigd naar de Algemene Vergadering van de bouwmaatschappij de Mandel die door gaat op dinsdag 25 april 2023 om 18u in de kantoren van de Mandel, Groenestraat 224 in Roeselare.  Aangezien de eerstvolgende gemeenteraad pas doorgaat op maandag 8 mei 2023 werd gevraagd aan het schepencollege om de agenda goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen voor de besluitvorming van deze Algemene Vergadering. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om deze beslissing te valideren.

          Regelgeving

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          - de beslissing van het schepencollege van 19 april 2023

          Context en argumentatie

          De dagorde van de Algemene Vergadering met schriftelijke besluitvorming is als volgt

          1. Geldigheid bijeenroepen vergadering

          2. Goedkeuren jaarverslag 2022

          3. Goedkeuren jaarrekening 2022

          4. Verslag van de commissaris

          5. Kwijting aan de bestuurders

          6. Kwijting aan de commissaris

          7. Aankoop aandelen De Mandel

          8. Ontslag aandeelhouders – Terug inkopen aandelen

          9. Overdracht van aandelen

          10. Benoemen nieuwe bestuurder ingevolge beslissing publieke aandeelhouder

          11. Melding vergoedingen aan commissaris buiten mandaat

          12. Corporate governance

          13. Zitpenningen bestuursleden

          14. Mandaat revisor

          15. Varia

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het schepencollege van 19 april 2023 waarbij deze, op basis van de  bekomen documenten, haar goedkeuring hecht aan de agenda en het mandaat verleent aan de vertegenwoordiger mevrouw Annick Debonné voor de jaarvergadering van de bouwmaatschappij de Mandel op 25 april 2023. 

        • I.V.I.O. - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Gewone Algemene Vergadering van 22 mei 2023 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Per aangetekend schrijven van 21 maart 2023 werd de gemeente uitgenodigd op de Gewone Algemene Vergadering van I.V.I.O., die doorgaat op maandag 22 mei 2023 om 18u. in de vergaderzaal van I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12 te Izegem.

          Regelgeving

          - artikel 454 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen,

          - de gemeente werd opgeroepen per aangetekend schrijven van 21 maart 2023 om deel te nemen aan de zitting van de Gewone Algemene Vergadering van I.V.I.O. op 22 mei 2023,

          -de ter beschikking gestelde agenda en documenten.

           

          Context en argumentatie

          Volgende punten staan op de agenda van de Gewone Algemene Vergadering van I.V.I.O. van maandag 22 mei 2023:

          1. Goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2022

          2. Kennisname verslag van de heer Commissarisrevisor

          3. Goedkeuring jaarrekening per 31 december 2022

          4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en commissaris revisor voor het boekjaar 2022

          5. Benoeming commissaris-revisor

          6. Ontslag en benoeming nieuwe bestuurders

          7. Varia.

           

          In de gemeenteraadsbeslissing van 30/1/2019 werd de heer Stijn Vandenhende aangesteld als effectief lid voor de algemene vergadering en mevrouw Greet Dewitte als plaatsvervanger, beiden voor de hele legislatuur 2019-2024.  Aangezien de heer Stijn Vandenhende bij gemeenteraadsbeslissing van 13/12/2021 werd voorgedragen als bestuurder bij I.V.I.O. werd op de gemeenteraad van 2 mei 2022 een nieuwe vertegenwoordiger verkozen: de heer Arne Min Jou werd aangesteld als effectief lid voor de algemene vergaderingen van I.V.I.O.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de Gewone Algemene Vergadering van 22 mei 2023:

          1. Goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2022

          2. Kennisname verslag van de heer Commissarisrevisor

          3. Goedkeuring jaarrekening per 31 december 2022

          4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en commissaris revisor voor het boekjaar 2022

          5. Benoeming commissaris-revisor 

          6. Ontslag en benoeming nieuwe bestuurders

          7. Varia.

           

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Gewone Algemene Vergadering van 22 mei 2023 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Gewone Algemene Vergadering van 22 mei 2023 goedkeuren.

           

          Artikel 3

          Deze beslissing dient te worden overgemaakt aan I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.

        • WVI - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van 7 juni 2023 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 werd ons bestuur uitgenodigd voor de Algemene Vergadering van WVI die zal plaatsvinden op woensdag 7 juni 2023 om 18.30u. in Furnevent, Nijverheidsstraat 8 te 8630 Veurne. 

          Regelgeving

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

          - het feit dat de gemeente Pittem deelnemer is van de West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging, afgekort tot WVI;

          - de statuten van WVI;

          - het schrijven van WVI van 30 maart 2023 met aanduiding van de agenda voor de Algemene Vergadering van 7 juni 2023.

          Context en argumentatie

          Op de Algemene Vergadering van woensdag 7 juni 2023 worden de volgende punten besproken:

          1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering van 14 december 2022

          2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2022)

          3. Verslag van de commissaris

          4. Jaarrekeningen 2022

          5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

          6. Akteneming bestuurder met raadgevende stem

          7. Mededelingen.

          In vergadering van 30 januari 2019 heeft de gemeenteraad de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van de WVI tijdens de legislatuur 2019-2024 :

          - De heer Denis Fraeyman, burgemeester, wonende te Pittem, Kerkstraat 7 als vertegenwoordiger

          - Mevrouw Greet Dewitte, raadslid, wonende te Pittem, Jozef Cardijnstraat 15 als plaatsvervangend vertegenwoodiger.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op 7 juni 2023 worden goedgekeurd:

          1. Goedkeuring verslag van de Buitengewone Algemene Vergadering dd. 14-12-2022

          2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag)

          3. Verslag van de commissaris

          4. Jaarrekeningen 2022

          5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

          6. Akteneming bestuurder met raadgevende stem

          7. Mededelingen.

           

          Artikel 2

          Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Pittem, houder van 4828  aandelen, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op woensdag 7 juni 2023 om 18u30 in Furnevent, wordt het mandaat gegeven om:

          - er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering uit te voeren.

          - deel te nemen aan elke latere Algemene Vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 7 juni 2023 geplande Algemene Vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering te realiseren.

           

          Artikel 3

          Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan WVI vóór 7 juni 2023.

           

        • EthiasCo bv - aanduiding vertegenwoordiging algemene vergaderingen, agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van 8 juni 2023 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Als aandeelhouder van EthiasCo bv werd de gemeente per brief uitgenodigd op de jaarlijkse Algemene Vergadering die plaats zal vinden op donderdag 8 juni 2023 om 10u.  In toepassing van artikel 23 van de statuten wordt deze Algemene Vergadering gehouden via een digitaal platform en een stemming op afstand.

          Om redenen van flexibiliteit heeft EthiasCo een beveiligde digitale oplossing ontwikkeld waardoor elke deelnemer digitaal aan de stemming kan deelnemen: ofwel vooraf ofwel via videoconferentie op de dag zelf.  

          De belangrijkste verandering die voortvloeit uit deze nieuwe werkwijze is dat elke aandeelhouder een administratief beheerder moet aanwijzen:

          • hij/zij staat in voor het beheer van de profielen van de vertegenwoordigers op de algemene vergaderingen via het nieuwe digitale platform van EthiasCo.
          • hij/zij kan ook de gegevens met betrekking tot de financiële participatie in EthiasCo raadplegen en wijzigen, met inbegrip van de gegevens die nodig zijn voor de betaling van het dividend.

          EthiasCo verzoekt om de gegevens van deze administratief accountbeheerder zo spoedig mogelijk toe sturen, alsook deze van de vertegenwoordiger op de Algemene Vergaderingen.  Aangezien er in het verleden nog geen vertegenwoordiger noch plaatsvervangend vertegenwoordiger werd gekozen, zal deze worden verkozen op de huidige gemeenteraad.

          De aanwezen personen (de administratief beheerder en de vertegenwoordiger op de algemene vergadering) zullen vervolgens de instructies ontvangen om hun account op het platform te activeren.  Het aantal deelbewijzen, en dus ook stemmen, voor onze gemeente is 2.

          Regelgeving

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - de statuten van EthiasCo

          Context en argumentatie

          EthiasCo verzoekt de aandeelhouders om een administratief accountbeheerder aan te duiden, de meest geschikte persoon voor deze taak, aldus EthiasCo, is een medewerker van de directeur of financieel directeur van de gemeente. Daarom zou Mevrouw Tonia Depoortere, financieel directeur, deze taak op zich nemen.

          De gemeenteraad gaat over tot het aanduiden van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van onze gemeente in de algemene vergaderingen van EthiasCo tot einde legislatuur.  Deze dient lid te zijn van de gemeenteraad.

          Ter zitting draagt CD&V Heidi Lievrouw als effectief lid en Chris Marreel als plaatsvervanger voor. NPE draagt Nathalie Delmotte voor als effectief lid en Petra Ide als plaatsvervanger.

          De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming voor de aanduiding van een vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van EthiasCo.

          17 leden nemen deel aan de stemming en evenveel stembriefjes worden opgenomen.

          Mevrouw Heidi Lievrouw bekomt 9 stemmen. Mevrouw Nathalie Delmotte bekomt 8 stemmen. Er zijn geen blanco en geen ongeldige stemmen.

           

          De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming voor de aanduiding van een plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van EthiasCo.

          17 leden nemen deel aan de stemming en evenveel stembriefjes worden opgenomen.

          De heer Chris Marreel bekomt 9 stemmen. Mevrouw Petra Ide bekomt 8 stemmen. Er zijn geen blanco en geen ongeldige stemmen.

           

          De agenda van de Algemene Vergadering dd. 8 juni 2023 werd als volgt samengesteld:

          1. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022

          2. Goedkeuring van de jaarrekeningen afgesloten op 31 december 2022 en bestemming van het resultaat

          3. Kwijting te verlenen aan de bestuurders voor hun mandaat

          4. Kwijting te verlenen aan de commissaris voor zijn opdracht

          5. Statutaire benoemingen - Raad van bestuur

          6. Statutaire benoemingen - Raadgevend Comité

          7. Mandaat van commissaris.

          Geheime stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Gestemd: Petra Ide, Renzo Callant, Stijn Vandenhende, Bart Verhelle, Andres Vandewalle, Rik Gelaude, Greet Dewitte, Arne Min Jou, Chris Marreel, Christophe Vancoillie, Jessica Vandromme, Katrien De Waele, Nathalie Delmotte, Heidi Lievrouw, Denis Fraeyman, Sara Defreyne, Annick Debonné
          Stemmen voor: 17
          Stemmen tegen: 0
          Onthoudingen: 0
          Besluit

          Artikel 1

          Mevrouw Tonia Depoortere, financieel directeur, zal de taak van administratieve accountbeheerder bij EthiasCo op zich nemen.

          Artikel 2

          De gemeenteraad draagt mevrouw Heidi Lievrouw voor als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van EthiasCo.  

          Artikel 3

          De gemeenteraad draagt de heer Chris Marreel voor als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van EthiasCo.

          Artikel 4

          De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering van EthiasCo dd. 8 juni 2023.

          Artikel 5

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van EthiasCo op 8 juni 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit.

          Artikel 6

          Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en hiervan kennisgeving te verrichten aan EthiasCo bv via algemene.vergadering@ethias.be.

        • Zefier - agenda en vaststelling mandaat van de Gewone Algemene Vergadering van 8 juni 2023 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Op 14 maart 2023 werd de gemeente via e-mail uitgenodigd op de Gewone Algemene Vergadering (jaarvergadering) van Zefier die zal plaatsvinden op donderdag 8 juni 2023 om 14 uur in het AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.

          Regelgeving

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder artikel 41;

          - de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;

          - de gemeente is vennoot van de cvba Zefier;

          - de statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28;

          - de uitnodiging via e-mail van 14 maart 2023 tot de Gewone Algemene Vergadering van de cvba Zefier op 8 juni 2023;

          - de ter beschikking gestelde documenten.

          Context en argumentatie

          De volgende punten staan op de agenda van de jaarvergadering van Zefier van donderdag 8 juni 2023 :

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;

          2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;

          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);

          4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

           

          Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

          De gemeenteraad heeft in vergadering van 4 maart 2019 de heer Stijn Vandenhende, schepen, aangesteld als volmachthouder en mevrouw Greet Dewitte, raadslid, als plaatsvervangend volmachthouder van de gemeente om deel te nemen aan de vergaderingen van de cvba Zefier.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de Gewone Algemene Vergadering van de cvba Zefier van 8 juni 2023 zijnde:

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2022;

          2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2022;

          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);

          4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor.

        • Gaselwest - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van 20 juni 2023 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De gemeente Pittem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.

          De gemeente werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering, tevens jaarvergadering, van Gaselwest die op dinsdag 20 juni 2023 om 18u. plaats zal vinden in Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.  

          Regelgeving

          - Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering

          - Het aangetekend schrijven van 30 maart 2023 waarin de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering, tevens jaarvergadering, van Gaselwest die op 20 juni 2023 plaatsheeft in Maelstede, Brugsesteenweg 455 te 8520 Kuurne.

          - Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief overgemaakt.

          Context en argumentatie

          De agenda voor de Algemene Vergadering van Gaselwest van dinsdag 20 juni 2023 werd door de Raad van Bestuur als volgt samengesteld:

           

          1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.

          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.

          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2022.

          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

          6. Statutaire benoemingen.

          7. Statutaire mededelingen.

            

          Bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 werden de volgende personen, voor de huidige legislatuur,  aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Gaselwest :

          Vertegenwoordiger : de heer Stijn Vandenhende, schepen, wonende te 8740 Pittem, Verbieststraat 7b.

          Plaatsvervanger: mevrouw Heidi Lievrouw, schepen, wonende te 8740 Pittem, Egemstraat 64.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.

          De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 20 juni 2023:

           

          1. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.

          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.

          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2022.

          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

          6. Statutaire benoemingen.

          7. Statutaire mededelingen.

           

          Artikel 2.

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 20 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

           

          Artikel 3.

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • TMVS dv - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Jaarvergadering van 20 juni 2023 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Onze gemeente is sedert 1 juni 2019 aangesloten bij TMVS dv.

          Op 6 april 2023 werd ons bestuur per mail en aangetekend schrijven uitgenodigd tot de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv die plaats zal vinden op dinsdag 20 juni 2023 om 17.30 u. in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.  De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

          Regelgeving

          - de gemeente is aangesloten bij TMVS dv

          - de statuten van TMVS dv

          - de oproepingsbrief voor de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv op 20 juni 2023, waarin de agenda werd meegedeeld

          - de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

          Context en argumentatie

          Volgende punten staan op de agenda van de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv van dinsdag 20 juni 2023:

           

          1. Wijziging van vermogen

          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

          3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022

          4. Verslag van de commissaris

          5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022

              b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2022

          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

          7. Actualisering presentievergoeding

          8. Statutaire benoemingen

          Varia.

          De gemeenteraad heeft in vergadering van 7 november 2022 de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVS dv tijdens de huidige legislatuur:

          - De heer Chris Marreel, schepen, als effectief vertegenwoordiger.

          - De heer Arne Min Jou, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.

          De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering TMVS dv van 20 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

          1. Wijziging van vermogen

          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

          3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2022

          4. Verslag van de commissaris

          5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022

              b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2022

          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

          7. Actualisering presentievergoeding

          8. Statutaire benoemingen 

          Varia.

           

          Artikel 2.

          De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Jaarvergadering van TMVS dv vastgesteld op 20 juni 2023, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.

           

          Artikel 3.

          Een afschrift van dit besluit zal:

          - hetzij per post t.a.v. TMVS dv, p/a Intercommunaal Beheer Farys, Stropstraat 1 te 9000 Gent,

          - hetzij per elektronische post, 20230620AVTMVS@farys.be,

          gestuurd worden.

        • Psilon - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Jaarvergadering van 21 juni 2023 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Onze gemeente is aangesloten bij de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen (Psilon).

          Per aangetekende zending en mail werd de gemeente uitgenodigd om deel te nemen aan de Algemene Jaarvergadering op woensdag 21 juni 2023 om 19u30 in het onthaalgebouw Horizon (bij crematorium UITZICHT), Ambassadeur Baertlaan 5 te Kortrijk.

          Regelgeving

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

          - de statuten van de vereniging.

          Context en argumentatie

          De agenda voor de Algemene Jaarvergadering van Psilon van woensdag 21 juni 2023 werd als volgt samengesteld:

           

          1. Goedkeuring verslag over de activiteiten en rekeningen in 2022:

          1.1. Verslag van de raad van bestuur

          1.2. Verslag van de commissaris

          2. Goedkeuring van de jaarrekening per 31/12/2022

          3. Kwijting van bestuurders en commissaris

          4. Vervanging raadgevend bestuurder (voordracht door GR Avelgem)

          5. Vernieuwing mandaat commissaris

           

          In vergadering van 4 maart 2019 heeft de gemeenteraad de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van PSILON tijdens de legislatuur 2019-2024 :

          - Mevrouw Heidi Lievrouw, schepen, als vertegenwoordiger

          - De heer Stijn Vandenhende, schepen, als plaatsvervanger

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          Goedkeuring wordt verleend aan de agenda van de Algemene Jaarvergadering van de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen van woensdag 21 juni 2023 om 19u30 in het onthaalgebouw Horizon (bij crematorium UITZICHT), Ambassadeur Baertlaan 5 te Kortrijk.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Jaarvergadering van de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen op 21 juni 2023 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit.

          Artikel 3

          Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Intergemeentelijke Vereniging voor Crematoriumbeheer in Zuid-West-Vlaanderen, p/a Ambassadeur Baertlaan 5, 8500 Kortrijk.

        • Fluvius West - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van 26 juni 2023 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De gemeente Pittem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.

          De gemeente werd per aangetekend schrijven van 30 maart 2023 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering, tevens jaarvergadering, van Fluvius West die op maandag 26 juni 2023 om 18u. plaats zal vinden in "Salons Saint Germain", De Breyne Peellaertstraat 12 te 8600 Diksmuide.  

          Regelgeving

          - Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;

          - Het aangetekend schrijven van 30 maart 2023 waarin de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 26 juni 2023 plaatsheeft in "Salons Saint Germain', De Breyne Peellaertstraat 12 te 8600 Diksmuide.

          -Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief overgemaakt.

          Context en argumentatie

          De agenda voor de Algemene Vergadering van Fluvius West van maandag 26 juni 2023 werd door de Raad van Bestuur als volgt samengesteld:

          1.  Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.

          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.

          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2022.

          5.Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

          6. Statutaire benoemingen.

          7. Benoeming van een commissaris.

          8. Statutaire mededelingen.

           

          De gemeenteraad heeft in vergadering van 4 mei 2020 de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Fluvius West tijdens de legislatuur 2019-2024:

          - Mevrouw Jessica Vandromme, raadslid, wonende te Pittem, Egem Veldweg 12 als vertegenwoordiger

          - Mevrouw Heidi Lievrouw, schepen, wonende te Pittem, Egemstraat 64 als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

           Artikel 1

          De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering, tevens jaarvergadering, van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 26 juni 2023:

          1.  Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2022.

          2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2022 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)

          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.

          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2022.

          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

          6. Statutaire benoemingen.

          7. Benoeming van een commissaris.

          8. Statutaire mededelingen.

           

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering, tevens jaarvergadering, van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.


          Artikel 3

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres "vennootschapssecretariaat@fluvius.be".

        • DVV Midwest - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van 27 juni 2023 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het vigerende decreet betreffende de intergemeentelijke samenwerking. 

          Per e-mail nodigt de DVV Midwest haar leden uit naar de Algemene Vergadering die doorgaat op dinsdag 27 juni 2023 om 18u.00.  Deze zitting gaat door in het streekhuis (Spanjestraat 141 te Roeselare).

          Regelgeving

          - het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013;

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

          - de statuten van de DVV Midwest.

          Context en argumentatie

          De agenda voor de Algemene Vergadering van DVV Midwest van dinsdag 27 juni 2023 werd als volgt samengesteld:

           

          - Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 20 december 2022

          - Goedkeuring jaarverslag DVV Midwest 2022

          - Vaststellen jaarrekening 2022 en verlenen van kwijting

          - Aktename van de gemeenteraadsbeslissing houdende aanduiding lid met raadgevende stem in de Raad van Bestuur

          - Datum volgende Algemene Vergadering

           

          In het gemeenteraadsbesluit van 7 november 2022 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van DVV Midwest, werden volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen:

          - De heer Arne Min Jou, gemeenteraadslid, als vertegenwoordiger

          - De heer Stijn Vandenhende, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          Goedkeuring wordt verleend aan de agenda van de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 27 juni 2023 om 18u.00.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van 27 juni 2023 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Algemene Vergadering van 27 juni 2023 goedkeuren.

          Artikel 3

          Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest via dvv-midwest@midwest.be.

      • Verkeer en mobiliteit

        • Mobiliteitsplan Pittem - Voorlopige vaststelling - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Het ontwerpbeleidsplan werd besproken op de Projectstuurgroep van 26 april 2023. Het ontwerp-beleidsplan wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van 8 mei 2023 voor voorlopige vaststelling.

          Regelgeving

          Het gemeentelijk mobiliteitsplan richt zich naar de doelstellingen van de Vlaamse Mobiliteitsvisie 2040 en haar doelstellingen en de provinciale beleidsnota. Het lokale mobiliteitsplan zal zich ook moeten richten naar de globale visie vanuit het regionale mobiliteitsplan van de vervoerregio Midwest. Het aangepast beleidsplan houdt eveneens rekening met de beleidsplannen van de omliggende gemeenten, op vlak van wegencategorisering, fietsroutenetwerk en tonnagebeperkingen.

          Het decreet over het lokaal bestuur

          Decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid

          Context en argumentatie

          Het oorspronkelijke mobiliteitsplan van de gemeente Pittem werd door de gemeenteraad goedgekeurd in april 2005. In februari 2013 werd het oorspronkelijke beleidsplan geactualiseerd (volgens spoor 3). Voorliggend beleidsplan betreft een verbrede en verdiepte versie van het geactualiseerde beleidsplan uit 2013. Een aantal delen van het bestaande beleidsplan werden integraal overgenomen. Maatregelen die al uitgevoerd zijn of delen die niet meer van toepassing zijn, werden weggelaten of aangevuld.

          De Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) heeft op 27 februari 2019 de procedure van de sneltoets een tweede maal doorlopen. Er werd gekozen voor spoor 2, dit betekent dat een aantal thema’s zullen verbreed en/of verdiept worden. De sneltoets werd in de regionale mobiliteitscommissie (RMC) van 1 april 2019 goedgekeurd. De GBC heeft geopteerd om volgende thema’s verder te bestuderen:

          • Sluipverkeer tgv trajectcontrole en te nemen maatregelen op lokale wegen
          • Sluipverkeer tgv kilometerheffing en te nemen maatregelen op lokale wegen
          • Verkeersveilige schoolroutes
          • Lokale initiatieven op vlak van vervoer op maat

          De eerste twee thema’s werden samen behandeld gezien er verondersteld werd dat de maatregelen van dezelfde aard zouden zijn. Spoor 2 van een herziening van een mobiliteitsplan houdt drie grote fasen in:

          • Verkenningsfase, resulterend in een verkenningsnota
          • Uitwerkingsfase, resulterend in een uitwerkingsnota
          • Beleidsfase, resulterend in voorliggende beleidsnota De verkenningsnota werd besproken en goedgekeurd op de projectstuurgroep (PSG) van 22 juni 2020. De uitwerkingsnota werd besproken en goedgekeurd op de PSG van 13 december 2022.

          Het gemeentebestuur van Pittem opteerde ervoor om het participatietraject voor de herziening van het mobiliteitsplan verder uit te werken, dit gewijzigd participatietraject werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 december 2022:

          • De gemeente Pittem wenst een grotere focus op het laten participeren van betrokkenen op enkele deelthema's en het informeren van alle inwoners over het geheel van het mobiliteitsplan.
          • De informatie- en participatie-initiatieven zullen op twee momenten plaatsvinden, tijdens de uitwerkingsfase en tijdens de beleidsfase
          • Tijdens de uitwerkingsfase (het onderzoeksgedeelte) werd op 25 januari 2023 een inspraakmoment voorzien voor alle inwoners. Dit bestond uit gesprekstafels rond de circulatie in Pittem, de inrichting van de Markt, het snelheidsbeleid en fietsbeleid in de gemeente, vrachtwagenparkeren en autodelen. Vooraf werd de verloop van het proces en een aantal algemene zaken omtrent het mobiliteitsplan toegelicht. Vooraf inschrijven was noodzakelijk. Er werd een evaluatie gemaakt van het participatiemoment en als gevolg daarvan werd de uitwerkingsnota nog op verschillende punten bijgestuurd. De evaluatie van het participatiemoment werd gecommuniceerd met de projectstuurgroep op 21/02/2023. De zaken die gewijzigd zijn ten opzichte van de uitwerkingsnota werden nog eens expliciet vermeld in deze beleidsnota.
          • Tijdens de beleidsfase zal op 22 juni 2023 een infomarkt doorgaan voor alle inwoners om het beslist beleid toe te lichten. Dit d.m.v. infopanelen en een filmpje. Nadien volgt een evaluatie van de input van de inwoners en wordt bekeken in welke mate het beleidsplan nog dient bijgestuurd te worden. De PSG zal op de hoogte worden gebracht van eventuele wijzigingen.

          Het ontwerpbeleidsplan werd besproken op de PSG van 26 april 2023. Het ontwerp-beleidsplan wordt voorgelegd aan de gemeenteraad van 8 mei 2023 voor voorlopige vaststelling.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Greet Dewitte, Jessica Vandromme, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Onthouders: Bart Verhelle, Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 8 onthoudingen
          Besluit

          De gemeenteraad neemt kennis van de uitgevoerde en nog uit te voeren stappen in het participatietraject voor de herziening van het Mobiliteitsplan, zoals goedgekeurd op de gemeenteraad van 5 december 2022 en stelt het ontwerp-Beleidsplan Mobiliteit voorlopig vast.

    • Vandenhende Stijn, Tweede schepen

      • Financiën

        • Wijziging tariefreglement gemeentelijke zalen - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          In de vergadering van de gemeenteraad van 4 november 2019 werden de tarieven van de gemeentelijke zalen CC Het Buurthuis, Zaal Broeders Maristen, Plaatsmolen, De Fontein, De Magneet, de Pupiter, het Dienstencentrum en Ontmoetingsruimte Eikeldreef gewijzigd.

          Het schepencollege heeft in vergadering van 1 maart 2023 beslist om de Plaatsmolen niet terug open te zetten voor verhuur voor verenigingen en particulieren, gezien de verouderde/defecte accommodatie.

          Er werd tevens beslist om de zaal De Magneet en Ontmoetingsruimte Eikeldreef te verhuren aan niet-Pittemse verenigingen.

          Door deze wijzigingen dient het tariefreglement aangepast te worden.

          Regelgeving

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Het advies van de Cultuurraad zoals verleend in vergadering van 15 maart 2023 + navolgend advies van de leden via mail

          Het advies van de Jeugdraad zoals verleend in vergadering van 4 maart 2023.

          Het ontwerp van wijziging tarieven gemeentelijke zalen goedgekeurd door het schepencollege in vergadering van 15 maart 2023.

          Het MAT gaf gunstig advies op 16 maart 2023.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de wijziging van het tariefreglement van de gemeentelijke zalen.

          Artikel 1 – Algemene bepalingen

          1. De tarieven worden vastgesteld per dag.
          2. Bij laattijdig annuleren (zoals bepaald in het gebruikersreglement) wordt 50% van de huurprijs aangerekend, behalve in geval van bewezen overmacht.
          3. Bij niet gebruik zonder verwittiging blijft de huurprijs alsnog verschuldigd.
          4. Tariefvrijstelling wordt toegepast voor de activiteiten georganiseerd door: de erkende gemeentelijke adviesraden en beheersorganen, het 11-11-11-comité, afdeling Pittem van de stedelijke muziekacademie, Het Rode Kruis voor haar bloedcollectes, intercommunales, het OCMW, de gemeente en haar diensten.
          5. Voor de overige gebruiksvoorwaarden wordt verwezen naar de bepalingen in het gebruikersreglement.

          Artikel 2 – CC Het Buurthuis

          De tarieven van CC het Buurthuis bedragen voor de:

          • volledige accommodatie*, m.u.v. vergaderlokaal (*= feestzaal, podium, kleedkamers, cafetaria, bar en keuken)
            • toneel, concert, voordracht, optreden, kaarting, eetfestijn,…                              € 75
          • gedeeltelijke accommodatie
            • cafetaria (inclusief bar en keuken)                                                                   € 20
            • keuken (kooklessen)                                                                                       € 10 
            • vergaderlokaal                                                                                               € 10
          • repetities op podium of in vergaderlokaal                                                                    € 10
          • jaarlijkse huur kast door de verenigingen                                                                    € 15

          Artikel 3 – Zaal Broeders Maristen

          De tarieven van Zaal Broeders Maristen bedragen voor de:

          • volledige zaal (feesten, voordracht, optreden, kaarting, tentoonstelling,…)                    € 25
          • vergaderingen                                                                                                         € 15
          • repetities en lessenreeksen                                                                                       € 10

          Artikel 4 – De Pupiter

          De tarieven van De Pupiter bedragen voor de:

          • verhuur aan Pittemse muziekverenigingen/groepen en biljartclubs voor repetities:        € 7

          Artikel 5 – De Fontein

          De tarieven van de zaal De Fontein bedragen voor de:

          • gewone activiteiten (feesten, voordracht, optreden, kaarting, tentoonstelling,…)          € 75
          • zachte sportactiviteiten in reeksverband (o.a. dansen, bewegen, …)                            € 15
          • repetities                                                                                                               € 15

          Artikel 6 – De Magneet

          De tarieven van de zaal De Magneet bedragen voor de:

          • verhuur aan Pittemse verenigingen
            • gewone activiteiten (feesten, voordracht, optreden, tentoonstelling,…)             € 350
            • fuiven                                                                                                         € 500
          • verhuur aan niet-Pittemse verenigingen
            • gewone activiteiten (fuiven niet toegestaan): basisprijs x 1,5 =                       € 525

          Bij activiteiten op aaneensluitende dagen georganiseerd door dezelfde vereniging en in dezelfde aanvraag geboekt, bedraagt het tarief vanaf de tweede dag: basisprijs/2. Dit voordeeltarief geldt niet voor fuiven.

          Artikel 7 - Dienstencentrum

          De tarieven van het Dienstencentrum bedragen voor de:

          • verhuur aan Pittemse verenigingen
            • zaal                                                                                                            € 20
            • vergaderlokaal                                                                                            € 10
            • repetities en lessenreeksen                                                                          € 10
          • jaarlijkse huur kast in zaal                                                                                      € 15
          • jaarlijkse huur stapelplaats op zolder voor Pittemse verenigingen                               € 25
          • verhuur aan particulieren                                                                                        € 150

          Artikel 8 – Ontmoetingsruimte Eikeldreef

          De tarieven van de Ontmoetingsruimte Eikeldreef bedragen voor de:

          • verhuur aan Pittemse verenigingen
            • volledige accommodatie                                                                                 € 25
            • repetities en lessenreeksen                                                                             € 10
          • verhuur aan particulieren                                                                                          € 150
          • verhuur aan niet-Pittemse verenigingen                                                                     € 150

          Artikel 9

          Dit besluit treedt in werking met ingang vanaf de bekendmaking via de website van de gemeente.

          Het vorig reglement dd. 04/11/2019 wordt opgeheven.

          Artikel 10

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling van onderhavige beslissing.

          Artikel 11

          Dit reglement wordt bekendgemaakt via de website van de gemeente.

    • Lievrouw Heidi, Derde schepen

      • Gebouwen en patrimonium

        • Wijziging gebruikersreglement gemeentelijke zalen - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          In de vergadering van de gemeenteraad van 4 november 2019 werd het huishoudelijk reglement van CC Het Buurthuis, zalen Broeders Maristen, De Plaatsmolen, De Pupiter, het Dienstencentrum en Ontmoetingsruimte Eikeldreef aangepast.

          Voor de zalen De Fontein en De Magneet is er een apart gebruikersreglement wat tevens in vergadering van de gemeenteraad van 4 november 2019 werd aangepast.

          Voor de gebruiker van de zalen is het gemakkelijker om het gebruik van de gemeentelijke zalen in één reglement terug te vinden. Daarom is het aangewezen om beide gebruikersreglementen in eenzelfde reglement te voegen.

          Het schepencollege heeft in vergadering van 1 maart 2023 beslist om de Plaatsmolen niet terug open te zetten voor verhuur voor verenigingen en particulieren, gezien de verouderde/defecte accommodatie.

          Er werd tevens beslist om de zaal De Magneet en Ontmoetingsruimte Eikeldreef te verhuren aan niet-Pittemse verenigingen.

          Regelgeving

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Het advies van de Cultuurraad zoals verleend in vergadering van 15 maart 2023 + navolgend advies van de leden via mail

          Het advies van de Jeugdraad zoals verleend in vergadering van 4 maart 2023.

          Het ontwerp van wijziging tarieven gemeentelijke zalen goedgekeurd door het schepencollege in vergadering van 15 maart 2023.

          Het MAT verleende gunstig advies op 16 maart 2023.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de wijziging van het gebruiksreglement van de gemeentelijke zalen CC Het Buurthuis - zaal Broeders Maristen - De Pupiter - Dienstencentrum - Ontmoetingsruimte Eikeldreef - De Fontein en De Magneet als volgt:

           

          ALGEMEEN

           

          Artikel 1

          Dit reglement regelt het gebruik van de gemeentelijke zalen:

          - CC HET BUURTHUIS, Marelstraat 2

          - BROEDERS MARISTEN, Broeders Maristenstraat 2

          - DE PUPITER, Fonteinestraat 22

          - DIENSTENCENTRUM, Voldersstraat 1

          - ONTMOETINGSRUIMTE EIKELDREEF, Eikeldreef 21

          - DE FONTEIN, Fonteinestraat 22

          - DE MAGNEET, Egemstraat 49

           

          Artikel 2

          De zalen worden verhuurd per dag.

           

          GEBRUIKERS

          Artikel 3

          §1. De gemeentelijke zalen kunnen gebruikt worden door: gemeentelijke diensten, OCMW-diensten, erkende gemeentelijke advies- en beheersorganen, intergemeentelijke samenwerkingen waarvan de gemeente lid is, erkende Pittemse en Egemse verenigingen, straatcomités, gemeentelijke politieke partijen (behoudens in de sperperiode voor de verkiezingen), Pittemse en Egemse basisschool en hun ouderwerkingen, Pittemse en Egemse supportersclubs.

          De zaal ‘De Pupiter’ is vooral te gebruiken als repetitielokaal voor muziekverenigingen/groepen. Beperkte activiteit zoals wekelijks ‘biljart’ is toegelaten mits afspraak en tegen huurprijs zoals bepaald in het tariefreglement.

          §2. Particulieren kunnen enkel gebruik maken van de zalen, Dienstencentrum en Ontmoetingsruimte Eikeldreef voor activiteiten zoals geboorterecepties, communies, verjaardagsfeestjes, …. Deze privé-activiteiten zijn toegelaten, mits de uitdrukkelijke toestemming van de gemeente en kunnen ten vroegste 6 maanden voor de activiteit worden aangevraagd.

          De zalen ‘CC Het Buurthuis, Broeders Maristen, De Pupiter, De Fontein en De Magneet’ worden niet particulier verhuurd.

          §3. Niet-Pittemse verenigingen kunnen enkel gebruik maken van zaal De Magneet en Ontmoetingsruimte Eikeldreef, mits de uitdrukkelijke toestemming van de gemeente. Aanvragen kunnen ten vroegste 6 maanden voor de activiteit ingediend worden.

           

          Artikel 4

          Het gebruik van de gemeentelijke zalen moet aangevraagd worden via de webshop (www.pittem.be > ik wil iets aanvragen > zaal/accommodatie huren). Informatie is steeds te verkrijgen bij de dienst onthaal, Markt 1, 8740 Pittem, 051/46.03.50, onthaal@pittem.be of via de gemeentelijke website.

          Gebruikers kunnen de aanvraag ten vroegste één jaar voor de activiteit indienen, particulieren en niet-Pittemse verenigingen ten vroegste 6 maanden. De aanvragen worden in volgorde van ontvangst behandeld.

           

          Artikel 5

          De aanvrager krijgt na behandeling door de gemeente een toelating of weigering tot het gebruik van de infrastructuur via e-mail.

          Aanvragen die gebeuren op naam van een vereniging en waaruit blijkt dat dit een omzeiling is van het reglement kan leiden tot het tijdelijk of definitief weigeren van het gebruik van de zaal door de vereniging.

           

          Artikel 6

          Het gemeentebestuur heeft te allen tijde voorrang op het gebruik van de gemeentelijke zalen.

          Ingeval een geplande activiteit van een vereniging hierdoor niet kan plaatsvinden, zoekt het gemeentebestuur in de mate van het mogelijke een alternatief voor de vereniging.

           

          ACTIVITEITEN

          Artikel 7

          Volgende activiteiten zijn toegelaten binnen in de gemeentelijke zalen:

          • allerlei activiteiten van socioculturele, kunstzinnige of informatieve aard zoals vergaderingen, cursussen, lezingen, tentoonstellingen, film- en diavoorstellingen, repetities, lessenreeksen, kaartingen, recepties, feestmaaltijden, eetfestijnen en beurzen;

          Volgende activiteiten zijn NIET toegelaten:

          • activiteiten van verenigingen die tot overlast, lawaai of verkeersproblemen leiden;
          • privé-activiteiten (m.u.v. Dienstencentrum en Ontmoetingsruimte Eikeldreef – zie artikel 3);
          • louter commerciële activiteiten (verkoop);
          • tentoonstellingen van en prijskampen voor dieren.

          Fuiven en bals van Pittemse en Egemse verenigingen zijn enkel toegelaten in zaal De Magneet (met een maximum van 5 per jaar). Aanvragen voor Fuiven en bals door niet-Pittemse verenigingen zijn niet toegelaten.

          Tijdens de jaarlijkse gemeentelijke kermisfeesten gekend onder de naam ‘Sint-Godelievekermis’ en in de jaarwending (oudejaar en Nieuwjaar) kunnen geen andere activiteiten, georganiseerd door verenigingen, plaatsvinden in zaal De Magneet en De Fontein.

           

          Artikel 8

          Buitenactiviteiten zijn mogelijk voor zover die geen overlast veroorzaken bij de buurtbewoners. Ramen moeten gesloten worden om 22u. Er mag geen storend nachtlawaai gemaakt worden.

          Het in de zalen voorziene standaardmateriaal mag niet buiten gebruikt worden.

           

          Artikel 9

          Een tent als extra toegevoegde ruimte bij het gebruik van de infrastructuur is alleen toegelaten mits voorafgaande schriftelijke aanvraag aan en goedkeuring door het college van burgemeester en schepenen.

          Bij goedkeuring blijft de gebruiker verantwoordelijk voor de veiligheid, zowel tijdens de opbouw, het gebruik zelf als de afbraak van de tent. Met het verlenen van goedkeuring tot het plaatsen van een tent kan het gemeentebestuur onder geen enkel beding verantwoordelijk en aansprakelijk worden gesteld.

           

          Artikel 10

          Het college van burgemeester en schepenen kan elke manifestatie, die de openbare orde en/of zeden in het gedrang brengt, verbieden.

           

          BETALINGSMODALITEITEN

          Artikel 11

          De huurtarieven worden vastgesteld in het tariefreglement houdende het gebruik van de gemeentelijke zalen.

          Een optie nemen is mogelijk. Indien een andere aanvrager zich aanbiedt, dient de optie op straffe van verval binnen de 48 uren omgezet te zijn in een definitieve reservering.

           

          Artikel 12

          De gemeentelijke diensten moeten tijdig én schriftelijk in kennis worden gesteld van eventuele annulering. Tijdig houdt in dat de annulering minstens zeven kalenderdagen vooraf moet gemeld worden bij de dienst onthaal van het gemeentebestuur (onthaal@pittem.be).

          De annuleringskost bedraagt 50% van de huurprijs bij laattijdige verwittiging, behalve in geval van bewezen overmacht (onvoorziene omstandigheden buiten de wil van de huurder om).

          Wanneer de gemeentelijke diensten niet in kennis worden gesteld van het niet-gebruik van de gemeentelijke zaal, blijft de huurprijs toch verschuldigd.

           

          TOEGANG TOT DE GEBOUWEN

          Artikel 13

          Het toegangsbeheer is in handen van de gemeentelijke diensten.

          De zalen De Fontein en De Magneet zijn voorzien van een elektronisch toegangssysteem.

          Afhaling van de sleutel of badge gebeurt tijdens de openingsuren en wordt na de activiteit in de brievenbus van het gemeentehuis gedeponeerd. Voor CC Het Buurthuis wordt de sleutel of badge in de brievenbus van CC Het Buurthuis zelf gedeponeerd.

          Bij verlies of beschadiging van de sleutel of badge wordt aan de gebruiker een schadevergoeding van 25 euro aangerekend.

          De paaltjes aan De Magneet mogen enkel verwijderd worden voor het leveren en ophalen van drank, materiaal, traiteur,… Daarna dienen deze steeds teruggeplaatst te worden. Het is verboden te parkeren rond het gebouw en er dient steeds doorgang gevrijwaard te zijn voor de hulpdiensten.

          Gebruikers van De Magneet kunnen geen toegang nemen tot de jeugdsite.

           

          RICHTLIJNEN ZAALGEBRUIK

          Artikel 14

          De gebruiker mag de gemeentelijke zalen slechts gebruiken tijdens de toegestane data en uren.

           

          Artikel 15

          De gebruiker mag de gemeentelijke zalen enkel gebruiken voor de activiteiten waarvoor toelating is verkregen. De gebouwen kunnen niet onderverhuurd of ter beschikking gesteld worden van derden.

           

          Artikel 16

          De vluchtwegen en nooddeuren dienen te allen tijde vrij te blijven van enig obstakel.

           

          Artikel 17

          De gebruiker mag geen aanplakking doen van affiches noch van prijskaarten aan ramen, muren, plafonds, vloeren en deuren.

          Herstellingskosten van beschadiging ontstaan door aanplakkingen of andere oorzaak zullen aan de gebruiker worden doorgerekend.

           

          Artikel 18

          Het gebruik van rookmachines is verboden.

           

          Artikel 19

          §1. Het gebruik van podiumelementen is mogelijk in CC Het Buurthuis, De Fontein, De Magneet en Ontmoetingsruimte Eikeldreef. Enkel de podiumelementen van de gemeente zijn toegelaten.

          Indien de gebruiker podiumelementen wenst te gebruiken, kunnen deze aangevraagd worden via de website van de gemeente: als optie bij de aanvraag van de zaal, of via de webshop “materiaal huren”.

          De podiumelementen worden aangevoerd en opgesteld door het gemeentepersoneel. Het gebruik ervan wordt aangerekend conform het tariefreglement 'gebruik gemeentelijke materialen'.

          Er mag in geen enkel geval in een vast podium (CC Het Buurthuis) en/of gehuurde podiumelementen geboord worden. De podiumelementen kunnen enkel binnen gebruikt worden. Buitenopstelling is niet toegelaten.

          §2. Podium CC Het Buurthuis:

          Wanneer het gaat om een creatie van een stuk door een plaatselijk toneelgezelschap, wordt de podiumruimte achter het gordijn maximum vier weken voorbehouden voor de première. Het voorpodium (de plaats vóór het gordijn) blijft ter beschikking van de gebruiker van de zaal. Wegplaatsen van de meubels en afscherming van het decor moet door het toneelgezelschap gebeuren in overleg met de andere vereniging die in deze periode het podium nodig heeft.

           

          Artikel 20

          Bij het gebruik van muziek dient de gebruiker zelf in te staan voor de aangifte en betaling van zowel SABAM als de BILLIJKE VERGOEDING. Meer info is te verkrijgen op de respectievelijke websites en/of Unisono.

           

          CAPACITEIT EN MATERIALEN

          Artikel 21

          Het maximum aantal personen ligt vast per zaal. Er geldt de standaardregel van 1m²/persoon. 

          • CC Het Buurthuis: 190 personen (grote zaal) / 150 personen (cafetaria)
          • Broeders Maristen: 270 personen
          • De Pupiter: 85 personen
          • Dienstencentrum: 100 personen
          • Ontmoetingsruimte Eikeldreef: 50 personen (gesloten deel) / 50 personen (overdekte ruimte)
          • De Fontein: 325 personen
          • De Magneet : 525 personen

           

          Artikel 22

          De aanwezige materialen per zaal zijn te raadplegen op de technische fiches via de webshop van de website van de gemeente Pittem.

          Bij de bestelling van extra materiaal dient rekening gehouden te worden met de maximum capaciteit. Voor de zalen kunnen geen bijkomende tafels en stoelen aangevraagd worden.

           

          Artikel 23

          In het Dienstencentrum zijn er op de zolder vier afgebakende zones van 4 x 3 meter voor het stapelen van goederen van Pittemse verenigingen. De zones zijn afgebakend met grondmarkering.

          De opgeslagen goederen zijn niet ontvlambaar. Bederfbare goederen zijn evenmin toegestaan.

          Iedere vereniging is verantwoordelijk voor haar materialen en gebruikt de zolderruimte als goede huisvader. Dit geldt ook voor de inhoud van de gehuurde kasten.

          Het gemeentebestuur kan nooit aansprakelijk gesteld worden voor diefstal of verlies van goederen.

          De vereniging vraagt schriftelijk een segment aan aan het schepencollege. Er kan maximaal één segment per vereniging worden toegewezen.

           

          REINIGEN ZAAL

          Artikel 24

          Bij het ophalen van de sleutel of badge worden de richtlijnen betreffende de opkuis en schoonmaak meegegeven.

          Opkuis houdt in dat na gebruik de volledige accommodatie perfect geveegd dient te worden. Bij grotere vervuiling (vetvlekken en andere vlekken) dienen deze nat verwijderd te worden.

          Keuken, bar en sanitair moeten altijd gedweild worden.

          Het nodige poetsmateriaal staat ter beschikking in de berging van de zalen.

          De poetsmachine is uitsluitend te gebruiken door de gemeentelijke diensten. 

          Iedere gebruiker brengt eigen middelen mee voor de afwas zoals afwasmiddel, vaatdoeken, handdoeken...

          Tafels en stoelen worden geschikt in de daartoe bestemde bergingen – op de juiste manier zoals aangegeven op het aangebrachte schema. De schikking dient te gebeuren door minimum 2 personen.

          De gebruiker moet de lokalen en de omgeving van de zaal (terras, toegangsweg, parking, groenzone,…) binnen de toegestane gebruiksduur opruimen en schoonmaken.

          Bij recepties, feestmaaltijden en eetfestijnen in De Fontein en De Magneet, en bij fuiven in De Magneet, krijgen de gebruikers tot 18 uur van de eerstvolgende dag de tijd om de lokalen volledig te ontruimen en schoon te maken. Echter wanneer ’s anderendaags activiteiten gepland zijn van andere verenigingen, moet de zaal opgeruimd en schoongemaakt worden tegen 12u van de eerstvolgende dag. Afwijkingen kunnen toegestaan worden mits de nodige afspraken vooraf met de dienst onthaal.

          Bij onvoldoende of geen opkuis wordt de zaal gereinigd door gemeentepersoneel, waarbij de kostprijs wordt doorgerekend aan de gebruiker. De prijs per uur bedraagt het uurloon van een arbeider niveau D (1 begonnen uur = 1 aangerekend uur).

           

          Artikel 25

          Alle afval en leeggoed dient bij opkuis van de zaal door de gebruiker meegenomen te worden.

          De aanwezige afvalcontainers kunnen gebruikt worden maar dienen bij de opkuis van de zaal geledigd en gereinigd te worden. De gebruiker dient zelf afvalzakken mee te brengen.

          Indien de gebruiker het afval achterlaat wordt een prijs van € 5 per zak aangerekend. 

          Na de activiteit wordt controle uitgevoerd door de gemeentelijke diensten.

           

          SCHADE EN GEBREKEN

          Artikel 26

          De gebruiker vergewist zich vóór de activiteit van de staat van de infrastructuur. Schade of gebreken moeten onmiddellijk gemeld worden aan de dienst onthaal (onthaal@pittem.be) en zullen schriftelijk vastgesteld worden. Zo niet, dan kan de gebruiker achteraf zelf verantwoordelijk gesteld worden voor de schade. Bewijsmateriaal aan de hand van foto’s is sterk aangeraden.

           

          Artikel 27

          De gebruiker is verantwoordelijk voor alle door hem en/of zijn publiek veroorzaakte schade.

          Het gemeentebestuur maakt een staat op van de vastgestelde schade aan de infrastructuur en zendt deze door naar de gebruiker. Herstellingskosten van de schade worden gefactureerd aan de gebruiker.

           

          Artikel 28

          De gebruiker is verantwoordelijk voor alle materiaal dat hij meebrengt en is verplicht om dit onmiddellijk na beëindiging van de activiteit te verwijderen. Het gemeentebestuur kan niet verantwoordelijk gesteld worden voor verlies of diefstal van het persoonlijk materiaal van de gebruiker.

           

          VEILIGHEID EN GEZONDHEID

          Artikel 29

          De gemeentelijke zalen zijn openbare ruimtes. Bijgevolg geldt er een totaal rookverbod.

          Voor de naleving van de bepalingen betreffende een verbod of beperking op roken in openbare plaatsen geldt het principe van gedeelde verantwoordelijkheid. Zowel de uitbater als de bezoekers zijn verantwoordelijk voor het naleven van het besluit.

           

          Artikel 30

          De gebruiker dient er steeds voor te zorgen dat de veiligheid van de deelnemers aan de activiteit gewaarborgd is.

          Alle brandpreventiemaatregelen (brandblusapparaten, nooduitgangen…) dienen door de gebruiker gerespecteerd te worden. De noodverlichting dient steeds zichtbaar te blijven. Nooduitgangen zijn steeds vrij van enig obstakel.

          Elke uitbreiding van de vaste elektriciteitscentrale die gebeurt naar aanleiding van een door een gebruiker ingericht evenement dient uitgevoerd te worden overeenkomstig de normen opgelegd door AREI.

          Het gebruik van producten die de veiligheid van de bezoeker in gevaar kunnen brengen of die schade kunnen veroorzaken aan de infrastructuur, is te allen tijde verboden (bv. schuim, sneeuw, zout, brandbare constructies, doeken, plastiekfolie,...).

          Open vuur is strikt verboden in elke gemeentelijke zaal (gasvuur, kachels, brandend hout, vuurspektakel, vuurwerk, fakkels, gebruik van pyrotechnische producten,…).

          Het gebruik van nadarelementen en hekkens in de zalen is VERBODEN (behalve de aanwezige kunststof elementen in De Magneet).

          De gebruiker dient bij het verlaten van de zaal steeds alle deuren, vensters en ramen zorgvuldig af te sluiten om inbraak te voorkomen.

           

          Artikel 31

          De gebruiker zorgt er voor dat in geen enkel geval misbruik wordt gemaakt van de lift (zaal Broeders Maristen en Dienstencentrum). Kinderen onder de 14 jaar moeten bij gebruik van de lift vergezeld worden van een volwassen persoon. Bij defecten en in nood worden de aanwezige richtlijnen strikt gevolgd.

           

          Artikel 32

          Bij de organisatie van een evenement is het van groot belang dat de hulpdiensten vooraf zijn geïnformeerd teneinde snel en gepast te kunnen ingrijpen wanneer zich een incident voordoet.

          Wanneer de gebruiker een tijdelijk, voor het publiek toegankelijk evenement organiseert, dient hij een meldingsformulier in te vullen. Dit formulier is terug te vinden op de website van de gemeente via ‘ik wil iets melden’.

          Deze meldingsplicht geldt niet voor private feestjes (bv. communie, verjaardag,…).

           

          SLOTBEPALINGEN

          Artikel 33

          Iedere gebruiker wordt geacht het gemeentelijk verhuur- en tariefreglement, en indien van toepassing het gemeentelijk fuifreglement, te kennen, na te leven en de richtlijnen van de zaalverantwoordelijke strikt op te volgen.

           

          Artikel 34

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit reglement en is ertoe gemachtigd in alle onvoorziene omstandigheden de nodige beslissingen te nemen.

           

          Artikel 35

          Elke overtreding op het reglement kan leiden tot een tijdelijke of definitieve uitsluiting van het gebruik van deze zalen.

           

          Artikel 2

          Dit reglement treedt in werking vanaf de bekendmaking op de website van de gemeente.

           

          Artikel 3

          Het huishoudelijk reglement van CC het Buurthuis, zalen Broeders Maristen, de Plaatsmolen, de Pupiter, het Dienstencentrum en Ontmoetingsruimte Eikeldreef en het gebruikersreglement voor de zalen de Fontein en de Magneet, beide goedgekeurd door de gemeenteraad op 4 november 2019, worden opgeheven.

           

          Artikel 4

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de verdere afhandeling van onderhavige beslissing.

           

          Artikel 5

          Dit reglement wordt bekendgemaakt via de webtoepassing van de gemeente.

        • Aankoop van grond voor de aanleg van een bufferbekken en waterbevoorradingsbekkens voor de landbouw - Claerhoutdreef - Devebeek - aangepaste ontwerpakte - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Om reden van openbaar nut namelijk voor de aanleg van een bufferbekken en waterbevoorradingsbekkens voor de landbouw thv van de Claerhoutdreef - Devebeek worden er gronden aangekocht.

          Beschrijving van het goed: gemeente Pittem - eerste afdeling - Pittem

          Twee percelen grond (hooi- en weiland), gelegen te 8740 Pittem, nabij de Kazandstraat, bekend op het kadaster onder Pittem/1e afdeling/Pittem, kadastrale wijk Berghouck, sectie C, volgens eigendomstitel en recent kadastraal uittreksel gekend onder de nummers 37011-C-1308-P0000 en 37011-C-1309A-P0000, met een gezamenlijke oppervlakte van één hectare negenzeventig are vijfentachtig centiare (1ha 79a 85ca).

          De eigenaars zijn 1. De heer Weyts Willy en mevrouw Duyck Marleen, Kazandstraat 13 te Pittem voor het vruchtgebruik en 2. Mevrouw Weyts Cindy, Kazandstraat 13 te Pittem voor de naakte eigendom.

          Regelgeving
          • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in bijzonder artikel 293
          • Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
          Context en argumentatie

          In vergadering van 7 juni 2021 verleende de gemeenteraad goedkeuring aan de eenzijdige verkoopsbelofte van de eigenaars. De verkoopsbelofte werd overgemaakt aan Notaris Bart Cluyse, notaris met standplaats te Pittem, die zijn ambt uitoefent in de Besloten Vennootschap genaamd "CR Notary, notarisvennootschap" voor het opmaken van een ontwerpakte.

          In vergadering van 5 december 2022 verleende de gemeenteraad goedkeuring aan ontwerpakte de opgemaakt door Bart Cluyse, notaris met standplaats te Pittem voor de aankoop van twee percelen grond (hooi- en weiland), gelegen te 8740 Pittem, nabij de Kazandstraat, bekend op het kadaster onder Pittem/1e afdeling/Pittem, kadastrale wijk Berghouck, sectie C, volgens eigendomstitel en recent kadastraal uittreksel gekend onder de nummers 37011-C-1308-P0000 en 37011-C-1309A-P0000, met een gezamenlijke oppervlakte van één hectare negenzeventig are vijfentachtig centiare (1ha 79a 85ca) voor de aanleg van een bufferbekken en waterbevoorradingsbekkens voor de landbouw thv van de Claerhoutdreef - Devebeek.

          Deze goedkeuring werd op 13 december 2022 overgemaakt aan het notariskantoor CR notary voor het opmaken van de verkoopakte. De ondertekening van de akte zou doorgaan op woensdag 1 februari 2023. Op dinsdag 31 januari 2023 ontving het notariskantoor bijkomende opmerkingen van mevrouw Dubaere en de heer Hongenaert die zouden moeten opgenomen worden in de akte. Er werd immers aan deze tussenkomende partij gevraagd om toegang tot de aangekochte percelen via hun eigendommen te verzekeren.  Bijkomende voorwaarden moeten eerst goedgekeurd worden door de gemeenteraad vooraleer opgenomen te worden in de akte.  

          In vergadering van 8 februari 2023 verleende het schepencollege de principiële goedkeuring aan de toevoeging van bijkomende voorwaarden aan de ontwerpakte. De bijkomende voorwaarden en opmerkingen van het schepencollege werden overgemaakt aan notaris Cluysse.

          Notaris Cluyse bezorgde ons op 4 april 2023 de aangepaste ontwerpakte met de vermelding dat deze werd goedgekeurd door notaris Dusselier en haar cliënten.

          In vergadering van 19 april 2023 verleende het schepencollege de principiële goedkeuring aan de aangepaste ontwerpakte. 

          Financiële impact

          De aankoopprijs van de grond bedraagt 135.000,00 euro . De nodige kredieten voor deze aankoop zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder 2022/ACT-112/0200-00/2203000/GEMEENTE/CBS/IP-112 - We kopen de nodige gronden aan voor de realisatie van waterbevoorradingsbekkens voor de landbouw - beschikbaar krediet € 595.433,94.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Joris Defour, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aangepaste ontwerpakte voor de aankoop van twee percelen grond (hooi- en weiland), gelegen te 8740 Pittem, nabij de Kazandstraat, bekend op het kadaster onder Pittem/1e afdeling/Pittem, kadastrale wijk Berghouck, sectie C, volgens eigendomstitel en recent kadastraal uittreksel gekend onder de nummers 37011-C-1308-P0000 en 37011-C-1309A-P0000, met een gezamenlijke oppervlakte van één hectare negenzeventig are vijfentachtig centiare (1ha 79a 85ca) voor de aanleg van een bufferbekken en waterbevoorradingsbekkens voor de landbouw thv van de Claerhoutdreef - Devebeek. 

    • Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

      • Geen bevoegdheid gekozen

        • Varia

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Besluit

          Volgend variapunt wordt toegelicht ter zitting, naar aanleiding van een vraag van raadslid Andres Vandewalle op de gemeenteraad van 3 april 2023: financieel overzicht investeringen sporthal.

           

          Volgend variapunt wordt ter zitting gesteld:

          - inschrijving zomerkampen (Nathalie Delmotte)

Namens Gemeenteraad,

Carl Couckuyt
Algemeen directeur

Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter