Via het Parket van de procureur des Konings werd de arrondissementele omzendbrief AROBB WVL 2024/05 dd. 20.02.2024 ontvangen m.b.t. richtlijnen betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties. De procureur stelde nieuwe richtlijnen op met betrekking tot GAS voor het arrondissement West-Vlaanderen, op basis hiervan werd ook het protocol dat zijn ambt heeft afgesloten met de gemeenten herzien. Het GAS-protocol dat binnen de Politiezone Regio Tielt werd afgesloten door de gemeenten in 2017 zal per 01.06.2024 van ambtswege worden opgezegd, het nieuwe protocol zal moeten worden vernieuwd en aangepast worden naar de nieuwe richtlijnen. Daarnaast werden er eind 2023 ook enkele wijzigingen aangebracht aan de GAS-wetgeving.
In het kader van de opstart van de gemeentelijke administratieve sancties binnen de Politiezone Regio Tielt werden in 2017 door de gemeenten volgende beslissingen genomen:
Ten gevolge van het bericht van de procureur en gewijzigde GAS-wetgeving van 11.12.2023, zullen de volgende dossiers aangepast moeten worden:
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegeverkeer en het gebruik van de openbare weg
- het Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen
- de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 133 en 135
- de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- de wet van 24 juni 2013 inzake administratieve sancties laatst gewijzigd op 11 december 2023
- de protocolovereenkomst bekrachtigd in de gemeenteraad van 1 juli 2024
GAS 4-inbreuken zijn enkele in artikel 3, 3° en 4° GAS-wet specifiek bepaalde verkeersinbreuken waarvoor de gemeenteraad, na het afsluiten van een protocol met de procureur des Konings, in zijn reglementen of verordeningen ook een administratieve sanctie heeft voorzien.
Meer concreet kan het gaan om:
• overtredingen betreffende stilstaan en parkeren;
• overtredingen van de bepalingen betreffende verkeersbord C3 (verboden toegang in beide richtingen), F103 (voetgangerszone) en F111 (inhalen in fietsstraat);
• het niet-nakomen van de verplichting tot het kenbaar maken van de identiteit van de bestuurder die de overtreding zoals hierboven bedoeld beging.
GAS 4-inbreuken kunnen worden vastgesteld door de politie en door GAS-vaststellers.
Overwegende dat de wet op de administratieve sancties van 24 juni 2013 dus in de mogelijkheid voorziet om voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 (verboden toegang in beide richtingen) en F103 (voetgangerszone) en na de wetswijziging van 11 december 2023 ook F111 (inhalen fietszones), vastgesteld met automatisch werkende toestellen (ANPR-camera’s) gemeentelijke administratieve sancties te voorzien.
De bedragen van de overtredingen die in aanmerking komen voor een administratieve geldboete, zijn de volgende:
Als gevolg van het bericht van de procureur en de gewijzigde wetgeving van 11.12.2023 dient de gemeentelijke verordening op het stilstaan en parkeren, en voor de overtredingen betreffende verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen aangepast te worden.
Artikel 1:
Tot het opheffen van de gemeentelijk politieverordening op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 18 december 2017.
Artikel 2:
De bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3, F103 en F111, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Artikel 3:
Het goedgekeurde reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 4:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings.