De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Ons bestuur werd per aangetekende zending op 29 mei uitgenodigd naar de Algemene Vergadering van Woonstart die door gaat op dinsdag 11 juni om 18u in de voorhal van het Stadhuis van Tielt, Markt 13 te Tielt. Aangezien de eerstvolgende gemeenteraad pas doorgaat op maandag 1 juli 2024 werd gevraagd aan het schepencollege om de agenda goed te keuren en de vertegenwoordigers te bepalen voor de schriftelijke besluitvorming van deze Algemene Vergadering. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om deze beslissing te valideren.
VMSW raadt aan dat de lasthebbers, die vroeger voor de gemeentebesturen naar de AV van IZI kwamen, ook nu komen of als ze komen ze als dusdanig aanvaard worden. Voor IZI waren volgende mandatarissen aangesteld door de gemeenteraad: Heidi Lievrouw als effectief lid en Jessica Vandromme als plaatsvervangend lid.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- de statuten van IZI WONEN.
De dagorde van de Algemene Vergadering met schriftelijke besluitvorming is als volgt
1. Goedkeuring van het verslag van de Algemene Vergadering van 1 juni 2023
2.Kennisname verslag bestuursorgaan over de verrichtingen van het boekjaar 2023, inclusief het bijzonder verslag sociaal oogmerk en de klachtenrapportering
3. Verslag van de commissaris-bedrijfsrevisor
4. Jaarrekening : goedkeuring
5. Kwijting aan bestuurders en Commissaris-Revisor
6. Vastleggen zitpenningen
7. Aanstellen Commissaris-Revisor
8. Varia
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het schepencollege van 5 juni 2024 waarbij deze, op basis van de bekomen documenten, haar goedkeuring hecht aan de agenda en het mandaat verleent aan de vertegenwoordiger Heidi Lievrouw voor de jaarlijkse algemene vergadering van woonmaatschappij Woonstart op 11 juni 2024.
Ons bestuur werd per mail op 28 mei uitgenodigd naar de Algemene Vergadering van Thuiswest woonmaatschappij (voorheen bouwmaatschappij de Mandel) die doorgaat op dinsdag 11 juni om 18u in de VIP-lounge van Schiervelde, Diksmuidsesteenweg 396 te Roeselare. Aangezien de eerstvolgende gemeenteraad pas doorgaat op maandag 1 juli 2024 wordt gevraagd aan het schepencollege om de agenda goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen voor de schriftelijke besluitvorming van deze Algemene Vergadering. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om deze beslissing te valideren.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- de beslissing van het schepencollege van 5 juni 2024.
De dagorde van de Algemene Vergadering met schriftelijke besluitvorming is als volgt
1. Geldigheid bijeenroepen vergadering
2. Goedkeuren jaarverslag 2023
3. Goedkeuren jaarrekening 2023
4. Verslag van de commissaris
5. Kwijting aan de bestuurders
6. Kwijting aan de commissaris
7. Kennisname uittreding aandeelhouders
8. Melding vergoedingen aan commissaris buiten mandaat
9. Zitpenningen bestuursleden
10. Varia
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het schepencollege van 5 juni 2024 waarbij deze, op basis van de bekomen documenten, haar goedkeuring hecht aan de agenda en het mandaat verleent aan de vertegenwoordiger mevrouw Annick Debonné voor de Algemene Vergadering van Woonmaatschappij Thuiswest op 11 juni 2024.
De gemeente werd op 12 juni 2024 per brief uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van woonmaatschappij Vivus (voorheen Helpt Elkander), die op dinsdag 25 juni 2024 om 19u30 plaats zal vinden in zaal HippoLoggia, Holstraat 95 te Waregem. Aangezien de eerstvolgende gemeenteraad pas doorgaat op 1 juli 2024 werd aan het schepencollege gevraagd om de agenda goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen voor de schriftelijke besluitvorming van de algemene vergadering. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om deze beslissing te valideren.
- het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
- de gemeenteraadsbeslissing van 30 januari 2019 waarbij de vertegenwoordigers voor Helpt Elkander werd aangesteld
De agenda voor de algemene vergadering van woonmaatschappij Vivus d.d. 25 juni 2024 werd als volgt samengesteld:
1. Bespreking en goedkeuring jaarverslag van het bestuursorgaan incl. de klachtenrapportering
2. Bespreking en goedkeuring van de jaarrekening en toelichting voor het boekjaar 2023
3. Kennisname verslag van de commissaris
4. Kwijting aan de bestuurders en commissaris
5. Kennisgeving bedrag zitpenning bestuurders
6. Benoeming en bezoldiging van de commissaris
7. Varia
In de gemeenteraad van 30 januari 2019 werd mevrouw Jessica Vandromme, gemeenteraadslid, wonende te 8740 Pittem, Egem Veldweg 12, aangesteld als vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergaderingen van Helpt Elkander. De heer Stijn Vandenhende, toen gemeenteraadslid, wonende te 8740 Pittem, Verbieststraat 7b werd aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het schepencollege van 19 juni 2024 waarbij deze, op basis van de bekomen documenten, haar goedkeuring hecht aan de agenda en het mandaat verleent aan de vertegenwoordiger mevrouw Jessica Vandromme voor de jaarvergadering van woonmaatschappij Vivus op 25 juni 2024. Stijn Vandenhende wordt aangesteld als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
De jaarrekening voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke wordt voorgelegd voor advies.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en de latere wijzigingen.
- de voorgelegde rekening sluit voor de exploitatie met een batig saldo van € 7.042,62.
- de voorgelegde rekening sluit voor de investeringen met een saldo van € 0,00
- de totale exploitatietoelage in de rekening 2023 wordt vastgesteld op € 17.350,00, waarvan het aandeel van de gemeente Pittem € 3.990,50 bedraagt. (= 23%)
- de opsplitsing van de exploitatietoelage:
Gunstig advies wordt verleend aan de voorgelegde jaarrekening voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke.
De jaarrekening voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek St.-Jozef Werkman te Tielt wordt voorgelegd voor advies.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en de latere wijzigingen.
- de voorgelegde rekening sluit voor de exploitatie met een batig saldo van € 5.678,07
- de voorgelegde rekening sluit voor de investeringen met een saldo van € 0,00
- de totale exploitatietoelage in de rekening 2023 wordt vastgesteld op € 2.790,92, waarvan het aandeel van de gemeente Pittem € 307,00 bedraagt. (= 11%)
- de opsplitsing van de exploitatietoelage:
Gunstig advies wordt verleend aan de voorgelegde jaarrekening voor het dienstjaar 2023 van de kerkfabriek St.-Jozef Werkman te Tielt.
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41;
de Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald artikelen 119, 119bis, 133 e.v. 134 en 135, §2;
de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de bepalingen van het algemene politiereglement van de Politiezone Regio Tielt zoals laatste gecoördineerd goedgekeurd in de gemeenteraad van Pittem dd. 5 juni 2023;
Inbreuken kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie volgens de bestuurlijke procedure bepaald in Titel VI van het algemeen politiereglement van de Politiezone Regio Tielt;
De gemeente staat in voor het handhaven van de openbare rust, veiligheid, gezondheid en alle maatregelen kan nemen tegen het verstoren van de openbare orde (met inbegrip van overlast), inclusief het nemen van politiemaatregelen;
Het is gebleken dat enkele inbreuken niet of onvoldoende beschreven staan in het algemeen politiereglement om op afdoende wijze te kunnen handhaven;
Om die reden doet het Politiecollege van de Politiezone Regio Tielt het voorstel tot het inpassen van enkele artikelen in het Algemeen Politiereglement m.b.t.:
- De termijn en adviesverlening rond de aanvraag van Evenementen
- De hinder rond nachtwinkels
- Gevaarlijke honden
- Plaatsverbod
- Prostitutie
De Politiezone Regio Tielt vraagt om deze wijzigingen aan het algemeen politiereglement in de gemeenteraad van elke gemeente van de politiezone te laten goedkeuren.
Artikel 1:
Tot het toevoegen en wijzigen van navolgende artikelen aan het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt, zoals gecoördineerd goedgekeurd op 5 juni 2023:
Onder Titel II Openbare Rust – hoofdstuk 1 Geluidsoverlast:
- Toevoegen van een Afdeling – 12 – Nachtwinkels als volgt:
Art. 2.1.12.0.1
Het is verboden om in de onmiddellijke omgeving van vestigingseenheden geluidshinder te veroorzaken en andere vormen van overlast. De nachtrust van de omwonenden mag niet verstoord worden.
Art. 2.1.12.0.2
Het is verboden om de vestigingseenheid tussen 22 u. en 5 u. te laten beleveren.
Art. 2.1.12.0.3
Het is verboden om alcoholhoudende dranken te verbruiken in en rond de vestigingseenheden.
Art. 2.1.12.0.4
Het is verboden om in de onmiddellijke omgeving van vestigingseenheden voertuigen draaiende te houden terwijl het voertuig stilstaat, tenzij men daartoe genoodzaakt is.
Art. 2.1.12.0.5
Het is verboden om in de onmiddellijke omgeving van een vestigingseenheid een autoradio te laten spelen met een volume hoorbaar buiten het voertuig.
Onder Titel II Openbare Rust – hoofdstuk 2 Inrichtingen die voor het publiek toegankelijk zijn – Afdeling 1 – Fuiven, feesten en openbare evenementen in voor het publiek toegankelijke occasionele inrichtingen:
- Wijzigen van artikel 2.2.1.0.1 als volgt:
Alle voor het publiektoegankelijke feestelijkheden en evenementen in occasionele inrichtingen, zelfs op en/of in private eigendommen dienen het voorwerp uit te maken van een voorafgaandelijke schriftelijke melding door de organisatoren aan de burgemeester. Behoudens uitdrukkelijk gemotiveerde en aanvaarde grondige redenen, gebeurt dit uiterlijk twee maanden vóór de aanvang van de feestelijkheden en/of evenementen. In geval de aanvraag korter is dan de voormelde twee maanden voor het evenement bestaat de mogelijkheid dat de politiediensten niet kunnen worden ingezet en evenementen omwille van deze redenen niet worden goedgekeurd.
De schriftelijke melding gebeurt middels een door de gemeente ter beschikking gesteld meldingsformulier of digitale toepassing en bevat eveneens de overeenkomst tussen de organisatoren en de uitbaters of eigenaars van de locaties waar de feestelijkheden of evenementen doorgaan.
De burgemeester maakt de melding over aan de lokale politie en brandweer voor advies en kan gebeurlijk additionele maatregelen opleggen dan wel, indien daartoe gegronde redenen zijn, de fuiven, feesten en openbare evenementen verbieden. De aanwezigheid van een advies van de plaatselijke hulpdiensten is een noodzakelijke voorwaarde voor de organisatie van een evenement.
Voor feestelijkheden en/of evenementen geldt binnen de Politiezone Regio Tielt een algemeen sluitingsuur om 04u30. De organisator dient de nodige maatregelen te nemen om voorafgaand aan het sluitingsuur ervoor te zorgen dat de aanwezigen het evenement hebben verlaten.
De burgemeester kan naar aanleiding van een aanvraag voor feestelijkheden en/of evenement bijkomende voorwaarden opleggen inzake permanente geluidsmeting, geluidsniveau, mogelijkheid om een systeem van waarborgen in te schrijven.
In geval een organisator van feestelijkheden en/of evenementen sterke dranken wenst te schenken, dient de aanvraag van deze vergunning mee met de initiële melding aangevraagd te worden.
Onder Titel II Privatief gebruik van de openbare weg en Openbare veiligheid en vlotte doorgang – hoofdstuk 4 Openbare veiligheid:
- Wijzigen van artikel 3.4.9.0.5 van de Afdeling – 9 – Dieren als volgt:
Het is eigenaars, bezitters, bewakers of houders van honden, verboden hun honden op te hitsen.
Kwaadaardige, agressieve of gevaarlijke honden moeten gemuilkorfd worden door de eigenaar of de begeleider zodra ze op het openbaar domein of op openbare plaatsen komen. Deze honden moeten aangelijnd worden gehouden door een volwassene, welke ook steeds controle dient te hebben over de hond. Voor honden van politiediensten en erkende bewakingsondernemingen geldt hierop een uitzondering.
Onder een agressieve, kwaadaardige of gevaarlijke hond wordt begrepen: elke hond die, wanneer hij vrij zou rondlopen, zonder enige provocatie op een duidelijk en onmiskenbaar dreigende wijze naar iemand toeloopt; elke hond die iemand aanvalt, bijt of verwondt zonder provocatie of uitlokking; elke hond die reeds iemand heeft verwond of aangevallen zonder provocatie of uitlokking; elke hond die een ander huisdier verwondt of aanvalt zonder provocatie of uitlokking.
Dieren die een gevaar betekenen voor het leven en de lichamelijke integriteit van personen en de veiligheid van goederen in een publiek toegankelijke plaats worden aan de eigenaar, bezitter, bewaker of houder onttrokken, die er niet langer vrij over kan beschikken, zolang dat met het oog op de handhaving van de openbare rust en/of veiligheid en/of voor het leven en de lichamelijke integriteit van personen of dieren en/of veiligheid van goederen vereist is. Alle hieraan verbonden kosten vallen ten laste van de eigenaar, bezitter, bewaker of houder van het dier.
De aanwezigheid van honden die als gevaarlijk worden beschouwd en/of honden die getraind zijn om te bijten, is verboden in openbare inrichtingen of toegankelijk voor het publiek (inclusief bijgebouwen en terrassen), tijdens de organisatie van openbare markten en evenementen in openbare ruimtes, met uitzondering van beveiligingsbedrijven die dergelijke honden gebruiken bij de uitoefening van hun activiteiten en volgens het contract met hun klanten. Deze beveiligingsbedrijven zijn echter verplicht een kopie van het contract door te geven aan de lokale politie voor het gebruik van dergelijke honden. In geval van politie-interventie zijn de hondengeleiders van deze beveiligingsbedrijven verplicht hun honden weg te houden van de plaats van politie-interventie.
Dolle honden dienen door hun houders te worden afgemaakt. Wanneer zij nalaten dit te doen, zal het lokaal bestuur in hun plaats optreden. Alle hieraan verbonden kosten vallen ten laste van de eigenaar, bezitter, bewaker of houder van het dier.
- Toevoegen van een Afdeling – 10 – Plaatsverbod als volgt:
De burgemeester kan, in uitvoering van art. 134 sexies van de NGW, onder bepaalde omstandigheden een plaatsverbod opleggen als bestuurlijke maatregel.
Het negeren van het plaatsverbod opgelegd door het lokaal bestuur conform art. 134 sexies van de Nieuwe Gemeentewet wordt gesanctioneerd met een administratieve geldboete.
- Toevoegen van een Afdeling – 11 – Prostitutie als volgt:
Artikel 3.4.11.0.1.
Elke zichtbare vorm van publiciteit om een huis van ontucht of prostitutie kenbaar te maken, is verboden in de openbare ruimte.
Artikel 3.4.11.0.2.
In de onmiddellijke omgeving van scholen, gebouwen van de eredienst en van typische woonbuurten of hiervoor bestemde gebieden is het verboden, zelfs op bedekte wijze, huizen, kamers of welke inrichting ook ter beschikking te houden voor ontucht of prostitutie.
Artikel 3.4.11.0.3.
§1. Het is verboden om huizen, kamers of welke inrichting of gedeelte ervan in welke juridische vorm ook aan één of meer personen ter beschikking te stellen of te laten gebruiken, als die personen één van de hiervoor beschreven bepalingen van deze afdeling overtreden.
§2. De overtreder moet 30 dagen na een verwittiging door de burgemeester kunnen aantonen dat hij alle bestaande middelen heeft ingezet om de ter beschikkingstelling of het gebruik op welke manier dan ook te beëindigen.
Onder Titel IV Openbare netheid en gezondheid:
- Toevoegen van een Afdeling – 6 – Nachtwinkels als volgt:
Art. 4.1.6.0.1.
De uitbaters van de nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie worden ertoe gehouden om de onmiddellijke omgeving binnen een straal van 20 meter rond de nachtwinkel net te houden. De uitbater doet al het nodige om het afval te verzamelen en plaatst indien noodzakelijk een afvalemmer. Deze afvalemmer dient op een regelmatig tijdstip geleegd te worden. Deze bepalingen worden opgenomen in de vergunning.
Artikel 2:
Een afschrift van dit reglement en een gecoördineerde versie van het Algemeen Politiereglement voor de Politiezone Regio Tielt wordt toegestuurd aan de toezichthoudende overheid, de Provinciegouverneur, de Procureur des Konings, de griffier van de rechtbank van Eerste Aanleg, van het Vredegerecht en van de Politierechtbank van het gebied, aan de aangewezen ambtenaar en aan de Korpschef van de lokale politie.
Via het Parket van de procureur des Konings werd de arrondissementele omzendbrief AROBB WVL 2024/05 dd. 20.02.2024 ontvangen m.b.t. richtlijnen betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties. De procureur stelde nieuwe richtlijnen op met betrekking tot GAS voor het arrondissement West-Vlaanderen, op basis hiervan werd ook het protocol dat zijn ambt heeft afgesloten met de gemeenten herzien. Het GAS-protocol dat binnen de Politiezone Regio Tielt werd afgesloten door de gemeenten in 2017 zal per 01.06.2024 van ambtswege worden opgezegd, het nieuwe protocol zal moeten worden vernieuwd en aangepast worden naar de nieuwe richtlijnen. Daarnaast werden er eind 2023 ook enkele wijzigingen aangebracht aan de GAS-wetgeving.
In het kader van de opstart van de gemeentelijke administratieve sancties binnen de Politiezone Regio Tielt werden in 2017 door de gemeenten volgende beslissingen genomen:
Ten gevolge van het bericht van de procureur en gewijzigde GAS-wetgeving van 11.12.2023, zullen de volgende dossiers aangepast moeten worden:
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- de gecoördineerde wetten Nieuwe Gemeentewet, artikel 133 en 135
- de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- de wet van 24 juni 2013 inzake administratieve sancties, laatst gewijzigd op 11 december 2023
- de beslissing van de gemeenteraad van 5 juni 2023 houdende goedkeuring van het gecoördineerd algemeen uniform politiereglement
In het algemeen uniform politiereglement zijn er bepalingen opgenomen die enerzijds mogelijk bestraft worden met een administratieve sanctie maar daarnaast ook nog strafbaar worden gesteld in het strafwetboek.
Er wordt wettelijk voorzien in het afsluiten van een protocolovereenkomst tussen het Parket en de gemeenten waarin GAS wordt ingevoerd.
Het is noodzakelijk en wettelijk bepaald dat een afsprakenkader wordt vastgelegd dat de wederzijdse rechten en plichten duidelijk omschrijft en ook vastlegt wanneer welke instantie over de vervolgingsbevoegdheid beschikt. Dat bovendien alle partijen de contactpersonen kunnen aanduiden wat de informatiewisseling zal optimaliseren. Het bestaande protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen de stad Tielt en de Procureur des Konings werd bekrachtigd in de gemeenteraad dd. 5 juni 2017.
De brief van het parket van de Procureur des Konings, ondertekend dd. 23.02.2024 waarbij door het parket nieuwe richtlijnen werden opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen waarin staat dat het bestaande protocol met de Procureur des Konings, per 1 juni 2024 ambtshalve wordt opgezegd en dat bijgevolg een nieuw protocolakkoord zal moeten worden goedgekeurd met verwerking van de nieuwe richtlijnen.
Voor deze protocolovereenkomst wordt gebruik gemaakt van het sjabloon ter beschikking gesteld door het Parket, dat op die manier in het gehele werkingsgebied van het parket in een gelijkaardige behandeling van dossiers wordt voorzien.
Artikel 1
De gemeenteraad bekrachtigt de aangepaste protocolovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen stad Tielt en de Procureur des Konings, zoals opgenomen in bijlage van dit dossier.
Artikel 2
Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings.
Via het Parket van de procureur des Konings werd de arrondissementele omzendbrief AROBB WVL 2024/05 dd. 20.02.2024 ontvangen m.b.t. richtlijnen betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties. De procureur stelde nieuwe richtlijnen op met betrekking tot GAS voor het arrondissement West-Vlaanderen, op basis hiervan werd ook het protocol dat zijn ambt heeft afgesloten met de gemeenten herzien. Het GAS-protocol dat binnen de Politiezone Regio Tielt werd afgesloten door de gemeenten in 2017 zal per 01.06.2024 van ambtswege worden opgezegd, het nieuwe protocol zal moeten worden vernieuwd en aangepast worden naar de nieuwe richtlijnen. Daarnaast werden er eind 2023 ook enkele wijzigingen aangebracht aan de GAS-wetgeving.
In het kader van de opstart van de gemeentelijke administratieve sancties binnen de Politiezone Regio Tielt werden in 2017 door de gemeenten volgende beslissingen genomen:
Ten gevolge van het bericht van de procureur en gewijzigde GAS-wetgeving van 11.12.2023, zullen de volgende dossiers aangepast moeten worden:
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur
- het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegeverkeer en het gebruik van de openbare weg
- het Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen
- de Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 133 en 135
- de bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties
- de wet van 24 juni 2013 inzake administratieve sancties laatst gewijzigd op 11 december 2023
- de protocolovereenkomst bekrachtigd in de gemeenteraad van 1 juli 2024
GAS 4-inbreuken zijn enkele in artikel 3, 3° en 4° GAS-wet specifiek bepaalde verkeersinbreuken waarvoor de gemeenteraad, na het afsluiten van een protocol met de procureur des Konings, in zijn reglementen of verordeningen ook een administratieve sanctie heeft voorzien.
Meer concreet kan het gaan om:
• overtredingen betreffende stilstaan en parkeren;
• overtredingen van de bepalingen betreffende verkeersbord C3 (verboden toegang in beide richtingen), F103 (voetgangerszone) en F111 (inhalen in fietsstraat);
• het niet-nakomen van de verplichting tot het kenbaar maken van de identiteit van de bestuurder die de overtreding zoals hierboven bedoeld beging.
GAS 4-inbreuken kunnen worden vastgesteld door de politie en door GAS-vaststellers.
Overwegende dat de wet op de administratieve sancties van 24 juni 2013 dus in de mogelijkheid voorziet om voor overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 (verboden toegang in beide richtingen) en F103 (voetgangerszone) en na de wetswijziging van 11 december 2023 ook F111 (inhalen fietszones), vastgesteld met automatisch werkende toestellen (ANPR-camera’s) gemeentelijke administratieve sancties te voorzien.
De bedragen van de overtredingen die in aanmerking komen voor een administratieve geldboete, zijn de volgende:
Als gevolg van het bericht van de procureur en de gewijzigde wetgeving van 11.12.2023 dient de gemeentelijke verordening op het stilstaan en parkeren, en voor de overtredingen betreffende verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen aangepast te worden.
Artikel 1:
Tot het opheffen van de gemeentelijk politieverordening op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende verkeersborden C3 en F103 vastgesteld met automatisch werkende toestellen zoals goedgekeurd door de gemeenteraad dd. 18 december 2017.
Artikel 2:
De bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3, F103 en F111, vastgesteld met automatisch werkende toestellen, zoals opgenomen in bijlage, goed te keuren.
Artikel 3:
Het goedgekeurde reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 4:
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings.
Via het Parket van de procureur des Konings werd de arrondissementele omzendbrief AROBB WVL 2024/05 dd. 20.02.2024 ontvangen m.b.t. richtlijnen betreffende de toepassing van de gemeentelijke administratieve sancties. De procureur stelde nieuwe richtlijnen op met betrekking tot GAS voor het arrondissement West-Vlaanderen, op basis hiervan werd ook het protocol dat zijn ambt heeft afgesloten met de gemeenten herzien. Het GAS-protocol dat binnen de Politiezone Regio Tielt werd afgesloten door de gemeenten in 2017 zal per 01.06.2024 van ambtswege worden opgezegd, het nieuwe protocol zal moeten worden vernieuwd en aangepast worden naar de nieuwe richtlijnen. Daarnaast werden er eind 2023 ook enkele wijzigingen aangebracht aan de GAS-wetgeving.
In het kader van de opstart van de gemeentelijke administratieve sancties binnen de Politiezone Regio Tielt werden in 2017 door de gemeenten volgende beslissingen genomen:
Ten gevolge van het bericht van de procureur en gewijzigde GAS-wetgeving van 11.12.2023, zullen de volgende dossiers aangepast moeten worden:
Inbreuken kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie volgens de bestuurlijke procedure bepaald in Titel VI van het algemeen politiereglement van de Politiezone Regio Tielt. De gemeente staat in voor het handhaven van de openbare rust, veiligheid, gezondheid en alle maatregelen kan nemen tegen het verstoren van de openbare orde (met inbegrip van overlast), inclusief het nemen van politiemaatregelen.
In het algemeen uniform politiereglement zijn er bepalingen opgenomen die enerzijds mogelijk bestraft worden met een administratieve sanctie maar daarnaast ook nog strafbaar worden gesteld in het strafwetboek.
het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41;
de Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald artikelen 119, 119bis, 133e.v. 134 en 135, §2;
de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, laatst gewijzigd op 11 december 2023;
de bepalingen van het algemene politiereglement van de Politiezone Regio Tielt zoals gecoördineerd goedgekeurd in de gemeenteraad van Pittem dd. 5 juni 2023;
Overwegende dat inbreuken bestraft kunnen worden met een gemeentelijke administratieve sanctie volgens de bestuurlijke procedure bepaald in Titel VI van het algemeen politiereglement van de Politiezone Regio Tielt;
Overwegende dat de gemeente instaat voor het handhaven van de openbare rust, veiligheid, gezondheid en alle maatregelen kan nemen tegen het verstoren van de openbare orde (met inbegrip van overlast), inclusief het nemen van politiemaatregelen;
Overwegende dat in het algemeen uniform politiereglement er bepalingen zijn opgenomen die enerzijds mogelijk bestraft worden met een administratieve sanctie maar daarnaast ook nog strafbaar worden gesteld in het strafwetboek;
Overwegende dat wettelijk wordt voorzien in het afsluiten van een protocolovereenkomst tussen het Parket en de gemeenten waarin GAS wordt ingevoerd;
Overwegende dat het noodzakelijk en wettelijk bepaald is dat een afsprakenkader wordt vastgelegd dat de wederzijdse rechten en plichten duidelijk omschrijft en ook vast legt wanneer welke instantie over de vervolgingsbevoegdheid beschikt; dat bovendien alle partijen de contactpersonen kunnen aanduiden wat de informatiewisseling zal optimaliseren;
Gelet op het bestaande protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen de gemeente Pittem en de Procureur des Konings, zoals bekrachtigd in de gemeenteraad dd. 26 juni 2017;
Gelet op de brief van het parket van de Procureur des Konings, ondertekend dd. 23.02.2024 waarbij door het parket nieuwe richtlijnen werden opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen; dat het bestaande protocol met de Procureur des Konings, per 1 juni 2024 ambtshalve wordt opgezegd; dat bijgevolg een nieuw protocolakkoord wordt goedgekeurd met verwerking van de nieuwe richtlijnen;
Overwegende dat ten gevolge van de gewijzigde richtlijnen en protocolakkoord, en de gewijzigde GAS-wetgeving dd. 11.12.2023 enkele administratieve aanpassingen dienen te gebeuren in het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt;
Gelet op de bespreking binnen het politiecollege van de Politiezone Regio Tielt;
Gelet op de vraag van de Politiezone Regio Tielt om deze wijzigingen aan het algemeen politiereglement in de gemeenteraad van elke gemeente van de politiezone te laten goedkeuren;
Artikel 1:
De gemeenteraad verleent goedkeuring tot het wijzigen van diverse artikelen in het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt, zoals gecoördineerd goedgekeurd op 5 juni 2023, m.n.:
Onder Titel VI. Gemeentelijke Administratieve Sancties
Onder Hoofstuk 1:
- Opheffen van art. 6.1.2.0.1
- Wijzigen van het bedrag van de gemeentelijke adminstratieve sanctie van 350 euro naar 500 euro in artikelen 6.1.2.0.2 tot en met 6.1.2.0.11.
Onder Hoofstuk 2:
- Wijzigen van het bedrag van de gemeentelijke adminstratieve sanctie van 350 euro naar 500 euro in artikel 6.2.0.0.6 en artikel 6.2.0.0.8.
Artikel 2:
Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 3:
Een afschrift van dit reglement en een gecoördineerde versie van het Algemeen Politiereglement wordt toegestuurd aan de toezichthoudende overheid, de Procureur des Konings en aan de Korpschef van de Politiezone Regio Tielt.
Mail van 28 mei 2024 van de waarnemend korpschef van politiezone regio Tielt met de vraag om de gevolgen van de vrijwillige samenvoeging van de gemeenten Tielt en Meulebeke voor de politiezone regio Tielt voor te leggen aan de gemeenteraad.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 3 mei 2024 tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het Provinciedecreet van 9 december 2005, de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat en het koninklijk besluit van 31 mei 1977 tot uitvoering van artikel 4 van de wet van 19 juli 1976 tot instelling van een verlof voor de uitoefening van een politiek mandaat.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder de artikelen 91/11-15 en 257quinquies/11-17, het laatst gewijzigd bij wet van 22 mei 2019 houdende diverse bepalingen wat het politionele informatiebeheer betreft.
Koninklijk besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones.
Besluit van 29 mei 2024 van het college van burgemeester en schepenen van Tielt betreffende politiezone: bespreking principiële overeenkomst in het kader van de fusie.
De deelstaten op Vlaams en Waals niveau laten toe aan steden en gemeenten om te fuseren op basis van wilsovereenstemming.
Omwille van de gemeentelijke fusie tussen Tielt en Meulebeke (in werking vanaf 1/1/25) moeten de federale regels inzake wijziging van de (politie)grenzen worden toegepast.
De Memorie van Toelichting van de Wet op de Geïntegreerde Politie (WGP) bepaalt dat aangezien het om een operatie op het niveau van de gemeentelijke entiteiten gaat die deel uitmaken van de desbetreffende politiezones, de “aanvraag” moet uitgaan van alle gemeenteraden met akkoord over personeel, roerende goederen en lopende geschillen. Bedoeld worden hier zowel de gemeenteraden van de politiezone die zich opsplitst (zijnde: politiezone MIDOW) als die van de reeds ingestelde politiezone waarin de afscheidingsgemeente zal worden opgenomen, met name politiezone Regio Tielt.
De gemeenteraden van Meulebeke en Tielt hebben beslist om te fusioneren vanaf 1 januari 2025. In dezelfde beslissing liet Meulebeke opnemen om voor de basispolitiezorg vanaf 1/1/2025 beroep te doen op de PZ Regio Tielt in plaats van de PZ MIDOW.
De gemeentefusie heeft ook gevolgen op politioneel vlak met name dat er een wijziging zal gebeuren van de grenzen van de politiezones zoals bepaald het Koninklijk Besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen. Dit moet geregeld worden via besluitvorming aangezien de politiezones anders juridisch niet kunnen blijven opereren. Als gevolg van het gewijzigd grondgebied van de twee betrokken politiezones dienen aldus 2 koninklijke besluiten (KB) te worden opgemaakt ter publicatie in het Belgisch Staatsblad.
Een eerste KB bepaalt de grenzen van het vernieuwde territorium van elke politiezone. Concreet is het de Minister van Binnenlandse Zaken die gevraagd dient te worden “het KB houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones” in die zin aan te passen.
Het tweede KB regelt de in plaats stelling van de nieuwe politiezone.
Ter voorbereiding van het eerste KB, dient de toepassing van artikel 257quinquies/12 WGP te worden vastgelegd. Op dinsdag 12 maart 2024 werd in dat kader een overleg georganiseerd tussen beide politiezones, met aanwezigheid van gelijke vertegenwoordiging (de beide korpschefs en de beide politiesecretarissen). In navolging van eigen gemaakte afspraken in de respectievelijke politiecolleges wordt, zoals voorzien in de wet, een regeling inzake artikel 257quinquies/12 WGP voorgelegd aan alle betrokken gemeenteraden. Zoals gesteld in artikel 257quinquies/12 WGP nemen de gemeenteraden op advies van de korpschefs van de vorige politiezones volgende handelingen aan:
• de namenlijst van de personeelsleden die worden overgeheveld (van PZ MIDOW naar PZ Regio Tielt). De namenlijst wordt als zodanig vastgesteld dat de in artikel 3 WGP voorziene dienstverlening verzekerd is in elk van de nieuwe politiezones;
• de inventaris van de roerende goederen die worden overgedragen;
• de regeling betreffende de overname van de lopende geschillenprocedures.
Aan alle betrokken gemeenteraden (11) worden volgende vragen gesteld, teneinde tegemoet te komen aan artikel 91/12 en artikel 257quinquies/12 WGP: “De gemeenteraden die deel uitmaken van de vorige politiezones die betrokken zijn bij de wijziging van de grenzen van de politiezones, dienen daartoe een gezamenlijke, met redenen omklede aanvraag in bij de ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie”:
• te willen beslissen dat er een wijziging bestaat in de grenzen van beide politiezones, met ingang vanaf
1/1/2025;
• zich te willen akkoord verklaren met de uitgewerkte regeling betreffende punt 1, 2 en 3 (onder rubriek 3).
Op het politiecollege van 16 mei 2024 werd het dossier rond de vaststelling van het grondgebied en de regeling van de overdrachten besproken.
Het politiecollege van de PZ Midow was er inhoudelijk akkoord over de tekst.
In het politiecollege van PZ Regio Tielt worden opmerkingen gemaakt over de bij de gouverneur voorgestelde compensatieregeling voor de uitstap van de gemeente Meulebeke uit de PZ Midow naar de PZ regio Tielt ingevolge fusie van de gemeente Meulebeke bij Tielt, hetgeen geen beletsel om aan de gemeenteraad de goedkeuring voor te leggen van het besluit betreffende de vaststelling van het grondgebied en de regeling van de overdrachten. Immers, de federale overheid én de Gouverneur vragen uitdrukkelijk om dit besluit tijdig voor te leggen aan de gemeenteraad zodat het noodzakelijk koninklijk besluit nog tijdig zou kunnen genomen worden. Tenslotte kunnen er nog opmerkingen en moet er nog een voorbehoud geformuleerd worden aangaande het passief van de PZ Midow, de waardering van de activa en passiva en de regeling hierover.
Artikel 1
Teneinde tegemoet te komen aan de artikelen 91/12 en 257quinquies/12 WGP: “De gemeenteraden die deel uitmaken van de vorige politiezones die betrokken zijn bij de wijziging van de grenzen van de politiezones, dienen daartoe een gezamenlijke, met redenen omklede aanvraag in bij de ministers van Binnenlandse Zaken en van Justitie”:
• beslist de raad dat er een wijziging bestaat in de grenzen van beide politiezones, met ingang vanaf 1/1/2025;
• verklaart de raad zich akkoord met de uitgewerkte regeling betreffende punt 1, 2 en 3:
- inzake punt 1 (de namenlijst):
o enerzijds; het standpunt van PZ MIDOW bestaat er in dat omwille van huidige invulling van het kader én de blijvende taak de minimale dienstverlening te voorzien na 1/1/2025 voor de residuaire gemeenten, er geen mogelijkheid is om veel medewerkers op de definitieve overhevelingslijst te zetten;
o anderzijds; het standpunt van de PZ Regio Tielt bestaat er in voldoende medewerkers op de definitieve overhevelingslijst te voorzien om de minimale dienstverlening na 1/1/2025 te kunnen garanderen en aldus een degelijke basispolitiezorg voor de inwoners van de huidige gemeente Meulebeke te voorzien;
o beide korpschefs begrijpen wederzijds dat de hiervoor gestelde doelstellingen alleen maar kunnen worden bereikt binnen de onverkortbare termijnen vereist voor het opstarten van de wettelijk voorziene procedures hiertoe en rekening houdend met de onvermijdelijke duur van de effectieve in plaats stelling van de betrokken medewerkers en hieraan verbonden organisatorische bijsturingen;
o gelet op beide standpunten supra geformuleerd, wordt in goede verstandhouding én met begrip voor elkaars standpunt, tot een akkoord gekomen om twee (2) personeelsleden over te hevelen van PZ MIDOW naar PZ Regio Tielt op 1/1/2025 (datum eerste werkdag nieuwe eenheid)
o de twee personeelsleden zijn (nominatief):