Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Door de Coronacrisis werd besloten om een aantal gunstmaatregelen in de huur van de gemeentelijke infrastructuur te voorzien.
Ter ondersteuning van de verenigingsleven werd reeds verschillende acties ondernomen op gebied van huur van de gemeentelijke infrastructuur. Hierbij een overzicht:
Aangezien een aantal tariefverminderingen werden toegestaan tot 'einde coronacrisis' en daarbij toen geen standpunt kon worden ingenomen omtrent de eindduur, wordt het bestuur nu gevraagd om de einddatum van de gunstmaatregelen te bepalen.
Concreet moet het volgende beslist worden:
Minopbrengst wordt geraamd op 14.000 euro.
Ivan Delaere licht het agendapunt toe en schetst de toekomst van de vaccinatiecampagne. Er moet uitgekeken worden naar een nieuwe locatie.
Christophe Vancoillie: we zijn blij dat er een einddatum is en dat die relatief ver in de toekomst is gezet. Nu pas kunnen verenigingen activiteiten opstarten.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt volgende einddata vast:
Artikel 2
Alle voorgaande beslissingen omtrent gunsttarieven van gemeentelijke infrastructuur worden opgeheven.
Er is een aanvraag ingediend tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor het herbouwen van een woning. Deze situeert zich langs de Sint-Jozefsstraat (nr. 8).
Voorwerp aanvraag
De aanvraag betreft het herbouwen van een particuliere eengezinswoning in halfopen bebouwing op dezelfde plaats.
De te slopen woning bevindt zich langs de Sint-Jozefsstraat, een gemeenteweg nabij de grens met Tielt. De huidige woning bestaat uit één bouwlaag afgewerkt met zadeldak (met nok dwars op de rooilijn), en staat ingeplant op ± 4,24 m uit de as van de weg.
De nieuwe woning wordt op dezelfde plaats ingeplant, bestaat eveneens uit één bouwlaag met hellend dak.
Wetgeving
Hier gelden ook de zogenaamde basisrechten voor zonevreemde constructies (art. 4.4.10 tot en met 4.4.22 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening). Deze basisrechten laten toe dat een woning mag verbouwd, herbouwd en/of uitgebreid worden tot een maximum volume van 1000 m³. De inplanting dient in principe te gebeuren op dezelfde plaats (dit is op minstens drie vierde van de bestaande grondvesten), maar er kan ook op een gewijzigde plaats gebouwd worden op voorwaarde dat voldaan is aan alle hiernavolgende vereisten:
1° het aantal woongelegenheden blijft beperkt tot het bestaande aantal;
2° voor het herbouwen is ten minste één van volgende oorzaken aanwijsbaar :
a) de woning is getroffen door een rooilijn,
b) de woning bevindt zich in een achteruitbouwzone,
c) de verplaatsing volgt uit redenen van een goede ruimtelijke ordening, en wordt door de aanvrager uitdrukkelijk gemotiveerd vanuit een betere integratie in de omgeving, een betere terreinbezetting of een kwalitatief concept;
3° ten minste één van volgende voorwaarden is vervuld :
a) de herbouwde woning krijgt dezelfde voorbouwlijn als de dichtstbijzijnde constructie,
b) de nieuwe toestand levert een betere plaatselijke aanleg op, en richt zich op de omgevende bebouwing of plaatselijk courante inplantingswijzen.
De aanvraag voldoet hier niet aan. Er dient volgens de gemeentelijke verordening inzake voorbouwlijn herbouwd op 10 m uit de as van de weg, terwijl er in de aanvraag sprake is van te bouwen op 4,24 m uit de as van de weg.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening voorziet echter in een afwijking van dergelijke achteruitbouwstrook van de wegbeheerder:
VCRO - artikel 4.3.8. (01/09/2019- ...)
§ 1. Onverminderd andersluidende wettelijke, decretale of reglementaire bepalingen, kan geen vergunning verleend worden voor het bouwen, verbouwen, herbouwen of uitbreiden van een constructie op een stuk grond dat door een rooilijn of een achteruitbouwstrook is getroffen, met uitzondering van de gevallen waarin voldaan is aan een van volgende voorwaarden:
1° de aanvraag heeft louter betrekking op onderhouds- of stabiliteitswerken aan een vergunde of vergund geachte constructie;
2° de aanvraag heeft louter betrekking op sloop- of aanpassingswerken die tot gevolg hebben dat de constructie aan de rooilijn of achteruitbouwstrook wordt aangepast;
3° de aanvraag heeft betrekking op de verbouwing van een monument dat bij een decreet definitief of voorlopig beschermd is, of een constructie die deel uitmaakt van een stads- of dorpsgezicht of een cultuurhistorisch landschap dat bij een decreet definitief of voorlopig beschermd is;
4° de aanvraag heeft louter betrekking op het aanbrengen van gevelisolatie aan een bestaande vergunde of vergund geachte constructie, met een overschrijding van ten hoogste veertien centimeter.
In afwijking van het eerste lid mag een vergunning worden verleend:
1° die afwijkt van de rooilijn als uit het advies van de wegbeheerder blijkt dat de rooilijn niet binnen vijf jaar na de afgifte van de vergunning zal worden gerealiseerd. Als er na het verstrijken van die termijn wordt onteigend, wordt bij het bepalen van de vergoeding geen rekening gehouden met de waardevermeerdering die uit de vergunde handelingen voortvloeit;
2° die afwijkt van de achteruitbouwstrook als de wegbeheerder een gunstig advies heeft gegeven.
De wegbeheerder is in dit geval de gemeente, vertegenwoordigd door de gemeenteraad als bevoegd overheidsorgaan.
Artikelen 2, 41§1, 42, 56 van het Decreet Lokaal Bestuur, zonder zich daartoe te beperken.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, meer bepaald art. 4.2.10 tot en met 4.2.23.
Het Omgevingsdecreet van 25/04/2014 en bijhorend Uitvoeringsbesluit van 27/11/2015.
Het Decreet van 03/05/2019 houdende de gemeentewegen.
A. Openbaar onderzoek
Er is gedurende het openbaar onderzoek geen bezwaar ingediend.
B. Bouwen voorbij de voorbouwlijn - motivatie
De woning is getroffen door een achteruitbouwzone via een verplichte voorbouwlijn op 10 m uit de as van de weg. Het gaat om een gemeentelijke verordening inzake voorbouwlijn buiten bebouwde kom (besluit gemeenteraad van 24 februari 2003). Deze verordening houdt in dat zowel bij de oprichting van nieuwe bedrijfswoningen en/of bedrijfsgebouwen, die gelegen zijn buiten de bebouwde kom, als bij het herbouwen van woningen en gebouwen, op percelen die palen aan gewone kleine wegen een voorbouwlijn in acht genomen te worden van 10 m uit de as van de weg. Hier wordt herbouwd op 4,24 m uit de as van de weg.
De woning maakt deel uit van een kleine cluster van een 8-tal zonevreemde woningen langs de Sint-Jozefsstraat, bestaande uit halfopen en open bebouwing. Ter plaatse is het volledig openbaar domein tussen de rijweg en de rooilijn reeds verhard door de gemeente als parkeerstrook (± 100 m). Er is bovendien bijkomende parkeergelegenheid op de percelen zelf. Er is geen probleem qua zichtbaarheid/verkeersveiligheid.
Indien de voorziene achteruitbouwstrook van 10 m uit de as van de weg wel zou dienen gevolgd, komt de zijgevel van de aanpalende woning nr. 7 (koppelbouw) echter volledig vrij. Dergelijke wachtgevel past niet in het straatbeeld terwijl er bovendien in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening zelfs een afwijkingsmogelijkheid voorzien is voor het wegwerken van dergelijke gevels. Artikel 4.4.3 van de VCRO gaat immers omtrent de zogenaamde afwerkingsregel waarbij een woning kan aangebouwd worden tegen een wachtmuur van een bestaande woning op een belendend perceel. Gezien de plaatselijke situatie - halfopen bebouwing, voldoende parkeergelegenheid, verkeersveiligheid niet in het gedrang - levert het voorstel een betere plaatselijke aanleg op. Hiermee voldoet het voorstel aan de afwijkingsbepalingen voor zonevreemde woningen (zie tevens hoger).
Het voorstel is dan ook aanvaardbaar.
Nadere toelichting wordt gegeven door schepen Denis Fraeyman.
Goedkeuring te verlenen aan het voorstel om een woning te herbouwen op 7 m uit de as van de weg, in afwijking van de gemeentelijke verordening inzake voorbouwlijn (op 10 m uit de as) voor het project OMV2021099 - bouwproject herbouwen woning - Sint-Jozefsstraat 8.
In het Vlaamse regeerakkoord is opgenomen dat de SHM’s en de SVK’s tegen 1.01.2023 één actor dienen te vormen en dit zodanig dat in iedere gemeente maar één sociale verhuurder meer actief is: de woonmaatschappij.
Elke woonmaatschappij telt minimaal 1000 sociale huurwoningen en opereert in een uniek, niet-overlappend werkingsgebied. Ze verenigt alle sociale huur- en koopactiviteiten in de gemeente of in een cluster van gemeenten.
De Vlaamse regering wenst met deze woonmaatschappij:
- de dienstverlening te verhogen: via een éénloketsysteem, één inschrijvingsregister, een duidelijker zicht op het volledige aanbod, …
- de complementaire werking van SVK en SHM te verenigen: optimaal benutten van de aanvullende expertise, de wederzijdse competenties, de groei van de private en sociale woonmarkt te versnellen, …
- de transparantie te verhogen met één duidelijke actor, één organisatie, één toewijssysteem, een centrale klachtenbehandeling, …
- de regierol van het lokale bestuur te doen primeren en lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 e.v.;
- het decreet houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, zoals bekrachtigd en afgekondigd door de Vlaamse Regering op 09/07/2021 (B.S. 10/09/2021), waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;
- het schrijven van de Vlaamse minister van Financiën en Begroting, Wonen en Onroerend Erfgoed d.d. 23 oktober 2020 en 18 maart 2021 aan alle burgemeesters om een voorstel van werkingsgebied in te dienen tegen 31 oktober 2021;
- de diverse besprekingen tussen lokale besturen van de regio Midwest onderling en tussen de lokale besturen en de woonactoren op het niveau van de voorliggende werkingsgebieden;
- de positieve evaluatie van de intergemeentelijke werkingen rond wonen;
- de bespreking van het voorstel tot afbakening van de werkingsgebieden van de toekomstige woonmaatschappijen in de Midwest tijdens het lokaal woonoverleg d.d. 15 september 2021;
De Vlaamse Regering wenst met de vorming van de woonmaatschappij de dienstverlening te verhogen, de complementaire werking van het sociaal verhuurkantoor en de sociale huisvestingmaatschappij te verenigen, de transparantie te verhogen en de regierol van het lokaal bestuur te doen primeren en de lokale betrokkenheid en zeggenschap te waarborgen;
De gemeente streeft voor een integraal woonbeleid, met aandacht van alle aspecten van het duurzaam, lokaal sociaal woonbeleid;
De 17 gemeenten en steden uit de referentieregio Midwest formuleerden een gezamenlijke regionale visie op de afbakening van werkingsgebieden voor 3 woonmaatschappijen, met respect voor de autonomie van elke betrokken gemeente en rekening houdend met de morfologie van de gemeenten, de werking van de huidige woonactoren inclusief de spreiding van hun patrimonium (zie tabel in toelichtende nota) en ook met de huidige intergemeentelijke samenwerkingen rond wonen.
Met het voorliggende voorstel van afbakening in de regio Midwest ontstaan 3 werkingsgebieden, waarbij in het werkingsgebied met de gemeenten Meulebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt en Wingene - 1.263 sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappijen en 175 woningen die op de private markt worden ingehuurd - de huidige SVK-woningen (data d.d. 31 december 2020) – gelegen zijn;
In het lokaal woonoverleg formuleerden de woon- en welzijnsactoren hun opmerkingen en bedenkingen bij deze regionale visie;
De regelgeving schrijft voor dat de gemeenten die samen het werkingsgebied vormen over minimaal 50 % +1 van de stemrechten beschikken; dat de overige stemrechten (= max. 50%-1) worden verdeeld over de publieke (Vlaams gewest, provincie) en private aandeelhouders; aan de gemeenten wordt gevraagd om bij hun voorstel tot afbakening van de toekomstige woonmaatschappij ook reeds in te gaan op de verdeling van de stemrechten tussen de lokale besturen en dit op basis van objectieve criteria in functie van het sociaal woonbeleid;
Artikel 1
Met de gemeente Pittem sluiten we aan bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd samen met volgende gemeenten: Meulebeke, Pittem, Ruiselede, Tielt en Wingene.
Artikel 2
De gemeente gaat akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering en dit volgens de verhouding 40% (aantal sociale huurwoningen) en 60% (aantal huishoudens). Dit voorstel van stemrechtenverdeling zal opgenomen worden in het aanvraagformulier.
Artikel 3
De deelname van de gemeente in de intergemeentelijke samenwerking wordt tijdens de lopende legislatuur behouden.
Artikel 4
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be en een kopie aan DVV Midwest.
Artikel 5
Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 139.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “Aankoop kniklader met aanbouwtoestellen (dienstjaar 2021)” werd een bestek met nr. OO-1361 opgesteld door de technische dienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 57.851,24 excl. btw of € 70.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2021/ACT-311/0200-00/2430000/GEMEENTE/CBS/IP-311 - Rollend materieel – gemeenschapsgoederen – beschikbaar krediet € 145.000
Schepen Chris Marreel licht het punt toe.
Artikel 1 :
Het bestek met nr. OO-1361 en de raming voor de opdracht “Aankoop kniklader met aanbouwtoestellen (dienstjaar 2021)”, opgesteld door de technische dienst worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 57.851,24 excl. btw of € 70.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 2 :
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 :
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2021/ACT-311/0200-00/2430000/GEMEENTE/CBS/IP-311 - Rollend materieel – gemeenschapsgoederen – beschikbaar krediet € 145.000
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Riolerings- en wegeniswerken in de Molenstraat te Egem” werd gegund aan Infrabureau Demey bvba, Beversesteenweg 314 te 8800 Roeselare.
In het kader van deze opdracht werd een bestek met nr. OO-1362 opgesteld door de ontwerper, Infrabureau Demey bvba, Beversesteenweg 314 te 8800 Roeselare.
Onderhavige opdracht is een gecombineerde opdracht voor rekening van verschillende entiteiten :
• Gemeentebestuur van Pittem te Markt 1, 8740 Pittem, hierna genoemd “gemeente”.
• Dumobil Construct NV, Felix D’hoopstraat 180, 8700 Tielt
• Willy Van Parys, Molenstraat 18, 8740 Pittem
De gemeente Pittem treedt op als aanbesteder en in algemeen belang wordt de gemeente aangeduid om in gezamenlijke naam bij plaatsing van de opdracht als opdrachtgevend bestuur (aanbesteder) op te treden.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op €216.459,49 euro, te verdelen over te verschillende entiteiten volgens volgende verdeelsleutel:
Dumobil 71,74%, Van Parys 6,52% en de gemeente Pittem 21,74%.
De uitgave van het gemeentelijke aandeel voor deze opdracht wordt geraamd op € 36.438,97 excl. btw of € 44.091,15 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2021/ACT-892/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Het onderhoud van het gemeentelijk wegennet blijft een kerntaak van het gemeentebestuur – beschikbaar krediet: € 767.427,87
Schepen Chris Marreel licht het punt toe.
Artikel 1 :
Het bestek met nr. OO-1362 en de raming voor de opdracht “Riolerings- en wegeniswerken in de Molenstraat te Egem”, opgesteld door de ontwerper, Infrabureau Demey bvba, Beversesteenweg 314 te 8800 Roeselare worden goedgekeurd.
De gemeente Pittem treedt op als aanbesteder en in algemeen belang wordt de gemeente aangeduid om in gezamenlijke naam bij plaatsing van de opdracht als opdrachtgevend bestuur (aanbesteder) op te treden.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op €216.459,49 euro, te verdelen over te verschillende entiteiten volgens volgende verdeelsleutel:
Dumobil 71,74%, Van Parys 6,52% en de gemeente Pittem 21,74%.
De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De uitgave van het gemeentelijke aandeel voor deze opdracht wordt geraamd op € 36.438,97 excl. btw of € 44.091,15 incl. 21% btw.
Artikel 2 :
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 :
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4 :
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2021/ACT-892/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Het onderhoud van het gemeentelijk wegennet blijft een kerntaak van het gemeentebestuur – beschikbaar krediet: € 767.427,87
Parking Joris Wybostraat
Renzo Callant: het grasperkje Joris Wybostraat wordt parking, maar wordt beperkt tot 15 plaatsen. Kan dit niet volledig aangelegd worden als parking? Er is overlast en de schoolomgeving is niet veilig.
Chris Marreel: we moeten ook niet stimuleren om met de auto te komen.
Ivan Delaere: er komt een project omtrent het wegnemen van de auto's in de schoolomgeving.
Andres Vandewalle: wat als de parking niet voldoende groot is? De mentaliteit veranderen is helaas niet zo gemakkelijk.
Ivan Delaere: de visie is net om zo weinig mogelijk auto's aan school te laten parkeren. In het mobiliteitsplan zijn er drie prioriteiten, een schoolveilige omgeving is er één van. VSV komt ook langs om een strategisch actieplan uit te werken. De ligging van de school in het centrum is ook niet optimaal. De rest van de zone wordt aangelegd als groenzone.
Nathalie Delmotte: is er voldoende aandacht voor parkeerplaatsen voor lokale ondernemers in de omgeving als de school verkeersluw wordt gemaakt?
Restauratie Plaatsmolen
Renzo Callant: de Plaatsmolen kent al een lange voorgeschiedenis. In 2013 werd de romp opgebouwd. Hoe ziet de timing er nu uit?
Ivan Delaere: er werd telefonisch bevestigd dat er 16 molens op de wachtlijst staan, maar nu zijn er twee molens die zullen goedgekeurd worden, namelijk Pittem en Diksmuide. De subsidieregeling is in het verleden goedgekeurd, we hopen dat dit aangehouden wordt, zeker nu het aandeel van de provincie is weggevallen.
Paul Lambrecht: het houtwerk van de molen is opgeslagen in de gemeentelijke loods.
Gemeentelijke communicatie
Christophe Vancoillie: de communicatie in onze gemeente is verbeterd. Maar toch zijn er gebreken, zoals bv. de promotie van de korte keten. Omtrent (passage van) koersen is er ook weinig bekend bij burgers, net als het participatiemoment van de RUP sporthal.
Ivan Delaere: op gebied van de koersen maken we er samen met de organisatoren werk van.
Nathalie Delmotte: kan er geen brief van de organisatoren gevraagd worden als ze goedkeuring voor de organisatie aanvragen.
Chris Marreel: omtrent de korte keten hebben we alle kanalen gebruikt, maar het werd onvoldoende opgepikt. De locatie was gekozen omwille van de gezelligheid. De evaluatie volgt, ook over het tijdstip.
Denis Fraeyman: het was eigenlijk geen participatiemoment van de nieuwe sporthal, want de nieuwe sporthal kwam inhoudelijk niet aan bod. De participatie is een formeel moment in de goedkeuringsprocedure van het RUP en er was dus een meer planmatige insteek.
Sporthal - keuringen
Christophe Vancoillie: de toestand van de sporthal is zorgwekkend: de elektrische keuring had nogal wat gebreken. Hoelang geleden is de vorige keuring? Is het open houden van de sporthal onder voorbehoud van de herstelwerkzaamheden?
Denis Fraeyman: de keuringen gebeuren om de vijf jaar, maar door de samenwerking met Farys kunnen we dit nu in orde stellen. Veel opmerkingen hebben te maken met de bouw van de sporthal (bv. schakelaars te dicht bij de douche), ontbrekende ééndraadsschema's, ... We zitten samen met Farys om dit op te lossen, maar wellicht is de veiligheid niet in het gedrang. Het AREI wordt ook steeds strikter.
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Ivan Delaere
Burgemeester-voorzitter