Terug
Gepubliceerd op 05/12/2023

Besluit  OCMW-raad

ma 04/12/2023 - 19:30

Aanpassing meerjarenplan 9 2020-2026 van het OCMW : vaststellen

Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, OCMW-raadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Regelgeving

Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.

Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.

Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.

Context en argumentatie

Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.

Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.

Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.

Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:

  • Strategische nota
  • Financiële nota
    • Het financiële doelstellingenplan (M1);
    • De staat van het financieel evenwicht (M2);
    • De staat van het financieel evenwicht wijzigingsvariant (M2W);
    • Het overzicht van de kredieten (M3).
  • Toelichting
    • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
    • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
    • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
    • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
    • Het overzicht van de financiële risico's;
    • Beschrijving grondslagen en assumpties;
    • Overzicht lijst investeringen;
    • Motivering van de wijzigingen;
    • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.


De periode van de aanpassing van het meerjarenplan blijft de initiële periode van het meerjarenplan, maar de financiële consequenties moeten voor ten minste 3 toekomstige boekjaren beschreven worden. Bij deze aanpassing van het meerjarenplan voor de vaststelling van de kredieten 2024 moeten dus minstens de boekjaren 2020 tot 2026 opgenomen zijn. 

 

Financieel directeur Tonia Depoortere geeft een toelichting omtrent de aanpassing van het meerjarenplan.

Tussenkomsten

Christophe Vancoillie

- sportsite: waarvoor is het bedrag dat voor de sportsite is voorzien?

Stijn Vandenhende: volgende bedragen zijn voorzien: kunstgrasveld 650.000 euro, mobiele kleedkamers 95.000 euro, renovatie tennisterreinen 125.000 en aanleg skatepark 75.000 euro.

- sporthal: het budget voor de nieuwbouw sporthal is volledig verdwenen. Wat is de bedoeling? Als het nu niet mogelijk is, kan het dan wel in de volgende legislatuur?

Denis: we wachten ook steeds het resultaat van de jaarrekening af. Er zullen in de nieuwe legislatuur wel keuzes moeten gemaakt worden. We wensen de sporthal wel te vernieuwen in de nieuwe legislatuur. Deze legislatuur hebben we veel geïnvesteerd in wegen (Egemstraat, Molenakker, ...). Alle uitgaven stijgen, o.a. ook de personeelskosten. We hebben ook een lening vervroegd afgekort.

Renzo Callant:

- het lokaal dienstencentrum (LDC) is netto 1,3 miljoen euro en dit was oorspronkelijk niet in die mate ingecalculeerd. Vanwaar komt dit bedrag? Ook het dagverzorgingscentrum is voorzien op 350.000 euro. Voor het LDC hebben we de budgetten van het zorghotel besteed. konden we noah niet voorzien in het ldc?

Denis Fraeyman: Voor het LDC hebben we de voorziene budgetten van het zorghotel verplaatst. Het LDC is al volledig ingevuld (o.a. voor de sociale dienst), dus het dagverzorgingscentrum opnemen was niet mogelijk. Het is ook een samenwerking met een private partner. Er is nu slechts een ruwe schets en de prijzen zijn bepaald op basis van het aantal vierkante meter.

Nathalie Delmotte: lokale economie: actie 222: bedrag stijgt naar 89.000 euro: hoe komt dit?

Stijn Vandenhende: dit is voor de ontwikkeling van RUP's: Clarysse, ...

Nathalie Delmotte: er is een bon voor startende zelfstandigen. Hoeveel gebruik is er daar al van gemaakt?

Stijn Vandenhende: de bon is nog maar één keer aangevraagd

Nathalie Delmotte: actie 121 vermeldt 100.000 euro: waarvoor is dit?

Denis Fraeyman. er is 100.000 euro voorzien voor de verdere uitrol van het mobiliteitplan: schilderwerken, signalisatie... Voor de schoolomgeving hebben we al 20.000 euro besteed.

Bart Verhelle: bepaalde investeringen zijn duurder, bepaalde investeringen vallen weg, hoe regel je dit? Kan je verschuiven tussen beleidsdomeinen?

Denis Fraeyman: je kan verschuiven tussen domeinen.

Renzo Callant: sporthal wordt dus volledig achteruitgeschoven ipv het lokaal dienstencentrum. Waarom doen we dat?

Denis Fraeyman: we hadden beide voorzien en we hadden graag alles uitgevoerd maar er moeten keuzes genomen worden. Er is een nood aan een LDC, er is ruimte te kort in het woonzorgcentrum. Sporthal zal wellicht voor de volgende legislatuur zijn

Andres Vandewalle:

- wat is de webapplicatie voor de verkiezingen precies?

Carl Couckuyt: dit is software voor de dienst burgerzaken die  de voorbereiding om de verkiezingen te organiseren ondersteunt.

- aanpassing huisstijl: waarvoor is dit budget?

Carl Couckuyt: dit is voor de ontwikkeling van een uniforme huisstijl, maar de draagwijdte daarvan is nog niet bepaald.

Nathalie Delmotte: er is ook budget voor het voedseldistributieplatform: is er samenwerking met de Kaptok?

Denis Fraeyman: dit is doorgesproken met de Kapstok, maar Midwest is de organisator. Het is geen concurrentie voor de kapstok. De besprekingen zijn lopende (o.a. wekelijkse verdeling en verse producten).

Publieke stemming
Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Greet Dewitte, Jessica Vandromme, Arne Min Jou, Sara Defreyne
Onthouders: Bart Verhelle, Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
Resultaat: Met 9 stemmen voor, 8 onthoudingen
Besluit

Artikel 1 

De aanpassing meerjarenplan 9 voor de periode 2020-2026,  bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld voor het gedeelte OCMW.

Artikel 2

De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2023 en 2024 (M3) worden vastgesteld.

Soort krediet Totaal bedrag voor 2023 Totaal bedrag voor 2024
Totaal exploitatie-uitgaven 5.610.822 5.770.330
Totaal exploitatie-ontvangsten 4.684.263 4.731.902
Totaal investerings-uitgaven 468.001 310.592
Totaal investerings-ontvangsten 0 0
Totaal financierings-uitgaven 197.187 206.217
Totaal financierings-ontvangsten 0 0


Artikel 3

Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -1.770.545 euro.

Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 3.230.259 euro en het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat 2025 bedraagt 1.459.714 euro.

Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.

De geconsolideerde autofinancieringsmarge van het boekjaar in 2025 bedraagt 233.299 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 476.814 euro.