De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de OCMW-raadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en de provinciale besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:
De periode van de aanpassing van het meerjarenplan blijft de initiële periode van het meerjarenplan, maar de financiële consequenties moeten voor ten minste 3 toekomstige boekjaren beschreven worden. Bij deze aanpassing van het meerjarenplan voor de vaststelling van de kredieten 2024 moeten dus minstens de boekjaren 2020 tot 2026 opgenomen zijn.
Financieel directeur Tonia Depoortere geeft een toelichting omtrent de aanpassing van het meerjarenplan.
Artikel 1
De aanpassing meerjarenplan 9 voor de periode 2020-2026, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld voor het gedeelte OCMW.
Artikel 2
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2023 en 2024 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet | Totaal bedrag voor 2023 | Totaal bedrag voor 2024 |
Totaal exploitatie-uitgaven | 5.610.822 | 5.770.330 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | 4.684.263 | 4.731.902 |
Totaal investerings-uitgaven | 468.001 | 310.592 |
Totaal investerings-ontvangsten | 0 | 0 |
Totaal financierings-uitgaven | 197.187 | 206.217 |
Totaal financierings-ontvangsten | 0 | 0 |
Artikel 3
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt -1.770.545 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt 3.230.259 euro en het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat 2025 bedraagt 1.459.714 euro.
Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge van het boekjaar in 2025 bedraagt 233.299 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt 476.814 euro.
De raad voor maatschappelijk welzijn is exclusief bevoegd om de nominatieve subsidies toe te kennen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de raden van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025.
Besluit van de raden van 13 juli 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025.
Besluit van de raden van 14 december 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 3 2020-2025.
Besluit van de raden van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025.
Besluit van de raden van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020-2025.
Besluit van de raden van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025.
Besluit van de raden van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025.
Besluit van de raden van 3 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025.
Besluit van de raden van 4 december 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 9 2020-2025.
Artikel 78, 17° van het decreet over het lokaal bestuur, stelt dat de bevoegdheid om nominatieve subsidies toe te kennen een exclusieve bevoegdheid is van de raad voor maatschappelijk welzijn.
De nominatieve subsidies voor 2024, opgenomen in het vastgestelde meerjarenplan 2020 - 2026, kunnen worden toegekend.
Enig artikel
De nominatieve subsidies 2024 worden toegekend volgens het overzicht in bijlage.
In samenwerking met Huis van het Kind en het OCMW Pittem verdeelt de Kapstok luiers aan een voordelig tarief aan gezinnen die het financieel moeilijk hebben.
De bedoeling is om luieroverschotten te verzamelen op verschillende locaties en deze te verdelen aan de kwetsbare gezinnen. We willen hen hiermee een duwtje in de rug geven. Luiers aankopen weegt immers zwaar op een gezinsbudget, zodat voor financieel kwetsbare gezinnen ondersteuning op deze manier welkom is.
Artikel 1:
De OCMW-raad verleent goedkeuring aan het reglement voor de luierbank te Pittem.
Artikel 2: Inzamelpunten / verdeelpunt
De Kapstok verzamelt luieroverschotten via verschillende inzamelpunten in de gemeente. Deze inzamelboxen zijn te vinden op volgende locaties in Pittem:
De verdeling gebeurt steeds via De Kapstok na doorverwijs door de sociale dienst.
Artikel 3: Financiële bijdrage
Wie de luierbank wil steunen kan een financiële bijdrage overmaken op de luierbankrekening van OCMW Pittem. Met de opbrengst worden opnieuw luiers aangekocht om te verdelen.
Artikel 4: Voor wie?
Om gebruik te maken van de luierbank moet de aanvrager opeenvolgend 3 maanden tot één van de volgende categorieën behoren:
En
Artikel 5: Hoeveelheid en kostprijs
Er kunnen maximaal twee luierpakketten per kind per maand worden aangekocht. Eén pakket bestaat uit 25 luiers en kost 1 euro. Met de opbrengst worden luiers aangekocht.
Artikel 6: Toekenning
Wie aan bovenstaande voorwaarden voldoet, ontvangt een MijnLuierKaart die geldig is voor 6 maanden. Deze kaart dient telkens bij het ophalen van een pakket voorgelegd te worden.
Artikel 7: Verwerking gegevens
De aanvrager geeft toestemming aan OCMW Pittem om gegevens te controleren en op te vragen die noodzakelijk zijn voor het onderzoek.
De aanvrager bezorgt alle gezinsinkomsten van de laatste drie maanden indien er geen attest van Kind & Gezin voor handen is.
Artikel 8: Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf de publicatie op de gemeentelijke website.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Artikel 135 van het Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
Raadsbeslissing van 4 april 2022 houdende vaststelling van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel.
Voorstel van verlofregeling voor het OCMW-personeel voor 2024.
Akkoord van de vakbond ACV openbare diensten van 24 november 2023.
Akkoord van de vakbond ACOD van 14 november 2023.
Gunstig advies van het managementteam.
Het komt de OCMW-raad toe om jaarlijks te bepalen op welke wijze de feestdagen die samenvallen met een zaterdag of een zondag gecompenseerd worden.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de verlofregeling voor 2024 van het OCMW-personeel
Administratief personeel Sociaal Huis
Officiële verlofdagen
maandag 1 januari Nieuwjaar
vrijdag 29 maart Goede vrijdag
maandag 1 april Paasmaandag
woensdag 1 mei Feest van de Arbeid
donderdag 9 mei Hemelvaartsdag
vrijdag 10 mei brugdag 21 juli
maandag 20 mei Pinkstermaandag
donderdag 11 juli Feest van de Vlaamse Gemeenschap
vrijdag 12 juli brugdag 21 juli
zondag 21 juli Nationale Feestdag
donderdag 15 augustus O.L.V. Hemelvaart
vrijdag 16 augustus brugdag 2 november
vrijdag 1 november Allerheiligen
zaterdag 2 november Allerzielen
maandag 11 november Herdenking Wapenstilstand
woensdag 25 december Kerstmis
donderdag 26 december Tweede kerstdag
vrijdag 27 december brugdag 2 november
Alle personeelsleden hebben dienstvrijstelling op :
maandag 8 juli Kermismaandag
maandag 15 juli Zotte Maandag
Personeel van het woon- en zorgcentrum Sint-Remigius
officiële verlofdagen
maandag 1 januari Nieuwjaar
maandag 1 april Paasmaandag
woensdag 1 mei Feest van de Arbeid
donderdag 9 mei Hemelvaartsdag
maandag 20 mei Pinkstermaandag
donderdag 11 juli Feest van de Vlaamse Gemeenschap
zondag 21 juli Nationale Feestdag
donderdag 15 augustus O.L.V. Hemelvaart
vrijdag 1 november Allerheiligen
maandag 11 november Herdenking Wapenstilstand
woensdag 25 december Kerstmis
Alle personeelsleden hebben dienstvrijstelling op :
maandag 15 juli Zotte Maandag
Het personeel in dienst op 31 december 2010 heeft ook verlof op de volgende dagen:
zaterdag 2 november Allerzielen
vrijdag 15 november Feest van de Dynastie
donderdag 26 december Tweede Kerstdag
De betaalde feestdag voor zondag 21 juli wordt toegevoegd aan het jaarlijks betaald verlof.
Voor diegenen die recht hebben op de betaalde feestdag van 2 november, wordt dit toegevoegd aan het jaarlijks betaald verlof.
Artikel 2
Het vast bureau wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Er zijn geen variapunten ingediend op voorhand.
Namens OCMW-raad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter