De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Per aangetekend schrijven van 20 maart 2024 werd de gemeente uitgenodigd op de Gewone Algemene Vergadering van I.V.I.O., die doorgaat op dinsdag 21 mei 2024 om 18u00 in de vergaderzaal van I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12 te Izegem.
- artikel 454 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen,
- de gemeente werd opgeroepen per aangetekend schrijven van 20 maart 2024 om deel te nemen aan de zitting van de Gewone Algemene Vergadering van I.V.I.O. op 21 mei 2024,
-de ter beschikking gestelde agenda en documenten.
Volgende punten staan op de agenda van de Gewone Algemene Vergadering van I.V.I.O. van dinsdag 21 mei 2024:
1. Goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2023
2. Kennisname verslag van de heer Commissarisrevisor
3. Goedkeuring jaarrekening per 31 december 2023
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en commissaris revisor voor het boekjaar 2023
5. Varia.
In de gemeenteraadsbeslissing van 30/1/2019 werd de heer Stijn Vandenhende aangesteld als effectief lid voor de algemene vergadering en mevrouw Greet Dewitte als plaatsvervanger, beiden voor de hele legislatuur 2019-2024. Aangezien de heer Stijn Vandenhende bij gemeenteraadsbeslissing van 13/12/2021 werd voorgedragen als bestuurder bij I.V.I.O. werd op de gemeenteraad van 2 mei 2022 een nieuwe vertegenwoordiger verkozen: de heer Arne Min Jou werd aangesteld als effectief lid voor de algemene vergaderingen van I.V.I.O.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de Gewone Algemene Vergadering van 21 mei 2024:
1. Goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2023
2. Kennisname verslag van de heer Commissarisrevisor
3. Goedkeuring jaarrekening per 31 december 2023
4. Kwijting verlenen aan de bestuurders en commissaris revisor voor het boekjaar 2023
6. Varia.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Gewone Algemene Vergadering van 21 mei 2024 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Gewone Algemene Vergadering van 21 mei 2024 goedkeuren.
Artikel 3
Deze beslissing dient te worden overgemaakt aan I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het vigerende decreet betreffende de intergemeentelijke samenwerking.
Per e-mail nodigt de DVV Midwest haar leden uit naar de algemene vergadering die doorgaat op dinsdag 4 juni 2024 om 18u.00. Deze zitting gaat door in het streekhuis (Spanjestraat 141 te Roeselare).
- het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
- de statuten van de DVV Midwest.
De agenda voor de algemene vergadering van DVV Midwest van dinsdag 4 juni 2024 werd als volgt samengesteld:
- goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering 12 december 2023
- goedkeuring jaarverslag DVV Midwest 2023
- vaststellen jaarrekening 2023 en verlenen van kwijting
- benoemen bestuurder Ardooie in raad van bestuur
- aanstellen van een bedrijfsrevisor-commissaris voor periode 2024-2026
- datum volgende algemene vergadering
In het gemeenteraadsbesluit van 7 november 2022 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van DVV Midwest, werden volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen:
- De heer Arne Min Jou, gemeenteraadslid, als vertegenwoordiger
- De heer Stijn Vandenhende, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 4 juni 2024 om 18u.00.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 4 juni 2024 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 4 juni 2024 goedkeuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest via dvv-midwest@midwest.be.
Per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 werd ons bestuur uitgenodigd voor de algemene vergadering van WVI die zal plaatsvinden op woensdag 12 juni 2023 om 18.30u. in OC De Kleine Beer, C. Marichalstraat 5, 8730 Beernem.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
- het feit dat de gemeente Pittem deelnemer is van de West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging, afgekort tot WVI;
- de statuten van WVI;
- het schrijven van WVI van 28 maart 2024 met aanduiding van de agenda voor de algemene vergadering van 12 juni 2024.
Op de algemene vergadering van woensdag 12 juni 2024 worden de volgende punten besproken:
1. Goedkeuring verslagen van de buitengewone algemene vergadering van 13 december 2023
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2023)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekeningen 2023
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Mededelingen.
In vergadering van 30 januari 2019 heeft de gemeenteraad de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van de WVI tijdens de legislatuur 2019-2024 :
- De heer Denis Fraeyman, burgemeester, wonende te Pittem, Kerkstraat 7 als vertegenwoordiger
- Mevrouw Greet Dewitte, raadslid, wonende te Pittem, Jozef Cardijnstraat 15 als plaatsvervangend vertegenwoodiger.
Artikel 1
De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op 12 juni 2024 worden goedgekeurd:
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 13-12-2023
2. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2023)
3. Verslag van de commissaris
4. Jaarrekeningen 2023
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Mededelingen.
Artikel 2
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Pittem, houder van 4828 aandelen, die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op woensdag 12 juni 2024 om 18u30 in OC De Kleine Beer, wordt het mandaat gegeven om:
- er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de algemene vergadering uit te voeren.
- deel te nemen aan elke latere algemene vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 12 juni 2024 geplande algemene vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de algemene vergadering te realiseren.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan WVI vóór 12 juni 2024.
Op 12 maart 2024 werd de gemeente via e-mail uitgenodigd op de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van Zefier die zal plaatsvinden op donderdag13 juni 2024 om 14 uur in het AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder artikel 41;
- de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;
- de gemeente is vennoot van de cv Zefier;
- de statuten van de cv Zefier inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27;
- de uitnodiging via e-mail van 12 maart 2024 tot de gewone algemene vergadering van de cv Zefier op 13 juni 2024;
- de ter beschikking gestelde documenten.
De volgende punten staan op de agenda van de jaarvergadering van Zefier van donderdag 8 juni 2023 :
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Statutaire benoemingen.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
De gemeenteraad heeft in vergadering van 4 maart 2019 de heer Stijn Vandenhende, schepen, aangesteld als volmachthouder en mevrouw Greet Dewitte, raadslid, als plaatsvervangend volmachthouder van de gemeente om deel te nemen aan de vergaderingen van de cv Zefier.
Enig artikel
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 13 juni 2024 zijnde:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Statutaire benoemingen.
De gemeente Pittem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering, van Gaselwest die op dinsdag 18 juni 2024 om 18u. plaats zal vinden in Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6, te 9690 Kluisbergen.
- Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 432, alinea 3, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
- Het aangetekend schrijven van 29 maart 2024 waarin de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering, tevens jaarvergadering, van Gaselwest die op 18 juni 2024 plaatsheeft in Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6, te 9690 Kluisbergen.
- Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief overgemaakt.
De agenda voor de Algemene Vergadering van Gaselwest van dinsdag 18 juni 2024 werd door de Raad van Bestuur als volgt samengesteld:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV)
met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 werden de volgende personen, voor de huidige legislatuur, aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Gaselwest :
Vertegenwoordiger : de heer Stijn Vandenhende, schepen, wonende te 8740 Pittem, Verbieststraat 7b.
Plaatsvervanger: mevrouw Heidi Lievrouw, schepen, wonende te 8740 Pittem, Egemstraat 64.
Artikel 1.
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 18 juni 2024:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV)
met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Artikel 2.
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 3.
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Onze gemeente is sedert 1 juni 2019 aangesloten bij TMVS dv, nu genaamd Creat Services dv.
Op 17 april 2024 werd ons bestuur per mail en aangetekend schrijven uitgenodigd tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS dv) die plaats zal vinden op dinsdag 18 juni 2024 om 17.30u in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
- de gemeente is aangesloten bij Creat Services dv
- de statuten van Creat Services dv
- de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 18 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld
- de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Volgende punten staan op de agenda van de Algemene Vergadering van Creat Services dv van dinsdag 18 juni 2024:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia.
De gemeenteraad heeft in vergadering van 7 november 2022 de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVS dv tijdens de huidige legislatuur:
- De heer Chris Marreel, schepen, als effectief vertegenwoordiger.
- De heer Arne Min Jou, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Creat Services dv (voorheen TMVS) van 18 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia.
Artikel 2.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger van TMVS cv op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 18 juni 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden :
- hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
- hetzij per elektronische post, 20240618AV@farys.be,
De gemeente Pittem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, van Fluvius West die op maandag 19 juni 2024 om 18u. plaats zal vinden op Domein Vossenberg, Hogestraat 194, te 8830 Hooglede.
- Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
- Het aangetekend schrijven van 28 maart 2024 waarin de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 19 juni 2024 plaats vindt Domein Vossenberg, Hogestraat 194, te 8830 Hooglede;
- Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief overgemaakt.
De agenda voor de algemene vergadering van Fluvius West van maandag 19 juni 2024 werd door de Raad van Bestuur als volgt samengesteld:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven) activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
De gemeenteraad heeft in vergadering van 4 mei 2020 de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Fluvius West tijdens de legislatuur 2019-2024:
- Mevrouw Jessica Vandromme, raadslid, wonende te Pittem, Egem Veldweg 12 als vertegenwoordiger
- Mevrouw Heidi Lievrouw, schepen, wonende te Pittem, Egemstraat 64 als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 1
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de algemene vergadering, tevens jaarvergadering, van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 19 juni 2024:
1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels)
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2023.
5. Aanbod tot aankoop aandelen Publi-T
6. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
7. Statutaire benoemingen.
8. Statutaire mededelingen.
Artikel 2 - (aanbod tot aankoop aandelen Publi-T)
De gemeenteraad verzoekt de algemene vergadering van Fluvius West om de beslissing van de Raad van Bestuur van Fluvius West van 18 maart 2024 om 48.640 aandelen Publi-t te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (13.224 aandelen) en Efin (35.416 aandelen) aan de prijs van 1.457,00 euro per aandeel te bekrachtigen. Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van Fluvius West in Publi-T naar de Vlaamse energieholding (VEH). De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van Fluvius West aan enerzijds VEH en anderzijds Efin.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) algemene vergadering, tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 19 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres "vennootschapssecretariaat@fluvius.be".
Onze gemeente is sedert 1 januari 2021 aangesloten bij Farys ov (voorheen TMVW ov).
Op 17 april 2024 werd ons bestuur per mail en aangetekend schrijven uitgenodigd tot de Algemene Vergadering van Farys ov die doorgaat op vrijdag 21 juni 2024 om 14.30 u. in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
- de gemeente is aangesloten bij Farys ov
- de statuten van Farys ov
- de oproepingsbrief voor de jaarvergadering van Farys ov op 21 juni 2024, waarin de agenda werd meegedeeld
- de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De raad van bestuur heeft de agenda van de Algemene Jaarvergadering van Farys ov van vrijdag 21 juni 2024 als volgt samengesteld:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over boekjaar 2023
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad heeft in vergadering van 1 februari 2021 Mevr. Jessica Vandromme, gemeenteraadslid, wonende Egemveldweg 12 te 8740 Pittem aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVW ov. Mevr. Heidi Lievrouw, schepen, wonende Egemstraat 64 te 8740 Pittem werd aangeduid als plaatsvervanger. Door een naamsverandering werd TMVW vervangen door Farys.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering van Farys ov van 21 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2023
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Jaarvergadering van Farys ov vastgesteld op 21 juni 2024, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit zal:
- hetzij per post t.a.v. Farys ov, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
- hetzij per elektronische post, 20240621AVFarys@farys.be,
gestuurd worden.
Op 6 september 2021 ondertekende de Gemeente Pittem het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0, waarbij een aantal engagementen werden aangegaan om een aantal klimaatwerven op te starten en hierover te rapporteren.
Het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact dient een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt. Dit is tevens belangrijk ter staving van de jaarlijkse subsidie vanuit Vlaanderen om de lokale besturen te ondersteunen.
De Vlaamse Regering lanceerde in 2021 een oproep tot deelname aan het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0. Concreet streeft dit Pact tegen 2030 naar één boom per Vlaming, een halve meter haag of gevelgroen per inwoner, één extra natuurgroenperk per 1.000 inwoners, 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden, één participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners, één laadpunt per 100 inwoners, één deelsysteem per 1.000 inwoners, één meter fietspad per inwoner, één vierkante meter ontharding per inwoner en één kubieke meter extra regenwateropvang per inwoner.
Het pact bevat wederzijdse engagementen die de sleutelrol van lokale besturen in het Vlaamse klimaat- en energiebeleid beklemtonen. Lokale besturen engageren zich om:
Deze doelstellingen zijn uitgewerkt in 4 werven:
- Werf 1 – Laten we een boom opzetten (vergroening)
- Werf 2 – Verrijk je wijk (energetische renovatie en hernieuwbare energie)
- Werf 3 – elke buurt deelt en is duurzaam bereikbaar (koolstofvrije (deel)mobiliteit)
- Werf 4 – Water, het nieuwe goud (droogteproblematiek)
Concreet werden in Pittem volgende acties of werven opgestart:
* opmaak Bomenplan 2.0: inventarisatie + beheerplan + kansenkaart + abonnementsformule + publiekscampagnes, en mogelijkheid tot opstart campagnes AirKoe en Boom zoekt Tuin (2022/CBS/1424)
* doorlichting gemeentelijk patrimonium door de energiedeskundigen van Fluvius ikv het energiezorgplan (2022/CBS/858)
* VerLEDding openbaar verlichtingsnet (2023/CBS/1548 ea)
* toetreding tot het Burgemeestersconvenant 2030, met begeleiding door WVI, en opmaak actielijsten en nulmeting (2021/CBS/1046 en navolgende)
* intekenen in de Vlaamse concessie voor publiek toegankelijke laadpalen, en effectieve opstart uitrol (2021/CBS/648)
* verlenen goedkeuring om mee in te stappen in de structurele themagerichte communicatiecampagne van WVI over klimaat (2023/CBS/1324)
* projecten rond waterbeheersing, in combinatie met het uitwerken van mogelijkheden voor landbouw inzake waterbevoorrading
De financiële investeringen die gepaard gaan met de uitrol van de LEKP 1.0-gerelateerde maatregelen wordt via de jaarrekening gerapporteerd aan Vlaanderen, ter staving van het minimale investeringsniveau om maximaal de Vlaamse subsidie te kunnen verkrijgen.
Voor de rapportering over 2023 werden volgende stavingsdocumenten overgemaakt aan Vlaanderen via de jaarrekeningscode ABB-LEKP-2022 (uitgavenjaar 2023):
De subsidie over het derde werkingsjaar bedraagt 26.588,39 eur.
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering over 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Vanaf 1 juni as. vervalt de mogelijkheid om een retributie te heffen op de afgifte van een conformiteitsattest en dient er tot een vergoeding beslist te worden op de uitvoering van een conformiteitsonderzoek.
Door de invoering van het Vlaamse huurdecreet heeft het conformiteitsattest aan belang gewonnen.
Aangezien dit een bijkomende administratie met zich meebrengt voor de gemeente is het aangewezen een vergoeding aan te rekenen voor de uitgevoerde conformiteitsonderzoeken.
De Vlaamse regering trekt in haar besluit van 8 december 2023 het maximale bedrag dat de gemeente mag aanrekenen voor het uitvoeren van conformiteitsonderzoeken op tot de werkelijke kostprijs, met een maximum van 200 euro.
De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Voor een kamerwoning is dit dus een vergoeding per kamer. De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschiktheids- en onbewoonbaarverklaring. Dit zorgt ervoor dat:
De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen bij hercontroles en bij zijn aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest.
Het besluit voorziet 1 juni 2024 als datum van inwerkingtreding. Bestaande gemeentelijke bepalingen over een vergoeding voor het conformiteitsattest blijven tot dan behouden.
De jaarlijkse indexering van het bedrag voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek wordt vooralsnog niet weerhouden. De stuurgroep van IGS Wonen Regio Tielt adviseerde in deze zin omdat de vergoeding van 200 euro wel de reële kosten dekt en dit ook een fikse verhoging betreft van de huidige maximale retributie op de afgifte van het conformiteitsattest.
Vanuit sociaal oogpunt blijft het aangewezen om geen vergoeding aan te rekenen bij aanvragen met het oog op een sociale verhuring, in het kader van het verkrijgen of behouden van een huursubsidie of huurpremie, alsook in het kader van de proactieve acties binnen de intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt en/of bij het succesvol doorlopen van een waarschuwingsprocedure, mits voldaan is aan de voorwaarden. Deze vrijstelling dient opgenomen te worden in het reglement.
Anderzijds is het logisch dat er in het geval van herhaaldelijke hercontroles een stijgende dossierkost is en er hier ook best rekening mee gehouden wordt in de bepaling van de totale verschuldigde vergoeding.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan:
Artikel 1
Voor een onbepaalde termijn met ingang van 01/06/2024 is een vergoeding verschuldigd voor elk nieuw conformiteitsonderzoek.
De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek bij een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschiktheids- en onbewoonbaarverklaring. De vergoeding is deze gevallen dus enkel verschuldigd bij hercontroles; alsook bij de aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest.
Artikel 2
De vergoeding is verschuldigd door de houder van het zakelijk recht op de woonentiteit.
Artikel 3
§1 Het bedrag van de vergoeding moet de reële kosten van het onderzoek dekken en is vastgesteld op 200 euro per woning of kamer.
§2 In de dossiers waarin er meer dan 2 hercontroles moeten uitgevoerd worden, wordt er vanaf de 3e hercontrole een extra vergoeding aangerekend bovenop de 200 euro per woning of kamer, zoals vermeld in art. 3 §1; deze extra vergoeding wordt vastgesteld op 100 euro per hercontrole.
§3 In volgende limitatieve gevallen wordt er, per uitzondering op art. 3 §1 en §2, geen vergoeding aangerekend:
1° het conformiteitsonderzoek is gratis als de woningen of kamers proactief gescreend worden door IGS Wonen Regio Tielt en/of die conform blijken na het positief doorlopen van een waarschuwingsprocedure met IGS Wonen Regio Tielt;
2° Het conformiteitsonderzoek is gratis als de woningen of kamers onderzocht worden met het oog op verhuring volgens het sociaal huurstelsel van de Vlaamse Codex Wonen, of als het onderzoek gebeurt met het oog op het krijgen of behouden van een Vlaamse huursubsidie of een Vlaamse huurpremie.
Artikel 4
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid bezorgd.
Volgens de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging “intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt” is de gemeenteraad bevoegd om de rekening van de interlokale vereniging goed te keuren.
Het beheerscomité IGS Wonen regio Tielt heeft in zitting van 12 maart 2024 de rekening van het werkingsjaar 2023 vastgesteld en gevraagd om de rekening ter goedkeuring voor te leggen aan de raden van de deelnemende gemeenten. Volgens de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging "intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt" is de gemeenteraad bevoegd om de rekening van de interlokale vereniging goed te keuren.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan:
Artikel 1
De rekening van het werkingsjaar 2023 van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen regio Tielt’ – periode januari tem december 2023 – met vastgestelde uitgaven ten bedrage van € 422.989 en vastgestelde inkomsten ten bedrage van € 422.989 wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing over te maken aan het beheerscomité en de coördinator van de intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt.
Er zijn geen variapunten.
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter