De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Raadslid Sara Defreyne heeft bij schrijven van 23 mei 2024 de voorzitter van de gemeenteraad verzocht om haar te vervangen omwille van ouderschapsverlof voor de periode van 26/08/2024. De einddatum is momenteel nog niet bepaald aangezien gevraagd wordt om de periode van verhindering te verlengen met het aantal dagen dat raadslid Sara Defreyne gedurende zes weken voor de geboorte toch haar mandaat van raadslid opnam.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 12, 14 en 15
Een gemeenteraadslid dat ouderschapsverlof wil nemen, kan vragen om zich te laten vervangen. Die keuze is facultatief en berust bij het raadslid zelf. Een vervangen raadslid blijft titularis van zijn mandaat. Zodra de periode van vervanging verstreken is, heeft het raadslid het recht om zijn mandaat opnieuw op te nemen en persoonlijk uit te oefenen.
Het raadslid moet daarvoor een schriftelijk verzoek richten aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De gemeenteraad moet, alvorens tot installatie van de opvolger over te gaan, akte nemen van het bestaan van verhindering. De raad moet zich hierbij beperken tot het louter kennisnemen van de mededeling van het raadslid dat hij verhinderd is en van het verzoek van dit raadslid om gedurende de periode van verhindering vervangen te worden. De gemeenteraad kan geen opportuniteitsoordeel uitspreken over de gevraagde vervanging en kan deze vervanging niet weigeren indien de bij artikel 12 DLB gestelde voorwaarden vervuld zijn.
Raadslid Sara Defreyne heeft een schriftelijk verzoek tot vervanging gericht aan de voorzitter van de raad. Volgens het decreet wordt het gemeenteraadslid op zijn schriftelijke verzoek, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, vervangen, op zijn vroegst vanaf de zesde week voor de vermoedelijke datum van de geboorte of van de adoptie, tot het einde van de negende week na de adoptie of geboorte. Op schriftelijk verzoek wordt de onderbreking van de uitoefening van het mandaat na de negende week verlengd met een duur die gelijk is aan de termijn waarin het raadslid zijn mandaat heeft uitgeoefend tijdens de periode van zes weken die aan de dag van de geboorte of de adoptie voorafgaat. Bij de geboorte of de adoptie van een meerling kan het verlof verlengd worden met een periode van maximaal twee weken op verzoek van het gemeenteraadslid
Er is voldaan aan de voorwaarden van artikel 12 DLB. Een gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt.
De verhindering van het mandaat van gemeenteraadslid lid , houdt van rechtswege de verhindering van het mandaat van de raad voor maatschappelijk welzijn in.
De gemeenteraad neemt akte van de verhindering wegens ouderschapsverlof van raadslid Sara Defreyne voor de periode vanaf 26/08/2024.
Raadslid Sara Defreyne vroeg om tijdelijk vervangen te worden wegens verhindering om ouderschapsverlof. De raad van 3 juni 2024 heeft akte genomen van dit verzoek. Er dient dan ook een (tijdelijke) vervanger te worden geïnstalleerd.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 14.
Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.
Het raadsbesluit van 3 juni 2024 houdende aktename van verhindering van raadslid Sara Defreyne.
Een gemeenteraadslid dat verhinderd is wegens ouderschapsverlof, wordt vervangen door zijn opvolger die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011. Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt. De plaatsvervanger geniet tijdens de periode van vervanging dezelfde rechten en prerogatieven als het raadslid dat hij vervangt, tenminste binnen het strikte kader van de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid.
Uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 blijkt dat Linda Vanmaele de 1ste opvolger is op lijst nr. 3 (CD&V).
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van Linda Vanmaele blijkt dat zij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en dat er geen formele onverenigbaarheid bestaat in hoofde van betrokkene. Zij kan aldus tot de eedaflegging worden toegelaten. Kandidaat raadsleden die reeds de eed hebben afgelegd als lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst, dienen opnieuw de eed af te leggen als gemeente- en OCMW raadslid. Door het afleggen van de eed als gemeenteraadslid, wordt betrokkene automatisch ook geïnstalleerd als OCMW-raadslid. Linda Vanmaele wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de voorgeschreven eed af te leggen als volgt: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.
Artikel 1
De raad hecht goedkeuring aan de geloofsbrieven van Linda Vanmaele.
Artikel 2
Linda Vanmaele wordt tot gemeenteraadslid-titularis aangesteld gedurende de tijd van verhindering van raadslid Sara Defreyne.
Artikel 3
Afschrift van dit besluit zal op de voorgeschreven manier worden overgemaakt aan de Vlaamse regering.
De gemeente Pittem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De gemeente werd per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering, van Gaselwest die op dinsdag 18 juni 2024 om 18u. plaats zal vinden in Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6, te 9690 Kluisbergen.
Op de gemeenteraad van 6 mei werden de agendapunten van hun schrijven van 29 maart 2024 reeds goedgekeurd. Op 7 mei ontvingen we nog een nazending met bijkomende agendapunten.
Gelet op het feit dat de gemeente/stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 19 maart 2024;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 18 juni 2024 plaatsheeft in Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6 te 9690 Kluisbergen en de nazending ontvangen op 7 mei 2024;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 29 maart 2024 overgemaakt werd;
Gelet op het voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth met ingangsdatum 1 januari 2025, heeft de gemeente Nazareth bij
gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023, na een vergelijkend onderzoek, beslist om alle activiteiten die momenteel aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2025 – zijnde de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente – toe te vertrouwen aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Daarom stellen de Raden van Bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo.
Door deze partiële splitsing zal de fusiegemeente Nazareth-De Pinte per 1 januari 2025 de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet, kunnen respecteren.
Overeenkomstig het artikel 422 alinea 2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.
Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Gaselwest in zijn zitting van 19 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (EUR 2.000,00), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering
van 18 juni 2024.
Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Gaselwest keurde in voormelde zitting van 19 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Gaselwest of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de
publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Gaselwest recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cashinbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering
De agenda voor de Algemene Vergadering van Gaselwest van dinsdag 18 juni 2024 werd door de Raad van Bestuur als volgt samengesteld:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV)
met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van:
i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 werden de volgende personen, voor de huidige legislatuur, aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Gaselwest :
Vertegenwoordiger : de heer Stijn Vandenhende, schepen, wonende te 8740 Pittem, Verbieststraat 7b.
Plaatsvervanger: mevrouw Heidi Lievrouw, schepen, wonende te 8740 Pittem, Egemstraat 64.
Artikel 1 [AGENDA]
Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 18 juni 2024:
1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronischecommunicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):
a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.
b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) 3 met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025. De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.
c. Goedkeuring van: i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024. ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen. iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.
d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.
e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.
2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV 4
5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
8. Statutaire benoemingen.
9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
10. Statutaire mededelingen.
Artikel 2 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN GASELWEST NAAR IMEWO VOOR ALLE ACTIVITEITEN VAN DE GEMEENTE NAZARETH]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth. De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Artikel 3 [VOORSTEL OPRICHTING ONTHAALSTRUCTUUR VOOR BELANGEN IN PUBLI-T EN PUBLIGAS]
Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Gaselwest. De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 4
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.
Artikel 5
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende 5 vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Op 04/03/2015 heeft het college van burgemeester en schepenen een verkavelingsvergunning verleend aan Hyboma BVBA, gevestigd te 8610 Kortemark, Wilgenlaan 39 voor het verkavelen van gronden in 11 loten bestand voor woningbouw, 1 lot voor groenzone en 1 lot voor 6 parkeerplaatsen.
Deze verkaveling voorziet het verkavelen van gronden nabij het kruispunt Tieltstraat/Verbieststraat richting de Torremolenstraat, genaamd Koevoet.
Intussen zijn 8 van de 11 loten al in gebruik, terwijl de andere loten ook verkocht en in opbouw zijn. Men vraagt dan ook de overdracht van de wegenis, nutsvoorzieningen en groenzone. Het gaat om de percelen kadastraal gekend als afdeling 1, sectie A, perceelnrs. 1545 Y en 1545 X, met een gezamenlijke oppervlakte van 1399 m².
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening is van toepassing.
In de basisovereenkomst, beslist door de gemeenteraad op 23/02/2015, werd goedkeuring verleend aan het voorgesteld tracé en aan de voorgestelde ontwerpen en ramingen die ten laste vallen van de verkavelaar. Hierin zijn de voorwaarden inzake wegenisvoorzieningen en nutsvoorzieningen vastgesteld, dit voor een totaal bedrag van € 225.228. Na de uitvoering van de werken is er een asbuiltplan opgemaakt.
De werken betreffende de aanleg van de voetpaden en groenaanleg zijn definitief opgeleverd op 22/09/2021. De voorziene borgsom werd vrijgegeven.
Het verdere onderhoud van de wegenis en groenstrook is voor rekening van het gemeentebestuur.
De gemeenteraad keurt de kosteloze grondafstand en overdracht van wegenis, groenzone en nutsleidingen goed voor de verkaveling Hyboma (Koevoet). Het gaat om de percelen kadastraal gekend als afdeling 1, sectie A, perceelnrs. 1545 Y en 1545 X, met een gezamenlijke oppervlakte van 1399 m².
Om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers op de N37 te bevorderen, naar aanleiding van de beslissing om een 'knip' door te voeren op het kruispunt N37 - N35e, wordt het snelheidsregime aangepast, en dit van 90 km/u naar 70 km/u op het traject vanaf de 'knip' N37-N35e tot aan het kruispunt Vijfstraat/N37, op de rijrichting komende van Tielt.
De verkeersregelgeving
De specifieke regelgeving i.v.m. de aanvullende reglementen
Mobiliteitsplan Pittem - Definitieve vaststelling zoals goedgekeurd op gemeenteraad 03/07/2023 2023/GR/068.
Gemeenteraadsbeslissing 08 april 2024, 2024/GR/006.
Dit aanvullend verkeersreglement heeft betrekking op een gewestweg.
Naar aanleiding van de uitvoering van het recent herziene mobiliteitsplan van de gemeente (definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 03 juli 2023), wordt de Tieltstraat / N35e geknipt t.h.v. het kruispunt met de N37. Dit in functie van het weren van doorgaand gemotoriseerd verkeer in het centrum van Pittem (richting Koolskamp), goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing 08 april 2024, 2024/GR/006.
Er komt bijkomende belijning om voor te sorteren voor het verkeer komende uit richting Tielt. Om deze voorsortering veiliger te laten verlopen, wordt voorgesteld op deze rijrichting het snelheidsregime aan te passen, en dit van 90 km/u naar 70 km/ te brengen op het traject vanaf de 'knip' N37-N35e tot aan het kruispunt Vijfstraat/N37, op de rijrichting komende van Tielt.
Het snelheidsregime in de omgekeerde rijrichting, dus naar Tielt, blijft ongewijzigd.
Artikel 1
Op de N37 wordt een snelheidsregime van 70 km/u ingesteld op de rijrichting komende van Tielt, op het traject tussen de N35e en de Vijfstraat.
Artikel 2
Dit snelheidsregime wordt gesignaleerd door het plaatsen van verkeersborden C43 “70”. De verkeersborden worden geplaatst in overleg met de wegbeheerder AWV, en dit tegelijk met het aanbrengen van de nodige signalisatie-borden voor het aanduiden van de 'knip' aan de N35e.
Artikel 3
De wegbeheerder brengt op het wegdek de nodige voorsorteer-signalisatie aan, om een veilig voorsorteer-manoeuvre mogelijk te maken. Hiervoor worden er 3 richtingspijlen na elkaar geplaatst, zowel op het rechtse rijvak (indraaien Vijfstraat) 'rechtdoor + rechtsaf' als het tweede rijvak 'rechtdoor', conform de bepalingen van de Algemene omzendbrief nopens de wegsignalisatie, deel III, Wegmarkeringen.
Artikel 4
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.
Vraag tot opmaak gebruikersreglement groene ontmoetingsruimte De Pittemse Meersen
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Algemene Politieverordening Gemeenteraad 26 juni 2017.
Op 25 mei 2024 is er de officiële opening van de groene ontmoetingsruime 'De Pittemse Meersen' aan de Gentsemeersweg. Dit gebied was tot op heden minder bekend, maar door de opening, inrichting van het gebied en vele promotie, zal dit in de toekomst meer bezoekers aantrekken. Om dit in goede banen te leiden, en de nodige afspraken vast te leggen, is het aangewezen een gebruikersreglement op te stellen.
Artikel 1 – Toepassingsgebied
Het gebruikersreglement is van toepassing binnen de omtrek van het gemeentelijk groengebied ‘De Pittemse Meersen’, zoals gevoegd in bijlage 1.
Dit reglement is van toepassing voor alle bezoekers van het gebied.
Ingevolge het openbare karakter van het gebied is het algemeen politiereglement onverminderd van toepassing.
Bij betreding van het gebied verklaart elke bezoeker zich impliciet akkoord met dit reglement. Het betreden van het gebied gebeurt op eigen verantwoordelijkheid.
Artikel 2 – Algemene doelstellingen en toegang
Het gebied is een plaats van rust en stilte. Het respect van de bezoeker voor het karakter van de site uit zich door het bewaren van de rust en de stilte.
Het gebied is alle dagen vrij toegankelijk.
Het gebied is alleen toegankelijk voor voetgangers. Enkel op de openbare weg Muizebeekstraat-Gentsemeersweg en op de toegangsweg naar de RWZI Aquafin mag gefietst worden.
Kleine huisdieren worden in het gebied toegelaten, maar ze dienen steeds aan de leiband gehouden te worden. Begeleiders van dieren dienen uitwerpselen onmiddellijk op te ruimen en mee te nemen.
Artikel 3 – Verbodsbepalingen
De toegang voor ruiters te paard alsook voor gespannen is verboden.
Gemotoriseerd verkeer in het gebied is verboden met uitzondering van het verkeer dat de openbare verharde weg gebruikt voor de bediening van de RWZI Aquafin, voor de bewoner van de woning Gentsemeersweg 2, en voor het beheer van het gebied.
Elke bezoeker dient er zorg voor te dragen dat geen planten, bomen, struiken of andere gewassen beschadigd of verwijderd worden. Het is verboden bomen te verminken, te schudden of te ontschorsen; takken, bloemen en andere planten af te rukken of af te snijden; palen of andere voorwerpen voor de bescherming van aanplantingen uit te rukken.. Het is verboden op of over leuningen, kunstwerken, bomen, palen en constructies te klimmen of deze te vernielen. De bezoekers mogen geen blijvende sporen nalaten in het gebied.
Het is verboden in het gebied:
Artikel 4 – Sluiting van het gebied
Met uitzondering van de verbindingsweg Muizebeekstraat-Gentsemeersweg en op de toegangsweg naar de RWZI Aquafin is het gebied van 1 april tot 31 oktober tussen 22.00 uur en 06.00 uur en van 1 november tot 31 maart tussen 20.00 uur en 07.00 uur niet toegankelijk voor het publiek, tenzij voorafgaandelijk goedgekeurd door het gemeentebestuur.
Artikel 5 – Uitzonderlijke (weers-)omstandigheden
De mogelijkheid bestaat dat het gebied voor een beperkte periode geheel of gedeeltelijk wordt gesloten voor het publiek. Dit wordt bij de ingang uitdrukkelijk aangegeven en dient gerespecteerd te worden. Betreden van het gebied is dan volstrekt verboden. De sluiting van het gebied gebeurt op last van de burgemeester.
Artikel 6 – Evenementen
Het gemeentebestuur kan op eigen initiatief of op vraag van derden het gebied aanwenden voor evenementen en openluchtvoorzieningen op het vlak van natuureducatie, onderwijs, jeugd en cultuur, doch steeds mits voorafgaandelijke toestemming en met respect voor de bestemming van de site.
Artikel 7 – Afwijkingen
Alle afwijkingen op dit reglement dienen vooraf goedgekeurd te worden door het College van Burgemeester en Schepenen.
Artikel 8 - Handhaving
In geval van overtreding van deze verordening kan de politie de overtreder aanmanen om de niet-reglementaire toestand ongedaan te maken. De politie is bevoegd voor de vaststelling van alle overtredingen vervat in dit politiereglement.
Inbreuken die uitsluitend bestraft worden met een administratieve sanctie, kunnen eveneens vastgesteld worden door ambtenaren zoals bepaald in art. 21 van de wet van 24 juni 2013.
Artikel 9 - Sancties
Voor zover wetten, decreten, besluiten, algemene of provinciale verordeningen of reglementen niet in andere straffen voorzien, kunnen de inbreuken op de bepalingen van deze verordening gestraft worden met een administratieve sanctie, overeenkomstig de wet van 24 juni 2013, en zoals opgenomen in de Algemene Politieverordening Regio Tielt.
Artikel 10 - Bekendmaking
Onderhavige verordening zal worden bekendgemaakt overeenkomstig art. 186 en 187 van het Gemeentedecreet en de wet van 24 juni 2013, en via de webtoepassing van de gemeente.
Afschrift van dit reglement zal verstuurd worden aan:
Artikel 11 - Inwerkingtreding
Huidig reglement treedt in werking vanaf heden.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 04.11.2019 houdende goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging SAMW Tielt’;
waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Pittem, Meulebeke en Wingene als deelnemende gemeenten;
Gelet op de vergadering van het beheerscomité van 25.04.2024 waarin, volgens art. 7 van de overeenkomst, de ontwerpjaarrekening 2023 vastgesteld werd;
Gezien de jaarrekening van de interlokale vereniging jaarlijks aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten moet voorgelegd worden;
Overwegende dat de jaarrekening pas goedgekeurd is indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt;
Art. 1:
De jaarrekening 2023 van de Interlokale Vereniging SAMW Tielt wordt goedgekeurd.
Art. 2
Afschrift van deze beslissing wordt aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt overgemaakt.
1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
3° de financiële risico's.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 betreffende de aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 betreffende de aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de gemeenteraad van 4 december 2024 betreffende de aanpassing meerjarenplan 9 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 4 december 2024 betreffende de aanpassing meerjarenplan 9 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Gunstig advies van het managementteam van 23 april 2024.
Gunstig advies van het schepencollege van 8 mei 2024.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.
Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijke (geconsolideerde) jaarrekening opmaken, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken één geïntegreerde jaarrekening. Daarin wordt de financiële toestand van die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke afzonderlijke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in de geconsolideerd jaarrekening een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met de realisatie van de kredieten (schema J3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
De gemeentelijke bijdrage voor het OCMW is niet meer opgenomen in het meerjarenplan. De gemeente moet wel zorgen dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. Dit heeft als gevolgd dat de tussenkomst van de gemeente in het kader van het thesauriebeheer van het OCMW niet gebudgetteerd wordt, maar wel jaarlijks geboekt wordt in de resultaatverwerking bij de jaarrekening. De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De geconsolideerde jaarrekening bevat volgende documenten:
Artikel 1
De jaarrekening 2023 van het lokaal bestuur Pittem wordt vastgesteld voor wat het deel gemeente betreft.
Artikel 2
De realisatie van de kredieten van het deel gemeente in de jaarrekening 2023, wordt vastgesteld als volgt:
Realisatie van de kredieten van de gemeente | Uitgaven 2023 | Ontvangsten 2023 |
Exploitatie | € 6.707.108 | € 10.288.302 |
Investeringen | € 1.636.109 | € 208.720 |
Financiering | € 425.942 | € 324.470 |
Leningen en leasings | € 406.997 | € 317.651 |
Toegestane leningen en betalingsuitstel | € 18.945 | € 6.819 |
TOTAAL | € 8.769.159 | € 10.821.492 |
Artikel 3
De financiële toestand van de geconsolideerde jaarrekening voor het boekjaar 2023 is als volgt:
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 1 505 579 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 10 346 197 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 11 851 777 euro.
Er zijn geen onbeschikbare reserves.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 11 851 777 euro.
De geconsolideerd autofinancieringsmarge bedraagt 2 898 535 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 3 076 922 euro.
Artikel 4
De geconsolideerde balans voor het boekjaar 2023 wordt vastgesteld.
Het geconsolideerde balanstotaal bedraagt 59 652 201 euro.
Artikel 5
De geconsolideerde staat van opbrengsten en kosten voor het boekjaar 2023 wordt vastgesteld.
Het operationeel overschot bedraagt 1 301 785 euro.
Het financieel overschot bedraagt 761 307 euro.
Het overschot van het boekjaar bedraagt 2 063 092 euro.
Artikel 6
De gemeente verleent een tussenkomst in het tekort van het OCMW. Voor 2023 bedraagt de tussenkomst 546 755 euro.
Artikel 7
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering overeenkomstig artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.
De jaarrekening 2023 van het OCMW moet goedgekeurd worden.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 december 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 9 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.
Besluit van de gemeenteraad van 4 december 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 9 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.
Gunstig advies van het managementteam van 23 april 2024.
Gunstig advies van het schepencollege van 8 mei 2024.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.
Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijke (geconsolideerde) jaarrekening opmaken, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.
De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken één geïntegreerde jaarrekening. Daarin wordt de financiële toestand van die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke afzonderlijke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in de geconsolideerd jaarrekening een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met de realisatie van de kredieten (schema J3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
De gemeentelijke bijdrage voor het OCMW is niet meer opgenomen in het meerjarenplan. De gemeente moet wel zorgen dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen. Dit heeft als gevolgd dat de tussenkomst van de gemeente in het kader van het thesauriebeheer van het OCMW niet gebudgetteerd wordt, maar wel jaarlijks geboekt wordt in de resultaatverwerking bij de jaarrekening. De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW.
De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
Het ontwerp van geconsolideerde jaarrekening bevat volgende documenten:
Artikel 1
De jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Pittem wordt goedgekeurd voor wat het deel OCMW betreft.
Artikel 2
De jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Pittem, bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting, wordt in zijn geheel vastgesteld als volgt:
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 1 505 579 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 10 346 197 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 11 851 777 euro.
Er zijn geen onbeschikbare reserves.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 11 851 777 euro.
De geconsolideerd autofinancieringsmarge bedraagt 2 898 535 euro.
De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 3 076 922 euro.
Artikel 3
De geconsolideerde balans voor het boekjaar 2023 wordt vastgesteld.
Het geconsolideerde balanstotaal bedraagt 59 652 201 euro.
Artikel 4
De geconsolideerde staat van opbrengsten en kosten voor het boekjaar 2023 wordt vastgesteld.
Het operationeel overschot bedraagt 1 301 785 euro.
Het financieel overschot bedraagt 761 307 euro.
Het overschot van het boekjaar bedraagt 2 063 092 euro.
Artikel 5
De gemeente verleent een tussenkomst in tekort van het OCMW. Voor 2023 bedraagt de tussenkomst 546 755 euro.
De stad Brugge treedt op als opdrachtencentrale voor de aankoop van ICT-producten en diensten en biedt andere overheden de mogelijkheid hierop beroep te doen. Pittem heeft hiervan tot op heden geen gebruik gemaakt. Om van de nieuwe raamovereenkomst gebruik te kunnen maken, moet de gemeente Pittem toetreden tot de opdrachtencentrale van de stad Brugge.
Het vorige raamcontract van de stad Brugge had een gemiddelde omzet van 20.000.000 euro tot 25.000.000 euro op jaarbasis over de voorbije jaren (dit betreft de gezamenlijke omzet van alle deelnemers aan de overeenkomst). Door het grote succes hebben andere gemeenten, steden, OCMW's, ziekenhuizen, politie- en brandweerzones, Vlaamse en Federale entiteiten alsook een aantal organisaties in het Brusselse en Waalse Gewest de weg gevonden naar het raamcontract van de stad Brugge. Dankzij de samenwerking met deze vele partners kunnen zeer competitieve prijzen afgedwongen worden bij de huidige leveranciers. Dit contract is gekend in de markt en heeft eveneens een zeer goede naam.
De gemeente Pittem kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
Dit houdt in dat elke deelnemende organisatie op basis van de overeenkomst eigen bestellingen kan plaatsen en aankopen kan doen tegen dezelfde voorwaarden.
Elk perceel in de raamovereenkomst heeft een looptijd van drie jaar, driemaal met een jaar verlengbaar.
De raamovereenkomst is niet exclusief: dit impliceert dat een deelnemend bestuur de vrijheid behoudt om een bepaalde aankoop niet langs het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten oplegt, te voeren. Een bestuur kan ook niet verplicht worden tot afname.
De gemeenteraad van stad Brugge heeft in zittingen van 24/04/2018 en 26/06/2018 het bestek '1819_nieuw raamcontract - ICT Aankoopcentrale - stad Brugge en andere entiteiten', de gunningswijze en het technisch bestek goedgekeurd.
De opdracht 'ICT Aankoopcentrale' is een raamovereenkomst, opgesplitst in 12 percelen, die elk afzonderlijk gegund werden door het college van burgemeester en schepenen van stad Brugge:
in zitting van 19/11/2018:
• Perceel 1 (Hardware): RealDolmen
• Perceel 2 (Software): RealDolmen
• Perceel 4 (Software ondersteuning): Cronos NV
• Perceel 11 (Audiovisuele oplossingen): RealDolmen
In zitting van 10/12/2018:
• Percee1 12 (Multifunctionals en printers): Ricoh Belgium
in zitting van 18/12/2018:
• Perceel 7 (Glasvezel): Fabricom
in zitting van 11/02/2019:
• Perceel 3 (Consultancy systeemondersteuning infrastructuur): RealDolmen
• Perceel 8 (Servers en Storage): RealDolmen
• Perceel 9 (GIS): GIM NV
in zitting van 18/02/2019:
• Perceel 5 (Switching): Nextel
• Perceel 6 (Security): RealDolmen
• Perceel 10 (Draadloze netwerken): Bryggia
Voor ons bestuur is het interessant deel te nemen aan deze opdrachtencentrale omwille van de volgende redenen:
• de in de opdrachtencentrale voorziene ICT-producten voldoen aan de verschillende behoeften van ons bestuur;
• ons bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren, wat een administratieve vereenvoudiging en financiële besparing betekent;
• als gemeentebestuur alleen kan je onmogelijk dezelfde prijzen en voorwaarden bedingen als deze in de opdrachtencentrale;
• de stad Brugge beschikt over know-how of technische expertise inzake het voeren van raamovereenkomsten met betrekking tot ICT-producten;
• door deel te nemen aan de raamovereenkomst “ICT-Opdrachtencentrale” van de stad Brugge beschikt ons bestuur over de mogelijkheid om bij een eventuele aankoop prijzen en diensten met elkaar te vergelijken en het meest voordelige aanbod te kiezen zonder daarvoor een uitgebreide procedure te hoeven voeren.
• de gemeente Pittem wenst nieuwe antivirussoftware aan te kopen en wenst daarvoor gebruik te maken van de raamovereenkomst van de stad Brugge met betrekking tot ICT-producten
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om in te stappen in de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor de opdracht 'ICT- Aankoopcentrale stad Brugge en andere entiteiten' die de stad Brugge sloot met verschillende leveranciers en keurt het bestek goed.
Artikel 2
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de opdracht.
Het “Covenant of Mayors” ofwel 'Burgemeestersconvenant' is de Europese referentie voor een lokaal energie- en klimaatbeleid. Via deze “Covenant of Mayors” nodigt de Europese Commissie lokale besturen uit om hun eigen bijdrage te leveren aan de Europese doelstellingen. Dit volgens eigen, lokale inzichten en doelstellingen. De gemeente Pittem ondertekende op 05 oktober 2021 het Europese burgemeestersconvenant (goedgekeurd in zitting gemeenteraad 06 september 2021) en engageert zich zo om minstens 40 % minder CO2 uit te stoten op het grondgebied tegen 2030 ten opzichte van 2011. Dat wil de gemeente samen doen met inwoners, handelaars, bedrijven, verenigingen, landbouwers…
Door ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie verbindt de gemeente zich ertoe verbindt om tegen 2030 volgende engagementen na te komen
WVI werd aangesteld voor de opmaak van het duurzaam energie- en klimaatactieplan, inclusief de nulmeting en risico- en kwetsbaarheidsanalyse, stakeholderparticipatie bij opmaak van het plan en op basis van de instrumenten aangereikt door de Vlaamse overheid.
WVI heeft namens de gemeente 6 maanden uitstel verkregen vanuit het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie voor het opstellen en indienen van het duurzaam energie- en klimaatactieplan.
Begeleiding en ondersteuning Klimaatplan door de WVI: 15.040 EUR (excl. BTW), volgens 'In-house'-principe
Artikel 1
De gemeenteraad keurt het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de gemeente goed.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft WVI de opdracht om het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 ter goedkeuring van Europa in te dienen bij het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing wordt ondertekend bezorgd aan WVI - Nathalie Garré via n.garre@wvi.be.
Volgende agendapunten werd per mail dd. 29/5/2024 bezorgd door Christophe Vancoillie:
- Ontvangst Chinese delegatie in Verbiest Experience Center (Kaat Dewaele)
We zijn als raadslid niet ingelicht geweest omtrent de ontvangst van de Chinese delegatie.
Heidi Lievrouw: provincie heeft al jarenlang banden met China. Het bezoek is georganiseerd door de provincie en als gemeente hebben we daar geen aandeel in gehad. De provincie wilde onder 'cultuur' een Chinese delegatie rondleiden in ons Verbiest Experience Center. Het programma is ook heel erg laat meegedeeld aan de gemeente. Het was geen officiële ontvangst.
- wegenwerken Egemstraat (Rik Gelaude)
Het heeft lang geduurd vooraleer de Egemstraat terug open is. Waarom heeft dit zo lang geduurd?
Chris Marreel: door de weersomstandigheden en natte ondergrond hebben de werken langer geduurd dan voorzien.
Rik Gelaude: de omleidingswegen zijn toegetakeld door het verkeer. Wordt dit hersteld?
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter