Terug
Gepubliceerd op 08/07/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 03/06/2024 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
  • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

    • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering.

      Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
      Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
      Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
      Aanleiding

      De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

      Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Regelgeving

      - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

      - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

      - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad

      - verslag vorige zitting

      Publieke stemming
      Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Fraeyman Denis, Burgemeester-voorzitter

      • Algemeen beleid

        • Verhindering van een raadslid - Sara Defreyne - aktename

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
          Aanleiding

          Raadslid Sara Defreyne heeft bij schrijven van 23 mei 2024 de voorzitter van de gemeenteraad verzocht om haar te vervangen omwille van ouderschapsverlof voor de periode van 26/08/2024. De einddatum is momenteel nog niet bepaald aangezien gevraagd wordt om de periode van verhindering te verlengen met het aantal dagen dat raadslid Sara Defreyne gedurende zes weken voor de geboorte toch haar mandaat van raadslid opnam.

          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 12, 14 en 15

          Context en argumentatie

          Een gemeenteraadslid dat ouderschapsverlof wil nemen, kan vragen om zich te laten vervangen. Die keuze is facultatief en berust bij het raadslid zelf. Een vervangen raadslid blijft titularis van zijn mandaat. Zodra de periode van vervanging verstreken is, heeft het raadslid het recht om zijn mandaat opnieuw op te nemen en persoonlijk uit te oefenen.
          Het raadslid moet daarvoor een schriftelijk verzoek richten aan de voorzitter van de gemeenteraad.

          De gemeenteraad moet, alvorens tot installatie van de opvolger over te gaan, akte nemen van het bestaan van verhindering. De raad moet zich hierbij beperken tot het louter kennisnemen van de mededeling van het raadslid dat hij verhinderd is en van het verzoek van dit raadslid om gedurende de periode van verhindering vervangen te worden. De gemeenteraad kan geen opportuniteitsoordeel uitspreken over de gevraagde vervanging en kan deze vervanging niet weigeren indien de bij artikel 12 DLB gestelde voorwaarden vervuld zijn.

          Raadslid Sara Defreyne heeft een schriftelijk verzoek tot vervanging gericht aan de voorzitter van de raad. Volgens het decreet wordt het gemeenteraadslid op zijn schriftelijke verzoek, gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad, vervangen, op zijn vroegst vanaf de zesde week voor de vermoedelijke datum van de geboorte of van de adoptie, tot het einde van de negende week na de adoptie of geboorte. Op schriftelijk verzoek wordt de onderbreking van de uitoefening van het mandaat na de negende week verlengd met een duur die gelijk is aan de termijn waarin het raadslid zijn mandaat heeft uitgeoefend tijdens de periode van zes weken die aan de dag van de geboorte of de adoptie voorafgaat. Bij de geboorte of de adoptie van een meerling kan het verlof verlengd worden met een periode van maximaal twee weken op verzoek van het gemeenteraadslid

          Er is voldaan aan de voorwaarden van artikel 12 DLB. Een gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt.

          De verhindering van het mandaat van gemeenteraadslid lid , houdt van rechtswege de verhindering van het mandaat van de raad voor maatschappelijk welzijn in.

          Besluit

          De gemeenteraad neemt akte van de verhindering wegens ouderschapsverlof van raadslid Sara Defreyne voor de periode vanaf 26/08/2024.

        • Aanstelling en eedaflegging van een gemeenteraadslid-plaatsvervanger voor een lid dat verhinderd is - Linda Vanmaele

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
          Aanleiding

          Raadslid Sara Defreyne vroeg om tijdelijk vervangen te worden wegens verhindering om ouderschapsverlof. De raad van 3 juni 2024 heeft akte genomen van dit verzoek. Er dient dan ook een (tijdelijke) vervanger te worden geïnstalleerd.

          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, inzonderheid artikel 14.

          Het lokaal en provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011.

          Het raadsbesluit van 3 juni 2024 houdende aktename van verhindering van raadslid Sara Defreyne.

          Context en argumentatie

          Een gemeenteraadslid dat verhinderd is wegens ouderschapsverlof, wordt vervangen door zijn opvolger die wordt aangewezen overeenkomstig artikel 169 van het Lokaal en Provinciaal kiesdecreet van 8 juli 2011. Het gemeenteraadslid dat als verhinderd wordt beschouwd, wordt vervangen zolang de toestand van verhindering duurt. De plaatsvervanger geniet tijdens de periode van vervanging dezelfde rechten en prerogatieven als het raadslid dat hij vervangt, tenminste binnen het strikte kader van de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid.

          Uit het proces-verbaal van het gemeentelijk hoofdbureau van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 blijkt dat Linda Vanmaele de 1ste opvolger is op lijst nr. 3 (CD&V).

          Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van Linda Vanmaele blijkt dat zij voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden en dat er geen formele onverenigbaarheid bestaat in hoofde van betrokkene. Zij kan aldus tot de eedaflegging worden toegelaten. Kandidaat raadsleden die reeds de eed hebben afgelegd als lid van het Bijzonder Comité Sociale Dienst, dienen opnieuw de eed af te leggen als gemeente- en OCMW raadslid. Door het afleggen van de eed als gemeenteraadslid, wordt betrokkene automatisch ook geïnstalleerd als OCMW-raadslid. Linda Vanmaele wordt onmiddellijk ter zitting uitgenodigd en verzocht in openbare vergadering in handen van de voorzitter van de gemeenteraad de voorgeschreven eed af te leggen als volgt: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De raad hecht goedkeuring aan de geloofsbrieven van Linda Vanmaele.

           

          Artikel 2

          Linda Vanmaele wordt tot gemeenteraadslid-titularis aangesteld gedurende de tijd van verhindering van raadslid Sara Defreyne.

           

          Artikel 3

          Afschrift van dit besluit zal op de voorgeschreven manier worden overgemaakt aan de Vlaamse regering.

        • Gaselwest - bijkomende agendapunten en vaststelling mandaat vertegenwoodiger voor de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van 18 juni 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
          Aanleiding

          De gemeente Pittem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.

          De gemeente werd per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering, van Gaselwest die op dinsdag 18 juni 2024 om 18u. plaats zal vinden in Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6, te 9690 Kluisbergen.  

          Op de gemeenteraad van 6 mei werden de agendapunten van hun schrijven van 29 maart 2024 reeds goedgekeurd. Op 7 mei ontvingen we nog een nazending met bijkomende agendapunten.

          Regelgeving

          Gelet op het feit dat de gemeente/stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest;


          Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 19 maart 2024;


          Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 29 maart 2024 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Gaselwest die op 18 juni 2024 plaatsheeft in Kasteel Hove Van Herpelgem, Avelgemstraat 6 te 9690 Kluisbergen en de nazending ontvangen op 7 mei 2024;


          Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 29 maart 2024 overgemaakt werd;


          Gelet op het voorstel tot vrijwillige samenvoeging van de gemeente De Pinte en de gemeente Nazareth met ingangsdatum 1 januari 2025, heeft de gemeente Nazareth bij
          gemeenteraadsbeslissing van 18 december 2023, na een vergelijkend onderzoek, beslist om alle activiteiten die momenteel aan de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zijn toevertrouwd, met ingang van 1 januari 2025 – zijnde de inwerkingtredingsdatum van de nieuwe gemeente – toe te vertrouwen aan de Opdrachthoudende vereniging Imewo. Daarom stellen de Raden van Bestuur van Gaselwest en Imewo voor een partiële splitsing door overneming te realiseren waarbij de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken uit de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest zal treden en hiervoor zal toetreden bij de Opdrachthoudende vereniging Imewo.
          Door deze partiële splitsing zal de fusiegemeente Nazareth-De Pinte per 1 januari 2025 de randvoorwaarden, zoals opgelegd in het artikel 4.1.1. van het Energiedecreet, kunnen respecteren.


          Overeenkomstig het artikel 422 alinea 2 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur is, voor onder meer de Opdrachthoudende verenigingen die overeenkomstig artikel 4.1.1 van het Energiedecreet van 8 mei 2009 zijn aangewezen als distributienetbeheerder, uittreding ten gevolge van een gebiedsuitwisseling mogelijk als de gemeente en de betrokken Opdrachthoudende verenigingen daarmee instemmen en afspraken hebben over de modaliteiten voor de uitvoering ervan.


          Gelet op het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV, beslist door de Raad van Bestuur van Gaselwest in zijn zitting van 19 maart 2024, en de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (EUR 2.000,00), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering
          van 18 juni 2024.


          Overeenkomstig het artikel 472 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur dient de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt waarin de voor- en nadelen van de deelneming worden afgewogen en waarin wordt aangetoond dat de opdrachthoudende vereniging zelf niet die voordelen kan bieden. De Raad van Bestuur van Gaselwest keurde in voormelde zitting van 19 maart 2024 het verslag aan de Algemene Vergadering goed. Samengevat zijn de voordelen van de oprichting van TRANSCO ENERGY CV o.a. het bestendigen van de gemeentelijke controle en strategische verankering van Elia (via Publi-T) en Fluxys (via Publigas) zonder de gemeente financieel te belasten (een goedkeuring van deze oprichting impliceert geenszins onomkeerbare stappen, noch onomkeerbare financiële engagementen voor Gaselwest of de gemeente), het gegeven dat dergelijke structuur veel toegankelijker is voor, en gekend door, externe investeerders dan de
          publiekrechtelijke figuur van de opdrachthoudende vereniging, zonder daarbij de rechten en belangen van de gemeenten uit het oog te verliezen (waarbij Gaselwest recht heeft op minstens één bestuurder, die regelmatig verslag moet uitbrengen). Ook de gefaseerde aanpak in dit dossier heeft een aantal duidelijke voordelen zoals de eenvoudige mogelijkheid tot vereffening indien nodig, het sneller kunnen schakelen bij een eerstvolgende kapitaaloperatie van Elia/Publi-T (of Fluxys/Publigas), de creatie van een duidelijk afgelijnde overlegstructuur en het feit dat er nu nog geen verregaande akkoorden moeten worden gesloten met niet-gemeentelijke partners, waarbij nu enkel sprake is van een minimale cashinbreng zonder het beleid van de nieuwe gemeenteraad in de volgende legislatuur of de toekomstige ontwikkeling van de financiën van de gemeente nodeloos te verstoren (geen substantiële financiële impact op het gemeentebestuur).


          Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering

          Context en argumentatie

          De agenda voor de Algemene Vergadering van Gaselwest van dinsdag 18 juni 2024 werd door de Raad van Bestuur als volgt samengesteld:

          1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):

          a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.

          b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV)
          met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025.
          De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.

          c. Goedkeuring van:
          i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024.
          ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen.
          iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.

          d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.

          e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:
          i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;
          ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;
          iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;
          iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;
          v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;
          vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.

          2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.
          3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
          4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV
          5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.
          6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.
          7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
          8. Statutaire benoemingen.
          9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.
          10. Statutaire mededelingen.

          Bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 werden de volgende personen, voor de huidige legislatuur,  aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Gaselwest :

          Vertegenwoordiger : de heer Stijn Vandenhende, schepen, wonende te 8740 Pittem, Verbieststraat 7b.

          Plaatsvervanger: mevrouw Heidi Lievrouw, schepen, wonende te 8740 Pittem, Egemstraat 64.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1 [AGENDA]

          Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 18 juni 2024:

          1. Realisatie van een partiële splitsing door overneming overeenkomstig de artikelen 12:8 en 12:59 en volgende WVV van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronischecommunicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging):

          a. Vaststelling van de in het splitsingsvoorstel opgenomen opschortende voorwaarden en tijdsbepaling.

          b. Kennisneming van het splitsingsvoorstel (art. 12:59 WVV), van het omstandig verslag van de Raad van Bestuur (art. 12:61 WVV) en van de Commissaris (art. 12:62 WVV) 3 met betrekking tot het voorstel tot partiële splitsing door overneming en van eventuele belangrijke wijzigingen in activa en passiva van het vermogen (art. 12:63 WVV), met juridische, boekhoudkundige en fiscale uitwerking van de partiële splitsing per 1 januari 2025. De deelnemers kunnen één maand voor de Algemene Vergadering op de zetel van Gaselwest kennis nemen van het splitsingsvoorstel, voormelde verslagen en de overige stukken bedoeld in de artikelen 12:59, 12:61 en 12:62 WVV en kosteloos een kopie van deze stukken verkrijgen.

          c. Goedkeuring van: i. De partiële splitsing door overneming van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest (partieel te splitsen vereniging) om de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken van de gemeente Nazareth, dewelke zij heeft toevertrouwd aan Gaselwest, over te brengen naar de Opdrachthoudende vereniging Imewo (overnemende vereniging) omvattende alle activa en passiva en alle rechten en plichten, niets uitgezonderd, noch voorbehouden, en dit op basis van een balans afgesloten op 31 december 2023, met inwerkingtreding per 1 januari 2025 en dit op basis van de ruilverhouding (voorlopige) van de balans afgesloten op 31 december 2023 en een definitieve ruilverhouding vastgesteld op de balans per 31 december 2024. ii. De overeenkomstige wijzigingen aan het eigen vermogen. iii. De overeenkomstige wijzigingen aan het register van de deelnemers.

          d. Aanvaarding van de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken vanaf 1 januari 2025.

          e. Vaststelling van de noodzakelijke uitvoeringsmaatregelen en verlenen van de desbetreffende machtiging naar aanleiding van de besluitvorming omtrent de partiële splitsing en wijzigingen aan het eigen vermogen en inzonderheid verlening van machtiging aan de Raad van Bestuur met mogelijkheid tot subdelegatie om:

          i. De al dan niet vervulling van de opschortende voorwaarden die gelden ten aanzien van de partiële splitsing zoals vermeld onder punt 1.a vast te stellen;

          ii. De verwezenlijking van de partiële splitsing vast te stellen;

          iii. Het overgedragen vermogen exact te beschrijven, en desgevallend de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie vrij te stellen van het nemen van een ambtshalve inschrijving;

          iv. De definitieve ruilverhouding in het kader van de partiële splitsing vast te stellen op basis van de geactualiseerde netto actief-waarde van de partieel te splitsen vereniging en de overnemende vereniging per 31 december 2024, berekend volgens de principes vastgelegd in het partiële splitsingsvoorstel en de bijzondere verslagen over het partiële splitsingsvoorstel, dit na revisorale controle van de cijfers per 31 december 2024;

          v. Daartoe alle akten en stukken te tekenen, woonplaats te kiezen en alles te doen wat nodig of nuttig kan zijn;

          vi. Alle formaliteiten te vervullen met betrekking tot de neerlegging en publicatie van de beslissingen van de Algemene Vergadering en de uitvoering van de partiële splitsing in de meest brede zin.

          2. Kennisneming verslagen van Gaselwest van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2023.

          3. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

          4. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV 4

          5. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest met betrekking tot het boekjaar 2023.

          6. Voorstel oprichting onthaalstructuur voor belangen in Publi-T en Publigas.

          7. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.

          8. Statutaire benoemingen.

          9. Verlenen van machtiging aan de Secretaris van de Raad van Bestuur met de mogelijkheid tot subdelegatie voor de opmaak en finalisering van de nodige documenten en afhandeling van de formaliteiten met betrekking tot de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 te actualiseren en te finaliseren, en om de beslissingen genomen in de agendapunten 1, 6 en 8 en desgevallend 7 bij authentieke akte te doen vaststellen.

          10. Statutaire mededelingen.

          Artikel 2 [PARTIËLE SPLITSING DOOR OVERNEMING VAN GASELWEST NAAR IMEWO VOOR ALLE ACTIVITEITEN VAN DE GEMEENTE NAZARETH]

          Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth. De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de uittreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.

          Artikel 3 [VOORSTEL OPRICHTING ONTHAALSTRUCTUUR VOOR BELANGEN IN PUBLI-T EN PUBLIGAS]

          Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Gaselwest. De Algemene Vergadering van Gaselwest wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.

          Artikel 4

          De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 18 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1, 2 en 3 van onderhavige beslissing.

          Artikel 5

          Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende 5 vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Ruimtelijke planning

        • Verkaveling Hyboma (Koevoet) (104-2014) - kosteloze grondafstand en overdracht van wegenis, groenzone en nutsleidingen

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
          Aanleiding

          Op 04/03/2015 heeft het college van burgemeester en schepenen een verkavelingsvergunning verleend aan Hyboma BVBA, gevestigd te 8610 Kortemark, Wilgenlaan 39 voor het verkavelen van gronden in 11 loten bestand voor woningbouw, 1 lot voor groenzone en 1 lot voor 6 parkeerplaatsen.

          Deze verkaveling voorziet het verkavelen van gronden nabij het kruispunt Tieltstraat/Verbieststraat richting de Torremolenstraat, genaamd Koevoet.

          Intussen zijn 8 van de 11 loten al in gebruik, terwijl de andere loten ook verkocht en in opbouw zijn. Men vraagt dan ook de overdracht van de wegenis, nutsvoorzieningen en groenzone. Het gaat om de percelen kadastraal gekend als afdeling 1, sectie A, perceelnrs. 1545 Y en 1545 X, met een gezamenlijke oppervlakte van 1399 m².

          Regelgeving

          De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening is van toepassing.

          Context en argumentatie

          In de basisovereenkomst, beslist door de gemeenteraad op 23/02/2015, werd goedkeuring verleend aan het voorgesteld tracé en aan de voorgestelde ontwerpen en ramingen die ten laste vallen van de verkavelaar. Hierin zijn de voorwaarden inzake wegenisvoorzieningen en nutsvoorzieningen vastgesteld, dit voor een totaal bedrag van € 225.228. Na de uitvoering van de werken is er een asbuiltplan opgemaakt.

          De werken betreffende de aanleg van de voetpaden en groenaanleg zijn definitief opgeleverd op 22/09/2021. De voorziene borgsom werd vrijgegeven.

          Financiële impact

          Het verdere onderhoud van de wegenis en groenstrook is voor rekening van het gemeentebestuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad keurt de kosteloze grondafstand en overdracht van wegenis, groenzone en nutsleidingen goed voor de verkaveling Hyboma (Koevoet). Het gaat om de percelen kadastraal gekend als afdeling 1, sectie A, perceelnrs. 1545 Y en 1545 X, met een gezamenlijke oppervlakte van 1399 m².

      • Verkeer en mobiliteit

        • Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer - invoering snelheidsregime 70 km/u op de N37 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
          Aanleiding

          Om de verkeersveiligheid voor alle weggebruikers op de N37 te bevorderen, naar aanleiding van de beslissing om een 'knip' door te voeren op het kruispunt N37 - N35e, wordt het snelheidsregime aangepast, en dit van 90 km/u naar 70 km/u op het traject  vanaf de 'knip' N37-N35e tot aan het kruispunt Vijfstraat/N37, op de rijrichting komende van Tielt. 

           

          Regelgeving
          • Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
          • Decreet over het lokaal bestuur (22/12/2017)

          De verkeersregelgeving

          • Wegverkeerswet (KB 16/03/1968)
          • Wegcode (KB 1/12/1975)
          • Code van de wegbeheerder (MB 11/10/1976)

          De specifieke regelgeving i.v.m. de aanvullende reglementen

          • Decreet van 16/05/2008
          • Uitvoeringsbesluit van 23/01/2009
          • Omzendbrief van 03/04/2009


          Mobiliteitsplan Pittem - Definitieve vaststelling zoals goedgekeurd op gemeenteraad 03/07/2023 2023/GR/068.

          Gemeenteraadsbeslissing 08 april 2024, 2024/GR/006.

          Dit aanvullend verkeersreglement heeft betrekking op een gewestweg.

          Context en argumentatie

          Naar aanleiding van de uitvoering van het recent herziene mobiliteitsplan van de gemeente (definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 03 juli 2023), wordt de Tieltstraat / N35e geknipt t.h.v. het kruispunt met de N37. Dit in functie van het weren van doorgaand gemotoriseerd verkeer in het centrum van Pittem (richting Koolskamp), goedgekeurd bij gemeenteraadsbeslissing 08 april 2024, 2024/GR/006.

           

          Er komt bijkomende belijning om voor te sorteren voor het verkeer komende uit richting Tielt. Om deze voorsortering veiliger te laten verlopen, wordt voorgesteld op deze rijrichting het snelheidsregime aan te passen, en dit van 90 km/u naar 70 km/ te brengen op het traject  vanaf de 'knip' N37-N35e tot aan het kruispunt Vijfstraat/N37, op de rijrichting komende van Tielt. 

          Het snelheidsregime in de omgekeerde rijrichting, dus naar Tielt, blijft ongewijzigd.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Greet Dewitte, Jessica Vandromme, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Tegenstanders: Bart Verhelle, Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 stemmen tegen
          Besluit

          Artikel 1

           

          Op de N37 wordt een snelheidsregime van 70 km/u ingesteld op de rijrichting komende van Tielt, op het traject tussen de N35e en de Vijfstraat.

           

          Artikel 2

           

          Dit snelheidsregime wordt gesignaleerd door het plaatsen van verkeersborden C43 “70”. De verkeersborden worden geplaatst in overleg met de wegbeheerder AWV, en dit tegelijk met het aanbrengen van de nodige signalisatie-borden voor het aanduiden van de 'knip' aan de N35e. 

           

          Artikel 3

           

          De wegbeheerder brengt op het wegdek de nodige voorsorteer-signalisatie aan, om een veilig voorsorteer-manoeuvre mogelijk te maken. Hiervoor worden er 3 richtingspijlen na elkaar geplaatst, zowel op het rechtse rijvak (indraaien Vijfstraat) 'rechtdoor + rechtsaf' als het tweede rijvak 'rechtdoor', conform de bepalingen van de Algemene omzendbrief nopens de wegsignalisatie, deel III, Wegmarkeringen.

           

          Artikel 4

           

          Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.

    • Marreel Chris, Eerste schepen

      • Openbaar groen

        • Gebruikersreglement groenzone Gentsemeersweg - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
          Aanleiding

          Vraag tot opmaak gebruikersreglement groene ontmoetingsruimte De Pittemse Meersen

          Regelgeving

          Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Algemene Politieverordening Gemeenteraad 26 juni 2017.

          Context en argumentatie

          Op 25 mei 2024 is er de officiële opening van de groene ontmoetingsruime 'De Pittemse Meersen' aan de Gentsemeersweg. Dit gebied was tot op heden minder bekend, maar door de opening, inrichting van het gebied en vele promotie, zal dit in de toekomst meer bezoekers aantrekken. Om dit in goede banen te leiden, en de nodige afspraken vast te leggen, is het aangewezen een gebruikersreglement op te stellen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1 – Toepassingsgebied

          Het gebruikersreglement is van toepassing binnen de omtrek van het gemeentelijk groengebied ‘De Pittemse Meersen’, zoals gevoegd in bijlage 1.

          Dit reglement is van toepassing voor alle bezoekers van het gebied.

          Ingevolge het openbare karakter van het gebied is het algemeen politiereglement onverminderd van toepassing.

          Bij betreding van het gebied verklaart elke bezoeker zich impliciet akkoord met dit reglement. Het betreden van het gebied gebeurt op eigen verantwoordelijkheid.

           

          Artikel 2 – Algemene doelstellingen en toegang

           

          Het gebied is een plaats van rust en stilte. Het respect van de bezoeker voor het karakter van de site uit zich door het bewaren van de rust en de stilte.

          Het gebied is alle dagen vrij toegankelijk.

          Het gebied is alleen toegankelijk voor voetgangers. Enkel op de openbare weg Muizebeekstraat-Gentsemeersweg en op de toegangsweg naar de RWZI Aquafin mag gefietst worden.

          Kleine huisdieren worden in het gebied toegelaten, maar ze dienen steeds aan de leiband gehouden te worden. Begeleiders van dieren dienen uitwerpselen onmiddellijk op te ruimen en mee te nemen.

           

          Artikel 3 – Verbodsbepalingen

          De toegang voor ruiters te paard alsook voor gespannen is verboden.

          Gemotoriseerd verkeer in het gebied is verboden met uitzondering van het verkeer dat de openbare verharde weg gebruikt voor de bediening van de RWZI Aquafin, voor de bewoner van de woning Gentsemeersweg 2, en voor het beheer van het gebied.

          Elke bezoeker dient er zorg voor te dragen dat geen planten, bomen, struiken of andere gewassen beschadigd of verwijderd worden. Het is verboden bomen te verminken, te schudden of te ontschorsen; takken, bloemen en andere planten af te rukken of af te snijden; palen of andere voorwerpen voor de bescherming van aanplantingen uit te rukken.. Het is verboden op of over leuningen, kunstwerken, bomen, palen en constructies te klimmen of deze te vernielen. De bezoekers mogen geen blijvende sporen nalaten in het gebied.

          Het is verboden in het gebied:

          • publieke wandelpaden af te sluiten
          • zich in de vijver, poel of de beek en grachten te begeven of te zwemmen
          • te roken
          • te barbecueën
          • vuur te maken - op welke wijze dan ook
          • elektrisch of elektronisch versterkte muziek af te spelen
          • te kamperen
          • te vissen in de poel en de grote vijver

           

          Artikel 4 – Sluiting van het gebied

          Met uitzondering van de verbindingsweg Muizebeekstraat-Gentsemeersweg en op de toegangsweg naar de RWZI Aquafin is het gebied van 1 april tot 31 oktober tussen 22.00 uur en 06.00 uur en van 1 november tot 31 maart tussen 20.00 uur en 07.00 uur niet toegankelijk voor het publiek, tenzij voorafgaandelijk goedgekeurd door het gemeentebestuur.

           

          Artikel 5 – Uitzonderlijke (weers-)omstandigheden

          De mogelijkheid bestaat dat het gebied voor een beperkte periode geheel of gedeeltelijk wordt gesloten voor het publiek. Dit wordt bij de ingang uitdrukkelijk aangegeven en dient gerespecteerd te worden. Betreden van het gebied is dan volstrekt verboden. De sluiting van het gebied gebeurt op last van de burgemeester.

           

          Artikel 6 – Evenementen

          Het gemeentebestuur kan op eigen initiatief of op vraag van derden het gebied aanwenden voor evenementen en openluchtvoorzieningen op het vlak van natuureducatie, onderwijs, jeugd en cultuur, doch steeds mits voorafgaandelijke toestemming en met respect voor de bestemming van de site.

           

          Artikel 7 – Afwijkingen

          Alle afwijkingen op dit reglement dienen vooraf goedgekeurd te worden door het College van Burgemeester en Schepenen.

           

          Artikel 8 - Handhaving

          In geval van overtreding van deze verordening kan de politie de overtreder aanmanen om de niet-reglementaire toestand ongedaan te maken. De politie is bevoegd voor de vaststelling van alle overtredingen vervat in dit politiereglement.

          Inbreuken die uitsluitend bestraft worden met een administratieve sanctie, kunnen eveneens vastgesteld worden door ambtenaren zoals bepaald in art. 21 van de wet van 24 juni 2013.

           

          Artikel 9 - Sancties

          Voor zover wetten, decreten, besluiten, algemene of provinciale verordeningen of reglementen niet in andere straffen voorzien, kunnen de inbreuken op de bepalingen van deze verordening gestraft worden met een administratieve sanctie, overeenkomstig de wet van 24 juni 2013, en zoals opgenomen in de Algemene Politieverordening Regio Tielt.

           

          Artikel 10 - Bekendmaking

          Onderhavige verordening zal worden bekendgemaakt overeenkomstig art. 186 en 187 van het Gemeentedecreet en de wet van 24 juni 2013, en via de webtoepassing van de gemeente.

          Afschrift van dit reglement zal verstuurd worden aan:

          • de gouverneur van de provincie West-Vlaanderen;
          • de griffie van de rechtbank van eerste aanleg;
          • de griffie van de politierechtbank;
          • de korpschef van de politiezone Tielt;
          • de provinciale ambtenaar bevoegd voor het vaststellen van de gemeentelijke administratieve sancties;
          • de arrondissementeel bemiddelaar voor de gemeentelijke administratieve sancties.

           

          Artikel 11 - Inwerkingtreding

          Huidig reglement treedt in werking vanaf heden.

    • Vandenhende Stijn, Tweede schepen

      • Financiën

        • Jaarrekening 2023 Interlokale Vereniging SAMW Tielt - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
          Regelgeving

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;

          Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 04.11.2019 houdende goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging SAMW Tielt’;

          waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Pittem, Meulebeke en Wingene als deelnemende gemeenten;

          Gelet op de vergadering van het beheerscomité van 25.04.2024 waarin, volgens art. 7 van de overeenkomst, de ontwerpjaarrekening 2023 vastgesteld werd;

          Gezien de jaarrekening van de interlokale vereniging jaarlijks aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten moet voorgelegd worden;

          Overwegende dat de jaarrekening pas goedgekeurd is indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt;

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1:

          De jaarrekening 2023 van de Interlokale Vereniging SAMW Tielt wordt goedgekeurd.

           

          Art. 2

          Afschrift van deze beslissing wordt aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt overgemaakt.

        • Jaarrekening van de gemeente van het boekjaar 2023 - vaststelling

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
          Aanleiding
          • De jaarrekening 2023 van de gemeente moet vastgesteld worden.
          • De financieel directeur rapporteert conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau

          1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
          2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
          3° de financiële risico's. 

          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen.

          Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen.

          Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 betreffende de aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 betreffende de aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 4 december 2024 betreffende de aanpassing meerjarenplan 9 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 4 december 2024 betreffende de aanpassing meerjarenplan 9 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Gunstig advies van het managementteam van 23 april 2024.

          Gunstig advies van het schepencollege van 8 mei 2024.

          Context en argumentatie

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.

          Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijke (geconsolideerde) jaarrekening opmaken, dat door beide raden wordt vastgesteld.

          Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.

          De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken één geïntegreerde jaarrekening. Daarin wordt de financiële toestand van die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

          Omdat elke afzonderlijke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in de geconsolideerd jaarrekening een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW.  Dat komt tot uiting in het schema met de realisatie van de kredieten (schema J3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

          De gemeentelijke bijdrage voor het OCMW is niet meer opgenomen in het meerjarenplan. De gemeente moet wel zorgen dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen.  Dit heeft als gevolgd dat de tussenkomst van de gemeente in het kader van het thesauriebeheer van het OCMW niet gebudgetteerd wordt, maar wel jaarlijks geboekt wordt in de resultaatverwerking bij de jaarrekening. De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW.

          De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

          Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

          • de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
          • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
          • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.

          De geconsolideerde jaarrekening bevat volgende documenten:

          • Beleidsevaluatie;
          • Financiële nota:
            • De doelstellingenrekening (J1);
            • De staat van het financieel evenwicht (J2);
            • De realisatie van de kredieten (J3);
            • De balans (J4);
            • De staat van opbrengsten en kosten (J5);
          • Toelichting:
            • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
            • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
            • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
            • Het overzicht van de evolutie van de financiële schulden (T4);
            • Toelichting bij de balans (T5);
            • Overzicht van de financiële risico's;
            • Waarderingsregels;
            • Verklaring materiële verschillen;
            • Toelichting over kosten en opbrengsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat;
            • Overzicht van de overgedragen kredieten i.v.m. investering en financiering;
            • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Greet Dewitte, Jessica Vandromme, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Onthouders: Bart Verhelle, Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1

          De jaarrekening 2023 van het lokaal bestuur Pittem wordt vastgesteld voor wat het deel gemeente betreft.

           

          Artikel 2

          De realisatie van de kredieten van het deel gemeente in de jaarrekening 2023, wordt vastgesteld als volgt: 

          Realisatie van de kredieten van de gemeente Uitgaven 2023 Ontvangsten 2023
          Exploitatie € 6.707.108 € 10.288.302
          Investeringen € 1.636.109 € 208.720
          Financiering € 425.942 € 324.470
          Leningen en leasings € 406.997 € 317.651
          Toegestane leningen en betalingsuitstel € 18.945 € 6.819
           TOTAAL € 8.769.159 € 10.821.492

          Artikel 3

          De financiële toestand van de geconsolideerde jaarrekening voor het boekjaar 2023 is als volgt:

          Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 1 505 579 euro.

          Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 10 346 197 euro.

          Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 11 851 777 euro.

          Er zijn geen onbeschikbare reserves.

          Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 11 851 777 euro.

          De geconsolideerd autofinancieringsmarge bedraagt 2 898 535 euro.

          De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 3 076 922 euro.

           

          Artikel 4

          De geconsolideerde balans voor het boekjaar 2023 wordt vastgesteld.

          Het geconsolideerde balanstotaal bedraagt 59 652 201 euro.

           

          Artikel 5

          De geconsolideerde staat van opbrengsten en kosten voor het boekjaar 2023 wordt vastgesteld.

          Het operationeel overschot bedraagt 1 301 785 euro.

          Het financieel overschot bedraagt 761 307 euro.

          Het overschot van het boekjaar bedraagt 2 063 092 euro.

           

          Artikel 6

          De gemeente verleent een tussenkomst in het tekort van het OCMW. Voor 2023 bedraagt de tussenkomst 546 755 euro.

           

          Artikel 7

          De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering overeenkomstig artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.

        • Jaarrekening van het OCMW van het boekjaar 2023 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
          Aanleiding

          De jaarrekening 2023 van het OCMW moet goedgekeurd worden.

          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen.

          Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 december 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 9 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 4 december 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 9 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Gunstig advies van het managementteam van 23 april 2024.

          Gunstig advies van het schepencollege van 8 mei 2024.

          Context en argumentatie

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.

          Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijke (geconsolideerde) jaarrekening opmaken, dat door beide raden wordt vastgesteld.

          Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.

          De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken één geïntegreerde jaarrekening. Daarin wordt de financiële toestand van die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

          Omdat elke afzonderlijke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in de geconsolideerd jaarrekening een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW.  Dat komt tot uiting in het schema met de realisatie van de kredieten (schema J3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

          De gemeentelijke bijdrage voor het OCMW is niet meer opgenomen in het meerjarenplan. De gemeente moet wel zorgen dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen.  Dit heeft als gevolgd dat de tussenkomst van de gemeente in het kader van het thesauriebeheer van het OCMW niet gebudgetteerd wordt, maar wel jaarlijks geboekt wordt in de resultaatverwerking bij de jaarrekening. De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW.

          De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

          Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

          • de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
          • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
          • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.

          Het ontwerp van geconsolideerde jaarrekening bevat volgende documenten:

          • Beleidsevaluatie;
          • Financiële nota:
            • De doelstellingenrekening (J1);
            • De staat van het financieel evenwicht (J2);
            • De realisatie van de kredieten (J3);
            • De balans (J4);
            • De staat van opbrengsten en kosten (J5);
          • Toelichting:
            • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
            • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
            • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
            • Het overzicht van de evolutie van de financiële schulden (T4);
            • Toelichting bij de balans (T5);
            • Overzicht van de financiële risico's;
            • Waarderingsregels;
            • Verklaring materiële verschillen;
            • Toelichting over kosten en opbrengsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat;
            • Overzicht van de overgedragen kredieten ivm investering en financiering;
            • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Greet Dewitte, Jessica Vandromme, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Onthouders: Bart Verhelle, Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1

          De jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Pittem wordt goedgekeurd voor wat het deel OCMW betreft.

           

          Artikel 2

          De jaarrekening 2023 van het Lokaal bestuur Pittem, bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting, wordt in zijn geheel vastgesteld als volgt:

          Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 1 505 579 euro.

          Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 10 346 197 euro.

          Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 11 851 777 euro.

          Er zijn geen onbeschikbare reserves.

          Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 11 851 777 euro.

          De geconsolideerd autofinancieringsmarge bedraagt 2 898 535 euro.

          De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 3 076 922 euro.

           

          Artikel 3

          De geconsolideerde balans voor het boekjaar 2023 wordt vastgesteld.

          Het geconsolideerde balanstotaal bedraagt 59 652 201 euro.

           

          Artikel 4

          De geconsolideerde staat van opbrengsten en kosten voor het boekjaar 2023 wordt vastgesteld.

          Het operationeel overschot bedraagt 1 301 785 euro.

          Het financieel overschot bedraagt 761 307 euro.

          Het overschot van het boekjaar bedraagt 2 063 092 euro.

           

          Artikel 5

          De gemeente verleent een tussenkomst in tekort van het OCMW. Voor 2023 bedraagt de tussenkomst 546 755 euro.

      • ICT

        • Opdrachtencentrale stad Brugge - deelname aan de raamovereenkomst - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
          Aanleiding

          De stad Brugge treedt op als opdrachtencentrale voor de aankoop van ICT-producten en diensten en biedt andere overheden de mogelijkheid hierop beroep te doen. Pittem heeft hiervan tot op heden geen gebruik gemaakt. Om van de nieuwe raamovereenkomst gebruik te kunnen maken, moet de gemeente Pittem toetreden tot de opdrachtencentrale van de stad Brugge.


          Het vorige raamcontract van de stad Brugge had een gemiddelde omzet van 20.000.000 euro tot 25.000.000 euro op jaarbasis over de voorbije jaren (dit betreft de gezamenlijke omzet van alle deelnemers aan de overeenkomst). Door het grote succes hebben andere gemeenten, steden, OCMW's, ziekenhuizen, politie- en brandweerzones, Vlaamse en Federale entiteiten alsook een aantal organisaties in het Brusselse en Waalse Gewest de weg gevonden naar het raamcontract van de stad Brugge. Dankzij de samenwerking met deze vele partners kunnen zeer competitieve prijzen afgedwongen worden bij de huidige leveranciers. Dit contract is gekend in de markt en heeft eveneens een zeer goede naam.

          Regelgeving
          • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
          • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
          • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
          • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake, overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
          • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
          • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
          • De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en latere wijzigingen, inzonderheid op het artikel 47§1 (een aanbestedende overheid kan gebruik maken, wat de werken, leveringen en/of diensten betreft, van een aankoopcentrale die gecentraliseerde aankoopactiviteiten als bedoeld in artikel 2, 7° b verricht)
          • De wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor aanneming van werken, leveringen en diensten en latere wijzigingen, inzonderheid op het artikel 47§2 (een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop- of opdrachtencentrale als bedoeld in artikel 2, 4°, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren)
          Context en argumentatie

          De gemeente Pittem kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de opdrachtencentrale gebruik maken, waardoor zij krachtens artikel 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.
          Dit houdt in dat elke deelnemende organisatie op basis van de overeenkomst eigen bestellingen kan plaatsen en aankopen kan doen tegen dezelfde voorwaarden.
          Elk perceel in de raamovereenkomst heeft een looptijd van drie jaar, driemaal met een jaar verlengbaar.
          De raamovereenkomst is niet exclusief: dit impliceert dat een deelnemend bestuur de vrijheid behoudt om een bepaalde aankoop niet langs het raamcontract maar volgens de gewone procedures, die de wet op de overheidsopdrachten oplegt, te voeren. Een bestuur kan ook niet verplicht worden tot afname.

          De gemeenteraad van stad Brugge heeft in zittingen van 24/04/2018 en 26/06/2018 het bestek '1819_nieuw raamcontract - ICT Aankoopcentrale - stad Brugge en andere entiteiten', de gunningswijze en het technisch bestek goedgekeurd.
          De opdracht 'ICT Aankoopcentrale' is een raamovereenkomst, opgesplitst in 12 percelen, die elk afzonderlijk gegund werden door het college van burgemeester en schepenen van stad Brugge:
          in zitting van 19/11/2018:
          • Perceel 1 (Hardware): RealDolmen
          • Perceel 2 (Software): RealDolmen
          • Perceel 4 (Software ondersteuning): Cronos NV
          • Perceel 11 (Audiovisuele oplossingen): RealDolmen
          In zitting van 10/12/2018:
          • Percee1 12 (Multifunctionals en printers): Ricoh Belgium
          in zitting van 18/12/2018:
          • Perceel 7 (Glasvezel): Fabricom
          in zitting van 11/02/2019:
          • Perceel 3 (Consultancy systeemondersteuning infrastructuur): RealDolmen
          • Perceel 8 (Servers en Storage): RealDolmen
          • Perceel 9 (GIS): GIM NV
          in zitting van 18/02/2019:
          • Perceel 5 (Switching): Nextel
          • Perceel 6 (Security): RealDolmen
          • Perceel 10 (Draadloze netwerken): Bryggia

          Voor ons bestuur is het interessant deel te nemen aan deze opdrachtencentrale omwille van de volgende redenen:
          • de in de opdrachtencentrale voorziene ICT-producten voldoen aan de verschillende behoeften van ons bestuur;
          • ons bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren, wat een administratieve vereenvoudiging en financiële besparing betekent;
          • als gemeentebestuur alleen kan je onmogelijk dezelfde prijzen en voorwaarden bedingen als deze in de opdrachtencentrale;
          • de stad Brugge beschikt over know-how of technische expertise inzake het voeren van raamovereenkomsten met betrekking tot ICT-producten;
          • door deel te nemen aan de raamovereenkomst “ICT-Opdrachtencentrale” van de stad Brugge beschikt ons bestuur over de mogelijkheid om bij een eventuele aankoop prijzen en diensten met elkaar te vergelijken en het meest voordelige aanbod te kiezen zonder daarvoor een uitgebreide procedure te hoeven voeren.

          • de gemeente Pittem wenst nieuwe antivirussoftware aan te kopen en wenst daarvoor gebruik te maken van de raamovereenkomst van de stad Brugge met betrekking tot ICT-producten

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1
          De gemeenteraad beslist om in te stappen in de opdrachtencentrale van de stad Brugge voor de opdracht 'ICT- Aankoopcentrale stad Brugge en andere entiteiten' die de stad Brugge sloot met verschillende leveranciers en keurt het bestek goed.

          Artikel 2
          Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de opdracht.

      • Milieu, klimaat en duurzaamheid

        • Duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
          Aanleiding

          Het “Covenant of Mayors” ofwel 'Burgemeestersconvenant' is de Europese referentie voor een lokaal energie- en klimaatbeleid. Via deze “Covenant of Mayors” nodigt de Europese Commissie lokale besturen uit om hun eigen bijdrage te leveren aan de Europese doelstellingen. Dit volgens eigen, lokale inzichten en doelstellingen.  De gemeente Pittem ondertekende op 05 oktober 2021 het Europese burgemeestersconvenant (goedgekeurd in zitting gemeenteraad 06 september 2021) en engageert zich zo om minstens 40 % minder CO2 uit te stoten op het grondgebied tegen 2030 ten opzichte van 2011. Dat wil de gemeente samen doen met inwoners, handelaars, bedrijven, verenigingen, landbouwers…

          Regelgeving
          • de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
          • het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
          • het feit dat het Intergouvernementele Panel voor Klimaatverandering (IPCC) in zijn zesde beoordelingsverslag opnieuw heeft bevestigd dat klimaatverandering een realiteit is en dat menselijke activiteiten het klimaat blijven beïnvloeden;
          • het feit dat volgens de bevindingen van het IPCC mitigatie (voorkomen van klimaatverandering) en adaptatie (aanpassing aan de gevolgen van klimaatverandering) elkaar aanvullende benaderingen zijn ter vermindering van de risico’s van de gevolgen van klimaatverandering in verschillende tijdsschalen;
          • het feit dat de gemeenteraad in zitting van 06 september 2021 besliste het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie (Covenant of Mayors for Climate & Energy) met doelstellingen tot 2030 te ondertekenen;
          • het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
          • het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024;
          • het Lokaal Energie- en Klimaatpact 1.0 van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021, ondertekend in gemeenteraad van 06 september 2021;
          • het ‘FIT for 55’-pakket van de Europese Commissie waardoor Europese regelgeving in overeenstemming wordt gebracht met de doelstelling van de Europese Unie om in 2030 de netto-uitstoot van broeikasgassen met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Met als gevolg de visienota van de Vlaamse Regering van 5 november 2021 ‘Bijkomende maatregelen Klimaat’ met een extra pakket aan maatregelen voor een reductie van 40% broeikasgasuitstoot (ten opzichte van 2005) voor de sectoren transport, bouw, landbouw, afval en industrie;
          • het Decreet Lokaal Bestuur, meer bepaald artikel 2: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
          Context en argumentatie

          Door ondertekening van het Burgemeestersconvenant voor Klimaat en Energie verbindt de gemeente zich ertoe verbindt om tegen 2030 volgende engagementen na te komen

           

          • De uitstoot van CO2 (en eventueel van andere broeikasgassen) op het gezamenlijk grondgebied tegen 2030 met ten minste 40% terug te dringen, met name door een betere energie-efficiëntie en een hoger gebruik van hernieuwbare energiebronnen
          • Haar veerkracht te verhogen door zich aan te passen aan de gevolgen van klimaatverandering
          • Een emissieberekening (CO2-nulmeting) en een beoordeling van de risico’s van en de kwetsbaarheid voor klimaatverandering uit te voeren als uitgangspunten voor het actieplan
          • Het duurzaam energie- en klimaatplan (SECAP) binnen twee jaar na formele ondertekening van het Burgemeestersconvenant in te dienen;
          • De nodige middelen in te zetten om de vereiste acties te kunnen ondernemen;
          • Het maatschappelijk middenveld op het grondgebied actief te betrekken bij het opstellen van het klimaatactieplan;
          • Minstens elke twee jaar na indiening van het actieplan te rapporteren over de geboekte vooruitgang, met het oog op evaluatie, monitoring en verificatie.

          WVI werd aangesteld voor de opmaak van het duurzaam energie- en klimaatactieplan, inclusief de nulmeting en risico- en kwetsbaarheidsanalyse, stakeholderparticipatie bij opmaak van het plan en op basis van de instrumenten aangereikt door de Vlaamse overheid.

          WVI heeft namens de gemeente 6 maanden uitstel verkregen vanuit het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie voor het opstellen en indienen van het duurzaam energie- en klimaatactieplan.

          Financiële impact

          Begeleiding en ondersteuning Klimaatplan door de WVI: 15.040 EUR (excl. BTW), volgens 'In-house'-principe

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Greet Dewitte, Jessica Vandromme, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Onthouders: Bart Verhelle, Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1

           

          De gemeenteraad keurt het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 voor de gemeente goed.

           

          Artikel 2

           

          De gemeenteraad geeft WVI de opdracht om het duurzaam energie- en klimaatactieplan 2030 ter goedkeuring van Europa in te dienen bij het Secretariaat van het Burgemeestersconvenant van de Europese Commissie.

           

          Artikel 3

           

          Een afschrift van deze beslissing wordt ondertekend bezorgd aan WVI - Nathalie Garré via n.garre@wvi.be.

    • Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

      • Geen bevoegdheid gekozen

        • Varia

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Bart Verhelle, Gemeenteraadslid
          Besluit

          Volgende agendapunten werd per mail dd. 29/5/2024 bezorgd door Christophe Vancoillie:

          - Ontvangst Chinese delegatie in Verbiest Experience Center (Kaat Dewaele)

          We zijn als raadslid niet ingelicht geweest omtrent de ontvangst van de Chinese delegatie. 

          Heidi Lievrouw: provincie heeft al jarenlang banden met China. Het bezoek is georganiseerd door de provincie en als gemeente hebben we daar geen aandeel in gehad. De provincie wilde onder 'cultuur' een Chinese delegatie rondleiden in ons Verbiest Experience Center. Het programma is ook heel erg laat meegedeeld aan de gemeente. Het was geen officiële ontvangst.

          - wegenwerken Egemstraat (Rik Gelaude)

          Het heeft lang geduurd vooraleer de Egemstraat terug open is. Waarom heeft dit zo lang geduurd?

          Chris Marreel: door de weersomstandigheden en natte ondergrond hebben de werken langer geduurd dan voorzien.

          Rik Gelaude: de omleidingswegen zijn toegetakeld door het verkeer. Wordt dit hersteld? 

Namens Gemeenteraad,

Carl Couckuyt
Algemeen directeur

Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter