De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald Deel 3, Titel 3 houdende de intergemeentelijke samenwerking, zoals gewijzigd.
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd.
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2025 tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid.
In toepassing van deze regelgeving kunnen enkel gemeenten, als regisseur van het lokaal woonbeleid, projecten indienen. Hierbij wordt prioriteit gegeven aan het stimuleren van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden.
In onze regio werd de interlokale vereniging reeds in 2008 opgericht en telkens werd verlengd na positieve evaluatie van dit project. Intussen zijn er diverse besprekingen geweest tussen afgevaardigden van de lokale besturen Dentergem, Pittem, Tielt en Wingene, alsook werd de aansluiting van lokaal bestuur Ardooie verkend in de schoot van de stuurgroep IGS.
De stuurgroep van IGS Woondienst Regio Tielt gaf op 6 mei 2025 een positief advies ten aanzien van de toetreding van gemeente Ardooie tot de bestaande interlokale vereniging IGS Woondienst regio Tielt, en besliste toen om lokaal bestuur Ardooie toe te voegen aan de interlokale vereniging “IGS Woondienst Regio Tielt” voor de periode 2026 – 2031.
De overeenkomst met statuten betreffende de oprichting van de nieuwe interlokale vereniging “IGS Woondienst Regio Tielt” wordt op heden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aansluiting van lokaal bestuur Ardooie bij de interlokale vereniging ‘IGS Woondienst regio Tielt en de overeenkomst met statuten betreffende de oprichting van een nieuwe interlokale vereniging “IGS Woondienst Regio Tielt” voor de periode 2026 –2031.
Artikel 2
De gemeenteraad verleent de machtiging aan de burgemeester en algemeen directeur tot ondertekening van deze overeenkomst.
Artikel 3
Afschrift van deze overeenkomst over te maken aan de bevoegde instanties van de Vlaamse overheid en de Vlaamse Minister van Wonen.
Naar aanleiding van de start van de nieuwe legislatuur, wordt aan de deelnemende gemeenten gevraagd om 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger voor de stuurgroep van de interlokale vereniging "IGS Woondienst Regio Tielt" aan te duiden, dit voor de periode 2025 t.e.m.2030.
- het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017; zoals gewijzigd;
- de beslissing dd. 2 juni 2025 tot goedkeuring van de overeenkomst betreffende de uitbreiding van de interlokale vereniging "IGS Woondienst Regio Tielt" met lokaal bestuur Ardooie en goedkeuring van de statuten;
- punt 2.2 van de statuten waaruit blijkt dat de gemeente 1 vertegenwoordiger en 1 plaatsvervanger moet aanduiden voor de stuurgroep van de interlokale vereniging "IGS Woondienst Regio Tielt;
- Overwegende dat de gemeentelijke vertegenwoordiger een beslissende stem heeft in het Beheerscomité;
Het schepencollege heeft kennis genomen van de vraag van de intergemeentelijke vereniging "IGS Woondienst regio Tielt" op 7 mei 2025. De gemeenteraad wordt gevraagd om de vertegenwoordiger en de plaatsvervanger die een beslissende stem hebben in de stuurgroep aan te duiden.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming voor de aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de stuurgroep van de interlokale vereniging.
Zeventien leden nemen deel aan de stemming voor het verkiezen van een vertegenwoordiger met volgend resultaat :
Heidi Lievrouw 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
Zeventien leden nemen deel aan de stemming voor het verkiezen van een plaatsvervanger met volgend resultaat :
Annick Debonné 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
Heidi Lievrouw 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
Annick Debonné 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1
Mevrouw Heidi Lievrouw wordt aangewezen als afgevaardigde, met beslissende stem, namens het lokaal bestuur Pittem in de stuurgroep van de interlokale vereniging "IGS Woondienst Regio Tielt".
Mevrouw Annick Debonné wordt aangewezen als plaatsvervanger, met beslissende stem, namen het lokaal bestuur Pittem in de stuurgroep van de interlokale vereniging "IGS Woondienst Regio Tielt".
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing over te maken aan de betrokken partners en de bevoegde instanties van de Vlaamse overheid.
Onze gemeente is sedert 1 januari 2021 aangesloten bij Farys ov (voorheen TMVW ov).
Per mail werd op 29 april 2025 gevraagd om een nieuw plaatsvervangend vertegenwoordiger aan te duiden omdat Stijn Vandenhende reeds aangeduid is als lid van het Adviescomité Secundaire Diensten.
- de gemeente is aangesloten bij Farys ov;
- artikel 436 en 447 van het Decreet over het Lokaal Bestuur inzake onverenigbaarheden
- artikel 38 van de statuten van Farys ov
- de uitslag van de geheime stemming, gehouden op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur;
- de vertegenwoordiger(s) in de Algemene Vergadering dienen door de gemeenteraad aangeduid te worden onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen van de gemeente behalve in het geval van een deelnemer die geen gemeente is, in welk geval de vertegenwoordigers aan te duiden zijn door het daartoe wettelijk of statutair bevoegde orgaan van de deelnemer;
- de vertegenwoordiger(s) in de Algemene Vergadering worden aangesteld voor de duur van de legislatuur;
- artikel 447 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stipuleert dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen het mandaat van vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering en dat van lid van één van de andere organen (zoals de Raad van Bestuur)
- de vertegenwoordigers van de steden, gemeenten en andere entiteiten in de Algemene Vergadering kunnen elkaar geen volmacht geven;
- de onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, zijn ook van toepassing op de vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering (cfr. artikel 447 van het Decreet over het Lokaal Bestuur)
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming voor de aanduiding van een nieuw plaatsvervangend vertegenwoordiger in de gewone en buitengewone algemene vergaderingen van Farys ov, met volgende resultaat:
Wies Vanden Berghe 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
Wies Vanden Berghe 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1.
De heer Wies Vanden Berghe wordt aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Farys ov en wordt gevolmachtigd in naam van de gemeenteraad deel te nemen aan al de beraadslagingen en stemmingen, alle notulen, de aanwezigheidslijst en andere documenten te tekenen, en in het algemeen alles te doen wat nodig is om de belangen van de gemeenteraad te behartigen op deze vergaderingen.
Artikel 2.
Indien de gemeenteraad dit besluit niet herroept, blijft het geldig tot de eerstvolgende vernieuwing van de gemeenteraad.
Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden naar:
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om voor de nieuwe legislatuur 2025-2030, een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan te duiden die onze gemeente in de algemene vergaderingen van De Watergroep zal vertegenwoordigen.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De statuten van de CVBA Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening.
Decreet van 28 juni 1983 houdende oprichting van de instelling Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening.
Per mail van 12 mei 2025 wordt gevraagd een afgevaardigde en een plaatsvervanger aan te duiden in de algemene vergadering van De Watergroep. Eerder werd Chris Marreel als afgevaardigd in het aandeelhoudersbestuur van de Watergroep (GR 5/5/2025). De vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst mag dezelfde persoon zijn als de vertegenwoordiger in de algemene vergadering.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming voor de aanduiding van een afgevaardigde in de algemene vergadering van De Watergroep.
Zeventien leden nemen deel aan de stemming met volgend resultaat:
Chris Marreel 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming voor de aanduiding van een plaatsvervanger in de algemene vergadering van De Watergroep.
Zeventien leden nemen deel aan de stemming met volgend resultaat:
Wies Vanden Berghe 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
Chris Marreel 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
Wies Vanden Berghe 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1
De heer Chris Marreel wordt aangesteld als afgevaardigde van de gemeente in de algemene vergadering van De Watergroep en dit voor een periode van heden tot het einde van de huidige legislatuur.
Artikel 2
De heer Wies Vanden Berghe wordt aangesteld als plaatsvervanger van de gemeente in de algemene vergadering van De Watergroep en dit voor een periode van heden tot het einde van de huidige legislatuur.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit wordt per mail bezorgd aan vennoten@dewatergroep.
Als aandeelhouder van EthiasCo bv werd de gemeente per brief uitgenodigd op de jaarlijkse Algemene Vergadering die plaats zal vinden op donderdag 12 juni 2025 om 10u. In toepassing van artikel 23 van de statuten wordt deze Algemene Vergadering gehouden via een digitaal platform en een stemming op afstand.
Om redenen van flexibiliteit heeft EthiasCo een beveiligde digitale oplossing ontwikkeld waardoor elke deelnemer digitaal aan de stemming kan deelnemen: ofwel vooraf ofwel live tijdens de algemene vergadering op 12 juni om 10u00.
Met de nieuwe legislatuur dient ook een nieuw bestuursorgaan te worden aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van EthiasCo.
De aangewezen personen zullen vervolgens de instructies ontvangen om te stemmen. Het aantal deelbewijzen, en dus ook stemmen, voor onze gemeente is 2.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
- de statuten van EthiasCo
De gemeenteraad gaat over tot het aanduiden van een vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger van onze gemeente in de algemene vergaderingen van EthiasCo tot einde legislatuur. Deze dient lid te zijn van de gemeenteraad.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming voor de aanduiding van een vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van EthiasCo.
Zeventien leden nemen deel aan de stemming met volgend resultaat :
Heidi Lievrouw 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming voor de aanduiding van een plaatsvervangend vertegenwoordiger in de algemene vergaderingen van EthiasCo.
Zeventien leden nemen deel aan de stemming met volgend resultaat :
Sharon Van Daele 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
De agenda van de Algemene Vergadering dd. 12 juni 2025 werd als volgt samengesteld:
1. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
2. Goedkeuring van de jaarrekening op 31 december 2024 en bestemming van het resultaat (inclusief de toekenning van het dividend)
3. Kwijting aan de bestuurders
4. Kwijting aan de commissaris
5. Statutaire benoemingen - Client Board
Heidi Lievrouw 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
Sharon Van Daele 11 stemmen voor, 6 stemmen onthouden.
Artikel 1
De gemeenteraad draagt mevrouw Heidi Lievrouw voor als vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van EthiasCo.
Artikel 2
De gemeenteraad draagt mevrouw Sharon Van Daele voor als plaatsvervangende vertegenwoordiger op de algemene vergaderingen van EthiasCo.
Artikel 3
De gemeenteraad beslist unaniem goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering van EthiasCo dd. 12 juni 2025.
Artikel 5
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van EthiasCo op 12 juni 2025 wordt opgedragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissing genomen in onderhavig raadsbesluit.
Artikel 6
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en hiervan kennisgeving te verrichten aan EthiasCo bv via algemene.vergadering@ethias.be.
Per mail werd ons bestuur uitgenodigd voor de Algemene Vergadering van vrijdag 13 juni 2025 in De Montil, Moortelstraat 8 te 1790 Affligem.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De statuten van de CVBA Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening.
Decreet van 28 juni 1983 houdende oprichting van de instelling Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening.
De agenda voor de Algemene Vergadering van De Watergroep van vrijdag 13 juni 2025 werd als volgt samengesteld:
In de vergadering van 2 juni 2025 heeft de gemeenteraad de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van De Watergroep tijdens de legislatuur 2025-2030 :
- Chris Marreel als vertegenwoordiger
- Wies Vanden Berghe als plaatsvervangend vertegenwoordiger
Artikel 1
De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Algemene Vergadering van De Watergroep die plaatsvindt op 13 juni 2025 worden goedgekeurd :
Artikel 2
Een afschrift van dit besluit wordt per mail bezorgd aan vennoten@dewatergroep.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
De gemeente werd op 9 mei 2025 via mail uitgenodigd op de algemene vergadering van Cipal dv die op dinsdag 24 juni 2025 om 16.00u zal plaatsvinden in het Technologiehuis in Geel. Er is ook mogelijkheid om op digitale wijze te participeren via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch systeem.
- Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”), en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad.
- De statuten van Cipal dv.
De agenda voor de algemene vergadering van Cipal van dinsdag 24 juni 2025 werd als volgt samengesteld :
Dit rekening houdend met de toelichtende nota van Cipal betreffende deze agendapunten en de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Bij gemeenteraadsbesluit van 3 maart 2025 werden de volgende raadsleden voor de huidige legislatuur aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Cipal:
- de heer Chris Marreel, schepen, als vertegenwoordiger
- de heer Stijn Vandenhende, schepen, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 goedgekeurd.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeente werd op 8 mei 2025 per brief uitgenodigd om deel te nemen aan de algemene vergadering van woonmaatschappij Vivus (voorheen Helpt Elkander), die op dinsdag 27 mei 2025 om 18u30 plaats zal vinden in de raadzaal, Hazepad 1 te Waregem. Aangezien de eerstvolgende gemeenteraad pas doorgaat op 2 juni 2025 werd aan het schepencollege gevraagd om de agenda goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen voor de schriftelijke besluitvorming van de algemene vergadering. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om deze beslissing te valideren.
- het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
- de gemeenteraadsbeslissing van 20 januari 2025 waarbij de vertegenwoordigers voor woonmaatschappij Vivus werd aangesteld
De agenda voor de algemene vergadering van woonmaatschappij Vivus d.d. 27 mei 2025 werd als volgt samengesteld:
1. Bespreking en goedkeuring jaarverslag van het bestuursorgaan incl. de klachtenrapportering
2. Bespreking en goedkeuring van de jaarrekening en toelichting voor het boekjaar 2024
3. Kennisname verslag van de commissaris
4. Kwijting aan de bestuurders en commissaris
5. Goedkeuring bedrag van de zitpenning bestuurders
6. Varia
In de gemeenteraad van 20 januari 2025 werd mevrouw Heidi Lievrouw, schepen, wonende te 8740 Pittem, Egemstraat 64, aangesteld als vertegenwoordiger van de gemeente in de algemene vergaderingen van woonmaatschappij Vivus. De heer Denis Fraeyman, burgemeester, wonende te 8740 Pittem, Kerkstraat 7 werd aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het schepencollege van 21 mei 2025 waarbij deze, op basis van de bekomen documenten, haar goedkeuring hecht aan de agenda en het mandaat verleent aan de vertegenwoordiger mevrouw Heidi Lievrouw voor de Algemene Vergadering van woonmaatschappij Vivus op 27 mei 2025.
Het respresentatief orgaan het Bisdom Brugge vraagt met ingang van 1 september 2025:
Gunstig advies wordt verleend om:
Voor het beheer van een mogelijke noodsituatie stelde de veiligheidscel een Gemeentelijk Algemeen Nood- en Interventieplan (GANIP) op. Het doel van een Algemeen Nood- en Interventieplan is - via multidisciplinaire aanpak, communicatie, procedures en werkafspraken - in eerste instantie het redden van de slachtoffers en het beschermen van de bevolking en daarnaast de dreiging verminderen of wegnemen, de noodsituatie bestrijden, de gevolgen zoveel mogelijk beperken, en de openbare orde handhaven of eventueel herstellen.
Het GANIP werd goedgekeurd in de veiligheidscel van 11 september 2024 en ligt nu voor kennisname door de gemeenteraad.
Het Algemeen Nood- en Interventieplan (GANIP) omvat:
Het GANIP werd geactualiseerd volgens de noodplaneditor van 2022. Het GANIP wordt aangepast bij het verschijnen van nieuwe KB’s, wetgeving of omzendbrieven en/of uitvoeringsbesluiten. Ook na incidenten/oefeningen wordt een evaluatie en actualisatie van het GANIP gedaan. De gegevens worden minstens jaarlijks herzien en indien er zich grote wijzigingen aandienen. Het GANIP gegevensbeheer is een permanent aandachtspunt voor alle leden en disciplines van de veiligheidscel. Minstens eenmaal per jaar wordt de actualisering voorzien als agendapunt in de veiligheidscel.
Het GANIP is ten allen tijde beschikbaar in het nationaal veiligheidsportaal (Paragon). Elektronische verspreiding van het GANIP (pdf) gebeurt door de noodplanningscoördinator van PZ Riho en enkel op vraag.
De gemeenteraad neemt kennis van het Algemeen Nood- en Interventieplan van de gemeente Pittem.
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22.12.2017;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13.11.2019 houdende goedkeuring van de overeenkomst betreffende de oprichting van de ‘Interlokale vereniging SAMW Tielt’ waarbij Tielt aangeduid werd als beherende gemeente, en Meulebeke, Pittem en Wingene als deelnemende gemeenten;
Gelet op de vergadering van het beheerscomité van 24.04.2025 waarin, volgens art. 7 van de overeenkomst, de ontwerpjaarrekening 2024 vastgesteld werd;
Gezien de jaarrekening van de interlokale vereniging jaarlijks aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten moet voorgelegd worden;
Overwegende dat de jaarrekening pas goedgekeurd is indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden ze goedkeurt;
Artikel 1
De jaarrekening 2024 van de Interlokale Vereniging SAMW Tielt wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt aan de Stedelijke Academie voor Muziek en Woord Tielt overgemaakt.
Westtoer werkt nauw samen met de gemeente Pittem op vlak van toerisme en recreatie. Deze samenwerking wordt vastgelegd in een meerjarige Samenwerkingsovereenkomst Toerisme en Recreatie.
De huidige overeenkomst loopt nog tot 31 december 2025. Een nieuwe overeenkomst 2026-2031 dient vanaf 1 januari 2026 in te gaan en loopt tot 31 december 2030. De overeenkomst wordt na deze periode stilzwijgende verlengt voor 1 jaar tot 31 december 2031 behoudens schriftelijke opzegging van 1 van beide partijen ten laatste 6 maanden voor het einde van de overeenkomst.
De gemeente Pittem levert een jaarlijkse bijdrage van € 1.229,68 in de werkingsmiddelen van het bestemmingsteam en voor de ondersteunende acties van de expertiseteams van Westtoer. De basisbijdrage wordt jaarlijks met 2% geïndexeerd.
Ook draagt de gemeente Pittem jaarlijks bij in de bestemmingspool Brugse Ommeland voor een bedrag van € 2.795,07. De bestemmingspool wordt jaarlijks met 2% geïndexeerd.
De bijdrage van de gemeente in de bestemmingspool wordt door Westtoer verdubbeld.
De gemeente kan door het afsluiten van deze samenwerkingsovereenkomst met Westtoer beroep doen op advies en begeleiding van toeristische en recreatieve projecten in onze gemeente. Ook zal deze samenwerking bijdragen tot de verdere ontwikkeling en promotie van toerisme en recreatie in de gemeente.
Westtoer en de gemeente brengen middelen samen om de toeristische-recreatieve ontwikkeling en promotie van de bestemming te financieren.
De jaarlijkse bijdrage van €1.229,68 in de werkingsmiddelen van het bestemmingsteam en voor de ondersteunende acties van de expertiseteams van Westtoer en de jaarlijkse bijdrage van € 2795,07 in de bestemmingspool Brugse Ommeland dienen te worden voorzien.
Artikel 1 :
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst toerisme en recreatie 2026-2031 tussen de gemeente Pittem en Westtoer voor de verdere ontwikkeling en de promotie van de toeristische-recreatieve troeven van de gemeente Pittem binnen de toeristische regio Brugse Ommeland.
Artikel 2 :
De heer Denis Fraeyman, burgemeester en de heer Carl Couckuyt, algemeen directeur worden gemachtigd tot het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst.
Artikel 3 :
De beslissing wordt samen met de getekende samenwerkingsovereenkomst overgemaakt aan Westtoer, Koning Albert I-laan 120, 8200 Brugge.
In toepassing van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2025 over het lokaal woonbeleid; houdende subsidiëring van intergemeentelijke projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid kunnen gemeenten, als regisseur van het lokaal woonbeleid, projecten indienen.
De Vlaamse regering wil met deze subsidiëring de lokale besturen stimuleren, begeleiden en ondersteunen om de taak als regisseur van het lokaal woonbeleid echt op te nemen met alle publieke en lokale woonactoren.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald Deel 3, Titel 3 houdende de intergemeentelijke samenwerking, zoals gewijzigd.
Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, zoals gewijzigd.
Besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2025 tot wijziging van het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021, wat betreft het lokaal woonbeleid.
Bij het indienen van projecten wordt prioriteit gegeven aan het stimuleren van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden. De interlokale vereniging in de Tieltse regio werd reeds in 2008 opgericht en telkens verlengd na positieve evaluatie van dit project.
Gelet op het initiatief van de deelnemende gemeenten van de interlokale vereniging "IGS Woondienst Regio Tielt" om een nieuw projectdossier voor de subsidieperiode 2026–2031 op te maken, met als doel de meerwaarde van de intergemeentelijke samenwerking op het vlak van lokaal woonbeleid structureel te verankeren en een gezamenlijk antwoord te blijven bieden op de actuele en toekomstige uitdagingen in het woonbeleid;
In de voorbije werkingsperiodes werden reeds tal van concrete acties en beleidsmaatregelen inzake lokaal woonbeleid gerealiseerd, en groeide de intergemeentelijke samenwerking inmiddels uit tot een wezenlijk instrument ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid van deelnemende gemeenten.
Gezien het eerdere besluit van het college van burgemeester en schepenen van 21 mei 2025 om principieel in te stemmen met de deelname aan het traject tot opmaak van een nieuw projectdossier voor de subsidieaanvraag intergemeentelijke samenwerking lokaal woonbeleid.
Dit leidde tot de opmaak van een ontwerp-projectvoorstel met bijhorende financiële raming, in samenwerking met de gemeenten Ardooie, Dentergem, Pittem, Tielt en Wingene, onder coördinatie van de interlokale vereniging “IGS Woondienst Regio Tielt”.
Gezien het verkennend overleg met Wonen in Vlaanderen dd. 23 april 2025, in het kader van de voorbereiding en bespreking van het projectdossier; waarna het projectdossier vervolgens werd aangepast conform de opmerkingen van Wonen in Vlaanderen
Gezien het positief advies van de stuurgroep van IGS Woondienst Regio Tielt dd. 6 mei 2025 omtrent de inhoudelijke en financiële uitwerking van het dossier, en het akkoord met de toetreding van gemeente Ardooie tot de interlokale samenwerking.
Het projectdossier zal vervolgens, na goedkeuring door de deelnemende lokale besturen, worden ingediend bij de Vlaamse overheid met het oog op het bekomen van subsidiëring voor de periode 2026–2031.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het voorliggend projectdossier tot intergemeentelijk samenwerken met meerjarenbegroting en het engagement te nemen voor de ganse projectperiode aan dit project deel te nemen onder de opschortende voorwaarde van het verkrijgen van de begrote subsidies die worden verleend door de Vlaamse Minister van Wonen of zijn gemachtigde.
Artikel 2
De nodige kredieten zullen voorzien worden in het gemeentelijke budget.
Artikel 3
Deze beslissing wordt overgemaakt aan de bevoegde instanties van de Vlaamse overheid, de projectcoördinator van IGS Woondienst Regio Tielt en tevens aan de financieel directeur van de gemeente.
In het politiecollege van 7 februari 2025 werd de toekenning van een vergoeding per tewerkgesteld personeelslid aan de gemeentebesturen van de zone voor het ter beschikking stellen van infrastructuur voor de lokale wijkdiensten voor het jaar 2025 en volgende besproken. Eveneens werd besproken om toekomstige investeringen in de lokalen van de wijkdiensten ten laste te laten nemen door de politiezone.
Hierbij heeft de bijzondere rekenplichtige een berekening gemaakt wat de nieuwe huurprijs zou kunnen zijn rekening houdend met de verschillende situaties in de gmeentes en inclusief een bedrag voor het schoonmaken van de lokalen.
Het nieuwe bedrag dat voorgesteld wordt bedraagt 5.836 euro op jaarbasis per persoon. Toekenning volgens het voorziene aantal personeelsleden op de personeelsformatie. Het bedrag behelst het gebruik, onderhoud, schoonmaak, niet -individualiseerbare nutsvoorzieningen en de vaste toebehoren.
De bijzondere rekenplichtige stelt voor dat de jaarlijkse indexatie van dit bedrag opnieuw verloopt volgens het principe van de aanpassing van de gezondheidsindex (de maand december van het jaar x-1 t.o.v. de maand december van het jaar 2025).
Daarnaast stelt de bijzondere rekenplichtige voor om toekomstige investeringen in of aan het gebouw die specifiek voor de politie zijn, te laten dragen door de politiezone op voorwaarde dat de politiezone het gebouw nog 10 jaar mag gebruiken en dat deze eigendom blijven van de politiezone.
In geval de huur stopt, en de investeringen kunnen ergens anders gerecupereerd worden, dan kan de politiezone daar over beschikken. Indien deze niet meer gerecupereerd kunnen worden, en de investeringen zijn minder dan 10 jaar oud, dan kunnen deze pro rate aan de desbetreffende gemeente doorgerekend worden voor het aantal jaar dat ze minder dan 10 jaar gebruikt werden.
In 2024 stelden gemeenten Ardooie, Lichtervelde en Pittem lokalen ter beschikking voor de wijkdienst van de politiezone regio Tielt.
De wijkdienst Lichtervelde verhuisde in december 2024 naar een locatie in eigen beheer.
De gemeentelijke fusie Tielt-Meulebeke betekent de integratie van Meulebeke in onze politiezone. Gemeente Meulebeke stelt lokalen ter beschikking voor de wijkdienst.
Deze nieuwe voorgestelde regeling is ook van kracht voor toekomstige huur in andere gemeentelijke gebouwen.
Momenteel hebben we volgende betrokken gemeente: Ardooie, Pittem en Tielt (Meulebeke).
Het aantal medewerkers volgens de formatie:
Historiek van de vergoedingen voor de gemeente Pittem voor het ter beschikking stellen van infrastructuur voor de lokale wijkdiensten:
| Jaar | Bedrag |
| 2020 | € 12.800,00 |
| 2021 | € 12.800,00 |
| 2022 | € 12.800,00 |
| 2023 | € 15.984,96 |
| 2024 | € 16.317,68 |
De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de vergoeding voor het ter beschikking stellen van infrastructuur voor de lokale wijkdienst voor het dienstjaar 2025 en volgende jaren van de PZ Regio Tielt en aan de ten laste neming van de toekomstige investeringen in of aan het gebouw specifiek gerelateerd aan politie.
Volgende variavragen werden door Andres Vandewalle bezorgd per mail op 26/5/2025:
1) Bufferbekken Baertstraat (Rik Gelaude)
We horen soms tegenstrijdige zaken over het slib uit dit bufferbekken. Wat mogen we hier precies verwachten? Kunnen we toelichting krijgen over hetgeen te gebeuren staat, zodat we onze ongeruste medeburgers kunnen informeren.
2) Molenakker (Jarne Vervaeke)
Graag wat meer info over de tijdslijn.
Volgende variavragen worden ter zitting behandeld:
1. Bufferbekken Baertstraat
Rik Gelaude: er is redelijk wat onrust omtrent de omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van een tijdelijke stockagebekken van slib in de omgeving Baertstraat. De gemeente heeft onvoldoende en te laat gecommuniceerd. Wat mogen we hier precies verwachten? Kunnen we toelichting krijgen over hetgeen staat te gebeuren?
Denis Fraeyman: er wordt een tijdelijke stockage van slib aangevraagd door de provincie.
Rik Gelaude: er is redelijk wat onrust omtrent de omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van een tijdelijke stockage van slib.
Denis Fraeyman: er wordt een tijdelijke stockage van slib aangevraagd door de provincie. Het gaat om een tijdelijke stockageplaats voor de slibruiming van het bestaande gecontroleerde overstromingsgebied (G.O.G.) op de Breemeersbeek. De bergende capaciteit van de bekkens is sterk afgenomen door de jarenlange natuurlijke aanslibbing. Er zal ± 10.000 m³ slib ontwaterd worden via de aanleg van een tijdelijk slibbekken. Dit wordt voorzien op ± 500 m oostwaarts, op gronden van de Kerkfabriek O.L. Vrouw Pittem en het OCMW Pittem, in agrarisch gebied. Nadien wordt het slib een aantal keer gekeerd tot een droge fractie ontstaat. Na maximum 24 maanden wordt de projectzone terug omgezet naar een landbouwkundige uitbating. Nadien wordt het slib een aantal keer gekeerd tot een droge fractie ontstaat. Na maximum 24 maanden wordt de projectzone terug omgezet naar een landbouwkundige uitbating. Het slib bevat heel veel water en moet tijdelijk gestockeerd w om te ontwateren. De provincie zoekt een perceel die zo dicht mogelijk ligt (omwille van reden van transport). Op de percelen worden bermen van 1,5 tot 2,5m gemaakt met grond van ter plaatse. De bestaande grachten blijven behouden en er wordt een nieuwe tijdelijke gracht gemaakt. Er is reeds analyse gedaan van het slib en het betreft geen vervuilde grond. De hoogte van de opvulling is verschillend volgen het hoogteprofiel van het perceel.
Rik Gelaude: er komt veel rioolwater van Egem in de te ruimen bekkens. Het slib heeft mogelijks wel vervuiling.
Denis Fraeyman: het terrein laten we vooraf en achteraf controleren. Het is eenmalig want de gemeente heeft de intentie om dit te verkopen in de toekomst. 60% is water, dus moet ontwaterd worden. We zouden ook vragen om dit in het najaar te laten doen. Het is de dichtstbijzijnde locatie in eigendom. We minimaliseren niet en we gaan het zo goed mogelijk in de hand houden.
2. Molenakker: tijdslijn
Jarne Vervaeke: hoe zit de timing, zeker ter hoogte van de Molenakker en Paardestraat. Waarom duurt dit zolang in de Paardestraat?
Chris Marreel: De schoolomgeving wordt volledig heraangelegd met klinkers, zebrapaden, straatmeubilair... Door betonwerken is er een termijn van 3 maanden. De droogtijd valt grotendeels tijdens het bouwverlof. Einde van de werken is voorzien half september 2025. De weersomstandigheden zijn beter nu, dus normaal halen we deze timing.
Rik Gelaude: er is redelijk wat onrust omtrent de omgevingsvergunningsaanvraag voor de aanleg van een tijdelijke stockage van slib.
Denis Fraeyman: er wordt een tijdelijke stockage van slib aangevraagd door de provincie.
Elke gemeente dient een adviesraad voor ruimtelijke ordening op te richten op het niveau van de gemeente, of een intergemeentelijke commissie met twee of meer gemeenten.
Naast de opdrachten die de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening heeft ingevolge de codex ruimtelijke ordening, kan ze advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening, op eigen initiatief of op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad.
De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris. De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen.
De voorzitter en de vaste secretaris worden voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De vaste secretaris is niet stemgerechtigd.
De leden van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening worden benoemd voor zes jaar. Hun benoeming is hernieuwbaar. Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot de benoeming van een nieuwe commissie. De nieuwe commissie treedt pas aan nadat de gemeenteraad de leden ervan heeft benoemd en nadat de toezichttermijn, vermeld in artikel 332 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, is verstreken. De oude commissie blijft zolang aan.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, Titel I, Hoofdstuk III, afdeling 3 (art. 1.3.3, 1.3.4) en Titel VII, Hoofdstuk III (Man/vrouw-evenwicht in de Gecoro, art. 7.3.1).
Besluit van de Vlaamse Regering van 19/05/2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale, intergemeentelijke en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
Artikelen 2, 41§1, 42, 56 van het Decreet Lokaal Bestuur, zonder zich daartoe te beperken.
De gemeenteraad heeft in zitting van 03/03/2025 de voorwaarden bepaald in functie van deze hersamenstelling.
Deze heeft vastgelegd dat het aantal afgevaardigden van de maatschappelijke geledingen wordt vastgesteld op vijf, namelijk:
- één voor de milieu- en natuurverenigingen
- één voor de werkgevers en handelaars
- één voor de werknemers
- één voor de sociale sector
- één voor de landbouwers
Het aantal deskundigen wordt vastgesteld op vier met inbegrip van de voorzitter.
Ieder lid, met uitzondering van de voorzitter, heeft een plaatsvervanger. Maar het is tevens aangewezen om ook een ondervoorzitter aan te duiden die de voorzitter vervangt bij afwezigheid.
Elke GECORO heeft een vaste secretaris. Die is geen lid van de commissie. De secretaris neemt niet deel aan de beraadslaging of de stemming, maar mag wel informatie geven over de dossiers.
Het aantal politieke fracties in de gemeenteraad wordt vastgesteld op twee, namelijk de CD&V-fractie en de fractie Nieuw-Pittem-Egem. De commissie nodigt voor elke vergadering een vertegenwoordiger uit van elke politieke fractie. Deze vertegenwoordigers zijn niet stemgerechtigd.
Leden van de gemeenteraad of het schepencollege kunnen geen lid van de adviescommissie zijn.
Er is een openbare oproep gebeurd, met schets van het gevraagde profiel, tot deskundigen om hun kandidatuur als lid van de Gecoro in te dienen en met de vraag die kandidatuur te motiveren en titels en verdiensten op te geven. Er is eveneens een openbare oproep gebeurd, met schets van het gewenste profiel, tot de maatschappelijke geledingen met vraag de geleding voor te stellen en de kandidaatstelling voor een vertegenwoordiging in de Gecoro te motiveren.
De ingediende kandidaturen vindt men in bijlage terug en worden hier als overzicht meegegeven:
Deskundigen:
- Arnold Parmentier
- Pascal De Jaeghere
- Bert Ghesquière
- Kevin Van Hauwaert
- Steven De Jaeghere
- Kris Werbrouck
- Ann-Sophie D'Halluin
- Lore Van Bruaene
- PieterJan Debyser
Geledingen
Milieu- en natuurverenigingen - Bart Bonte en Nadine Vergote
Werkgevers en handelaars - Ellen Verkindere en Gilles Blancke
Landbouwers - Henk Ally en Rik Deklerck
Werknemers - Peter D'Heygere en Marijke Degraeve
Sociale sector - Nele Desseyn en Georges Debels
De gemeenteraad bespreekt de samenstelling van de Gecoro in een besloten zitting. De stemming gebeurt echter niet geheim, refererend naar enkele vernietigingen door het Agentschap Binnenlands Bestuur.
De voorzitter en de secretaris worden voorgesteld door het schepencollege. Ter zitting wordt als voorzitter de heer Arnold Parmentier en als secretaris de heer Eddy Truyaert voorgesteld.
Tijdens de raadsvergadering presenteert het college een voorstel voor de samenstelling van de GECORO. De gemeenteraad kan dat voorstel volledig aanvaarden.
De burgemeester doet namens het schepencollege een voorstel ter zitting als volgt:
| Functie/maatschappelijke |
Effectieven |
Plaatsvervangers |
|
| Deskundige |
Parmentier Arnold |
||
| Deskundige |
Ghesquière Bert |
Van Hauwaert Kevin |
|
| Deskundige |
De Jaeghere Steven |
Werbrouck Kris |
|
| Deskundige |
D'Halluin Ann-Sophie |
Van Bruaene Lore |
|
| milieu- en natuurverenigingen |
Bonte Bart |
Vergote Nadine |
|
| werkgevers en handelaars |
Verkindere Ellen (UNIZO) |
Blancke Gilles (UNIZO) |
|
| landbouwers |
Henk Ally (Bedrijfsgilde P-E) |
Deklerck Rik (Bedrijfsgilde P-E) |
|
| werknemers |
D'Heygere Peter (Beweging.net) |
Degraeve Marijke (Beweging.net) |
|
| sociale sector |
Desseyn Nele (particulier) |
Debels Georges (OKRA) |
|
Dit voorstel voldoet aan de man/vrouw verhoudingen.
Worden niet weerhouden als deskundige:
De burgemeester doet namens het schepencollege een voorstel omtrent voorzitter, ondervoorzitter en vaste secretaris als volgt:
- voorzitter: Arnold Parmentier
- ondervoorzitter: Bert Ghesquière
- vaste secretaris: Eddy Truyaert (omgevingsambtenaar stedenbouw)
De aanwezige leden op de vergaderingen krijgen een vergoeding conform het huishoudelijk reglement. Momenteel wordt per zitting een vergoeding verleend van 65 euro per lid en 130 euro voor de voorzitter.
Artikel 1
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening wordt unaniem als volgt samengesteld:
| Functie/maatschappelijke |
Effectieven |
Plaatsvervangers |
|
| Deskundige |
Parmentier Arnold |
||
| Deskundige |
Ghesquière Bert |
Van Hauwaert Kevin |
|
| Deskundige |
De Jaeghere Steven |
Werbrouck Kris |
|
| Deskundige |
D'Halluin Ann-Sophie |
Van Bruaene Lore |
|
| milieu- en natuurverenigingen |
Bonte Bart |
Vergote Nadine |
|
| werkgevers en handelaars |
Verkindere Ellen (UNIZO) |
Blancke Gilles (UNIZO) |
|
| landbouwers |
Henk Ally (Bedrijfsgilde P-E) |
Deklerck Rik (Bedrijfsgilde P-E) |
|
| werknemers |
D'Heygere Peter (Beweging.net) |
Degraeve Marijke (Beweging.net) |
|
| sociale sector |
Desseyn Nele (particulier) |
Debels Georges (OKRA) |
|
Artikel 2
De heer Arnold Parmentier wordt unaniem verkozen als voorzitter van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Artikel 3
De heer Bert Ghesquière wordt unaniem verkozen als ondervoorzitter van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Artikel 4
De heer Eddy Truyaert wordt unaniem verkozen als vaste secretaris van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Arne Min Jou
Voorzitter