Terug
Gepubliceerd op 06/11/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 06/10/2025 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
Denis Fraeyman, Burgemeester
Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
  • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

    • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering.

      Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
      Denis Fraeyman, Burgemeester
      Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
      Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
      Aanleiding

      De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

      Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Regelgeving

      - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

      - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

      - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad

      - verslag vorige zitting

      Publieke stemming
      Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Fraeyman Denis, Burgemeester

      • Algemeen beleid

        • Samenwerkingsovereenkomst met het Sint-Andriesziekenhuis m.b.t. de exploitatie van de MUG en de PIT (paramedisch interventieteam) - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Regelgeving

          Decreet over het lokaal bestuur van 22.12.2017 en latere wijzigingen, in het bijzonder de artikelen 2, 40 en 41 met betrekking tot de bevoegdheden van de gemeenteraad.

          Juridische grond

          Wet van 08.07.1964 betreffende de dringende geneeskundige hulpverlening en haar uitvoeringsbesluiten.

          Koninklijk besluit dd. 14.12.2018 houdende bepaling van de regels en de inhoud van de registratie door de ambulancediensten en hun jaarverslagen.

          Koninklijk Besluit dd. 17.03.2024 betreffende de Federale Raad voor dringende geneeskundige hulpverlening en de Commissies voor dringende geneeskundige hulpverlening.

          Beslissing van de gemeenteraad van Pittem dd. 06.11.2023 m.b.t. het goedkeuren van de samenwerkingsovereenkomst tussen de dienst 112 en het Sint-Andriesziekenhuis m.b.t. het dringend ziekentransport.

          Verwijzingsdocumenten

          20250901 Samenwerkingsovereenkomst MUG-PIT SAT en gemeenten.docx

          Context en argumentatie

          Het Sint-Andriesziekenhuis heeft in de vorige legislatuur een overeenkomst afgesloten met de steden en gemeenten uit de interventiezone (Ardooie, Dentergem, lngelmunster, Oostrozebeke, Pittem, Tielt (incl. Meulebeke), Wielsbeke en Wingene (incl. Ruiselede)) voor de exploitatie van de MUG en de PIT (paramedisch interventieteam). Enkel Aalter was hiertoe niet bereid. De meest recente versie van de overeenkomst werd afgesloten op 01.04.2023 en loopt tot 31.12.2025.

          ln deze overeenkomst werd afgesproken dat het ziekenhuis de kosten van de niet-gefinancierde dienstverlening aan de lokale bevolking verzekert en dat het Rode Kruis een jaarlijkse bijdrage zou leveren van 100.000,00 euro en dat de steden en gemeenten samen jaarlijks 200.000,00 euro zouden bijdragen. De uitbatingskost ten laste van het ziekenhuis bedraagt na deze tussenkomst nog circa 300.000,00 euro.

          Gezien deze overeenkomst eindigt maar het toch wel belangrijk is om deze dienstverlening verder te verzekeren, vraagt het Sint-Andriesziekenhuis de goedkeuring van de gemeenteraad om de intenties van de vorige overeenkomst te verlengen. Er werd een samenwerkingsovereenkomst toegevoegd waarin de geest van de vorige overeenkomst werd bewaard:

          • Het Sint-Andrlesziekenhuis verzekert verder 24/7 de dienstverlening van de MUG en de PlT.
          • Het Rode Kruis is geen contracterende partij meer maar er is een overeenkomst dat de inkomsten van de PIT ritten naar het ziekenhuis komen als compensatie van de bijdrage van het Rode Kruis die wegvalt. Daarnaast blijft de bestaande samenwerking tussen Rode Kruis en ziekenhuis voor de ambulance, voor de gedeeltelijke inzet van vrijwilligers en personeel en voor materiaal waardoor de bijdrage van het Rode Kruis in de exploitatie vergelijkbaar blijft.
          • De bijdrage voor steden en gemeenten blijft onveranderd 200.000,00 euro per jaar maar kan wel geïndexeerd worden vanaf 2027 en wordt volgens dezelfde verdeelsleutel per legislatuur verdeeld op basis van het aantal ritten.
          • Indien de PIT en MUG een betere overheidsfinanciering krijgen waardoor het tekort in de exploitatie wegvalt, wordt de bijdrage van steden en gemeenten pro rata de winst verminderd. Deze verbeterde financiering wordt trouwens deze legislatuur voorzien.
          • Tot slot werd de overeenkomst opgemaakt voor onbepaalde duur in de veronderstelling dat deze dienstverlening niet zou worden afgebouwd, hoewel er blijvend geprobeerd wordt om betere financiering te bekomen waardoor de overeenkomst vanzelf zonder voorwerp zal komen.
          Financiële impact

          Voor de gemeente Pittem betekent dit een jaarlijkse bijdrage van 19.880,95 euro, te indexeren vanaf 2027.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad verleent, onder voorbehoud van goedkeuring door de andere gemeentebesturen, goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst met het Sint-Andriesziekenhuis m.b.t. de exploitatle van de MUG en de PIT (paramedisch interventieteam) als volgt:

          Samenwerkingsovereenkomst

          TUSSEN ONDERGETEKENDEN:

          1. Sint Andriesziekenhuis TIELT, vzw met maatschappelijke zetel te Bruggestraat 84, 8700 Tielt en met ondernemingsnummer 0408.661.691, hier rechtsgeldig vertegenwoordigd door dhr. C. Botterman, voorzitter raad van bestuur en P. Lauwyck, gedelegeerd bestuurder; hierna genoemd "SAT"

          en

          2. de volgende gemeenten/steden:
          - Aalter, met adres te Europalaan 22, 9880, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Pieter De Crem, burgemeester en Luc Jolie, algemeen directeur
          - Ardooie met adres te Polenplein 15, 8850 Ardooie, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Véronique Buyck, burgemeester en Dominiek Pillaert, algemeen directeur
          - Dentergem, met adres te Kerkstraat 1, 8720 Dentergem, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Koenraad Degroote, burgemeester en Sofie De Clerck, algemeen directeur
          - Ingelmunster, met adres te Oostrozebekestraat 4, 8770 Ingelmunster, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Kurt Windels, burgemeester en Dominik Ronse, algemeen directeur
          - Oostrozebeke, met adres te Ernest Brengierstraat 6, 8780 Oostrozebeke, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Luc Derudder, burgemeester en Carl Vereecke, algemeen directeur
          - Pittem, met adres te Markt 1, 8740 Pittem, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Denis Fraeyman, burgemeester en Carl Couckuyt, algemeen directeur
          - Tielt, met adres te Markt 13, 8700 Tielt, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Luc Vannieuwenhuyze, burgemeester en Hendrik Vandenbruwane, algemeen directeur
          - Wielsbeke, met adres te Rijksweg 314, 8710 Wielsbeke, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Rik Buyse, burgemeester en Bruno Debrabandere, algemeen directeur
          - Wingene, met adres te Oude Bruggestraat 13, 8750 Wingene, hierbij rechtsgeldig vertegenwoordigd door Lieven Huys, burgemeester en Jurgen Mestdagh, algemeen directeur
          hierna gezamenlijk genoemd de "stadsbesturen"

          worden hierna gezamenlijk de "Partijen" genoemd.

          WORDT OVEREENGEKOMEN HETGEEN VOLGT:

          Artikel 1. Voorwerp
          Het SAT verzekert 24/7 de dringende medische hulpverlening in de interventiezone via de uitbating van een PIT (paramedisch interventieteam) en een MUG (mobiele urgentie groep).
          Daarnaast wordt ook het dringend ziekenvervoer verzekerd door een ambulance van het Rode Kruis die zijn standplaats heeft in SAT.
          Het SAT sluit hiervoor een samenwerkingsovereenkomst af met het Rode Kruis zodat de continuïteit van de dienstverlening is gewaarborgd.

          Artikel 2. Plaats van uitvoering van de overeenkomst
          De Overeenkomst zal worden uitgevoerd vanuit SAT, Bruggestraat 84, 8700 Tielt in de interventiezone zoals bepaald door de Noodcentrale 112.

          Artikel 3. Modaliteiten financiële tussenkomst
          De overeenkomst legt de modaliteiten vast van de bijdrage door de gemeente- en stadsbesturen in de financiering van de niet-gefinancierde exploitatiekosten van de PIT en de MUG.

          Het jaarlijks exploitatieverlies van de uitbating van de MUG en de PIT wordt geraamd op € 300.000 per jaar. De stadsbesturen betalen jaarlijks een bijdrage van 200.000,00 euro aan het SAT als tussenkomst in de gemaakte exploitatiekosten. Dit bedrag wordt jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex vanaf 1 jan 2027.

          De verdeling van dat bedrag over de stadsbesturen wordt jaarlijks berekend op basis van het aandeel ritten van de stad/gemeente in het totaal aantal ritten. Voor jaar X op basis van de ritten in jaar X-1, m.a.w. voor 2026 op basis van 2025.

          Indien ingevolge een overheidsfinanciering van PIT en/of MUG de inkomsten van het ziekenhuis zouden stijgen waardoor het geraamd jaarlijks tekort van € 300.000 volledig wordt weggewerkt zal de bijdrage van alle partners pro rata verminderd worden met de winst op de PIT en MUG uitbating van SAT.

          Indien de overheidsfinanciering tot gevolg heeft dat de exploitatie van PIT en MUG kostendekkend is komt de tussenkomst van steden en gemeenten te vervallen.

          Artikel 4. Toepassing vanaf 2026
          De stadsbesturen zullen indicatief volgende bedragen betalen voor 2026 (gebaseerd op het aantal ritten van 2023 en 2024):

           

          tot en met

          31.12.2025

          vanaf

          01.01.2026

          Aalter

               € 2.015,00

          € 13.869,05

          Ardooie

          € 5.807,00

          € 7.440,48

          Dentergem

          € 9.609,00

          € 10.714,29

          Ingelmunster

          €  1.142,00

          € 1.190,48

          Oostrozebeke

          € 2.065,00

          € 3.392,86

          Pittem

          € 25.049,00

          € 19.880,95

          Tielt en Meulebeke

          € 111.398,00

          € 103.452,38

          Wielsbeke

          € 373,00

          € 2.023,81

          Wingene en Ruiselede

          € 42.542,00

          € 38.035,71

          Begin 2026 wordt de berekening uitgevoerd met de werkelijk uitgevoerde ritten in 2025 en wordt het definitief te betalen bedrag gecorrigeerd. 

          Vanaf 2027 wordt onmiddellijk gerekend met de reëel uitgevoerde ritten in 2026.

          Artikel 5. Duur van de overeenkomst
          De overeenkomst wordt gesloten voor onbepaalde duur van 1 januari 2026 en vervangt de vroegere overeenkomst die eindigt op 31.12.2025.

          Artikel 6. Ontbinding en opzegging
          Deze overeenkomst is op ieder ogenblik door iedere partij te beëindigen per aangetekend schrijven,
          mits opzegtermijn van twaalf maanden, zonder betaling van enige (schade)vergoeding. Het aangetekend schrijven heeft uitwerking op de eerste werkdag van de week volgend op de week van
          verzending.

          Partijen hebben het recht om onderhavige overeenkomst met onmiddellijke ingang, zonder vergoeding en zonder tussenkomst van een rechter deze Overeenkomst te ontbinden ingeval de andere partij in gebreke blijft bij de uitvoering van deze overeenkomst binnen 10 kalenderdagen na
          ingebrekestelling per aangetekende brief hieromtrent.

          Deze overeenkomst wordt met onmiddellijke ingang ontbonden indien het SAT niet langer de erkenning heeft om een MUG en PIT uit te baten. In dit geval worden de eventueel reeds gestorte bedragen pro rata teruggestort.

          Artikel 7. Overmacht
          Geen van de partijen zal verantwoordelijk kunnen worden gesteld ten aanzien van de andere partij indien deze overeenkomst tijdelijk niet kan worden uitgevoerd omwille van overmacht.

          Artikel 8. Toepasselijk recht en bevoegde rechter
          Deze Overeenkomst wordt beheerst door het Belgisch recht.
          Betwistingen en geschillen die voortvloeien uit deze Overeenkomst behoren tot de bevoegdheid van de hoven en rechtbanken van het arrondissement Tielt.

          Opgemaakt te Pittem op 6 oktober 2025.

           

          Artikel 2

          De burgemeester en de algemeen directeur te machtigen de akte namens het lokaal bestuur Pittem te ondertekenen.

           

          Artikel 3

          Afschrift van deze beslissingen over te maken aan het Sint-Andriesziekenhuis Tielt t.a.v. dhr. Peter Lauwyck, gedelegeerd bestuurder.

           

      • Kerkfabrieken

        • Centraal kerkbestuur O.L.Vrouw Pittem - Sint-Germanus Egem - meerjarenplan 2026-2031 - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Regelgeving
          • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
          • Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 41 en 43;
          • Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten;
          • Het ministerieel besluit van 27 november 2006 waarbij de modellen werden vastgesteld voor het voeren van de nieuwe boekhouding;
          • Gelet op het overleg tussen het Centraal Kerkbestuur Pittem en het Lokaal Bestuur Pittem op 2 juli 2025 houdende de bespreking rond het meerkarenplan 2026-2031;
          • Gelet op de gunstige adviezen van het Bisdom Brugge op 28 augustus 2025 met betrekking het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek O.L.Vrouw te Pittem en de kerkfabriek St.-Germanus te Egem.
          Context en argumentatie
          • De opmaak van het meerjarenplan is gebaseerd op een actueel kerkenbeleidsplan;
          • Enkel voor ingrijpende aanpassingen kan het meerjarenplan gewijzigd worden en zal dus opnieuw moeten goedgekeurd worden door de gemeenteraad;
          • Het meerjarenplan en wijzigingen zijn onderworpen aan de goedkeuring van de gemeentelijke overheid binnen een termijn van 100 dagen die ingaat op de dag na het inkomen van het advies van het erkend representatief orgaan;
          Financiële impact

          De volgende toelagen zijn voorzien in het MJP 2026-2031 van de gemeente :

          Exploitatie

          2026

          2027

          2028

          2029

          2030

          2031

          O.L.Vrouw

          22.838,13

          48.969,80

          50.161,34

          51.385.43

          52.642,91

          53.934,66

          Sint Germanus

          23.159,33

          25.922,00

          25.922,00

          25.922,00

          25.922,00

          25.922,00

           

          Investeringen

          2026

          2027

          2028

          2029

          2030

          2031

          O.L.Vrouw

          187.940,00

          0,00

          0,00

          0,00

          0,00

          0,00

          Sint Germanus

          0,00

          0,00

          0,00

          0,00

          0,00

          0,00

          In het MJP is voor de kerkfabriek O.L. Vrouw Pittem in 2026 een investeringskrediet ingeschreven van 187.940 euro.  Dit budget betreft de renovatie van de dakvlakken 2, 3 en het koor van de kerk. Oorspronkelijk was deze investering voorzien in 2025, maar aangezien de uitvoering van de werken wordt doorgeschoven naar 2026 in functie van het lopende subsidiedossier, wordt het bijhorende krediet eveneens doorgeschoven naar 2026.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          Goedkeuring wordt verleend aan de meerjarenplanning 2026-2031 van het centraal kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw Pittem - Sint-Germanus Egem waarbij de volgende tussenkomsten vanwege de gemeente zijn voorzien:

          Exploitatie

          2026

          2027

          2028

          2029

          2030

          2031

          O.L.Vrouw

          22.838,13

          48.969,80

          50.161,34

          51.385.43

          52.642,91

          53.934,66

          Sint Germanus

          23.159,33

          25.922,00

          25.922,00

          25.922,00

          25.922,00

          25.922,00

           

          Investeringen

          2026

          2027

          2028

          2029

          2030

          2031

          O.L.Vrouw

          187.940,00

          0,00

          0,00

          0,00

          0,00

          0,00

          Sint Germanus

          0,00

          0,00

          0,00

          0,00

          0,00

          0,00


          Artikel 2

          De provinciegouverneur, het representatief orgaan en het centraal kerkbestuur Onze-Lieve-Vrouw Pittem - Sint-Germanus Egem in kennis te stellen van deze goedkeuring.

        • Budgetwijziging 2025 van de kerkfabriek O.L. Vrouw Pittem - aktename

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Regelgeving
          • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
          • Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inz. de artikels 2, 40, 41 en 47.
          • Gelet op het overleg tussen het Centraal kerkbestuur Pittem en het Lokaal Bestuur Pittem op 2 juli 2025; 
          • Gelet op de gunstige adviezen van het Bisdom Brugge op 28 augustus 2025 met betrekking de budgetwijziging 2025 van de kerkfabriek O.L. Vrouw Pittem.
          Context en argumentatie

          Gezien de budgetwijziging 2025 voor de kerkfabriek O.L. Vrouw Pittem te bijlage voor het vervangen van de rookafvoerpijp van de verwarmingsinstallatie.

          De gemeentelijk exploitatietoelage voor 2025 is vastgesteld op € 31.098,83.

          Financiële impact

          Het oorspronkelijk budget van € 20.598,83 wordt opgetrokken met € 10.500,00 naar € 31.098,83.

          Deze budgetwijziging valt nog steeds binnen de ramingen van het oorspronkelijk meerjarenplan 2020-2025.

          Besluit

          De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2025 van de kerkfabriek O.L. Vrouw Pittem zoals vastgelegd in bijlage.

          Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan het centraal kerkbestuur en het erkend representatief orgaan.

        • Centraal kerkbestuur O.L.Vrouw Pittem - Sint-Germanus Egem - budgetten 2026 - aktename

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Regelgeving

          - het decreet Lokaal Bestuur;

          - het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 2 en 47;

          - het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten;

          - het ministerieel besluit van 27 november 2006 waarbij de modellen werden vastgesteld voor het voeren van de nieuwe boekhouding;

          - de beslissing van 16 juni 2025 van de kerkraad van O.L.Vrouw Pittem waarbij het budget 2026 van de kerkfabriek werd vastgelegd;

          - de beslissing van 3 april 2025 van de kerkraad van Sint-Germanus Egem waarbij het budget 2026 van de kerkfabriek werd vastgelegd;

          - het feit dat dit budget op het bisdom werd ontvangen met het oog op het voor advies voorleggen aan de bisschop van Brugge;

          - het gunstig advies van het Bisdom Brugge aan het budget 2026 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Pittem met een exploitatietoelage van € 22.838,13 en een investeringstoelage van € 187.940,00;

          - het gunstig advies van het Bisdom Brugge aan het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Germanus Egem met een exploitatietoelage van € 23.159,33 en een investeringstoelage van € 0,00;

          Context en argumentatie

          Voor het budget 2026 blijven de gemeentelijke bijdragen binnen de grenzen van het in het meerjarenplan opgenomen bedrag.

          Besluit

          Artikel 1

          Akte wordt genomen van het budget 2026 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Pittem een exploitatietoelage van € 22.838,13 en een investeringstoelage van € 187.940,00.

          Akte wordt genomen van het budget 2026 van de kerkfabriek Sint-Germanus Egem met een exploitatietoelage van € 23.159,33 en een investeringstoelage van € 0,00.

          Artikel 2

          De provinciegouverneur, het representatief orgaan en het centraal kerkbestuur O.L.Vrouw Pittem - Sint-Germanus Egem in kennis te stellen van deze aktename.

      • Verkeer en mobiliteit

        • Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer - invoeren van een fietszone Pittem Centrum - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Aanleiding

          De gemeenteraad gaf goedkeuring aan het "Mobiliteitsplan Pittem" op 3 juli 2023.

          Regelgeving
          • Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
          • decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
          • wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
          • wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
          • code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
          • decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008) • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
          • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
          Context en argumentatie

          Naar aanleiding van de uitvoering van het recent herziene mobiliteitsplan van de gemeente (definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 03 juli 2023), wordt in het centrum van Pittem een fietszone ingevoerd.

          De fietszone beslaat de Koolskampstraat (tussen Tieltstraat en Joris Wybostraat), Kauwstraat, Muylestraat, Kerkstraat Verbieststraat, Markt, Koffiestraat en Egemstraat (tot aan het kruispunt met de Schuiferskapellestraat).

          De fietszone wordt aangeduid d.m.v. verkeersborden (F111 en F113).

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe
          Onthouders: Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 6 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1.

           

          Er wordt een fietszone ingevoerd in het centrum van Pittem, deze wordt begrensd door:

          • De Koolskampstraat (tussen Tieltstraat en Joris Wybostraat)
          • de Kauwstraat
          • de Muylestraat
          • de Kerkstraat
          • de Verbieststraat
          • de Markt
          • de Koffiestraat
          • de Egemstraat (tot aan het kruispunt met de Schuiferskapellestraat).

           

           Het begin van de fietszone wordt telkens aangeduid door verkeersbord F111, het einde van de fietszone wordt aangeduid door verkeersbord F113.


          Artikel 2.

           

          Met dit aanvullend verkeersreglement wordt het tijdelijk verkeersreglement 'Invoeren van een fietszone Pittem Centrum', zoals vastgesteld door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting d.d. 07 augustus 2025 opgeheven.

           

          Artikel 3.

           

          Overtredingen van dit reglement zullen vervolgd worden en met politiestraffen bestraft worden.


          Artikel 4.


          Dit aanvullend reglement met betrekking tot gemeentewegen wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid

        • Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer - Markt - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Aanleiding

          De gemeenteraad gaf goedkeuring aan het "Mobiliteitsplan Pittem" op 3 juli 2023.

          Regelgeving
          • Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
          • decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
          • wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
          • wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
          • code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
          • decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
          • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
          • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
          Context en argumentatie

          De Markt is gelegen in de fietszone Pittem centrum.

           

          In uitvoering van het herziende lokaal mobiliteitsplan worden een aantal verkeersmaatregelen genomen op de Markt. Op de segmenten van de Markt ten noorden en oosten van de kerk, alsook op het kruispunt met de Egemstraat en met de Kauwstraat worden verdrijvingmarkeringen aangebracht om het wegbeeld in te perken, het verkeer duidelijkere geleiding mee te geen en om het kruispunt overzichtelijker te maken.

           

          Het enkelrichtingsverkeer in tegenwijzerzin rond de kerk blijft behouden.

           

          Op de segmenten van de Markt ten zuiden van de kerk wordt er beperkt enkelrichtingsverkeer ingesteld in wijzerzin. Bestuurders die het meest noordelijke segment van de Markt (ten zuiden van de kerk) verlaten zijn verplicht linksaf te rijden. De bestuurders die de rijweg palend aan huisnrs. 12-18 verlaten zijn tevens verplicht linksaf te draaien.

           

          Op het segment van de Markt ten westen van de kerk dienen bestuurders voor te sorteren om enerzijds richting de Kerkstraat / Kauwstraat te rijden of anderzijds de parking ten zuiden van de kerk op te rijden.

           

          Er wordt op de parking ten zuiden van de kerk een mindervalidenparkeerplaats ingericht.

           

          Er worden verder een aantal kortparkeerplaatsen afgebakend i.f.v. de aanwezige handelszaken.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe
          Onthouders: Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 6 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1.

           

          Op de Markt mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.

           

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM77.4.

           

          Artikel 2.

           

          Op de Markt wordt de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeduid:

          • Ten noorden en oosten van de kerk (zijde kerk);
          • Op het kruispunt met de Kauwstraat. 

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM75.2.

           

          Artikel 3.

           

          Ten noorden en oosten van de kerk wordt het parkeren links van de denkbeeldige rand van de rijbaan verboden; het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersborden E1, GXa en GXb.

           

          Artikel 4.

           

          Ten westen, oosten en noorden van de kerk is in wijzerzin de verboden rijrichting voor iedere bestuurder. In tegenwijzerzin is de toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersborden C1 en F19.

           

          Artikel 5.

           

          Op het segment van de Markt net ten noorden van huisnrs. 12-18 is richting de Verbieststraat de verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Richting de Kerkstraat is de toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer; Bij het verlaten van dit meest zuidelijke segment van de Markt zijn bestuurders verplicht linksaf te draaien richting de Kerkstraat.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersborden C1 en F19, D1e.

           

          Artikel 6.

           

          Op het segment van de Markt net ten zuiden van de kerk is richting de Kauwstraat de verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Richting de Koffiestraat is de toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer. Fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden. Bij het verlaten van het meest noordelijke segment van de Markt (ten zuiden van de kerk) zijn bestuurders verplicht rechtsaf te draaien.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersborden C1 en F19 met onderbord M18, D1f.

           

          Artikel 7.

           

          Op het kruispunt Markt x Koffiestraat en Markt x Kauwstraat moet het verkeer dat uit noord of zuidelijke richting komt voorrang verlenen aan iedere bestuurder die in west-oostelijke richting rijdt.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: B1, B15 en wegmarkering van artikel WM76.2.

           

          Artikel 8.

           

          Op de parking ten zuiden van de kerk wordt een mindervalidenparkeerplaats ingericht.

          Deze maatregel zal kenbaar worden gemaakt door verkeerstekens : verkeersbord E9a en grondmarkering van een symbool mindervalide.

           

          Artikel 9.

           

          Op de Markt op de dwarsparkeerplaatsen vóór huisnrs. 10 en 11 worden telkens 2 parkeerplaatsen afgebakend waar het parkeren is toegelaten. De parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersbord E9b met aanduiding GVIIb.

           

          Artikel 10.

           

          Op het segment van de Markt ten westen van de kerk dienen de bestuurders de rijstrook te volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM77.1

           

          Artikel 11.

           

          Met dit aanvullend verkeersreglement wordt het tijdelijk verkeersreglement 'Markt', zoals vastgesteld door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting d.d. 07 augustus 2025 opgeheven.

           

          Artikel 12.

           

          Overtredingen van dit reglement zullen vervolgd worden en met politiestraffen bestraft worden.

           

          Artikel 13.


          Dit aanvullend reglement met betrekking tot gemeentewegen wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid

        • Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer - Kauwstraat - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Aanleiding

          De gemeenteraad gaf goedkeuring aan het "Mobiliteitsplan Pittem" op 3 juli 2023.

          Regelgeving
          • Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
          • decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
          • wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
          • wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
          • code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
          • decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
          • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
          • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
          Context en argumentatie

          In de bestaande toestand zijn er parkeerstroken geschilderd in de Kauwstraat (aanduiding van de denkbeeldige rand van de rijbaan). Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren. Dit wordt behouden, behalve op het segment van de Kauwstraat tussen Muylestraat en Markt wordt de parkeerstrook ingekort in functie van de nieuwe circulatie op de openbare parking (zie verder).

           

          Op de overige segmenten van de Kauwstraat geldt een parkeerverbod. Dit wordt tevens behouden.

           

          Op het kruispunt Kauwstraat x Muylestraat x Eikeldreef heeft het verkeer in de Kauwstraat voorrang op het verkeer in de Eikeldreef en Muylestraat.

           

          Op het kruispunt met de Eikeldreef en Muylestraat zijn er 3 oversteekplaatsen gesitueerd (dwars over de Kauwstraat (westzijde), dwars over de Eikeldreef en dwars over de Muylestraat. Deze worden behouden.

           

          De Kauwstraat is gelegen in de fietszone Pittem centrum.

           

          Naar aanleiding van de uitvoering van het recent herziene mobiliteitsplan van de gemeente (definitief vastgesteld door de gemeenteraad op 03 juli 2023), wordt de circulatie in het segment van de Kauwstraat tussen Muylestraat en Koolskampstraat bijgesteld van dubbelrichtingsverkeer naar beperkt enkelrichtingsverkeer.

           

          Op het kruispunt met de Markt en Kerkstraat zijn verdrijvingmarkeringen aangebracht, deze worden deels behouden, deels opgeheven en deels uitgebreid om het kruispunt overzichtelijker te maken. Ook in de Kauwstraat tussen de Markt en de Muylestraat en op de openbare parking worden een aantal verdrijvingsmarkeringen voorzien.

           

          De rijrichting op de openbare parking wordt omgedraaid, inrijden kan nu vanaf de Kauwstraat, uitrijden via de Muylestraat. Het verlaten van de parking kan enkel rechtsaf. Bij het verlaten van de parking dient er voorrang verleend te worden aan het verkeer in de Muylestraat

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe
          Onthouders: Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 6 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1.

          In de Kauwstraat wordt de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeduid:

          • Aan de pare zijde van de rijweg vanaf het kruispunt met de Koolskampstraat t.e.m. huisnr. 42
          • Aan de pare zijde van de rijweg t.h.v. huisnrs. 26-30
          • Aan de onpare zijde van de rijweg t.h.v. huisnrs. 45-49
          • Aan de onpare zijde van de rijweg vanaf het kruispunt met de Eikeldreef t.e.m. huisnr. 37
          • Aan de pare zijde van de rijweg tussen inrit openbare parking en kruispunt met de Muylestraat

           

          Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM75.2.

           

          Artikel 2.

           

          T.h.v. de segmenten van de Kauwstraat waar geen wegmarkering van artikel WM 75.2 wordt aangeduid, wordt het parkeren verboden; het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersborden E1, GXa en GXb.

           

          Artikel 3.

           

          In de Eikeldreef en Muylestraat ter hoogte van het kruispunt met de Kauwstraat geldt:

          • de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen
          • de plaats waar de betuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 wordt aangeduid
           
          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersborden B5 en wegmarkeringen van artikel WM76.1.
           
          In de Kauwstraat ter hoogte van het kruispunt met de Eikeldreef en Muylestraat geldt: de bestuurders hebben voorrang. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersborden B15.

           

           

          Artikel 4.

           

          Op het kruispunt met de Eikeldreef en Muylestraat (dwars over de Kauwstraat (westzijde), dwars over de Eikeldreef en dwars over de Muylestraat) moeten voetgangers de oversteekplaatsen volgen om de rijbaan over te steken. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM76.3.

           

          Artikel 5.

           

          Op het segment van de Kauwstraat tussen Koolskampstraat en Muylestraat is richting de Markt de verboden rijrichting voor iedere bestuurder, de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. Richting de Koolskampstraat is de toegelaten rijrichting op de openbare weg eenrichtingsverkeer; fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersborden C1 en M12, F19 en M18.

           

          Artikel 6.

           

          In de Kauwstraat op het kruispunt met de Markt en Kerkstraat mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM77.4.

           

          Artikel 7.

           

          De rijrichting op de openbare parking in de Kauwstraat wordt omgedraaid. Richting Kauwstraat is de verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Richting Muylestraat is de toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer. Bij het verlaten van de parking zijn bestuurders verplicht rechtsaf te draaien. De bestuurders op de parking moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt in de Muylestraat; de plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersborden C1, F19, D1f, B15, B1 en wegmarkering van artikel WM76.2

           

          Artikel 8.


          Op de openbare parking in de Kauwstraat wordt een mindervalidenparkeerplaats afgebakend. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersbord E9a met symbool mindervalide.

           

          Artikel 9.

           

          In het segment van de Kauwstraat tussen Eikeldreef en Markt wordt de eerste parkeerplaats komende vanaf de eikeldreef afgebakend als parkeerplaats waar het parkeren is toegelaten. De parkeertijd is beperkt en de parkeerschijf moet gebruikt worden.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersbord E9a met aanduiding GVIIb en onderbord GXc '6m'.

           

          Artikel 10.

           

          Met dit aanvullend verkeersreglement wordt het tijdelijk verkeersreglement in de Kauwstraat, zoals vastgesteld door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting d.d. 07 augustus 2025 opgeheven.

           

          Artikel 11.

           

          Overtredingen van dit reglement zullen vervolgd worden en met politiestraffen bestraft worden.


          Artikel 12.

           

          Dit aanvullend reglement met betrekking tot gemeentewegen wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid

        • Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer - Muylestraat - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Aanleiding

          De gemeenteraad gaf goedkeuring aan het "Mobiliteitsplan Pittem" op 3 juli 2023.

          Regelgeving
          • Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
          • decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
          • wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
          • wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
          • code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
          • decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
          • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
          • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
          Context en argumentatie

          De Muylestraat is gelegen in de fietszone Pittem centrum.

           

          In de bestaande toestand is er doorlopend een parkeerstrook geschilderd in de Muylestraat langs de onpare zijde (aanduiding van de denkbeeldige rand van de rijbaan). Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren. Deze maatregel wordt behouden.

           

          Er is vandaag enkelrichtingsverkeer van toepassing in de Muylestraat richting Kauwstraat . Rekening houdend met de visie uit het recent herziene lokaal mobiliteitsplan wordt deze maatregel aangehouden.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe
          Onthouders: Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 6 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1.

           

          In de Muylestraat wordt aan de onpare zijde de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeduid.

           

          Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren.

           

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM75.2.


          Artikel 2.

           

          Richting de Tieltstraat is de verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Richting Kauwstraat is de toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.

           

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersborden C1 en F19.

           

           

          Artikel 3.

           

          Aan de onpare zijde van de Muylestraat, net na het kruispunt met Tielstraat mogen bestuurders niet rijden, stilstaan of parkeren op de markeringen van de verkeersgeleider of het verdrijvingsvlak.

           

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM77.4.


           

          Artikel 4.

           

           

           

          Met dit aanvullend verkeersreglement wordt het tijdelijk verkeersreglement in de Muylestraat, zoals vastgesteld door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting d.d. 07 augustus 2025 opgeheven.

           

           

           

          Artikel 5.

           

           

           

          Overtredingen van dit reglement zullen vervolgd worden en met politiestraffen bestraft worden.



          Artikel 6.


          Dit aanvullend reglement met betrekking tot gemeentewegen wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.

        • Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer - Kerkstraat - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Aanleiding

          De gemeenteraad gaf goedkeuring aan het "Mobiliteitsplan Pittem" op 3 juli 2023.

          Regelgeving
          • Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
          • decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
          • wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
          • wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
          • code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
          • decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
          • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
          • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
          Context en argumentatie

          De Kerkstraat is gelegen in de fietszone Pittem centrum.

           

          In de bestaande toestand is er doorlopend een parkeerstrook geschilderd in de Kerkstraat langs de onpare zijde (aanduiding van de denkbeeldige rand van de rijbaan), langs de pare zijde van de rijweg is tevens een parkeerstrook aanwezig, deze wordt plaatselijk ingekort en blijft behouden tussen huisnrs. 4 – 14. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren. Deze maatregel wordt behouden.

           

          Er is vandaag enkelrichtingsverkeer van toepassing in de Kerkstraat richting Tieltstraat . Rekening houdend met de visie uit het recent herziende lokaal mobiliteitsplan wordt deze maatregel aangehouden.

           

          Op het kruispunt met de Markt is er vandaag een oversteekplaats aanwezig. Deze blijft behouden.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe
          Onthouders: Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 6 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1.

           

          In de Kerkstraat wordt aan de onpare zijde de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeduid, deze wordt tevens aangeduid langs de pare zijde van de rijweg vanaf huisnr. 4 t.e.m. huisnr. 14. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren.

           

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM75.2.

           

          Artikel 2.

           

          Richting de Markt is de verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Richting Tieltstraat is de toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.

           

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersborden C1 en F19.

           

          Artikel 3.

           

          Op het kruispunt met de Markt moeten voetgangers de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

           

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM76.3.

           

          Artikel 4.

           

          Met dit aanvullend verkeersreglement wordt het tijdelijk verkeersreglement in de Kerkstraat, zoals vastgesteld door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting d.d. 07 augustus 2025 opgeheven.

           

          Artikel 5.

           

          Overtredingen van dit reglement zullen vervolgd worden en met politiestraffen bestraft worden.

           

          Artikel 6.


          Dit aanvullend reglement met betrekking tot gemeentewegen wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.

        • Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer - Verbieststraat - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Aanleiding

          De gemeenteraad gaf goedkeuring aan het "Mobiliteitsplan Pittem" op 3 juli 2023.

          Regelgeving
          • Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
          • decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
          • wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
          • wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
          • code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
          • decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
          • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
          • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
          Context en argumentatie

          De Verbieststraat is gelegen in de fietszone Pittem centrum.

           

          Er is vandaag enkelrichtingsverkeer van toepassing in de Verbieststraat richting Markt. Rekening houdend met de visie uit het recent herziene lokaal mobiliteitsplan wordt deze maatregel aangehouden.

           

          Net voor het kruispunt met de Markt is er vandaag een oversteekplaats aanwezig. Deze blijft behouden.

           

          In functie van leveringen met een zwaar voertuig (halen van de draaicirkel) aan de woningen / horeca t.h.v. Markt 12-18 wordt een parkeerverbod ingesteld over beperkte lengte in de Verbieststraat langs de pare zijde van de rijweg t.h.v. huisnrs. 2-6.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe
          Onthouders: Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 6 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1.

           

          Richting de Tieltstraat is de verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Richting Markt is de toegelaten rijrichting op de openbare weg met eenrichtingsverkeer.

           

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersborden C1 en F19.


          Artikel 2.

           

          Net voor het kruispunt met de Markt moeten voetgangers de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

           

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM76.3.

           

          Artikel 3.

           

          Het parkeren op de rijbaan is verboden langs de pare zijde van de rijweg t.h.v. huisnrs. 2-6. Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM75.1.2

           

          Artikel 4.

           

          Met dit aanvullend verkeersreglement wordt het tijdelijk verkeersreglement 'Verbieststraat', zoals vastgesteld door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting d.d. 07 augustus 2025 opgeheven.

           

          Artikel 5.

           

          Overtredingen van dit reglement zullen vervolgd worden en met politiestraffen bestraft worden.

           

           

          Artikel 6.


          Dit aanvullend reglement met betrekking tot gemeentewegen wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid.

        • Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer - Invoeren van beperkt enkelrichtingsverkeer in de Koffiestraat - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Aanleiding

          De gemeenteraad gaf goedkeuring aan het "Mobiliteitsplan Pittem" op 3 juli 2023.

          Regelgeving
          • Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
          • decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
          • wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
          • wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
          • code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
          • decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
          • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
          • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
          Context en argumentatie

          In uitvoering van het Mobiliteitsplan wordt in de Koffiestraat beperkt enkelrichtingsverkeer ingevoerd.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe
          Onthouders: Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 6 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1.

           

          In de Koffiestraat wordt aan beide zijden van de rijweg op bepaalde plaatsen de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeduid. Het deel van de openbare weg dat gelegen is aan de andere kant van deze streep is voorbehouden voor het stilstaan en parkeren.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM75.2.

           

          Artikel 2.

           

          T.h.v. de segmenten van de Koffiestraat waar geen wegmarkering van artikel WM75.2 wordt aangeduid, wordt het parkeren verboden, het begin en einde van de parkeerreglementering wordt aangeduid.

           

          Artikel 3.

           

          Op het kruispunt met de Markt moeten voetgangers de oversteekplaats volgen om de rijbaan over te steken.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: wegmarkering van artikel WM76.3.

           

          Artikel 4.

           

          In de Koffiestraat is het verboden rijrichting in richting van de Markt voor iedere bestuurder, de maatregel geldt niet voor fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs. Richting de Heidenskerkhofstraat is de toegelaten rijrichting op de openbare weg eenrichtingsverkeer; fietsers, bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A en speed pedelecs mogen in de twee richtingen rijden.

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: verkeersborden C1 en M12, F19, M18 en C31b.

           

          Artikel 5.

           

          Met dit aanvullend verkeersreglement wordt het tijdelijk verkeersreglement 'Invoeren van beperkt enkelrichtingsverkeer in de Koffiestraat', zoals vastgesteld door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting d.d. 07 augustus 2025 opgeheven.

           

          Artikel 6.

           

          Overtredingen van dit reglement zullen vervolgd worden en met politiestraffen bestraft worden.

           

           

          Artikel 7.


          Dit aanvullend reglement met betrekking tot gemeentewegen wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid

        • Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer - Segment Egemstraat tussen de kruispunten met Markt en Schuiferskapellestraat - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Aanleiding

          De gemeenteraad gaf goedkeuring aan het "Mobiliteitsplan Pittem" op 3 juli 2023.

          Regelgeving
          • Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
          • decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017
          • wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
          • wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
          • code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
          • decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008)
          • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009
          • Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
          Context en argumentatie

          Voorliggend aanvullend verkeersreglement is van toepassing op het segment van de Egemstraat vanaf het kruispunt met de Markt tot aan het kruispunt met de Schuiferskapellestraat. Dit segment van de Egemstraat is tevens gelegen in de fietszone Pittem centrum.

           

          Bestuurders komende uit de Voldersstraat dienen voorrang te verlenen aan bestuurders in de Egemstraat.

           

          Bestuurders komende uit de Egemstraat dienen voorrang te verlenen aan het verkeer op de Markt.

           

          Bestuurders komende uit de Schuiferskapellestraat dienen voorrang te verlenen aan het verkeer in de Egemstraat.

           

          Parkeren op de rijbaan is verboden t.h.v. dit segment van de Egemstraat.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe
          Onthouders: Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Met 10 stemmen voor, 6 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1.

           

          De bestuurders komende uit de Voldersstraat moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt in de Egemstraat.

           

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: B1 en B15f.

           

          Artikel 2.

           

          De bestuurders komende uit de Egemstraat moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt in Markt. De bestuurders komende uit de Egemstraat zijn verplicht rechtsaf te slaan.

           

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: B1, B15f en wegmarkering van artikel WM76.2.

           

          Artikel 3.

           

          De bestuurders komende uit de Schuiferskapellestraat moeten voorrang verlenen aan iedere bestuurder die rijdt in de Egemstraat.

           

          Dit wordt aangeduid door verkeerstekens: B1, B15f en wegmarkering van artikel WM76.2.

           

          Artikel 4.

           

          Met dit aanvullend verkeersreglement wordt het tijdelijk verkeersreglement 'Segment Egemstraat tussen de kruispunten met Markt en Schuiferskapellestraat', zoals vastgesteld door het College van Burgemeester en Schepenen in zitting d.d. 07 augustus 2025 opgeheven.

           

          Artikel 5.

           

          Overtredingen van dit reglement zullen vervolgd worden en met politiestraffen bestraft worden.

           

          Artikel 6.


          Dit aanvullend reglement met betrekking tot gemeentewegen wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Afdeling Beleid en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse Overheid

    • Vandenhende Stijn, Vierde schepen

      • Financiën

        • Opvolgingsrapportage meerjarenplan 2020-2025 - boekjaar 2025 - kennisname

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Regelgeving
          • het decreet lokaal bestuur, in bijzonder artikel 263
          • het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus, in bijzonder artikel 29
          Context en argumentatie

          Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:

          • een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
          • een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
          • in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
          • in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

          De wettelijke vereisten werden vertaald in volgende rapporten:

          • Overzicht van de prioritaire doelstellingen en actieplannen: schema beleidsevaluatie
          • Schema J1: Doelstellingenrekening
          • Schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard

          Voor het opstellen van de geconsolideerde opvolgingsrapportering werden deze uit de software gehaald namelijk de schema's T2 en J2 op toestand van 30 juni van het lopende jaar.

          Besluit

          De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan 2020-2025 voor het boekjaar 2025.

      • Milieu, klimaat en duurzaamheid

        • Overeenkomst tijdelijke publiekrechtelijke erfdienstbaarheid ter realisatie van trage weg Damstraetje - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Aanleiding

          Noodzaak verbreding bestaande voetweg 22 (Damstraetje) langsheen bestaande oprit, om deze functioneel te kunnen openen.

          Regelgeving

          artikel 15 van het Decreet van 3 mei 2019 betreffende de Gemeentewegen 

          Context en argumentatie

          Gemeente Pittem werkt sinds 2015 aan het heropenen en opwaarderen van trage wegen in Pittem en Egem. Momenteel wordt aan de heropening van het Damstraetje, verbinding tussen de Molenakker en de Egemstraat, gewerkt. 

          Een deel van het Damstraetje passeert langs het perceel van Egemstraat 101. Om de trage weg niet op de oprit te laten lopen, werd een voorstelovereenkomst met Danny Ver Eecke, eigenaar van het aanpalend perceel 0983/00S000, opgesteld.

          De overeenkomst slaat op een vestiging van een tijdelijke publiekrechtelijke erfdienstbaarheid van doorgang ter realisatie van een wandelverbinding.

          De aanleg en het onderhoud van de wegenis is exclusief ten laste van de gemeente. De eigenaar is er niet toe gehouden de grond geschikt te maken voor het gebruik waarvoor het is bedoeld, noch om enige kost inzake de geschiktmaking van het goed te dragen.

          De gemeente is er ook toe gehouden op haar kosten een nieuwe afsluiting bestaande uit palen met draad te plaatsen langsheen het volledige traject van de nieuwe gerealiseerde wandelverbinding als onderdeel van bestaande voetweg n°22 (Damstraetje) teneinde de landbouwgrond van de landbouwer af te schermen (vnl. in functie van vrijlopende honden die in de weide zouden kunnen belanden).

          De gemeente is er ook toe gehouden op haar kosten en op een onderling met de landbouwer op een overeen te komen locatie een afsluitpoort in duurzame materialen te plaatsen teneinde de eigenaar toe te laten steeds het achterliggend landbouwperceel te bereiken van op de Egemstraat/Damstraetje. Hiervoor wordt nog een plaatsbezoek uitgevoerd.

          De publieke erfdienstbaarheid treedt in werking vanaf de publicatie van het gemeenteraadsbesluit houdende definitieve vaststelling van het rooilijnplan in het Belgisch Staatsblad. Deze overeenkomst wordt als 'tijdelijke' publieke erfdienstbaarheid omschreven, in die zin dat een erfdienstbaarheid op zich zonder eindtermijn is, maar wel met uitdrukkelijke instemming van beide partijen kan worden verbroken.

          Financiële impact

          De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het algemeen krediet herstellingswerken wegenis ACT-892/0200-00/2240007

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het voorstel tot overeenkomst tijdelijke publiekrechtelijke erfdienstbaarheid ter realisatie van trage weg Damstraetje tussen de gemeente Pittem en Danny Ver Eecke. De burgemeester en de algemeen directeur worden gemachtigd om de overeenkomst te ondertekenen.

    • Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

      • Geen bevoegdheid gekozen

        • Varia

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Stijn Vandenhende, Vierde schepen
          Context en argumentatie

          Volgende variavraag werd per mail op 29/9/2025 ingediend door Andres Vandewalle:

          • Na de infosessies van IVIO verleden week die voor de nodige controverse heeft gezorgd bij onze inwoners; neemt ons gemeentebestuur nog initiatief om deze beslissing beter uit te leggen / te rechtvaardigen? (Renzo Callant)
          Besluit

          Volgende ingediende variavraag wordt ter zitting beantwoord:

          Renzo Callant: de infosessies rond de nieuwe diftarinzameling van restafval en GFT van IVIO heeft voor de nodige controverse gezorgd bij onze inwoners; neemt ons gemeentebestuur nog initiatief om deze beslissing beter uit te leggen / te rechtvaardigen? Welke opvolging komt er nu op de vragen en bezorgdheden van de inwoners? De gemeente heeft ook een verantwoordelijkheid in de nieuwe regeling, naast IVIO. Inwoners krijgen ook niet altijd antwoorden van IVIO.

          • Komt er nog communicatie rond de tegemoetkoming voor mensen met incontinentie, en wordt het reglement aangepast?
          • Is er al een oplossing voor de afvalinzameling in de gemeentelijke zalen?
          • Wat met specifieke gevallen waar afvalzakken aan het begin van de straat wordt gezet?
          • Wat als een afvalbak niet op het voetpad in de straat kan staan (bv. Verbieststraat)?
          • Wat als vuilniswagens niet in de straat komen (bv. Koffiestraat)?
          • Wat met meergezinswoningen? 
          • Wordt er nagedacht aan een aanpassing van openbare vuilnisbakken zodat ze niet volgepropt worden met huisvuil?
          • Zijn afvalstraten geen oplossing?

           

          Denis Fraeyman: we hebben als gemeente al veel gecommuniceerd (website, lentedrink, facebook, infoblad, info aan de balie van het gemeentehuis, ...), en we zullen een update publiceren in het infoblad van december 2025.

          Burgers met incontinentie zullen normaal gezien hetzelfde bedrag gestort krijgen op hun 'afvalrekening' bij IVIO.

          Voor de afvalinzameling in de gemeentelijke zalen: op zich verandert er niet veel. Vroeger deden de verenigingen ook hun afval mee naar huis. Dit zal nu ook zo zijn want iedere vereniging krijgt een gratis bak, als ze dit aanvragen. Er zal wel iemand van de vereniging de bak thuis moeten zetten.

          Betreffende afvalbakken op het voetpad (bv. Verbieststraat), gaan we straat per straat moeten bekijken, samen met IVIO. 

          Verkavelingen die niet bereikbaar zijn, zijn er niet veel. In de nieuwe verkaveling in de Koffiestraat zal er een centrale plaats zijn voor afval.

          Wat meergezinswoningen betreft: dit is afhankelijk van de situatie. De syndicus moet dit overleggen met IVIO.

          Openbare vuilnisbakken: dat is nu ook soms een probleem, en ze zijn nu ook al wat beschermd tegen sluikstorten. Dat zal dus niet anders zijn dan momenteel het geval is.

Namens Gemeenteraad,

Carl Couckuyt
Algemeen directeur

Arne Min Jou
Voorzitter