De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
De gemeente werd op 6 september 2024 via mail uitgenodigd op de algemene vergadering van Cipal die op donderdag 7 november 2024 om 16u. zal plaatsvinden op digitale wijze via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
- Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
- De statuten van Cipal.
De agenda voor de algemene vergadering van Cipal van donderdag 7 november 2024 werd als volgt samengesteld:
Dit rekening houdend met de toelichtende nota van Cipal betreffende deze agendapunten en de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 werden de volgende raadsleden voor de huidige legislatuur aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Cipal:
- de heer Chris Marreel, schepen, wonende te 8740 Pittem, Wingensesteenweg 9, 8740 Pittem als vertegenwoordiger en
- de heer Stijn Vandenhende, schepen, Verbieststraat 7b, 8740 Pittem als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 1
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeente Pittem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.
De gemeente werd via mail en aangetekende brief opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest die op dinsdag 19 november 2024 om 18u. plaats zal vinden in het Fluvius-gebouw, President Kennedypark 12 te 8500 Kortrijk.
- Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 432, alinea 3 en artikel 24 van de statuten, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
- Het Energiedecreet van 8 mei 2009.
- De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 19 september 2024.
- Het aangetekend schrijven van 23 september 2024 waarin de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest die op 19 november 2024 plaatsheeft in het Fluvius-gebouw, President Kennedypark 12 te 8500 Kortrijk.
- Documentatiestukken betreffende de agendapunten kunnen elektronisch geraadpleegd worden op het Extranet van Gaselwest.
De agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest van 19 november 2024 werd als volgt samengesteld:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3 Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen.
Bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 werden de volgende raadsleden, voor de huidige legislatuur, aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Gaselwest :
Vertegenwoordiger : de heer Stijn Vandenhende, schepen, wonende te 8740 Pittem, Verbieststraat 7b.
Plaatsvervanger: mevrouw Heidi Lievrouw, schepen, wonende te 8740 Pittem, Egemstraat 64.
ARTIKEL 1
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 19 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3 Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Statutaire benoemingen.
5. Statutaire mededelingen
ARTIKEL 2
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 19 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
ARTIKEL 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De rechtspersonen gemeentebestuur Pittem en OCMW Pittem zijn lid van de Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw tot het einde van de legislatuur.
Vanaf 1 januari 2025 bundelen de 14 Logo's uit het Nederlandstalig gebied hun krachten en gaan ze verder als één organisatie. Ze mikken daarbij op efficiëntiewinst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren en ze willen tegelijkertijd de regionale werking nog verder versterken. Als lokale en regionale partners behouden we dus zeker een aanspreekpunt in (het team van Logo) Midden-West-Vlaanderen.
Ons bestuur werd per mail op 2 september uitgenodigd naar de Bijzondere Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren. Deze gaat door op woensdag 20 november om 19u30 in OC 't Zonnerad, Tresoriersstraat 6 te Zonnebeke.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
- statuten van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw
- decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid van 21 november 2003
- besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo's van 17 mei 2024
De dagorde van de Bijzondere Algemene Vergadering met schriftelijke besluitvorming is als volgt :
Eerste agendapunt : kennisname, onderzoek en goedkeuringvan het gezamenlijk verrichtingsvoorstel opgemaakt door Logo Vlaanderen VZW (RPR Antwerpen, afdeling Antwerpen, 1012.417.803) in de hoedanigheid van Overnemende VZW en door Lokaal Gezondheidsoverleg Antwerpen VZW (RPR Antwerpen, afdeling Antwerpen, 0478.639.768), Lokaal Gezondheidsoverleg Brugge – Oostende VZW (RPR Brugge, afdeling Brugge, 0466.898.315), Lokaal Gezondheidsoverleg Dender VZW (RPR Gent, afdeling Dendermonde, 0475.926.441), Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ VZW (RPR Gent, afdeling Gent, 0817.842.830), Lokaal Gezondheidsoverleg Kempen VZW (RPR Antwerpen, afdeling Turnhout, 0465.214.968), Lokaal Gezondheidsoverleg Limburg VZW (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt, 0465.044.427), Lokaal Gezondheidsoverleg Leieland (RPR Gent, afdeling Kortrijk, 0466.897.820), Lokaal Gezondheidsoverleg Mechelen (RPR Antwerpen, afdeling Mechelen, 0478.689.060), Lokaal Gezondheidsoverleg Midden-West-Vlaanderen (RPR Gent, afdeling Kortrijk, 0466.898.414), Lokaal Gezondheidsoverleg Oost-Brabant (RPR Leuven 0478.422.509), Lokaal Gezondheidsoverleg Waasland (RPR Gent, afdeling Dendermonde, 0469.135.055) en Lokaal Gezondheidsoverleg Zenneland VZW (RPR Brussel Nederlandstalige afdeling 0478.478.234) in de hoedanigheid van Overgenomen VZW’s in toepassing van artikel 13:3, § 1, WVV, waaraan de volgende documenten gehecht werden : (i) een staat van activa en passiva van zowel de Overnemende VZW als de Overgenomen VZW’s per 31 augustus 2024, en (ii) de controleverslagen opgemaakt door het revisorenkantoor Boes & Verrue op [ DATUM ] oktober 2024 over het verrichtingsvoorstel en de voormelde staten van activa en passiva.
In toepassing van artikel 13:3, § 1, WVV werd een kopie van voornoemd verrichtingsvoorstel, met bijhorende staten van activa en passiva per 31 augustus 2024 en controleverslagen van het revisorenkantoor Boes & Verrue, werden samen met de agenda kosteloos overgemaakt aan de leden van de Vereniging.
Tweede agendapunt : besluit tot ontbinding (zonder vereffening), overeenkomstig het voornoemd verrichtingsvoorstel, teneinde het volledig vermogen van de Vereniging in te brengen in Logo Vlaanderen VZW, de Overnemende VZW e in de zin van artikel 13:1, § 1, WVV, en dit met juridische, fiscale en boekhoudkundige uitwerking vanaf 1 januari 2025 om 0u.
Derde agendapunt : kennisname van het feit dat de leden van de Vereniging in de hoedanigheid van Overgenomen VZW hun hoedanigheid van lid verliezen en, zoals voorzien in het verrichtingsvoorstel opgemaakt in toepassing van artikel 13:3, § 1, WVV, niet van rechtswege lid worden van Logo Vlaanderen VZW in de hoedanigheid van Overnemende VZW.
Vierde agendapunt: Beëindiging van het mandaat van de bestuurders – kwijting.
Vijfde agendapunt: Beding dat de besluiten te nemen over de onderwerpen op de agenda, genomen worden onder de opschortende voorwaarde van het overeenstemmend besluit tot inbreng door de Logo Vlaanderen VZW in de hoedanigheid van Overnemende VZW.
Zesde agendapunt : Bijzondere volmacht met het oog op de vaststelling van de verwezenlijking van de hiervoor vermelde opschortende voorwaarde en tot effectieve inbreng van het volledige vermogen van de Vereniging op de buitengewone algemene vergadering van Logo Vlaanderen VZW.
Zevende agendapunt: volmacht aan het bestuursorgaan voor de uitvoering van de genomen besluiten.
Achtste agendapunt : volmacht voor de formaliteiten.
De gemeenteraad heeft het volgende raadslid aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de Bijzondere Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen tijdens de legislatuur 2019-2024:
- Mevrouw Annick Debonné, raadslid, wonende te Pittem, Spoorweglaan 21 als vertegenwoordiger.
Indien de vaste vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn op de Bijzondere Algemene Vergadering, kan een plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden of kan de vaste vertegenwoordiger een volmacht geven aan een ander effectief lid van de Bijzondere Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen van woensdag 20 november om 19u30 in de OC 't Zonnerad, Tresoriersstraat 6 te Zonnebeke.
Artikel 2
Mevrouw Annick Debonné wordt gemandateerd om op te treden als vertegenwoordiger van de gemeente Pittem om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de Bijzondere Algemene Vergadering.
De gemeenteraad heeft kennis genomen van de context en argumentatie, met inbegrip van de opties om vertegenwoordiging naar de Bijzondere Algemene Vergadering te voorzien bij afwezigheid van de vaste vertegenwoordiger.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing wordt per mail overgemaakt aan Roos Goemaere, Logo Midden-West-Vlaanderen.
De gemeente Pittem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.
De gemeente werd per mail en aangetekend schrijven opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 20 november 2024 om 18.00u plaats zal vinden in Salons Saint Germain, De Breyne Peellaertstraat 12, te 8600 Diksmuide.
- Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het Lokaal bestuur van 22 december 2017 en artikel 24 van de statuten, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
- Het Energiedecreet van 8 mei 2009.
- De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 16 september 2024.
- Het aangetekend schrijven van 19 september 2024 waarin de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 20 november 2024 plaatsheeft in Salons Saint Germain, De Breyne Peellaerstraat 12, te 8600 Diksmuide.
- Een dossier met documentatiestukken betreffende deze agendapunten kunnen elektronisch geraadpleegd worden op het Extranet van Fluvius West.
De agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West van 20 november 2024 werd door de Raad van Bestuur als volgt samengesteld:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Beëindiging deelnemerschap Fluvius West in WVI DV.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
De gemeenteraad heeft in vergadering van 4 mei 2020 de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Fluvius West tijdens de legislatuur 2019-2024:
- Mevrouw Jessica Vandromme, raadslid, wonende te Pittem, Egem Veldweg 12 als vertegenwoordiger
- Mevrouw Heidi Lievrouw, schepen, wonende te Pittem, Egemstraat 64 als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
ARTIKEL 1
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West dd. 20 november 2024:
1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.
2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.
3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.
4. Beëindiging deelnemerschap Fluvius West in WVI DV.
5. Statutaire benoemingen.
6. Statutaire mededelingen.
ARTIKEL 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 20 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.
ARTIKEL 3
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Onze gemeente is sedert 1 juni 2019 aangesloten bij TMVS dv, nu genaamd Creat Services dv.
Op 5 september 2024 werd ons bestuur per mail en aangetekend schrijven uitgenodigd tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS dv) die plaats zal vinden op dinsdag 26 november 2024 om 14.30u in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
- de gemeente is aangesloten bij Creat Services dv
- de statuten van Creat Services dv
- de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld
- de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Volgende punten staan op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv van dinsdag 26 november 2024:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad heeft in vergadering van 7 november 2022 de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVS dv tijdens de huidige legislatuur:
- De heer Chris Marreel, schepen, als effectief vertegenwoordiger.
- De heer Arne Min Jou, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 1
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden :
- hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
- hetzij per elektronische post, 20241126BAV@farys.be,
De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het decreet lokaal bestuur.
Per e-mail nodigt de DVV Midwest haar leden uit naar de Bijzondere Algemene Vergadering die doorgaat op dinsdag 26 november 2024 om 18.00u. Deze zitting gaat door in het streekhuis, Spanjestraat 141 te Roeselare.
- het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013;
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
- de statuten van de DVV Midwest.
De agenda voor de Bijzondere Algemene Vergadering van DVV Midwest van dinsdag 26 november 2024 werd als volgt samengesteld:
1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 4 juni 2024
2. Benoemen bestuurder Moorslede in de Raad van Bestuur
3. Vaststellen bijdrage gemeenten 2025
4. Jaarplanning 2025
5. Budget 2024-2025
6. Kennisname fusie Tielt-Meulebeke en Wingene-Ruiselede
7. Varia
8. Volgende Algemene Vergadering
In het gemeenteraadsbesluit van 7 november 2022 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van DVV Midwest, werden volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen:
- De heer Arne Min Jou als vertegenwoordiger
- De heer Stijn Vandenhende als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 26 november 2024 om 18u.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Bijzondere Algemene Vergadering van 26 november 2024 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 26 november 2024 goedkeuren.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest via dvv-midwest@midwest.be.
Per mail en aangetekend schrijven werd ons bestuur uitgenodigd voor de Buitengewone Algemene Vergadering van WVI die zal plaatsvinden op woensdag 27 november 2024 om 18.30u. in Cultuurzaal De Balluchon, Moerestraat 19, te 8680 Koekelare.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
- het feit dat de gemeente Pittem deelnemer is van de West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging, afgekort tot WVI;
- de statuten van WVI;
- het schrijven van WVI van 19 september 2024 met aanduiding van de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024.
Op de Buitengewone Algemene Vergadering van woensdag 27 november 2024 worden de volgende punten besproken:
1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering dd. 12.06.2024
2. Begroting 2025
3. Deelname WVI in Bluebridge nv
4. Uittreding WVI uit Bedrijvencentrum Oostende nv
5. Uittreding Fluvius West (aandelen B) uit WVI
6. Wijziging maatschappelijke zetel
7. Fusie Meulebeke-Tielt en fusie Ruiselede-Wingene
8. Kennisneming ontslag van bestuurder Kurt Claeys (Oostende)
9. Kennisneming ontslag van bestuurder Kris Declercq (Roeselare)
10. Statutaire benoemingen
11. Mededelingen
In vergadering van 30 januari 2019 heeft de gemeenteraad de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van de WVI tijdens de legislatuur 2019-2024 :
- De heer Denis Fraeyman, burgemeester, wonende te Pittem, Kerkstraat 7 als vertegenwoordiger
- Mevrouw Greet Dewitte, raadslid, wonende te Pittem, Jozef Cardijnstraat 15 als plaatsvervangend vertegenwoodiger.
Artikel 1
De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op 27 november 2024 worden goedgekeurd:
1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering dd. 12.06.2024
2. Begroting 2025
3. Deelname WVI in Bluebridge nv
4. Uittreding WVI uit Bedrijvencentrum Oostende nv
5. Uittreding Fluvius West (aandelen B) uit WVI
6. Wijziging maatschappelijke zetel
7. Fusie Meulebeke-Tielt en fusie Ruiselede-Wingene
8. Kennisneming ontslag van bestuurder Kurt Claeys (Oostende)
9. Mededelingen
Artikel 2
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Pittem, houder van 4828 aandelen, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op woensdag 27 november 2024 om 18.30 uur, wordt het mandaat gegeven om
- er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering uit te voeren.
- deel te nemen aan elke latere Algemene Vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 27 november 2024 geplande Buitengewone Algemene Vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering te realiseren.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan WVI.
Onze gemeente is sedert 1 januari 2021 aangesloten bij Farys ov (voorheen TMVW ov).
Op 17 september 2024 werd ons bestuur per aangetekend schrijven uitgenodigd tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov die doorgaat op vrijdag 29 november 2024 om 14.30 u. in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.
De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.
- de gemeente is aangesloten bij Farys ov
- de statuten van Farys ov
- de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov op 29 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld
- de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
- de uitslag van de geheime stemming, gehouden op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur
De raad van bestuur heeft de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov van vrijdag 29 november 2024 als volgt samengesteld:
1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
4. Begroting 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
De gemeenteraad heeft in vergadering van 1 februari 2021 Mevr. Jessica Vandromme, gemeenteraadslid, wonende Egemveldweg 12 te 8740 Pittem aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVW ov. Mevr. Heidi Lievrouw, schepen, wonende Egemstraat 64 te 8740 Pittem werd aangeduid als plaatsvervanger. Door een naamsverandering werd TMVW vervangen door Farys ov.
Artikel 1.
De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov van 29 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal
2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
4. Begroting 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)
5. Actualisering presentievergoeding
6. Statutaire benoemingen
Varia
Artikel 2.
De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervanger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 29 november 2024, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.
Artikel 3.
Een afschrift van dit besluit zal:
- hetzij per post t.a.v. Farys ov, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
- hetzij per elektronische post, 20241129BAV@farys.be,
gestuurd worden.
Per aangetekend schrijven en mail werd de gemeente uitgenodigd op de Buitengewone Algemene Vergadering van I.V.I.O., die doorgaat op maandag 9 december 2024 om 18u. in de vergaderzaal van I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12 te Izegem.
- artikel 454 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen, waarbij bepaald wordt dat minstens één buitengewone algemene vergadering belegd wordt in de loop van het laatste trimester van elk jaar om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgend boekjaar te bespreken en waarbij een door de raad van bestuur opgestelde begroting op de agenda van deze vergadering staat vermeld.
- de gemeente werd opgeroepen per aangetekend schrijven en mail op 22 oktober 2024 om deel te nemen aan de zitting van de Buitengewone Algemene Vergadering van I.V.I.O. van 9 december 2024.
- de ter beschikking gestelde agenda en documenten.
Volgende punten staan op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van I.V.I.O. van maandag 9 december 2024:
1. Kennisname van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie in 2025
2. Goedkeuring budget 2025
3. Varia
In de gemeenteraadsbeslissing van 2 mei 2022 werd de heer Arne Min Jou, raadslid, aangesteld als effectief lid voor de algemene vergadering. Mevrouw Greet Dewitte is plaatsvervangende vertegenwoordiger, beiden voor de huidige legislatuur.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 9 december 2024:
1. Kennisname van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie in 2024
2. Goedkeuring budget 2025
3. Varia
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van 9 december 2024 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 9 december 2024 goedkeuren.
Artikel 3
Deze beslissing dient te worden overgemaakt aan I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.
- het decreet Lokaal Bestuur;
- het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 2 en 47;
- het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten;
- het ministerieel besluit van 27 november 2006 waarbij de modellen werden vastgesteld voor het voeren van de nieuwe boekhouding;
- de beslissing van 17 juni 2024 van de kerkraad van O.L.Vrouw Pittem waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek werd vastgelegd;
- de beslissing van 4 april 2024 van de kerkraad van Sint-Germanus Egem waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek werd vastgelegd;
- het feit dat dit budget op het bisdom werd ontvangen met het oog op het voor advies voorleggen aan de bisschop van Brugge;
- het gunstig advies van het Bisdom Brugge aan het budget 2025 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Pittem met een exploitatietoelage van € 20.598,83 en een investeringstoelage van € 168.500,00;
- het gunstig advies van het Bisdom Brugge aan het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Germanus Egem met een exploitatietoelage van € 15.228,27 en een investeringstoelage van € 0,00;
Voor het budget 2025 blijven de gemeentelijke bijdragen binnen de grenzen van het in het meerjarenplan opgenomen bedrag.
Artikel 1
Akte wordt genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Pittem een exploitatietoelage van € 20.598,83 en een investeringstoelage van € 168.500,00.
Akte wordt genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Germanus Egem met een exploitatietoelage van € 15.228,27 en een investeringstoelage van € 0,00.
Artikel 2
De provinciegouverneur, het representatief orgaan en het centraal kerkbestuur O.L.Vrouw Pittem - Sint-Germanus Egem in kennis te stellen van deze aktename.
Er is een ontwerp van verlofkalender 2025 opgemaakt.
- rechtspositieregeling, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad en ocmw-raad op 4/4/2022
De uitgewerkte ontwerpverlofkalender is in bijlage gevoegd.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de verlofkalender 2025 voor het gemeentebestuur.
Sinds 1 augustus 2007 bestaat er een intergemeentelijke dienst nood- en interventieplanning in de schoot van de politiezone RIHO. Deze dienst kende door de jaren heen een gestage groei, aangezien steeds meer gemeenten interesse toonden om aan te sluiten. Het aantal samenwerkende gemeenten schommelde de voorbije jaren tussen de 9 en 12 (bovenop de 3 'stichtende gemeenten' Roeselare, Izegem en Hooglede). De laatste jaren groeide de overtuiging om de dienst in te bedden in DVV Midwest.
De laatste jaren groeide geleidelijk aan zowel ambtelijk als politiek het inzicht en de overtuiging dat gezien:
een inbedding in de politiezone RIHO wellicht niet langer de best mogelijke organisatievorm van de intergemeentelijke dienst nood- en interventieplanning was. In navolging hiervan en de eerdere beslissing van de besturen bij de oprichting van DVV Midwest om de piste van inkanteling van NIP te bekijken, is een nota opgemaakt. Dit sluit aan bij één van de doelstellingen waarvoor DVV Midwest werd opgericht, namelijk het bundelen van bestaande en nieuwe samenwerkingsverbanden.
Er wordt voorgesteld om de inkanteling en verdere samenwerking in twee fasen te laten verlopen om de complexiteit ervan niet te vergroten.
De bestaande samenwerkingsovereenkomsten met PZ RIHO lopen tot 31 december 2025. Deze overeenkomsten worden verder binnen DVV Midwest opgenomen. Aandachtspunt bij de dienstverlening naar niet-Midwest-besturen zijn de verplichting tot regioconform werken van DVV Midwest, ook blijkt uit juridisch advies dat DVV Midwest 21% BTW zal moeten aanrekenen aan niet-leden.
Volgende timing wordt voorgesteld:
In het najaar worden de verdere noodzakelijke juridische - personeels - logistieke elementen opgenomen/voorbereid met als streefdoel inkanteling tegen januari 2025.
Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van de implicatienota en is akkoord met de inkanteling van NIP in DVV Midwest met als streefdoel januari 2025.
Artikel 2: De gemeenteraad verleent goedkeuring om in 2025 de bespreking te voeren rond onder andere de toekomstige werking, financiering, personeelsinzet en taakinhoud van NIP binnen DVV Midwest conform de geldende principes binnen DVV Midwest.
Het Agentschap Binnenlands Bestuur stuurde op 20 september 2024 een email betreffende het besluit van de Provinciegouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 van de gemeente en het OCMW van Pittem.
Artikel 332 § 1, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Op 20 september 2024 keurde de Provinciegouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het OCMW van Pittem goed.
Dit besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende gemeenteraad.
De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Provinciegouverneur waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het OCMW van Pittem wordt goedgekeurd.
Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:
De wettelijke vereisten werden vertaald in volgende rapporten:
Voor het opstellen van de geconsolideerde opvolgingsrapportering werden deze uit de software gehaald namelijk de schema's T2 en J2 op toestand van 30 juni van het lopende jaar.
De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan 2020-2025 voor het boekjaar 2023.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd om de nominatieve subsidies toe te kennen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 3 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 4 december 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 9 2020-2026.
Besluit van de gemeenteraad van 1 juli 2024 betreffende aanpassing meerjarenplan 10 2020-2027.
Artikel 41, tweede lid, 23° van het decreet over het lokaal bestuur, stelt dat de bevoegdheid om nominatieve subsidies toe te kennen een exclusieve bevoegdheid is van de gemeenteraad.
De nominatieve subsidies voor 2025, opgenomen in het vastgestelde meerjarenplan 2020 - 2027, kunnen worden toegekend.
Enig artikel
De nominatieve subsidies 2025 worden toegekend volgens het overzicht in bijlage.
Op 5 december 2019 heeft de gemeenteraad unaniem een belastingreglement vastgesteld houdende gemeentelijke opcentiemen op de door het Vlaams Gewest geheven heffing ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten. Het reglement is geldig tot 31 december 2024 en bijgevolg dient het reglement nog vastgesteld te worden voor het aanslagjaar 2025.
Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Het wetboek van de inkomstenbelastingen; meer bepaald op artikel 464/01, ingevoegd bij wet van 19 april 2014 tot wijziging van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, inzake de vestiging van aanvullende belastingen op gewestbelastingen.
Het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, en latere wijzigingen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten van 1 juli 1997, en latere wijzigingen.
De Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013; meer bepaald op titel 2, hoofdstuk 6 en artikel 3.1.0.0.4 §2.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 december 2013 betreffende de uitvoering van de Vlaamse Codes Fiscaliteit van 13 december 2013.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De gemeente kan besluiten tot het heffen van opcentiemen op de heffing van het Vlaams Gewest.
De leegstand, de verkrotting en de verwaarlozing van bedrijfsruimten in de gemeente moet voorkomen en bestreden moet worden. Langdurige leegstand en verwaarlozing tasten immers de kwaliteit van de onmiddellijke omgeving aan en dragen bij tot het elders aansnijden van nog onbebouwde ruimte.
De belasting herneemt hetzelfde aantal opcentiemen.
Artikel 1.
Voor de aanslagjaar 2025 worden 50 opcentiemen geheven op de heffing, van het Vlaams gewest zoals ingesteld conform de bepalingen van titel 2, hoofdstuk 6 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013. Het betreft de heffing ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten.
Artikel 2.
De gemeente doet een beroep op de medewerking van de Vlaamse Belastingdienst voor de inning van deze opcentiemen.
Artikel 3.
§ 1. Een afschrift van deze verordening wordt aan de provinciegouverneur toegestuurd, overeenkomstig artikel 253 van het gemeentedecreet.
§ 2. Een afschrift van deze verordening wordt binnen de maand die volgt op de inwerkingtreding ervan bij aangetekende brief bezorgd aan het Agentschap Vlaamse Belastingdienst, Phoenixgebouw, Koning Albert II-laan 35 bus 62, 1030 Brussel.
Op 11 oktober 2024 werden de gemeentelijke dotaties bezorgd van de participerende gemeenten van de Politiezone Regio Tielt ter vaststelling.
Het evenwicht in de gewone dienst komt tot stand door een dotatie van de gemeenten aan de politiebegroting die gelijk is aan het verschil tussen de gewone uitgaven en gewone ontvangsten van de politiebegroting; de gemeentelijke dotatie vormt bijgevolg het sluitstuk van de politiebegroting;
De dotatie 2025 van de gemeente Pittem aan de politiezone wordt bepaald als volgt :
- exploitatietoelage : € 477.978,00
- investeringstoelage : € 50.112,00
De totale toelage uit het meerjarenplan 2020-2025 zoals voorgesteld in het politiecollege van de Politiezone Regio Tielt van 14 juni 2019 kan behouden blijven.
Gelet op het visum van de financieel directeur verleend op 11 oktober 2024.
Artikel 1:
De dotatie van de gemeente Pittem aan de Politiezone Regio Tielt voor het boekjaar 2025 wordt vastgesteld op maximum 528.090,00 euro. De exploitatietoelage bedraagt 477.978,00 euro. De investeringstoelage bedraagt 50.112,00 euro.
Artikel 2:
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:
- Gouverneur van West-Vlaanderen, Dienst politionele veiligheid – FAC Kamgebouw – Koning Albert –I-Laan 1/5 bus 6 – 8200 Brugge
- de voorzitter van de Politiezone Regio Tielt, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt
- de zonechef, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt
- de heer Dieter Vandenberghe, bijzondere rekenplichtige van de PZ Tielt, p/a, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen inzonderheid de artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 1 dat bepaalt dat de gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 2 dat bepaalt: ‘de dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Het akkoord wordt bereikt ten laatste op 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de dotatie bestemd is.’
Overwegende dat de gemeente Pittem conform het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, wordt ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen (verder Zone Midwest genoemd);
Overwegende dat Zone Midwest in zitting van de prezoneraad op 27 mei 2014 een akkoord bereikte m.b.t. de financiële verdeelsleutel die de dotatie bepaalt van elke gemeente aan de Zone Midwest; na diverse infosessies aan schepenen, raadsleden, financieel beheerders en secretarissen werd de financiële verdeelsleutel herbevestigd tijdens de prezoneraad op 24 juni 2014;
Deze financiële verdeelsleutel werd bevestigd in het voorontwerp van begroting (pré-begroting) door het zonecollege in zitting van 27 augustus 2024 m.b.t. de opmaak van het budget voor 2025.
Een informatievergadering voor de gemeentebesturen vond plaats op 3 oktober 2024.
Overwegende dat deze financiële verdeelsleutel opnieuw werd bevestigd door de zoneraad in zitting van 22 oktober 2024 m.b.t. de opmaak van het budget voor 2025;
Overwegende dat de totale exploitatietoelage van de gemeenten voor 2025 € 8.113.947,00 de totale investeringstoelage voor 2025 € 1.605.000,00 en de totale gemeentelijk gezamenlijke toelage € 9.718.947,00 bedraagt.
De exploitatietoelage voor de gemeente Pittem wordt vastgesteld op € 226.980,00 en de investeringstoelage voor de gemeente Pittem wordt vastgesteld op € 49.755,00. Deze kredieten werden voor het jaar 2025 in het MJP 2020-2025 ingeschreven.
Gelet op het visum van de financieel directeur op de ingeschreven toelagen verleend op 23/10/2024.
Op voorstel van de burgemeester.
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van de financiële verdeelsleutel die de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de Zone Midwest vastlegt en die door de zoneraad in zitting van 22 oktober 2024 voor de begroting 2025 werd herbevestigd.
Artikel 2:
De gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2025 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Gemeente |
Dotatie 2025 |
Ardooie |
€ 310.247,50 |
Hooglede |
€ 332.173,50 |
Ingelmunster |
€ 287.777,50 |
Izegem |
€ 839.381,50 |
Lichtervelde |
€ 274.229,00 |
Meulebeke |
€ 309.869,50 |
Moorslede |
€ 306.344,00 |
Pittem |
€ 226.980,00 |
Roeselare |
€ 3.238.626,50 |
Ruiselede |
€ 149.337,50 |
Staden |
€ 343.782,50 |
Tielt |
€ 671.744,50 |
Wingene |
€ 420.215,50 |
Dentergem |
€ 204.229,50 |
Oostrozebeke |
€ 199.008,50 |
Totaal |
€ 8.113.947,00 |
Artikel 3:
De gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2025 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Gemeente |
Dotatie 2025 (in euro) |
Ardooie |
€ 63.397,50 |
Hooglede |
€ 68.533,50 |
Ingelmunster |
€ 68.533,50 |
Izegem |
€ 184.093,50 |
Lichtervelde |
€ 52.965,00 |
Meulebeke |
€ 70.780,50 |
Moorslede |
€ 64.842,00 |
Pittem |
€ 49.755,00 |
Roeselare |
€ 549.712,50 |
Ruiselede |
€ 33.223,50 |
Staden |
€ 71.422,50 |
Tielt |
€ 148.462,50 |
Wingene |
€ 90.361,50 |
Dentergem |
€ 45.100,50 |
Oostrozebeke |
€ 43.816,50 |
Totaal |
€ 1.605.000,00 |
Artikel 4:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de voorzitter van de zoneraad van Zone Midwest, Kwadestraat 159 te 8800 Roeselare én aan de zonesecretaris van Zone Midwest.
Artikel 5:
In uitvoering van artikel 252 § 1 van het Gemeentedecreet wordt binnen de 20 dagen na het nemen van dit besluit, deze beslissing ter kennis gebracht van de provinciegouverneur.
De overeenkomst wordt afgesloten in functie van het inrichten van STEM-trajecten, namelijk:
- Junior Techniekacademie
- Tiener Techniekacademie
Een STEM-traject omvat 6 workshops telkens van 2 uur.
Binnen deze samenwerking schenken VIVES en het lokaal bestuur elkaar het nodige vertrouwen en een goede communicatie om tot een goede samenwerking te komen.
2025/ACT-861/0820-00/6494052/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: bijdrage organisatie Techniekacademie: 2400 euro.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst 2025 voor de organisatie van de Techniekacademie. De samenwerkingsovereenkomst van 2024 wordt vervangen door deze overeenkomst.
Volgende variapunten werd per mail dd. 29/10/2024 bezorgd door Andres Vandewalle (NPE):
1) Evaluatie vorige, huidige en toekomstige testopstelling Kasteeldreef – Kolonel Naessenstraat (Renzo Callant)
Volgende punten werden ingediend en ter zitting besproken:
1) Evaluatie vorige, huidige en toekomstige testopstelling Kasteeldreef – Kolonel Naessenstraat (Renzo Callant)
Renzo Callant: de eerste testopstelling werd niet goed onthaald door de buurt en ook de tweede testopstelling was niet optimaal aangezien de verkeersremmende bakken steeds maar verplaatst werden.
Hoe verzamelen jullie feedback van de opstellingen? En hoe gaat het nu verder?
Denis Fraeyman: de resultaten geven aan dat er ongeveer 10 km/u minder snel gereden wordt. De tweede opstelling was alleszins beter. We overleggen met de wvi om na te gaan wat de beste oplossing is, mss zijn er nog andere opstellingen mogelijk. We gaan nog een infovergadering organiseren. De opstelling gaat deze week terug verwijderd worden. Voorlopig wordt er geen nieuwe testopstelling opgezet. Belangrijkste is dat we de fietsers beschermen. In het mobiliteitsplan is het voorzien dat de volledige weg Kasteeldreef/Kolonel Naessensstraat beperkt wordt tot 50 km/u.
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter