Terug
Gepubliceerd op 09/12/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 04/11/2024 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
  • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

    • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering.

      Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
      Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Aanleiding

      De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

      Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Regelgeving

      - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

      - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

      - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad

      - verslag vorige zitting

      Publieke stemming
      Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Fraeyman Denis, Burgemeester-voorzitter

      • Algemeen beleid

        • Cipal dv- agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van donderdag 7 november 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).

          De gemeente werd op 6 september 2024 via mail uitgenodigd op de algemene vergadering van Cipal die op donderdag 7 november 2024 om 16u. zal plaatsvinden op digitale wijze via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.

          Regelgeving

          - Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;

          - De statuten van Cipal.

          Context en argumentatie

          De agenda voor de algemene vergadering van Cipal van donderdag 7 november 2024 werd als volgt samengesteld:

          1. Uittreding gemeente en OCMW Borsbeek uit Cipal dv naar aanleiding van de vrijwillige fusie van de gemeente Borsbeek met de stad Antwerpen
          2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2025
          3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

          Dit rekening houdend met de toelichtende nota van Cipal betreffende deze agendapunten en de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.

          Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

          Bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 werden de volgende raadsleden voor de huidige legislatuur aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Cipal:

          - de heer Chris Marreel, schepen, wonende te 8740 Pittem, Wingensesteenweg 9, 8740 Pittem als vertegenwoordiger en

          - de heer Stijn Vandenhende, schepen, Verbieststraat 7b, 8740 Pittem als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 goedgekeurd.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 7 november 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

          Artikel 3

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

        • Gaselwest - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 19 november 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De gemeente Pittem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Gaselwest.

          De gemeente werd via mail en aangetekende brief opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest die op dinsdag 19 november 2024 om 18u. plaats zal vinden in het Fluvius-gebouw, President Kennedypark 12 te 8500 Kortrijk.  

          Regelgeving

          - Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 432, alinea 3 en artikel 24 van de statuten, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

          - Het Energiedecreet van 8 mei 2009.

          - De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 19 september 2024.

          - Het aangetekend schrijven van 23 september 2024 waarin de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest die op 19 november 2024 plaatsheeft in het Fluvius-gebouw, President Kennedypark 12 te 8500 Kortrijk.

          - Documentatiestukken betreffende de agendapunten kunnen elektronisch geraadpleegd worden op het Extranet van Gaselwest.

          Context en argumentatie

          De agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Gaselwest van 19 november 2024 werd als volgt samengesteld:

          1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.

          2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.

          3 Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.

          4. Statutaire benoemingen.

          5. Statutaire mededelingen.

           

          Bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 werden de volgende raadsleden, voor de huidige legislatuur,  aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Gaselwest :

          Vertegenwoordiger : de heer Stijn Vandenhende, schepen, wonende te 8740 Pittem, Verbieststraat 7b.

          Plaatsvervanger: mevrouw Heidi Lievrouw, schepen, wonende te 8740 Pittem, Egemstraat 64.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          ARTIKEL 1

          De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de Opdrachthoudende vereniging Gaselwest d.d. 19 november 2024:

          1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.

          2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.

          3 Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.

          4. Statutaire benoemingen.

          5. Statutaire mededelingen

          ARTIKEL 2

          De vertegenwoordiger van de stad/gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Gaselwest op 19 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.

           ARTIKEL 3

          Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Gaselwest, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

           

        • Logo Midden-West-Vlaanderen - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Bijzondere Algemene Vergadering op woensdag 20 november 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De rechtspersonen gemeentebestuur Pittem en OCMW Pittem zijn lid van de Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw tot het einde van de legislatuur.

          Vanaf 1 januari 2025 bundelen de 14 Logo's uit het Nederlandstalig gebied hun krachten en gaan ze verder als één organisatie. Ze mikken daarbij op efficiëntiewinst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren en ze willen tegelijkertijd de regionale werking nog verder versterken. Als lokale en regionale partners behouden we dus zeker een aanspreekpunt in (het team van Logo) Midden-West-Vlaanderen.

          Ons bestuur werd per mail op 2 september uitgenodigd naar de Bijzondere Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren. Deze gaat door op woensdag 20 november om 19u30 in OC 't Zonnerad, Tresoriersstraat 6 te Zonnebeke.

          Regelgeving

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          - statuten van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw

          - decreet betreffende het preventieve gezondheidsbeleid van 21 november 2003

          - besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo's van 17 mei 2024

          Context en argumentatie

          De dagorde van de Bijzondere Algemene Vergadering met schriftelijke besluitvorming is als volgt : 

          Eerste agendapunt : kennisname, onderzoek en goedkeuringvan het gezamenlijk verrichtingsvoorstel opgemaakt door Logo Vlaanderen VZW (RPR Antwerpen, afdeling Antwerpen, 1012.417.803) in de hoedanigheid van Overnemende VZW en door Lokaal Gezondheidsoverleg Antwerpen VZW (RPR Antwerpen, afdeling Antwerpen, 0478.639.768), Lokaal Gezondheidsoverleg Brugge – Oostende VZW (RPR Brugge, afdeling Brugge, 0466.898.315), Lokaal Gezondheidsoverleg Dender VZW (RPR Gent, afdeling Dendermonde, 0475.926.441), Lokaal Gezondheidsoverleg Gezond+ VZW (RPR Gent, afdeling Gent, 0817.842.830), Lokaal Gezondheidsoverleg Kempen VZW (RPR Antwerpen, afdeling Turnhout, 0465.214.968), Lokaal Gezondheidsoverleg Limburg VZW (RPR Antwerpen, afdeling Hasselt, 0465.044.427), Lokaal Gezondheidsoverleg Leieland (RPR Gent, afdeling Kortrijk, 0466.897.820), Lokaal Gezondheidsoverleg Mechelen (RPR Antwerpen, afdeling Mechelen, 0478.689.060), Lokaal Gezondheidsoverleg Midden-West-Vlaanderen (RPR Gent, afdeling Kortrijk, 0466.898.414), Lokaal Gezondheidsoverleg Oost-Brabant (RPR Leuven 0478.422.509), Lokaal Gezondheidsoverleg Waasland (RPR Gent, afdeling Dendermonde, 0469.135.055) en Lokaal Gezondheidsoverleg Zenneland VZW (RPR Brussel Nederlandstalige afdeling 0478.478.234) in de hoedanigheid van Overgenomen VZW’s in toepassing van artikel 13:3, § 1, WVV, waaraan de volgende documenten gehecht werden : (i) een staat van activa en passiva van zowel de Overnemende VZW als de Overgenomen VZW’s per 31 augustus 2024, en (ii) de controleverslagen opgemaakt door het revisorenkantoor Boes & Verrue op [ DATUM ] oktober 2024 over het verrichtingsvoorstel en de voormelde staten van activa en passiva.

          In toepassing van artikel 13:3, § 1, WVV werd een kopie van voornoemd verrichtingsvoorstel, met bijhorende staten van activa en passiva per 31 augustus 2024 en controleverslagen van het revisorenkantoor Boes & Verrue, werden samen met de agenda kosteloos overgemaakt aan de leden van de Vereniging.

          Tweede agendapunt : besluit tot ontbinding (zonder vereffening), overeenkomstig het voornoemd verrichtingsvoorstel, teneinde het volledig vermogen van de Vereniging in te brengen in Logo Vlaanderen VZW, de Overnemende VZW e in de zin van artikel 13:1, § 1, WVV, en dit met juridische, fiscale en boekhoudkundige uitwerking vanaf 1 januari 2025 om 0u.

          Derde agendapunt : kennisname van het feit dat de leden van de Vereniging in de hoedanigheid van Overgenomen VZW hun hoedanigheid van lid verliezen en, zoals voorzien in het verrichtingsvoorstel opgemaakt in toepassing van artikel 13:3, § 1, WVV, niet van rechtswege lid worden van Logo Vlaanderen VZW in de hoedanigheid van Overnemende VZW.

          Vierde agendapunt: Beëindiging van het mandaat van de bestuurders – kwijting.

          Vijfde agendapunt: Beding dat de besluiten te nemen over de onderwerpen op de agenda, genomen worden onder de opschortende voorwaarde van het overeenstemmend besluit tot inbreng door de Logo Vlaanderen VZW in de hoedanigheid van Overnemende VZW.

          Zesde agendapunt : Bijzondere volmacht met het oog op de vaststelling van de verwezenlijking van de hiervoor vermelde opschortende voorwaarde en tot effectieve inbreng van het volledige vermogen van de Vereniging op de buitengewone algemene vergadering van Logo Vlaanderen VZW.

          Zevende agendapunt: volmacht aan het bestuursorgaan voor de uitvoering van de genomen besluiten. 

          Achtste agendapunt : volmacht voor de formaliteiten.

           

          De gemeenteraad heeft het volgende raadslid aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de Bijzondere Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen tijdens de legislatuur  2019-2024:

          - Mevrouw Annick Debonné, raadslid, wonende te Pittem, Spoorweglaan 21 als vertegenwoordiger.

          Indien de vaste vertegenwoordiger niet aanwezig kan zijn op de Bijzondere Algemene Vergadering, kan een plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden of kan de vaste vertegenwoordiger een volmacht geven aan een ander effectief lid van de Bijzondere Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen vzw.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad verleent haar goedkeuring aan de agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering van Logo Midden-West-Vlaanderen van woensdag 20 november om 19u30 in de OC 't Zonnerad, Tresoriersstraat 6 te Zonnebeke.

          Artikel 2

          Mevrouw Annick Debonné wordt gemandateerd om op te treden als vertegenwoordiger van de gemeente Pittem om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de Bijzondere Algemene Vergadering.

          De gemeenteraad heeft kennis genomen van de context en argumentatie, met inbegrip van de opties om vertegenwoordiging naar de Bijzondere Algemene Vergadering te voorzien bij afwezigheid van de vaste vertegenwoordiger.

          Artikel 3

          Een afschrift van deze beslissing wordt per mail overgemaakt aan Roos Goemaere, Logo Midden-West-Vlaanderen. 

        • Fluvius West - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 20 november 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De gemeente Pittem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.

          De gemeente werd per mail en aangetekend schrijven opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die op 20 november 2024 om 18.00u plaats zal vinden in Salons Saint Germain, De Breyne Peellaertstraat 12, te 8600 Diksmuide.

          Regelgeving

          - Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het Lokaal bestuur van 22 december 2017 en artikel 24 van de statuten, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.

          - Het Energiedecreet van 8 mei 2009.

          - De agenda met documentatiestukken werd opgesteld door de Raad van Bestuur in zitting van 16 september 2024.

          - Het aangetekend schrijven van 19 september 2024 waarin de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West die    op 20 november 2024 plaatsheeft in Salons Saint Germain, De Breyne Peellaerstraat 12, te 8600 Diksmuide.

          - Een dossier met documentatiestukken betreffende deze agendapunten kunnen elektronisch geraadpleegd worden op het Extranet van Fluvius West.

          Context en argumentatie

          De agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West van 20 november 2024 werd door de Raad van Bestuur als volgt samengesteld: 

           1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door      de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.

          2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.

          3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.

          4. Beëindiging deelnemerschap Fluvius West in WVI DV.

          5. Statutaire benoemingen.

          6. Statutaire mededelingen.

           

          De gemeenteraad heeft in vergadering van 4 mei 2020 de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Fluvius West tijdens de legislatuur 2019-2024:

          - Mevrouw Jessica Vandromme, raadslid, wonende te Pittem, Egem Veldweg 12 als vertegenwoordiger

          - Mevrouw Heidi Lievrouw, schepen, wonende te Pittem, Egemstraat 64 als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

           ARTIKEL 1

          De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West dd. 20 november 2024:

          1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2025 alsook van de door      de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2025.

          2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 e.v. WVV.

          3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding aansluiting gemeenten voor (neven)activiteiten.

          4. Beëindiging deelnemerschap Fluvius West in WVI DV.

          5. Statutaire benoemingen.

          6. Statutaire mededelingen.

          ARTIKEL 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 20 november 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige gemeenteraadsbeslissing.

           ARTIKEL 3

          Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

        • Creat Services dv - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 26 november 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Onze gemeente is sedert 1 juni 2019 aangesloten bij TMVS dv, nu genaamd Creat Services dv.

          Op 5 september 2024 werd ons bestuur per mail en aangetekend schrijven uitgenodigd tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS dv) die plaats zal vinden op dinsdag 26 november 2024 om 14.30u in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.

          De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

          Regelgeving

          - de gemeente is aangesloten bij Creat Services dv

          - de statuten van Creat Services dv

          - de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv op 26 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld

          - de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

          Context en argumentatie

          Volgende punten staan op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv van dinsdag 26 november 2024:

           1. Wijziging van vermogen

          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

          3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

          4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

          5. Actualisering presentievergoeding

          6. Statutaire benoemingen

          Varia

           

          De gemeenteraad heeft in vergadering van 7 november 2022 de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVS dv tijdens de huidige legislatuur:

          - De heer Chris Marreel, schepen, als effectief vertegenwoordiger.

          - De heer Arne Min Jou, raadslid, als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Creat Services dv van 26 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

          1. Wijziging van vermogen

          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

          3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

          4. Begroting 2025 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

          5. Actualisering presentievergoeding

          6. Statutaire benoemingen

          Varia

          Artikel 2

          De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 26 november 2024, te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

          Artikel 3

          Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden :

          - hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,

          - hetzij per elektronische post, 20241126BAV@farys.be,

        • DVV Midwest - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Bijzondere Algemene Vergadering van 26 november 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het decreet lokaal bestuur.

          Per e-mail nodigt de DVV Midwest haar leden uit naar de Bijzondere Algemene Vergadering die doorgaat op dinsdag 26 november 2024 om 18.00u. Deze zitting gaat door in het streekhuis, Spanjestraat 141 te Roeselare.

          Regelgeving

          - het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013;

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

          - de statuten van de DVV Midwest.

          Context en argumentatie

          De agenda voor de Bijzondere Algemene Vergadering van DVV Midwest van dinsdag 26 november 2024 werd als volgt samengesteld:

          1. Goedkeuring verslag Algemene Vergadering 4 juni 2024

          2. Benoemen bestuurder Moorslede in de Raad van Bestuur

          3. Vaststellen bijdrage gemeenten 2025

          4. Jaarplanning 2025

          5. Budget 2024-2025

          6. Kennisname fusie Tielt-Meulebeke en Wingene-Ruiselede

          7. Varia

          8. Volgende Algemene Vergadering

           

          In het gemeenteraadsbesluit van 7 november 2022 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van DVV Midwest, werden volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen:

          - De heer Arne Min Jou als vertegenwoordiger

          - De heer Stijn Vandenhende als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          Goedkeuring wordt verleend aan de agenda van de Bijzondere Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 26 november 2024 om 18u.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Bijzondere Algemene Vergadering van 26 november 2024 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 26 november 2024 goedkeuren.

          Artikel 3

          Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest via dvv-midwest@midwest.be.

        • WVI - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Buitengewone Algemene Vergadering van woensdag 27 november 2024 om 18.30u - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Per mail en aangetekend schrijven werd ons bestuur uitgenodigd voor de Buitengewone Algemene Vergadering van WVI die zal plaatsvinden op woensdag 27 november 2024 om 18.30u. in Cultuurzaal De Balluchon, Moerestraat 19, te 8680 Koekelare.

          Regelgeving

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

          - het feit dat de gemeente Pittem deelnemer is van de West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging, afgekort tot WVI;

          - de statuten van WVI;

          - het schrijven van WVI van 19 september 2024 met aanduiding van de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 27 november 2024.       

          Context en argumentatie

          Op de Buitengewone Algemene Vergadering van woensdag 27 november 2024 worden de volgende punten besproken:

          1.  Goedkeuring verslag van de algemene vergadering dd. 12.06.2024

          2.  Begroting 2025

          3.  Deelname WVI in Bluebridge nv

          4.  Uittreding WVI uit Bedrijvencentrum Oostende nv

          5.  Uittreding Fluvius West (aandelen B) uit WVI

          6.  Wijziging maatschappelijke zetel

          7.  Fusie Meulebeke-Tielt en fusie Ruiselede-Wingene

          8.  Kennisneming ontslag van bestuurder Kurt Claeys (Oostende)

          9.  Kennisneming ontslag van bestuurder Kris Declercq (Roeselare)

          10. Statutaire benoemingen

          11. Mededelingen

           

          In vergadering van 30 januari 2019 heeft de gemeenteraad de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van de WVI tijdens de legislatuur 2019-2024 :

          - De heer Denis Fraeyman, burgemeester, wonende te Pittem, Kerkstraat 7 als vertegenwoordiger

          - Mevrouw Greet Dewitte, raadslid, wonende te Pittem, Jozef Cardijnstraat 15 als plaatsvervangend vertegenwoodiger.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op 27 november 2024 worden goedgekeurd:

          1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering dd. 12.06.2024

          2. Begroting 2025

          3. Deelname WVI in Bluebridge nv

          4. Uittreding WVI uit Bedrijvencentrum Oostende nv

          5. Uittreding Fluvius West (aandelen B) uit WVI

          6. Wijziging maatschappelijke zetel

          7. Fusie Meulebeke-Tielt en fusie Ruiselede-Wingene

          8. Kennisneming ontslag van bestuurder Kurt Claeys (Oostende)

          9. Mededelingen

           

          Artikel 2

          Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Pittem, houder van 4828  aandelen, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op woensdag 27 november 2024 om 18.30 uur, wordt het mandaat gegeven om

          - er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten    te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering uit te voeren.

          - deel te nemen aan elke latere Algemene Vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 27 november 2024 geplande Buitengewone Algemene Vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering te   realiseren.

           

          Artikel 3

          Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan WVI.

           

        • Farys ov - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Buitengewone Algemene Vergadering van vrijdag 29 november 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Onze gemeente is sedert 1 januari 2021 aangesloten bij Farys ov (voorheen TMVW ov).

          Op 17 september 2024 werd ons bestuur per aangetekend schrijven uitgenodigd tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov die doorgaat op vrijdag 29 november 2024 om 14.30 u. in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.

          De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

          Regelgeving

          - de gemeente is aangesloten bij Farys ov

          - de statuten van Farys ov

          - de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov op 29 november 2024, waarin de agenda werd meegedeeld

          - de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

          - de uitslag van de geheime stemming, gehouden op grond van art. 34 van het Decreet over het Lokaal Bestuur

          Context en argumentatie

          De raad van bestuur heeft de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov van vrijdag 29 november 2024 als volgt samengesteld:

          1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal

          2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal

          3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)

          4. Begroting 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)

          5. Actualisering presentievergoeding

          6. Statutaire benoemingen

          Varia

          De gemeenteraad heeft in vergadering van 1 februari 2021 Mevr. Jessica Vandromme, gemeenteraadslid, wonende Egemveldweg 12 te 8740 Pittem aangeduid om de gemeenteraad te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVW ov.  Mevr. Heidi Lievrouw, schepen, wonende Egemstraat 64 te 8740 Pittem werd aangeduid als plaatsvervanger. Door een naamsverandering werd TMVW vervangen door Farys ov.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.

          De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov van 29 november 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

          1. Wijziging in deelnemers en/of kapitaal

          2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal

          3. Evaluatie 2024, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)

          4. Begroting 2025 (overeenkomstig artikel 432 DLB)

          5. Actualisering presentievergoeding

          6. Statutaire benoemingen

          Varia

          Artikel 2.

          De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervanger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 29 november 2024, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Vergadering.

           Artikel 3.

          Een afschrift van dit besluit zal:

          - hetzij per post t.a.v. Farys ov, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,

          - hetzij per elektronische post, 20241129BAV@farys.be,

          gestuurd worden.

        • I.V.I.O. - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 9 december 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Per aangetekend schrijven en mail werd de gemeente uitgenodigd op de Buitengewone Algemene Vergadering van I.V.I.O., die doorgaat op maandag 9 december 2024 om 18u. in de vergaderzaal van I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12 te Izegem.

          Regelgeving

          - artikel 454 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 houdende de dienstverlenende en opdrachthoudende verenigingen, waarbij bepaald wordt dat minstens één      buitengewone algemene vergadering belegd wordt in de loop van het laatste trimester van elk jaar om de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het volgend    boekjaar te bespreken en waarbij een door de raad van bestuur opgestelde begroting op de agenda van deze vergadering staat vermeld.

          - de gemeente werd opgeroepen per aangetekend schrijven en mail op 22 oktober 2024 om deel te nemen aan de zitting van de Buitengewone Algemene Vergadering van            I.V.I.O. van 9 december 2024.

          - de ter beschikking gestelde agenda en documenten.

           

          Context en argumentatie

          Volgende punten staan op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van I.V.I.O. van maandag 9 december 2024:

          1. Kennisname van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie in 2025

          2. Goedkeuring budget 2025

          3. Varia

           

          In de gemeenteraadsbeslissing van 2 mei 2022 werd de heer Arne Min Jou, raadslid, aangesteld als effectief lid voor de algemene vergadering.  Mevrouw Greet Dewitte is plaatsvervangende vertegenwoordiger, beiden voor de huidige legislatuur.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 9 december 2024:

          1. Kennisname van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie in 2024

          2. Goedkeuring budget 2025

          3. Varia

           

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van 9 december 2024 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 9 december 2024 goedkeuren.

           

          Artikel 3

          Deze beslissing dient te worden overgemaakt aan I.V.I.O., Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.

      • Kerkfabrieken

        • Centraal kerkbestuur O.L.Vrouw Pittem - Sint-Germanus Egem - budgetten 2025 - aktename

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Regelgeving

          - het decreet Lokaal Bestuur;

          - het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 2 en 47;

          - het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten;

          - het ministerieel besluit van 27 november 2006 waarbij de modellen werden vastgesteld voor het voeren van de nieuwe boekhouding;

          - de beslissing van 17 juni 2024 van de kerkraad van O.L.Vrouw Pittem waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek werd vastgelegd;

          - de beslissing van 4 april 2024 van de kerkraad van Sint-Germanus Egem waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek werd vastgelegd;

          - het feit dat dit budget op het bisdom werd ontvangen met het oog op het voor advies voorleggen aan de bisschop van Brugge;

          - het gunstig advies van het Bisdom Brugge aan het budget 2025 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Pittem met een exploitatietoelage van € 20.598,83 en een investeringstoelage van € 168.500,00;

          - het gunstig advies van het Bisdom Brugge aan het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Germanus Egem met een exploitatietoelage van € 15.228,27 en een investeringstoelage van € 0,00;

          Context en argumentatie

          Voor het budget 2025 blijven de gemeentelijke bijdragen binnen de grenzen van het in het meerjarenplan opgenomen bedrag.

          Besluit

          Artikel 1

          Akte wordt genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Pittem een exploitatietoelage van € 20.598,83 en een investeringstoelage van € 168.500,00.

          Akte wordt genomen van het budget 2025 van de kerkfabriek Sint-Germanus Egem met een exploitatietoelage van € 15.228,27 en een investeringstoelage van € 0,00.

          Artikel 2

          De provinciegouverneur, het representatief orgaan en het centraal kerkbestuur O.L.Vrouw Pittem - Sint-Germanus Egem in kennis te stellen van deze aktename.

      • Personeel

        • Verlofregeling 2025 - gemeentebestuur - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Er is een ontwerp van verlofkalender 2025 opgemaakt.

          Regelgeving

          - rechtspositieregeling, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad en ocmw-raad op 4/4/2022

          Context en argumentatie

          De uitgewerkte ontwerpverlofkalender is in bijlage gevoegd. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de verlofkalender 2025 voor het gemeentebestuur.

      • Veiligheid

        • PZ RIHO - Inkanteling dienst nood- en interventieplanning in DVV Midwest - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Sinds 1 augustus 2007 bestaat er een intergemeentelijke dienst nood- en interventieplanning in de schoot van de politiezone RIHO. Deze dienst kende door de jaren heen een gestage groei, aangezien steeds meer gemeenten interesse toonden om aan te sluiten. Het aantal samenwerkende gemeenten schommelde de voorbije jaren tussen de 9 en 12 (bovenop de 3 'stichtende gemeenten' Roeselare, Izegem en Hooglede). De laatste jaren groeide de overtuiging om de dienst in te bedden in DVV Midwest.

          Regelgeving
          • Koninklijk besluit betreffende de lokale noodplanning 22 mei 2019;
          • Decreet lokaal bestuur 22 december 2017;
          • Nieuwsbrief Nationaal Crisiscentrum (NCCN);
          • Het nieuwe 'Wetboek Noodplanning en Crisisbeheer', waarvan de Ministerraad de eerste lezing goedgekeurd heeft op 29 maart 2024;
          • Het ontwerp voor het nieuwe KB Noodplanning en Crisisbeheer op lokaal en operationeel niveau ter vervanging van het KB van 22 mei 2019, waarbij voornamelijk aandacht gaat naar de verdere professionalisering van de noodplanning en het crisisbeheer. Daarnaast wordt er veel belang gehecht aan de nazorg en de herstelfase. 
          • De Ministeriële omzendbrief van 14 mei 2024; deze verwijst naar samenwerking om de continuïteit van de dienstverlening te garanderen;
          • Statuten DVV Midwest dd. 22 december 2017; gewijzigd dd. 18 december 2018;
          • Rechtspositieregeling en arbeidsreglement DVV Midwest goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 22 oktober 2019.
          Context en argumentatie

          De laatste jaren groeide geleidelijk aan zowel ambtelijk als politiek het inzicht en de overtuiging dat gezien:

          • het steeds toenemende belang/takenpakket van de nood- en interventieplanning
          • én de constante groei van de (deelnemende gemeenten aan de) intergemeentelijke dienst (veel ruimer dan de gemeenten die deel uitmaken van de politiezone
          • én de creatie van de DVV Midwest

          een inbedding in de politiezone RIHO wellicht niet langer de best mogelijke organisatievorm van de intergemeentelijke dienst nood- en interventieplanning was. In navolging hiervan en de eerdere beslissing van de besturen bij de oprichting van DVV Midwest om de piste van inkanteling van NIP te bekijken, is een nota opgemaakt. Dit sluit aan bij één van de doelstellingen waarvoor DVV Midwest werd opgericht, namelijk het bundelen van bestaande en nieuwe samenwerkingsverbanden.

          Er wordt voorgesteld om de inkanteling en verdere samenwerking in twee fasen te laten verlopen om de complexiteit ervan niet te vergroten.

          • Fase 1 omvat de organisatorische inkanteling van NIP in DVV Midwest met als streefdatum januari 2025.
          • Fase 2 wordt opgestart in 2025 en omvat de bespreking voor de verdere uitbouw (of afbouw) van de intergemeentelijke dienst, bijsturing van de werking, financiële afspraken ed. 

          De bestaande samenwerkingsovereenkomsten met PZ RIHO lopen tot 31 december 2025. Deze overeenkomsten worden verder binnen DVV Midwest opgenomen. Aandachtspunt bij de dienstverlening naar niet-Midwest-besturen zijn de verplichting tot regioconform werken van DVV Midwest, ook blijkt uit juridisch advies dat DVV Midwest 21% BTW zal moeten aanrekenen aan niet-leden. 

          Volgende timing wordt voorgesteld:

          • Politiecollege RIHO: goedkeuring inkanteling op 6 september 2024
          • Midwestoverleg: goedkeuring inkanteling op 24 september 2024
          • Raad van bestuur DVV Midwest: 26 november 2024
          • Deelnemende Midwest-besturen - vraag tot akkoord met inkanteling: oktober - begin november 2024
          • Formele beslissing/bekrachtiging door raad van bestuur Midwest: 26 november 2024
          • Informeren deelnemende besturen buiten regio Midwest: november-december 2024

          In het najaar worden de verdere noodzakelijke juridische - personeels - logistieke elementen opgenomen/voorbereid met als streefdoel inkanteling tegen januari 2025.

          Financiële impact
          • De voorwaarden zoals voorzien in de bestaande samenwerkingsovereenkomst met PZ RIHO worden verdergezet
          • Voor besturen die niet aangesloten zijn bij DVV Midwest, zal 21% BTW moeten worden aangerekend
          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1: De gemeenteraad neemt akte van de implicatienota en is akkoord met de inkanteling van NIP in DVV Midwest met als streefdoel januari 2025.

          Artikel 2: De gemeenteraad verleent goedkeuring om in 2025 de bespreking te voeren rond onder andere de toekomstige werking, financiering, personeelsinzet en taakinhoud van NIP binnen DVV Midwest conform de geldende principes binnen DVV Midwest. 

    • Vandenhende Stijn, Tweede schepen

      • Financiën

        • Besluit van de Gouverneur betreffende goedkeuring van de jaarrekening 2023 van de gemeente en het OCMW van Pittem - kennisname

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Het Agentschap Binnenlands Bestuur stuurde op 20 september 2024 een email betreffende het besluit van de Provinciegouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 van de gemeente en het OCMW van Pittem.

          Regelgeving

          Artikel 332 § 1, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Context en argumentatie

          Op 20 september 2024 keurde de Provinciegouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het OCMW van Pittem goed.

          Dit besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende gemeenteraad.

          Besluit

          De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Provinciegouverneur waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 van de gemeente en het OCMW van Pittem wordt goedgekeurd.

        • Opvolgingsrapportage meerjarenplan 2020-2025 - boekjaar 2024 - kennisname

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Regelgeving
          • het decreet lokaal bestuur, in bijzonder artikel 263
          • het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus, in bijzonder artikel 29
          Context en argumentatie

          Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:

          • een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
          • een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
          • in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
          • in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

          De wettelijke vereisten werden vertaald in volgende rapporten:

          • Overzicht van de prioritaire doelstellingen en actieplannen: schema beleidsevaluatie
          • Schema J1: Doelstellingenrekening
          • Schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard

          Voor het opstellen van de geconsolideerde opvolgingsrapportering werden deze uit de software gehaald namelijk de schema's T2 en J2 op toestand van 30 juni van het lopende jaar.

          Besluit

          De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan 2020-2025 voor het boekjaar 2023.

        • Nominatieve subsidies 2025 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De gemeenteraad is exclusief bevoegd om de nominatieve subsidies toe te kennen.

          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 3 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025.

          Besluit van de gemeenteraad van 4 december 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 9 2020-2026.

          Besluit van de gemeenteraad van 1 juli 2024 betreffende aanpassing meerjarenplan 10 2020-2027.

          Context en argumentatie

          Artikel 41, tweede lid, 23° van het decreet over het lokaal bestuur, stelt dat de bevoegdheid om nominatieve subsidies toe te kennen een exclusieve bevoegdheid is van de gemeenteraad.

          De nominatieve subsidies voor 2025, opgenomen in het vastgestelde meerjarenplan 2020 - 2027, kunnen worden toegekend.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel

          De nominatieve subsidies 2025 worden toegekend volgens het overzicht in bijlage.

        • Vaststelling van het belastingreglement houdende de gemeentelijke opcentiemen op de door het Vlaams Gewest geheven heffing ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, aanslagjaar 2025 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Op 5 december 2019 heeft de gemeenteraad unaniem een belastingreglement vastgesteld houdende gemeentelijke opcentiemen op de door het Vlaams Gewest geheven heffing ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten. Het reglement is geldig tot 31 december 2024 en bijgevolg dient het reglement nog vastgesteld te worden voor het aanslagjaar 2025.

           

          Regelgeving

          Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

          Het wetboek  van de inkomstenbelastingen; meer bepaald op artikel 464/01, ingevoegd bij wet van 19 april 2014 tot wijziging van het Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992, inzake de vestiging van aanvullende belastingen op gewestbelastingen.

          Het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten, en latere wijzigingen.

          Het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 19 april 1995 houdende maatregelen ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten van 1 juli 1997, en latere wijzigingen.

          De Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013; meer bepaald op titel 2, hoofdstuk 6 en artikel 3.1.0.0.4 §2.

          Het besluit van de Vlaamse Regering van 20 december 2013 betreffende de uitvoering van de Vlaamse Codes Fiscaliteit van 13 december 2013.

          Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

          De gemeente kan besluiten tot het heffen van opcentiemen op de heffing van het Vlaams Gewest.

          Context en argumentatie

          De leegstand, de verkrotting en de verwaarlozing van bedrijfsruimten in de gemeente moet voorkomen en bestreden moet worden. Langdurige leegstand en verwaarlozing tasten immers de kwaliteit van de onmiddellijke omgeving aan en dragen bij tot het elders aansnijden van nog onbebouwde ruimte.

          De belasting herneemt hetzelfde aantal opcentiemen.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.

          Voor de aanslagjaar 2025 worden 50 opcentiemen geheven op de heffing, van het Vlaams gewest zoals ingesteld conform de bepalingen van titel 2, hoofdstuk 6 van de Vlaamse Codex Fiscaliteit van 13 december 2013. Het betreft de heffing  ter bestrijding en voorkoming van leegstand en verwaarlozing van bedrijfsruimten.

           

          Artikel 2.

          De gemeente doet een beroep op de medewerking van de Vlaamse Belastingdienst voor de inning van deze opcentiemen.

           

          Artikel 3.

          § 1. Een afschrift van deze verordening wordt aan de provinciegouverneur toegestuurd, overeenkomstig artikel 253 van het gemeentedecreet.

           

          § 2. Een afschrift van deze verordening wordt binnen de maand die volgt op de inwerkingtreding ervan bij aangetekende brief bezorgd aan het Agentschap Vlaamse Belastingdienst, Phoenixgebouw, Koning Albert II-laan 35 bus 62, 1030 Brussel.

        • Dotatie 2025 Politiezone Regio Tielt - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Op 11 oktober 2024 werden de gemeentelijke dotaties bezorgd van de participerende gemeenten van de Politiezone Regio Tielt ter vaststelling.

          Regelgeving
          • de wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in het bijzonder artikel 40
          • het decreet van 15 juli 2002 houdende wijziging van het decreet van 28 april 1993 houdende regeling, voor het Vlaams Gewest, van het administratief toezicht op de gemeenten
          • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
          • de omzendbrief BA 2002/12 van 27 september 2002, houdende administratief toezicht op de gemeenten en de politiezones – wijzigingen aan het decreet van 28 april 1993 door het decreet van 15 juli 2002
          Context en argumentatie

          Het evenwicht in de gewone dienst komt tot stand door een dotatie van de gemeenten aan de politiebegroting die gelijk is aan het verschil tussen de gewone uitgaven en gewone ontvangsten van de politiebegroting; de gemeentelijke dotatie vormt bijgevolg het sluitstuk van de politiebegroting;

          De dotatie 2025 van de gemeente Pittem aan de politiezone wordt bepaald als volgt :

          - exploitatietoelage : € 477.978,00

          - investeringstoelage : € 50.112,00

          Financiële impact

          De totale toelage uit het meerjarenplan 2020-2025 zoals voorgesteld in het politiecollege van de Politiezone Regio Tielt van 14 juni 2019 kan behouden blijven.

          Gelet op het visum van de financieel directeur verleend op 11 oktober 2024.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1:

          De dotatie van de gemeente Pittem aan de Politiezone Regio Tielt voor het boekjaar 2025 wordt vastgesteld op maximum 528.090,00 euro. De exploitatietoelage bedraagt 477.978,00 euro. De investeringstoelage bedraagt 50.112,00 euro.

           

          Artikel 2:

          Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:

          -          Gouverneur van West-Vlaanderen, Dienst politionele veiligheid – FAC Kamgebouw – Koning Albert –I-Laan 1/5 bus 6 – 8200 Brugge

          -          de voorzitter van de Politiezone Regio Tielt, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt

          -          de zonechef, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt

          -          de heer Dieter Vandenberghe, bijzondere rekenplichtige van de  PZ Tielt, p/a, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt.

        • Financiële verdeelsleutel en dotatie 2025 hulpverleningszone Midwest - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Regelgeving

          Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen inzonderheid de artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

          Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 1 dat bepaalt dat de gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting;

          Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 2 dat bepaalt: ‘de dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Het akkoord wordt bereikt ten laatste op 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de dotatie bestemd is.’

          Overwegende dat de gemeente Pittem conform het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, wordt ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen (verder Zone Midwest genoemd);

          Overwegende dat Zone Midwest in zitting van de prezoneraad op 27 mei 2014 een akkoord bereikte m.b.t. de financiële verdeelsleutel die de dotatie bepaalt van elke gemeente aan de Zone Midwest; na diverse infosessies aan schepenen, raadsleden, financieel beheerders en secretarissen werd de financiële verdeelsleutel herbevestigd tijdens de prezoneraad op 24 juni 2014;

          Deze financiële verdeelsleutel werd bevestigd in het voorontwerp van begroting (pré-begroting) door het zonecollege in zitting van 27 augustus 2024 m.b.t. de opmaak van het budget voor 2025. 

          Een informatievergadering voor de gemeentebesturen vond plaats op 3 oktober 2024.

          Overwegende dat deze financiële verdeelsleutel opnieuw werd bevestigd door de zoneraad in zitting van 22 oktober 2024 m.b.t. de opmaak van het budget voor 2025;

          Overwegende dat de totale exploitatietoelage van de gemeenten voor 2025 € 8.113.947,00 de totale investeringstoelage voor 2025 € 1.605.000,00 en de totale gemeentelijk gezamenlijke toelage € 9.718.947,00 bedraagt.

          De exploitatietoelage voor de gemeente Pittem wordt vastgesteld op € 226.980,00 en de investeringstoelage voor de gemeente Pittem wordt vastgesteld op € 49.755,00. Deze kredieten werden voor het jaar 2025 in het MJP 2020-2025 ingeschreven.

          Gelet op het visum van de financieel directeur op de ingeschreven toelagen verleend op 23/10/2024.

          Op voorstel van de burgemeester.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1:

          De gemeenteraad neemt akte van de financiële verdeelsleutel die de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de Zone Midwest vastlegt en die door de zoneraad in zitting van 22 oktober 2024 voor de begroting 2025 werd herbevestigd.

           

          Artikel 2:

          De gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2025 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:

           

          Gemeente

          Dotatie 2025
          (in euro)

          Ardooie

          € 310.247,50

          Hooglede

          € 332.173,50

          Ingelmunster

          € 287.777,50

          Izegem

          € 839.381,50

          Lichtervelde

          € 274.229,00

          Meulebeke

          € 309.869,50

          Moorslede

          € 306.344,00

          Pittem

          € 226.980,00

          Roeselare

          € 3.238.626,50

          Ruiselede

          € 149.337,50

          Staden

          € 343.782,50

          Tielt

          € 671.744,50

          Wingene

          € 420.215,50

          Dentergem

          € 204.229,50

          Oostrozebeke

          € 199.008,50

          Totaal

          € 8.113.947,00

           

          Artikel 3:

          De gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2025 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:

           

          Gemeente

          Dotatie 2025

          (in euro)

          Ardooie

          € 63.397,50

          Hooglede

          € 68.533,50

          Ingelmunster

          € 68.533,50

          Izegem

          € 184.093,50

          Lichtervelde

          € 52.965,00

          Meulebeke

          € 70.780,50

          Moorslede

          € 64.842,00

          Pittem

          € 49.755,00

          Roeselare

          € 549.712,50

          Ruiselede

          € 33.223,50

          Staden

          € 71.422,50

          Tielt

          € 148.462,50

          Wingene

          € 90.361,50

          Dentergem

          € 45.100,50

          Oostrozebeke

          € 43.816,50

          Totaal

          € 1.605.000,00

           

          Artikel 4:

          Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de voorzitter van de zoneraad van Zone Midwest, Kwadestraat 159 te 8800 Roeselare én aan de zonesecretaris van Zone Midwest.

           

          Artikel 5:

          In uitvoering van artikel 252 § 1 van het Gemeentedecreet wordt binnen de 20 dagen na het nemen van dit besluit, deze beslissing ter kennis gebracht van de provinciegouverneur.

    • Debonné Annick, Vierde schepen

      • Kinder-, jeugd- en gezinsbeleid

        • Organisatie Techniekacademie: samenwerkingsovereenkomst 2025 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Context en argumentatie

          De overeenkomst wordt afgesloten in functie van het inrichten van STEM-trajecten, namelijk:

          - Junior Techniekacademie

          - Tiener Techniekacademie

          Een STEM-traject omvat 6 workshops telkens van 2 uur.

          Binnen deze samenwerking schenken VIVES en het lokaal bestuur elkaar het nodige vertrouwen en een goede communicatie om tot een goede samenwerking te komen. 

          Financiële impact

          2025/ACT-861/0820-00/6494052/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN: bijdrage organisatie Techniekacademie: 2400 euro. 

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de samenwerkingsovereenkomst 2025 voor de organisatie van de Techniekacademie. De samenwerkingsovereenkomst van 2024 wordt vervangen door deze overeenkomst. 

    • Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

      • Geen bevoegdheid gekozen

        • Varia

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Linda Vanmaele, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Context en argumentatie

          Volgende variapunten werd per mail dd. 29/10/2024 bezorgd door Andres Vandewalle (NPE):

          1) Evaluatie vorige, huidige en toekomstige testopstelling Kasteeldreef – Kolonel Naessenstraat (Renzo Callant)


          Besluit

          Volgende punten werden ingediend en ter zitting besproken:

          1)  Evaluatie vorige, huidige en toekomstige testopstelling Kasteeldreef – Kolonel Naessenstraat (Renzo Callant)

          Renzo Callant: de eerste testopstelling werd niet goed onthaald door de buurt en ook de tweede testopstelling was niet optimaal aangezien de verkeersremmende bakken steeds maar verplaatst werden.

          Hoe verzamelen jullie feedback van de opstellingen? En hoe gaat het nu verder?

           

          Denis Fraeyman: de resultaten geven aan dat er ongeveer 10 km/u minder snel gereden wordt. De tweede opstelling was alleszins beter. We overleggen met de wvi om na te gaan wat de beste oplossing is, mss zijn er nog andere opstellingen mogelijk. We gaan nog een infovergadering organiseren. De opstelling gaat deze week terug verwijderd worden. Voorlopig wordt er geen nieuwe testopstelling opgezet. Belangrijkste is dat we de fietsers beschermen. In het mobiliteitsplan is het voorzien dat de volledige weg Kasteeldreef/Kolonel Naessensstraat beperkt wordt tot 50 km/u.

Namens Gemeenteraad,

Carl Couckuyt
Algemeen directeur

Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter