Terug
Gepubliceerd op 11/09/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 30/06/2025 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
Denis Fraeyman, Burgemeester
Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Schepenen
Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Heidi Lievrouw, Derde schepen
Rik Gelaude, Sharon Van Daele, Gemeenteraadsleden
  • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

    • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering.

      Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
      Denis Fraeyman, Burgemeester
      Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Schepenen
      Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Heidi Lievrouw, Derde schepen
      Rik Gelaude, Sharon Van Daele, Gemeenteraadsleden
      Aanleiding

      De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

      Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Regelgeving

      - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

      - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

      - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad

      - verslag vorige zitting

      Publieke stemming
      Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Fraeyman Denis, Burgemeester

      • Algemeen beleid

        • Woonmaatschappij Thuiswest - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering op dinsdag 10 juni 2025 om 18u00 - beslissing college van burgemeester en schepenen - bekrachtiging

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Heidi Lievrouw, Derde schepen
          Rik Gelaude, Sharon Van Daele, Gemeenteraadsleden
          Aanleiding

          Ons bestuur werd per mail op 27 mei uitgenodigd naar de Algemene Vergadering van Thuiswest woonmaatschappij die doorgaat op dinsdag 10 juni om 18u in de kantoren van Woonmaatschappij Thuiswest, Groenestraat 224 te Roeselare.  Aangezien de eerstvolgende gemeenteraad pas doorgaat op 30 juni 2025 werd gevraagd aan het schepencollege om de agenda goed te keuren en het mandaat van de vertegenwoordiger te bepalen voor de schriftelijke besluitvorming van deze Algemene Vergadering. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om deze beslissing te valideren.

          Regelgeving

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          - de beslissing van het schepencollege van 4 juni 2025.

          Context en argumentatie

          De dagorde van de Algemene Vergadering met schriftelijke besluitvorming is als volgt

          1. Geldigheid bijeenroepen vergadering

          2. Goedkeuren jaarverslag 2024

          3. Goedkeuren jaarrekening 2025.

          4. Verslag van de commissaris

          5. Kwijting aan de bestuurders

          6. Kwijting aan de commissaris

          7. Kennisname uittreding aandeelhouders

          8. Melding vergoedingen aan commissaris buiten mandaat

          9. Zitpenningen bestuursleden

          10. Formalisatie aanstelling bestuurders

          11. Varia

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad bekrachtigt de beslissing van het schepencollege van 4 juni 2025 waarbij deze, op basis van de bekomen documenten, haar goedkeuring hecht aan de agenda en het mandaat verleent aan de vertegenwoordiger mevrouw Annick Debonné voor de Algemene Vergadering van Woonmaatschappij Thuiswest op 10 juni 2025.

      • Kerkfabrieken

        • Kerkfabriek Sint-Antonius van Padua te Meulebeke : advies betreffende de jaarrekening 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Heidi Lievrouw, Derde schepen
          Rik Gelaude, Sharon Van Daele, Gemeenteraadsleden
          Aanleiding

          De jaarrekening voor het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke wordt voorgelegd voor advies.

          Regelgeving

          Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

          Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en de latere wijzigingen.

          Context en argumentatie

          - de voorgelegde rekening sluit voor de exploitatie met een batig saldo van € 6.486,39.

          - de voorgelegde rekening sluit voor de investeringen met een saldo van € 0,00

          - de totale exploitatietoelage in de rekening 2024 wordt vastgesteld op € 14.447,48, waarvan het aandeel van de gemeente Pittem € 3.322,92 bedraagt. (= 23%)

          - de opsplitsing van de exploitatietoelage:

          • Meulebeke: 52%
          • Ardooie: 25%
          • Pittem: 23%
          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Gunstig advies wordt verleend aan de voorgelegde jaarrekening voor het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek St.-Antonius van Padua te Meulebeke.

        • Kerkfabriek Sint-Jozef Werkman te Tielt: advies betreffende de jaarrekening 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Heidi Lievrouw, Derde schepen
          Rik Gelaude, Sharon Van Daele, Gemeenteraadsleden
          Aanleiding

          De jaarrekening voor het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek St.-Jozef Werkman te Tielt wordt voorgelegd voor advies.

          Regelgeving

          Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

          Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten en de latere wijzigingen.

          Context en argumentatie

          - de voorgelegde rekening sluit voor de exploitatie met een batig saldo van € 13.402,58

          - de voorgelegde rekening sluit voor de investeringen met een saldo van € 0,00

          - de totale exploitatietoelage in de rekening 2024 wordt vastgesteld op € 15.701,75, waarvan het aandeel van de gemeente Pittem € 1.727,19 bedraagt. (= 11%)

          - de opsplitsing van de exploitatietoelage:

          • Tielt: 89%
          • Pittem: 11%


          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Gunstig advies wordt verleend aan de voorgelegde jaarrekening voor het dienstjaar 2024 van de kerkfabriek St.-Jozef Werkman te Tielt.

      • Personeel

        • Geïntegreerd organogram gemeente en ocmw - aanpassing - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Heidi Lievrouw, Derde schepen
          Rik Gelaude, Sharon Van Daele, Gemeenteraadsleden
          Regelgeving
          • De rechtspositieregeling van gemeente en ocmw, zoals laatst aangepast op 7/4/2025
          • Artikel 161 van het Decreet lokaal bestuur dat het volgende oplegt : De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn stellen het gezamenlijk organogram van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn vast. - Het organogram geeft de organisatiestructuur van de diensten van de gemeente en van het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn weer, duidt de gezagsverhoudingen en de functies aan waaraan het lidmaatschap van het managementteam is verbonden.
          • Artikel 171§4 van het decreet lokaal bestuur stelt dat een ontwerp organogram wordt opgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam.
          Context en argumentatie

          Het lokaal bestuur is een organisatie in voortdurende ontwikkeling, zo ook op personeelsvlak. Volgende aanpassingen aan het organogram worden voorgesteld:

          • opschaling van twee functies administratief medewerker (C-niveau) naar enerzijds deskundige patrimonium en facility (B1-B3) en anderzijds deskundige openbaar domein (B1-B3)
          Door de recente pensionering van twee medewerkers zijn er opportuniteiten om deze aanpassing door te voeren. De taaklast en taakinhoud verantwoorden deze opschaling voor beide functies. 
           
          Het managementteam verleende gunstig advies op 17/6/2025.
           

          Op 28/11/2024 werd op het syndicaal overleg de opschaling van administratief medewerker naar deskundige patrimonium en facility gunstig geadviseerd door de vakbonden.

          De opschaling van administratief medewerker naar deskundige openbaar domein werd door ACOD en AVC per mail gunstig geadviseerd op 3 juni 2025. VSOA verleende stilzwijgend positief advies.

          Financiële impact

          De financiële impact van de opschaling van een C-niveau (trap 10) naar een B-niveau (trap 10) bedraagt 8.500 euro per jaar.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De raad verleent goedkeuring aan de aanpassing van het geïntegreerd organogram van gemeente en ocmw, zoals in bijlage toegevoegd.

           

          Artikel 2

          Deze raadsbeslissing wordt bekendgemaakt conform de bepalingen van het decreet lokaal bestuur, in bijzonder artikelen 286 tot en met 288 en artikel 330.

    • Vandenhende Stijn, Vierde schepen

      • Financiën

        • Besluit van de Gouverneur betreffende goedkeuring van de jaarrekening 2024 van de gemeente en het OCMW van Pittem - kennisname

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Heidi Lievrouw, Derde schepen
          Rik Gelaude, Sharon Van Daele, Gemeenteraadsleden
          Aanleiding

          Het Agentschap Binnenlands Bestuur stuurde op 28 mei 2025 een email betreffende het besluit van de Provinciegouverneur houdende de goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 van de gemeente en het OCMW van Pittem.

          Regelgeving

          Artikel 332 § 1, derde lid van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          Context en argumentatie

          Op 28 mei 2025 keurde de Provinciegouverneur de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 van de gemeente en het OCMW van Pittem goed.

          Dit besluit moet ter kennisname gebracht worden op de eerstvolgende gemeenteraad.

          Besluit

          De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van de Provinciegouverneur waarbij de jaarrekening over het financiële boekjaar 2024 van de gemeente en het OCMW van Pittem wordt goedgekeurd.

      • ICT

        • Toetreding raamovereenkomst - Stad Brugge - ICT raamcontract 2025-2031 – 02 Licenties BRUGGE-2024-017-SVC - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Heidi Lievrouw, Derde schepen
          Rik Gelaude, Sharon Van Daele, Gemeenteraadsleden
          Aanleiding

          Besluit voor de toetreding tot : 02 Licenties van de raamovereenkomst 'ICT Raamcontract 2025- 2031' met aankoopcentrale stad Brugge. Raamovereenkomst voor 3 jaar met de mogelijkheid om 3 maal met 1 jaar te verlengen. 

           

          Gemeente Pittem trad vorig jaar toe tot de vorige raamovereenkomst. Hoewel we hier slechts kort gebruik van konden maken, speelde deze een cruciale rol in de aanzienlijke verbetering van onze IT-infrastructuur. Dankzij de nieuwe raamovereenkomst kunnen we de komende jaren blijven investeren in de veiligheid van onze IT-infrastructuur.

          Regelgeving

          - de wet van 17 juni 2016 betreffende overheidsopdrachten, en latere wijzigingen


          - het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen


          - het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen

           

          - het artikel 41, 10°, en artikel 56 van het decreet lokaal bestuur betreffende de bevoegdheden van het college en gemeenteraad


          - het artikel 266 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur bepaalt dat de voorgenomen financiële verbintenissen die resulteren in een uitgaande  nettokasstroom onderworpen zijn aan een voorafgaand visum van de financieel directeur in het kader van zijn opdracht zoals vermeld in artikel 177 van het decreet lokaal bestuur, voordat enige verbintenis kan worden aangegaan

          Context en argumentatie

          De raamovereenkomst 'ICT Raamcontract 2025-2031' met besteknummer 'BRUGGE-2024-017-SVC' werd uitgeschreven met een looptijd van 3 jaar, te rekenen vanaf de datum vermeld bij de sluiting.
          Aansluitend op de bovenvermelde Looptijd kan de opdracht 3 maal worden verlengd met een periode van 1 jaar tot een maximum van 6 jaar door stad Brugge via de mededingingsprocedure met onderhandeling, volgens de wet betreffende overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
          Hierbij treedt de stad Brugge op als aankoopcentrale voor de lokale overheden die zijn gesitueerd in het Vlaams Gewest, waardoor de gemeente Pittem krachtens artikel 47, § 2, van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren. Het is aangewezen dat de gemeente Pittem gebruik maakt van de opdrachtencentrale om volgende redenen:
          - de in de opdrachtencentrale voorziene ICT-infrastructuur voldoet aan de behoefte van het bestuur;
          - het bestuur moet zelf geen gunningsprocedure voeren wat een besparing aan tijd en geld betekent;
          - de stad Brugge beschikt over knowhow of technische expertise betreffende de aankoop van ICT infrastructuur door aanbestedende overheden.

          De gemeente is niet verplicht tot enige afname van de raamovereenkomst (geen afnameverplichting).
          Deze opdracht wordt in zes raamovereenkomsten als volgt gegund door de stad Brugge, Dienst Informatica, Binnenweg 2 Entrepot (Ruddershove 4 vanaf woensdag 1 januari 2025), 8000 Brugge:
          - 01 'Werkplekapparatuur': gunning verwacht rond begin maart 2025;
          - 02 'Licenties': bestek BRUGGE-2024-017-SVC, 6 december 2024 tot en met zondag 5 december
          2027 (mogelijk verlengbaar tot en met donderdag 5 december 2030);
          - 03 'Glasvezel': procedure stopgezet in vroege fase;
          - 04 'Consultancy': gunning verwacht eind december 2024;
          - 05 'ICT infrastructuur': gunning verwacht einde 1ste kwartaal 2025;
          - 06 'Multimedia uitrusting: gunning verwacht januari 2025.

          Op 5 december 2024 werd de gunning :02 Licenties bekend gemaakt voor de periode 6 december 2024 tot en met zondag 5 december 2027 (mogelijk verlengbaar tot en met donderdag 5 december 2030), aan de leverancier Inetum Belgium nv, Vaucampslaan 42, 1654 Huizingen.


          De inhoud van deze raamovereenkomst wordt in het bestek (punt 4.1 INHOUD VAN DE OPDRACHT) beschreven als volgt:

          - het ter beschikking stellen van software volgens meerdere modaliteiten, afhankelijk van de vraag van de Besteller en in functie van het licentiemodel van desbetreffende software. Bijvoorbeeld het aankopen van licenties alsook het afsluiten van abonnementen, zowel voor de client als server, al dan niet Cloud;
          - het onderhoud op de bestaande en nieuwe licenties;
          - het continueren van bestaande licenties.

          Het is aangewezen om zo snel mogelijk in te stappen op deze overeenkomst aangezien er in de huidige situatie een groot aantal licenties reeds afgenomen worden via de bepalingen van het perceel 2: Software van de vorige raamovereenkomst van stad Brugge, die afliep op 22 november 2024. Om de continuïteit van deze licenties en de gerelateerde dienstverlening te garanderen is deze nieuwe gunning cruciaal.

           

          Financiële impact



          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De gunningswijze, via de aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 6° en artikel 47, § 2 - wet 17 juni 2016, conform de opdracht 'Stad Brugge - ICT Raamcontract 2025-2031 – 02 Licenties - BRUGGE 2024-017-SVC', die de stad Brugge via de mededingingsprocedure met onderhandeling heeft afgesloten (conform artikel 38 - wet 17 juni 2016), en de gunningsvoorwaarden (zie contractuele documenten met betrekking tot desbetreffende raamovereenkomst als bijlage) goed te keuren:

          - 'Licenties': bestek BRUGGE-2024-017-SVC, 6 december 2024 tot en met zondag 5 december 2027 (mogelijk verlengbaar tot en met maandag 5 december 2030).

           

          De gemeente beslist om in te stappen in deze opdracht.

           

          Artikel 2
          Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de opdracht.

    • Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

      • Geen bevoegdheid gekozen

        • Varia

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Heidi Lievrouw, Derde schepen
          Rik Gelaude, Sharon Van Daele, Gemeenteraadsleden
          Context en argumentatie

          Volgende vragen werden door raadslid Andres Vandewalle per mail op 24 juni 2025 bezorgd:

          1. Tijdelijk slib-ontwateringsbekken Gavers-Baertstraat (Rik Gelaude)

          Vorige keer hebben we het reeds gehad over deze problematiek. Echter, de onrust blijft, zowel bij ons als bij de bevolking. Graag een diepgaandere inkijk, waarbij ook de gevolgen op korte en (middel)lange termijn in acht worden genomen.

           

          1. Proeftuin detailhandel (Renzo Callant)

          N.a.v. de huidige leegstand op het Broeders Maristenplein werd een interessant document opgemaakt. Wat zijn de volgende stappen? Is er al iets concreets beslist?

           

          1. Huisnummering (Andres Vandewalle)

          Vorige legislatuur hebben we meermaals gewezen op het feit dat de huisnummers (en soms ook straatnamen) niet duidelijk leesbaar zijn. Dit is nochtans belangrijk, zeker voor bvb. de hulpdiensten. We stelden toen o.a. voor dat de gemeente reflecterende huisnummers beschikbaar maakte, maar daar ging het CBS niet op in. Is deze visie intussen bijgesteld? Zo niet, kan dit probleem op een andere manier aangepakt worden, kunnen inwoners beter geïnformeerd worden, …)?

          Besluit

          Volgende agendapunten worden ter zitting behandeld:

          1. Tijdelijk slib-ontwateringsbekken Gavers-Baertstraat

          Vorige keer hebben we het reeds gehad over deze problematiek. Echter, de onrust blijft, zowel bij ons als bij de bevolking. Graag een diepgaandere inkijk, waarbij ook de gevolgen op korte en (middel)lange termijn in acht worden genomen. Waar kunnen de burgers terecht als er toch hinder blijkt te zijn?

          Denis Fraeyman: we hebben navraag gedaan bij de provincie en kregen volgend antwoord: "M.b.t. de geurhinder is het zaak het juiste moment te kiezen. De geurhinder moet ook gerelativeerd worden, eens het slib geplaatst is, loogt het snel uit en wordt het droge fractie. Dan vervalt ook de geurhinder. Je kan inderdaad niet verklaren dat er geen enkel moment eens wat last zou kunnen optreden, maar men moet nu ook niet beweren dat het slibbekken een vuilnisbelt is. Integendeel, onze ervaring met tijdelijke slibbekkens is dat er quasi geen geurhinder te ervaren valt. 

          Het te verwachten volume slib dat uit het bekken gehaald wordt bedraagt ca. 10.000 m³. Dat is uiteraard een schatting, gezien niemand precies kan zien over hoeveel m³ het precies gaat. Het tijdelijk slibbekken is begroot tot ca. 13.000 m³. Ook de consistentie van het slib (de waterigheid ervan), hangt af van de hoeveelheid zandfractie die zich mengt met de organische fractie in het slib. Dat kan van plaats tot plaats wat schelen, maar we gaan uit dat er wel wat zand in te verwachten valt (blijkt uit de staalnames). Als we uitgaan van 10.000 m³ aan een halve lading/vrachtwagen richting tijdelijk slibbekken (voor het gemak 5 m³), dan komen we aan 2000 ritten heen en 2000 ritten terug. Met de meeste besturen worden dan afspraken gemaakt om een evaluatie te maken of tweerichtingsverkeer in de Baertstraat wenselijk blijft, of we bepaalde straten moeten afsluiten en of in bepaalde tijdsblokken best niet gereden wordt (bv. start en einde van de schooldagen). Ook zal worden gevraagd aan de aannemer om het wegdek te reinigen waar nodig op het traject.”

          Bedoeling is dat de werken afgerond zijn na 24 maand, om vervolgens terug omgezet te worden naar een landbouwperceel. 

          Er is reeds slibanalyse gebeurd. Tijdens het nemen van de slibmonsters werd organoleptisch geen verontreiniging vastgesteld. Bij de staalname werd minder dan 5% stenen aangetroffen en werd geen bodemvreemd materiaal aangetroffen die de grens van 1 gewichts% en vol% overschrijden. Qua grondverzet gelden daarvoor de codes 211.

          Code 211 staat voor: "Niet verdachte bodem, conform standaard bodemonderzoek, zonder overschrijding van de achtergrondwaarden."

          We vragen bij de provincie nog eens na waar burgers terecht kunnen als ze klachten hebben als het bekken er effectief is. Gezien het aantal transportbewegingen zochten we een perceel dicht bij de te ruimen bekkens.

           

          1. Proeftuin detailhandel (Renzo Callant)

          N.a.v. de huidige leegstand op het Broeders Maristenplein werd een interessant document opgemaakt. Wat zijn de volgende stappen? Is er al iets concreets beslist? Volgt de gemeente het standpunt van de studie?

          Stijn Vandenhende: Volgens de studie liggen er een vijftal scenario's op tafel, waar we verder over nadenken in september 2025:

          - woonondersteunende functies: verder doen met wat er nu bijvoorbeeld allemaal zit en in de toekomst ook woonondersteunende fucnties toelaten (zoals bv. een wasserij)

          - omzetten naar wonen: niet meer inzetten op detailhandel of winkels, maar omzetten naar wonen

          - mix van functies met horeca centraal: niet wenselijk, want horeca is vooral richting Tieltstraat en Markt getrokken. Bovendien zijn de panden niet echt geschikt voor horeca

          - start-up winkels: studiebureau geeft aan dat dit een duur en moeilijk verhaal is

          - vrijheid blijheid: detailhandel kan nog en de gemeente waardeert enkel het plein op

          Momenteel worden scenario 1 en 5 weerhouden. De studie is volledig gesubsidieerd geweest en ook in uitvoering kunnen we gedeeltelijk subsidie krijgen, maar er moet een link zijn met handel. Enkel het plein opfrissen zal dus niet voldoende zijn. We zouden ook graag de mensen betrekken bij de keuze en de uitwerking ervan. 

           

          1. Huisnummering (Andres Vandewalle)

          Vorige legislatuur hebben we meermaals gewezen op het feit dat de huisnummers (en soms ook straatnamen) niet duidelijk leesbaar zijn. Dit is nochtans belangrijk, zeker voor bvb. de hulpdiensten. We stelden toen o.a. voor dat de gemeente reflecterende huisnummers beschikbaar maakte, maar daar ging het CBS niet op in. Is deze visie intussen bijgesteld? Zo niet, kan dit probleem op een andere manier aangepakt worden, kunnen inwoners beter geïnformeerd worden, …)?

          Denis Fraeyman: straatnamen moeten sowieso in orde zijn. Als de burger een ontbrekend straatnaambord opmerkt, dan kan dit gemeld worden en zullen dit herstellen. Burgers kunnen ook een gratis huisnummer krijgen via de gemeente. We kaarten beide zaken nog eens aan in het infoblad.

Namens Gemeenteraad,

Carl Couckuyt
Algemeen directeur

Arne Min Jou
Voorzitter