Terug
Gepubliceerd op 14/09/2021

Notulen  OCMW-raad

ma 05/07/2021 - 19:30 De magneet
Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, OCMW-raadsleden
Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Petra Ide, OCMW-raadslid
  • Openbaar

    • Goedkeuring verslag vorige vergadering

      Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
      Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, OCMW-raadsleden
      Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Petra Ide, OCMW-raadslid
      Publieke stemming
      Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

    • Organisatiebeheersing - rapportering juli 2020-juni 2021

      Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
      Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, OCMW-raadsleden
      Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Petra Ide, OCMW-raadslid
      Aanleiding

      Jaarlijks moet gerapporteerd worden aan de gemeenteraad omtrent de stand van zaken rond organisatiebeheersing. 

      Regelgeving
      • Het decreet lokaal bestuur, in bijzonder artikelen 217 en volgende
      Context en argumentatie

      Het lokaal bestuur Pittem maakt elke dag werk van het realiseren van haar doelstellingen. Om de realisatie van de doestellingen te faciliteren heeft de Vlaamse overheid een beleid met betrekking tot organisatiebeheersing ontwikkeld. Een goed werkend systeem van organisatiebeheersing maakt het mogelijk dat een overheidsorganisatie excelleert op vier vooropgestelde doelstellingen: effectiviteit, integriteit, kwaliteit en efficiëntie. Een hulpmiddel bij het uitbouwen van een systeem van organisatiebeheersing is de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen van Audit Vlaanderen.

      Organisatiebeheersing is het geheel van maatregelen en procedures die ontworpen zijn om een redelijke zekerheid te verschaffen dat men:

      • de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico's om deze te bereiken kent en beheerst;
      • wetgeving en procedures naleeft;
      • over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
      • op een effectieve en efficiënte wijze werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
      • de activa beschermt en fraude voorkomt. 

      Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn. Het organisatiebeheersingssysteem wordt vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam. 

      Jaarlijks moet gerapporteerd worden aan de gemeenteraad omtrent de stand van zaken rond organisatiebeheersing. Deze rapportage, zie bijlage, geeft daar vorm aan. 

      Tussenkomsten

      Nathalie Delmotte:

      Er zijn heel wat nieuwe personeelsleden binnen de gemeente. Kan er een overzicht gemaakt worden van alle functies met de naam van de medewerker er bij?

       

      Andres Vandewalle:

      - Er wordt ingezet op de raadpleging van kredieten door de medewerkers? Was dit dan vroeger niet mogelijk?

      - Het klachtenreglement is inderdaad aan herziening toe. Het zou toch mogelijk moeten zijn om digitaal klacht in te dienen?

      - Betreffende het reglement rond de provisies: moet de vermelding 'chartaal geld' niet verwijderd worden uit het reglement?

      Publieke stemming
      Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De raad voor maatschappelijk welzijn verleent goedkeuring aan de rapportage rond organisatiebeheersing juli 2020 - juni 2021. 

    • Aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het OCMW : vaststellen

      Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
      Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, OCMW-raadsleden
      Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Petra Ide, OCMW-raadslid
      Regelgeving

      Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).

      Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.

      Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.


      Context en argumentatie

      Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.

      Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

      Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

      Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die het bestuur voor het boekjaar 2021 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.

      De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
      De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
      De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.

      Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

      • de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
      • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
      • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.

      Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:

      • Strategische nota
      • Motivering van de wijziging
      • Financiële nota
        • Het financiële doelstellingenplan (M1);
        • De staat van het financieel evenwicht (M2);
        • De staat van het financieel evenwicht wijzigingsvariant (M2W);
        • Het overzicht van de kredieten (M3).
      • Toelichting
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
        • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
        • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
        • Het overzicht van de financiële schulden (T4);
        • Het overzicht van de financiële risico's;
        • Beschrijving grondslagen en assumpties;
        • Overzicht lijst investeringen;
        • Motivering van de wijzigingen;
        • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is

      De aanpassing meerjarenplan 4 voor 2020-2025 wordt uitvoering toegelicht door waarnemend financieel directeur Joris Defour.

      Tussenkomsten

      Christophe Vancoillie:

      - actie 211: voor de heraanleg van het centrum was er vroeger 135.000 euro ontvangsten voorzien. Nu vind ik dit niet terug?

      - actie 221: het bedrag voor de ondersteuning van de handelszaken neemt af. Hoe komt dit?

      - Heeft het bestuur zicht op de de gevolgen van de Coronacrisis op de uitgaven en ontvangsten van de gemeente?

       

      Bart Verhelle:

      - Op basis van welke criteria wordt er gekozen tussen leasing en lening? We merken in de AMJP dat er vaak gekozen wordt voor leasing, terwijl de leningsrentes nu toch erg laag staan?

      Publieke stemming
      Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme
      Onthouders: Bart Verhelle, Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
      Resultaat: Met 9 stemmen voor, 7 onthoudingen
      Besluit

      Artikel 1 

      De aanpassing meerjarenplan 4 voor de periode 2020-2025,  bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld voor het gedeelte OCMW.

      Artikel 2

      De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2021 en 2022 (M3) worden vastgesteld.

      Soort krediet Totaal bedrag voor 2021 Totaal bedrag voor 2022
      Totaal exploitatie-uitgaven 4.480.805 4.524.260
      Totaal exploitatie-ontvangsten 3.974.849 3.972.989
      Totaal investerings-uitgaven 692.784 175.000
      Totaal investerings-ontvangsten 0 0
      Totaal financierings-uitgaven 180.308 188.557
      Totaal financierings-ontvangsten 0 0


      Artikel 3

      Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: 296.506 euro.

      Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 4.763.437 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 5.059.942 euro.

      Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.

      De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt: 222.275  euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 312.134 euro.

    • Varia

      Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
      Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, OCMW-raadsleden
      Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Petra Ide, OCMW-raadslid
      Besluit

      Er zijn geen variapunten.

Namens OCMW-raad,

Carl Couckuyt
Algemeen directeur

Ivan Delaere
Burgemeester-voorzitter