De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Het kaderdecreet Vlaamse Handhaving, gericht op de stroomlijning van de Vlaamse Handhavingsregels, voorziet in het verplicht gebruik van het VHP (Vlaams Handhavingsplatform).
Het Vlaams Handhavingsplatform start voor alle lokale besturen op 15 december 2023 voor het invoeren van PV’s en verslagen van vaststelling in het kader van het onroerenderfgoed-en varenderfgoeddecreet en op 25 maart 2024 voor de invoer van PV’s en verslagen van vaststelling in het kader van VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid).
Na deze datum moeten de vermelde documenten digitaal worden opgesteld, ondertekend met e-ID, en vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen.
Alvorens te kunnen aansluiten moet de stad of gemeente een protocol ondertekenen om toegang te kunnen krijgen tot het platform.
Op grond van haar volheid van bevoegdheid zal het in eerste instantie toekomen aan de gemeenteraad om te beslissen over de goedkeuring van dit protocol (cfr. art. 40 DLB).
Het kaderdecreet Vlaamse Handhaving voorziet het Vlaams Handhavingsplatform, ontwikkeld in samenwerking met het Agentschap Digitaal Vlaanderen en bevat een aantal toepassingen:
Later voorziet men nog een maatregelenregister, dat gerechtelijke en bestuurlijke publieke herstel- en beveiligingsmaatregelen oplijst. Herstel- en beveiligingsmaatregelen worden opgelegd na het vaststellen van publieke schade of dreigende publieke verliezen. Dit zal beschikbaar zijn voor rechtbanken, het Openbaar Ministerie, de herstelinstanties, de beboetingsinstanties, de burgemeesters, de toezichthouders, de geïntegreerde politie en de openbare overheden.
Het Vlaams Handhavingsplatform heeft tot doel om alle informatie rond handhaving op een gecentraliseerde, uniforme, real-time en beveiligde manier ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties. Dit laat hen toe om rekening te houden met eerder opgestarte procedures en opgelegde sancties, en om efficiënter te handhaven. In het kader van die verhoogde efficiëntie zal het handhavingsplatform ook geïntegreerd worden met de Magda documentendienst, zodat alle partijen de communicatie rond bestuurlijke handhaving efficiënt ontvangen.
Ook voor burgers en ondernemingen zal het mogelijk worden om hun eigen definitieve bestuurlijke sancties te raadplegen, dankzij een integratie van het handhavingsplatform met Mijn Burgerprofiel en het e-loketondernemers.be.
Een organisatie kan aansluiten op het platform op 2 manieren
1. Bij de eerste manier wordt het dossieropvolgingssysteem dat (mogelijks) in gebruik is in uw organisatie technisch gekoppeld aan het VHP, zodat de informatie automatisch doorstroomt. Deze methode is geschikt bij een groot dossiervolume, en vereist dat het dossieropvolgingssysteem technisch geconnecteerd kan worden. Het projectteam is vandaag al in contact met verschillende IT integratoren om te bekijken of ze een dergelijke aansluiting kunnen realiseren vóór de go-live datum.
2. Bij de tweede manier is er geen IT traject, maar voeren de verbalisanten hun dossiers rechtstreeks in in het VHP, via een ‘user interface’. Deze methode is geschikt wanneer de aansluitende organisatie geen eigen open dossieropvolgingssysteem heeft en/of een laag dossiervolume te verwerken heeft.
Na onderzoek is gebleken dat de meeste IT integratoren de technische connectie niet kunnen realiseren vóór de go-live datum en dat de meeste steden en gemeenten lage volumes aan dossiers behandelen, voor zoverre dit onze scope betreft. Bijgevolg gaat men ervan uit dat alle lokale besturen zullen aansluiten d.m.v. een user interface, althans in de opstartfase. Hiervoor worden verschillende onboardingssessies voor alle betrokken verbalisanten voorzien. Ook Pittem zal aansluiten op het VHP via de tweede manier.
geen
Goedkeuring te verlenen tot het digitaal ondertekenen van het protocol en het addendum tussen Agentschap Justitie en Handhaving en de Gemeente Pittem in het kader van de toegang tot het Vlaams Handhavingsplatform ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens.
Sedert 1 januari 2020 werden de rioleringen overgedragen aan Fluvius.
Voor het project wegen- en rioleringswerken Drogenbroodstraat R/006155 dient een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt te worden.
Fluvius heeft een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst overgemaakt dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd. Voor deze werken zal Fluvius optreden als opdrachtgevend bestuur (bouwheer).
Fluvius System Operator treedt op als werkmaatschappij in naam en voor rekening van o.a. Fluvius West op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur worden gevestigd.
Aangezien Fluvius de volgende werken wenst uit te voeren:
- Rioleringswerken: Drogenbroodstraat
Aangezien de gemeente Pittem de volgende werken wenst uit te voeren:
- Wegeniswerken: Drogenbroodstraat
Aangezien partijen van oordeel zijn dat de uitvoering van de werken voor rekening van de verschillende overheden in het algemeen belang worden samengevoegd.
De kost van de opdracht voor de studie van de gezamenlijke werken wordt evenredig verdeeld tussen de partijen overeenkomstig het aandeel van elk der partijen op basis van de ramingen of de eindafrekening van de gezamenlijke werken.
De gemeente Pittem wenst voor deze werken geen beroep te doen op toelage in uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2002 met betrekking tot de subsidiëring van de aanleg van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, de bouw van kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties met inbegrip van de aanleg van individuele waterzuiveringsinstallaties door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en latere wijzigingen.
Artikel 1:
Partijen beslissen, in uitvoering van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, de hoger beschreven werken in het algemeen belang samen te voegen en Fluvius aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de hierna vermelde opdrachten van werken en diensten als opdrachtgevend bestuur (bouwheer) op te treden.
Artikel 2:
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het door Fluvius voorgestelde ontwerp van samenwerkingsovereenkomst betreffende het project R/006155 - wegen- en rioleringswerken Drogenbroodstraat.
Artikel 3:
Deze goedkeuring zal overgemaakt worden aan Fluvius.
Volgende variavragen werden per mail op 19/2/2024 bezorgd door Renzo Callant:
Status aangevraagde laadpalen
Op de raad van 03/04/2023 werd gemeld dat er op 16 locaties publieke laadpalen gingen bijkomen in Pittem.
We zijn bijna een jaar verder, wat is de huidige stand van zaken? Er zijn al palen geplaatst intussen, maar het aanbod is te beperkt. Welke relatie is er met TotalEnergies ?
Denis Fraeyman: TotalEnergies bepaalt welke palen er geplaatst worden. Egem is voor ons een prioriteit gezien de wegenwerken in de Molenakker. Begin maart zou daar de uitrol uitgevoerd worden met laadpalen op het Egemsdorpsplein, Sint-Germanusstraat en de Egemstraat. Verder gaven we ook de Marelstraat, de Kauwstraat, de Broeders Maristenstraat en de Doelstraat door.
Hoe meer burgers palen aanvragen, hoe meer TotalEnergies de nood zal voelen om palen bij te plaatsen. Dit is vooral voor mensen in rijwoningen. Er zijn bepaalde regels verbonden om 'paal volgt wagen' goedgekeurd te krijgen. We zijn in contact met Inter om bepaalde regels vast te leggen omtrent het laden op openbaar domein.
Status Speelzone Broeders Maristen – Herstelfonds na corona
Eveneens op de raad van 03/04/2023 werd er gemeld dat met het herstelfonds 35000€ kan geïnvesteerd worden voor dit project.
Goedkeuring hiervan was midden oktober 2023? Wat is de stand van zaken?
Annick Debonné: In januari 2024 hebben we de formele goedkeuring gekregen van de provincie. Totale projectkost is 40.000 euro en 65% wordt gesubsidieerd door de provincie (26.000 euro). De volgende stappen zijn de online bevraging bij de kinderen en de inwoners rond het park. Midden april hopen we over te gaan tot aanbesteding en we hopen eind juli de toestellen geplaatst te hebben. Nu weten we nog niet wat er geplaatst zal worden, dit zal blijken uit de bevraging.
Volgende variavraag werd per mail bezorgd op 21/2/2024 door Andres Vandewalle:
Sportsite
Enkele jaren geleden besliste het gemeentebestuur om de bouw van de nieuwe sporthal on hold te plaatsen gezien de gestegen prijzen.
We zijn nu stilaan gekomen aan het einde van de huidige legislatuur. De tekortkomingen van het huidige gebouw blijven zich immers opstapelen, waardoor er geen tijd mag verloren gaan. Vandaar: heeft het gemeentebestuur op vandaag een actieplan – met eventueel verschillende scenario’s naar benodigdheden en budget – wat zou kunnen resulteren tot een efficiënte manier van handelen vanaf het begin van de volgende legislatuur. En hoe zit het met eventuele subsidies hieromtrent? Zijn er niet teveel dure extra's voorzien?
Hoe zit het verder met de aanleg van het kunstgrasveld? Wat met de lijnen voor de floorballclub, iets waar ze al járen vragende partij voor zijn?
Denis Fraeyman: bij de nieuwe legislatuur is dit een topprioriteit. We moeten gaan voor een nieuwe sporthal. Het voorbereidende werk is gedaan: het RUP is klaar en er is ook een ontwerp. We hebben nooit prijzen gevraagd door de financiële crisis. Eventueel kunnen we werken met design & build. Het moet vooral functioneel zijn.
Stijn Vandenhende: Een deel van het budget is bij sport gebleven: o.a. voor de aanleg van het kunstgrasveld.
De subsidies zijn bekeken geweest, maar zijn enkel voor bovenlokale sportinfrastructuur, zoals een zwembad.
De floorball heeft de vraag gesteld omtrent de belijning. We hebben tot op vandaag geen offertes binnen gekregen. We bekijken nu als we dit met eigen personeel kunnen uitwerken.
De start van de werken van het kunstgrasveld is voorzien rond 13 mei en hopen we af te ronden tegen het bouwverlof.
Volgende variavraag werd per mail bezorgd op 21/2/2024 door Christophe Vancoillie:
Mobiliteitsplan
Het mobiliteitsplan werd ondertussen al x maanden geleden hier op de gemeenteraad goedgekeurd. Toch zien we momenteel weinig in huis komen van de verder implementatie. Graag een stand van zaken en een planning met daarin een overzicht van wat wanneer zal worden geïmplementeerd. Wij wachten ook nog altijd op de resultaten van beloofde, gedane en bezig zijnde metingen van het verkeer. Graag ook hier een duidelijk overzicht.
Denis Fraeyman: er zijn vooraf metingen gebeurd en op basis daarvan is het mobiliteitsplan opgesteld. We hebben prioritair de schoolomgeving aangepakt.
Nu is er overleg voor de knip aan de Kromte. De Lijn ziet wel problemen met de nieuwe inrichting en dus zijn we nog in overleg. Tegen het verlof zou de knip er moeten zijn.
In augustus 2024 zouden we graag een proefopstelling maken van de verkeersremmende maatregelen in de Kolonel Naessensstraat.
De fietsstraten in het centrum hangen samen met de werken in de Tiengebodenstraat. We zijn ook afhankelijk van het weer. We voorzien in kwartaal 2 uitvoering. In de Koffiestraat voeren we geen eenrichtingsverkeer in zolang de werken van de Tiengebodenstraat bezig zijn.
De WVI hebben we gevraagd om een studie te maken voor de herinrichting van de Markt. We moeten hier ook kijken naar de rioleringen. Voor subsidie moeten we eerst andere straten aanpakken (bv. Kolonel Naessensstraat). Fluvius onderzoekt momenteel via cameraonderzoek als de rioleringen nog goed zijn.
Uitbouw zone 30 is gepland naar het einde van het jaar.
Omtrent de metingen:
- Kauwstraat: 85% rijdt aan 50 km/u maar hier mag je maar 30 km/u. Voor dit jaar tellen we 2.000 bewegingen per dag.
- Heidenskerkhofstraat: 2.220 bewegingen per dag. 85% rijdt 51 km/u. Er is nu opnieuw een meting: er waren 2.800 bewegingen met een gemiddelde van 51 km/u. De week erop waren dan weer minder bewegingen.
De metingen geven een indicatie, maar zijn niet volledig correct.
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter