Terug
Gepubliceerd op 09/11/2023

Notulen  Gemeenteraad

ma 02/10/2023 - 19:30 Raadzaal
Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
  • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

    • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering.

      Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
      Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Aanleiding

      De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

      Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Regelgeving

      - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

      - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

      - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad

      - verslag vorige zitting

      Publieke stemming
      Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Fraeyman Denis, Burgemeester-voorzitter

      • Algemeen beleid

        • Aanvraag tot het plaatsen en gebruiken van camera's of op zichtbare wijze gebruik maken van camera's geplaatst door derden zoals bedoeld in de wet op het politieambt artikel 25/3 en 25/1§2 op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt - principiële goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Per brief ontvangen op 19 juli 2023 vraagt de korpschef van de Politiezone Regio Tielt de principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera’s of op zichtbare wijze gebruik maken van camera’s geplaatst door derden op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt.

           

          De aanvraag gebeurt overeenkomstig de richtlijnen vermeld in de wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt (WPA) om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de camerawet van 21 maart 2007.

           

          De wijzigingswet voegde een artikel 25/3 § 1 toe aan de WPA, dat de voorwaarden bepaalt waarop de politiediensten in het kader van hun opdrachten camera's kunnen gebruiken op zichtbare wijze:

           

          - in de niet-besloten plaatsen en de besloten plaatsen waarvan zij de beheerder zijn- in de voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen waarvan zij niet de beheerder zijn

          - in niet voor het publiek toegankelijke besloten plaatsen waarvan zij niet de beheerders zijn.

           

          Het nieuwe artikel 25/3 §2 van de WPA beschrijft de toepasselijke gebruiksvoorwaarden.

           

          De wetgever voegde ook een artikel 25/4 in, dat de principiële toestemming van de gemeenteraden oplegt voor de toepassing van het gebruik van camera's door de politiezones.

          Regelgeving

          -  het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden

           

          -  de Verord. (EU) nr. 2016/679, 27april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG)

           

          -  de Richtl. (EU) nr. 2016/680, 27 april2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS) - de wet van 16 maart 1968 over de politie op het wegverkeer

           

          -  de Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992, artikel 25/4, § 1, 1°

           

          -  de wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt (WPA) om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de camerawet van 21 maart 2007

           

          -  de Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, Titel 2

           

          -  het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2, artikel 286, artikel 287 en artikel 288

           

          -  het verzameldecreet Mobiliteit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2020 (BS 27 november 2020)

           

          -  de brief van 10 juli 2023 van de korpschef van de politiezone Regio Tielt over de aanvraag tot principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera’s overeenkomstig artikel 25/3 WPA, of op zichtbare wijze gebruik maken van camera’s geplaatst door derden zoals bedoeld in artikel 25/1,§2 WPA, op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt.

          Context en argumentatie

           

          Omdat de politiezone wenst gebruik te maken van verschillende camerasystemen, vraagt zij hiervoor principiële toestemming aan de respectievelijke gemeenteraden. Het gaat meer bepaald om:

           

           Gemeente Pittem:

          • Vaste en tijdelijk vaste camerabewaking in het kader van politionele opdrachten (bestuurlijk en gerechtelijk) op grondgebied van de politiezone;
          • Specifieke plaatsen: Markt, sporthal, Magneet, zaal de Fontein, Plaatsmolen
          • Vaste camerabewaking in het politiegebouw en omgeving (besloten plaatsen waarvan de politie beheerder is);
          • Vaste camerabewaking cellencomplex politie Regio Tielt (besloten plaatsen waarvan de politie beheerder is), indien dit zou worden geïnstalleerd in Pittem;
          • Vaste camera’s op het grondgebied van de gemeente Pittem (niet-besloten plaats)
          • ANPR-voertuigen (mobiele camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn);
          • Mobiele camera’s die in voorkomend geval intelligent zijn: ANPR, dashcam, bodycams, drones, enz.;
          • ANPR-cameranetwerk grondgebied politie Regio Tielt

           

          Een uitbreiding van dit netwerk is mogelijk.


          Bodycams

          De politiezone vraagt toestemming tot het zichtbaar gebruik van de bodycams. Enkel leden van het operationeel kader in uniform of met een interventiearmband mogen een bodycam dragen. De gebruiker draagt de bodycam in principe boven de kogelwerende vest, erop bevestigd met de door de firma geleverde bevestigingsmiddelen.

           

          Plaats

          Toelichting

          Gebruiksduur

          Niet besloten plaatsen

          Openbare weg

          Altijd

          Besloten plaatsen waar de politie beheerder is

          Politiegebouwen

          Altijd

          Publiek toegankelijk besloten plaatsen

          Stations, horeca, instellingen

          Tijdens de duur van een interventie

          Niet voor publiek toegankelijk besloten plaatsen

          Private woningen

          Tijdens de duur van een interventie

           

          De politiezone zal de camera's installeren of gebruiken voor opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie zoals voorzien in de wet op het politieambt, rekening houdend met de opgelegde voorwaarden en beperkingen.

           

          Er zijn voldoende elementen die erop wijzen dat er veiligheids- en overlastproblemen bestaan die de inzet van bovenvermelde camerasystemen verantwoorden. Het geweld tegen en door politiemensen neemt toe. De inzet van camera’s kan ter zake een ontradend effect hebben.

           

          Tenslotte beschrijft de aanvraag de genomen maatregelen in verband met de impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en op operationeel niveau, aangevuld met de subsidiariteit en de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1


          De gemeenteraad geeft principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera's of op zichtbare wijze gebruik maken van camera's geplaatst door derden zoals bedoeld in de wet op het politieambt art 25/3 en 25/1§2 op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt, volgens de aanvraag van 10 april 2023 van de korpschef.


          Artikel 2


          Het bestuur brengt deze toestemming ter kennis aan de korpschef, die instaat voor het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen, en aan de procureur des Konings.


          Artikel 3


          De raad maakt dit besluit openbaar voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie en publiceert dit op de gemeentelijke website.

        • Cipal dv- agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Buitengewone Algemene Vergadering van donderdag 12 oktober 2023 - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).

          De gemeente werd op 14 juli 2023 zowel digitaal als per aangetekende brief uitgenodigd op de Buitengewone Algemene Vergadering van Cipal die op donderdag 12 oktober 2023 om 16u zal plaatsvinden op digitale wijze via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.

          Regelgeving

          - Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;

          - De huidige statuten van Cipal;

          - Het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023

          Context en argumentatie

          De agenda voor de Algemene Vergadering van Cipal van donderdag 12 oktober 2023 betreft de wijziging van de statuten. De statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepaling van het Wetboek van venootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB. Het ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en de zetel van de vereniging te verplaatsen. Het voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen.

          De Raad van Bestuur keurde het ontwerp van statutenwijziging en de toelichtende nota goed op 13 juli 202. Deze informatie is beschikbaar op de webpagina van de Vergadering.

          Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

          Vragen die uiterlijk 4 dagen voor de Vergadering op het e-mailadres infoavdv@cipal.be toekomen, zullen tijdens de Vergadering beantwoord worden.

          Bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 werden de volgende raadsleden voor de huidige legislatuur aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Cipal:

          - de heer Chris Marreel, schepen, wonende te 8740 Pittem, Wingensesteenweg 9, 8740 Pittem als vertegenwoordiger en

          - de heer Stijn Vandenhende, schepen, Verbieststraat 7b, 8740 Pittem als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1:                         

          De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.

          Artikel 2:                         

          De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.

          Artikel 3:                         

          De gemeenteraad keurt de overige wijzigingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.

          Artikel 4:                         

          De gemeenteraad keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.

          Artikel 5:                         

          De gemeenteraad keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.

          Artikel 6:                         

          De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

          Artikel 7:                         

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.

      • Kerkfabrieken

        • Budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek St.-Germanus - aktename

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Regelgeving

          - Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

          - Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inz. de artikels 2, 40, 41 en 47.

          Context en argumentatie

          Gezien de budgetwijziging 2023 voor de kerkfabriek St.-Germanus in bijlage.

          De budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek St.-Germanus wordt opgenomen in de volgende meerjarenplanaanpassing van de gemeente.

          De gemeentelijk exploitatietoelage voor 2023 is vastgesteld op € 18.989,65.

          Financiële impact

          Het oorspronkelijk budget van € 9.989,65 wordt opgetrokken naar € 18.989,65.

          Besluit

          De gemeenteraad neemt akte van de budgetwijziging 2023 van de kerkfabriek St.-Germanus zoals vastgelegd in bijlage.

          Van deze beslissing wordt kennis gegeven aan het centraal kerkbestuur en het erkend representatief orgaan.

        • Centraal kerkbestuur O.L.Vrouw Pittem - Sint-Germanus Egem - budgetten 2024 - aktename

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Regelgeving

          - het decreet Lokaal Bestuur;

          - het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten, inzonderheid de artikels 2 en 47;

          - het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 betreffende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten;

          - het ministerieel besluit van 27 november 2006 waarbij de modellen werden vastgesteld voor het voeren van de nieuwe boekhouding;

          - de beslissing van 19 juni 2023 van de kerkraad van O.L.Vrouw Pittem waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek werd vastgelegd;

          - de beslissing van 29 juni 2023 van de kerkraad van Sint-Germanus Egem waarbij het budget 2024 van de kerkfabriek werd vastgelegd;

          - het feit dat dit budget op het bisdom werd ontvangen met het oog op het voor advies voorleggen aan de bisschop van Brugge;

          - het gunstig advies van het Bisdom Brugge aan het budget 2024 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Pittem met een exploitatietoelage van € 30.453,86 en een investeringstoelage van € 0,00;

          - het gunstig advies van het Bisdom Brugge aan het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Germanus Egem met een exploitatietoelage van € 14.204,05 en een investeringstoelage van € 0,00;

          Context en argumentatie

          Voor het budget 2024 blijven de gemeentelijke bijdragen binnen de grenzen van het in het meerjarenplan opgenomen bedrag.

          Besluit

          Artikel 1

          Akte wordt genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek O.L.Vrouw Pittem een exploitatietoelage van € 30.453,86 en een investeringstoelage van € 0,00.

          Akte wordt genomen van het budget 2024 van de kerkfabriek Sint-Germanus Egem met een exploitatietoelage van € 14.204,05.

          Artikel 2

          De provinciegouverneur, het representatief orgaan en het centraal kerkbestuur O.L.Vrouw Pittem - Sint-Germanus Egem in kennis te stellen van deze aktename.

      • Verkeer en mobiliteit

        • Voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Midwest en het ontwerp-Plan-MER - goedkeuring advies

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Vraag van de Vervoerregio Midwest tot advies ikv het openbaar onderzoek tot vaststelling Voorlopig Ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de Vervoerregio Midwest en het ontwerp-Plan-MER.

          Regelgeving
          • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 2, artikel 40, § 1.
          • Het Decreet betreffende de basisbereikbaarheid van 26 april 2019, artikel 8
          • Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 betreffende de indeling van het grondgebied van het Vlaamse Gewest in 15 vervoerregio’s en de afbakening van deze vervoerregio’s;
          • Besluit van de gemeenteraad van 30 januari 2019 betreffende de toetreding tot de Vervoerregio Roeselare en de aanduiding van een gemandateerde vertegenwoordiger in de Vervoerregioraad
          Context en argumentatie

          Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.

           

          Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.

           

          Ook de Vervoerregio Midwest heeft een mobiliteitsplan opgesteld waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de betrokken besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. De Vervoerregio werd daarin ondersteund door het consortium Deloitte / Traject / Mint / 02, dat door de Vlaamse Overheid als studiebureau aangesteld werd.

           

          Het regionaal mobiliteitsplan is inhoudelijk breder en strategischer van inslag en mag niet verward worden met de visie op de korte termijn hertekening van het openbaar vervoer die na voorlegging aan alle betrokken gemeenteraden definitief goedgekeurd werd door de Vervoerregioraad op 15 december 2020 en die thans gefaseerd in uitvoering is.

           

          De opmaak van het regionaal mobiliteitsplan gebeurde in diverse stappen:

          • De Oriëntatienota werd op 26 mei 2020 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.
          • De Visienota werd voorlopig goedgekeurd door de Vervoerregioraad in zitting van 27 september 2022, met het oog op een publieke consultatie van de stakeholders en de gemeenteraden van de regio.
          • De Visienota werd tenslotte op 28 september 2022 door de Vervoerregioraad goedgekeurd.
          • De actietabel werd samen met het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan op 2 mei 2023 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.
          • De Vlaamse minister van Mobiliteit en Openbare Werken hechtte op 20 juni 2023 haar goedkeuring aan het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan.

           

          Het inhoudelijke debat vindt plaats in de schoot van de Vervoerregioraad. Deze wordt ondersteund door de ambtelijke werkgroep die de inhoudelijke voorbereiding op zich neemt. Er werd ook meerdere malen bilateraal teruggekoppeld tussen het bestuur en het team MOW dat voor deze studie als plangroep optreedt.

           

          Het regionaal mobiliteitsplan maakt onderwerp uit van een strategische milieu-effectrapportage. Het ontwerp plan-MER werd opgemaakt in het eerste kwartaal van 2023 en iteratief in het RMP verwerkt. Op 4 mei 2023 werd een positief informeel advies met opmerkingen ontvangen van het Team Omgevingseffecten. De opmerkingen zijn – conform afspraak met de vervoerregioraad – in het finale MER aangebracht.

           

          Het regionaal mobiliteitsplan zit thans in de fase van openbaar onderzoek. Dit loopt van 17 augustus 2023 tot en met 15 oktober 2023. De inhoudelijke inbreng van burgers (opgenomen in gemeentelijk infoblad Pittem), stakeholders en gemeenteraden kan in deze fase nog aanleiding geven tot een finale bijsturing van het ontwerp regionaal mobiliteitsplan. Het aldus eventueel bijgestuurde mobiliteitsplan zal na goedkeuring door de Vervoerregioraad ter goedkeuring voorgelegd worden aan de Vlaamse minister voor Mobiliteit en Openbare Werken. Haar goedkeuring en de bekendmaking daarvan in het Belgisch Staatsblad, vormen de afronding van het proces van regionale mobiliteitsplanning.

           

          Aan de gemeenteraden wordt in deze fase gevraagd advies te willen uitbrengen op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan.

           

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Greet Dewitte, Jessica Vandromme, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Onthouders: Bart Verhelle, Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 8 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1

           

          De gemeenteraad verleent gunstig advies op het voorlopig ontwerp Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Midwest en het ontwerp plan-mer voor de vervoerregio Midwest.

    • Marreel Chris, Eerste schepen

      • Waterbeleid

        • Fluvius - uitwisseling van persoonsgegeven in kader van rioolbeleid - goedkeuring

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          In het kader van het rioolbeleid wisselt Fluvius regelmatig persoonsgegevens uit met steden en gemeenten. Voor deze uitwisseling heeft Fluvius twee mogelijke protocollen opgesteld.

          Context en argumentatie

          Er werden door Fluvius twee protocollen opgeteld met duidelijke voorwaarden:

          • een eerste protocol met twee doeleinden
            - de handhaving van rioleringsdossier in het kader van het Algemeen Waterverkoopreglement en
            - de uitwisseling van pandgegevens in het kader van afkoppelingsprojecten

          • een tweede protocol met drie doeleinden: de twee doeleinde van het eerste model aangevuld met de gegevensuitwisseling van premies voor rationeel watergebruik in het geval van een aanvullende gemeentelijke premie
           
          Daar wij als gemeente een aanvullende gemeentelijke premie toekennen voor de aanleg van een gescheiden afwatering van hemel- en afvalwater is voor onze gemeente het tweede protocol van toepassing.



          Publieke stemming
          Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het protocol met drie doeleinden opgesteld door Fluvius betreffende de uitwisseling van persoonsgegevens in het kader van rioolbeleid.

    • Vandenhende Stijn, Tweede schepen

      • Financiën

        • Opvolgingsrapportage meerjarenplan 2020-2025 - boekjaar 2023 - kennisname

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De gemeente en het OCMW van Pittem zijn gestart met BBC 2020 vanaf het boekjaar 2020.

          In uitvoering van artikel 263 van het decreet lokaal bestuur moet minimaal jaarlijks minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering voorgelegd worden aan de raden.

          Regelgeving
          • het decreet lokaal bestuur, in bijzonder artikel 263
          • het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus, in bijzonder artikel 29
          Context en argumentatie

          Artikel 29 van het besluit van de Vlaamse regering over de beleids- en beheerscyclus schrijft voor dat de opvolgingsrapportering minstens volgende elementen bevat:

          • een stand van zaken van de prioritaire acties of actieplannen van het meerjarenplan;
          • een overzicht van de geraamde en de gerealiseerde ontvangsten en uitgaven voor het lopende jaar;
          • in voorkomend geval, de wijzigingen in de assumpties die gekozen werden bij de opmaak van het meerjarenplan of de aanpassing ervan;
          • in voorkomend geval, de wijzigingen in de financiële risico's.

          De wettelijke vereisten werden vertaald in volgende rapporten:

          • Overzicht van de prioritaire doelstellingen en actieplannen: schema beleidsevaluatie
          • Schema J1: Doelstellingenrekening
          • Schema T2: Ontvangsten en uitgaven naar economische aard

          Voor het opstellen van de geconsolideerde opvolgingsrapportering werden deze uit de software gehaald namelijk de schema's T2 en J2 op toestand van 30 juni van het lopende jaar.

          Besluit

          De gemeenteraad neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het meerjarenplan 2020-2025 voor het boekjaar 2023.

    • Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

      • Geen bevoegdheid gekozen

        • Varia

          Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
          Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
          Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Besluit

          Volgende variapunten werden per mail bezorgd op 28/9/2023:

           

          - De Molen  - kostprijs

          Rik Gelaude: Graag hadden we hier een volledig financieel overzicht - het totaal plaatje - van wat de de realisatie van een maalvaardige molen ons als gemeente zal kosten, met een onderscheid tussen subsidies en wat we zelf zullen bekostigen.

          Er is de molenromprenovatie geweest, nu komt de molentechnische restauratie. Maar er zijn ook exploitatiekosten.

          We vragen een berekening van de blijvende kosten, ook als hij in exploitatie is.

          Heidi Lievrouw:

          • Initiële kostenraming fase 2 ‘molentechnische restauratie’ = 495.854.71€ excl. btw à hierop premie toegekend van 434.768,14€
            • Verhouding = 20% gemeente + 80% Vlaamse Overheid (BTW is ook voor de gemeente)
          • Geschatte nieuwe kostprijs door architect = +/- 650.000€ à effectieve gunning = 678.800,27€ excl. Btw (= + 37%)
            • 2x mogelijkheid tot verhoging van premie (2x 10%)
              • 1ste keer op basis van nieuw gunningsbedrag
              • 2de keer tijdens de realisatie onder de noemer ‘onvoorziene omstandigheden’
              • Architect zal beide mogelijkheden benutten
          Wat betreft de exploitatiekosten, zullen we navraag doen bij andere gemeenten.

           

           

          - Egemstraat - groenaanleg

          Rik Gelaude: De groenstroken langs de Egemstraat zijn niet in orde, ondanks alle inspanningen van de gemeentelijke groendienst. De paaltjes staan ook in de weg voor goed onderhoud. Wat zijn jullie plannen om dit op te lossen? Er moet toch een beter systeem bestaan dan die vervelende paaltjes?

          De landbouwers kregen ook een brief waarin ze gevraagd worden om geen bermen meer te maaien. Er zou zelf opgetreden worden als dit wel gebeurt.

          Chris Marreel: als de paaltjes er niet staan, werd er door de groenstroken gereden. De provincie heeft de fietspaden gesubsidieerd en ze stelden voor om die afscheiding te maken. Het is dus vooral voor de veiligheid van de fietsers. Het groen is gekozen in functie van droogte én natte omstandigheden. Er werd gekozen voor klaver, dus het is geen onkruid.

          Er komt elektrificatie in bepaalde straten, ook in de Egemstraat. Het nieuwe net zal grotendeels in de groenzone aangelegd worden, dus alles moet er terug uit, maar het zal terug aangeplant worden.

          Omtrent het maaien: wij zuigen alle bermmaaisel op en landbouwers doen dit niet. Dit kan onveilig zijn.

           

          - Straatverlichting - brandregime

          Renzo Callant: De straatverlichting wordt eerder gedoofd naar aanleiding van de hoge energieprijzen. Nu zijn prijzen terug gedaald en de burger is vragende partij om terug openbare verlichting meer aan te leggen, zeker bij werken, in gevaarlijke bochten... 

          Denis Fraeyman: we hebben reflectoren gehangen en de invloed van gedoofde openbare veiligheid ogv veiligheid is niet aangetoond. Er is een erg grote besparing als we doven. We hebben wel aan Fluvius gevraagd om alles in kaart te zetten en uit te rekenen welke mogelijkheden we hebben. De wegen van AWV blijven wel verlicht.

           

          - Bankautomaten


          Kaat Dewaele: Er zijn steeds minder bankautomaten in Pittem. Momenteel is er nog één automaat en je kan er geen geld storten. Denken we voldoende aan de mensen die minder mobiel zijn, geen familie hebben, ... Is er al contact geweest met Batopin? Ze zijn vragende partij om bankautomaten te plaatsen. Is er al een vraag geweest naar Pittem om een geschikte locatie aan te bieden?

          Denis Fraeyman: we hebben reeds de vraag gesteld aan Batopin, maar Batopin heeft laten weten dat ze niet geïnteresseerd zijn. We stellen de vraag opnieuw.

Namens Gemeenteraad,

Carl Couckuyt
Algemeen directeur

Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter