In het meerjarenplan is een actie opgenomen dat stelt dat de gemeente de startende kleinhandelszaken in de handelskernen zal ondersteunen vanaf 2021 (actie 221).
- decreet over het lokaal bestuur
In het meerjarenplan is een actie opgenomen dat stelt dat de gemeente de startende kleinhandelszaken in de handelskernen zal ondersteunen vanaf 2021 (actie 221).
De vraag komt vanuit het bestuur om een aanvullende subsidie voor starters uit te werken. Startende ondernemingen hebben vaak hoge opstartkosten en de gemeente wil daar in tussen komen. De aanwezigheid van handelszaken is immers belangrijk en verhoogt de leefbaarheid van een gemeente. De actie kadert in actieplan 22: we stimuleren de lokale economie, die op zijn beurt kadert binnen de prioritaire beleidsdoelstelling 2.
Christophe Vancoillie: de subsidie van 100 euro is erg laag, zeker gezien de hoge opstartkosten. Dit zal startende ondernemers niet stimuleren op te starten. Er is zeker nog meer mogelijk.
Stijn Vandenhende: we hebben gekeken naar omliggende gemeenten en enkel Ingelmunster heeft een soortgelijke regeling. We kunnen niet zoals in steden omvangrijke subsidies geven. We geven hen een signaal dat ze welkom zijn. Ook via Start&Go bieden we ondersteuning door 200 euro credits te geven aan starters. We ondersteunen ook via koop lokaal, kerstbomen voor handelaars, ... We geven inderdaad geen cash geld, maar het is positief dat we via de kadobonnen ook de lokale handel ondersteunen.
Nathalie Delmotte: hoeveel startende ondernemers zouden er jaarlijks kunnen zijn? Er zijn redelijk wat uitsluitingen.
Stijn Vandenhende: het is moeilijk om nieuwe ondernemers te bereiken, momenteel hebben we daar geen duidelijk overzicht op. Volgens Vlaamse gemiddelden zijn we wel een ondernemende gemeente.
Bart Verhelle: moet de ondernemer dit zelf aanvragen?
Stijn Vandenhende: het initiatief ligt inderdaad bij de ondernemer zelf, we zullen een toegankelijk aanvraagformulier opstellen en ter beschikking stellen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het subsidiereglement voor startende handelszaken, als volgt:
Artikel 1: Algemeen principe
Het gemeentebestuur van Pittem wil startende zelfstandigen ondersteunen. Binnen de perken van het meerjarenplan wordt een gemeentelijke subsidie verleend van 100 euro als tegemoetkoming voor het inschrijvingsgeld voor de inschrijving bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen aan elke startende handelszaak die zijn enige of eerste vestigingszetel op het grondgebied van onze gemeente vestigt.
Artikel 2: Startende onderneming
De oprichting van een nieuwe onderneming komt in aanmerking voor ondersteuning.
Ook een ondernemer in bijberoep die verandert naar ondernemer in hoofdberoep komt in aanmerking mits de overschakeling van bij- naar hoofdberoep gebeurt binnen een termijn van 3 jaar.
Worden expliciet uitgesloten van het toepassingsgebied van dit reglement:
- Vennootschappen die geen detailhandel of horeca-diensten verrichten binnen de bebouwde kom
- Zelfstandigen in bijberoep
- Vrije beroepen
- Bijkomende vestigingseenheden van een bestaande onderneming
- Bijkomende vennootschappen in het kader van een bestaande onderneming
- De omvorming van een onderneming-natuurlijke persoon naar een onderneming-rechtspersoon
- Zaken waarvan de gegevens in KBO niet correct zijn
- Vzw’s
Artikel 3: Bedrag toelage
De gemeentelijke subsidie bedraagt 100 euro. Het bedrag wordt uitbetaald aan de hand van Pittemse kadobonnen.
Artikel 4: Procedure
De startende ondernemer vraagt de gemeentelijke tussenkomst aan via het gemeentelijk aanvraagformulier met verplichte bijlagen zoals vermeld op het aanvraagformulier.
Artikel 5: Betaling
De betaling gebeurt in kadobonnen van de gemeente. De ondernemer krijgt bezoek van de schepen van lokale economie en de kadobonnen worden overhandigd. Een ontvangstbewijs wordt aan de ondernemer voorgelegd om te handtekenen.
Artikel 6: Uitvoering
Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van dit reglement, de inhoud en opmaak van het aanvraagformulier en de beoordeling van de aanvragen.
Artikel 7: Inwerkingtreding
De subsidie wordt verleend zoals hierboven bepaald vanaf 1/1/2023. De inschrijvingsdatum in het KBO is daarin bepalend. Het aanvraagformulier moet binnen een termijn van maximaal 6 maanden wordt ingediend bij het gemeentebestuur Pittem, Markt 1, 8740 Pittem volgens het voorgeschreven aanvraagformulier, met bijhorende bijlagen.