Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Per mail en aangetekend schrijven werd ons bestuur uitgenodigd voor de Buitengewone Algemene Vergadering van WVI die zal plaatsvinden op woensdag 14 december 2022 om 18.30u. in CC De Beuk, Torhoutstraat 9, 8610 Kortemark.
- het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
- het feit dat de gemeente Pittem deelnemer is van de West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging, afgekort tot WVI;
- de statuten van WVI;
- het schrijven van WVI van 26 oktober 2022 met aanduiding van de agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 14 december 2022.
Op de Buitengewone Algemene Vergadering van woensdag 14 december 2022 worden de volgende punten besproken:
1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering dd. 08.06.2022
2. Begroting 2023
3. Kennisneming ontslag van bestuurder Ingrid Vandepitte (Zonnebeke)
4. Benoeming bestuurder
5. Mededelingen.
In vergadering van 30 januari 2019 heeft de gemeenteraad de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van de WVI tijdens de legislatuur 2019-2024 :
- De heer Denis Fraeyman, burgemeester, wonende te Pittem, Kerkstraat 7 als vertegenwoordiger
- Mevrouw Greet Dewitte, raadslid, wonende te Pittem, Jozef Cardijnstraat 15 als plaatsvervangend vertegenwoodiger.
Artikel 1
De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op 14 december 2022 worden goedgekeurd:
1. Goedkeuring verslag van de Algemene Vergadering dd. 08/06/2022
2. Begroting 2023
3. Kennisneming ontslag van bestuurder Ingrid Vandepitte (Zonnebeke)
4. Benoeming bestuurder
5. Mededelingen.
Artikel 2
Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Pittem, houder van 4828 aandelen, die zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op woensdag 14 december 2022 om 18u30, wordt het mandaat gegeven om
- er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering uit te voeren.
- deel te nemen aan elke latere Algemene Vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 14 december 2022 geplande Buitengewone Algemene Vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Buitengewone Algemene Vergadering te realiseren.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan WVI.
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg “Cipal”).
De gemeente werd op 31 oktober 2022 via mail uitgenodigd op de Algemene Vergadering van Cipal die op donderdag 15 december 2022 om 16u. zal plaatsvinden op digitale wijze via een door Cipal ter beschikking gesteld elektronisch communicatiemiddel.
- Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
- De statuten van Cipal.
De agenda voor de Algemene Vergadering van Cipal van donderdag 15 december 2022 werd als volgt samengesteld:
Dit rekening houdend met de toelichtende nota van Cipal betreffende deze agendapunten en de voorstellen van de Raad van Bestuur van Cipal.
Er zijn geen redenen voorhanden om goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Bij gemeenteraadsbesluit van 30 januari 2019 werden de volgende raadsleden voor de huidige legislatuur aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen op de algemene vergaderingen van Cipal:
- de heer Chris Marreel, schepen, wonende te 8740 Pittem, Wingensesteenweg 9, 8740 Pittem als vertegenwoordiger en
- de heer Stijn Vandenhende, schepen, Verbieststraat 7b, 8740 Pittem als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Artikel 1:
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de Algemene Vergadering van Cipal van 15 december 2022 goedgekeurd.
Artikel 2:
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 15 december 2022 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3:
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Sinds 1 februari 2018 is door de WVI een intergemeentelijk toezichthouder aangesteld binnen de gemeenten Meulebeke, Oostrozebeke, Ingelmunster, Tielt, Pittem, Ruiselede en Lichtervelde via een kostendelende vereniging “intergemeentelijke dienst omgevingsvergunning en handhaving”. Deze intergemeentelijke toezichthouder treedt binnen deze gemeenten op als intergemeentelijk toezichthouder milieu volgens artikel 16.3.1.§1.4° van het decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid en als verbalisant ruimtelijke ordening volgens artikel 6.2.5/1.§1.4° van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Daarnaast is de intergemeentelijke toezichthouder in 5 van de 7 gemeenten ook aangesteld als gemeentelijk stedenbouwkundig inspecteur volgens artikel 1.4.9 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Waarom is de opmaak van een prioriteitennota zo belangrijk ?
Bovenstaande argumenten wijzen op het belang van de opmaak van een prioriteitennota voor (inter)gemeentelijke handhaving.
Het ultieme doel van de handhaving is uiteindelijk om veranderingen op het terrein te bekomen via regularisatie of herstel in oorspronkelijke toestand en om de hinder op te lossen en/of te beperken.
Waarom herziening van de (inter)gemeentelijke prioriteitennota
Er werd door de intergemeentelijke handhavingsambtenaar een intergemeentelijke prioriteitennota opgemaakt voor de periode 2018 tem 2021. Na 4 jaar ervaring op het terrein blijkt dat bepaalde vaak vastgestelde overtredingen nu niet zijn opgenomen in de (inter)gemeentelijke prioriteitennota, waardoor ze niet aangepakt worden of niet bestuurlijk beboet kunnen worden. Daarnaast is de afdeling Handhaving zelf ook bezig met de herziening van hun 5-jaarlijks handhavingsprogramma. Indien zij hiervoor een bevraging doen bij de gemeentelijke handhavingsactoren, is het aangewezen om de (inter)gemeentelijke prioriteitennota en handhavingsprogramma af te stemmen op het gewestelijke omgevingshandhavingsprogramma en het hiermee gelijk te laten lopen. Er wordt ook ingespeeld op de klimaatveranderingen (opwarming van de aarde gepaard gaan met overstromingen) door het uitvoeren van proactieve controles op vlak van grondwaterwinningen, bronbemalingen en koelinstallaties.
Vastleggen prioriteiten
Inzet op proactieve handhaving
MILIEU EN RUIMTELIJKE ORDENING
Veel vergunningen worden afgeleverd onder voorwaarden om de inrichting of het project verenigbaar te maken met de goede ruimtelijke ordening, het leefmilieu, de gezondheid en de buurt. Het controleren van de opgelegde voorwaarden is cruciaal om klachten te voorkomen. Daarnaast dient bij stedenbouwkundige handelingen ook nagegaan te worden of de werken correct worden uitgevoerd. Vandaar dat bij handhaving ook ingezet worden op proactieve controle van recent verleende omgevingsvergunningen, zowel voor stedenbouwkundige handelingen als voor ingedeelde inrichtingen en/of activiteiten van klasse 2 en 3-inrichtingen, waarvoor de toezichthouder milieu bevoegd is.
MILIEU
Op geregelde basis zal de milieuvergunningstoestand van bedrijven opgevolgd worden. Bedrijven waarvan de milieuvergunning bijna vervalt of vervallen is, zullen gecontroleerd worden en aangemaand worden om hun milieuvergunning te hernieuwen.
De Europese Kaderrichtlijn Water stelt dat tegen 2027 alle oppervlakte- en grondwater van goede kwaliteit moet zijn. De waterkwaliteit in de Vlaamse beken en rivieren behoort nog altijd bij de slechtste van Europa, ondanks de sterk gestegen zuiveringsgraad van rioolwater. 83% van alle rioolwater wordt ondertussen gezuiverd voordat het in een waterloop terecht komt, dit betekent echter dat nog steeds 17% van het water ongezuiverd geloosd wordt op oppervlaktewater. In dit verband is de controle op de tijdige plaatsing van IBA’s voor woningen gelegen in individueel te optimaliseren buitengebied en de werking van deze IBA’s zeer belangrijk, om te komen tot een verdere zuiveringsgraad van het huishoudelijk afvalwater en tot een betere oppervlaktewaterkwaliteit. Daarnaast is het ook cruciaal om in te zetten op pro-actieve controles van bedrijfsafvalwater door het uitvoeren van afvalwaterstaalnames en –analyses vooral bij klasse 2 en 3 bedrijven die bijzondere lozingsnormen hebben opgelegd gekregen in de vergunning en/of die lozen op oppervlaktewater, te meer daar de afdeling Handhaving geen technische controles meer uitvoert bij klasse 2 en 3 bedrijven.
Landbouwbedrijven, voedingsbedrijven en textielbedrijven maken sinds vele jaren gebruik van grote hoeveelheden grondwater, waardoor de grondwatertafels in West-Vlaanderen en dan vooral in de driehoek Roeselare-Kortrijk-Waregem historisch zeer laag staan. De klimaatverandering met steeds warmere zomers met weinig neerslaghoeveelheden en de groeiende versteningsgraad zorgen er voor dat de grondwatervoorraden steeds dalen en maar moeizaam aangevuld raken.
Een goede controle op de naleving van de afgeleverde grondwatervergunningen en voorwaarden is dus belangrijk. Niet-vergunde en illegaal aangelegde grondwaterwinningen dienen stopgezet te worden en putten dienen opgevuld te worden om vervuiling te voorkomen.
Bij bronbemalingen in het kader van grote bouwwerken, komt een grote hoeveelheid grondwater vrij die nog al te vaak geloosd wordt in de openbare riolering ipv dit te infiltreren in de bodem of te hergebruiken. Gelet op de aanhoudende verdroging is dit niet meer te verantwoorden. Vandaar dat veel gemeenten in de aktename van de melding, als bijkomende voorwaarde opleggen dat dit grondwater ter plaatse geïnfiltreerd dient te worden in de bodem (al of niet via WADI of infiltratiebekken) of afgeleid naar oppervlaktewater of een gracht. Indien dit niet mogelijk is, kan het grondwater opgevangen worden in het kader van hergebruik door vb. landbouwers. Een controle op de melding van deze activiteiten en op de sectorale en bijzondere voorwaarden is belangrijk. Niet-gemelde activiteiten dienen stopgezet te worden.
Daarnaast zal de toezichthouder milieu ook proactief controleren bij volgende ingedeelde inrichtingen en/of activiteiten van klasse 2 en 3 en niet-ingedeelde inrichtingen die vaak voor hinder zorgen naar de omgeving.
Dit betreft :
Koelinstallaties bevatten ozonlaagafbrekende stoffen of gefluoreerde broeikasgassen die bij vrijstelling ervan in de atmosfeer bijdragen tot afbraak van de ozonlaag of opwarming van de aarde. Om emissies te voorkomen en de klimaatdoelstellingen te behalen is de controle van de werking van de koelinstallaties en het naleven van de toepasselijke wetgeving van cruciaal belang.
Deze kunnen voor geluidshinder en stofhinder zorgen voor omwonenden. Bij oude gebouwen gaat dit vaak gepaard met een risico op vrijstelling van asbest en met het vrijkomen van grote hoeveelheden afvalstoffen. Een pro-actieve controle op dergelijke werken, zeker wanneer er asbest verwerkt is in de gebouwen, is zeer belangrijk om klachten te voorkomen en tijdig te kunnen ingrijpen.
Reactieve handhaving
MILIEU
Behandelen van klachten over klasse 2 en 3 bedrijven, niet-ingedeelde inrichtingen (o.a. cafés) en vrije velddelicten (afvalverbranding, sluikstorten,…).
Klachten die onder de GAS-wetgeving vallen (o.a. rookhinder door particuliere schoorstenen) worden doorgegeven aan de bevoegde GAS-vaststeller of de politie voor verdere afhandeling.
Behandelen van klachten van klasse 1 bedrijven :
Vergunningsplichtige wijzigingen van vegetatie en kleine landschapselementen zonder omgevingsvergunning (natuurvergunning) : dempen van een poel, verwijderen van knotwilgen,…
Onderzoek en opleggen maatregelen na milieu-incidenten : asbestbranden, accidentele lozingen,…
Uitvoeren van technische controles : zoals geluidsmetingen met eigen toestel, afvalwateranalyses en luchtemissiemetingen door erkend labo
RUIMTELIJKE ORDENING
PRIORITEIT 1
Deze overtredingen krijgen de hoogste prioriteit. Het betreft recente overtredingen die :
Aanpak zonevreemde functies in agrarisch gebied en open ruimte gebied
Het is belangrijk de bestaande open ruimte in Vlaanderen maximaal te behouden en te vrijwaren en het oneigenlijk gebruik van agrarisch gebied en open ruimte gebied tegen te gaan. Meer en meer wordt immers vastgesteld dat landbouwbedrijven of landbouwloodsen worden ingenomen door of omgevormd tot andere zonevreemde functies waaronder bouwbedrijven, grondwerkers, garages, schrijnwerkerijen, transportbedrijven, feestzalen. Deze functies horen niet thuis in agrarisch gebied en zorgen door hun activiteiten mede voor visuele hinder door buitenopslag, mobiliteitsproblemen en geluidshinder.
Reliëfwijzigingen
Grondwerken zorgen vaak voor grondoverschotten die vaak op goedkope manier afgezet worden op landbouwgronden of in verkavelingen waar het natuurlijk aanwezige reliëf wordt weggewerkt om plaats te maken voor vlakke tuinen. Lokale depressies in weiden en poelen op landbouwpercelen worden opgevuld en afhellende percelen worden aangevuld na afspoeling van aarde door erosie. Een aangepast beheer van landbouwgronden door aanleg van drainage en aangepaste bewerking van gronden in combinatie met erosiebestrijdingsmaatregelen kunnen voorkomen dat gronden moeten aangevuld of opgehoogd worden. Vergunningsaanvragen voor reliëfwijzigingen in agrarisch gebied worden dan ook kritisch beoordeeld door de adviserende en vergunningverlenende instanties en worden enkel nog toegestaan indien dit om landbouwkundige doeleinden noodzakelijk is.
Deze ophogingen kunnen immers voor bijkomende wateroverlast zorgen doordat de structuur van de bodem verandert, in verkavelingen kan dit leiden tot wateroverlast bij de buren doordat hun tuin plots veel lager komt te liggen. Inzet op onvergunde reliëfwijzigingen is dus belangrijk.
Aanpak van verhardingen
De versteningsgraad in Vlaanderen neemt continu toe. Voortuinen in Vlaanderen worden meer en meer verhard voor aanleg van bijkomende parkeerplaatsen of om onderhoudsredenen waarbij kunstgras en keitjes vaak als alternatief gebruikt worden. Dit zorgt er echter voor dat hemelwater niet meer of veel minder kan infiltreren in de bodem en versneld afgevoerd wordt naar de openbare riolering, wat plaatselijk voor wateroverlast kan zorgen en leidt tot verdroging omdat grondwatervoorraden niet meer aangevuld worden.
Oprichten van bijgebouwen en niet-overdekte constructies
Eigenaars hechten meer en meer belang aan hun tuin. Dit resulteert in de aanleg van bijkomende carports, terrassen, bijgebouwen en zwembaden/zwemvijvers in de tuin, dit laatste mede door de steeds warmere zomers. Meerdere bijgebouwen en niet-overdekte constructies en de inplanting ervan dichter bij de perceelsgrenzen zorgen er echter voor dat deze constructies toch vergunningsplichtig zijn, wat de eigenaars vaak niet weten waardoor ze hiervoor geen vergunning aanvragen. Door de steeds kleinere percelen in verkavelingen, kan dit tot klachten leiden bij buren. Bovendien verhoogt hierdoor de versteningsgraad van percelen, waardoor er minder water kan infiltreren in de bodem, wat leidt tot verdroging en mogelijks ook wateroverlast bij hevige regenval. Tijdig vaststellen en ingrijpen bij dergelijke overtredingen kan vaak klachten voorkomen. Het stakingsbevel is in dit verband een krachtig instrument.
In agrarisch gebied zijn de mogelijkheden voor de oprichting van nieuwe bijgebouwen en niet-overdekte constructies beperkt tot de vrijgestelde constructies. Er dient over gewaakt dat deze wetgeving correct wordt nageleefd, om een wildgroei aan bijgebouwen en niet-overdekte constructies zoals grote opritten, terrassen en zwembaden/zwemvijvers te voorkomen en de open ruimte te vrijwaren.
Vellen van hoogstammige bomen
Hoogstammige bomen in ruimtelijk kwetsbaar gebied en open ruimte gebied vormen een waardevol element in het landschap en zorgen voor vasthouden van water in overstromingsgevoelige gebieden. Door het verwijderen van hoogstammige bomen verandert het landschap en de omgeving.
Het vellen van niet van vergunning vrijgestelde hoogstammige bomen dient dus streng aangepakt te worden om het landschap te vrijwaren.
Recente bouwovertredingen waarover nog een staking kan opgelegd worden
Daarnaast vallen ook andere recente bouwovertredingen waarvoor nog een staking kan opgelegd worden en waarover klachten geformuleerd worden door omwonenden of die vastgesteld worden door de gemeentelijke diensten of intergemeentelijke toezichthouder onder prioriteit 1. Hiervoor is het stakingsbevel een krachtig instrument.
PRIORITEIT 2 :
Deze overtredingen hebben een lagere prioriteit, maar hebben toch nog een belangrijke impact op de waterhuishouding of op de omgeving. Naast de aanleg van verhardingen, het oprichten van bijgebouwen en het uitvoeren van reliëfwijzigingen zonder vergunning, gaat het bijkomend over volgende recente overtredingen :
Plaatsen van niet vrijgestelde publiciteitsborden langs gewestwegen
Publiciteitsborden die verspreid voorkomen langs gewestwegen en niet bij een bedrijf geplaatst worden, zorgen voor verstoring van het straatbeeld en hebben vaak een negatieve impact op het verkeer. Dit wordt best aangepakt om wildgroei te voorkomen.
Wijzigen van het aantal woongelegenheden
Vaak worden eengezinswoningen opgesplitst in kamerwoningen voor huisvesting van buitenlandse arbeiders of seizoensarbeiders. Vaak voldoen deze woongelegenheden niet aan het kamerdecreet en is er sprake van overbewoning. Overbewoning wordt in eerste instantie opgevolgd en desgevallend gesignaleerd door de dienst bevolking van de gemeente. Eigenaars worden aangeschreven, bij grove inbreuken wordt een controle uitgevoerd samen met de politie en de regionale woondienst. Hierbij wordt het beleid van Midwest gevolgd.
PRIORITEIT 3 :
Bij aankoop en verkoop van een woning of een ander onroerend goed, is het belangrijk dat de koper geïnformeerd wordt over overtredingen die aanwezig zijn op het onroerend goed, om zo niet voor verrassingen te komen staan bij geplande verbouwingen, herbouw of uitbreidingen van een onroerend goed. Daarom is het in sommige gevallen noodzakelijk dat er toch een proces-verbaal wordt opgemaakt vb. bij zonevreemde constructies die niet hoofdzakelijk vergund zijn waarvoor de zonevreemde wetgeving niet kan toegepast worden. In het geval het gaat om kleinere, regulariseerbare overtredingen zoals verhardingen en bijgebouwen volstaat het vaak om de overtredingen te vermelden in de notariële inlichtingen. In die gevallen zou geen proces-verbaal opgemaakt worden.
Bart Verhelle: op gebied van vergunningsbeleid hebben we als oppositie weinig inbreng. Handhaving vinden we wel belangrijk. Vooral voor ondernemers is het vaak moeilijk om door het bos nog de bomen te zien. We moeten blijven zorgen voor een positief ondernemingsklimaat, en handhaving moet maximaal gecombineerd worden met advisering.
Denis Fraeyman: we proberen vaak voorafgaandelijk in overleg te gaan met aanvrager, we delen de visie dat er ruimte moet gelaten worden aan ondernemersschap.
Enig artikel
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de voorgelegde prioriteitennota (zie bijlage) inzake handhaving milieu en ruimtelijke ordening waarbij de doelstellingen en het prioriteitenkader inzake handhaving milieu en ruimtelijke ordening worden vastgelegd, die kaderen in de opdracht van de intergemeentelijke toezichthouder binnen de samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de gemeenten Ingelmunster, Oostrozebeke, Meulebeke, Pittem, Tielt, Lichtervelde en Ruiselede.
- het decreet over het lokaal bestuur;
- artikel 135 van het Besluit van de Vlaamse regering van 7 december 2007 houdende de minimale voorwaarden voor de personeelsformatie, de rechtspositieregeling en het mandaatstelsel van het gemeentepersoneel en het provinciepersoneel en houdende enkele bepalingen betreffende de rechtspositie van de secretaris en de ontvanger van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
- de raadsbeslissing van 4 april 2022 houdende vaststelling van de rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel;
- het voorstel van verlofregeling voor het gemeentepersoneel voor 2023;
- het schriftelijk akkoord (via mial) van de vakbonden ACV openbare diensten, ACOD en VSOA;
- het gunstig advies van het managementteam van 22 november 2022;
Het komt de gemeenteraad toe om jaarlijks te bepalen op welke wijze de feestdagen die samenvallen met een zaterdag of een zondag gecompenseerd worden;
Artikel 1
Goedkeuring wordt verleend aan de verlofregeling voor 2023 van het gemeentepersoneel.
Officiële feestdagen :
zondag 1 januari - Nieuwjaar
vrijdag 7 april - Goede Vrijdag
maandag 10 april - Paasmaandag
maandag 1 mei - Dag van de Arbeid
donderdag 18 mei - O.L.H. Hemelvaart
vrijdag 19 mei - brugdag – ter vervanging van zondag 1 januari 2023
maandag 29 mei - Pinkstermaandag
dinsdag 11 juli - Feest van de Vlaamse Gemeenschap
vrijdag 21 juli - Nationale feestdag
dinsdag 15 augustus - O.L.V. Hemelvaart
woensdag 1 november - Allerheiligen
donderdag 2 november - Allerzielen
zaterdag 11 november - Herdenking wapenstilstand
maandag 25 december - Kerstmis
dinsdag 26 december - Tweede kerstdag
Zaterdag 11 november wordt toegevoegd aan het jaarlijks vakantieverlof.
Artikel 2
Het college wordt belast met de uitvoering van deze beslissing.
Gelet artikel 173, van de Grondwet;
Gelet op artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Gelet op de artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
Gelet op de financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Overwegende dat notarissen en vastgoedmakelaars informatie over onroerende goederen bij de gemeente kunnen aanvragen;
Overwegende dat de gemeente het belangrijk vindt dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Overwegende dat gemeenten op zoek zijn naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Overwegende dat gemeenten samenwerken met het agentschap Digitaal Vlaanderen om een Vastgoedinformatieplatform te ontwikkelen en om in een testfase te onderzoeken hoe informatie over onroerende goederen op een efficiënte wijze kan worden ter beschikking gesteld;
Overwegende dat het Vastgoedinformatieplatform een elektronisch informatiesysteem is voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie en vastgoeddossiers tussen bronhouders en aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars;
Overwegende dat de gemeente via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, aangevraagde vastgoedinformatie kan verzamelen en de vastgoeddossiers kan ontsluiten;
Overwegende dat het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich meebrengt;
Overwegende dat de gemeente Pittem de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan wenst te verhalen;
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 - Algemeen
De gemeente Pittem verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Pittem doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Pittem stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 01/02/2023 wordt ten voordele van gemeente Pittem een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 3 - Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Vastgoeddossier |
60 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 5 - Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Pittem voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente Pittem bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente Pittem verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente Pittem bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Pittem doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Pittem, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Pittem via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 1 februari 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers, die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
WVI staat in voor de herziening van het mobiliteitsplan. Sinds het mobiliteitsdecreet van 2009 moet de gemeente bij de opmaak of herziening van een mobiliteitsplan een participatietraject uitdenken. De gemeente bepaalt zelf de wijze waarop dit gebeurt.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Het Decreet van 20 maart 2009 betreffende het mobiliteitsbeleid, inzonderheid art. 4 en 19§2, volgens dewelke de gemeenteraad het voorstel van participatietraject moet goedkeuren.
Het Decreet van 26 april 2019 betreffende basisbereikbaarheid.
Bij de herziening van een mobiliteitsplan wordt gevraagd het plan te onderwerpen aan participatie. De gemeente heeft hiervoor de keuze om een openbaar onderzoek uit te voeren ofwel een participatietraject te bewandelen. Ons bestuur opteerde om een participatietraject te bewandelen (cfr. gemeenteraadsbeslissing 13-07-2020) en dit als volgt vorm te geven:
Volgende adviesraden zullen geconsulteerd worden: GECORO; milieuraad; sportraad; jeugdraad; cultuurraad.
Het bestuur wenst het reeds goedgekeurde participatieproces uit te breiden en schakelt hiervoor de hulp van de stafmedewerker participatie en procesbegeleiding van de WVI (beslissing dd.13/07/2022; 2022/CBS/924).
De gemeente Pittem wenst een grotere focus op het laten participeren van betrokkenen op enkele deelthema’s en het informeren van alle inwoners over het geheel van het mobiliteitsplan.
De informatie- en participatie-initiatieven zullen op twee momenten plaatsvinden:
Tijdens de uitwerkingsfase (het onderzoeksgedeelte) – voorzien eind januari 2023 – voorzien we ruimte om de diverse stemmen in de gemeente te horen.
We organiseren gesprekstafels over een aantal deelthema’s. Circulatie en fietszones zouden mogelijke thema's kunnen zijn.
Hierbij worden naast de leden van alle adviesraden ook alle geïnteresseerden uit de gemeente uitgenodigd.
Om alles praktisch goed te kunnen organiseren zullen mensen op voorhand moeten inschrijven.
Na de beleidsfase – voorzien april/mei 2023 voorzien we een laagdrempelige infomarkt met infopanelen en een filmpje.
Inhoud : informeren over beslist beleid
Mogelijke thema's:
Bij goedkeuring van het traject wordt krediet voorzien via de volgende AMJP:
Nathalie Delmotte: het is al wat laat om participatie binnen het mobiliteitsplan op te nemen, dit kon al opgestart zijn in 2019.
Denis Fraeyman: we konden tijdens Corona weinig overlegmomenten organiseren, ook de mobiliteitsmetingen zijn wellicht niet betrouwbaar tijdens Corona. De gedane overleggen met bijvoorbeeld de projectstuurgroep zijn nodig en intensief. We hopen tegen de verlofperiode af te ronden met het mobiliteitsplan.
Nathalie Delmotte: gaat het mobiliteitsplan geen invloed hebben door mogelijke gemeentelijke fusies?
Denis Fraeyman: eventuele fusies zullen daar geen invloed op hebben. We zullen grote aanpassingswerken doen samen met de heraanleg van de wegen. De heraanleg van de Markt zal pas uitgevoerd worden na het krijgen van subsidies.
Bart Verhelle: de plan ziet er momenteel redelijk concreet uit. Is er dan nog voldoende ruimte om aanpassingen te doen na de participatie?
Denis Fraeyman: we hebben reeds overleg gehad met bepaalde partijen en die worden normaal niet meer aangepast.
Rik Gelaude: wanneer wordt dit aan de gemeenteraad voorgelegd?
Denis Fraeyman: dit zal tweede kwartaal 2023 zijn.
Andres Vandewalle: de timing stoort me. Communicatief gezien is het heel belangrijk, maar de uitvoering laat wel lang op zich wachten. Waarom wordt de participatie dan nu plots gewijzigd? We stelden al eerder de vraag als iedereen wel vertegenwoordigd was bij de vorige participatie via de adviesraden. Dit is een gebrek aan visie op lange termijn. Intussen wordt het project niet uitgevoerd, maar de onveilige situaties aan school blijven zo duren. Pas in 2024 komen er eindelijk resultaten.
Denis Fraeyman: in 2019 is het traject uitgestippeld. Het is mijn beslissing als burgemeester om die participatie open te trekken. In de gemeenteraad is ook gezegd dat de adviesraden niet meer functioneren. Daarom is het belangrijk om dit open te trekken.
Renzo Callant: de voorbereiding van het mobiliteitsplan zou nu al moeten getoond worden, zodat ze een mening kunnen vormen.
Kaat Dewaele: in de scholen in Ardooie hebben ze veel signalisatie aangebracht, dit kan toch ook in Pittem?
Denis Fraeyman: iedere omgeving is anders, we hebben ook al maatregelen genomen in de schoolomgevingen.
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het volgend participatietraject in het kader van de herziening van het mobiliteitsplan. Er wordt geen openbaar onderzoek uitgevoerd omtrent het gemeentelijk mobiliteitsplan.
Artikel 2
De gemeente Pittem wenst een grotere focus op het laten participeren van betrokkenen op enkele deelthema’s en het informeren van alle inwoners over het geheel van het mobiliteitsplan.
Tijdens de uitwerkingsfase (het onderzoeksgedeelte) wordt ruimte voorzien om de diverse stemmen in de gemeente te horen en dit aan de hand van gesprekstafels over een aantal deelthema’s. Hierbij worden naast de leden van alle adviesraden ook alle geïnteresseerden uit de gemeente uitgenodigd.
Na de beleidsfase wordt een laagdrempelige multimodale infomarkt met infopanelen en een filmpje voorzien om alle inwoners over het geheel te informeren.
Artikel 3
Een afschrift van dit besluit zal overgemaakt worden aan WVI, Baron Ruzettelaan 35, 8310 Brugge.
Het Decreet Basisbereikbaarheid omschrijft de werking van de 15 vervoerregio’s en legt de taken vast van de vervoerregioraad. Met de inrichting van vervoerregio’s, vervoerregioraden en regionale mobiliteitsplannen creëerde de Vlaamse overheid een kader voor steden en gemeenten waarbinnen ze kunnen samenwerken aan mobiliteitsuitdagingen.
De gemeente is bij Besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2018 ingedeeld in de Vervoerregio Roeselare. De gemeenteraad heeft op 30 januari 2019 haar vertegenwoordiger(s) in de Vervoerregioraad aangeduid.
De visienota voor het regionaal mobiliteitsplan werd op 27 september 2022 voorlopig aanvaard door de Vervoerregioraad Midwest. Er wordt gevraagd om deze ter kennisgeving voor te leggen aan de gemeenteraad en eventuele opmerkingen door te geven aan de Vervoerregio.
Binnen elke vervoerregio wordt een regionaal mobiliteitsplan opgesteld. Dat plan legt de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn vast. Het speelt in op de huidige en toekomstige mobiliteitsuitdagingen van de regio, tekent het openbaar vervoersnetwerk uit, legt de link met het ruimtelijk beleid en stelt maatregelen voor de verbetering van de doorstroming, de verkeersveiligheid en het fietsbeleid voor.
Ook de Vervoerregio Roeselare is bezig met het opstellen van dit mobiliteitsplan waarin de gezamenlijke mobiliteitsvisie van de lokale besturen voor alle vervoersmiddelen op lange termijn wordt vastgelegd. De Vlaamse Overheid stelde daartoe het consortium Deloitte / Traject / Mint / 02 als studiebureau aan. In het kader hiervan werd de Oriëntatienota op 26 mei 2020 aan de Vervoerregioraad voorgelegd en goedgekeurd.
Het inhoudelijke debat vindt plaats in de schoot van de Vervoerregioraad. Deze wordt ondersteund door de ambtelijke werkgroep die de inhoudelijke voorbereiding op zich neemt. Er werd ook meerdere malen bilateraal teruggekoppeld tussen het bestuur en het team MOW dat voor deze studie als plangroep optreedt.
Op vraag van de Minister van mobiliteit en openbare werken ontwikkelde de Vervoerregio in eerste fase al een visie op het regionaal openbaar vervoer. Dit plan (verder “OV-plan”) omvat een visie op het kernnet (KN), het aanvullend net (AN) en het Vervoer op Maat (VoM). Het OV-plan vormde een voorafname op het regionale mobiliteitsplan en maakt dus deel uit van het regionale planningsproces. Het OV-plan werd na voorlegging aan alle betrokken gemeenteraden definitief goedgekeurd door de Vervoerregioraad Midwest op 15 december 2020. Minister Lydia Peeters voorziet thans de start van de gefaseerde uitvoering van dit OV-plan in januari 2023.
Na het afwerken van het OV-plan en de goedkeuring van de oriëntatienota voor het regionaal mobiliteitsplan heeft de Vervoerregioraad thans een Visienota voor het Regionaal Mobiliteitsplan uitgewerkt. Deze nota bevat de strategische lijnen voor een duurzaam mobiliteitsbeleid voor deze regio. De visienota werd voorlopig goedgekeurd door de Vervoerregioraad in zitting van 27 september 2022, met het oog op een publieke consultatie van de stakeholders en de gemeenteraden van de regio.
De visienota zal verder onderwerp uitmaken van een strategische milieu-effectrapportage. Ook de inhoudelijke inbreng van stakeholders en gemeenteraden kan nog aanleiding geven tot bijsturing. De aldus bijgestuurde visienota zal dan de basis vormen voor de opmaak van een actieplan voor de Vervoerregio, waarmee het proces van regionale mobiliteitsplanning zal afgerond worden.
Aan de gemeenteraden wordt in deze fase gevraagd kennis te willen nemen van de voorlopig goedgekeurde visienota en eventuele inhoudelijke opmerkingen te willen bezorgen.
Renzo Callant: dit plan heeft dezelfde ambities zoals we die ook hebben binnen onze fractie: weren vrachtvervoer, fietser centraal, ... De focus ligt vooral op steden en duurzame verplaatsingen zijn niet altijd haalbaar. We zien de situatie in de Tielstraat niet als veilig, terwijl de visienota dit wel zo ziet. Het samenbrengen van bus- en fietsverkeer is niet logisch of wenselijk. Het mag wel gemeld worden aan de Lijn dat de bussen overvol zit.
Denis Fraeyman: we zullen onze stem als gemeente nog laten horen, maar ze zijn al veel punten afgeklopt in 2020. De Vlaamse hoofdweg N37 hebben we wel kunnen tegenhouden.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de Visienota voor het Regionaal Mobiliteitsplan van de vervoerregio Midwest, zoals voorlopig goedgekeurd door de Vervoerregioraad op 27 september 2022.
Artikel 2
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de voorzitter van de Vervoerregio Roeselare.
Sedert 1 januari 2020 werden de rioleringen overgedragen aan Fluvius.
Voor het project wegen- en rioleringswerken Tiengebodenstraat R/005603 dient een samenwerkingsovereenkomst opgemaakt te worden.
Fluvius heeft een ontwerp van samenwerkingsovereenkomst overgemaakt dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd. Voor deze werken zal Fluvius optreden als opdrachtgevend bestuur.
Fluvius System Operator treedt op als werkmaatschappij in naam en voor rekening van o.a. Fluvius West op wiens naam de zakelijke rechten aangaande de gemeentelijke rioleringsinfrastructuur worden gevestigd.
Aangezien Fluvius de volgende werken wenst uit te voeren:
- Rioleringswerken Tiengebodenstraat
Aangezien de gemeente Pittem de volgende werken wenst uit te voeren:
- Wegeniswerken Tiengebodenstraat
Aangezien partijen van oordeel zijn dat de uitvoering van de werken voor rekening van de verschillende overheden in het algemeen belang worden samengevoegd.
De kost van de opdracht voor de studie van de gezamenlijke werken wordt evenredig verdeeld tussen de partijen overeenkomstig het aandeel van elk der partijen op basis van de ramingen of de eindafrekening van de gezamenlijke werken.
De gemeente Pittem wenst voor deze werken geen beroep te doen op toelage in uitvoering van het besluit van de Vlaamse Regering van 1 februari 2002 met betrekking tot de subsidiëring van de aanleg van openbare rioleringen, andere dan prioritaire rioleringen, de bouw van kleinschalige rioolwaterzuiveringsinstallaties met inbegrip van de aanleg van individuele waterzuiveringsinstallaties door de gemeenten, gemeentebedrijven, intercommunales of intergemeentelijke samenwerkingsverbanden en latere wijzigingen.
Artikel 1:
Partijen beslissen, in uitvoering van artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, de hoger beschreven werken in het algemeen belang samen te voegen en Fluvius aan te duiden om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de hierna vermelde opdrachten van werken en diensten als opdrachtgevend bestuur (bouwheer) op te treden.
Artikel 2:
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het door Fluvius voorgestelde ontwerp van samenwerkingsovereenkomst betreffende het project R/005603 - wegen- en rioleringswerken Tiengebodenstraat.
Artikel 3:
Deze goedkeuring zal overgemaakt worden aan Fluvius.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die het bestuur voor het boekjaar 2022 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.
De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:
Artikel 1
De aanpassing meerjarenplan 7 voor de periode 2020-2025, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld voor het gedeelte gemeente.
Artikel 2
De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2022 en 2023 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet | Totaal bedrag voor 2022 | Totaal bedrag voor 2023 |
Totaal exploitatie-uitgaven | 7.258.722 | 7.759.648 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | 8.714.345 | 9.663.907 |
Totaal investerings-uitgaven | 5.763.984 | 2.049.307 |
Totaal investerings-ontvangsten | 2.315.626 | 122.186 |
Totaal financierings-uitgaven | 2.015.861 | 612.795 |
Totaal financierings-ontvangsten | 224.189 | 736.216 |
Artikel 3
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: -695.436 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 2.098.347 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 1.402.910 euro.
Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge van het boekjaar in 2025 bedraagt: 181.790 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 389.167 euro.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen.
Omzendbrief KBBJ/ABB-2020/3 van 18 september 2020 over de aanpassing van de meerjarenplannen 2020-2025 van de lokale en provinciale besturen volgens de beleids- en beheerscyclus.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn. Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijk meerjarenplan opstellen, dat door beide raden wordt vastgesteld.
Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn. Omdat de gemeente en het OCMW een geïntegreerd meerjarenplan maken, wordt het financiële evenwicht voor die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.
Omdat elke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in het meerjarenplan een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW. Dat komt tot uiting in het schema met het overzicht van de kredieten (schema M3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.
Het vroegere jaarlijkse budget is voortaan geïntegreerd in het meerjarenplan. De ramingen, die het bestuur voor het boekjaar 2022 in het meerjarenplan 2020-2025 inschrijft voor de exploitatie, de investeringen en de financiering, omvatten ook de kredieten voor dat jaar. In het meerjarenplan van de gemeente en het OCMW worden afzonderlijke kredieten per rechtspersoon ingeschreven. De gemeente en het OCMW blijven immers twee afzonderlijke budgettaire entiteiten. De kredieten worden duidelijk toegewezen aan elke rechtspersoon afzonderlijk, ook al wordt het beleid van beide als één geheel voorgesteld.
De vaststelling van het meerjarenplan behoort tot de voorbehouden bevoegdheden van de raad.
De gemeenten en de OCMW’s hebben een geïntegreerd meerjarenplan, maar hebben hun eigen bevoegdheden voor de vaststelling ervan. Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn moet eerst zijn eigen deel van het meerjarenplan vaststellen. Daarna kan de gemeenteraad het deel van het meerjarenplan dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld, goedkeuren, waardoor het meerjarenplan definitief is vastgesteld.
De goedkeuring van de gemeenteraad is nodig omdat de gemeente de financiële gevolgen moet dragen van de keuzes die de raad voor maatschappelijk welzijn maakt.
Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:
• de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van het meerjarenplan vast;
• de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld.
Het ontwerp van meerjarenplan bevat volgende documenten:
Artikel 1
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aanpassing meerjarenplan 7 voor de periode 2020-2025 van het OCMW, bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2).
Artikel 2
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2022 en 2023 (M3) worden goedgekeurd.
Soort krediet | Totaal bedrag voor 2022 | Totaal bedrag voor 2023 |
Totaal exploitatie-uitgaven | 5.170.617 | 5.764.518 |
Totaal exploitatie-ontvangsten | 4.522.346 | 4.595.375 |
Totaal investerings-uitgaven | 734.570 | 775.000 |
Totaal investerings-ontvangsten | 0 | 540.000 |
Totaal financierings-uitgaven | 188.557 | 197.187 |
Totaal financierings-ontvangsten | 0 | 0 |
Artikel 3
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: -695.436 euro.
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: 2.098.347 euro en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: 1.402.910 euro.
Er zijn geconsolideerd geen onbeschikbare gelden.
De geconsolideerde autofinancieringsmarge van het boekjaar in 2025 bedraagt: 181.790 euro en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: 389.167 euro.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd om de nominatieve subsidies toe te kennen.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende de aanpassing meerjarenplan 3 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025.
Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025.
Artikel 41, tweede lid, 23° van het decreet over het lokaal bestuur, stelt dat de bevoegdheid om nominatieve subsidies toe te kennen een exclusieve bevoegdheid is van de gemeenteraad.
De nominatieve subsidies voor 2023, opgenomen in het vastgestelde meerjarenplan 2020 - 2025, kunnen worden toegekend.
Renzo Callant: het goedkeuren van de subsidies komt jaarlijks weer terug op de gemeenteraad van december. Er zijn gestegen subsidies voor de politiezone, Midwest, ... terwijl andere verenigingen geen stijgingen krijgen. Moet dit niet herzien worden? Ook het Egems Feestcomité kan een grotere subsidie gebruiken, net als de Kapstok. De milieuraad, die geen werking heeft, krijgt wel subsidie.
Denis Fraeyman: de Kapstok is recent verhoogd geweest tot 5.000 euro voor de volledige legislatuur. Ook de gemeente Wingene zal hun subsidie verhogen. De Kapstok heeft niet aangegeven dat ze een hogere subsidie wensen. Alle andere verenigingen hebben we wel verhogingen gegeven. Aan het Egems feestcomité komen we ook tussen in de kosten van bepaalde evenementen (bv. fanfare bij Sinterklaasfeest). De milieuraad is recent terug heropgestart.
Enig artikel
De nominatieve subsidies 2023 worden toegekend volgens het overzicht in bijlage.
Gelet op het feit dat de gemeente en de burgers voortdurend geconfronteerd worden met de plaatsing van en/of onderhoud aan verschillende nutsvoorzieningen op gemeentelijk grondgebied;
Gelet op het feit dat deze nutsvoorzieningen werkzaamheden vergen langs de gemeentelijke wegen en aldus een impact hebben op het openbaar domein;
Gelet op de goedkeuring door de gemeente van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen die tot doel heeft een snelle en vlotte uitvoering van de werken te bevorderen, teneinde de hinder en de duur van de werken tot een minimum te herleiden;
Gelet op het feit dat deze Code werd opgemaakt door een overlegplatform bestaande uit een delegatie van nutsbedrijven en een delegatie van de gemeenten;
Gelet op het feit dat er op het vlak van het onderhoud en de herstellingen ook geregeld dringende werken moeten worden uitgevoerd die verband houden met de continuïteit van de dienstverlening en dat er daarnaast een aantal werken zijn zoals aansluitingswerken, herstellingen en andere kleine onderhoudswerken die omzeggens constant een impact hebben op het openbaar domein;
Gelet op de actualisatie van de code naar aanleiding van meer aandacht voor minder hinder, meer oog voor het totaal concept en het gebruik van nieuwe e-instrumenten GIPOD, KLIP...;
Het decreet lokaal bestuur.
Artikel 1 - Algemeen
Er wordt aan de eigenaar van elke nutsvoorziening een retributie aangerekend op de gemeentelijke dienstverlening en het gebruik van het gemeentelijk openbaar domein naar aanleiding van werken aan permanente nutsvoorzieningen op het gemeentelijk openbaar domein, in uitvoering en met toepassing van de Code voor Infrastructuur- en Nutswerken langs gemeentewegen.
Permanente nutsvoorzieningen omvatten:
De retributie is niet verschuldigd indien de werken worden uitgevoerd samen met of onmiddellijk voorafgaand aan wegen- of rioleringswerken uitgevoerd door de gemeente of indien het werken zijn die uitgevoerd worden op verzoek van de gemeente.
Deze retributie sluit elke andere heffing, semi-heffing, of waarborgstelling in het kader van werken aan permanente nutsvoorzieningen door de gemeente uit zowel in hoofde van de distributienetbeheerder als van haar werkmaatschappij en ongeacht of voorgenoemden deze werken uitvoeren in eigen naam, dan wel laten uitvoeren door derden in naam en voor rekening van de distributienetbeheerder of de werkmaatschappij.
Onderhavig retributiereglement gaat in vanaf 1 januari 2023 voor een termijn eindigend op 31 december 2025.
Artikel 2 - Retributie naar aanleiding van sleufwerken
De retributie naar aanleiding van sleufwerken is verschuldigd per dag en per meter openliggende sleuflengte voor alle sleufwerken. Zij bedraagt per meter sleuflengte voor werken in rijwegen 10,24 euro, voor werken in voetpaden 7,88 euro en voor werken in aardewegen 4,73 euro.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast, naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Indexatie gebeurt aan het begin van een nieuwe cyclus van 3 jaar.
Een begonnen dag geldt voor een volledige dag.
Artikel 3 - Retributie voor dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen, kleine onderhoudswerken en ter compensatie van diverse heffingen en belastingen
Voor de hinder veroorzaakt door de dringende werken, aansluitingswerken, herstellingen en kleine onderhoudswerken met een sleufoppervlakte van maximum 3 m², wordt per kalenderjaar een retributie geheven van 1,00 euro per op het grondgebied van de stad/gemeente aanwezig aansluitingspunt.
Ter compensatie van diverse heffingen en belastingen in hoofde van zowel de distributienetbeheerder als zijn werkmaatschappij wordt een retributie voorzien van 0,5 euro per aanwezig aansluitingspunt op het grondgebied van de gemeente.
Op deze basisbedragen wordt een indexatie toegepast., naar analogie met de door de VREG goedgekeurde niet-periodieke tarieven, zoals jaarlijks gepubliceerd in augustus.
Deze retributies zijn verschuldigd vóór het einde van ieder jaar. In dit kader doet iedere nutsmaatschappij vóór 15 december van ieder jaar opgave van het aantal aansluitingspunten op het grondgebied van de gemeente.
Artikel 4 – Inning
De retributie dient te worden betaald binnen de 30 kalenderdagen na toezending van de facturen.
Artikel 5 – Definitief karakter
Dit retributiereglement wordt toegezonden aan de toezichthoudende overheid.
Het retributiereglement wordt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet Lokaal Bestuur afgekondigd en bekendgemaakt.
- de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017; zoals gewijzigd;
- het besluit van de Vlaamse Regering houdende de subsidiëring ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid van 16 november 2018;
- de gemeenteraadsbeslissing van 2 september 2019 houdende de goedkeuring van het meerjarenbudget van de intergemeentelijke samenwerking;
- de collegebeslissing van 9 november houdende goedkeuring van de wijziging van de meerjarenbegroting 2023 - 2025,
zoals voorgesteld in het verslag van het Beheerscomité dd. 25 oktober 2022;
- de financiële toestand van de gemeente;
Het beheerscomité IGS Wonen Regio Tielt heeft in zitting van 25 oktober 2022 de gewijzigde meerjarenbegroting voor de werkingsjaren 2023 tot en met 2025 vastgesteld.
In de gewijzigde meerjarenbegroting werd rekening gehouden met de indexering van de loonkosten van afgelopen periode, er wordt ook rekening gehouden met de komende indexsprongen die we op basis van de gegevens waar we op vandaag over beschikken, mogen verwachten in de periode 2023 – 2025.
Volgens de overeenkomst betreffende de oprichting van de interlokale vereniging “intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt” is de gemeenteraad bevoegd om de begroting van de interlokale vereniging goed te keuren.
Aan de gemeenteraad van de deelnemende gemeenten wordt gevraagd om de gewijzigde meerjarenbegroting goed te keuren.
Artikel 1.
De gewijzigde meerjarenbegroting 2023 – 2025 van de interlokale vereniging ‘IGS Wonen Regio Tielt’ wordt goedgekeurd.
Artikel 2.
Afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan het beheerscomité en de coördinator van de intergemeentelijke samenwerking Wonen Regio Tielt.
Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen inzonderheid de artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en de artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 1 dat bepaalt dat de gemeentelijke dotatie wordt ingeschreven in de uitgaven van elke gemeentebegroting;
Gelet op de wet van 15 mei 2007 betreffende de Civiele Veiligheid en meer bepaald artikel 68 § 2 dat bepaalt: ‘de dotaties van de gemeenten van de zone worden jaarlijks vastgelegd door de raad op basis van een akkoord, bereikt tussen de verschillende betrokken gemeenteraden. Het akkoord wordt bereikt ten laatste op 1 november van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de dotatie bestemd is.
Overwegende dat de gemeente Pittem conform het Koninklijk Besluit van 2 februari 2009 tot vaststelling van de territoriale afbakening van de hulpverleningszones, wordt ingedeeld in hulpverleningszone 2 West-Vlaanderen (verder Zone Midwest genoemd);
Overwegende dat Zone Midwest in zitting van de prezoneraad op 27 mei 2014 een akkoord bereikte m.b.t. de financiële verdeelsleutel die de dotatie bepaalt van elke gemeente aan de Zone Midwest; na diverse infosessies aan schepenen, raadsleden, financieel beheerders en secretarissen werd de financiële verdeelsleutel herbevestigd tijdens de prezoneraad op 24 juni 2014;
Een informatievergadering voor de gemeentebesturen vond plaats op 6 oktober 2022.
Overwegende dat deze financiële verdeelsleutel opnieuw werd bevestigd door de zoneraad in zitting van 25 oktober 2022 m.b.t. de opmaak van het budget voor 2023;
Overwegende dat de totale exploitatietoelage van de gemeenten voor 2023 € 7.615.696,00 de totale investeringstoelage voor 2023 € 1.605.000,00 en de totale gemeentelijk gezamenlijke toelage € 9.220.696,00 bedraagt.
De exploitatietoelage voor de gemeente Pittem wordt vastgesteld op € 218.600,00 en de investeringstoelage voor de gemeente Pittem wordt vastgesteld op € 49.755,00. Deze kredieten werden voor het jaar 2023 in het MJP 2020-2025 ingeschreven.
Gelet op het visum van de financieel directeur verleend op 26/10/2022.
Op voorstel van de burgemeester;
Artikel 1:
De gemeenteraad neemt akte van de financiële verdeelsleutel die de jaarlijkse bijdrage van elke gemeente aan de Zone Midwest vastlegt en die door de zoneraad in zitting van 25 oktober 2022 voor de begroting 2023 werd herbevestigd.
Artikel 2:
De gemeenteraad gaat akkoord met de exploitatietoelage aan de Zone Midwest voor 2023 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Gemeente | Dotatie 2023 (in euro) |
Ardooie | € 277.574,50 |
Hooglede | € 312.308,50 |
Ingelmunster | € 229.935,50 |
Izegem | € 805.531,50 |
Lichtervelde | € 252.286,00 |
Meulebeke | € 282.691,50 |
Moorslede | € 303.855,00 |
Pittem | € 218.600,00 |
Roeselare | € 3.172.963,50 |
Ruiselede | € 116.429,50 |
Staden | € 311.896,50 |
Tielt | € 562.881,50 |
Wingene | € 391.055,50 |
Dentergem | € 191.257,50 |
Oostrozebeke | € 186.429,50 |
Totaal | € 7.615.696,00 |
Artikel 3:
De gemeenteraad gaat akkoord met de investeringstoelage aan de Zone Midwest voor 2023 die in de onderstaande tabel wordt weergegeven:
Gemeente | Dotatie 2023 (in euro) |
Ardooie | € 63.397,50 |
Hooglede | € 68.533,50 |
Ingelmunster | € 68.533,50 |
Izegem | € 184.093,50 |
Lichtervelde | € 52.965,00 |
Meulebeke | € 70.780,50 |
Moorslede | € 64.842,00 |
Pittem | € 49.755,00 |
Roeselare | € 549.712,50 |
Ruiselede | € 33.223,50 |
Staden | € 71.422,50 |
Tielt | € 148.462,50 |
Wingene | € 90.361,50 |
Dentergem | € 45.100,50 |
Oostrozebeke | € 43.816,50 |
Totaal | € 1.605.000,00 |
Artikel 4:
Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de voorzitter van de zoneraad van Zone Midwest, Kwadestraat 159 te 8800 Roeselare en aan de zonesecretaris van Zone Midwest.
Op 14 oktober 2022 werd ons via brief de gemeentelijke dotaties bezorgd van de participerende gemeenten van de Politiezone Regio Tielt ter vaststelling.
Het evenwicht in de gewone dienst komt tot stand door een dotatie van de gemeenten aan de politiebegroting die gelijk is aan het verschil tussen de gewone uitgaven en gewone ontvangsten van de politiebegroting; de gemeentelijke dotatie vormt bijgevolg het sluitstuk van de politiebegroting;
De dotatie 2023 van de gemeente Pittem aan de politiezone wordt bepaald als volgt :
- exploitatietoelage : € 451.472,00
- investeringstoelage : € 56.111,00
De totale toelage uit het meerjarenplan 2020-2025 zoals voorgesteld in het politiecollege van de Politiezone Regio Tielt van 14 juni 2019 kan behouden blijven.
Gelet op het visum van de financieel directeur verleend op 26/10/2022.
Artikel 1:
De dotatie van de gemeente Pittem aan de Politiezone Regio Tielt voor het boekjaar 2023 wordt vastgesteld op maximum 507.583,00 euro. De exploitatietoelage bedraagt 451.472,00 euro. De investeringstoelage bedraagt 56.111,00 euro.
Artikel 2:
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan:
- Gouverneur van West-Vlaanderen, Dienst politionele veiligheid – FAC Kamgebouw – Koning Albert –I-Laan 1/5 bus 6 – 8200 Brugge
- de voorzitter van de Politiezone Regio Tielt, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt
- de zonechef, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt
- de heer Dieter Vandenberghe, bijzondere rekenplichtige van de PZ Tielt, p/a, Grote Hulststraat 6, 8700 Tielt.
In het meerjarenplan is een actie opgenomen dat stelt dat de gemeente de startende kleinhandelszaken in de handelskernen zal ondersteunen vanaf 2021 (actie 221).
- decreet over het lokaal bestuur
In het meerjarenplan is een actie opgenomen dat stelt dat de gemeente de startende kleinhandelszaken in de handelskernen zal ondersteunen vanaf 2021 (actie 221).
De vraag komt vanuit het bestuur om een aanvullende subsidie voor starters uit te werken. Startende ondernemingen hebben vaak hoge opstartkosten en de gemeente wil daar in tussen komen. De aanwezigheid van handelszaken is immers belangrijk en verhoogt de leefbaarheid van een gemeente. De actie kadert in actieplan 22: we stimuleren de lokale economie, die op zijn beurt kadert binnen de prioritaire beleidsdoelstelling 2.
Christophe Vancoillie: de subsidie van 100 euro is erg laag, zeker gezien de hoge opstartkosten. Dit zal startende ondernemers niet stimuleren op te starten. Er is zeker nog meer mogelijk.
Stijn Vandenhende: we hebben gekeken naar omliggende gemeenten en enkel Ingelmunster heeft een soortgelijke regeling. We kunnen niet zoals in steden omvangrijke subsidies geven. We geven hen een signaal dat ze welkom zijn. Ook via Start&Go bieden we ondersteuning door 200 euro credits te geven aan starters. We ondersteunen ook via koop lokaal, kerstbomen voor handelaars, ... We geven inderdaad geen cash geld, maar het is positief dat we via de kadobonnen ook de lokale handel ondersteunen.
Nathalie Delmotte: hoeveel startende ondernemers zouden er jaarlijks kunnen zijn? Er zijn redelijk wat uitsluitingen.
Stijn Vandenhende: het is moeilijk om nieuwe ondernemers te bereiken, momenteel hebben we daar geen duidelijk overzicht op. Volgens Vlaamse gemiddelden zijn we wel een ondernemende gemeente.
Bart Verhelle: moet de ondernemer dit zelf aanvragen?
Stijn Vandenhende: het initiatief ligt inderdaad bij de ondernemer zelf, we zullen een toegankelijk aanvraagformulier opstellen en ter beschikking stellen.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het subsidiereglement voor startende handelszaken, als volgt:
Artikel 1: Algemeen principe
Het gemeentebestuur van Pittem wil startende zelfstandigen ondersteunen. Binnen de perken van het meerjarenplan wordt een gemeentelijke subsidie verleend van 100 euro als tegemoetkoming voor het inschrijvingsgeld voor de inschrijving bij de Kruispuntbank voor Ondernemingen aan elke startende handelszaak die zijn enige of eerste vestigingszetel op het grondgebied van onze gemeente vestigt.
Artikel 2: Startende onderneming
De oprichting van een nieuwe onderneming komt in aanmerking voor ondersteuning.
Ook een ondernemer in bijberoep die verandert naar ondernemer in hoofdberoep komt in aanmerking mits de overschakeling van bij- naar hoofdberoep gebeurt binnen een termijn van 3 jaar.
Worden expliciet uitgesloten van het toepassingsgebied van dit reglement:
- Vennootschappen die geen detailhandel of horeca-diensten verrichten binnen de bebouwde kom
- Zelfstandigen in bijberoep
- Vrije beroepen
- Bijkomende vestigingseenheden van een bestaande onderneming
- Bijkomende vennootschappen in het kader van een bestaande onderneming
- De omvorming van een onderneming-natuurlijke persoon naar een onderneming-rechtspersoon
- Zaken waarvan de gegevens in KBO niet correct zijn
- Vzw’s
Artikel 3: Bedrag toelage
De gemeentelijke subsidie bedraagt 100 euro. Het bedrag wordt uitbetaald aan de hand van Pittemse kadobonnen.
Artikel 4: Procedure
De startende ondernemer vraagt de gemeentelijke tussenkomst aan via het gemeentelijk aanvraagformulier met verplichte bijlagen zoals vermeld op het aanvraagformulier.
Artikel 5: Betaling
De betaling gebeurt in kadobonnen van de gemeente. De ondernemer krijgt bezoek van de schepen van lokale economie en de kadobonnen worden overhandigd. Een ontvangstbewijs wordt aan de ondernemer voorgelegd om te handtekenen.
Artikel 6: Uitvoering
Het schepencollege wordt belast met de uitvoering van dit reglement, de inhoud en opmaak van het aanvraagformulier en de beoordeling van de aanvragen.
Artikel 7: Inwerkingtreding
De subsidie wordt verleend zoals hierboven bepaald vanaf 1/1/2023. De inschrijvingsdatum in het KBO is daarin bepalend. Het aanvraagformulier moet binnen een termijn van maximaal 6 maanden wordt ingediend bij het gemeentebestuur Pittem, Markt 1, 8740 Pittem volgens het voorgeschreven aanvraagformulier, met bijhorende bijlagen.
Om reden van openbaar nut namelijk voor de aanleg van een bufferbekken en waterbevoorradingsbekkens voor de landbouw thv van de Claerhoutdreef - Devebeek worden er gronden aangekocht.
Beschrijving van het goed: gemeente Pittem - eerste afdeling - Pittem
Twee percelen grond (hooi- en weiland), gelegen te 8740 Pittem, nabij de Kazandstraat, bekend op het kadaster onder Pittem/1e afdeling/Pittem, kadastrale wijk Berghouck, sectie C, volgens eigendomstitel en recent kadastraal uittreksel gekend onder de nummers 37011-C-1308-P0000 en 37011-C-1309A-P0000, met een gezamelijke oppervlakte van één hectare negenzeventig are vijfentachtig centiare (1ha 79a 85ca).
De eigenaars zijn 1. De heer Weyts Willy en mevrouw Duyck Marleen, Kazandstraat 13 te Pittem voor het vruchtgebruik en 2. Mevrouw Weyts Cindy, Kazandstraat 13 te Pittem voor de naakte eigendom.
In vergadering van 7 juni 2021 verleende de gemeenteraad goedkeuring aan de eenzijdige verkoopsbelofte van de eigenaars. De verkoopsbelofte werd overgemaakt aan Notaris Bart Cluyse, notaris met standplaats te Pittem, die zijn ambt uitoefent in de Besloten Vennootschap genaamd "CR Notary, notarisvennootschap" voor het opmaken van een ontwerpakte.
De aankoopprijs van de grond bedraagt 135.000,00 euro . De nodige kredieten voor deze aankoop zijn voorzien in het meerjarenplan 2020-2025 onder 2022/ACT-112/0200-00/2203000/GEMEENTE/CBS/IP-112 - We kopen de nodige gronden aan voor de realisatie van waterbevoorradingsbekkens voor de landbouw - beschikbaar krediet € 595.433,94.
De heer Denis Fraeyman, burgemeester , en de heer Carl Couckuyt, algemeen directeur zullen de gemeente vertegenwoordigen bij het verlijden van de akte.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de ontwerpakte opgemaakt door Bart Cluyse, notaris met standplaats te Pittem voor de aankoop van twee percelen grond (hooi- en weiland), gelegen te 8740 Pittem, nabij de Kazandstraat, bekend op het kadaster onder Pittem/1e afdeling/Pittem, kadastrale wijk Berghouck, sectie C, volgens eigendomstitel en recent kadastraal uittreksel gekend onder de nummers 37011-C-1308-P0000 en 37011-C-1309A-P0000, met een gezamelijke oppervlakte van één hectare negenzeventig are vijfentachtig centiare (1ha 79a 85ca) voor de aanleg van een bufferbekken en waterbevoorradingsbekkens voor de landbouw thv van de Claerhoutdreef - Devebeek.
Volgende variapunten werden ingediend per mail:
Verandering ophaalfrequentie afvalintercommunales (Arne Min Jou - 28/11/2022)
In de media lees je dat enkele afval-intercommunales hun ophaalfrequentie zullen wijzigen van wekelijks naar tweewekelijks (vooral om loonkosten te drukken, en door de kostelijke brandstoffen). Zal IVIO dit ook toepassen?
Stijn Vandenhende: IVIO is niet van plan om hun ophaalfrequentie te verminderen van één- naar tweewekelijks. OVAM is wel bezig met een nieuw materialenplan en daar kunnen wel wijzigingen uit komen voor IVIO. (bv. selectief inzamelen van GFT = bijkomende kost waardoor tweewekelijkse inzameling het financieel wel haalbaar houdt).
Renzo Callant: door de kost van de afvalzak betalen wij een stuk van de werking van de afvalintercommunales.
Evaluatie Coronasteun (Christophe Vancoillie / Nathalie Delmotte - 29/11/2022)
Nu corona en de gevolgen ervan stilletjes aan wegebben uit onze samenleving denken we dat het een goeie oefening is om eens terug te blikken op de voorbije 2 jaar. Daarbij hadden we graag een overzicht gekregen met uiteindelijk saldo en alle financiële IN's en OUT's die betrekking hadden of die het gevolg waren van de coronapandemie. Denk maar aan de ontvangen subsidies, eigen extra middelen, aankoop mondmaskers, verhoogde subsidies voor verenigingen, enz ....
Misschien is zelfs een "lessons learned", lees dit als, "wat kunnen we de volgende keer beter doen" een goed idee.
Denis Fraeyman: we hebben in totaal een goeie 69.000 euro ontvangen (noodfonds voor cultuur, jeugd, sport en media + provinciale toelage 'ik zomer West-Vlaams' + twee keer voor noodopvang). De uitgaven komen op goeie 179.000 euro en zijn verdeeld over:
- coronabonnen voor de inwoners
- uitgave voor de provinciale toelage
- extra financiële ondersteuning voor verenigingen
- Voluntarisproject
- ondersteuningsplan voor nieuwe initiatieven
- subsidiëring buurtfeest
- organisatie noodopvang
- overige uitgaven: aankoop mondmaskers, ontsmettingszuilen, plexiborden, vloerstickers, CO2-meters, signalisatie mondmaskerplicht...
- minder inkomsten door tariefvermindering zaalhuur, minder verhuur van de zalen, geannuleerde activiteiten, 12 maand opschorting huur cafetaria KSV Pittem
We hebben een goede samenwerking gehad met andere gemeenten omtrent het oprichten van een vaccinatiecentrum. We zijn als gemeenschap beter gewapend tegen de toekomst.
Nathalie Delmotte: 100.000 euro voor diverse kosten zoals mondmaskers is natuurlijk wel hoog. Zijn er nog maatregelen actief? Is er een draaiboek gemaakt hoe we dit kunnen aanpakken?
Denis Fraeyman: er lopen nog een aantal maatregelen tot eind 2022. Ik heb geen weet van een draaiboek.
Volgende vragen worden ter zitting gesteld:
- Renzo Callant: de straatverlichting wordt momenteel gedoofd in het kader van energiebesparing maar er zijn twee situaties die we willen aankaarten. De verlichting op de voetbalpleinen is al een paar keer blijven branden. De app en de beveiliging werken niet naar behoren, de oorzaak ligt niet bij de voetbalclubs. De werfsignalisatie bij bepaalde werken is niet in orde (Meulebekestraat en Tieltstraat), en dit leidt tot gevaarlijke situaties, zeker als de openbare verlichting is gedoofd. Kunnen jullie de betrokken aannemers daarop wijzen?
Denis Fraeyman: de aannemers zijn aangeschreven omtrent de werfsignalisatie en de voetbalverlichting wordt geregeld via Farys, die dit momenteel nog verder bekijkt.
- Renzo Callant: de gemeente tekent niet in op het lokaal energie- en klimaatpact 2.0, terwijl we de eerste versie in 2021 wel hebben ondertekend. Er zijn nochtans subsidies voorzien. Wat is de visie van het schepencollege?
Stijn Vandehende: Het nieuwe plan is vooral gericht op steden, maar we sturen een antwoord per mail.
- Kaat Dewaele: het huishoudelijk reglement laat niet toe dat raadsleden hun onkosten voor opleidingen kunnen recupereren. In andere gemeenten is het wel opgenomen. Ze geven daar vaak een onkostenvergoeding surplus. Kan het reglement in die zin aangepast worden of moeten wij dat zelf voorstellen?
- Andres Vandewalle: cashautomaten zijn aan het verdwijnen in Pittem. Komt er een Batopinpunt in Pittem?
Denis Fraeyman: er zijn daar op heden nog geen plannen voor. Er is een straal van 5 km per Batopin opgelegd.
Christophe Vancoillie:
- het CBS besliste om geen reflecterende huisnummers aan te kopen. De argumentatie houdt geen steek.
- de burgemeester gaf aan dat hij onze fusiebevraging in twijfel trekt. Participatie in een fusieverhaal is een absolute must: burgers moeten betrokken en bevraagd worden, of er nu fusie komt of niet. De vraag is niet als we moeten fuseren, maar wel hoe we kunnen komen tot een beter bestuur in onze gemeente. Wat als de bestuurskrachtmeting aangeeft dat we als gemeente niet sterk genoeg meer zijn, dan is dit het resultaat van jullie eigen beleid. We hopen dat een SWOT-analyse niet zal gebruikt worden om snel te fuseren met gemeenten die politiek instabiel zijn. Gezien het transitietraject, is het momenteel nog onbegonnen werk om dit in gang te zetten. Hoe gaat u de burger laten participeren bij gemeentelijke fusies en vanaf wanneer? Bent u bereid om een burgerbevraging te doen?
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter