Terug
Gepubliceerd op 15/12/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 13/12/2021 - 20:30

Aanpassing arbeidsreglement - goedkeuring

Aanwezig: Ivan Delaere, Burgemeester-voorzitter
Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Gemeenteraadsleden
Joris Defour, Adjunct-algemeen directeur
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Aanleiding

Alle werkgevers, ook lokale besturen, die binnen het toepassingsgebied vallen van de wet tot instelling van de arbeidsreglementen moeten een arbeidsreglement opstellen en dit los van het aantal werknemers die ze tewerkstellen. Zowel gemeente als OCMW hadden een eigen arbeidsreglement. Er wordt nu één arbeidsreglement voorgelegd voor beide besturen.

Regelgeving
  • De wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglementen verplicht de werkgevers in de privé-sector een arbeidsreglement vast te stellen
  • De wet van 18 december 2002 wijzigt de wet van 8 april 1965 tot instelling van de arbeidsreglement en breidt het toepassingsgebied uit tot de publieke sector.
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in bijzonder artikel 40-41
  • Het besluit van de gemeenteraad van 9 november 2020 over de vaststelling van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel
  • Het besluit van de gemeenteraad van 21 december 2015 betreffende de vaststelling van het arbeidsreglement
  • Het besluit van de OCMW-raad van 2 februari 1993 betreffende de vaststelling van het arbeidsreglement (en latere wijzigingen)
Context en argumentatie

Het nieuw arbeidsreglement is bijgevoegd in bijlage.

In het voorliggende reglement zijn een aantal nieuwigheden opgenomen:

  • Één tekst voor OCMW- en gemeentepersoneelsleden ;
  • Aparte deontologische code met opname voorafgaandelijke toelating bij betaalde nevenwerkzaamheden;
  • Regeling onregelmatige prestaties  (OCMW) opgenomen in rechtspositieregeling (RPR);
  • Aparte regeling telewerk in bijlage
  • Regeling onbetaald verlof, dienstvrijstellingen en vergoeding arbeidsongeschiktheid bij ziekte en ongeval opgenomen in RPR;
  • Tucht: verwijzen naar DLB, definitieve ambtneerlegging van het statutair personeelslid opgenomen in RPR;
  • Uitwerking sanctiemechanisme contractuele werknemers in nieuw arbeidsreglement ;
  • Vorming = opgenomen in RPR en aparte bijlage;
  • Vernieuwde bijlage omtrent drugs, alcohol en verboden medicatie
  • Aparte bijlage aangaande mobiele communicatie en tussenkomsten bestuur;
  • Aparte bijlage aangaande ICT, GDPR en sociale media;
  • Opname contactgegevens vakorganisatie per centrale (niet meer bij naam);
  • Regeling opname historische overuren;
  • Warmteregeling;
  • Debeturen >10u worden aangezuiverd met overuren, jaarlijkse vakantie of compensatiedag/jaarlijkse vakantie volgend jaar (reglement tijdsregistratie).

Het arbeidsreglement werd voorgelegd op een syndicaal overleg op 17 november 2021 en kreeg een gunstig advies.

Publieke stemming
Aanwezig: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Joris Defour, Carl Couckuyt
Voorstanders: Ivan Delaere, Paul Lambrecht, Denis Fraeyman, Chris Marreel, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Stijn Vandenhende, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Heidi Lievrouw, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Enig artikel

De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het arbeidsreglement van het lokaal bestuur Pittem.