De notulen van de vergadering van 4 november 2024 zijn ter beschikking gesteld van de gemeenteraadsleden per mail . Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor. Agentschap Binnenlands Bestuur heeft in de FAQ omtrent de installatie van de nieuwe gemeenteraden bevestigd dat de notulen van de laatste gemeenteraad van de voorbije legislatuur geagendeerd mogen worden op de eerste vergadering van de gemeenteraad na de installatievergadering.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
Het verslag is als bijlage bij dit agendapunt gevoegd.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag zitting 4 november 2024
Het verslag van de vergadering van 4 november 2024 wordt goedgekeurd.
De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Decreet lokaal bestuur, artikel 43 § 4
Volgens het decreet lokaal bestuur artikel 43 § 4 kan de gemeenteraad de rangorde van de schepenen wijzigen:
"§4. De rang van de schepenen wordt bepaald door de rangorde op de gezamenlijke akte van voordracht. In geval van afzonderlijke verkiezing van de schepenen wordt de rang van de schepenen bepaald door de volgorde van de stemmingen. De schepenen die op grond van paragraaf 1, derde lid, paragraaf 3, derde lid, of op grond van artikel 42, § 3, tweede en derde lid, een schepen opvolgen, nemen de rang in de volgorde van hun verkiezing of benoeming in. De gemeenteraad kan in elk geval de rangorde van de schepenen wijzigen. De schepen, vermeld in artikel 42, § 1, derde lid, is altijd de laatste schepen in rang, tenzij de gemeenteraad de rangorde van die schepen wijzigt. De burgemeester wordt geacht een hogere rang in te nemen dan de schepenen."
De huidige rangorde van de schepenen is als volgt, conform de installatievergadering van 5 december 2024:
Het schepencollege stelt voor om de rangorde inderdaad te wijzigen, zodat mevrouw Annick Debonné, de toegevoegde schepen als voorzitter van het bijzonder comité sociale dienst, eerste schepen wordt.
De rangschikking wordt dan als volgt:
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de aanpassing van de rangorde van de schepenen als volgt:
Op 18/10/2017 werd de prijsofferte van de WVI goedgekeurd voor de opmaak van een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "ruimtelijke kwaliteit centrum Pittem".
De start- en procesnota die voor het RUP werden opgesteld, hebben een publieke raadpleging van 60 dagen doorlopen van 13/05/2019 tot en met 11/07/2019. De documenten werden ook toegelicht op een infoavond op woensdag 22/05/2019 om 19.30 u in zaal ‘De Fontein’, Fonteinestraat 22, 8740 Pittem.
Vervolgens werd het voorontwerp opgemaakt en besproken in een plenaire vergadering op 09/02/2024. De gemeenteraad aanvaardde daarop voorlopig het ontwerp op 08/04/2024.
Vervolgens werd een openbaar onderzoek georganiseerd van 13/05/2024 tot en met 11/07/2024. De Provincie en het Departement Omgeving werden echter slechts na het einde van het openbaar onderzoek gecontacteerd om advies te verlenen terwijl dit tijdens het openbaar onderzoek diende te gebeuren. Vervolgens werd een nieuw openbaar onderzoek georganiseerd van 16/09/2024 tot en met 14/11/2024.
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO)
Afdeling 4. gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen
art. 2.2.18 tot 2.2.25
§1 De gemeenteraad stelt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan voorlopig vast.
Na de voorlopige vaststelling wordt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan onmiddellijk opgestuurd naar de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, naar het departement en naar de Vlaamse Regering.
§2 Het college van burgemeester en schepenen onderwerpt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan samen met het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten aan een openbaar onderzoek dat binnen dertig dagen na de voorlopige vaststelling, vermeld in paragraaf 1, minstens wordt aangekondigd door een bericht in het Belgisch Staatsblad. Die termijn is een termijn van orde.
De Vlaamse Regering stelt nadere regels voor het openbaar onderzoek vast.
§3 Na de aankondiging worden het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten gedurende zestig dagen ter inzage gelegd in het gemeentehuis en worden de ontwerpen gepubliceerd op de website, zoals gespecificeerd door het college van burgemeester en schepenen. Voor zover de effectbeoordelingsrapporten geheel of gedeeltelijk het grondgebied van andere gemeenten bestrijken worden het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan en het ontwerp van de effectbeoordelingsrapporten tevens ter inzage gelegd in die gemeentehuizen.
Het openbaar onderzoek start uiterlijk op de dertigste dag nadat de aankondiging ervan in het Belgisch Staatsblad verschenen is. Die termijn is een termijn van orde.
§4 De opmerkingen en de bezwaren worden uiterlijk de laatste dag van het openbaar onderzoek schriftelijk of digitaal aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening bezorgd.
De opmerkingen en de bezwaren kunnen ook uiterlijk de laatste dag van die termijn in het gemeentehuis worden afgegeven tegen ontvangstbewijs. De gemeente bezorgt in dat geval 3[[binnen tien dagen ]]3 na het openbaar onderzoek de bezwaren en de opmerkingen aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening. Met de opmerkingen en de bezwaren die te laat aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening worden bezorgd, hoeft geen rekening te worden gehouden. De Vlaamse Regering kan nadere regels vaststellen voor de ontvangst en het bijhouden van bezwaren en opmerkingen door de gemeente en voor de wijze waarop ze aan de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening worden bezorgd.
De deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt, bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3, een advies over de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in artikel 2.2.23, § 2, eerste lid, 1° en 2°.
Als er geen advies is verleend binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3, mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan.
Het departement bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening en het planteam binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3, een advies over de onverenigbaarheid, de strijdigheid of de niet-naleving, vermeld in artikel 2.2.23, § 2, eerste lid, 1° en 2°.
De gemeenteraad en de deputatie van respectievelijk de gemeenten en de provincies die grenzen aan de gemeente, kunnen de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening een advies bezorgen binnen de termijn, vermeld in paragraaf 3. Als toepassing is gemaakt van artikel 2.2.20, eerste lid, ten aanzien van een ander land of gewest of ten aanzien van de federale overheid kunnen deze instanties een advies bezorgen binnen dezelfde termijn.
§5
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening bundelt en coördineert alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en brengt binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek gemotiveerd advies uit bij de gemeenteraad. Het advies bevat de integrale adviezen van de deputatie en van het departement. Op hetzelfde ogenblik bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening het college van burgemeester en schepenen de gebundelde adviezen, opmerkingen en bezwaren.
Als de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening geen advies heeft verleend binnen de gestelde termijn, mag aan de adviesvereiste worden voorbijgegaan. In dat geval bezorgt ze onmiddellijk de gebundelde adviezen, opmerkingen en bezwaren aan de gemeenteraad.
§6 De gemeenteraad stelt binnen honderdtachtig dagen na het einde van het openbaar onderzoek het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan definitief vast.
De bevoegde diensten voor milieueffectrapportage en veiligheidsrapportage beoordelen voorafgaand aan de definitieve vaststelling van het ruimtelijk uitvoeringsplan de kwaliteit van het planmilieueffectrapport respectievelijk ruimtelijk veiligheidsrapport. Ze toetsen aan de scopingnota en aan de gegevens die vereist zijn conform artikel 4.2.8, § 1bis, respectievelijk artikel 4.4.3 van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid, en ze houden rekening met de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde adviezen, opmerkingen en bezwaren.
Bij de definitieve vaststelling van het plan kunnen ten opzichte van het voorlopig vastgestelde plan alleen wijzigingen worden aangebracht die gebaseerd zijn op of voortvloeien uit de tijdens het openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren en opmerkingen, of uit de adviezen, uitgebracht door de aangewezen diensten en overheden, of uit het advies van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
De definitieve vaststelling van het plan kan echter geen betrekking hebben op delen van het grondgebied die niet opgenomen zijn in het voorlopig vastgestelde plan.
Op gemotiveerd verzoek van het college van burgemeester en schepenen beslist de gemeenteraad over een verlenging met zestig dagen van de termijn waarin het plan moet worden vastgesteld.
§7 Als het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan niet definitief wordt vastgesteld binnen de termijn, vermeld in paragraaf 6, eerste lid, vervalt het ontwerp van gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan.
§8 De gemeenteraad kan, met het oog op het herstel van een onregelmatigheid, het besluit houdende definitieve vaststelling van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan geheel of gedeeltelijk intrekken en hernemen, waarbij het wettigheidsgebrek wordt rechtgezet.
De bepalingen van paragraaf 6 zijn onverminderd van toepassing, met uitzondering van de vervaltermijn van honderdtachtig dagen.
De wetgeving voorziet dat de gemeenteraad binnen een termijn van 180 dagen na het einde van het openbaar onderzoek (in casu 11/07/2024) een gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan definitief dient vast te stellen, zo niet vervalt het ontwerp. In dit geval zou de gemeenteraad uiterlijk op 07/01/2025 moeten beslissen maar de Gecoro kan pas adviseren omtrent de inhoud van het RUP op 9/12/2024 omtrent de bezwaarschriften na het einde van het openbaar onderzoek en er geldt nog een termijn van 14 dagen waarbinnen de gecoro zijn advies nog kan aanpassen. Aangezien de eerstvolgende gemeenteraad pas op 20/01/2025 gepland staat, moet de termijn voor vaststelling door de gemeenteraad dus verlengd worden.
Op gemotiveerd verzoek van het college van burgemeester en schepenen kan de gemeenteraad beslissen over een verlenging met zestig dagen van de termijn waarin het plan moet worden vastgesteld (art. 2.2.21 § 8 van de VCRO, zie hierboven).
-
De gemeenteraad beslist de beslissingstermijn van het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan "ruimtelijke kwaliteit centrum Pittem" te verlengen met 60 dagen.
Volgende agendapunt werd ingediend op 10/12/2024 door Veronique Raedt (cd&v): verlichting ringlaan Robert De Paepelaan
Tot onze spijt stellen we vast dat de verlichting op dit traject al enkele maanden uitgeschakeld is. Aangezien het hier om een gevaarlijke situatie gaat, willen we een oproep lanceren bij het Agentschap Wegen en Verkeer om deze situatie ongedaan te maken en de verlichting dus opnieuw aan te laten.
Volgende agendapunten werden ingediend op 11/12/2024 door Andres Vandewalle (NPE)
- Update werken Molenakker (Jarne Vervaeke)
- Info n.a.v. verkoop gronden Ampe door WVI aan AM-Power (Renzo Callant)
Volgende variapunten worden ter zitting behandeld:
1. openbare verlichting langs Ringlaan R. Depaepelaan (Véronique Raedt)
Véronique Raedt: we stellen vast dat de verlichting op dit traject al enkele maanden uitgeschakeld is. Aangezien het hier om een gevaarlijke situatie gaat, willen we een oproep lanceren bij het Agentschap Wegen en Verkeer om deze situatie ongedaan te maken en de verlichting dus opnieuw aan te laten.
Denis Fraeyman: we hebben dit al aangekaart bij AWV en het is belangrijk dat er zoveel mogelijk vragen komen tot het laten branden van de OV. De beleidsvisie is uitgeschreven door AWV en veiligheid is daar een belangrijk element in. Er zijn een aantal elementen in de beleidsvisie die onze vraag onderschrijven (bv. veiligheid in het verkeer, licht en donker mogen elkaar niet te snel afwisselen). We hebben een brief aan AWV met onze vraag opgesteld en vragen dat de voltallige gemeenteraad de brief ondertekend als steun.
Rik Gelaude: er zijn nog steeds aan aantal OV-palen gesneuveld ter hoogte van de Waterstraat. Er zijn ook geen reflectoren, terwijl dit eigenlijk zeker nodig is.
2. Update werken Molenakker (Jarne Vervaeke)
Jarne Vervaeke: Er zijn redelijk wat problemen in de Molenakker. Er moet terug bestrating worden opengebroken. Zijn de inwoners daarvan op de hoogte. Ook de timing loopt hopelijk achter: fase 1 moest al 6 maanden geleden afgerond zijn
Chris Marreel: de werken gaan inderdaad niet vooruit. De planning is als volgt:
Fase 1: Jan ’25: Herstellingen zijstraat 1
Fase 2:
Dec ‘24: zijstraat 2 afwerken
Dec ‘24: huisaansluitingen zijstraat 3
Jan-Feb ’25: afwerking zijstraat 3 + pijpekop 3
Jan-Feb ’25: huisaansluitingen + afwerken rioleringen hoofdstraat
Fase 3: Jan ’25: Affrezen asfalt laag + starten bronbemaling
Fase 4 (doorsteek): Maart ‘25: Start,na afwerking zijstraat 3
Fase 5: Mei-Juni-Juli ‘25
De bewoners zijn inderdaad nog niet op de hoogte aangezien de planning heel snel wijzigt. De aannemer heeft ook de verantwoordelijkheid om daarover te communiceren. De planning is echter onder voorbehoud en kan dus nog wijzigen naarmate de werken vorderen.
Jarne Vervaeke: het afval wordt vaak te vroeg op de verzamelplaats gedeponeerd.
Chris Marreel: dit is inderdaad vervelend, maar een verantwoordelijkheid van de bewoners.
Stijn Vandenhende: IVIO plaatst ook camera's voor sluikstort, dus dit is ook een mogelijkheid.
3. Info nav verkoop gronden Ampe door wvi aan Ampower (Renzo Callant)
Renzo Callant: op het schepencollege van 20 november 2024 werd de verkoop van een stuk grond van wvi aan Ampower ter kennisgeving voorgelegd. Nochtans zijn er nog steeds klachten. Hoe zit het met de verkoop van andere percelen in deze ontwikkeling.
Denis Fraeyman: er is inderdaad een stuk grond verkocht aan Ampower van 3917m², palend aan hun huidige site met volgende redenen
De huidige vergunning voor Ampower loopt tot 08/07/2028.
De ontwikkeling van de terreinen is momenteel nog lopende. Er zijn nog een plannen getekend op heden. Het voorziene bufferbekken is nog niet in eigendom. Het was nochtans voorzien dat de afwatering van de KMO-zone naar het bufferbekken ging lopen. Er is een onteigeningsplan, maar de eigenlijke onteigening is nog niet gestart.
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Arne Min Jou
Voorzitter