Terug
Gepubliceerd op 05/12/2023

Notulen  OCMW-raad

ma 06/11/2023 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, OCMW-raadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Katrien De Waele, OCMW-raadslid
  • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

    • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

      Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
      Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, OCMW-raadsleden
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Katrien De Waele, OCMW-raadslid
      Aanleiding

      De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de OCMW-raadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

      Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.

      Regelgeving

      - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

      - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

      - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad

      - verslag vorige zitting

      Publieke stemming
      Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

  • Openbaar

    • TMVS dv - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Buitengewone Algemene Vergadering van 12 december 2023 - goedkeuring

      Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
      Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, OCMW-raadsleden
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Katrien De Waele, OCMW-raadslid
      Aanleiding

      Onze gemeente is sedert 1 juni 2019 aangesloten bij TMVS dv.

      Op 29 augustus 2023 werd ons bestuur per mail en aangetekend schrijven uitgenodigd tot de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv van dinsdag 12 december 2023 om 14.30 u.  De vergadering zal fysiek plaatsvinden in Flanders Expo - Maaltekouter 1 - 9051 Gent, met digitale inbelmogelijkheid via ZOOM.

      Regelgeving

      - de gemeente is aangesloten bij TMVS dv

      - de statuten van TMVS dv

      - de oproepingsbrief voor de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv op 12 december 2023, waarin de agenda werd meegedeeld

      - de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

      Context en argumentatie

      Volgende punten staan op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv van dinsdag 12 december 2023:

       1. Wijziging van vermogen

      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

      3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

      4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

      5. Statutaire benoemingen

      6. Statutenwijziging

      6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking 

      6.2. Nieuwe tekst van de statuten

      7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening

      8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening

      9. Volmachten

      Varia

       

      De gemeenteraad heeft in vergadering van 7 november 2022 de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van TMVS dv tijdens de huidige legislatuur:

      - De heer Chris Marreel als effectief vertegenwoordiger.

      - De heer Arne Min Jou als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Artikel 1.

      De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van 13 december 2022 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

      1. Wijziging van vermogen

      2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen

      3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

      4. Begroting 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)

      5. Statutaire benoemingen

      6. Statutenwijziging

      6.1. Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking 

      6.2. Nieuwe tekst van de statuten

      7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening

      8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening

      9. Volmachten

      Varia

       

      Artikel 2.

      De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023 te onderschrijven en zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde algemene vergadering.

       

      Artikel 3.

      Een afschrift van dit besluit zal:

      - hetzij per post t.a.v. FARYS/TMVS, Stropstraat 1 te 9000 Gent,

      - hetzij per elektronische post, 20231212BAVTMVS@farys.be,

      gestuurd worden.

    • Reglement tussenkomst begrafeniskosten - goedkeuring

      Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
      Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, OCMW-raadsleden
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Katrien De Waele, OCMW-raadslid
      Aanleiding

      Om een kader te bieden voor de steunaanvragen die gesteld worden voor een tussenkomst in de begrafeniskosten aan het OCMW werd een reglement opgesteld.

      Regelgeving
      • Wet van 2 april 1965 betreffende het ten laste nemen van de steun verleend door de openbare centra voor maatschappelijk welzijn.
      • Wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijk integratie.
      • Organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976.
      • Burgerlijk wetboek
      Context en argumentatie

      Dit reglement geldt als leidraad voor de maatschappelijk werkers van het OCMW in het geval zij een vraag tot tussenkomst in de begrafeniskosten krijgen. Zo worden deze steundossiers op een uniforme manier behandeld.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De OCMW-raad verleent goedkeuring aan het reglement tussenkomst in de begrafeniskosten.


      Artikel 1  - Bevoegdheid

      Om voor de betaling van begrafeniskosten door het OCMW Pittem in aanmerking te komen moet de overledene op de dag van overlijden ingeschreven zijn in de bevolkingsregisters, het vreemdelingen-of wachtregister van de gemeente Pittem of ten gevolge van wet van 2 april 1965 ten laste zijn van het OCMW Pittem.

      Het OCMW Pittem is tevens bevoegd voor een dakloze overledene , die op het grondgebied Pittem komt te overlijden.

       

      Artikel 2 - Doelgroep

      Voor overleden behoeftige personen gesteund door het OCMW en voor wie zich geen nabestaanden melden voor het regelen van de uitvaart, komt het OCMW uitzonderlijk tussen.

      Het OCMW komt ook tussen indien na sociaal onderzoek blijkt dat nabestaanden, die wensen over te gaan tot begrafenis of crematie, hier zelf onvoldoende middelen voor hebben.

       

      Artikel 3 – Bewoners woonzorgcentrum

      Aan bewoners van het woonzorgcentrum die ten laste zijn van het OCMW Pittem wordt toegestaan een bedrag van 3.000 euro te behouden op hun zichtrekening of spaarrekening als reserve voor toekomstige begrafeniskosten.

       

      Artikel 4 – Behandeling aanvraag

      Met het oog op tussenkomst in de begrafeniskosten wordt het OCMW Pittem binnen de 24 uur na het overlijden gecontacteerd door de erfgenamen en/of de begrafenisondernemer.

      In het andere geval wordt de aanvraag tot tussenkomst behandeld als een gewone steunaanvraag.

       

      Artikel 5 – Praktische regeling

      De begrafenis wordt geregeld door een begrafenisonderneming, die door het OCMW wordt aangesteld.

      De tussenkomst in de begrafeniskosten wordt beperkt tot de volgende regeling:

      • Uitvaartdienst van 10 uur
      • goedkoopste kist / urne
      • maximaal 5 dagen funerarium
      • max. 100 rouwprentjes (smal formaat) en max. 100 rouwbrieven (enkel)
      • tussenkomst in vervoerkosten, lijkgaine en lijktooi
      • crematie op gewone dagen (geen weekend) + uitstrooien op weide
      • geen concessie
      • geen zerk
      • geen tussenkomst in maaltijd
       

      Artikel 6 - Terugvordering

      De ten laste genomen kosten kunnen al dan niet geheel of gedeeltelijk teruggevorderd worden overeenkomstig artikel 98 §2 van de organieke wet betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn van 8 juli 1976 en artikel 205 van het B.W. Hierbij kan er rekening gehouden worden met de schaal van tussenkomsten bepaald bij de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijk integratie.

       

      Artikel 7 - Onderhoudsplicht

      De begrafeniskosten worden in het algemeen beschouwd als een last van de nalatenschap. De begrafeniskosten zijn verplicht te betalen, op, basis van de onderhoudsplicht (art. 203, 205 en 213 B.W.) Ouders zijn verplicht tot onderhoud van de kinderen, kinderen tot onderhoud van de ouders in de mate waarin deze laatsten behoeftig zijn.

      Een erfgenaam is gehouden worden tot betaling van de begrafeniskosten indien aan volgende voorwaarden is voldaan :

      • hij moet een erfgenaam zijn, die krachtens de wet tot onderhoud gehouden is;
      • de overledene moet behoeftig en de erfgenaam vermogend zijn;
      • de gemaakte kosten moeten in verhouding staan tot de levensstandaard van de overledene.

      Enkel indien deze voorwaarden niet voldaan zijn, kan het OCMW Pittem de begrafeniskosten ten laste nemen.

      De erfgenaam die een nalatenschap verwerpt, kan worden verplicht bij te dragen in de begrafeniskosten. Bestellen en betalen van een begrafenis zijn geen daden van aanvaarding van een erfenis. De onderhoudsplichtige is wel maar gehouden in de mate waarin hij zelf vermogend is. (art. 208 B.W.) . Om te bepalen of een erfgenaam al dan niet vermogend is, dient zijn situatie door middel van een sociaal financieel onderzoek te worden onderzocht. Hierbij kan er rekening gehouden worden met de schaal van tussenkomsten bepaald bij de wet van 26 mei 2002 betreffende het recht op maatschappelijk integratie.

       

      Artikel 8  - Goedkeuring BCSD

      Ieder dossier wordt afzonderlijk onderzocht en voorgelegd aan het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

      Afwijkingen op dit reglement kunnen slechts uitzonderlijk toegestaan worden bij beslissing van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst op basis van een grondig gemotiveerd sociaal verslag.

      In dringende gevallen dient er een besluit genomen te worden door de voorzitter van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst, dat ter bekrachtiging wordt voorgelegd op de eerstvolgende vergadering van het Bijzonder Comité voor de Sociale Dienst.

       

      Artikel 9 - Inwerkingtreding

      Dit reglement treedt in werking vanaf de vijfde dag na publicatie op de gemeentelijke website.

    • Aanvraag van een voorafgaande vergunning voor de realisatie van een lokaal dienstencentrum - goedkeuring

      Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
      Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, OCMW-raadsleden
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Katrien De Waele, OCMW-raadslid
      Aanleiding

      Om een erkend lokaal dienstencentrum in de gemeente Pittem uit te baten is het verplicht een aanvraag om een voorafgaande vergunning voor de realisatie van een lokaal dienstencentrum in te dienen bij het departement zorg (afdeling Woonzorg) van de Vlaamse overheid.

      Regelgeving
      • Woonzorgdecreet van 15 februari 2019;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 28 juni 2019 betreffende de programmatie, de erkenningsvoorwaarden en de subsidieregeling voor woonzorgvoorzieningen en verenigingen voor mantelzorgers en gebruikers;
      • Besluit van de Vlaamse Regering van 18 december 2020 tot vastlegging van de procedure voor het verlenen van voorafgaande vergunningen en planningsvergunningen voor lokale dienstencentra, centra voor dagopvang van een dienst voor gezinszorg, centra voor dagverzorging, centra voor kortverblijf, centra voor herstelverblijf of woonzorgcentra, en tot bepaling van de elementen van de globale zorgstrategische visie voor deze voorafgaande vergunningen.
      Context en argumentatie

      De opstart van het lokaal dienstencentrum met dorpsrestaurant in Pittem werd opgenomen als een prioritaire beleidsdoelstelling van het lokaal bestuur (cfr. het meerjarenplan):

       BD-4: De gemeente Pittem streeft een kwaliteitsvol leven na voor elke inwoner door het aanbieden van een uitgebreid en divers zorgaanbod.

      Ons aanbod is afgestemd op de toenemende vergrijzing en vereenzaming, door de uitbreiding van het woonzorgcentrum en de opstart van een multifunctioneel lokaal dienstencentrum.

      Actieplan: AP-42: We ontwikkelen een aanbod dat zich richt op het toenemend aantal alleenstaanden en vereenzaming wil voorkomen.

      Actie: ACT-421: Pittem bouwt een lokaal dienstencentrum aansluitend bij het wzc tegen 2025.

      Actie: ACT-422: In het lokaal dienstencentrum voorzien we een dorpsrestaurant.


      Met het lokaal dienstencentrum beogen we om op het lokale niveau bij te dragen tot het welzijn van de burgers met als doel eenieder in de mogelijkheid te stellen een leven te leiden dat beantwoordt aan de menselijke waardigheid.

      Om tegemoet te komen aan de zorg- en ondersteuningsvragen in het bijzonder voor ouderen, mantelzorgers en kwetsbare groepen willen we in de gemeente een plaats creëren waar mensen elkaar op een ongedwongen manier kunnen ontmoeten. Dit willen we doen door een uitgebreide dienstverlening aan te bieden die afgestemd is op de noden van de gebruikers.

      Voor we een lokaal dienstencentrum kunnen bouwen moet er een voorafgaande vergunning aangevraagd worden bij het Departement ZorgEen voorafgaande vergunning is 5 jaar geldig. Ze kan één keer verlengd worden met maximaal 3 jaar.

      Het aanvraagformulier van de voorafgaande vergunning voor de realisatie van een lokaal dienstencentrum dient ingediend te worden met de nodige bewijsstukken. Men vraagt om een rechtsgeldige beslissing van de beheersinstantie om een lokaal dienstencentrum op te richten en daartoe een voorafgaande vergunning in te dienen toe te voegen als bijlage bij het aanvraagformulier.

      Publieke stemming
      Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      De OCMW-raad verleent goedkeuring voor het indienen van de aanvraag van een voorafgaande vergunning voor de realisatie van een lokaal dienstencentrum bij het departement Zorg van de Vlaamse overheid.

    • Varia

      Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
      Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
      Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, OCMW-raadsleden
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Verontschuldigd: Katrien De Waele, OCMW-raadslid
      Publieke stemming
      Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
      Resultaat: Met 16 niet gestemd
      Besluit

      Er zijn geen variapunten.

Namens OCMW-raad,

Carl Couckuyt
Algemeen directeur

Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter