Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Er is een aanvraag ingediend tot het bekomen van een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden in de Drogenbroodstraat ter hoogte van huisnummers 28-30.
De aanvraag voorziet in 4 loten voor het bouwen van 4 aaneengesloten eengezinswoningen, met een bouwdiepte van 10,50 m, in te planten op 5 m na de (nieuwe) rooilijn, met ter hoogte van de kopgevels de mogelijkheid tot het plaatsen van een carport. Achteraan bevindt zich een tuinzone van 8 m diep. De loten hebben een oppervlakte variërend van 188 m² à 261 m². Aan noordwestzijde wordt een 10 m brede strook vrijgehouden in functie van later aan te leggen wegenis voor het ontsluiten van achterliggende bouwgronden. Aan westzijde wordt eveneens een zone vrijgehouden van bebouwing in functie van later te bebouwen.
De bestaande rooilijn wordt verbreed voor de aanleg van een bijkomende parkeerstrook en achterliggend voetpad. Hiertoe dient het bestaande rooilijnplan d.d. 11/10/1996 gewijzigd.
Artikelen 2, 41§1, 42, 56 van het Decreet Lokaal Bestuur, zonder zich daartoe te beperken.
De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Het Omgevingsdecreet van 25/04/2014 (artikel 31) en bijhorend Uitvoeringsbesluit van 27/11/2015.
Het Gemeentewegendecreet van 03/05/2019, meer bepaald art. 12.
Er werd in het verleden voor deze locatie reeds aan aanvraag ingediend voor het bouwen van woningen en een appartementsgebouw. Het college van burgemeester en schepenen heeft toen de vergunning geweigerd.
Het huidig ontwerp voorziet een kleiner bouwprogramma met qua bebouwing enkel nog 4 aaneengesloten woningen langs straatzijde.
A. Openbaar onderzoek
Er zijn gedurende het openbaar onderzoek een 3-tal bezwaren/opmerkingen ingediend.
Deze hebben betrekking op de 10 m brede strook voor toekomstige wegenis (vraag tot plaatsen afsluiting en onderhoud groenstrook), bestaande afsluitingen/hagen ter hoogte van eigendomsgrens behouden of vernieuwen met dezelfde materialen.
De eigenaar dient de onbebouwde percelen (zone voor toekomstige wegenis, en het onbebouwde perceel om later te ontwikkelen) te onderhouden als een goede huisvader, proper en zindelijk zodat er geen overlast ontstaat voor de buren. Beide percelen dienen afgesloten van de aanpalende percelen en van het openbaar domein (Drogenbroodstraat).
Omgevingsvergunningen (zowel voor bouwen als voor verkavelen van gronden) worden verleend onder voorbehoud van de betrokken burgerlijke rechten. Het verlenen van een verkavelingsvergunning houdt derhalve geen enkele beslissing in omtrent deze rechten. Geschillen hierover behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de burgerlijke rechtbanken (Arrest Raad van State van 14/03/2006 inzake De Cattelle-Beozière versus stad Oudenaarde).
B. Bouwen voorbij de rooilijn
Het perceel wordt getroffen door een rooilijn- en onteigeningsplan van de Drogenbroodstraat, goedgekeurd via een Ministerieel Besluit van 11/10/1996.
Het project voorziet in een verbreding van de straat ter plaatse. Momenteel is er immers geen parkeerstrook aanwezig (er werd geparkeerd op het bedrijventerrein zelf). Dit dient gecombineerd met een aanliggend voetpad met een minimum breedte van 1,50 m. Dit betekent dat de rooilijn dient aangepast.
De wetgeving voorziet dat dit nu ook via de omgevingsvergunning kan aangepast worden:
Gemeentewegendecreet artikel 12
§ 2. In afwijking van artikel 11 kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg met overeenkomstige toepassing van artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning opgenomen worden in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden. Die mogelijkheid geldt voor zover het aanvraagdossier een ontwerp van rooilijnplan bevat dat voldoet aan de bij en krachtens dit decreet gestelde eisen op het vlak van de vorm en inhoud van gemeentelijke rooilijnplannen of voor zover het een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn bevat.
Als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeentelijk rooilijnplan dat niet in een ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen, neemt de gemeenteraad eerst een beslissing over het al dan niet wijzigen of opheffen van het gemeentelijk rooilijnplan, alvorens te beslissen over de goedkeuring, vermeld in artikel 31 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning.
De mogelijkheid, vermeld in het eerste lid, geldt niet als de beoogde wijziging, verplaatsing of opheffing betrekking heeft op een gemeenteweg die in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan bestemd is, of op een gemeentelijk rooilijnplan dat in een plan van aanleg of ruimtelijk uitvoeringsplan is opgenomen. In dat geval gelden de procedureregels voor het opstellen van een ruimtelijk uitvoeringsplan.
Gezien de gemeenteraad bevoegd is voor o.a. het vaststellen van rooilijnplannen dient de gemeenteraad de gewijzigde rooilijn goed te keuren.
C. Basisovereenkomst
Bij verkavelingen met wegeniswerken worden via een basisovereenkomst verschillende lasten en voorwaarden opgelegd inzake onder meer:
- grondafstand en eigendomsoverdracht (met as-builtplan dat voldoet aan het GRB-skeletbestek),
- aanleg van de diverse nutsleidingen, wegenis en riolering,
- aansprakelijkheid,
- eventueel leiding of toezicht door gemeentebestuur,
- voorwaarden voor afleveren verkoopsattest,
- het ten laste nemen van allerhande vergoedingen van gebruikers van de kosteloos af te stane gronden alsook van
- wegenis- en uitrustingsontwerpen en beplantingsplannen door de gemeente besteld,
- bepaalde metingen van onroerende goederen aanvaard door de gemeente,
- regeling bij eigendomsverandering vooraleer tot de definitieve aanvaarding wordt overgegaan,
- recht tot instellen eis schadevergoeding,
- stellen borgen voor werken die nog niet meteen kunnen uitgevoerd worden of die slechts later uit te voeren zijn,
- realiseren percentage van verkoop kavels binnen de 5 jaar na voorlopige oplevering wegenis.
Er wordt een kosteloze grondafstand opgelegd.
Schepen Denis Fraeyman licht het punt toe.
Goedkeuring te verlenen aan het gewijzigd rooilijnplan, stratentracé en kostenraming en goedkeuring overeenkomst i.v.m. vaststellen voorwaarden inzake wegenis en nutsvoorzieningen voor het project OMV2021004_VK - verkavelen gronden in 4 loten.
Op 20/12/2021 heeft BVBA De Lindelaer, gevestigd te 8740 Pittem, Vijfstraat 2B, een aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend voor het verbouwen twee panden tot horecazaak en 4 woongelegenheden (1 woning, 3 appartementen). Bij het project worden twee fietsenstallingen voorzien en twee standplaatsen voor personenwagens.
Het project voldoet echter niet aan het gemeentelijk belastingreglement voor parkeerplaatsen. Dit reglement voorziet:
- voor meergezinswoningen: anderhalve parkeerplaats per appartement; voor woningen: één parkeerplaats per woning;
- voor horeca: één parkeerplaats per schijf van 75 m² die toegankelijk is voor het publiek; bij substantiële verbouwing (wat hier het geval is) dient één parkeerplaats per bijkomend deel van schijf van 75 m² die toegankelijk is voor het publiek;
Gemeentelijk belastingreglement op het ontbreken van parkeerplaatsen voor de dienstjaren 2019-2025 (GR 06/05/2019).
Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Omgevingsvergunningsdecreet en bijhorend uitvoeringsbesluit.
Openbaar onderzoek
De procedure voor het verkrijgen van een omgevingsvergunning voorziet in dit geval dat er een beperkt openbaar onderzoek diende georganiseerd voor de aanpalenden (art. 83 Omgevingsvergunningsbesluit). Dit beperkt openbaar onderzoek is georganiseerd van 20/01/2022 tot en met 18/02/2022. Er werd één bezwaarschrift ingediend. Dit heeft betrekking op onder meer twee gemeenschappelijke muren en stabiliteit, vragen omtrent private erfdienstbaarheden t.h.v. de poort en regenpijp/goot, exploitatie horecazaak, vrees voor inkijk via terras.
De opdrachtgever heeft reeds aangegeven om in te gaan op de opmerkingen, namelijk:
- de gemeenschappelijke muur tussen markt 22 en doelstraat 2 zal na afbraak bestaande koterijen aan de zijde van de markt 22 afgewerkt worden met isolatie, gevelsteen en aluminium dakrand.
- de infiltratievoorziening opgelegd via de hemelwatertoets komt -80 cm onder het maaiveld. Dit is ruimschoots onder de vloerpas van de woning in de Doelstraat 2.
- bij sloop van de muur tussen Markt 22 en de huizen in de Kauwstraat zal uiteraard rekening gehouden worden met de stabiliteit van de achterbouw. De bouwheer stelt voor een tegensprekelijke plaatsbeschrijving op te maken alvorens de afbraakwerken te starten.
- Het poortje zal met een slot worden voorzien. de sleutel wordt bezorgd aan de huurder van de Markt 22 alsook aan de eigenaars van de woning gelegen Doelstraat 2.
- de oude regenpijp vervalt en wordt vervangen door regenwaterafvoer op eigen terrein.
- het zichtscherm (hoogte 1m80) wordt doorgetrokken naar het einde van het terras.
- Horeca: nog geen uitspraak aangezien er momenteel geen huurder gekend is. Uiteraard zal deze sowieso aan alle eisen ter zake dienen te voldoen.
Omgevingsvergunningen worden verleend onder voorbehoud van de betrokken burgerlijke rechten; het verlenen van een omgevingsvergunning houdt derhalve geen enkele beslissing in omtrent deze rechten; geschillen hierover behoren tot de uitsluitende bevoegdheid van de burgerlijke rechtbanken (zie onder meer Arrest Raad van State van 14/03/2006 inzake De Cattelle-Beozière versus stad Oudenaarde).
Bespreking
Het gaat om het verbouwen van twee panden die met elkaar worden verbonden.
De bestaande handelszaak (Markt 21) (ID: 211781, https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/211781) op het gelijkvloers wordt behouden (met functiewijziging naar horecazaak) alsook de handelszaak Burgerhuis Veys (ID: 211782, https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/211782) waarbij aan de achterzijde een uitbreiding wordt voorzien na slopen bestaande bebouwing.
Beide panden staan vermeld op de inventaris Bouwkundig Erfgoed. In het in opmaak zijnde ruimtelijk uitvoeringsplan Woonkwaliteit kern Pittem heeft men in de startnota een categorisering opgemaakt inzake onder meer panden die zich bevinden binnen de perimeter van dit RUP (wat ongeveer overeenkomt met de oudere woonkern). Hierbij werd uitgegaan van volgende criteria:
1) architecturale waarde : opvallende, originele of waardevolle elementen van de woning of in de gevel van een pand
2) bouwstijl : representatieve vertegenwoordiger van een bepaalde bouwstijl of stijlkenmerken
3) historische, (socio-)cultuurhistorische, industrieel-archeologische, volkskundige waarde, waarbij het behoud van het pand een meerwaarde betekent voor het straatbeeld en de eigen identiteit van de gemeente
4) architect en/of ontwerper : bekende of streekgebonden architect of ontwerper
5) dialoog gebouw-omgeving : integratie van het gebouw in het straatbeeld of in het landschap
6) gaafheid : mate waarin originele bouwkenmerken en/of -stijl bewaard zijn gebleven
Volgende beoordelingen werden vervolgens voorzien:
A: Zeer waardevol erfgoed
● Renovatie, verbouwing of uitbreiding dient volledig in functie te staan van het behoud van de erfgoedwaarden van deze bebouwing en het architecturaal geheel waartoe het eventueel behoort.
● Waardevolle gevels en dakvlakken zichtbaar vanaf het openbaar domein kunnen niet gesloopt worden.
B: Waardevol erfgoed
● Renovatie, verbouwing of uitbreiding gebeuren met aandacht en respect voor de erfgoedwaarden van deze bebouwing en het architecturaal geheel waartoe het eventueel behoort.
● Waardevolle gevels en dakvlakken zichtbaar vanaf het openbaar domein kunnen niet gesloopt worden.
C: Gebouw met erfgoedwaarden
● Renovatie, verbouwing of uitbreiding gebeuren met aandacht en respect voor de erfgoedwaarden van deze bebouwing en het architecturaal geheel waartoe het eventueel behoort.
● Sloop is enkel mogelijk indien het vervangen wordt door een pand met een minstens evenwaardige locus- en belevingswaarde.
D: Gebouw zonder bijzondere erfgoedwaarden
● Voor deze panden worden in het RUP geen voorwaarden opgelegd
Het pand Markt 21 wordt hierin opgenomen in categorie B, het pand Markt 22 in categorie A.
Het belastingreglement voorziet in artikel 12 uitzonderingsbepalingen, namelijk:
(...) De gemeenteraad kan uitzonderlijk omwille van verkeerstechnische of esthetische redenen beslissen dat geen belasting verschuldigd is. Dit geldt evenwel enkel voor woningen zoals omschreven in art. 2. De aanvrager dient dit aan de hand van een gemotiveerd schrijven gericht aan de gemeenteraad aan te tonen.
De gemeenteraad kan bij afzonderlijke beslissing de panden aanduiden die vermeld worden op de inventaris Bouwkundig Erfgoed waarvoor bij behoud van het pand een - al of niet gedeeltelijke - belastingvrijstelling geldt voor de aanleg van parkeerplaatsen.
Het pand Markt 22 beschikt momenteel niet over een parkeerplaats. Het gaat om gesloten bebouwing ingedeeld in de hoogste categorie betreffende erfgoed waarbij o.m. de gevels dienen behouden.
Betreffende het pand Markt 21 blijft de norm voor het gelijkvloers behouden (horeca/handel vallen onder hetzelfde artikel in het belastingreglement). Waardevolle gevels zichtbaar vanaf het openbaar domein kunnen niet gesloopt worden.
De bijkomende appartementen worden voorzien in de tweede bouwlaag en in de nuttige dakverdieping. Het gaat om ruime en kwaliteitsvolle appartementen. Dit betekent een waardevolle invulling voor dergelijke oudere bebouwing, waardoor bestaand erfgoed gecombineerd met bijkomende invulling van woongelegenheden een meerwaarde geeft aan de panden en aan de Markt.
Tevens situeren de panden zich op de Markt, waar zich de ruimste parkeergelegenheden op openbaar domein van de woonkern bevinden. Er worden twee standplaatsen voorzien en ook ruim voldoende fietsenstallingen, die onverminderd dienen uitgevoerd.
-
Schepen Denis Fraeyman licht het punt toe.
Rik Gelaude: betekent dit dat in de toekomst dergelijke aanvragen op eens soortgelijke manier worden behandeld? Is dit de start van een open en positieve communicatie en respect voor de aanvrager?
Denis Fraeyman: we communiceren op een correcte manier met de aanvragers. Alleen kunnen we niet alles toelaten en gaat dit soms gepaard met een moeilijke boodschap.
De gemeenteraad keurt de belastingvrijstelling goed voor de aanleg van parkeerplaatsen voor de aanvraag tot omgevingsvergunning OMV2021156_RO - verbouwen twee panden tot horecazaak en 4 woongelegenheden - Markt 21-22.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet) en artikel 57 en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Het raamcontract heeft een totale looptijd van 12 maaden (= basisopdracht). Er kunnen max. 2 verlengingen zijn.
In het kader van de opdracht “raamcontract voor studieopdracht herstellingswerken centrumstraten - 2022” werd een bestek met nr. OO-1374 opgesteld door de ontwerper.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Basisopdracht (raamcontract voor studieopdracht herstellingswerken centrumstraten - 2022), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 1 (raamcontract voor studieopdracht herstellingswerken centrumstraten – 2022 – 1ste verlenging), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw;
* Verlenging 2 (raamcontract voor studieopdracht herstellingswerken centrumstraten – 2022 – 2de verlenging), raming: € 33.057,85 excl. btw of € 40.000,00 incl. 21% btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
De opdracht zal worden afgesloten voor een duur van 12 maanden.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
De huidige opdracht beoogt het sluiten van een raamovereenkomst met één enkele deelnemer waarbij niet alle voorwaarden in de raamovereenkomst werden bepaald. De aanbestedende overheid kan de deelnemer aan de raamovereenkomst indien nodig schriftelijk raadplegen om hem te verzoeken zijn offerte aan te vullen.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2022/ACT-892/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Het onderhoud van het gemeentelijk wegennet blijft een kerntaak van het gemeentebestuur – beschikbaar krediet € 1.422.300,16
Schepen Chris Marreel licht het punt toe.
Christophe Vancoillie: over welke concrete werken gaat het concreet?
Chris Marreel: het gaat over affrezen van de Tieltstraat, kleinere werken, TIengebodenstraat, ...
Ivan Delaere: er is inderdaad geen lijst, maar via de raamovereenkomst kunnen we steeds de hulp van een studiebureau inroepen.
Artikel 1 :
Het bestek met nr. OO-1374 en de raming voor de opdracht “raamcontract voor studieopdracht herstellingswerken centrumstraten - 2022”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 99.173,55 excl. btw of € 120.000,00 incl. 21% btw.
Artikel 2 :
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3 :
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2022/ACT-892/0200-00/2240007/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN - Het onderhoud van het gemeentelijk wegennet blijft een kerntaak van het gemeentebestuur – beschikbaar krediet € 1.422.300,16
Schepen Stijn Vandenhende verduidelijkt nog de grofvuilophaling in Pittem (aantal, procedure, ...).
Volgende punten worden ter zitting behandeld:
Week van de vrijwilligers
Arne Min Jou: er zijn veel vrijwilligers in Pittem actief. Vanuit onze fractie zeggen we bedankt aan onze vrijwilligers. De verenigingen hebben ook terug hun subsidie vervroegd uitbetaald gekregen. Hoe ver staat het met de subsidie uit het Coronafonds?
Denis Fraeyman: van 57.000 euro hebben we ongeveer nog 10.000 euro over. De verenigingen kunnen nog projecten indienen en subsidie krijgen.
Zotte maandag
Renzo Callant: met de goede evolutie van de Coronacijfers vragen we ons af hoe de kermisfeesten georganiseerd zullen worden? Kunnen jullie de burger informeren over het volledige programma?
Ivan Delaere: de werkgroepen zijn opgestart en we gaan voor een volledige programma (kinderstoet, seniorennamiddag, Zotte keirel, Zotte Maandag, ...). Op 1 april 2022 doen we het programma uit de doeken en we denken na over een bijkomende subsidie voor de opbouw van wagens.
Schakelregime openbare verlichting
Renzo Callant: In februari werden er inbraken gepleegd in de bepaalde straten in bestelwagens. Blijkbaar gaat de openbare verlichting in de straten uit. Met de verledding kan je wel dimmen in plaats van uitschakelen. Op die manier is er minder gevoel van onveiligheid. Hebben we daar invloed op en welke logica zit er in het schakelregime?
Ivan Delaere: dimmen kan maar in nieuwe netten (bv. nieuwe verkavelingen). Het huidige netwerk kan niet gedimd worden. De hoofdwegen blijven branden en in de wijken wordt er gedoofd. Studies tonen aan dat gedoofde OV niet leidt tot meer inbraak. Bij nieuwe verkavelingen vragen we wel de mogelijkheid om te dimmen en we zouden graag de oude OV in de toekomst ook dimbaar maken. De uitvoering wordt besproken met Fluvius maar de oudste verlichting wordt eerst vervangen. We zijn momenteel bij de beste leerlingen op gebied van verledding.
Verkeersproblematiek Vijfstraat
Renzo Callant: de Pittemstraat in Meulebeke is in heraanleg en leidt tot veel verkeer in de Vijfstraat. Er geldt reeds een snelheidsbeperking van 50 km/u. De bermen liggen er niet zo goed bij met schade en platte banden tot gevolg. Kan de Vijfstraat niet regelmatig geëvalueerd worden? Is er overleg met Meulebeke en zit de werken op schema?
Ivan Delaere: er is regelmatig overleg met Meulebeke en we werken met een snelheidsbeperking en tonnagebeperking. Op regelmatige basis controleert de politie. We overwegen om enkel nog plaatselijk verkeer toe te laten. Onze communicatiedienst heeft reeds gewezen op de route naar Meulebeke via de Brugsesteenweg. Onze technische dienst heeft al meermaals de bermen aangevuld. Op de planning heb ik momenteel geen zicht op, maar einde is voorzien in december 2022.
Nieuwe sportsite
Andres Vandewalle, met antwoord van Stijn Vandenhende:
Is het ontwerp van de architecten al binnen? Neen, er is nog geen ontwerp.
Is er participatie voorzien voor de burger? Er is reeds een bevraging geweest bij de burger een tweetal jaar geleden.
Werkt de verlichting al? Ja, de verlichting is geplaatst.
Komt er een kunstgrasveld? Dat zal afhangen van de kostprijs van het sporthal.
Is de geraamde kostprijs van 4 miljoen nog haalbaar? Er is nog geen raming maar we hopen dat we dit kunnen realiseren.
De Finse piste ligt er modderig bij, is er aanvulling voorzien. Aanvulling van het hakselhout is voorzien in de planning
Op de jeugdsite is er een vandalismeprobleem: wordt daar iets aan gedaan? Ivan Delaere: In het MJP is er camerabewaking voorzien en het plan van aanpak is er. De opdracht gaat in aanbesteding voor de jeugd- en sportsite.
Klopt het dat de oude sporthal en cafetaria wordt afgebroken? We voorzien inderdaad een nieuwe cafetaria, we hebben dit overlegd met KSV Pittem. De bestaande cafetaria is ook al relatief oud en behoud zou moeilijk zijn als we de sporthal slopen.
Persoonlijk vind ik het moeilijk te aanvaarden dat wij als gemeenteraad nooit op de hoogte worden gebracht van dergelijke beslissingen. De sportraad wordt niet betrokken, maar worden enkel geïnformeerd. Durf die sportraad op te waarderen.
Speelplein sporthal
Nathalie Delmotte: met het mooie weer gaan veel gezinnen naar het speelplein aan de sporthal, maar er zijn veel plassen rond de speeltuigen. Kunnen de speelterreinen niet preventief bekeken worden?
Annick Debonné: als we een melding krijgen, dan proberen we dit heel snel op te lossen. In Egem is er ook een speelsite en ze wordt ook uitgebreid. We hebben in het MJP 20.000 euro per jaar voorzien voor de ontwikkeling van speelpleinen.
Wifi in het Buurthuis
Nathalie Delmotte: de wifi in het Buurthuis is nog niet in orde gebracht, of is dit gelinkt
Ivan Delaere: er is een offerte maar de prijs was erg hoog, daarom hebben we een nieuwe offerte aangevraagd. De andere zalen zijn reeds voorzien van wifi. We hebben momenteel ook geen eigen IT'er in dienst.
Stijgende energieprijzen
Nathalie Delmotte: zijn er in het sociaal huis al vragen tot hulp geweest door de stijgende energieprijzen?
Joris Defour: er zijn momenteel geen aanvragen, wellicht omdat er nog niet veel mensen hun eindafrekening hebben gekregen.
Nathalie Delmotte: komen er voor de groepsaankoop extra zitdagen van de woonwinkel?
Ivan Delaere: Neen, er komen geen extra zitdagen, want de woonwinkel zit ook in andere gemeenten.
Laadpalen openbaar domein
Christophe Vancoillie: de nieuwe parkeerplaatsen in de Joris Wybostraat hebben geen laadplaats voor elektrische voertuigen? Is er hopelijk wel bekabeling voorzien? Gaat de gemeente zelf de markt op voor de laadpalen of sluiten we aan bij de Vlaamse overheid?
Ivan Delaere: we nemen deel in het raamcontract van de Vlaamse overheid voor laadpalen. Er is bekabeling van de openbare verlichting
Beleid omtrent mensen met een beperking
Christophe Vancoillie: er wordt geen proactief beleid gevoerd voor mensen met een beperking. De nieuwe parkeerplaatsen aan school hebben ook geen plaats voor andersvaliden, maar ook aan de sportsite is het niet voldoende. Ook bij heraanleg van de Paardestraat werd er pas nadien aanpassingen gedaan. Waarom werken jullie niet samen met INTER? Je kan structureel samenwerking via een convenant. Waarom geen gemeentelijke adviesraad voor mensen met een beperking. Is er in het mobiliteitsplan gedacht aan mensen met een beperking? En hoe zit het met de nieuwe sportsite?
Ivan Delaere: in de Joris Wybostraat planden we sowieso aan de overkant van de nieuwe parking een parking voor mensen met een beperking. Met INTER werken we niet samen, maar wel met .... (bv. toegankelijkheid administratief centrum). Er moet inderdaad bij studiebureaus meer aandacht zijn bij heraanleg van openbaar domein voor mensen met een beperking.
Verhuur gemeentelijke zalen aan niet-Pittemse verenigingen
Christophe Vancoillie: gemeentelijke zalen worden enkel verhuurd aan eigen verenigingen. Kan er niet voor bepaalde verenigingen van buiten Pittem verhuur toegestaan worden?
Ivan Delaere: we gaan daar over nadenken.
Namens Gemeenteraad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Ivan Delaere
Burgemeester-voorzitter