De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de OCMW-raadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.
Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de OCMW-raad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de OCMW-raad en de algemeen directeur ondertekend.
- de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005
- het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32
- het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad
- verslag vorige zitting
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Volgende variavraag werden per mail op 19/2/2024 bezorgd door Renzo Callant
NOAH
Dagverzorgingscentrum NOAH kan vanaf 26/02 de locatie in de Joos de ter Beerstlaan niet meer gebruiken. In een verslag van het vast bestuur zag ik dat ze de kapel van het WZC kunnen gebruiken. Kan Familiehulp in die omstandigheden zijn werk doen? De verbouwingswerken aan de pastoriewoning lopen dus vertraging op? Wat met de zaken die gingen herbruikt worden uit de huidige woning, waar zijn die nu? Welke garantie hebben we van Familiehulp dat ze dit zullen blijven uitbaten?
Kan er ook eens overzicht gegeven worden van:
Kan dit overzicht eventueel eens geprojecteerd worden op de raad?
Annick Debonné:
Maandag 29 januari 2024 was er een overleg met Familiehulp in het kader van hun vraag voor een tijdelijk verblijf in de kapel van het wzc.
Er worden namelijk een aantal zaken van het huidige DVC verhuisd naar de nieuwe locatie (keuken, branddetectie, branddeuren, brandblussers...). Om de verhuisperiode te overbruggen zal de dagverzorging een tweetal weken niet kunnen doorgaan op de oude of nieuwe locatie. Daarom werd er gezocht naar een tussentijdse oplossing. Een tijdelijk verblijf in de kapel van het WZC was een mogelijkheid. Familiehulp vroeg aan het Agentschap Zorg en Gezondheid goedkeuring om hun activiteit in de kapel van het woonzorgcentrum Sint-Remigius tijdelijk te mogen uitvoeren.
Voordelen Kapel als tijdelijke locatie voor NOAH:
o Rolstoeltoegankelijk
o Sanitaire voorzieningen
o Cafetaria
o Warme Keuken
o Netwerk aanwezigheid
o Voldoende ruimte
De directeur van het wzc heeft een overeenkomst opgemaakt voor de tijdelijke opvang met een aantal afspraken (gebruiksuren, vergoeding voor de maaltijd en de ruimte...)
Wat betreft de renovatiekosten wordt een overzicht gegeven aan de hand van een excel. Oorspronkelijk werd gestart met 60.000 euro als budget voor de studieopdracht voor de architect. In het huidige MJP is 350.000 euro voorzien. Momenteel is er voor ongeveer 325.000 euro gegund aan opdrachten.
De woning is niet speciaal ingericht voor dagverzorging, het kan ook gebruikt worden voor andere doeleinden.
Volgende variavraag werd per mail op 21/2/2024 bezorgd door Rik Gelaude
Dienstencentrum en woonzorgcentrum
We zouden graag het volledig financieel plaatje willen zien van het toekomstige dienstencentrum, inclusief alle mogelijke subsidies en hoeveel zal de uitbating ervan ons jaarlijks effectief kosten? Wat is de langetermijnvisie met betrekking tot de verdere uitbouw van het woonzorgcentrum? Zullen er in de toekomst wel bedden bijkomen en hoeveel en worden er nu reeds voorbereidende stappen gezet om hiervoor de nodige erkenningen verkrijgen?
Annick Debonné:
Er is in het MJP momenteel een krediet voorzien van 1.900.000 euro voor het dienstencentrum én het sociaal huis. We hanteren een kostprijs per m² van 2.000 euro. Als we uitgaan van een subsidiabele oppervlakte van 500 m², hebben we recht op 815.000 euro subsidie. Als het oppervlakte uitbreid tot het maximum van 600 m², zal ook de subsidie nog stijgen.
Qua loonkost voorzien we jaarlijks ongeveer 100.000 euro voor een centrumleider en een logistiek medewerker. Een LDC draait voor de rest vooral op vrijwilligers. We budgetten ook andere werkingskosten zoals nutsvoorzieningen, onderhoud, brandverzekering... Voor een maaltijd in het dorpsrestaurant zullen we een vergoeding vragen. Het is nu moeilijk te zeggen hoeveel mensen gebruik zullen maken van het dorpsrestaurant. We schatten dit momenteel in op een 20-tal gebruikers. Naast het dorpsrestaurant zal de centrumleider ook nog tal van andere activiteiten organiseren.
De subsidie-enveloppe voor de jaarlijkse werking is in 2024 ongeveer 43.500 euro, maar dit wijzigt jaarlijks.
Omtrent het woonzorgcentrum is er op vandaag geen mogelijkheid om uit te breiden in het aantal bedden.
De programmatie van woonzorgcentra (en centra voor kortverblijf) is tot 31 december 2025 opgeschort. Dat betekent dat er geen bijkomende woongelegenheden via voorafgaande vergunning kunnen toegekend worden voor nieuwe initiatieven noch voor de uitbreiding van bestaande woonzorgcentra.
In de erkenningskalender is vastgelegd hoeveel woongelegenheden er per jaar tot en met 2018 bijkomen. Alle beschikbare voorafgaande vergunningen voor die woongelegenheden, zijn al verdeeld en toegekend. Tot en met 2025 kunnen we geen voorafgaande vergunning voor bijkomende capaciteit meer verkrijgen.
Namens OCMW-raad,
Carl Couckuyt
Algemeen directeur
Denis Fraeyman
Burgemeester-voorzitter