De gemeenteraad gaf goedkeuring aan het "Mobiliteitsplan Pittem" op 3 juli 2023
Het college gaf principiële goedkeuring aan het uitgewerkte conceptvoorstel m.b.t. een verkeersveilige schoolomgeving - Basisschool Pit op 17 juli 2023
Het college gaf goedkeuring aan de uitvoering van het conceptvoorstel m.b.t. een verkeersveilige schoolomgeving - Basisschool Pit op 16 augustus 2023
Om dit te kunnen evalueren na een proefperiode werd op 30 augustus 2023 door het college een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd.
Proefperiode: 1 september voor maximaal 3 maanden
De verkeersregelgeving
De specifieke regelgeving i.v.m. de aanvullende reglementen
Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:
- Het gaat over een gemeenteweg
- Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en regeling van het verkeer in de schoolomgeving - Basisschool Pit.
- Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat (zie ook bijlage "Schoolomgeving_v1.1_DDB.pdf")
- Na evaluatie van de maatregelen die werden ingevoerd door het tijdelijk verkeersreglement d.d. 30 augustus 2023 2023/CBS/1159 wordt dit aanvullend politiereglement opgemaakt
Kaat Dewaele:
naar ons gevoel is er te weinig signalisatie omtrent de eenrichting in de Koolskampstraat (bv. vanuit Meulebekestraat)
Twee legislaturen geleden hebben wij het eenrichtingsverkeer gesuggereerd via de gemeentelijke begeleidingscommissie mobiliteit.
Er werd te weinig ingespeeld op het tekort van parking.
Is er nog een mogelijkheid om bijkomende signalisatie te voorzien.
Denis Fraeyman: het is afgetoetst bij de politie dus het is zeker voldoende.
Renzo Callant: komt er nog een evaluatie van de verkeersstromen? Doen we daar metingen van? Het kruispunt aan Couteaux is bijvoorbeeld drukker geworden.
Denis Fraeyman: in de Kauwstraat komt er een meting.
Artikel 1
Fietszone wordt ingevoerd vanaf Kauwstraat nr 63 tot aan kruispunt Kauwstraat/Koolskampstraat
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 2
Fietszone wordt ingevoerd in de Koolskampstraat, en dit vanaf kruispunt Koolskampstraat/Joris Wybostraat tot aan kruispunt Koolskampstraat/Tieltstraat
Dit wordt gesignaleerd door:
Artikel 3
Er worden bijkomende oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien op volgende locaties, volgens het plan in bijlage:
- in de Koolskampstraat nabij het kruispunt met de Tieltstraat
- in de Koolskampstraat nabij het kruispunt met de Kauwstraat
- in de Joris Wybostraat nabij het kruispunt met de Koolskampstraat
- in de Meulebekestraat nabij het kruispunt met de Tieltstraat, ter hoogte van huisnummer 9B
Artikel 4
In de Koolskampstraat wordt er vanaf de Kauwstraat tot aan de Tieltstraat éénrichtingsverkeer ingevoerd, met uitzondering voor fietsers en bromfietsen klasse A. De éénrichting wordt gesignaliseerd als volgt:
- aan de kant Tieltstraat: verkeersbord C1 met onderbord M3
- aan de kant Kauwstraat: verkeerbord F19 met onderbord M5
Artikel 5
Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.