Terug
Gepubliceerd op 09/11/2023

Besluit  Gemeenteraad

ma 06/11/2023 - 19:30

Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer - Schoolomgeving Basisschool Pit - goedkeuring

Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Rik Gelaude, Gemeenteraadslid
Aanleiding

De gemeenteraad gaf goedkeuring aan het "Mobiliteitsplan Pittem" op 3 juli 2023

Het college gaf principiële goedkeuring aan het uitgewerkte conceptvoorstel m.b.t. een verkeersveilige schoolomgeving - Basisschool Pit op 17 juli 2023

Het college gaf goedkeuring aan de uitvoering van het conceptvoorstel m.b.t. een verkeersveilige schoolomgeving - Basisschool Pit op 16 augustus 2023

 

Om dit te kunnen evalueren na een proefperiode werd op 30 augustus 2023 door het college een tijdelijk verkeersreglement goedgekeurd.

Proefperiode: 1 september voor maximaal 3 maanden

Regelgeving
  • Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
  • Decreet over het lokaal bestuur (22/12/2017)

De verkeersregelgeving

  • Wegverkeerswet (KB 16/03/1968)
  • Wegcode (KB 1/12/1975)
  • Code van de wegbeheerder (MB 11/10/1976)

De specifieke regelgeving i.v.m. de aanvullende reglementen

  • Decreet van 16/05/2008
  • Uitvoeringsbesluit van 23/01/2009
  • Omzendbrief van 03/04/2009
Context en argumentatie

Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:

- Het gaat over een gemeenteweg

- Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid en regeling van het verkeer in de schoolomgeving - Basisschool Pit.

- Elk aanvullend reglement dient een volledig overzicht te geven van alle geldende regels per straat (zie ook bijlage "Schoolomgeving_v1.1_DDB.pdf")

- Na evaluatie van de maatregelen die werden ingevoerd door het tijdelijk verkeersreglement d.d. 30 augustus 2023 2023/CBS/1159 wordt dit aanvullend politiereglement opgemaakt

Tussenkomsten

Kaat Dewaele:

naar ons gevoel is er te weinig signalisatie omtrent de eenrichting in de Koolskampstraat (bv. vanuit Meulebekestraat)

Twee legislaturen geleden hebben wij het eenrichtingsverkeer gesuggereerd via de gemeentelijke begeleidingscommissie mobiliteit.

Er werd te weinig ingespeeld op het tekort van parking.

Is er nog een mogelijkheid om bijkomende signalisatie te voorzien.

Denis Fraeyman: het is afgetoetst bij de politie dus het is zeker voldoende.

Renzo Callant: komt er nog een evaluatie van de verkeersstromen? Doen we daar metingen van? Het kruispunt aan Couteaux is bijvoorbeeld drukker geworden.

Denis Fraeyman: in de Kauwstraat komt er een meting.

Publieke stemming
Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne
Resultaat: Definitieve agenda met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1

Fietszone wordt ingevoerd vanaf Kauwstraat nr 63 tot aan kruispunt Kauwstraat/Koolskampstraat

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden F111 (begin fietszone) en F113 (einde fietszone)
  • Rode dwarsstrook op de weg met centraal een thermoplast fietszone signalisatie symbool, en dit ter hoogte van Kauwstraat nr 63


Artikel 2

Fietszone wordt ingevoerd in de Koolskampstraat, en dit vanaf kruispunt Koolskampstraat/Joris Wybostraat tot aan kruispunt Koolskampstraat/Tieltstraat

Dit wordt gesignaleerd door:

  • Verkeersborden F111(begin fietszone) en F113 (einde fietszone)
  • Rode dwarsstrook op de weg met centraal een thermoplast fietszone signalisatie symbool, en dit ter hoogte van Koolskampstraat 19 en Koolskampstraat nr 2


Artikel 3

Er worden bijkomende oversteekplaatsen voor voetgangers voorzien op volgende locaties, volgens het plan in bijlage:

- in de Koolskampstraat nabij het kruispunt met de Tieltstraat

- in de Koolskampstraat nabij het kruispunt met de Kauwstraat

- in de Joris Wybostraat nabij het kruispunt met de Koolskampstraat

- in de Meulebekestraat nabij het kruispunt met de Tieltstraat, ter hoogte van huisnummer 9B

 

Artikel 4

In de Koolskampstraat wordt er vanaf de Kauwstraat tot aan de Tieltstraat éénrichtingsverkeer ingevoerd, met uitzondering voor fietsers en bromfietsen klasse A. De éénrichting wordt gesignaliseerd als volgt:

- aan de kant Tieltstraat: verkeersbord C1 met onderbord M3

- aan de kant Kauwstraat: verkeerbord F19 met onderbord M5

 

Artikel 5

 

Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.