Terug
Gepubliceerd op 10/06/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 05/05/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
Denis Fraeyman, Burgemeester
Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
  • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering

    • Goedkeuring van het verslag van de vorige vergadering.

      Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
      Denis Fraeyman, Burgemeester
      Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
      Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
      Carl Couckuyt, Algemeen directeur
      Aanleiding

      De notulen van de vorige vergadering zijn ter beschikking van de gemeenteraadsleden. Zij kunnen er kennis van nemen via eNotulen. Het verslag van de vorige raad ligt telkens ter goedkeuring voor.

      Elk raadslid heet het recht tijdens de zitting opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen aangepast. Als er geen opmerkingen zijn, beschouwt men de notulen als goedgekeurd en worden ze door de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur ondertekend.

      Regelgeving

      - de omzendbrief van de Vlaamse Regering betreffende het bestuurlijk toezicht en de bekendmakingsplicht in het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur en het Provinciedecreet van 9 december 2005

      - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 32

      - het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad

      - verslag vorige zitting

      Publieke stemming
      Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
      Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
      Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      Besluit

      Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.

  • Openbaar

    • Fraeyman Denis, Burgemeester

      • Algemeen beleid

        • Intergemeentelijke vereniging I.V.I.O. - agenda en vaststelling mandaat voor de Gewone Algemene Vergadering van maandag 19 mei 2025 - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Vraag IVIO tot goedkeuring van de agendapunten en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Gewone Algemene Vergadering op 19 mei 2025

          Regelgeving
          • decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 454
          • artikel 15 en 16 van de statuten I.V.I.O
          Context en argumentatie

          Op 04 april 2025 stuurde IVIO een uitnodiging tot de gewone algemene vergadering van 19 mei 2025 om 18.00 uur, met alle bijhorende stukken en met volgende agenda:

          1. benoeming lid raad van bestuur gemeente Wingene (Ruiselede)
          2. goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2024
          3. kennisname verslag van de heer Commissarisrevisor
          4. goedkeuring jaarrekening per 31 december 2024
          5. kwijting verlenen aan de bestuurders en commissaris revisor voor het boekjaar 2024
          6. goedkeuring code van goed bestuur
          7. varia

           

           

          De gemeenteraad stelde in vergadering van 20 januari 2025 volgende vertegenwoordigers aan voor de (buitengewone) algemene vergaderingen voor deze legislatuur:

          - effectief lid: Wies Vanden Berghe

          - plaatsvervangend lid: Greet Dewitte

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1.

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan de agenda van de gewone algemene vergadering van 19 mei 2025:

          1. benoeming lid raad van bestuur gemeente Wingene (Ruiselede)
          2. goedkeuring verslag van de Raad van Bestuur over het dienstjaar 2024
          3. kennisname verslag van de heer Commissarisrevisor
          4. goedkeuring jaarrekening per 31 december 2024
          5. kwijting verlenen aan de bestuurders en commissaris revisor voor het boekjaar 2024
          6. goedkeuring code van goed bestuur
          7. varia

            

          Artikel 2.

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 19 mei 2025 zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 19 mei 2025 goedkeuren.

           

          Artikel 3.

          Deze beslissing wordt overgemaakt aan IVIO Lodewijk de Raetlaan 12, 8870 Izegem.

        • DVV Midwest - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van 3 juni 2025 - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De 16 besturen uit de regio Midden-West-Vlaanderen gingen via een gemeenteraadsbeslissing akkoord met een doorgedreven samenwerking in functie van de versterking van de besturen. Dit leidde tot de oprichting van de DVV Midwest op 22 december 2017. Deze oprichting is gebaseerd op het decreet lokaal bestuur.

          Per e-mail nodigt de DVV Midwest haar leden uit naar de Algemene Vergadering die doorgaat op 3 juni 2025 om 18.00u in het ondernemingscentrum te Roeselare.

          Regelgeving

          - het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking zoals gewijzigd op 18 januari 2013;

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

          - de statuten van de DVV Midwest.

          Context en argumentatie

          De agenda voor de Bijzondere Algemene Vergadering van DVV Midwest van dinsdag 25 februari 2025 werd als volgt samengesteld:

          1. Verslag Bijzondere Algemene Vergadering 25 februari 2025 - goedkeuring

          2. Goedkeuren jaarverslag 2024 DVV Midwest

          3. Vaststellen jaarrekening 2024 en verlenen van kwijting

          4. Vaststellen code goed bestuur Raad van Bestuur

          5. Vaststellen huishoudelijk reglement Algemene Vergadering en Raad van Bestuur

          6. Benoemen bestuurder WVI in Raad van Bestuur

          7. Aktename vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger Wielsbeke in Algemene Vergadering

          8. Evaluatierapport DVV Midwest

          9. Volgende Algemene Vergadering : dinsdag 9 december 2025 18.00u

           

          In het gemeenteraadsbesluit van 20 januari 2025 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van DVV Midwest, werden volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen:

          - Mevrouw Marijke Moerman als vertegenwoordiger

          - Mevrouw Sharon Van Daele als plaatsvervangend vertegenwoordiger

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          Goedkeuring wordt verleend aan de agenda van de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 3 juni 2025 om 18u.

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van 3 juni zal zijn stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de Algemene Vergadering goedkeuren.

          Artikel 3

          Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest via dvv-midwest@midwest.be.

        • WVI - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van woensdag 11 juni 2025 om 18.30u - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Per mail en aangetekend schrijven werd ons bestuur uitgenodigd voor de Algemene Vergadering van WVI die zal plaatsvinden op woensdag 11 juni 2025 om 18.30u. in het Provinciaal Hof, Markt 3, te 8000 Brugge.

          Regelgeving

          - het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

          - het feit dat de gemeente Pittem deelnemer is van de West-Vlaamse Intercommunale - dienstverlenende vereniging, afgekort tot WVI;

          - de statuten van WVI;

          - het schrijven van WVI van 3 april 2025 met aanduiding van de agenda voor de Algemene Vergadering van 11 juni 2025.       

          Context en argumentatie

          Op de Algemene Vergadering van woensdag 11 juni 2025 worden de volgende punten besproken:

          1.  Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 26.02.2025

          2.  Kennisgeving ontslag één bestuurder : mevrouw Kim Deplancke, schepen stad Waregem

          3. Benoeming één bestuurder

          4. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2024)

          5. Verslag van de commissaris

          6. Jaarrekening 2024

          7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

          8. Evaluatierapport 2019-2024

          9. Mededelingen

           

          In vergadering van 20 januari 2025 heeft de gemeenteraad de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van de WVI tijdens de legislatuur 2024-2030 :

          - Arne Min Jou als vertegenwoordiger

          - Veronique Raedt als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De agenda en elk van de afzonderlijke punten van de agenda van de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op 11 juni 2025 worden goedgekeurd:

          1.  Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 26.02.2025

          2.  Kennisgeving ontslag één bestuurder : mevrouw Kim Deplancke, schepen stad Waregem

          3. Benoeming één bestuurder

          4. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2024)

          5. Verslag van de commissaris

          6. Jaarrekening 2024

          7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris

          8. Evaluatierapport 2019-2024

          9. Mededelingen

           

          Artikel 2

          Aan de vertegenwoordiger van de gemeente Pittem, houder van 4828  aandelen, die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging WVI die plaatsvindt op woensdag 11 juni 2025 om 18.30 uur, wordt het mandaat gegeven om

          • er aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering uit te voeren.
          • deel te nemen aan elke latere Algemene Vergadering met dezelfde dagorde, in geval de op 11 juni 2025 geplande Algemene Vergadering niet rechtsgeldig zou kunnen beraadslagen en daarbij aan alle beraadslagingen en stemmingen deel te nemen, alle voorstellen met betrekking tot de agenda goed te keuren, alle akten, stukken, notulen, aanwezigheidslijsten te ondertekenen en in het algemeen, het nodige te doen om de agendapunten van de Algemene Vergadering te  realiseren.

           

          Artikel 3

          Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering van de hierbij genomen beslissingen en deze over te maken aan de toezichthoudende overheid en er kennis van te geven aan WVI.

           

        • Zefier - agenda en vaststelling mandaat van de gewone algemene vergadering van 12 juni 2025 - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Op 4 april 2025 werd de gemeente via e-mail uitgenodigd op de gewone algemene vergadering (jaarvergadering) van Zefier die zal plaatsvinden op donderdag 12 juni 2025 om 14 uur in het AuditoRium4 - CommunicatieCampus, Sint-Denijslaan 485 te Gent.

          Regelgeving

          - het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder artikel 41;

          - de wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180;

          - de gemeente is vennoot van de cv Zefier;

          - de statuten van de cv Zefier inzonderheid de artikelen 25, 26 en 27;

          - de uitnodiging via e-mail van 4 april 2025 tot de gewone algemene vergadering van de cv Zefier op 12 juni 2025;

          - de ter beschikking gestelde documenten.

          Context en argumentatie

          De volgende punten staan op de agenda van de jaarvergadering van Zefier van donderdag 12 juni 2025 :

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024;

          2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024;

          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);

          4. Terugbetaling van 'andere beschikbare inbreng buiten kapitaal';

          5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;

          6. Statutaire benoemingen.

           

          Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.

          De gemeenteraad heeft in vergadering van 20 januari 2025 de heer Stijn Vandenhende, schepen, aangesteld als volmachthouder en mevrouw Sharon Van Daele, raadslid, als plaatsvervangend volmachthouder van de gemeente om deel te nemen aan de vergaderingen van de cv Zefier.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cv Zefier van 12 juni 2025 zijnde:

          1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024;

          2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024;

          3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);

          4. Terugbetaling van 'andere beschikbare inbreng buiten kapitaal';

          5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;

          6. Statutaire benoemingen.

        • Creat Services dv - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger Algemene Vergadering van dinsdag 17 juni 2025 - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Onze gemeente is sedert 1 juni 2019 aangesloten bij TMVS dv, nu genaamd Creat Services dv.

          Op 21 maart 2025 werd ons bestuur per mail en aangetekend schrijven uitgenodigd tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS dv) die plaats zal vinden op dinsdag 17 juni 2025 om 14.30u in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent. De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.

          Regelgeving

          - de gemeente is aangesloten bij Creat Services dv

          - de statuten van Creat Services dv

          - de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Creat Services dv op 17 juni 2025, waarin de agenda werd meegedeeld

          - de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

          Context en argumentatie

          - de vertegenwoordiger(s) in de Algemene Vergadering dienen door de gemeenteraad aangeduid te worden onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen van de gemeente behalve in het geval van een deelnemer die geen gemeente is, in welk geval de vertegenwoordigers aan te duiden zijn door het daartoe wettelijk of statutair bevoegde orgaan van de deelnemer;

          - de vertegenwoordiger(s) in de Algemene Vergadering worden aangesteld voor de duur van de legislatuur;

          - artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat stelt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering herhaald wordt voor elke Algemene Vergadering (cfr. vermeldingen in bijlage);

          - artikel 447 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stipuleert dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen het mandaat van vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering en dat van lid van één van de andere organen (zoals de Raad van Bestuur)

          - de vertegenwoordigers van de steden, gemeenten en andere entiteiten in de Algemene Vergadering kunnen elkaar geen volmacht geven;

          - de onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, zijn ook van toepassing op de vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering (cfr. artikel 447 van het Decreet over het Lokaal Bestuur)

           

          Volgende punten staan op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Creat Services dv van dinsdag 17 juni 2025:

          1. Wijziging van vermogen
          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
          3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
          4. Verslag van de commissaris
          5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
              b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
          7. Aanstelling commissaris
          8. Actualisering presentievergoeding
          9. Statutaire benoemingen
          Varia

          De gemeenteraad heeft in vergadering van 20 januari 2025 de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van Creat Services dv tijdens de huidige legislatuur :

          - Vertegenwoordiger: Chris Marreel

          - Plaatsvervanger: Heidi Lievrouw

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering van Creat Services dv (voorheen TMVS) van 17 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

          1. Wijziging van vermogen
          2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
          3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
          4. Verslag van de commissaris
          5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
              b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
          7. Aanstelling commissaris
          8. Actualisering presentievergoeding
          9. Statutaire benoemingen
          Varia

           Artikel 2

          De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervangend vertegenwoordiger van Creat Services dv op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

           Artikel 3

          Een afschrift van dit besluit zal verzonden worden :

          - hetzij per post t.a.v. Creat Services dv, p/a Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,

          - hetzij per elektronische post, 20250617AV@creat.be,

        • Farys ov - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van vrijdag 20 juni 2025 - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Onze gemeente is sedert 1 januari 2021 aangesloten bij Farys ov (voorheen TMVW ov).

          Op 11 april 2025 werd ons bestuur per aangetekend schrijven uitgenodigd tot de Algemene Vergadering van Farys ov die doorgaat op vrijdag 20 juni 2025 om 14.30 u. in Flanders Expo, Maaltekouter 1, 9051 Gent.

          De vergadering zal fysiek plaatsvinden met digitale inbelmogelijkheid via Zoom.

          Regelgeving

          - de gemeente is aangesloten bij Farys ov

          - de statuten van Farys ov;

          - de oproepingsbrief voor de Algemene Vergadering van Farys ov op 20 juni 2025, waarin de agenda werd meegedeeld

          - de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur;

          Context en argumentatie

          - de vertegenwoordiger(s) in de Algemene Vergadering dienen door de gemeenteraad aangeduid te worden onder de gemeenteraadsleden, de burgemeester en de schepenen van de gemeente behalve in het geval van een deelnemer die geen gemeente is, in welk geval de vertegenwoordigers aan te duiden zijn door het daartoe wettelijk of statutair bevoegde orgaan van de deelnemer;

          - de vertegenwoordiger(s) in de Algemene Vergadering worden aangesteld voor de duur van de legislatuur;

          - artikel 432 van het Decreet Lokaal Bestuur dat stelt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering herhaald wordt voor elke Algemene Vergadering (cfr. vermeldingen in bijlage);

          - artikel 447 van het Decreet over het Lokaal Bestuur stipuleert dat er een onverenigbaarheid bestaat tussen het mandaat van vertegenwoordiger in de Algemene Vergadering en dat van lid van één van de andere organen (zoals de Raad van Bestuur)

          - de vertegenwoordigers van de steden, gemeenten en andere entiteiten in de Algemene Vergadering kunnen elkaar geen volmacht geven;

          - de onverenigbaarheden, vermeld in artikel 436 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, zijn ook van toepassing op de vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering (cfr. artikel 447 van het Decreet over het Lokaal Bestuur)

           

           De raad van bestuur heeft de agenda van de Algemene Vergadering van Farys ov van vrijdag 20 juni 2025 als volgt samengesteld:

          1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
          2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
          3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
          4. Verslagen van de commissaris
          5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
              b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
          7. Aanstelling commissaris
          8. Actualisering presentievergoeding
          9. Statutaire benoemingen

          10.Varia
           

          De gemeenteraad heeft in vergadering van 20 januari 2025 de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van Farys ov tijdens de huidige legislatuur:

          - Vertegenwoordiger: Heidi Lievrouw

          - Plaatsvervanger: Stijn Vandenhende

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De gemeenteraad beslist goedkeuring te verlenen aan de punten op de agenda van de Algemene Vergadering van Farys ov van 20 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:

          1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
          2. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
          3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
          4. Verslagen van de commissaris
          5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
              b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
          6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
          7. Aanstelling commissaris
          8. Actualisering presentievergoeding
          9. Statutaire benoemingen
          Varia

          Artikel 2

          De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger/plaatsvervanger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 20 juni 2025, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

          Artikel 3

          Een afschrift van dit besluit zal gestuurd worden :

          - hetzij per post t.a.v. Farys ov, dienst Intercommunaal Beheer, Stropstraat 1 te 9000 Gent,

          - hetzij per elektronische post, 20250620AV@farys.be,

        • Fluvius West - agenda en vaststelling mandaat vertegenwoordiger voor de Algemene Vergadering van 26 juni 2025 - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De gemeente Pittem is voor één of meerdere activiteiten aangesloten bij de opdrachthoudende vereniging Fluvius West.

          De gemeente werd per aangetekend schrijven van 3 april 2025 opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering, van Fluvius West die op donderdag 26 juni 2025 om 18u. plaats zal vinden in Feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455, te 8520 Kuurne. 

          Regelgeving

          - Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;

          - Het aangetekend schrijven van 3 april 2025 waarin de gemeente werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius West die op 26 juni 2025 plaats vindt in Feestzaal Maelstede, Brugsesteenweg 455, te 8520 Kuurne;

          - Een dossier met documentatiestukken werd door de Raad van Bestuur in zitting van 18 maart 2025 opgesteld;

          - Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente op digitale wijze op 4 april 2025 ter beschikking gesteld;

          Context en argumentatie

          De agenda voor de Algemene Vergadering van Fluvius West van donderdag 26 juni 2025 werd door de Raad van Bestuur als volgt samengesteld:

          1.  a. Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West (voorheen Gaselwest) over het boekjaar 2024.

               b. Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van het voormalige Fluvius West over het boekjaar 2024.

          2.  a. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en              waarderingsregels).

               b. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.

          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris vanGaselwest en  Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2024.

          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven) activiteiten.

          6. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030.

          7. Statutaire benoemingen.

          8. Benoeming van een commissaris.

          9. Statutaire mededelingen.

           

          De gemeenteraad heeft in vergadering van 20 januari 2025 de volgende raadsleden aangeduid om de gemeente te vertegenwoordigen in de Algemene Vergaderingen van Fluvius West tijdens de legislatuur 2025-2030:

          - de heer Arne Min Jou, raadslid en voorzitter, wonende te Pittem, Fonteinestraat 35 als vertegenwoordiger

          - mevrouw Veronique Raedt, raadslid, wonende te Pittem, Vercouterestraat 16 als plaatsvervangend vertegenwoordiger.

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

           Artikel 1

          De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering, van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 26 juni 2025:

          1.  a. Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West (voorheen Gaselwest) over het boekjaar 2024.

               b. Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van het voormalige Fluvius West over het boekjaar 2024.

          2.  a. Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en              waarderingsregels).

               b. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).

          3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.

          4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest en  Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2024.

          5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven) activiteiten.

          6. Evaluatieverslag met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030.

          7. Statutaire benoemingen.

          8. Benoeming van een commissaris.

          9. Statutaire mededelingen.

           

          Artikel 2

          De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), wordt opgedragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.


          Artikel 3

          Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres "vennootschapssecretariaat@fluvius.be".

        • OFP Prolocus - aanduiden van een afgevaardigde en plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Met de nieuwe legislatuur dient een nieuw bestuursorgaan worden aangesteld om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus, het tweede pijlerpensioenfonds voor de opbouw van het aanvullend pensioen van de contractuele medewerkers.

          Regelgeving

          Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

          Context en argumentatie

          Via e-mail van 23 april 2025 wordt aan de gemeente gevraagd een afgevaardigde aan te duiden voor de nieuwe legislatuur 2025-2030 om de gemeente te vertegenwoordigen in de algemene vergadering van OFP Prolocus.

           

          De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming voor de aanduiding van een afgevaardigde in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus.

          Zeventien leden nemen deel aan de stemming, met volgend resultaat:

          Denis Fraeyman: 11 stemmen

          Er zijn 5 onthoudingen en één blanco stem.   

           

          De gemeenteraad gaat over tot de geheime stemming voor de aanduiding van een plaatsvervanger in de algemene vergaderingen van OFP Prolocus.

          Zeventien leden nemen deel aan de stemming, met volgend resultaat:

          Annick Debonné: 11 stemmen

          Er zijn 5 onthoudingen en één blanco stem.

          Financiële impact

          Aan deze aanduiding zijn geen financiële gevolgen verbonden voor de gemeente.

          Afgevaardigde AV Prolocus
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Gestemd: Denis Fraeyman, Greet Dewitte, Andres Vandewalle, Chris Marreel, Sharon Van Daele, Christophe Vancoillie, Wies Vanden Berghe, Stijn Vandenhende, Arne Min Jou, Marijke Moerman, Annick Debonné, Thomas De Cuypere, Veronique Raedt, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Heidi Lievrouw
          Plaatsvervanger AV Prolocus
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Gestemd: Denis Fraeyman, Greet Dewitte, Andres Vandewalle, Chris Marreel, Sharon Van Daele, Christophe Vancoillie, Wies Vanden Berghe, Stijn Vandenhende, Arne Min Jou, Marijke Moerman, Annick Debonné, Thomas De Cuypere, Veronique Raedt, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Heidi Lievrouw
          Geheime lijststemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Besluit

          Artikel 1

          De heer Denis Fraeyman wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente bij OFP Prolocus op de algemene vergaderingen.

           

          Mevrouw Annick Debonné wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de gemeente bij OFP Prolocus op de algemene vergaderingen.

           

          Artikel 2

          Afschrift van deze beslissing wordt per mail overgemaakt aan OFP Prolocus en aan de vertegenwoordiger en plaatsvervangend vertegenwoordiger.

        • De Watergroep - aanduiden van een vertegenwoordiger voor het aandeelhoudersbestuur drinkwater - beslissing college van burgemeester en schepenen - bekrachtiging

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De bijzondere algemene vergadering van De Watergroep heeft in vergadering van 8 december 2017 een statutenwijziging goedgekeurd met betrekking tot de reorganisatie van haar provinciale bestuursorganen.

          Naar aanleiding van de installatie van de nieuwe gemeenteraad dient ons bestuur een vertegenwoordiger aan te duiden.

          Aangezien de eerstvolgende gemeenteraad pas doorgaat op maandag 5 mei werd aan het schepencollege gevraagd om de vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur te bepalen. In het schepencollege van 23 april 2025 werd Chris Marreel aangesteld als vertegenwoordiger. Aan de gemeenteraad wordt nu gevraagd om deze beslissing te valideren.

          In de volgende gemeenteraad kan dan ook de gemeentelijke vertegenwoordiger worden aangesteld voor de algemene vergadering van de Watergroep (volgende AV is pas in juni en de agenda werd ons op heden nog niet bezorgd).

          Regelgeving

          Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

          De statuten van de CVBA Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening.

          Decreet van 28 juni 1983 houdende oprichting van de instelling Vlaamse Maatschappij voor Watervoorziening.

          Context en argumentatie

          Vanaf 1 januari 2019 worden de bureaus van de provinciale comités afgeschaft en worden de provinciale comités omgevormd tot één aandeelhoudersbestuur voor de drinkwaterdiensten en één aandeelhoudersbestuur voor de rioolwaterdiensten, het Riopactcomité genoemd.

          De aandeelhoudersbesturen hebben een adviserende functie, zoals vermeld in artikel 27 van de statuten.  Inspraak en betrokkenheid van de vennoten is voor de Watergroep van groot belang.

          Onze gemeente wordt verzocht één vertegenwoordiger voor het aandeelhoudersbestuur drinkwater aan te duiden.

          De vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst

          • moet een lid van de gemeenteraad zijn. Bij voorkeur is dit iemand met een sterke affiniteit met de activiteiten van De Watergroep, die samen met ons werk wil maken van een duurzame, klimaatrobuuste watervoorziening en een efficiënte dienstverlening waarbij klanten en vennoten centraal staan.
          • is de link tussen de gemeente-vennoot en De Watergroep. De vertegenwoordiger neemt actief deel aan de vergaderingen, brengt onderwerpen vanuit de gemeente aan op het aandeelhoudersbestuur en koppelt informatie van het aandeelhoudersbestuur terug naar het gemeentebestuur (beleid en administratie).
          • ontvangt een presentiegeld van 254,95 euro (geïndexeerd) en een kilometervergoeding zoals die wordt vastgesteld voor de overheidssector


          De vertegenwoordiger in de algemene vergadering en de plaatsvervanger (maar die wordt dus nog later door de gemeenteraad gemandateerd)

          • moeten geen lid zijn van de gemeenteraad.
          • ontvangen geen presentiegeld.

          De vertegenwoordiger in het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst mag dezelfde persoon zijn als de vertegenwoordiger in de algemene vergadering.

           

          Het aandeelhoudersbestuur van de drinkwaterdienst:

          • vindt 4 keer per jaar plaats. De eerste vergadering is op 30 april 2025.
          • organiseren we – per keer – op meerdere locaties verspreid over ons werkingsgebied, afwisselend overdag en ’s avonds. Zo geven we iedereen de kans om de vergadering bij te wonen.
          • is zo ingericht dat de gemeentelijke vertegenwoordiger kan aansluiten op het moment dat het beste past (niet verplicht om de vergadering in de eigen provincie te volgen).
          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Artikel 1

          De heer Chris Marreel, wonende te Pittem, wordt bekrachtigd als vertegenwoordiger voor het aandeelhoudersbestuur drinkwater van de Watergroep en dit voor de lopende legislatuur, conform de beslissing van het schepencollege van 23 april 2025.

      • Kerkfabrieken

        • Kerkenbeleidsplan - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Op 1 januari 2025 zijn de gewijzigde decretale bepalingen in werking getreden (eredienstendecreet van 7 mei 2024) waardoor het nieuw meerjarenplan 2026-2031 gebaseerd moet zijn op een recent/geactualiseerd kerkenbeleidsplan.

          Regelgeving
          • Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
          • Artikel 33/2 van het eredienstendecreet van 7 mei 2004
          • Decreet van 12 juli 2013 betreffende het onroerend erfgoed (Onroerenderfgoeddecreet)
          • De goedkeuring van het kerkenbeleidsplan door het Bisdom op 11 april 2025.
          Context en argumentatie

          Elke gemeente moet een actueel en goedgekeurd kerkenbeleidsplan opmaken. Dat is zo bepaald in het artikel 33/2 van het eredienstendecreet van 7 mei 2004. 

          • 'Actueel' betekent dat het kerkenbeleidsplan niet ouder is dan zes maanden bij indiening van de meerjarenplanning van de kerkfabrieken (uiterlijk zes maanden na installatie van de nieuwe gemeenteraad).
          • 'Goedgekeurd' betekent ondertekend door de bisschop en vastgelegd in een gemeenteraadsbesluit met de nieuwe gemeenteraad.
          Als gemeente beschik je ten laatste op 1 juni 2025 over het plan.

          Het kerkenbeleidsplan bevat minstens:

          1. een beschrijving van de betrokken kerken, met hun cultuurhistorische waarde, hun beschermingsstatuut en hun bouwfysische toestand.
          2. informatie over de eigendomstoestand.
          3. de situering van elke kerk in zijn ruimtelijke omgeving.
          4. een beschrijving van het actuele gebruik en de actuele functie van de betrokken kerken.
          5. een onderbouwde visie op het toekomstige gebruik en de toekomstige functie van de betrokken kerken, inclusief een plan van aanpak over de wijze waarop de toekomstige invulling (eredienst, valorisatie, medegebruik, neven- en herbestemming) kan worden gerealiseerd.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Enig artikel

          De gemeenteraad keurt het kerkenbeleidsplan van het centraal kerkbestuur goed.

      • Omgevingsvergunningen

        • OMV2024002_VK - verkavelen gronden in 7 loten - Fonteinestraat - goedkeuring wegenis, basisovereenkomst en kosteloze grondafstand, principiële goedkeuring nieuwe straatnaam Ter Semmerzake

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          Op 16/12/2024 heeft Naert Jonas, met als adres Braambosweg 63 te 3140 Keerbergen, een aanvraag ingediend voor het verkavelen van gronden in de Fonteinestraat in 7 bouwloten.

          De site is gelegen aan de zuidzijde van de woonkern Pittem, nabij het park Broeders Maristen aan noordzijde, het containerpark en gemeentelijke loods aan noordoostzijde, de voormalige hoeve Ter Semmerzake aan zuidzijde en woningen ten westen. Dit is kadastraal gekend als 1e Afdeling, sectie C, perceelnummers/delen van : 139 -148F2 – 150D – 148L2 en 148K2. 

          De site wordt gekenmerkt door volgende belangrijke punten:

          - Zowel de Fonteinestraat, de Nieuwstraat, de Broeders Maristenstraat, als de verdere omzomende straten zijn gemeentewegen. Het straatbeeld wordt ingevuld met een diversiteit aan bestemmingen waarvan het wonen onderdeel uitmaakt.

          - Langs zuidelijke zijde grenst de N37, dewelke aansluiting maakt op de E403 en de A10.

          - De N50, dewelke een historische verbindingsweg betreft tussen Brugge - Kortrijk strekt zich uit langs westelijke zijde.

          - Langs noordwestelijke kant vindt men er de N35 terug die aanpikt op de E403 en de E17.

          De aanvraag betreft de realisatie van 7 loten bestemd voor 4 halfopen en 3 open grondgebonden woning met medegaande weginfrastructuur. Hierbij wordt de voormalige private ontsluiting horend bij het landgebouw openbaar ingericht. Het deel openbare weginfrastructuur dat naar het recyclagepark leidt wordt bijgevolg uitgebreid ter ontsluiting van 7 bijkomende nieuwbouwwoningen. Voortaan zal dus het voormalige landgebouw, waarvoor op heden een procedure tot functiewijziging lopende is, samen met de 7 nieuwe eengezinswoningen langs een nieuwe openbare weg ontsluiten.

          Huidige aanvraag impliceert volgende kaveloppervlaktes wat open bebouwingen betreft: Lot 1: 643 m², lot 2: 578 m², lot 7: 953 m².

          Voor de kavels 3 tem 6 worden volgende oppervlaktes gehanteerd: Lot 3: 283 m², Lot 4: 275 m², Lot 5: 324 m², lot 6: 290 m².

          Betreffende loten worden per 2 gekoppeld waardoor 4 halfopen bebouwingen beoogd worden. De verkavelingsvoorschriften en -plan maken verder duidelijk binnen welke voorwaarden er kan gebouwd worden. De aanvraag omvat ook een projectzone die ruimer gaat dan de contouren van de verkaveling. Een ondergrondse inname (erfdienstbaarheid) wordt voorzien tussen lot 4 en de opstallen van het voormalige landbouwbedrijf, Hoeve Ter Semmerzake ,waardoor een gegarandeerde aansluiting op de Fonteinestraat verzekerd wordt in het kader van afwatering.

          Het terrein bevat een aantal opstallen. Enkel de tijdelijke constructies vanuit de voormalige hondenschool zullen op heden verwijderd worden (container, tent,…). Dit gaat over de niet vaste constructies gelokaliseerd langs oostelijke zijde van huidige aanvraag. Aan de aanwezige vaste constructies, gelegen langs westelijke zijde (loodsen), wordt op heden aldus niet geraakt.

          Regelgeving

          Artikel 75 lid 4 van het Omgevingsvergunningsdecreet.

          Artikel 40 en 41 van het Decreet over het lokaal bestuur.

          Voorafgaande goedkeuring door de gemeenteraad

          De aanleg, de wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg dient in een omgevingsvergunning voor stedenbouwkundige handelingen of een omgevingsvergunning voor het verkavelen van gronden te worden opgenomen, voor zover die wijziging past in het kader van de realisatie van de bestemming van de gronden (artikel 12 § 2 lid 1 Decreet gemeentewegen).

          Van zodra de omgevingsvergunningsaanvraag de aanleg, de verplaatsing, de wijziging of de opheffing van een gemeenteweg omvat, dient de gemeenteraad zich uit te spreken over dit onderdeel, vooraleer de bevoegde overheid kan beslissen over de omgevingsvergunningsaanvraag. Dit principe raakt de openbare orde (artikel 31 OVD) (RvVb 19 november 2013, nr. A/2013/0666; RvVb 16 oktober 2018, nr. A-1819-0191) [bron].

          De omgevingsvergunningsaanvraag voor stedenbouwkundige handelingen of voor het verkavelen van gronden kan de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg inhouden, mits dit past binnen de bestemmingsvoorschriften van de gronden (artikel 12 § 2 Decreet gemeentewegen). Het vergunningsaanvraag dossier moet dan een ontwerp van rooilijnplan bevatten of een grafisch plan met aanduiding van de op te heffen rooilijn

          Zie ook artikel 75 lid 4 van het Omgevingsvergunningsdecreet en artikel 40 en 41 van het Decreet over het lokaal bestuur.

          Er wordt geopteerd voor een nieuwe straat voor deze verkaveling. Enerzijds is er hierdoor geen adreswijziging nodig van de bestaande woningen in de Fonteinestraat met een huisnummer groter dan nr. 30. Anderzijds is er de verwijzing naar de zuidelijk gelegen historische "hoeve Ter Semmerzake" die al vermeld wordt circa 1502 (beschrijving in bijlage, ID 211654, URI https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/211654Deze straatnaam wordt voorlopig vastgesteld. Er volgt nog een openbaar onderzoek.

          Context en argumentatie

          Er werd advies verleend door de diverse nutsmaatschappijen, namelijk Fluvius, Proximus, De Watergroep en Wyre. Deze instanties hebben allen een voorwaardelijk gunstig advies verleend.

          Het advies van ELIA, beheerder van de hoogspanningslijn die ter plaatse passeert, heeft een voorwaardelijk gunstig advies verleend. 

          Het advies van de Provinciale Dienst Waterlopen is voorwaardelijk gunstig.

          Het advies van de brandweer is eveneens gunstig.

          Er zijn gedurende het openbaar onderzoek, dat liep van 23/01/2025 tot en met 21/02/2025, geen bezwaren ingediend.

          Basisovereenkomst

          Bij verkavelingen met wegeniswerken kunnen via een basisovereenkomst verschillende lasten en voorwaarden opgelegd worden, zoals:

          - kosteloze grondafstand en eigendomsoverdracht (met as-builtplan dat voldoet aan het GRB-skeletbestek)

          - aanleg van de diverse nutsleidingen, wegenis en riolering,

          - eventueel leiding of toezicht door gemeentebestuur,

          - voorwaarden voor afleveren verkoopattest,

            - het ten laste nemen van allerhande vergoedingen van gebruikers van de kosteloos af te stane gronden alsook van

            - wegenis- en uitrustingsontwerpen en beplantingsplannen door de gemeente besteld,

            - bepaalde metingen van onroerende goederen aanvaard door de gemeente,

            - regeling bij eigendomsverandering vooraleer tot de definitieve aanvaarding wordt overgegaan,

            - recht tot instellen eis schadevergoeding,

            - stellen borgen voor werken die nog niet meteen kunnen uitgevoerd worden of die slechts later uit te voeren zijn,

          - realiseren percentage van verkoop kavels binnen de 5 jaar na voorlopige oplevering wegenis.

          - vestigen private erfdienstbaarheid;

          De op te leggen lasten en voorwaarden voor dit dossier worden vermeld in de basisovereenkomst in bijlage.

          Financiële impact

          Er wordt een kosteloze grondafstand opgelegd. 

          + private erfdienstbaarheid

          + tekst basisovereenkomst

          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het stratentracé, kostenraming en de overeenkomst in verband met vaststellen voorwaarden inzake wegenis en nutsvoorzieningen voor het project OMV2024002_VK - verkavelen gronden in 7 loten voor grondgebonden eengezinswoningen.

    • Vandenhende Stijn, Vierde schepen

      • Financiën

        • Jaarrekening van de gemeente van het boekjaar 2024 - vaststelling

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding
          • De jaarrekening 2024 van de gemeente moet vastgesteld worden.
          • De financieel directeur rapporteert conform artikel 177 van het decreet lokaal bestuur in volle onafhankelijkheid over de volgende aangelegenheden aan de gemeenteraad, aan de raad voor maatschappelijk welzijn, aan het college van burgemeester en schepenen, en aan het vast bureau

          1° de vervulling van de opdrachten, vermeld in dit artikel;
          2° de thesaurietoestand, de liquiditeitsprognose, de beheerscontrole en de evolutie van de budgetten;
          3° de financiële risico's. 

          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen.

          Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen.

          Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Het besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 betreffende de aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 betreffende de aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 4 december 2023 betreffende de aanpassing meerjarenplan 9 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 4 december 2023 betreffende de aanpassing meerjarenplan 9 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de gemeenteraad van 1 juli 2024 betreffende de aanpassing meerjarenplan 10 2020-2025 van het deel gemeente: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 1 juli 2024 betreffende de aanpassing meerjarenplan 10 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Gunstig advies van het managementteam van 22 april 2025.

          Gunstig advies van het schepencollege van 16 mei 2025.

          Context en argumentatie

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.

          Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijke (geconsolideerde) jaarrekening opmaken, dat door beide raden wordt vastgesteld.

          Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.

          De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken één geïntegreerde jaarrekening. Daarin wordt de financiële toestand van die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

          Omdat elke afzonderlijke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in de geconsolideerd jaarrekening een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW.  Dat komt tot uiting in het schema met de realisatie van de kredieten (schema J3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

          De gemeentelijke bijdrage voor het OCMW is niet meer opgenomen in het meerjarenplan. De gemeente moet wel zorgen dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen.  Dit heeft als gevolgd dat de tussenkomst van de gemeente in het kader van het thesauriebeheer van het OCMW niet gebudgetteerd wordt, maar wel jaarlijks geboekt wordt in de resultaatverwerking bij de jaarrekening. De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW.

          De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

          Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

          • de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
          • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
          • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.

          De geconsolideerde jaarrekening bevat volgende documenten:

          • Beleidsevaluatie;
          • Financiële nota:
            • De doelstellingenrekening (J1);
            • De staat van het financieel evenwicht (J2);
            • De realisatie van de kredieten (J3);
            • De balans (J4);
            • De staat van opbrengsten en kosten (J5);
          • Toelichting:
            • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
            • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
            • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
            • Het overzicht van de evolutie van de financiële schulden (T4);
            • Toelichting bij de balans (T5);
            • Overzicht van de financiële risico's;
            • Waarderingsregels;
            • Verklaring materiële verschillen;
            • Toelichting over kosten en opbrengsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat;
            • Overzicht van de overgedragen kredieten i.v.m. investering en financiering;
            • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe
          Onthouders: Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Met 11 stemmen voor, 6 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1

          De jaarrekening 2024 van het lokaal bestuur Pittem wordt vastgesteld voor wat het deel gemeente betreft.

           

          Artikel 2

          De realisatie van de kredieten van het deel gemeente in de jaarrekening 2024, wordt vastgesteld als volgt: 

          Realisatie van de kredieten van de gemeente Uitgaven 2024 Ontvangsten 2024
          Exploitatie € 6.934.638 € 10.356.267
          Investeringen € 2.387.150 € 358.255
          Financiering € 641.215 € 665.519
          Leningen en leasings € 448.805 € 647.473
          Toegestane leningen en betalingsuitstel € 192.409 € 18.046
           TOTAAL € 9.963.003 € 11.380.041

          Artikel 3

          De financiële toestand van de geconsolideerde jaarrekening voor het boekjaar 2024 is als volgt:

          Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 812 881 euro.

          Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 11 851 777 euro.

          Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 12 664 658 euro.

          Er zijn geen onbeschikbare reserves.

          Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 12 664 658 euro.

          De geconsolideerd autofinancieringsmarge bedraagt 2 514 241 euro.

          De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 2 766 389 euro.

           

          Artikel 4

          De geconsolideerde balans voor het boekjaar 2024 wordt vastgesteld.

          Het geconsolideerde balanstotaal bedraagt 61 537 587 euro.

           

          Artikel 5

          De geconsolideerde staat van opbrengsten en kosten voor het boekjaar 2024 wordt vastgesteld.

          Het operationeel tekort bedraagt 1 024 209 euro.

          Het financieel overschot bedraagt 947 338 euro.

          Het tekort van het boekjaar bedraagt 76 571 euro.

           

          Artikel 6

          De gemeente verleent een tussenkomst in het tekort van het OCMW. Voor 2024 bedraagt de tussenkomst 604 158 euro.

           

          Artikel 7

          De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering overeenkomstig artikel 177 van het decreet lokaal bestuur.

        • Jaarrekening van het OCMW van het boekjaar 2024 - goedkeuring

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Aanleiding

          De jaarrekening 2024 van het OCMW moet goedgekeurd worden.

          Regelgeving

          Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

          Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen.

          Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 30 december 2019 betreffende meerjarenplan 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 13 juli 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 2 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 14 december 2020 betreffende aanpassing meerjarenplan 3 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 juli 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 4 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 betreffende aanpassing meerjarenplan 5 2020 - 2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 oktober 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 6 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 5 december 2022 betreffende aanpassing meerjarenplan 7 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 3 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 3 juli 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 8 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 4 december 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 9 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 4 december 2023 betreffende aanpassing meerjarenplan 9 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 1 juli 2024 betreffende aanpassing meerjarenplan 10 2020-2025 van het deel OCMW: vaststellen.

          Besluit van de gemeenteraad van 1 juli 2024 betreffende aanpassing meerjarenplan 10 2020-2025 van het deel OCMW: goedkeuren.

          Gunstig advies van het managementteam van 22 april 2025.

          Gunstig advies van het schepencollege van 16 april 2025.

          Context en argumentatie

          Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur reikt oplossingen aan om een echt geïntegreerd lokaal sociaal beleid mogelijk te maken, met respect voor de verschillende rechtspersonen, die erbij betrokken zijn.

          Daaruit volgt dat de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn (OCMW) een gezamenlijke (geconsolideerde) jaarrekening opmaken, dat door beide raden wordt vastgesteld.

          Op die manier kan een geïntegreerd lokaal sociaal beleid maximaal worden gerealiseerd: beide rechtspersonen hebben samen één doelstellingenboom, waarbij de doelstellingen van het OCMW en die van de gemeente vervlochten zijn.

          De gemeente en haar OCMW vormen samen 1 rapporteringsentiteit en maken één geïntegreerde jaarrekening. Daarin wordt de financiële toestand van die twee besturen als één geheel gepresenteerd en beoordeeld.

          Omdat elke afzonderlijke rechtspersoon voor de eigen verplichtingen en verbintenissen blijft instaan, blijft in de geconsolideerd jaarrekening een duidelijk onderscheid bestaan tussen de kredieten van de gemeente en die van het OCMW.  Dat komt tot uiting in het schema met de realisatie van de kredieten (schema J3), waarin de kredieten voor de gemeente en het OCMW apart worden opgenomen.

          De gemeentelijke bijdrage voor het OCMW is niet meer opgenomen in het meerjarenplan. De gemeente moet wel zorgen dat het OCMW haar financiële verplichtingen kan nakomen.  Dit heeft als gevolgd dat de tussenkomst van de gemeente in het kader van het thesauriebeheer van het OCMW niet gebudgetteerd wordt, maar wel jaarlijks geboekt wordt in de resultaatverwerking bij de jaarrekening. De gemeente verleent een tussenkomst in het boekhoudkundig tekort van basis van het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW.

          De jaarrekening wordt vastgesteld voor 30 juni van het boekjaar volgend op het boekjaar waarop de rekening betrekking heeft.

          Die besluitvorming kan het best als volgt verlopen:

          • de raad voor maatschappelijk welzijn stelt eerst zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
          • de gemeenteraad stelt vervolgens zijn deel van de gezamenlijke jaarrekening vast;
          • de gemeenteraad keurt ten slotte het deel goed dat de raad voor maatschappelijk welzijn heeft vastgesteld en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.

          Het ontwerp van geconsolideerde jaarrekening bevat volgende documenten:

          • Beleidsevaluatie;
          • Financiële nota:
            • De doelstellingenrekening (J1);
            • De staat van het financieel evenwicht (J2);
            • De realisatie van de kredieten (J3);
            • De balans (J4);
            • De staat van opbrengsten en kosten (J5);
          • Toelichting:
            • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar functionele aard (T1);
            • Het overzicht ontvangsten en uitgaven naar economische aard (T2);
            • Investeringsprojecten - per prioritaire actie (T3);
            • Het overzicht van de evolutie van de financiële schulden (T4);
            • Toelichting bij de balans (T5);
            • Overzicht van de financiële risico's;
            • Waarderingsregels;
            • Verklaring materiële verschillen;
            • Toelichting over kosten en opbrengsten met een buitengewone invloed op het budgettair resultaat;
            • Overzicht van de overgedragen kredieten ivm investering en financiering;
            • Verwijzing naar de plaats waar bijkomende documentatie beschikbaar is.
          Publieke stemming
          Aanwezig: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Carl Couckuyt
          Voorstanders: Arne Min Jou, Denis Fraeyman, Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Greet Dewitte, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe
          Onthouders: Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere
          Resultaat: Met 11 stemmen voor, 6 onthoudingen
          Besluit

          Artikel 1

          De jaarrekening 2024 van het Lokaal bestuur Pittem wordt goedgekeurd voor wat het deel OCMW betreft.

           

          Artikel 2

          De jaarrekening 2024 van het Lokaal bestuur Pittem, bestaande uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting, wordt in zijn geheel vastgesteld als volgt:

          Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar bedraagt 812 881 euro.

          Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat van het vorig boekjaar bedraagt 11 851 777 euro.

          Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat bedraagt 12 664 658 euro.

          Er zijn geen onbeschikbare reserves.

          Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 12 664 658 euro.

          De geconsolideerd autofinancieringsmarge bedraagt 2 514 241 euro.

          De geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge bedraagt 2 766 389 euro.

           

          Artikel 3

          De geconsolideerde balans voor het boekjaar 2024 wordt vastgesteld.

          Het geconsolideerde balanstotaal bedraagt 61 537 587 euro.

           

          Artikel 4

          De geconsolideerde staat van opbrengsten en kosten voor het boekjaar 2024 wordt vastgesteld.

          Het operationeel tekort bedraagt 1 024 209 euro.

          Het financieel overschot bedraagt  947 638 euro.

          Het tekort van het boekjaar bedraagt 76 571 euro.

           

          Artikel 5

          De gemeente verleent een tussenkomst in tekort van het OCMW. Voor 2024 bedraagt de tussenkomst 604 158 euro.

    • Geen lid voor bevoegdheid gedefinieerd

      • Geen bevoegdheid gekozen

        • Varia

          Aanwezig: Arne Min Jou, Voorzitter
          Denis Fraeyman, Burgemeester
          Annick Debonné, Chris Marreel, Heidi Lievrouw, Stijn Vandenhende, Schepenen
          Greet Dewitte, Rik Gelaude, Christophe Vancoillie, Andres Vandewalle, Renzo Callant, Veronique Raedt, Sharon Van Daele, Marijke Moerman, Wies Vanden Berghe, Jarne Vervaeke, Thomas De Cuypere, Gemeenteraadsleden
          Carl Couckuyt, Algemeen directeur
          Context en argumentatie

          Volgende vragen werden per mail ingediend op 28/4/2025 door Andres Vandewalle:

          • Zwembad-problematiek (Christophe Vancoillie)

          De inwoners van onze gemeente kunnen niet genieten van een eigen zwembad, maar kunnen ook in onze buurgemeenten nergens terecht aan een goedkoper tarief. Worden hier op korte termijn oplossingen voorzien (voor o.a. onze scholen)? Quid nieuw zwembad in Tielt (dat er nog niet meteen zal staan)?

           

          • Ringlaan (Andres Vandewalle)

          Toelichting standpunt NPE over de vraag om advies die het AWV heeft gesteld aangaande de toekomst van de ringlaan R. De Paepe.

           

           

          Volgende vraag werd per mail ingediend op 29/4/2025 door Renzo Callant:

          • Advies beleidsplan ruimte West-Vlaanderen: moeten we als gemeenteraad hier advies over geven? Werd dit behandeld door de GECORO?
          Besluit

          Volgende vragen werden per mail ingediend op 28/4/2025 door Andres Vandewalle:

          • Zwembad-problematiek (Christophe Vancoillie)

          De inwoners van onze gemeente kunnen niet genieten van een eigen zwembad, maar kunnen ook in onze buurgemeenten nergens terecht aan een goedkoper tarief. Worden hier op korte termijn oplossingen voorzien (voor o.a. onze scholen)? Quid nieuw zwembad in Tielt (dat er nog niet meteen zal staan)?

          Burgemeester Denis Fraeyman licht de zwembadstudie van Midwest voor strategische haalbaarheid van een regionale samenwerking toe.

          Denis Fraeyman: we kijken binnen Midwest als er mogelijke samenwerkingen zijn rond zwembaden. 

          Rond schoolzwemmen komt de gemeente ook al tussen: we subsidiëren 1 euro per leerling per zwembeurt. De vervoerskost is wel een hoge kost en maakt het dus zo duur. De schoolkinderen van Pittem en Egem gaan zwemmen in Lichtervelde. 

          Omtrent het beleid rond sport: we zijn bezig met de opmaak van een nieuw meerjarenplan en we zetten volop in op een nieuwe sporthal. 

           

          • Ringlaan (Andres Vandewalle)

          Standpunt van NPE (Andres Vandewalle):

          Tijdens de vorige gemeenteraad kwam de ringlaan R De Paepe al eens aan bod. Toen maakte u, burgemeester, de opties bekend over hoe de ringbaan er in de toekomst zal uitzien – althans volgens het AWV. Kort samengevat:

          1. We behouden de ringbaan zoals ze nu is, maar dan wel definitief zonder verlichting (en voorlopig nog 90 km/u, al zou dit hoe dan ook ooit verlagen naar 70 km/u)
          2. De ringbaan met standaard één vak in elke rijrichting, met om de 500m een strook van 200m waar er toch twee vakken zijn en je dus kan inhalen. Deze weg zou dan wel verlicht worden. Snelheid zou hier meteen dalen naar 70 km/u over het ganse traject.

          Voor de duidelijkheid: onze fractie is geen van de beide opties genegen.

          Wij zijn uitdrukkelijk gekant tegen het voorstel om de ringbaan te versmallen naar één rijstrook in elke richting, met sporadische inhaalstroken. Dit is een druk bereden baan, met onder andere veel landbouwverkeer. Een dergelijke versmalling zal volgens ons zorgen voor gevaarlijke situaties en verhoogde spanningen bij de weggebruikers. Bovendien gaat dit volledig in tegen de doelstellingen van het mobiliteitsplan, waarin er wordt gestreefd naar minder doorgaand verkeer doorheen het centrum. Deze versmalling zou net het tegenovergestelde effect kunnen hebben.

          Als we dan toch moeten kiezen tussen de twee voorgestelde scenario’s, dan geven wij de voorkeur aan het behoud van de huidige situatie: twee rijstroken in elke richting. Maar, en dit is essentieel, dan moet er wél werk worden gemaakt van een verbetering van de zichtbaarheid. Idealiter betekent dit verlichting, minstens ter hoogte van de gevaarlijke bocht aan de Sint-Jozefkliniek. Indien dit totaal onbespreekbaar blijkt voor het AWV, dan vragen wij ten minste om alternatieve maatregelen zoals reflectoren of lichtgevende wegmarkeringen.

          Zonder een verbetering van de zichtbaarheid kunnen wij als fractie onmogelijk akkoord gaan met de opties die vandaag voorliggen. Wij hopen dat het gemeentebestuur deze bezorgdheden deelt en mee wil zoeken naar een oplossing die veiligheid en doorstroming met elkaar tracht te verzoenen.

           

          Standpunt van cd&v (Veronique Raedt):

          Vanuit de cd&v fractie vinden wij het voorstel van inrichting voor deze weg niet aangepast aan de verkeerssituatie zoals op vandaag.

          Momenteel werken wij volop aan de uitwerking van ons mobiliteitsplan waarbij het weren van doorgaand verkeer door het centrum één van de hoofddoelen is. Met dit voorstel, snelheidsreductie naar 70km en het verkeer naar één vak terugbrengen zullen we net het omgekeerde effect hebben. Op deze weg zit in beide richtingen heel wat traag verkeer, ook veel landbouwvoertuigen, wat het sluipverkeer niet ten goed zal komen.

          Daarnaast hebben wij op deze ringlaan nog een aantal andere problemen die reeds vele jaren gekend zijn.

          • Doorstroming aan het kruispunt Rijselende molen, tijdens de spits is er filevorming tot aan de afslag Water- Steenovenstraat.
          • In- en uitvoegend verkeer ter hoogte van Water- en Steenovenstraat net op het gevaarlijkste stuk van de weg.
          • Oversteek fietsers op dit kruispunt

          Zolang deze problemen niet aangepakt worden zullen alle maatregelen een omgekeerd effect hebben. (Een plan om deze problemen aan te pakken werd reeds opgemaakt en ligt vandaag opnieuw op tafel)

          Daarom willen wij vanuit cd&v een tegenvoorstel doen.

          Zolang bovenstaande problemen niet opgelost zijn willen wij de inrichting zoals op vandaag behouden en vragen om de verlichting op te laten toch zeker tot voorbij de bocht, eventueel met een doofregime tussen 23 en 05u. Om de veiligheid te borgen tijdens de nachtelijke uren vragen wij reflectoren aan te brengen op de middenberm alsook op de weg reflecterende belijning te gebruiken.

          Voor de inrichting in de toekomst stellen wij voor om eerst de doorstroming aan de Molen aan te pakken. Oplossing voor de Steenovenstraat met een veilige doorsteek voor de vele fietsers richting Sint-Jozef alsook fietsverbinding richting Ardooie/Meulebeke/….

           

           

          Denis Fraeyman: samengevat: meningen zijn vrij gelijklopend en terugbrengen naar één rijvak is niet aangewezen.  We streven naar behoud van de inrichting zoals die op heden is, maar met een doofregime van de openbare verlichting. Als er geen verlichting is, moeten er andere maatregelen genomen worden.

           

          Volgende vraag werd per mail ingediend op 29/4/2025 door Renzo Callant:

          • Advies beleidsplan ruimte West-Vlaanderen: moeten we als gemeenteraad hier advies over geven? Werd dit behandeld door de GECORO?

          Denis Fraeyman:

          Het ontwerp van het Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen werd door de provincieraad voorlopig vastgesteld op 20/06/2024. 
          Hierover volgt een openbaar onderzoek van 90 dagen, waarbij je als inwoner van West-Vlaanderen een reactie kan indienen over de inhoud van het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen én over de inhoud van het ontwerp plan-milieueffectenrapport.  

          Het openbaar onderzoek over deze documenten loopt van 24/02/2025 tot en met 25/05/2025.

          Bepaalde delen van het ontwerp plan-milieueffectenrapport, namelijk de 'niet-technische samenvatting' en de 'richtlijnen', lagen in de eerste weken niet ter inzage (in geen enkele gemeente). Hierdoor heeft de provincie beslist om het openbaar onderzoek van het ontwerp plan-MER te verlengen tot en met 30/07/2025. Op die manier liggen alle stukken van het ontwerp plan-MER minstens vanaf 1 mei 2025 voor 90 dagen ter inzage. 

          Tijdens het openbaar onderzoek werden ook 4 publiekelijke infomarkten georganiseerd. Alle documenten zijn ook digitaal raadpleegbaar via de gemeentelijke website en de website van de provincie West-Vlaanderen.

          Het advies van de gemeenteraad of gecoro is niet verplicht. De gemeente Pittem ging wel op een bilateraal overleg met de provincie (zitdag) op 1 april 2025 (Eddy Truyaert en Denis Fraeyman) om hun gemeentelijke bezorgdheden en belangen mee te delen. Op de agenda o.a.:

          -          Windmolens

          -          BSO en woonuitbreidingsgebied

          -          Opleggen lasten zonevreemdheid

          -          Ontharding

          -          Nieuw statuut plattelandswoningen

          -          RUP multibazar

          -          Site kleiputten Egem

          -          Ambachtzones: beperkte ontwikkeling

          De definitieve vaststelling staat gepland voor december 2025. Er is reeds een heel traject doorlopen sinds 2018.

          Gezien het bilateraal overleg met de provincie (1/4/2025), de ruime publieke inspraakmogelijkheden en de beperkte personeelsbezetting van Pittem (bv. geen ruimtelijk planner zoals in Wingene) zal geen formeel advies gegeven worden vanuit Pittem.

           

Namens Gemeenteraad,

Carl Couckuyt
Algemeen directeur

Arne Min Jou
Voorzitter