Terug
Gepubliceerd op 05/02/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 29/01/2024 - 19:30

Aanvullend reglement op het algemeen reglement betreffende de politie van het wegverkeer - Parkeerverbod Heidenskerkhofstraat en Torremolenstraat - goedkeuring

Aanwezig: Denis Fraeyman, Burgemeester-voorzitter
Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Schepenen
Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Gemeenteraadsleden
Carl Couckuyt, Algemeen directeur
Aanleiding

De gemeenteraad gaf goedkeuring aan het "Mobiliteitsplan Pittem" op 3 juli 2023.

 

Regelgeving
  • Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988)
  • Decreet over het lokaal bestuur (22/12/2017)

De verkeersregelgeving

  • Wegverkeerswet (KB 16/03/1968)
  • Wegcode (KB 1/12/1975)
  • Code van de wegbeheerder (MB 11/10/1976)

De specifieke regelgeving i.v.m. de aanvullende reglementen

  • Decreet van 16/05/2008
  • Uitvoeringsbesluit van 23/01/2009
  • Omzendbrief van 03/04/2009
Context en argumentatie

De Heidenskerkhofstraat is centraal gelegen tussen het centrum van Pittem en een aantal woonwijken. 

 

Op vraag van de gemeente is VVM De Lijn akkoord gegaan om de route van lijn 73 (voormalig)/801 (huidig) te wijzigen en deze tussen de Tieltstraat en Egemstraat via de Heidenskerkhofstraat - Kokerstraat te laten verlopen in plaats van door de smalle straten in het centrum (Verbieststraat, Markt en Kerkstraat).

 

Er is een bestaand parkeerverbod in de Heidenskerkhofstraat langs de onpare zijde van de ganse weg (GR 27 februari 1995), dit wordt uitgebreid met een parkeerverbod langs de oostzijde van de weg over het traject tussen het kruispunt met de Torremolenstraat en het kruispunt met de Wielewaalstraat. De verkeerswetgeving legt sowieso een parkeerverbod op 15 meter voor en na een bushalte. 

 
Aanvullend is er de wens om ook in het noordelijke stuk van de Torremolenstraat - omwille van een vlottere passage - een parkeerverbod in te voeren langs beide kanten van de weg. Het betreft het vernauwd gedeelte aangrenzend aan de Heidenskerkhofstraat.

 

Om de volgende redenen wordt dit aanvullend reglement opgesteld:

- Het gaat over gemeentewegen

- Er zijn bijkomende maatregelen noodzakelijk met het oog op de openbare veiligheid

 

Het parkeerverbod kan aangeduid worden hetzij met een gele onderbroken streep, hetzij met borden. Het parkeerverbod onpare kant van de weg is aangeduid met borden, dus wordt er gekozen om ook de andere kant met borden aan te duiden. Gele strepen dienen ook periodiek herschilderd te worden. Er moet wel aandacht aan besteed worden dat het voetpad overal breed genoeg toegankelijk blijft voor alle gebruikers. Ook voor de Torremolenstraat wordt geopteerd voor borden omdat de straatkanten moeilijk schilderbaar zijn.

 

Aanvullend wordt er ter hoogte van enkele woningen met weinig tot geen parkeergelegenheid wel voorzien in de mogelijkheid om de eigen wagen nog aan de deur te plaatsen. Daarvoor worden parkeerzones voorzien ter hoogte van deze locaties (huisnummers 14 - 16 en 22 - 24, met respect voor de 5 meter-zone die vrij moet blijven tov een kruispunt (uitrit Torremolenstraat). Op dit deel van het traject fungeren deze afgebakende zones dan bovendien als snelheidsremmende maatregel, zonder evenwel een vlotte doorgang van het verkeer te verhinderen. De gemeentelijke wegendienst zorgt voor de nodige signalisatie. Tussen deze zones is dan nog uitwijkmogelijkheid.

Tussenkomsten

Andres Vandewalle: wat is nu de reden achter dit voorstel? Dit is erg ingrijpend, toch voor een tiental gezinnen in de Heidenskerkhofstraat. In het mobiliteitsplan wordt er niet gesproken over dit parkeerverbod. De Lijn stemde wel in met parkeerverbod zoals het nu is ingesteld. Alle verkeer wordt langs de Heidenskerkhofstraat geleid. Welke maatregelen gaan er komen om het verkeer af te remmen? Nu worden alle geparkeerde voertuigen, die verkeersremmend zijn, niet meer toegelaten. Er werd gezegd dat ze zouden kruiselings moeten parkeren. Als het probleem rijden op het voetpad is, dan kan je ook paaltjes plaatsen.

Denis Fraeyman: dit is om de verkeerveiligheid te vergroten aangezien er vaak op het voetpad. In gesprekken met de De Lijn werd gevraagd om het traject parkeervrij te maken. Op de gesprekstafels werd het ook duidelijk dat dit een gevaarlijke situatie is. We gaan er ook zone 30 van maken. Het zwaar verkeer moet al niet in het centrum zijn, maar moet via de Ringlaan rijden. Het is op vandaag een onveilige situatie, dat wordt ook ons gemeld door de inwoners. De parkeereilanden zullen ook het verkeer remmen. We zullen ook de zone 30 handhaven.

Nathalie Delmotte: komt er nog iets van extra signalisatie van zone 30? Dit zal wel nodig zijn.

Denis Fraeyman: we zullen nog veel bijkomende signalisatie moeten voorzien en de doorgang van zwaar verkeer zal moeten gehandhaafd worden. We maken de huidige situatie gewoon veiliger.

Renzo Callant: het bestuur heeft De Lijn gevraagd om langs de Heidenskerkhofstraat te rijden, hebben we dus niet zelf het probleem gecreëerd? In onze bevraging stond de Heidenskerkhofstraat op plaats 3 van aantal reacties, dus we moeten verder denken dan enkel die parkeerplaatsen.

Er zijn nog steeds problemen met de de dienstverlening van De Lijn (frequentie van de bussen, overvolle bussen, ...). We hebben de problemen gemeld, maar de antwoorden van De Lijn zijn inhoudelijk erg mager. Er staat wel vermeld dat er afstemming komt met de lokale besturen. Wat zal de gemeente doen? Als de 801 wel langs de Koevoet zou passeren, dan kan je gewoon de andere bus nemen.

Denis Fraeyman: de bussen zitten al langer vol. In 2018 werden de lijnen beslist. Iedereen heeft de kans gehad om daarop te reageren. Maar dit neemt niet weg dat er wel problemen zijn die we graag opgelost zien. Er zijn in heel Vlaanderen veel problemen. We hebben een overleg gehad met Ardooie en we hebben een brief geschreven naar de bevoegde minister Peeters. We bundelen de opmerkingen momenteel. We raden aan dat er zoveel als mogelijk klachten worden gestuurd naar De Lijn.

Andres Vandewalle: we ontvangen graag de communicatie waarin De Lijn vraagt naar het parkeerverbod. We ontvangen ook graag waar het parkeerverbod tussen Torremolenstraat en Wielewaalstraat in het mobiliteitsplan opgenomen is.

Bart Verhelle: komen er nieuwe maatregelen in het Heidenskerkhofstraat om het zwaar verkeer te mijden?

Denis Fraeyman: er zijn nog middelen om snelheid en trafiek te controleren (bv. trajectcontrole)

Publieke stemming
Aanwezig: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Bart Verhelle, Katrien De Waele, Greet Dewitte, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Jessica Vandromme, Nathalie Delmotte, Renzo Callant, Arne Min Jou, Sara Defreyne, Carl Couckuyt
Voorstanders: Denis Fraeyman, Chris Marreel, Stijn Vandenhende, Heidi Lievrouw, Annick Debonné, Greet Dewitte, Jessica Vandromme, Arne Min Jou, Sara Defreyne
Tegenstanders: Bart Verhelle, Katrien De Waele, Christophe Vancoillie, Rik Gelaude, Andres Vandewalle, Petra Ide, Nathalie Delmotte, Renzo Callant
Resultaat: Met 9 stemmen voor, 8 stemmen tegen
Besluit

Artikel 1

 

In de Heidenskerkhofstraat wordt langs de oostzijde, tussen de kruispunten Torremolenstraat en Wielewaalstraat een permanent parkeerverbod ingesteld, in aanvulling van het bestaande parkeerverbod in de Heidenskerkhofstraat langs de zijde met de onpare huisnummers.

 

Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het aanbrengen van de verkeersborden E1, met onderborden GXa (begin parkeerverbod) en GXb (einde parkeerverbod).

 

Artikel 2

 

In de Torremolenstraat wordt een parkeerverbod ingesteld langs beide kanten van de weg. Het betreft het vernauwd gedeelte aangrenzend aan de Heidenskerkhofstraat. 

 

Deze maatregel zal gesignaleerd worden door het aanbrengen van de verkeersborden E1, met onderborden GXa (begin parkeerverbod) en GXb (einde parkeerverbod).

 

Artikel 3

 

In de Heidenskerkhofstraat wordt ter hoogte van de huisnummers 14 - 16 en 22 - 24 het parkeren wel nog toegestaan, omwille van het ontbreken van parkeermogelijkheid voor de bewoners en omwille van het nut als snelheidsremmende maatregel.

 

Artikel 4

 

Onderhavig reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement van Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2, 1000 Brussel.